کتاب‌های علمی-تخیلی موجود در بازار

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 3 نفر به اين مطلب امتياز داده‌اند )

    در سال‌های اخیر در اغلب کتابفروشی‌های مجازی و غیرمجازی قفسه کتاب‌های علمی-تخیلی با قفسه کتاب‌های فانتزی یکی شده. این موضوع برای من که از سال‌ها پیش مشتری پر و پا قرص داستان‌های علمی-تخیلی بوده‌ام، کمی برخورنده است! مخلوط شدن علمی-تخیلی‌ها با فانتزی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که اینجا در ایران بضاعت بازار کتاب در زمینه داستان‌های علمی-تخیلی بسیار کم است و یکجورهایی دیگر این کتاب‌ها اصلا به چشم نمی‌آیند. علمی-تخیلی‌ها معمولا در انبارهای توزیع‌کننده‌ها در حال خاک خوردن هستند و فانتزی‌ها بطور کامل "بازار" را بدست گرفته‌اند.

    برای همین هم چندی پیش به عنوان یک علمی-تخیلی‌خوان وفادار به این فکر افتادم که فهرستی از کتاب‌های این قفسه (و فقط این قفسه) تهیه کنم تا هم به گوش کتابدوستان برسد که در زمانی نه چندان دور چنین نوعی از ادبیات داستانی هم وجود داشته (!!!) و هم اینکه بدانند اگر خواستند در برنامه کتاب خواندن‌شان نمونه‌ای از این نوع ادبی را آزمایش کنند، در بازار فعلی کتاب ما چه عنوان‌هایی در این زمینه قابل تهیه است.

    حاصل کار شد مجموعه زیر. در مقایسه با گستردگی و تنوع کتاب‌های این نوع ادبی در قفسه‌های آنور دنیا، باید قبول کنیم که این "هیچ" است. اما خب عدم‌استقبال کتابخوان‌های فارسی‌زبان از این کتاب‌ها علت اصلی این کم‌بضاعتی است و فی‌الواقع نمی‌توان مترجمان و ناشران را در این زمینه مسئول دانست. اینکه چرا ما ایرانی‌ها سراغ علمی-تخیلی‌ها نمی‌رویم، بحثی است که شاید یکروز به آنهم پرداختم. اما تا آن موقع اگر حوصله داشتید یک نمونه از کتاب‌های این قفسه را "تست کنید" و ببینید مزه آن را می‌پسندید یا نه!

     

    نمی‌دانم چطور ممکن است کسی به کتاب خواندن علاقه داشته باشد و داستانی از ژول ورن را نخوانده باشد. خواندن یکی از داستان‌های این بزرگترین علمی-تخیلی‌نویس جهان، تجربه‌ای است که فکر می‌کنم هیچ کتابخوانی نباید آن را از دست بدهد.

    از ژول ورن کتاب‌های دیگر او، مثل "بیست هزار فرسنگ زیر دریا"، نیز در دسترس هست. اما به نظر من "سفر به مرکز زمین" به دلیل آنکه هنوز انسان نتوانسته آن را در عمل به انجام برساند، انتخاب بهتری برای آشنا شدن با ادبیات اوست.

    سفر به مرکز زمین
    نویسنده: ژول ورن
    ترجمه: مرجان رضایی
    ناشر: مرکز
    سال نشر: 1391 (چاپ 1)
    قیمت: 39500 تومان
    تعداد صفحات: 310 صفحه
    شابک: 978-964-212-140-2
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 2 نفر)
    ژول ورن در سومین اثر بزرگ علمی-تخیلی خود به شرح چگونگی کشف و شناسایی تونلی مخفی می‌پردازد که از طریق یک آتشفشان به مرکز زمین راه می‌یابد. راهنمای این سفر اکتشافی-تخیلی یک دانشمند مضحک و غریب است که همراه فرزندخوانده‌اش و یک بلد راه ایسلندی عازم سفر می‌شود. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "روز 24 مه 1863 عمویم پروفسور لیدن‌بروک شتابان به خانه‌اش، شماره‌ی 19 در خیابان کنیگ، آمد که یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های قدیمی‌ترین بخش شهر هامبورگ است.
    لابد مارتا گمان کرده بود که بسیار دیر دست‌به‌کار تهیه‌ی ناهار شده است، چون فورا غذا را توی فر گذاشته بود.
    من به خودم گفتم: "اگر آن مرد ناشکیبا گرسنه باشد، چه شری که به‌پا نخواهد کرد!"
    مارتا با نگرانی زیاد و در حالی که در اتاق غذاخوری را نیمه‌باز می‌کرد گفت "آقای لیندن‌بروک چه زود آمدند!"
    "بله، مارتا؛ ولی به احتمال زیاد ناهار نیمه‌پز هم نشده است، چون ساعت هنوز دو هم نیست. ساعت کلیسای میکائیل مقدس تازه یک‌ونیم را اعلام کرد."
    "پس چرا ارباب این‌قدر زود به خانه برگشتند؟"
    "شاید خودش بهمان بگوید چرا."
    "آمدند، آقای اکسل؛ تا شما با ایشان چانه می‌زنید، من بدوم قایم شوم."
    مارتا در امن و امان به قلمرو خودش بازگشت.
    من تنها شدم. ولی من با این ذهن بلاتکلیفم چطور می‌توانستم از پس بحث با شخصی چنان آتشین‌مزاج مثل پروفسور برآیم؟ با این فکر داشتم به مامن کوچکم در طبقه‌ی بالا می‌رفتم، که در با صدایی بر لولای خود چرخید و قدم‌های سنگین تمام راه‌پله را به لرزه انداخت ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    "ماشین زمان" هم یکی دیگر از کلاسیک‌های ادبیات جهان و البته از آثار شاخص ادبیات علمی-تخیلی است. کتاب جزو فهرست "باید قبل از مرگ خواند" هم هست.

    ماشین زمان
    نویسنده: هربرت جورج ولز
    ترجمه: عبدالحسین شریفیان
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1388 (چاپ 2)
    قیمت: 5300 تومان
    تعداد صفحات: 133 صفحه
    شابک: 978-964-362-372-2
    امتیاز کتاب: (3.3 امتیاز با رای 10 نفر)
    دانشمندی موفق به ساختن یک "ماشین زمان" می‌شود که می‌تواند او را در طول زمان جا به جا کند. او با استفاده از این ماشین به سال 802701 می‌رود، آینده‌ای در صدها هزار سال بعد!
    او در آن آینده‌ی دور مردمانی را می‌یابد که به سادگی و بدون استفاده از فناوری در ویرانه‌های ساختمان‌هایی قدیمی زندگی می‌کنند. آنها با شادی و راحتی زندگی می‌کنند و تنها چیزی که از آن هراس دارند "تاریکی" است.
    دانشمند ابتدا متوجه نمی‌شود که علت این ترس چیست اما کم کم پی می‌برد که در زیر زمین موجودات خشن و بی‌رحمی زندگی می‌کنند که از نور خورشید گریزان هستند و تنها در تاریکی به سطح زمین می‌آیند و همین‌ها باعث ترس و وحشت ساکنین ساده‌دل زمین شده‌اند ...
    کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "زمان‌پیما، یا مسافر زمان (بهتر است او را زمان‌پیما بنامیم) درباره‌ی موضوعی اسرارآمیز و ناشناخته با ما سخن می‌گفت. چشمان خاکستری‌اش می‌درخشیدند و پلکانش تکان می‌خوردند، و چهره‌ی معمولا رنگ‌پریده و زردش مسخ و برافروخته شده بود. آتش بخاری زبانه می‌کشید و درخشش لطیف نورهای سفید و نقره‌گون آن در حباب‌های روی لیوان‌های‌مان پدیدار و محو می‌شدند. صندلی‌های‌مان، که خود وی طراح‌شان بود، گذشته از آن که محل نشیمن‌مان بودند ما را در آغوش خود فرو برده بودند و نوازش می‌دادند و در نتیجه محیط دل‌انگیز و زیبای پس از شام که معمولا افکار و پندارها را به سیر و سفر آرام و رها از قید و بند و ملاحظات دیگر می‌خوانند، بر آن‌جا حکم‌فرما شده بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    آرتور سی. کلارک، به همراه ایزاک آسیموف که کمی پایین‌تر در فهرست به او هم می‌رسیم، به نظر من جزو سرآمدان علمی-تخیلی‌نویسان جهان هستند. از کلارک در سال‌های دور کتاب‌های شاخص‌تر و مهم‌تری به فارسی ترجمه و منتشر شده است که متاسفانه در حال حاضر امکان تهیه‌شان در بازار کتاب وجود ندارد. چند کتاب زیر از کلارک تنها عنوان‌هایی هستند که اگر کسی بخواهد با او آشنا شود در دسترس فارسی‌زبانان قرار دارد.

    بازی بزرگ
    نویسنده: آرتور سی کلارک
    ترجمه: کامبیز میرفلاح
    ناشر: پاسارگاد
    سال نشر: 1390 (چاپ 2)
    قیمت: 35000 تومان
    تعداد صفحات: 502 صفحه
    شابک: 978-964-6933-99-6
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    دانکن مکنزی ساکن تیتان، یکی از قمرهای ستاره زحل است. از او به مناسبت پانصدمین سالگرد استقلال آمریکا در سال 2276، دعوت می‌شود تا به سیاره زمین برود و در مراسمی که به همین منظور برگزار می‌شود شرکت کند. مکنزی در بازدید از زمین با مسائل مختلفی روبرو می‌شود که زندگی او و دیگر انسان‌های ساکن تایتان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "دانکن مکنزی ده ساله بود که به آن شماره جادویی برخورد. تمام ماجرا فقط یک تصادف ... یک شانس بود. می‌خواست به مادربزرگ الن تلفن کند. ولی بی‌دقت بود و آنگاه که به قصد تماس گرفتن، انگشتانش بر روی صفحه کلید به بازی درآمدند، بی‌هوا دکمه‌های اشتباهی را لمس کردند. بلافاصله فهمید که اشتباه کرده زیرا ویدی مادربزرگش حتی علیرغم استفاده از یک منشی خودکار هم دو ثانیه تاخیر داشت. ولی همین که گرفتن شماره تمام شد، بدون فوت وقت، ارتباط برقرار شده بود.
    ارتباط برقرار شده بود ولی بدون طنین انداختن هیچ صدای زنگداری. بدون شکل گرفتن هیچ تصویری بر روی نمایشگر. صفحه نمایش کاملا خالی بود با همان رنگ خاکستری بی‌مفهوم همیشگی. حتی جرقه‌هایی که حکایت از وجود اختلالی داشته باشند هم به چشم نمی‌خورد. دانکن حدس زد شاید با کانالی مرتبط شده که اختصاص به انتقال پیام‌های انحصارا صوتی دارد. شاید هم به ایستگاهی دسترسی پیدا کرده که دوربینش وصل نشده. در هر صورت، کوچکترین شکی وجود نداشت که شماره‌ای که او موفق به گرفتن آن شده، شماره مادربزرگش نبود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    چشم زمان (اودیسه زمان - کتاب اول)
    نویسنده: آرتور سی کلارک، استیون بکستر
    ترجمه: شادی حامدی آزاد، حسین شهرابی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 236000 تومان
    تعداد صفحات: 469 صفحه
    شابک: 978-600-182-585-9
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    از روزگاران کهن، بسیار پیش‌تر از عصر انسان‌ها، "نخست‌زادگان" که موجوداتی هستند کمابیش به پیری کیهان، زمین را زیر نظر دارند؛ بشر هیچ از وجود نخست‌زادگان آگاه نیست تا آن‌که ... در لحظه‌ای کوتاه، زمین تکه‌تکه می‌شود و دوباره مثل یک جورچین عظیم به هم متصل می‌شود. ناگهان سیاره و تمام موجودات زنده‌ی ساکن بر آن دیگر از یک روزگار واحد نیستند. دنیا به چل‌تکه‌ای از دوران‌های مختلف تبدیل می‌شود، از دوران پیش از تاریخ تا سال 2037. از هر کدام از زمان‌ها هم ساکنانی حاضر هستند که حالا باید در کنار یکدیگر زندگی کنند.
    در سرتاسر آسمانِ این زمین نو، گوی‌هایی نقره‌رنگ در آسمان شناورند که هیچ سلاحی بر آن‌ها کارگر نیست و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. آیا این گوی‌ها ابزارهایی پیشرفته هستند که کارشان خلق و حفظ گسست‌های زمانی بوده؟ آیا دوربین‌هایی هستند که بیگانگان تصورناپذیر با آن‌ها ساکنان زمین نو را زیر نظر گرفته‌اند؟ یا نکند چیزی هستند به‌مراتب عجیب‌تر و هراس‌انگیزتر؟
    حالا انسان‌هایی از اعصار مختلف قرار است با هم زندگی کنند و در این دنیای شگفت‌انگیز نو راهی برای بقا بیابند. سه فضانورد روس و امریکایی، چند سرباز صلح‌بان سازمان ملل، یک لشکر از سربازان بریتانیایی قرن‌نوزدهمی به همراه سربازان هندی همکارشان، و در کنار همه‌ی این‌ها، دو سردار خونریز و بزرگ تاریخ که لشکریان‌شان جهان را فتح کردند و حالا ممکن است رودرروی هم قرار بگیرند ... یکی مغول و دیگری مقدونی. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "سیاره به مدت سی میلیون سال سرد و خشک مانده بود تا این‌که در شمال، صفحات یخ کم‌کم به قاره‌ها چنگ کشیدند. کمربندِ جنگلی که زمانی در سرتاسر افریقا و اوراسیا کشیده شده بود - کمابیش لاینقطع از سواحلِ اقیانوسِ اطلس تا شرقِ دور - به مناطقی روبه‌زوال تبدیل شدند. موجوداتی که زمانی ساکن آن سبزی جاودان بودند مجبور شدند یا با این محیط سازگار شوند یا مهاجرت کنند.
    گونه‌ی جوینده هر دو کار را کرد.
    جوینده که نوزادش به سینه‌اش آویزان بود، در سایه‌بانِ استخوانیِ ابروها، به روشنایی زل زده بود. زمین پایین‌دستِ جنگل دشتی بود غرق در نور و گرما. جایگاهِ سادگیِ ترسناکی بود، جایی بود که مرگ در چشم‌به‌هم‌زدنی سر می‌رسید. درعین‌حال میدانِ فرصت نیز بود. این‌جا روزی سرزمینِ مرزی بین افغانستان و پاکستان می‌شود و برخی آن را سرحدِ شمال‌غرب می‌نامیدند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    شهر و ستارگان
    نویسنده: آرتور سی. کلارک
    ترجمه: حسین شهرابی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1400 (چاپ 3)
    قیمت: 100000 تومان
    تعداد صفحات: 331 صفحه
    شابک: 978-600-182-179-0
    امتیاز کتاب: (4.6 امتیاز با رای 5 نفر)
    یک میلیارد سال بعد، اقیانوس‌های زمین تبخیر شده‌اند و بشر هم تقریبا از زمین ناپدید شده. ساکنان شهر "دیاسپار" تصور می‌کنند آخرین انسان‌های کیهان هستند. اما هیچ چیزی از سیاره‌ی زمین و دیگر نقاط جهان نمی‌دانند. شهر با دیواری بلند از جهان جدا شده و میلیون‌ها میلیون سال است که کسی شهر را ترک نکرده، هرچند همه‌ی انسان‌ها عمر جاویدان دارند.
    سپس بعد از میلیون‌ها سال، نخستین بچه متولد می‌شود: آلوین که بی‌اندازه کنجکاو است از دنیای بیرون شهر بداند. آلوین به رغم همه‌ی مشکلات سفری را آغاز می‌کند که حقیقت شهر و تاریخ بشر را بیابد و بی‌آن‌که خود بخواهد آینده‌ی تازه‌ای برای بشر رقم بزند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "شهر، مثل جواهری درخشان، بر سینه‌ی بیابان خفته بود. روزگاری با تغییر غریبه نبود، اما حالا "زمان" از کنارش می‌گریخت. شب و روز بر چهره‌ی بیابان می‌دویدند، اما در خیابان‌های دیاسپار همیشه عصر بود و تاریکی هرگز به آن قدم نمی‌گذاشت. در شب‌های بلند زمستان، آخرین ذره‌های رطوبت بازمانده در هوای نازک پیرامون زمین می‌چگالید و بیابان را با ژاله می‌پوشاند - اما شهر نه گرما به خود می‌دید و نه سرما. هیچ تماسی با دنیای بیرون نداشت؛ خودش جهانی بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    در مورد آسیموف هم که عرض کردم، او یکی دیگر از استادان علمی-تخیلی است! خدا حسین شهرابی و کتابسرای تندیس را حفظ کند که چند وقتی است کمر همت به ترجمه و انتشار کتاب‌های علمی-تخیلی، از جمله آثار آسیموف بسته‌اند. وگرنه نمی‌دانم برای آشنا شدن با آسیموف یا دیگر بزرگان این نوع ادبی علاقمندان باید چه می‌کردند!

    بنیاد (سه‌گانه‌‌ی بنیاد، کتاب اول)
    نویسنده: آیزاک آسیموف
    ترجمه: حسین شهرابی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1402 (چاپ 4)
    قیمت: 250000 تومان
    تعداد صفحات: 367 صفحه
    شابک: 978-600-182-652-8
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    هر تمدنی که دست به ابداع و نوآوری نزند، هر تمدنی که پاسخ پرسش‌هایش را در تحقیقات گذشتگان بجوید، هر تمدنی که دانسته‌هایش بیش‌تر از ندانسته‌هایش باشد، محکوم به نابودی است. امپراتوری کهکشانی هم به مدت دوازده‌هزار سال بر بیست میلیون سیاره‌ی بشر حکم رانده و در تمام این دوران صلح و آرامش برقرار کرده. اما به آن مشکلاتی دچار شده که تمدن‌های دیگر را به نابودی کشانده و در نتیجه فروپاشی‌اش نزدیک است. با این همه، تنها هری سلدون ریاضیدان این مسئله را می‌داند. سلدون علمی ابداع کرده است به نام "روان‌تاریخ" که با کمک آن می‌تواند آینده را "ببیند". ریاضیات او نشان می‌دهد که وقتی امپراتوری فروبپاشد، سی‌هزار سال بربریت و بی‌تمدنی بر کهکشان حاکم خواهد شد تا امپراتوری تازه‌ای سربربیاورد.
    سلدون می‌داند که دیر شده و دیگر نمی‌توان جلو این فروپاشی را گرفت؛ اما می‌توان مدت فترت، یعنی دوران میان دو امپراتوری را به هزار سال کاهش داد. برای این کار باید بهترین دانشمندان امپراتوری را گرد هم بیاورد و به سیاره‌ای دورافتاده بفرستد تا علوم امپراتوری را برای نسل‌های آینده حفظ کنند: سیاره‌ی ترمینوس یا بنیاد.
    دهه‌ها و سده‌ها می‌گذرند و سیاره‌ی ترمینوس در معرض خطرات بسیاری قرار می‌گیرد: سیاراتی که سیاست‌شان "کشورگشایی" است. جنگ‌سالارانی که با کاهش نفوذ امپراتوری قدرت می‌گیرند. مخالفت سیارات با برقراری رابطه‌ی بازرگانی با بنیاد و غیره. بنیاد هم برای مقابله با این مشکلات هیچ سلاحی ندارد مگر علم و قدرت تاریخ. اما آیا چنین چیزی برای بقا کافی است؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    بخش اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "نامش گال دورنیک بود و صرفا بچه‌دهاتی‌ای به حساب می‌آمد که به عمرش ترانتور را ندیده است. یعنی با چشم خودش ندیده بود، وگرنه هم بارها و بارها در اَبَرویدئو این سیاره را دیده بود و هم گهگاه در اخبار سه‌بعدی و پرزرق‌وبرقی که به مراسم تاجگذاری امپراتور یا افتتاح مجلسِ شورای کهکشانی می‌پرداخت. بااین‌همه، هرچند تمام عمرش را در سیاره‌ی سیناکس زندگی کرده بود که به گردِ ستاره‌ای در مرزهای ناحیه‌ی "شارِ آبی" می‌گشت، از تمدن به دور نبود. در آن زمانه هیچ جایی از کهکشان از تمدن به دور نبود.
    آن زمان بیست‌وپنج میلیون سیاره‌ی مسکونی در کهکشان بود و همه‌شان، بی‌هیچ استثنائی، با امپراتور بیعت کرده بودند که تختگاهش در ترانتور قرار داشت. اما آخرین نیم قرنِ تاریخ بود که چنین جمله‌ای در بابِ امپراتوری صدق می‌کرد.
    در نظر گال، این سفر بی‌شک نقطه‌ی اوجِ عمر کوتاهش در مقام پژوهشگر به حساب می‌آمد. قبلا هم به فضا رفته بود، در نتیجه اگر صرفا از منظر سفرهای فضایی به آن نگاه می‌کرد ارزش چندانی برایش نداشت. صدالبته که قبلا فقط تا تنها قمر سیاره‌ی سیناکس سفر کرده بود تا داده‌هایی درباره‌ی مکانیک مداری شهاب‌های سرگردان برای پایان‌نامه‌اش گردآوری کند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    بنیاد و امپراتوری (سه‌گانه‌‌ی بنیاد، کتاب دوم)
    نویسنده: آیزاک آسیموف
    ترجمه: حسین شهرابی
    ناشر: تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 3)
    قیمت: 105000 تومان 89500 تومان
    تعداد صفحات: 343 صفحه
    شابک: 978-600-182-653-5
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    امپراتوری کهکشانی به مدت دوازده‌هزار سال بر بیست میلیون سیاره‌ی بشر حکم رانده، اما حال فروپاشی‌اش نزدیک است. ریاضی‌دانی به نام هری سلدون، قرن‌ها قبل، علمی ابداع کرد به نام "روان‌تاریخ" که با کمک آن می‌توانست آینده را "ببیند". ریاضیات او نشان می‌داد که وقتی امپراتوری فروبپاشد، سی‌هزار سال بربریت و بی‌تمدنی بر کهکشان حاکم خواهد شد تا امپراتوری تازه‌ای سربربیاورد. سلدون با کمک علم روان‌تاریخ و گروهی از دانشمندان که بر سیاره‌ی ترمینوس/بنیاد مستقرشان کرد قصد داشت کاری کند تا امپراتوری دوم کهکشانی در عرض هزار سال شکل بگیرد.
    علم روان‌تاریخ را به هیچ‌وجه نه می‌توان بر روی یک انسان منفرد به کار بست و نه یک انسان منفرد می‌تواند آن را تغییر بدهد. ریاضیات پشت آن تنها در صورتی جواب می‌دهد که پای تریلیون‌ها و کوآدریلیون‌ها انسان در میان باشد. اما شخصی ظهور می‌کند که ورای ریاضیات بشری است ... فردی که می‌خواهد امپراتوری دوم کهکشانی را در عرض چند دهه بازبسازد و نمی‌خواهد منتظر طرح سلدون بماند. یک نفر روان‌تاریخ را به آشوب می‌کشد.
    آیا طرح سلدون هم مثل همان امپراتوری کهکشانی قدیم از هم می‌پاشد؟ آیا بنیاد می‌تواند جلو او را بگیرد؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    بخش اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "بل ریوز بدون اسکورت سفر می‌کرد که برخلافِ آیین‌نامه‌های درباری برای سرکرده‌ی ناوگان بود؛ آن هم ناوگانی که در یک منظومه‌ی ستاره‌ای متخاصم و دورافتاده در "سرحداتِ امپراتوری کهکشانی" استقرار داشت.
    اما بل ریوز جوان و پرشور بود؛ آن‌قدر پرشور که دربار بی‌عاطفه و محاسبه‌گر امپراتوری او را به اقصای دور کیهان بفرستد. کنجکاو هم بود. قصه‌هایی غریب و نامحتمل که صدها تن مثل اوهام‌زده‌ها بازمی‌گفتند و هزاران تن آن را شنیده بودند فریفته‌اش کرده بود. از یک سو، احتمالِ ازسرگذراندنِ ماجراجویی‌های نظامی اهمیتِ نکته‌های دیگر را کمرنگ می‌کرد. از سوی دیگر، ترکیبِ همه‌ی این‌ها مقاومت‌ناپذیر می‌نمود و باعث شد راهیِ سفر شود.
    از خودرو سطح‌پیما و قراضه‌ی مخصوصش پایین آمد و دم درِ عمارتی روبه‌ویرانی که مقصدش بود ایستاد. منتظر ماند. چشم فوتونی که درگاه را می‌پایید زنده بود، ولی در را با دست باز کردند.
    بل ریوز به پیرمرد لبخند زد و گفت: "من ریوز هستم ..."
    پیرمرد گفت: "می‌شناسم‌تان" شق و رق سر جایش ماند؛ گویا از دیدن او هیچ تعجب نکرده بود: "کارتان چیست؟" ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    بنیاد دوم (سه‌گانه‌‌ی بنیاد، کتاب سوم)
    نویسنده: آیزاک آسیموف
    ترجمه: حسین شهرابی
    ناشر: تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 3)
    قیمت: 120000 تومان 102000 تومان
    تعداد صفحات: 327 صفحه
    شابک: 978-600-182-654-2
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    سیاره ترمینوس، معروف به بنیاد، قرار است بذری باشد که درخت امپراتوری دوم کهکشانی از آن بروید. اما ساکنان بنیاد فهمیده‌اند که جایی هم هست به نام بنیاد دوم، شامل بر دانشمندانی که بر علوم ذهنی تسلط دارند. بنیادی‌ها می‌ترسند اختیار زندگی‌شان روزی در دست ستمگرانی باشد که قدرت بازی دادن ذهن میلیاردها نفر را داشته باشند.
    دانشمندان بنیاد دوم اعتقاد دارند که تنها هدف‌شان خدمت به طرح سلدون است و کمک به بنیاد برای برپایی امپراتوری کهکشانی.
    ساکنان بنیاد اول باید مکان بنیاد دوم را پیدا کنند و نابودش کنند. ساکنان بنیاد دوم می‌دانند که باید پیدا شوند ولی ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    ایزدان هم
    نویسنده: آیزاک آسیموف
    ترجمه: حسین شهرابی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1400 (چاپ 5)
    قیمت: 99000 تومان 85000 تومان
    تعداد صفحات: 344 صفحه
    شابک: 978-600-182-114-1
    امتیاز کتاب: (4.2 امتیاز با رای 12 نفر)
    ... کتاب داستانی است شامل بر سه بخش پیوسته که به‌ترتیب بر روی سیاره زمین، ماه و سیاره‌ای رو به مرگ در جهانی موازی با جهان ما رخ می‌دهد.
    در این داستان فضایی‌ها از جهانی موازی جهان ما با سیاره زمین تماس برقرار کرده‌اند. آنها می‌خواهند به لطف تفاوت قوانین بنیادی فیزیک در دو جهان، منبعی ارزان و بی‌پایان از انرژی به زمین پیشکش کنند. اما این لطف و پیشکش به هیچ عنوان بی‌دلیل و رایگان نیست.
    تنها سه نفر از حقیقت هراس‌انگیز این هدیه‌ی سخاوتمندانه اطلاع دارند ... یک دانشمند زمینی مطرود، موجود بیگانه‌ای مطرود ساکن سیاره‌ی رو به مرگ در جهان موازی و انسانی شهودگرا که بر روی ماه متولد شده و نابودی قریب‌الوقوع خورشید را پیش‌بینی می‌کند. این‌ها حقیقت را می‌دانند؛ اما چه کسی حرف‌شان را باور می‌کند؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "ماجرا مال سی سال پیش بود؛ فردریک هالام شیمی‌دان بود و جوهر مدرک دکترایش هنوز خشک نشده بود و هیچ‌چیزی در ناصیه‌اش نبود که نشان بدهد قرار است یک‌روزی دنیا را تکان بدهد.
    چیزی که رفته‌رفته دنیا را تکان داد یک بطری گردوخاک گرفته از یک ماده‌ی شناساگر با برچسب "فلز تنگستن" بود که روی میزش جا خوش کرده بود. مال او نبود؛ هیچ‌وقت استفاده‌اش نکرده بود. ماترک روزگاری بود که کسی، احتمالا صاحب آن‌موقع دفتر، به یک دلیل نامعلوم به تنگستن نیاز داشت. حتی دیگر تنگستن هم نبود. گلوله‌گلوله شده بود و لایه‌ی ضخیمی اکسید سطحش را پوشانده بود - خاکستری و گردوغبار مانند. هیچ فایده‌ای برای هیچ‌کس نداشت.
    بعد یک روز، هالام وارد آزمایشگاه شد (خوب، دقیق‌تر بگوییم، سوم اکتبر سال 2070)؛ کارش را شروع کرد و قبل از ساعت ده صبح کمی دست از کار کشید و مات‌ومبهوت به بطری نگاه کرد و تکانش داد. مثل همیشه غبارآلود بود و برچسبش هم هنوز رنگ‌ورورفته؛ اما فریاد کشید: "مرده‌شور برده! کدام الدنگی با این وررفته؟" ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    آخرین جواب
    نویسنده: آیزاک آسیموف
    ترجمه: الهام حق‌پرست
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 4)
    قیمت: 150000 تومان
    تعداد صفحات: 295 صفحه
    شابک: 978-600-182-136-3
    امتیاز کتاب: (4.8 امتیاز با رای 4 نفر)
    کتاب شامل 14 داستان کوتاه گردآوری شده از مجموعه داستان‌های مختلف آسیموف است که هریک جذابیت خاص خود را دارد.
    داستان "رویا چیزی شخصی است" با این جملات آغاز می‌شود:
    "جس ویل از پشت میزش نگاه کرد. در طول سال‌هایی که شرکت دریمز شهرت جهانی یافته بود، بدن نحیف و پیر، بینی بلند و باریک، چشمان گود و خرمن موهای سپیدش، تبدیل به علامتی تجاری شده بود.
    گفت: "جو، پسره اینجاست؟"
    جو دالی کوتاه‌قد و چاق بود. سیگاری که روی لب پایینش بود را برداشت و گفت: "با خانواده‌اش اومده. همه‌شون ترسیدن."
    ویل به ساعتش نگاه کرد: "مطمئنی اشتباه نگرفتی، جو؟ زیاد وقت ندارم. ساعت دو با مامور دولت قرار ملاقات دارم."
    دالی با چهره‌ای مشتاق و لب‌هایی که از هیجان می‌لرزید، گفت: "مطمئنم، آقای ویل. همون‌طور که گفتم وقتی توی حیاط مدرسه بسکتبال بازی می‌کرد، دیدمش. باید اون بچه رو می‌دیدید، عجیب بود. وقتی توپ به دستش می‌رسید همه‌ی تیمش جا می‌موند. خیلی سریع بود و دقیقا به همین دلیل همه‌ی خصوصیات یه ستاره رو داشت. منظورم رو می‌فهمید؟ این ویژگی‌هاش خیلی واضح بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    برجیس را بخر! (و داستان‌های دیگر)
    نویسنده: آیزاک آسیموف
    ترجمه: سعید سیمرغ
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1400 (چاپ 3)
    قیمت: 90000 تومان
    تعداد صفحات: 332 صفحه
    شابک: 978-600-182-206-3
    مجموعه 24 داستان کوتاه از نویسنده نامدار داستانهای علمی-تخیلی.
    داستان "اتاق بیلیارد داروینی" با این جملات آغاز می‌شود:
    "من گفتم: "البته که برداشت معمول از باب اول پیدایش یه برداشت اشتباهه. به عنوان مثال یه اتاق بیلیارد رو در نظر بگیرین."
    سه نفر دیگر به صورت ذهنی یک اتاق بیلیارد را در نظر گرفتند. ما روی صندلی‌های گردان فکسنی در آزمایشگاه دکتر تراتر نشسته بودیم، و هیچ مشکلی نداشتیم که میزهای کار داخل آزمایشگاه را به عنوان میز بیلیارد، پایه‌ی حلقه‌دار بلند را به عنوان چوب بیلیارد و بطری‌های معرف‌های رنگی را به عنوان توپ بیلیارد در نظر بگیریم و به این ترتیب، همه چیز کاملا شسته و رفته در مقابل ما آماده بود.
    تتیر حتی یک انگشتش را بلند کرد، چشمانش را بست و به نرمی زیر لب گفت: "اتاق بیلیارد!" تراتر مثل همیشه چیزی نگفت، اما جرعه‌ای از دومین فنجان قهوه‌اش نوشید. قهوه هم مثل همیشه افتضاح بود، اما چون من در گروه تازه‌وارد بودم، هنوز معده‌ام به اندازه‌ی کافی به آن عادت نکرده بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    اگر در مطالعه ادبیات علمی-تخیلی جدی هستید، توصیه می‌کنم خواندن داستان‌های کوتاه مجموعه "به کجا می‌رویم؟" را از دست ندهید. ادبیات علمی-تخیلی بخش زیادی از پیشرفت و گسترش خود را در آنور آب مدیون داستان‌های کوتاهی بوده که معمولا اول بار در مجلات مختلف منتشر می‌شده‌اند. داستان‌های این مجموعه (که در سال 1971 منتشر شده است) شاید با معیارهای علمی-تخیلی امروز ما چندان هیجان‌انگیز نباشند (که البته حداقل در مورد چند داستان خاص مجموعه، اینطور نیست) اما معرف مناسبی برای خط سیر این ادبیات از آن زمان تاکنون خواهند بود.

    به کجا می‌رویم؟ (2 جلد)
    نویسنده: ایزاک آسیموف
    ترجمه: هوشنگ غیاثی‌نژاد
    ناشر: پاسارگاد
    سال نشر: 1390 (چاپ 3)
    قیمت: 41000 تومان
    تعداد صفحات: 620 صفحه
    شابک: 978-600-162-022-5
    این مجموعه دو جلدی حاوی هفده داستان کوتاه علمی-تخیلی است که به انتخاب و با ویراستاری ایزاک آسیموف آماده شده. در میان نویسندگان داستان‌ها نام‌هایی همچون آرتور سی. کلارک، جرومی بیکسبی، لاری نیون و ... به چشم می‌خورند. آسیموف در انتهای هر داستان دو بخش کوتاه آورده. در بخش اول به تحلیل هر داستان پرداخته و در بخش دوم به جنبه‌های علمی داستان اشاره کرده است.
    اولین داستان کتاب با عنوان "سوراخ‌های دور مریخ" با این جملات آغاز می‌شوند:
    "خدمه سفینه‌های فضایی بایستی بر مبنای شایستگی‌های عقلی و غیراحساسی فردی انتخاب شوند. بهانه‌گیرهای سمج، صاحبان استخوان‌های برآمده، وسواسی‌ها و به خصوص کسانی که سفارش شده بودند، به درد این کار نمی‌خوردند. من از تجربه تلخی سخن می‌گویم.
    زیرا در اولین هیئت اعزامی به مریخ، هاک آلنبی با مزخرفات و جناس‌هایی که می‌بافت ما را به مرز دیوانگی رساند. بالاخره به این نتیجه رسیدیم که حرف‌هایش را پشت گوش بیندازیم.
    لیکن هیچ‌کس نمی‌توانست آخرین مطلب کلاسیک او را نادیده بگیرد. آن مطلب در تقویم سالیانه دانش ستاره‌شناسی نوشته شده و در آن‌جا باقی خواهد ماند.
    آلنبی به عنوان فرمانده هیئت اعزامی، اولین کسی بود که پایش را بر سطح مریخ گذاشت و از سفینه خارج شد. وقتی او از محفظه هوا بند سفینه مارس I بیرون رفت، همان پایش را بر روی یک صخره مناسب گذاشت، نوک پوتین سنگین‌اش را در یک حفره قرار داد، پایش سر خورد، قوزک آن در رفت و روی باسن‌هایش به زمین خورد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    ریگی در آسمان
    نویسنده: آیزاک آسیموف
    ترجمه: سعید سیمرغ
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1400 (چاپ 2)
    قیمت: 80000 تومان
    تعداد صفحات: 288 صفحه
    شابک: 978-600-182-297-1
    در یک لحظه، جوزف شوارتز، خیاط بازنشسته‌ای است که در خیابان‌های شیکاگوی سال 1949 قدم می‌زند. در لحظه‌ی بعدی، او غریبه‌ای درمانده است بر روی زمین، در دوران شکوفایی نخستین امپراتوری کهکشانی. او به زودی خواهد آموخت که زمین یک مرداب است. ریگی در آسمان که ساکنان دویست میلیون سیاره کهکشان از آن بیزارند، چرا که مردمانش ادعا می‌کنند که زمین، خانه اصلی انسان‌هاست.
    و زمین دنیای بیچاره‌ای است، با مناطق گسترده‌ای که رادیواکتیو خاک آن را تباه نموده، آنچنان که تمام ساکنان آن به مرگ در شصت سالگی محکوم شده‌اند.
    و جوزف شوارتز شصت و دو ساله است ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "دو دقیقه پیش از آنکه جوزف شوارتز برای همیشه از چهره‌ی زمینی که آن را می‌شناخت ناپدید شود، در حال پرسه زدن در خیابان‌های دلپذیر حومه‌ی شیکاگو بود و اشعار براونینگ را برای خود می‌خواند.
    به نوعی، کار عجیبی بود، زیرا شوارتز به سختی می‌توانست با خواندن اشعار براونینگ، عابران را تحت تاثیر قرار دهد. او دقیقا همان‌طوری به نظر می‌رسید که واقعا بود. خیاطی بازنشسته که کاملا فاقد چیزی بود که جامعه‌ی فرهیخته‌ی آن روز، آن را "تحصیلات رسمی" می‌نامید. با وجود این دانش خود را با کنجکاوی در خواندن مطالب تصادفی گسترش داده بود. با ولع افسارگسیخته‌ای که داشت، عملا راجع به همه‌چیز اطلاعات شکسته و بسته‌ای را خوشه‌چینی می‌کرد و با حافظه‌ای که داشت توانسته بود همه‌ی آن‌ها را در خاطرش نگه دارد.
    مثلا زمانی که جوان‌تر بود، دو بار "خاخام بن عزرا" اثر رابرت براونینگ را خوانده بود و صدالبته آن را از حفظ داشت. بیشتر آن برایش مبهم بود، اما سه خط نخست آن، در این چند سال اخیر جزئی از وجود او شده بود. او در آن روز آفتابی و درخشان اوایل تابستان سال 1949، آن را با آواز در میان قلعه‌ی محصور ذهنش برای خود می‌خواند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    سه کتاب بعدی، در سال‌های اخیر نوشته و منتشر شده‌اند. اما هریک در مدتی کوتاه "ره صد ساله پیموده‌اند" و نویسندگانشان را به جایگاه رفیعی در میان بزرگان علمی-تخیلی‌نویس رسانده‌اند (باز هم تشکر از حسین شهرابی و کتابسرای تندیس که امکان خواندن این کتابها را برایمان فراهم کردند).

    مریخی
    نویسنده: اندی وییر
    ترجمه: حسین شهرابی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1402 (چاپ 6)
    قیمت: 350000 تومان
    تعداد صفحات: 416 صفحه
    شابک: 978-600-182-148-6
    امتیاز کتاب: (4.7 امتیاز با رای 15 نفر)
    رابینسون کروزوئه در قرن بیست و یکم، اما این‌بار در سیاره‌ی مریخ.
    مارک واتنی، از خدمه‌ی دومین گروه فضانوردان ناسا است که بر سطح سیاره‌ی مریخ فرود آمده‌اند. به دلیل وقوع توفان شدید در مریخ، گروه مجبور می‌شوند مریخ را در نهایت عجله ترک کند. در این بین مارک آسیب می‌بیند و فضانوردان دیگر چون تصور می‌کنند او مرده رهایش می‌کنند و از مریخ می‌روند. اما مارک زنده است و تا آمدن گروه بعدی فضانوردان چهار سال زمان مانده. با این همه، مارک کم‌تر از یک سال جیره‌ی غذایی دارد و هیچ ارتباط مخابراتی هم با زمین ندارد. حال او باید دست به هر کاری که می‌تواند بزند تا زنده بماند. مریخی داستان قدرت هوش انسان است در برابر طبیعت بیگانه و دشمن‌خوی مریخ، داستان تنهایی یک فرد و قدرت علم برای کمک به بشر. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "به فنا رفتم.
    البته کلی با خودم فکر کردم و به این نتیجه رسیدم.
    به فنا.
    شش روز از دو ماهی که قرار بود بزرگ‌ترین دو ماه عمرم باشد گذشت و بعد همه چیز کابوس شد.
    حتی خبر ندارم کسی این‌ها را می‌خواند یا نه. ولی خوب لابد بالاخره کسی پیدایشان می‌کند. شاید مثلا صد سال دیگر.
    محض اطلاع ... من در سول ششم نمردم. قطعا مابقی خدمه خیال کردند من مردم و نمی‌توانم هم سرزنش‌شان کنم. شاید یک روز عزای ملی برای من اعلام کنند و توی صفحه‌ی ویکی‌پدیای من هم بنویسند "مارک واتنی تنها انسانی است که بر سطح سیاره مریخ مرده."
    نمی‌شود هم گفت حرف‌شان غلط است. چون قطعا این‌جا می‌میرم. فقط آن‌طور که بقیه خیال می‌کنند در سول ششم نمرده‌ام ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    جنگ پیرمرد (کتاب اول)
    نویسنده: جان اسکالزی
    ترجمه: حسین شهرابی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 49000 تومان 42000 تومان
    تعداد صفحات: 351 صفحه
    شابک: 978-600-182-175-2
    امتیاز کتاب: (4.8 امتیاز با رای 5 نفر)
    جان پری در روز تولد 75 سالگی‌اش دو کار کرد: اول به قبر همسرش سر زد، بعد سرباز ارتش شد.
    خبر خوب: بشر بالاخره سفرهای میان ستاره‌ایش را شروع کرده.
    خبر بد: سیاره‌های مناسب برای زندگی اندک هستند و نژادهای بیگانه بر سر تصاحب این سیاره‌ها با هم می‌جنگند. در نتیجه ما هم می‌جنگیم؛ هم برای دفاع از زمین و هم برای به چنگ آوردن ملک و املاک سیاره‌ای. جنگ کهکشانی دهه‌هاست که دور از زمین در جریان است: پر از خون و خشونت و خطر.
    خود زمین آرام است. بخش اعظم منابع بشر در دست "نیروی دفاعی مستعمرات" است. همه می‌دانند که وقتی به سن بازنشستگی برسند، می‌توانند به این نیروها بپیوندند. این نیروها هم جوان‌ها را نمی‌خواهد؛ آدم‌هایی می‌خواهد که آگاهی‌ها و مهارت‌های چند دهه زندگی را داشته باشد. وقتی کسی را از زمین ببرند، دیگر هرگز اجازه ندارد برگردد. دو سال در جبهه‌ها خدمت می‌کنید و بعد اگر زنده بمانید می‌توانید در یکی از سیارات مستعمره زندگی کنید.
    جان پری معامله را قبول می‌کند. اما او هم مثل بقیه‌ی ساکنان زمین حتا روحش خبر ندارد در فضا و در این جنگ چه خبر است. چون نبرد واقعی سال‌های نوری آن‌طرف‌تر از زمین رخ می‌دهد و بسیار سخت‌تر از چیزی است که به تصور کسی دربیاید. اما خود جان پری قرار است به چیزی تبدیل شود که حتا به تصورش هم در نمی‌آید ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "روز تولد هفتادوپنج‌سالگی‌ام دو کار کردم. رفتم سر قبر همسرم. بعد توی ارتش نام‌نویسی کردم.
    سر زدن به قبر کتی از آن یکی کار ادا و اطوار و شلوغ‌کاری کم‌تری داشت. کتی توی گورستان هریس کریک دفن شده که دو کیلومتر هم از محل زندگی خودم و خانواده‌مان فاصله ندارد. خاک کردن او توی آن گورستان سخت‌تر از چیزی بود که که معقول باشد؛ هیچ‌کدام از ما خیال نمی‌کردیم که قرار است دفن بشویم و به همین خاطر هیچ‌کدام‌مان هم کاری نکردیم. اگر بخواهم مزه‌پرانی کنم باید عرض کنم سر و کله زدن با مدیر قبرستان باعث می‌شود آدم کارش به سینه‌ی قبرستان بکشد. سرانجام پسرم، چارلی، که دست‌برقضا شهردار هم هست با چند نفر کله‌گنده تماس گرفت و قضیه را رفع و رجوع کرد. پدر شهردار بودن هم مزیت‌های خودش را دارد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    سه جرم کیهانی
    نویسنده: سیکسین لیو (سیشین لیو)
    ترجمه: شهناز صاعلی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 56000 تومان 48000 تومان
    تعداد صفحات: 416 صفحه
    شابک: 978-600-182-579-8
    در زمان انقلاب فرهنگی چین، در قالب یک پروژه‌ی نظامی، پیامی رادیویی با هدف برقراری ارتباط با موجودات بیگانه به فضا ارسال می‌شود. این پیام توسط یک تمدن فضایی رو به نابودی دریافت می‌شود و آنها تصمیم می‌گیرند تا برای نجات خود و هم‌نوعانشان، زمین را تسخیر کنند. اهالی زمین پس از اطلاع از این موضوع به دو دسته تقسیم می‌شوند. عده‌ای مصمم هستند تا به موجودات بیگانه کمک کنند تا بدین‌ترتیب زمین را از فساد و تباهی که آن را فراگرفته رهایی بخشند. گروهی دیگر نیز تصمیم دارند در مقابل این تجاوز بیگانگان به سیاره‌شان مقاومت کنند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اتحاد سرخ به مدت دو روز مرکز فرماندهی بریگاد سرخ 28 آوریل را مورد حمله قرار داد. پرچم‌های سرخ آن‌ها بی‌امان در اطراف ساختمان بریگاد سرخ در اهتزاز بود، همچون آتشی که ولع بلعیدن جنگل را دارد.
    فرمانده اتحاد سرخ نگران بود البته نه به دلیل مقاومت بریگاد سرخ در برابر آن‌ها. چون در حدود دویست نفر افراد بریگاد سرخ 28 آوریل در مقابل سربازان کهنه‌کار اتحاد سرخ، سربازانی تازه‌کار و مبتدی بیش نبودند، گارد سرخ اتحاد سرخ در آغاز انقلاب پرولتاری بزرگ در ابتدای سال 1966 تشکیل شد و با داشتن تجربه‌ی پر جاروجنجال تورهای انقلابی در سراسر کشور و صف‌آرایی عظیم دیدار با رئیس مائو در میدان تیانانمن آبدیده و ورزیده شده بود.
    فرمانده اتحاد سرخ از ده دوازده اجاق آهنی داخل ساختمان می‌ترسید که پر از مواد منفجره بودند و به وسیله چند چاشنی الکتریکی به هم متصل شده بودند. فرمانده آن‌ها را نمی‌دید، اما مثل آهنی که کشش آهن‌ربای نزدیکش را ردیابی می‌کند، وجود مواد منفجره را حس می‌کرد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    نمی‌دانم اهل فیلمنامه خواندن هستید یا نه. به هرحال اگر اهل علمی-تخیلی باشید می‌دانید که جایگاه فیلم "بیگانه" در سینمای سای‌فای بسیار اجل است. بنابراین با به بازار آمدن ترجمه فیلمنامه این فیلم، نمی‌شود فهرستی براساس این موضوع تنظیم کرد و اشاره‌ای به این فیلمنامه نکرد.

    بیگانه (فیلمنامه)
    نویسنده: والتر هیل، دیوید گیلر
    ترجمه: سیدمهیار فروتن‌فر
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 27000 تومان
    تعداد صفحات: 192 صفحه
    شابک: 978-600-182-588-0
    سفینه‌ی باری نوسترومو در راه بازگشت به زمین پیغامی با مضمون نامعلوم از فرستنده‌ای ناشناس دریافت می‌کند؛ پیغامی که در کنار سیاست‌های کمپانی صاحب سفینه مبتنی بر لزوم کمک‌رسانی به امدادطلبان بالقوه، رایانه‌ی مرکزی سفینه را وامی‌دارد تا خدمه‌ی هفت‌نفره‌اش را از خواب مصنوعی بیدار کند و برای تجسس به سیارکی که پیغام از آن ارسال شده است بفرستد. پس از فرود بر سیارک، مشخص می‌شود که مضمون پیام نه تقاضای کمک، که هشدار است، اما دیگر برای جبران اشتباه دیر شده است ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    ... و از دیگر علمی-تخیلی‌هایی که به میمنت اقتباس سینمایی‌شان مشهور شدند

    اطلس ابر
    نویسنده: دیوید میچل
    ترجمه: علی منصوری
    ناشر: روزگار
    سال نشر: 1395 (چاپ 2)
    قیمت: 140000 تومان
    تعداد صفحات: 654 صفحه
    شابک: 978-964-374-481-6
    امتیاز کتاب: (4.8 امتیاز با رای 4 نفر)
    رمان از شش داستان تودرتو، اما مستقل تشکیل شده که از نظر تاریخی در شش مقطع زمانی مختلف روایت می‌شود و هر کدام لحن و سبک خاص خود را دارند. می‌شود هر داستان را به طور مستقل خواند، اما چیزی که کتاب را به اثری متفاوت بدل می‌کند ارتباط درونی این شش داستان است که در قرن‌های مختلفی رخ می‌دهند و هرچند شخصیت‌ها با هم تفاوت دارند، اما انگار همگی شبیه هم هستند.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "پنجشنبه، 7 نوامبر -
    آن سوی دهکده‌ی سرخپوستان، در ساحلی متروک، به رد پاهای جدیدی برخوردم. از میان جلبک‌ها و نارگیل‌های دریایی گندیده و بامبوها، ردپاها مرا به صاحب خود رساندند. ذ مردی سفید پوست، با پاچه‌ها و آستین‌های تا خورده، ریشی مرتب و یک کلاه خز فوق‌العاده بزرگ. با چنان دقت و جدیتی با یک قاشق چای‌خوری مشغول کندن و الک کردن ماسه‌ی خاکستری بود که تا وقتی از فاصله‌ی ده یاردی به او سلام کردم متوجه حضورم نشد. این گونه بود که با جناب دکتر هنری گوس، جراحی از نجبای لندن آشنا شدم. ملیت او برای‌ام تعجب‌آور نبود. چرا که هیچ آشیانه‌ی متروک یا جزیره‌ای دورافتاده‌ای نیست که پای یک انگلیسی به آن نرسیده باشد، حتی نقاطی که روی هیچ نقشه‌ای قابل مشاهده نباشند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    جنگ جهانی ز (تاریخ شفاهی جنگ زامبی‌ها)
    نویسنده: مکس بروکس
    ترجمه: حسین شهرابی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 4)
    قیمت: 237000 تومان
    تعداد صفحات: 432 صفحه
    شابک: 978-600-182-121-9
    امتیاز کتاب: (3.5 امتیاز با رای 2 نفر)
    ده سال است که بشر بر زامبی‌ها پیروز شده و سرانجام توانسته صلح را به دنیا برگرداند. نماینده‌ی سازمان ملل مشغول تهیه‌ی گزارشی است از علت شیوع بیماری زامبی‌ها، چرایی شکست دولت‌های دنیا از آن، و در نهایت چگونگی پیروزی انسان. در این سفر ابتدا به چین می‌رود (که "بیمار صفر" در آن پیدا شد) و بعد هم کم‌کم به همه‌ی دنیا؛ از کره‌ی شمالی گرفته که مردمانش غیب شده‌اند تا روسیه که اکنون به "امپراتوری مقدس روسیه" مبدل شده، از کوبا که به ابرقدرتی سرمایه‌دار تبدیل شده تا امریکا که به سوسیالیسم روی آورده. در این کتاب داستان مادرانی را خواهید خواند که فرزندانشان را از ترس زامبی‌ها می‌کشند و نیز داستان فضانوردانی که از مدار زمین حمله‌ی زامبی‌ها را زیر نظر دارند. کتاب جنگ جهانی ز صرفا داستانی هیجان‌انگیز و تلخ نیست؛ نقدی است بر حکومت‌های سراسر جهان و واکنش انسان‌ها در برابر فاجعه‌ای که نه نژاد می‌شناسد و نه تاریخ و ملیت و ایدئولوژی. همه در برابر زامبی‌ها برابرند! (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "این واقعه نام‌ها بسیاری دارد: "دوران بحران"، "سال‌های سیاه"، "طاعون متحرک" و نیز نام‌هایی تازه‌تر و "جوان‌پسند"تر مانند "جنگ جهانی ز" یا "جنگ اول ز". شخصا از این لقب آخری متنفرم، زیرا متضمن ناگزیری "جنگ دوم ز" است. از نظر من، نامش همیشه "جنگ زامبی‌ها" بوده. هرچند بسیاری ممکن است به میزان دقت علمی واژه‌ی انتخابی‌ام اعتراض کنند، دشوار بتوانند عبارت جهان‌شمول و همه‌گیر دیگری برای آن موجوداتی بیابند که چیزی نمانده بود ما را به ورطه‌ی نابودی بکشانند. زامبی واژه‌ای از سر درماندگی است و قدرتی بی‌رقیب در تداعی خاطرات و عواطف بسیار دارد؛ موضوع این کتاب همین خاطرات و همین عواطف است.
    این سند ثبت بزرگ‌ترین معارضه در تاریخ بشر، تدوینش را به تعارضی بسیار کوچک‌تر و بسیار شخصی‌تر میان من و رئیس کمسیون گزارش مابعد جنگ سازمان ملل متحد مدیون است. کار اولیه‌ی من برای کمیسیون را نمی‌شد چیزی خواند مگر عرق‌ریزانی از سر عشق. مستمری سفرم، مجوزهای امنیتی‌ام، گروه مترجمانم (چه انسانی و چه الکترونیکی)، همین‌طور هم تبلت تبدیل گفتار به نوشتار کوچک اما ذی‌قیمتم (بزرگ‌ترین هدیه‌ی جهان به تایپییست‌های کندی مثل من)، همه می‌توانستند به میزان ایثار و ارزشی که برای کارم قایل شدم شهادت بدهند ..."

    اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را اینجا بیابید.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    اگر بر روی اینترنت به دنبال "برترین کتاب‌های علمی-تخیلی" (Best Sci-Fi Books) جستجو کنید، فهرست‌هایی بازیابی می‌شوند که افراد و مجموعه‌های مختلف آنها را تنظیم کرده‌اند. چهار کتاب بعدی تقریبا در اغلب فهرست‌ها آمده‌اند و معمولا هم جزو اولین کتاب‌ها، یعنی مهم‌ترین آثار این نوع، معرفی شده‌اند.

    تلماسه
    نویسنده: فرانک هربرت
    ترجمه: مهیار فروتن‌فر
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1402 (چاپ 11)
    قیمت: 550000 تومان
    تعداد صفحات: 847 صفحه
    شابک: 978-600-182-283-4
    در آینده‌ای هزاران سال بعدتر، امپراطور کورینو از ترس بالا رفتن محبوبیت دوک لتو آتریدیز تصمیم به نابودی او و خانواده‌اش می‌گیرد. بارون هارکونن به همراه کماندوهای برگزیده‌اش ماموریت می‌یابند تا این قتل‌عام را انجام دهند. صحنه‌ی نبرد، سطح یک سیاره بیابانی به نام آراکیس (یا همان "تلماسه") انتخاب می‌شود. همه‌چیز برای درهم‌شکستن دوک و جنگجویانش آماده است. تنها چیزی که متحدان امپراطور حسابش را نکرده‌اند، پل آتریدیز، تنها پسر دوک لتو است.
    یک هفته قبل از عزیمت دوک و خانواده‌اش به آراکیس، "مادر روحانی" عجیب‌وغریبی به دیدن پل و مادرش می‌آید. پل در این دیدار آزمونی را که مادر روحانی برایش ترتیب می‌دهد، با موفقیت پشت سر می‌گذارد. اما مادر روحانی در همین دیدار بی‌خبر از او توانایی‌هایی عجیب و خارق‌العاده به او می‌بخشد که در آینده بر سرنوشت نبرد دوک لئو و بارون هارکونن تاثیرگذار است …
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "یک هفته پیش از مهاجرت خاندان آتریدیز به آراکیس در میان دوندگی‌های لحظه‌ی آخر که دیگر داشت به جنونی افسارگسیخته و تحمل‌ناپذیر بدل می‌شد، عجوزه‌ای به دیدار مادرِ پل آمد.
    کاخ کالادان شب نسبتا گرمی را می‌گذراند و مانند تمام اوقات پیش از بارندگی، روی تخته‌سنگ‌های برهم‌چیده‌ی کهنسالی که برای بیست‌وشش نسل از خاندان آنریدیز حکم خانه را داشتند نم سردی نشسته بود.
    عجوزه از در جانبی وارد عمارت شد و با عبور از راهرویی طاق‌دار به اتاق پل رسید. در آن‌جا لحظه‌ای درنگ کرد و به داخل سرک کشید تا نگاهی به پل بیاندازد که در تختخوابش آرمیده بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    1984
    نویسنده: جورج ارول
    ترجمه: صالح حسینی
    ناشر: نیلوفر
    سال نشر: 1402 (چاپ 24)
    قیمت: 225000 تومان
    تعداد صفحات: 272 صفحه
    شابک: 964-448-044-9
    امتیاز کتاب: (4.5 امتیاز با رای 77 نفر)
    جهانِ نیمه‌متحد سه قدرت بزرگ دارد که جهان را میان خود تقسیم کرده‌اند و هر سه به شیوهٔ مشابهی جهان را اداره می‌کنند. وینستون اسمیت، قهرمان داستان، در اوسیا زندگی می‌کند و عضو عادی حزب است. او روزی دفترچه‌ای قدیمی می‌خرد و در آن شروع به نوشتن تفکرات خود می‌کند. در تمام نقاطی که اعضای "حزب" زندگی می‌کنند دستگاه‌هایی به نام تله‌اسکرین(صفحهٔ سخنگو) وجود دارد. این دستگاه (که توسط وزارت حق اداره می‌شود) مانند دوربین تمام اعمال افراد را تحت نظر دارد. وینستون خارج از دیدرس تله‌اسکرین‌ها شروع به نوشتن می‌کند و چندین بار جملهٔ "مرگ بر برادر بزرگ" را بر روی کاغذ می‌نویسد ... (خلاصه داستان از وب سایت ویکی‌پدیا برگرفته شده)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "روزی آفتابی و سرد در ماه آوریل بود و ساعت‌ها زنگ ساعت سیزده را می‌نواختند.. وینستون اسمیت، که در تلاش گریز از دست سرمای بی‌پیر چانه در گریبان فرو برده بود، به سرعت از لای درهای شیشه‌ای عمارت بزرگ پیروزی به درون خزید. با این حال، سرعتش آن اندازه نبود که انبوهی غبار شن‌آلود را با خود به درون نیاورد.
    سرسرا بوی کلم‌پخته و پادری نخ‌نمای کهنه می‌داد. در یک طرف آن پوستری رنگی، که برای دیوار داخل ساختمان بسیار بزرگ بود، به دیوار زده شده بود. تصویر چهره غول‌آسایی بود به پهنای بیش از یک متر، چهره آدمی چهل و چند ساله با سبیل مشکی پرپشت و خطوط زیبای مردانه. وینستون به سوی پله رفت. آسانسور بی‌فایده بود. روز روزش کار نمی‌کرد تا چه رسد به حالا که جریان برق، به عنوان بخشی از برنامه صرفه‌جویی به مناسبت تهیه مقدمات "هفته نفرت"، در ساعات روز قطع بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    فارنهایت 451
    نویسنده: ری برادبری
    ترجمه: مژده دقیقی
    ناشر: ماهی
    سال نشر: 1402 (چاپ 2)
    قیمت: 145000 تومان
    تعداد صفحات: 181 صفحه
    شابک: 978-964-209-366-3
    امتیاز کتاب: (3.6 امتیاز با رای 9 نفر)

    داستان در جهانی اتفاق می‌افتد که خواندن یا داشتن کتاب در آن جنایتی بزرگ محسوب می‌شود، این مشخصات جامعه‌ای است که تحت ستم یک نظام سیاسی است. شهروندان این جامعه را افرادی مجهول‌الهویه و نابالغ تشکیل می‌دهند. قرص‌های شادی‌بخش و داروهای مسکن و خواب‌آور که نسیان‌آور نیز هستند با صفحه‌های بزرگ ویدیویی بر دیوارهای منازل هرگونه دغدغه‌ای را برطرف می‌کنند. آزاداندیشی در این جهان ممنوع و خطرناک است زیرا تعادل جامعه را مختل و اشخاص را ضداجتماع بار می‌آورد، کتاب و هرچه خواندنی است عامل اصلی این انحراف شناخته می‌شود. مسؤلیت بازیابی و سوزاندن کتاب‌های باقی‌مانده در این نظام به عهده آتش‌نشانی است. از آن‌جایی‌که خانه‌های این شهر تخیلی ضدآتشند، کتاب‌های یافته را در همان محل اختفا به آتش می‌کشند.

    مونتاگ، قهرمان داستان، آتش‌نشانی است که از کار خود لذت می‌برد. کار او سوزاندن کتاب‌های ممنوع است و از قضای روزگار تمام کتاب‌ها ممنوع هستند. روزی او با کله‌ریس مک‌کله‌لن ملاقات می‌کند و کله‌ریس به او می‌فهماند که زندگی‌اش آنطور که فکر می‌کرده شاد نیست ... (خلاصه داستان از وب سایت ویکی‌پدیا برگرفته شده است)

    داستان با این جملات آغاز می‌شود (ترجمه علی شیعه‌علی):

    "چه لذتی است دیدن آتشی که همه‌چیز را می‌خورد، سیاه می‌کند و به نابودی می‌کشاند. مرد لوله پیچ‌خورده بلندی در دستانش دارد که مثل یک افعی بزرگ دور سرش جمع می‌شود و دستانش تبدیل به دستان مسحورکننده رهبر ارکستری می‌شوند که تمام سمفونی‌های اندوهناک و سوزان برجسته تاریخ را می‌نوازند. کلاه‌خودش که عدد 451 را بر تن سرد و بی‌روح خود می‌بیند را بر سر دارد. چشمانش آتشی سرخ در خود دارند و آکنده از اندیشه آینده هستند. مرد تلنگری بر آتش‌زنه می‌زند و خانه آتش‌افکن پر می‌شود تا آسمان عصرگاهی را سرخ و زرد و ساه بسوزاند ..."

    داستان با این جملات آغاز می‌شود (ترجمه مژده دقیقی):

    "چه لذتی داشت سوزاندن!

    چه لذت نابی داشت تماشای اشیایی که در کام شعله‌های آتش فرو می‌رفتند و سیاه و دگرگون می‌شدند! سرشیلنگ برنجی را در مشت می‌فشرد و این اژدرمارِ غول‌پیکر نفتِ زهرآگین خود را بر دنیا می‌پاشید. خون در شقیقه‌هایش می‌کوبید و دست‌هایش مانند دست‌های رهبر ارکستر حیرت‌انگیزی همه‌ی سمفونی‌های به‌آتش‌کشیدن و سوزاندن را برای فروریختن ژنده‌پاره‌ها و ویرانه‌های زغال‌شده‌ی تاریخ اجرا می‌کرد. بی‌هیچ احساس و عاطفه‌ای کلاه ایمنی‌اش را با شماره‌ی نمادین 451 بر سر گذاشته بود و در چشمانش، از فکر اتفاقی که قرار بود بیفتد، شعله‌های نارنجی‌رنگ می‌رقصیدند. دگمه‌ی شعله‌افکن را فشرد و خانه در میان شعله‌های حریصی که آسمان شب را با رنگ‌های سرخ و زرد و سیاه به آتش می‌کشیدند، از جا جهید ..."

    اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را می‌توانید اینجا بیابید.

    چاپ کتاب تمام شده!

    جنگاوران اخترناو
    نویسنده: رابرت انسون هاینلاین
    ترجمه: پیمان اسماعیلیان
    ناشر: قطره
    سال نشر: 1392 (چاپ 1)
    قیمت: 18500 تومان
    تعداد صفحات: 399 صفحه
    شابک: 978-600-119-173-2
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 3 نفر)
    "جنگاوران اختر ناو" داستان سربازی ساده است ... سربازی از سده‌ی بیست و دوم. جوان هجده ساله‌ای مشتاق خدمت که برای آموختن رزم به صف سربازان و جنگاوران مدافع زمین می‌پیوندد و طی این دوره رابطه‌ی میان وظیفه و بهایی را که باید برای آزادی پرداخت، در می‌یابد.
    او به عرصه‌ی جنگی بین‌ستاره‌ای و برای دفاع از سرزمینش پا می‌گذارد. در نبردهایی عجیب و باورنکردنی در برابر دشمنانی بی‌ترحم و خون‌خوار و برای زنده ماندن می‌جنگد - شاید که وجودش تنها لحظه‌ای بیش‌تر سد راه این موجودات برخاسته برای نابودی نژاد بشر و خاستگاهش شود. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "همیشه پیش از هر پرش شروع می‌کنم به لرزیدن. البته آمپول‌های لازم را زده‌ام و قبلا با هیپنوتیزم هم آماده‌ام کرده‌اند، پس منطقی است که هیچ نوع ترس واقعی در خودم حس نمی‌کنم. روان‌پزشک کشتی، امواج مغزی‌ام را در حین خواب بررسی کرده و یک سری سوال‌های عجیب و غریب هم از من پرسیده است. به نظر او این از ترس نیست، اصلا چیز مهمی نیست؛ لرزیدن من درست مثل لرزش پوست اسبی است که پشت خط شروع مسابقه، منتظر آغاز حرکت باشد.
    کسی چه می‌داند، شاید هم همین‌طور باشد، آخر من که تابه‌حال اسب مسابقه نبوده‌ام. ولی حقیقت این است: من هر بار، حسابی خودم را می‌بازم.
    سی دقیقه مانده به حرکت، وقتی در اتاق پرش راجریانگ به صف شدیم، فرمانده دسته بازرسی‌مان کرد. این فرمانده دسته‌ی همیشگی‌مان نبود، چون ستوان راژاک در آخرین پرش کشته شد ..."

    اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را اینجا بیابید.

    چاپ کتاب تمام شده!

    حکایت‌های مریخ
    نویسنده: ری برادبری
    ترجمه: مهدی بنواری
    ناشر: پریان
    سال نشر: 1391 (چاپ 1)
    قیمت: 98000 تومان
    تعداد صفحات: 348 صفحه
    شابک: 978-600-93067-6-3
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب مجموعه چند داستان است که با میان‌پرده‌هایی به هم متصل شده‌اند و تاریخ آینده را بیان می‌کنند. تم مشترک کلیه داستان‌ها سفر انسان به مریخ و تصرف این منظومه شمسی و قابل سکونت کردن آن برای زندگی انسان در آن است.
    اولین داستان کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "زمستان اوهایو بود؛ درها همه جفت، پنجره‌ها چفت و شیشه‌ها کور از برف. قندیل‌های یخ لبه‌ی بام‌ها را ریش‌ریش کرده بود. بچه‌ها روی شیب‌ها سر می‌خوردند و زن‌های خانه‌دار در پالتوهای خز، چون خرس‌های بزرگ سیاه در خیابان‌های یخ‌زده، سلانه سلانه به راه خود می‌رفتند.
    و بعد ناگهان موج عظیمی از گرما شهر کوچک را درنوردید؛ دریایی پر آشوب از هوای داغ، انگار کسی در تنور عظیمی را باز گذاشته باشد. نبض گرما بین کلبه‌ها و بوته‌ها و بچه‌ها تپید. قندیل‌ها افتادند و خرد شدند و آب شدند. درها را گشودند و پنجره‌ها را بالا زدند. بچه‌ها لباس‌های پشمی‌شان را کندند. زن‌های خانه‌دار از پوست خرس درآمدند. برف نشسته بر زمین محو شد و از زیر آن، چمن کهنه‌ی تابستان پیش ظاهر شد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    از فیلیپ ک. دیک قبلا کتاب "آیا آدم مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند" را در جیره‌کتاب معرفی کرده بودیم. حالا سه داستان بلند از او در یک کتاب منتشر شده که یکی از داستان‌ها برایمان از بقیه آشناتر است.

    گزارش اقلیت
    نویسنده: فیلیپ ک. دیک
    ناشر: پریان
    سال نشر: 1391 (چاپ 1)
    قیمت: 9000 تومان
    تعداد صفحات: 189 صفحه
    شابک: 978-600-93067-8-7
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب حاوی سه داستان به قلم فیلیپ ک. دیک است. داستان "گزارش اقلیت" از آنجا که در سال‌های اخیر مبنای ساخت یک فیلم سینمایی معروف به کارگردانی استیون اسپیلبرگ بوده است، در این میان نام‌آشناتر است.
    داستان "شیاد" با این جملات آغاز می‌شود:
    "سر میز صبحانه اسپنس اولهام گفت: "همین روزها یه مرخصی درست و حسابی می‌گیرم." به همسرش نگاه کرد و ادامه داد: "فکر کنم بعد از این‌همه‌سال کار کردن، حق داشته باشم یه کم استراحت کنم. ده سال زمان کمی نیست."
    "تکلیف پروژه چی می‌شه؟"
    "بدون من هم جنگ تموم می‌شه. کره‌ی خاکی ما اون‌قدرها هم در معرض خطر نیست." اولهام پشت میز نشست و سیگاری روشن کرد.
    "بنگاه‌]ای خبرپراکنی جوری خبرها رو اعلام می‌کنن که انگار فضایی‌ها بالای سرمونن. می‌ونی دوست دارم تو مرخصی چی کار کنم؟ دلم می‌خواد بریم تو همون کوه‌های بیرون شهر چادر بزنیم، همون‌جایی که اون‌دفعه رفتیم. یادت می‌یاد؟ من رو گزنه زد، تو هم چیزی نمونده بود پات رو بذاری رو یه مار گوفر."
    مری در حالی که داشت ظرف‌ها را جمع می‌کرد، پرسید: "بیشه‌ی ساتن؟ چند هفته پیش تو آتیش سوخت. فکر می‌کردم خودت می‌دونی. از اون آتیش‌سوزیای سریع بوده."
    اولهام ناراحت شد. "یعنی حتی سعی نکردن دلیل آتش‌سوزی رو پیدا کنن؟" صورتش در هم رفت. "دیگه هیچ‌چیز برای مردم مهم نیست. همه فقط به جنگ فکر می‌کنن." ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    البته کتابسرای تندیس هم اخیرا مجموعه‌ای از داستان‌های دیک را منتشر کرده که مشخصات آن را در ذیل می‌بینید.

    ابدی‌ها
    نویسنده: فیلیپ کی.دیک
    ترجمه: پیمان صارمی، الهام حق‌پرست
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1394 (چاپ 1)
    قیمت: 16000 تومان
    تعداد صفحات: 270 صفحه
    شابک: 978-600-182-143-1
    کتاب مجموعه ده داستان کوتاه و بخش‌هایی از متن یک سخنرانی نوشته شده توسط فیلیپ کی دیک است که هیچگاه در جایی ایراد نشده است.
    داستان "سی بزرگ" با این جملات آغاز می‌شود:
    "تا زمان رفتن فرا نرسیده بود سوالات را به او نگفت. والتر کنت او را از دیگران جدا کرد. دستانش را روی شانه مردیث گذاشت و مصمم به چهره‌اش نگاه کرد.
    "یادت باشه هیچ کس تا حالا برنگشته، اگه تو برگردی اولین نفر میشی. اولین نفر تو این پنجاه سال."
    تیم مردیث سر تکان داد. عصبی و دستپاچه بود، اما قدردان صحبت‌های کنت بود. به هر حال کنت رهبر قبیله، پیرمردی قابل احترام با ریش و مویی جوگندمی بود.
    چشمدبندی به چشم راستش داشت و به جای یک چاقو در کمربند که مرسوم بود، دو چاقو داشت. می‌گفتند که او دانش خواندن حروف را دارد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    این هم یکی از دو نمونه داستان علمی-تخیلی نوشته شده توسط نویسندگان ایرانی. نمونه دیگر کتاب "هوشمندان سیاره اوراک" نوشته فریبا کلهر است که در قفسه کتاب‌های کودک و نوجوان قرار می‌گیرد.

    داستان محمد قصاع به عنوان اولین تجربه‌ی یک نویسنده ایرانی در این زمینه، به نظر من درخشان است. مدتهاست که می‌خواهم درباره کتاب مطلبی مستقل بنویسم، اما تا امروز فرصت نشده. همین‌قدر بدانید که کتاب سال 1385 با تیراژ 1500 نسخه منتشر شده و برای تهیه این فهرست که کنترل کردم هنوز 400 نسخه از آن به همان قیمت 2400 تومان در انبار ناشر موجود است.

    در انتهای آن مطلب که روزی در مورد "جهش، خاطرات روز بعد" خواهم نوشت، می‌آورم که به نظر من به آقای قصاع باید برای نوشتن این کتاب جایزه بدهند (می‌دادند!) اما احتمالا ایشان پاسخ خواهند داد که همین 1500 نسخه را به دست اهلش برسانند، جایزه بماند پیشکش!

    جهش، خاطرات روز بعد
    نویسنده: محمد قصاع
    ناشر: آسیم
    سال نشر: 1385 (چاپ 1)
    قیمت: 2400 تومان
    تعداد صفحات: 243 صفحه
    شابک: 964-418-233-2
    امتیاز کتاب: (4.2 امتیاز با رای 5 نفر)
    داستان صبح یکی از روزهای سال 1545 شمسی خورشیدی آغاز می‌شود. زمانی که محمد پسر نوجوان حسین علوی، رئیس انجمن علوم کشور ملل متحد اسلامی، بر روی رایانه‌اش نقاشی سفینه‌ای را که به تازگی کشیده به پدرش نشان می‌دهد. سفینه شکلی عجیب و غریب دارد و علوی بدون آنکه بخواهد پسرش را ناامید کند در دل می‌داند که چنین سفینه‌ای ممکن نیست از زمین بلند شود!
    چند ساعت قبل از آن سفینه‌ای ناشناس ناگهان در محدوده‌ی پایگاه فضایی آلفا ظاهر شده است و پس از نادیده گرفتن پیام‌های هشدار، با قطع تمامی سیستم‌های ارتباطی و دفاعی پایگاه آلفا، بزرگترین مرکز فضایی جمهوری آرومیکا را به گروگان گرفته است. دانشمندان معتقدند این سفینه ساخته بشر نیست. اما ظاهرِ سفینه‌ی ناشناس عینا شبیه آن چیزی است که محمد در رایانه خود نقاشی کرده ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "فرمانده جیمز به تصویرش در آینه نگریست و اندیشید: بد نیست. با وجود آن که شصت سال داشت هنوز حتی یک تار موی سفید میان موهایش دیده نمی‌شد. یکی از مزیتهای کار در فضا جوان ماندن و عمر طولانی به علت دوری از فشار خردکننده جاذبه زمین بود. به همین دلیل بیست سال پیش بنا بر اصرار و درخواست کارمندان فضایی، سن بازنشستگی فضانوردان به هفتاد و پنج سال افزایش یافته بود. بنابراین او می‌توانست به جای بازنشستگی زودرس در شصت‌سالگی، پانزده سال دیگر نیز حقوق هنگفتی دریافت کند و پس از آن دوران بازنشستگی را در پایگاه مسکونی ماه بگذراند.
    قد بلند و اندام ورزشکارانه‌اش نیز بارها او را در انجام وظایفش یاری داده بود. فرماندهی بزرگترین پایگاه فضایی در مدار زمین فقط به علم و دانش نیاز نداشت. هنوز پس از گذشت چند قرن، و با وجود دقت در انتخاب تک‌تک ششصد و سی و شش خدمه فضایی، زندگی در محیط بسته و محدود پایگاه، باعث ایجاد بحرانهای روحی در بعضی از آنان می‌شد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دوستی سراغ کتاب‌های علمی-تخیلی غیرفضایی را گرفته بودند و من را به یاد مایکل کرایتون انداختند. حیف که "پارک ژوراسیک" و "دنیای گمشده" دیگر در بازار پیدا نمی‌شوند. در حال حاضر فقط کتاب‌های زیر را از این علمی-تخیلی‌نویس بزرگ پیدا کردم تا به این ترتیب علاقمندان علمی-تخیلی‌های غیرفضایی هم در این فهرست بی‌نصیب نمانند (ضمن اینکه لازم است اشاره کنم در عنوان‌هایی که قبل‌تر آمد "جنگ جهانی ز" و "اطلس ابر" هم به نوعی غیرفضایی به حساب می‌آیند)

    خط زمان
    نویسنده: مایکل کرایتون
    ترجمه: محمدحسین ترکی
    ناشر: نیلا
    سال نشر: 1383 (چاپ 1)
    قیمت: 12000 تومان
    تعداد صفحات: 588 صفحه
    شابک: 964-6900-18-6
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 4 نفر)
    شرکتی به نام ITC فناوری نوینی ابداع کرده است که امکان سفر به زمان گذشته را فراهم می‌کند. ادوارد جانسن، استاد تاریخ و سرپرست گروهی است که در حال انجام عملیات اکتشاف در قلعه‌ای باستانی در یکی از نواحی جنوبی فرانسه هستند. هزینه‌های این عملیات اکتشافی از سوی ITC تأمین می‌شود. پس از وقوع حوادثی در محل قلعه باستانی، جانسن برای سردرآوردن از برخی ابهامات سفری به محل شرکت کرده و چند روز بعد شاگردانش در محل حفاری دستختی از وی پیدا می‌کنند که تخمین زده می‌شود مربوط به شش قرن پیش است!
    با پیدا شدن دستخط، گروهی از شاگردان جانسن به درخواست معاون شرکت برای نجات او راهی قرن ۱۴ میلادی می‌شوند، جایی که حوادثی هیجان‌انگیز و خونین در انتظارشان است. آنها تنها ۳۸ ساعت فرصت دارند تا ادوارد جانسن را یافته و همراه وی به زمان حال بازگردند ... (برگرفته از وب سایت ویکی‌پدیا)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اصلا نباید از این راه میان‌بر استفاده می‌کرد.
    دان بیکر، وقتی مرسدس پانصد جدیدش روی جاده‌ی خاکی فرود آمد، به عقب پرید. به سوی اعماق مناطق ویژه‌ی سرخپوستان ناواهو پیش می‌رفتند. صحرای پیرامون‌شان لحظه‌به‌لحظه متروک‌تر می‌شد؛ فلات‌های بریده‌بریده‌ی سرخ‌رنگ در دوردست شرق و بیابان صاف که به سمت غرب گسترش یافته بود. نیم‌ساعت پیش، از کنار دهکده‌ای رد شده بودند با خانه‌های غبارگرفته و کلیسا و مدرسه‌ای کوچک، که همگی در برابر یک صخره مجتمع شده بود؛ اما بعد از آن دیگر چیزی ندیده بودند. فقط و فقط بیابان سرخ‌فام خالی. ساعتی می‌شد که هیچ اتومبیل دیگری به چشم نخورده بود. حالا ظهر شده بود و آسمان بر سرشان می‌تابید. بیکر چهل‌ساله - مقاطعه‌کار ساختمان در فونیکس - به‌تدریج احساس ناآرامی می‌کرد؛ به‌خصوص که همسرش، کارشناس معماری و از آن‌سته آدم‌های هنردوستی بود که از مسایلی چون آب و بنزین سردرنمی‌آوردند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    نژاد آندرمدا
    نویسنده: مایکل کرایتون
    ترجمه: فائزه دینی
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1379 (چاپ 1)
    قیمت: 150000 تومان
    تعداد صفحات: 372 صفحه
    شابک: 964-334-054-6
    امتیاز کتاب: (3.7 امتیاز با رای 3 نفر)
    یک ماهواره ارتشی، پس از اتمام ماموریتش به زمین بازمی‌گردد و فرود می‌آید. در همین زمان بررسی هوایی مشخص می‌کند که در شهر نزدیک محل فرود این ماهواره، همه اهالی مرده‌اند. با مشخص شدن وضعیت، فرمانده پایگاه ماهواره، مطابق پروتکل امنیتی تعریف شده، گروه ویژه‌ای را فعال می‌کند که وظیفه‌شان مقابله با تهدیدات زیستی از طرف بیگانگان فضایی است.
    ماموریت ماهواره ارتش جمع‌آوری میکروارگانیسم‌های موجود در فضا برای انجام تحقیقات مرتبط با تهیه سلاح‌های بیولوژیک بوده و حالا دانشمندان تصور می‌کنند ماهواره به همراه خود ارگانیسم‌هایی غیرزمینی را بر روی زمین آورده که موجب مرگ ناگهانی اهالی یک شهر شده‌اند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "مردی با یک دوربین - این آغاز ماجرا است. مردی دوربین به دست در شبی زمستانی، در کنار جاده‌ای بربلندایی ایستاده، و از آن جا دهکده‌ کوچکی را در آریزونا زیر نظر گرفته است.
    برای ستوان راجر شون کار کردن با دوربین در چنان شبی دشوار بود. بخش‌های فلزی دوربین سرد بودند، و او با دستکش‌های سنگینش و پوستین خزی که بر تن داشت، نمی‌توانست با چالاکی و مهارت لازم از آن استفاده کند. بازدمش در آن هوای سرد و مهتابی، عدسی دوربین را تیره و تار می‌ساخت؛ و از این رو، ناگزیر بود بارها دست از کار بکشد و با انگشتانش که در آن دستکش، ستبر و کوتاه به نظر می‌رسیند، آن را پاک کند.
    او نمی‌توانست بیهودگی این عمل را دریابد. چنین دوربینی برای زیر نظر گرفتن آن دهکده و آگاهی از اسرار نانموده آن کارایی نداشت. او به راستی سخت شگفتزده می‌شد اگر می‌دانست مردانی که سرانجام در این کار توفیق می‌یابند، ابزارهایی را یک میلیون بار قوی‌تر از آن دوربین به کار خواهند گرفت ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    طعمه
    نویسنده: مایکل کرایکتون
    ترجمه: قاسم کیانی مقدم
    ناشر: یوبان
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 60000 تومان 54000 تومان
    تعداد صفحات: 432 صفحه
    شابک: 978-600-8349-01-3
    امتیاز کتاب: (4.7 امتیاز با رای 3 نفر)
    در بیابان نوادا یک آزمایشگاه تحقیقاتی به گرفتاری بزرگی منجر شده است. ابری از نانوذره‌ها - ریزروبوت‌ها - از آزمایشگاه گریخته است. این ابر خودمختار است و قدرت تولیدمثل دارد، هوشمند است و به تجربه یاد می‌گیرد. عملا یک موجود زنده است.
    این موجود عجیب به عنوان شکارچی برنامه‌نویسی شده است. به سرعت تکامل می‌یابد، و با گذشت هر ساعت، مرگبارتر می‌شود.
    هر تلاشی برای نابودی آن با شکست مواجه شده است و ما طعمه‌ی این شکارچی هستیم. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "نیمه‌شب است. خانه تاریک است. مطمئن نیستم این کار چطور تمام خواهد شد. بچه‌ها شدیدا بدحال شده‌اند و دارند بالا می‌آورند. صدای اغ زدن پسر و دخترم را از دستشویی می‌شنوم. چند دقیقه پیش، به آنها سر زدم تا ببینم چه چیزی بالا می‌آورند. راجع به بچه‌ی کوچولو نگرانم، ولی مجبور شدم او را هم وادار به استفراغ کنم. تنها چاره همین بود.
    فکر می‌کنم خودم، لااقل فعلا، حالم خوب است. ولی البته زیاد هم نمی‌توان خوشبین بود: اکثر کسانی که در این کار دخالت داشته‌اند، اکنون مرده‌اند. و چیزهای زیادی هم هست که با اطمینان از آنها آگاهی ندارم.
    تاسیسات نابود شد، ولی نمی‌دانم توانستم این کار را به موقع انجام دهیم یا نه. منتظر مائه هستم. او دوازده ساعت پیش به آزمایشگاه پالوآلتو رفت. امیدوارم موفق شده باشد. امیدوارم توانسته باشد به آنها بفهماند که اوضاع چقدر خراب است. انتظار داشتم خبری از آزمایشگاه به من برسد، ولی تا الان خبری نرسیده است ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    و بالاخره می‌رسیم به بخشی از کتاب‌ها که درباره کتاب‌ها (یا فیلم‌های) علمی-تخیلی نوشته شده‌اند. اگر بخواهیم برای کتاب‌های این بخش یک عنوان آرتیستی سر هم کنیم می‌شود اینجوری تیتر زد: "در کتاب‌های علمی-تخیلی چقدر علم پیدا می‌شود؟!"

    اواتار
    نویسنده: استفان بکستر
    ترجمه: پوریا ناظمی
    ناشر: بصیرت
    سال نشر: 1394 (چاپ 1)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 368 صفحه
    شابک: 978-600-5492-92-7
    فیلم سینمایی اواتار ساخته جیمز کامرون نقطه اوجی در تاریخ فیلم‌های علمی تخیلی به‌شمار می‌رود. دقت علمی ارائه شده در این فیلم و ریشه داشتن موضوعات و ایده‌ها در واقعیت علمی باعث شده است تا به بستری مناسب برای ترویج علم بدل شود. به همین دلیل استفن بکستر، یکی از برجسته‌ترین نویسنده‌های علمی تخیلی معاصر که فعالیت‌های علمی و مهندسی را در سابقه خود دارد به سراغ این فیلم رفته و به بهانه آن به کاوش در دنیای علم اطراف آن پرداخته است. چقدر از آن‌چه در فیلم می‌بینید ریشه در واقعیت دارد؟ چه مقدار از آن تاکنون تحقق یافته است؟ وضعیت ما در مواجهه با موضوعاتی مانند محیط زیست، سفرهای فضایی، مواجهه با بیگانه‌ها و ساختار و ریخت‌شناسی آن‌ها چیست؟ و آگاهی ما از مغز چگونه در حال تغییر است؟ در حالی که جیمز کامرون در حال آماده کردن سه قسمت بعدی فیلم اواتار است که براساس تخمین‌ها در یکی دو سال آینده به روی پرده خواهد رفت، اکنون فرصت مناسبی برای بازگشت به دنیای اواتار و کاوش علم در آن است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد)
    کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "در فیلم اواتار ما چیز زیادی از زمین نمی‌بینیم. صحنه‌های کوتاهی از جیک سالی در کنار جنازه برادر دوقلویش تامی و چند صحنه دیگر. اما با وجود این به کمک داستان و سناریو، می‌توان به نکاتی درباره وضعیت زمین پی برد. آن‌طور که جیک سالی به ای‌وا، ایزد محافظ جنگل‌های پاندورا می‌گوید، سرسبزی روی زمین از بین رفته است.
    جزئیات بیشتری در این‌باره در صحنه‌های حذف شده فیلم و در نسخه اولیه فیلمنامه نوشته شده توسط جیمز کامرون (در سال 2007 که به‌طور آنلاین نیز در دسترس است) آمده است: "جیک به بالا و طبقات روی هم انباشته شهر نگاه می‌کند. قطارهای پیشرفته مغناطیسی بر فراز سر و در مسیرهای خود در حال حرکت هستند و از مقابل تابلوهای درخشان تبلیغاتی عبور می‌کنند ... اکثر مردم ماسک‌های تنفسی به صورت زده‌اند که آن‌ها را از هوای آلوده و مسموم محافظت کند ... سیلی از مردم، ناآشنا با یکدیگر و چون افرادی تنها و غریبه در میان جمع در حال حرکتند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    میان‌ستاره‌ای به روایت علم
    نویسنده: کیپ تورن
    ترجمه: پوریا ناظمی، حسین شهرابی
    ناشر: کارگاه
    سال نشر: 1394 (چاپ 1)
    قیمت: 49000 تومان
    تعداد صفحات: 435 صفحه
    فیلم میان‌ستاره‌ای (Interstellar) که در سال 2014 با کارگردانی کریستوفر نولان بر پرده سینماهای جهان به نمایش درآمد، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های علمی‌تخیلی سال‌های اخیر بود. این فیلم که داستان خود را در بستر علم و بر لبه مرزهای آگاهی ما از جهان روایت می‌کرد، سعی کرده بود تا حد امکان به مفاهیم علمی پایبند بماند. یکی از دلایل چنین وفاداری حضور فعال شخصیتی مانند کیپ تورن، فیزیکدان برجسته معاصر در فرآیند ساخت این فیلم است. اینک کیپ تورن در کتابی که در دست دارید به توضیح عمیق‌تر مفاهیم علمی فیلم میان‌ستاره‌ای پرداخته است. او به بهانه این فیلم امکانات ما در جهان علم را بازگو می‌کند و توضیح می‌دهد آنچه در این فیلم دیده‌ایم در جهان واقعیت چه جایگاهی دارد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "میان‌ستاره‌ای ریشه در رابطه‌ی عاطفیِ شکست‌خورده‌ای دارد که به یک دوستی و شراکت خلاقانه منجر شد.
    در سپتامبر سال 1980، یکی از دوستانم، کار ساگان (Carl Sagan)، به من تلفن زد. او می‌دانست که من پدری مجردم که دست‌تنها مشغول بزرگ‌کردن دختر نوجوانم هستم (حداقل سعی می‌کردم این کار را بکنم و خیلی هم در این کار خوب نبودم) و در جنوب کالیفرنیا زندگی مجردی خود را سپری می‌کنم (وضعم در این کار فقط کمی بهتر از مورد قبلی بود) و درعین‌حال فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه‌ی فیزیک نظری دنبال می‌کنم (در این مورد وضعم خیلی از دو تای قبلی بهتر بود).
    کارل تلفن زده بود که پیشنهاد یک قرار ملاقات بی‌مقدمه با یکی از دوستانش را به من بدهد؛ قراری برای آشنایی با لیندا اوبست و برای شرکت در مراسم رونمایی از سریان تلویزیونی در آستانه‌ی پخش ساگان به نام "کیهان" (کاسموس / Cosmos). لیندا شخصیتی باهوش و زیبا بود و ویراستار بخش پادفرهنگ‌ها و علوم مجله‌ی نیویورک‌تامیز بود که تازگی‌ها به لس‌آنجلس نقل‌مکان کرده بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    علم در ادبیات علمی تخیلی: 83 پیشگویی علمی تخیلی که واقعیت علمی پیدا کرد
    نویسنده: رابرت دبلیو بلای
    ترجمه: میثم زینلی طهرانی، نگار بزرگمهر
    ناشر: مازیار
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 37000 تومان
    تعداد صفحات: 376 صفحه
    شابک: 978-600-6043-32-6
    این کتاب مرجع راهنمای غایی ابداعات و اکتشافاتی است که ابتدا در ادبیات علمی تخیلی نمایان شدند و بعدها توسط جامعه علمی شناخته شده و مورد پیگیری قرار گرفتند. از پادگرانش گرفته تا جهان‌های موازی، از ماهواره‌ها تا بینایی با استفاده از پرتو ایکس. کتاب "علم در ادبیات علمی تخیلی" به بررسی این دست ایده‌ها پرداخته، سرچشمه‌های خیالی آن‌ها را مورد اشاره قرار داده و توضیح می‌دهد که دانشمندان چگونه تخیل را به واقعیت تبدیل می‌کنند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    علمی-تخیلی
    نویسنده: آدام رابرتز
    ترجمه: کامران برادران رزاز
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 75000 تومان
    تعداد صفحات: 288 صفحه
    شابک: 978-964-334-483-2
    ژانر "علمی-تخیلی" از ابتدای پیدایش تاکنون و در همه‌ی صورت‌های عرضه‌ی آن - کتاب، فیلم سینمایی، کمیک‌استریپ - همواره جذاب و پرطرفدار بوده است. برخلاف تصور معمول، ژانر علمی‌تخیلی با دنیای متفاوت از دنیای واقعی سروکار ندارد. این ژانر با وجود آن‌که با جهان پیرامون‌مان متمایز است، اما همواره پایی در درونش دارد و به شکلی موثر آن را مورد تحلیل و انتقاد قرار می‌دهد. آدام رابرتز در این کتاب کوشیده است تا ابتدا، با بررسی چند نموه از آثار علمی-تخیلی، مشخصه‌های کلی این ژانر را تعیین کند. او سپس تاریخچه‌ی این ژانر را مورد بررسی قرار می‌دهد و به بررسی دیدگاه‌های مرتبط با آن، نظیر جنسیت و ژانر می‌پردازد. خواننده از خلال این دیدگاه‌ها، دیدی سراسر متفاوت به مقوله‌ی "علمی-تخیلی" و رابطه‌ی آن با جهان خواهد داشت. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    این کتابها در فهرست فوق معرفی شده‌اند: طعمه (مایکل کرایکتون)، 1984 (جورج ارول)، نژاد آندرمدا (مایکل کرایتون)، ماشین زمان (هربرت جورج ولز)، خط زمان (مایکل کرایتون)، جهش، خاطرات روز بعد (محمد قصاع)، فارنهایت 451 (ری برادبری)، بازی بزرگ (آرتور سی کلارک)، جنگاوران اخترناو (رابرت انسون هاینلاین)، ایزدان هم (آیزاک آسیموف)، جنگ جهانی ز (تاریخ شفاهی جنگ زامبی‌ها) (مکس بروکس)، سفر به مرکز زمین (ژول ورن)، به کجا می‌رویم؟ (2 جلد) (ایزاک آسیموف)، حکایت‌های مریخ (ری برادبری)، گزارش اقلیت (فیلیپ ک. دیک)، علم در ادبیات علمی تخیلی: 83 پیشگویی علمی تخیلی که واقعیت علمی پیدا کرد (رابرت دبلیو بلای)، آخرین جواب (آیزاک آسیموف)، اطلس ابر (دیوید میچل)، مریخی (اندی وییر)، میان‌ستاره‌ای به روایت علم (کیپ تورن)، اواتار (استفان بکستر)، علمی-تخیلی (آدام رابرتز)، ابدی‌ها (فیلیپ کی.دیک)، شهر و ستارگان (آرتور سی. کلارک)، جنگ پیرمرد (کتاب اول) (جان اسکالزی)، برجیس را بخر! (و داستان‌های دیگر) (آیزاک آسیموف)، تلماسه (فرانک هربرت)، ریگی در آسمان (آیزاک آسیموف)، سه جرم کیهانی (سیکسین لیو (سیشین لیو))، بیگانه (فیلمنامه) (والتر هیل، دیوید گیلر)، چشم زمان (آرتور سی کلارک، استیون بکستر)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است