داستان‌های مرد تنهای جاده

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    طرح روی جلد تعدادی از کتاب‌های مجموعه جک ریچر به زبان اصلی

    راستش باید بگم که هالیوود با رفتن به سراغ "جک ریچر" به مقدار زیادی آبروی هنری خودش را زیر سوال برد! اگر از من بپرسید مشکل هم این نبود که برای بازی کردن نقش این "قهرمان تنها" تام کروز را انتخاب کرد (که خب اصلا انتخاب مناسبی نبود!) ماجرا اینجاست که اگر بنشینید و فکر کنید که بجای تام کروز کدام هنرپیشه مرد دیگری می‌توانست، در حد قابل قبول، ذهنیت ما خوانندگان (و شیفتگان) جک ریچر را به تصویر بکشد، احتمالا به نتیجه‌ای نخواهید رسید. مشکل از خود "جک ریچر" است!

    در حقیقت به نظر من ارباب رسانه سینما باید تشخیص می‌دادند که داستان‌های لی چایلدز از آن نوع قصه‌هایی است که به تصویر در آوردن‌شان، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار سخت است. بنابراین باید می‌فهمیدند که "جک ریچر" روی پرده سینما موفق نمی‌شود و دندان طمع ساختن مجموعه‌ای بیست قسمتی از فیلم‌ها را حتی قبل از ساختن همان فیلم اول، می‌کشیدند و دور می‌انداختند!

    برای "تبلیغ" این مطلب و فهرست همراهش روی اینترنت خیلی به دنبال تصویر گشتم. اغلب تصاویر مربوط به "تام کروز" و فیلم اکران شده بود که پیشاپیش تکلیفم را باهاش روشن کردم. بعد به سراغ طرح روی جلد کتاب‌ها به زبان اصلی رفتم. برایم جالب بود که در اغلب طرح‌های روی جلد کتاب‌های این مجموعه، خبری از یک آدم قلچماق و بزن‌بهادر که حدس بزنید قهرمان داستان است، نبود. روی جلد یک مجموعه از کتاب‌ها (که نمی‌دانم مربوط به چاپ انگلستان کتاب‌ها بود یا چاپ آمریکا) اغلب تصویری از جاده‌ای خلوت و دورافتاده می‌بینید که تا بینهایت ادامه دارد و ... حتی در یکی دو عنوان هم که در تصویر شمایل آدمیزادی قرار داده شده، این شمایل در مقابل محیط اطرافش آنقدر کوچک و "بی‌اهمیت" تصویر شده که احساس تنهایی و تک‌افتادگی ریچر را در جامعه‌ای که در آن "پرسه می‌زند" به خوبی منتقل می‌کند.

    جک ریچر، بزن‌بهادری گوشه‌گیر، ساکت، تنها و ولگرد است که یکجا بند نمی‌شود و همینجور در جاده‌ها و بزرگراه‌های بی‌انتهای آمریکا مشغول پرسه زدن است. اصلا همین خاصیت پرسه زدن اوست که به نویسنده امکان داده در هر کتاب او را در محیطی متفاوت قرار دهد. داستان‌ها را معمولا "راوی" تعریف می‌کند، به این ترتیب تمهیدی را که سینما در اختیار ندارد، نویسنده در کتاب به راحتی بکار گرفته. اینکه راوی احساسات و افکار ریچر را با ما در میان می‌گذارد و با توصیفاتش از او و اقداماتش برای حل پرونده‌ها و مشکلاتی که جلوی راهش سبز می‌شوند، شخصیتی ادبی را برایمان می‌آفریند که شاید چندان دوست‌داشتنی نیست اما توجه‌برانگیز است و حتی بعد از خواندن دومین و سومین کتاب از داستان‌های او، باز هم داستان بعدی یقه‌ات را می‌گیرد و فکر نمی‌کنی که "خب من که دیگر این بابا را می‌شناسم و می‌دانم چطور عمل می‌کند!"

    ویژگی‌های جک ریچر همانطور که گفتم توجه‌برانگیز است. او به تشخیص خودش از عدالت و درستی اعتقاد دارد. برای همین هم در راه برقراری عدالت اصلا در بند رعایت قانون و بند و بساط دست‌وپاگیر جوامع انسانی نیست! در مورد اعتقاداتش با کسی بحث نمی‌کند یا بالای منبر نمی‌رود. برای همین هم اگر "راوی" نبود که برایمان تعریف کند در مغزش چه می‌گذرد، سر درآوردن از کارهایش تقریبا غیرممکن بود. او از آن آدم‌هایی است که اعتقاد دارد اگر قرار است با کسی درگیر شود، بهتر است مشت اول را او بزند و آن مشت را آنقدر محکم بزند که طرف بخوابد و دیگر هم بلند نشود!

    هریک از داستان‌های مجموعه (دست‌کم در سه کتابی که من تاکنون از این مجموعه خوانده‌ام) علاوه بر شرح قهرمان‌بازی‌های ریچر، اطلاعات قابل قبولی هم در مورد یک موضوع که محور داستان کتاب است، در اختیار خواننده قرار می‌دهد. مثلا در "قتلگاه" خواننده با چند و چون چاپ اسکناس در ایالات متحده و ویژگی‌های کاغذ و جوهر و ... مورد استفاده برای انتشار دلار آشنا می‌شود. در "سوءقصد" حساسیت‌ها و روش کار سرویس امنیتی آمریکا که مسئولیت حفاظت از جان رئیس‌جمهور و دیگر مقامات بلندپایه دولتی را برعهده دارد، شرح داده می‌شود. و در "آخرین مهمان" وضعیت زنانی که در ارتش آمریکا مشغول خدمت هستند و مشکلاتی که در محیط نظامی برای آنها بوجود می‌آید، زیر ذره‌بین نویسنده قرار می‌گیرد.

    نکته دیگر اینکه یک حساب و کتابی کردم و دیدم جیره‌کتابی‌ها تاکنون 8 رای به کتاب‌های این مجموعه داده‌اند، که به جز یک رای، در بقیه موارد 5 امتیاز کامل را به کتاب مورد نظرشان از این مجموعه اعطا کرده‌اند. به این ترتیب به نظر می‌رسد اگر اهل خواندن کتاب‌های این ژانر نیستید اما بدتان نمی‌آید دست‌کم یکبار نوع "تریلر و هیجان‌انگیز" را امتحان کنید، کتابی از مجموعه جک ریچر می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌هایتان باشد.

    امروز که این مطلب را می‌نویسم، یک هفته‌ای می‌شود که کتاب هشتم از این مجموعه به بازار آمده. لی چایلدز، نویسنده این مجموعه، تاکنون بیست داستان با هنرنمایی "جک ریچر" نوشته و داستان بیست و یکم هم توی راه است. کتابسرای تندیس، ناشر ایرانی کتاب‌ها، هم قصد کرده که همه عنوان‌های این مجموعه را به مرور منتشر نماید. بنابراین

    قتلگاه (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب اول)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 5)
    قیمت: 177000 تومان 150500 تومان
    تعداد صفحات: 536 صفحه
    شابک: 978-600-180-081-6
    امتیاز کتاب: (4.4 امتیاز با رای 7 نفر)
    جک ریچر یک پلیس سابق ارتش است که اکنون زندگی بی‌هدفی را می‌گذراند و در سرتاسر آمریکا آواره و سرگردان است. او یک ساعت پس از ورود به شهر کوچک و گمنام مارگریو در جورجیا به جرم قتل بازداشت می‌شود. تنها چیزی که او می‌داند این است که کسی را نکشته است. حداقل نه در این شهر، و نه اخیرا. ولی او هیچ شانسی برای قانع کردن کسی ندارد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    این کتاب، اولین رمان از مجموعه داستانهایی با محوریت شخصیت جک ریچر است که لی چایلد، نویسنده بریتانیایی آنها را به رشته تحریر درآورده است.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "ساعت دوازده در سالن غذاخوری اینو در حال خوردن تخم‌مرغ و نوشیدن قهوه بودم که دستگیر شدم. این بیشتر یک صبحانه دیروقت بود تا ناهار سروقت. بعد از یک پیاده‌روی طولانی زیر باران شدید خیس و خسته بودم. تمام راه را از بزرگراه تا حاشیه شهر پیاده آمده بودم.
    رستوران کوچک، ولی روشن و تمیز بود. تازه‌ساز و به شکل یک واگن قطار ساخته شده بود. فضای کم‌عرضی داشت و در یک طرفش پیشخان غذای باریکی تعبیه شده بود. آشپزخانه‌اش در عقب سالن و یک ردیف میز کنار دیوار مقابل و در رستوران در وسط قرار داشت.
    من پشت یکی از میزهای کنار پنجره نشسته بودم و روزنامه‌ای را می‌خواندم که آنجا رها شده بود. مطلبی که می‌خواندم راجع به ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهوری بود که بار قبلی بهش رای نداده بودم و این دفعه هم نمی‌خواستم بهش رای بدهم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    تا پای مرگ (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب دوم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1402 (چاپ 4)
    قیمت: 360000 تومان
    تعداد صفحات: 559 صفحه
    شابک: 978-600-182-130-1
    امتیاز کتاب: (4.3 امتیاز با رای 4 نفر)
    جک ریچر در زیر آفتاب دلپذیر شیکاگو قدم می‌زند که زنی عصا به دست به همراه مقداری لباس از یک خشک‌شویی بیرون می‌آید. ریچر برای کمک به سمت او می‌رود اما ناگهان، افرادی آن دو را گروگان گرفته، داخل یک کامیون می‌اندازند و این، آغاز سفر 2000 کیلومتری ریچر و زنی مرموز به ناکجاآباد خواهد بود.
    "تا پای مرگ" دومین کتاب از مجموعه‌ای تریلر با محوریت شخصیت "جک ریچر" است. این مجموعه که اولین قسمت آن با نام "قتلگاه" در سال 1997 به چاپ رسید با استقبال کم‌نظیر مخاطبان و منتقدان در ایالات متحده و دیگر کشورها مواجه شد. تاکنون 19 کتاب از این مجموعه منتشر شده و با فروش 90 میلیون نسخه در 97 کشور و ترجمه به 24 زبان، جک ریچر یکی از پرفروش‌ترین و درعین‌حال تحسین‌شده‌ترین مجموعه‌های تریلر به حساب می‌آید. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "نیتن روبین مرد چون شجاعت به خرج داد. نه از آن شجاعت‌های مستمر که آدم با آن در جنگ مدال می‌گیرد، بلکه از آن برآشفتگی‌های لحظه‌ای ناگهانی که آدم را توی خیابان به کشتن می‌دهد.
    او مثل همیشه زود از خانه بیرون زد: شش روز در هفته، پنجاه هفته در سال. صبحانه‌اش را با احتیاط تمام خورد، صبحانه‌ای مناسب یک مرد کوتاه گرد که می‌خواست همچنان در دهه چهل زندگی‌اش روی فرم بماند. سپس از کریدورهای فرش‌شده خانه کنار دریاچه‌ای مناسب کسی که در هرکدام از آن سیصد روز کاری هزار دلار درمی‌آورد پایین رفت. با شستش دکمه بازکننده در گاراژ را زد و با چرخاندن مچ موتور بی‌سر و صدای گرانقیمتش را روشن کرد. یک سی‌دی داخل دستگاه پخش گذاشت، با دنده عقب وارد راه شنی جلوی خانه‌اش شد، آهسته روی ترمز زد، دنده را عوض کرد، فشار کوچکی به گاز داد، بعد آخرین رانندگی کوتاه زندگی‌اش را در پیش گرفت. شش و چهل و نه دقیقه صبح روز دوشنبه ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    قلاب (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب سوم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمدعباس آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 3)
    قیمت: 182000 تومان 155000 تومان
    تعداد صفحات: 551 صفحه
    شابک: 978-600-182-135-6
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 2 نفر)
    جک ریچر در یکی از جزایر فلوریدا بی‌سر و صدا در حال گذران زندگی است که سر و کله‌ی مردی غریبه برای یافتن او پیدا می‌شود. مرد سوالات زیادی دارد اما ساعاتی بعد از ملاقات با جک به طرز مشکوکی می‌میرد. جک ریچر برای سر در آوردن از چند و چون ماجرا آستین بالا می‌زند و به سمت نیویورک به راه می‌افتد تا در آنجا افرادی که مرد غریبه را به دنبال او فرستاده‌اند پیدا کند …
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "جک ریچر دید که یارو از در وارد شد. در واقع، دری وجود نداشت. یارو فقط از قسمت دیوار جلویی که وجود نداشت وارد شد. در بار یکراست به روی پیاده‌رو باز می‌شد. میز و صندلی‌هایی در بیرون، زیر یک درخت موی قدیمی خشکیده که یک‌جور سایه‌ی طبیعی می‌انداخت چیده شده بود. یک سالن داخلی-خارجی بود که از میان دیواری که وجود نداشت، می‌گذشت. ریچر حدس می‌زد که یک‌جور نرده‌ی آهنی برای قفل کردن در بار موقع تعطیل کردن باشد. البته اگر تعطیل می‌شد. مطمئنا ریچر هیچ‌وقت ندیده بود که بار تعطیل کند. او تقریبا در اضافه‌کاری افراط می‌کرد.
    یارو در یک متری داخل سالن تاریک ایستاد و صبر کرد، پلک زد تا چشمانش بعد از آن سفیدی داغ خورشید کی وست به تاریکی عادت کند. ماه ژوئن، ساعت چهار بعدازظهر در جنوبی‌ترین قسمت ایالات متحده بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    آخرین مهمان (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب چهارم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمدعباس آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 3)
    قیمت: 180000 تومان 153000 تومان
    تعداد صفحات: 543 صفحه
    شابک: 978-600-182-141-7
    امتیاز کتاب: (3.5 امتیاز با رای 4 نفر)
    در سراسر کشور زنانی به دست قاتلی کشته می‌شوند که هیچ اثری از خود به جا نمی‌گذارند؛ نه مدرکی، نه زخم مهلکی، نه اثری از درگیری، و نه هیچ سرنخی از انگیزه‌ای برای کشتن. جسدها در وانی پر از رنگ سبز ارتشی در خانه‌های قربانی‌ها رها می‌شوند. قتل‌ها کاملا بی‌نقص صورت می‌گیرند. در واقع، تنها چیزی که همه‌ی قربانی‌ها را به هم پیوند می‌دهد مردی است که آن‌ها قبلا می‌شناخته‌اند: جک ریچر. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    این کتاب چهارمین داستان از سری کتاب‌های جک ریچر است.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "می‌گن دانش قدرته. هرچی دانشت بیشتر باشه، قدرتت بیشتره. فرض کن همه‌ی اعداد برنده‌ی لاتاری رو می‌دونستی. نه این‌که حدس می‌زدی یا خوابشون رو می‌دیدی، بلکه واقعا می‌دونستی. چه کار می‌کردی؟ فورا می‌رفتی مغازه. اون اعداد رو روی ورق علامت می‌زدی و می‌بردی.
    درمورد بازار بورس هم همین‌طور. فرض کن واقعا می‌دونستی چه سهامی بالای همه قرار می‌گیره. منظورت فقط یه حدس یا حس ششم نیست. منظورت یه گرایش یا بازی درصد یا شایعه یا اشاره نیست. منظورت دانشه. دانش واقعی و معتبر. فرض کن این دانش رو داشتی. دانش واقعی و معتبر. فرض کن این دانش رو داشتی. چه‌کار می‌کردی؟ به دلالت زنگ می‌زدی. سهام می‌خریدی. بعد می‌فروختیش و پولدار می‌شدی ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    اکو در آتش (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب پنجم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1399 (چاپ 2)
    قیمت: 163000 تومان
    تعداد صفحات: 543 صفحه
    شابک: 978-600-182-150-9
    امتیاز کتاب: (4.5 امتیاز با رای 2 نفر)
    در پنجمین کتاب از مجموعه کتاب‌های جک ریچر که در سال 2001 منتشر شد، او این بار در گرمای آتشین تگزاس درگیر یک ماجراجویی خطرناک دیگر می‌شود. ریچر درحالی که مثل همیشه با پای پیاده در جاده‌ها سرگردان است، در یکی از جاده‌های سوزان تگزاس با زنی به نام کارمن گریر برخورد می‌کند و آن زن برای پیشبرد نقشه‌ی رهایی از دست شوهرش که همیشه او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد ریچر را با وجود مقاومت‌ها و مخالفت‌های اولیه ترغیب کرده و به مزرعه‌ای دورافتاده در بخش "اکو" می‌کشاند: ریچر با دردسر بیگانه نیست؛ و در مزرعه‌ی کارمن در "اکو" دردسرهای زیادی نهفته است: دروغ و غرض، تنفر و قتل، ریچر هیچ‌وقت نمی‌تواند در برابر یک زن درمانده مقاومت کند. خانواده‌ی کارمن متخاصم‌اند. پلیس‌ها غیرقابل اعتمادند و وکلا کاری پیش نمی‌برند. اگر ریچر نتواند اوضاع را سر و سامان دهد، پس چه کسی می‌تواند؟ ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "دیده‌بان‌ها سه نفر بودند؛ دو مرد و یک پسر. از تلسکوپ استفاده می‌کردند، نه از دوربین صحرایی. مسئله‌ی فاصله بود. به خاطر عوارض آن ناحیه، حدود یک و نیم کیلومتر با منطقه‌ی هدف فاصله داشتند. مخفیگاه نزدیک‌تری وجود نداشت. مناطقی پست و ناهموار پوشیده از علف و صخره و ماسه‌های شبیه به هم بود که خورشید آن‌ها را سوزانده و به رنگ خاکی درآورده بود. نزدیک‌ترین مخفیگاه امنی که داخلش بودند یک تنگ‌دره‌ی خشک وسیع بود که یک میلیون سال پیش با تغییرات آب و هوایی و باران و سرخس و رودخانه‌های خروشان شکل گرفته بود.
    مردها در حالی که گرمای اول صبح به پشتشان می‌تابید، دمر روی خاک دراز کشیده و تلسکوپ‌هایشان را جلوی چشمانشان گرفته بودند. پسر روی زانوهایش حرکت کرد و از داخل آبسردکن آب آورد. در حالی که حواسش به بیدار شدن مارهای زنگی بود توی یک دفتر توضیحاتی می‌نوشت. آن‌ها قبل از سپیده‌دم با یک وانت گرد و خاکی از طرف زمین‌های بایر و عریان از سمت غرب آمده بودند ...."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    سوء‌ قصد (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب ششم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمدعباس آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 165000 تومان
    تعداد صفحات: 540 صفحه
    شابک: 978-600-182-158-5
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 2 نفر)
    خانم جوانی که به تازگی به سمت فرماندهی سرویس امنیتی معاون رئیس‌جمهور منصوب شده از جک ریچر می‌خواهد نفوذپذیری تیم امنیتی او را مورد آزمایش قرار دهد. پس از گذشت چند روز ریچر به کمک یکی از همکاران سابقش نقاط ضعفی از آن‌ها می‌یابد که باعث نگرانی‌شان می‌شود.
    آنها ماجرای نامه‌های تهدیدآمیزی که اخیرا روی میز معاون رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد را با ریچر در میان می‌گذارند و از او تقاضای همکاری و مشاوره می‌کنند. ریچر با قبول این پیشنهاد به جنگ قاتلین بالفطره‌ای می‌رود که برای ترور معاون رئیس‌جمهور از ارتکاب هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کنند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "در مورد او در ماه ژوئیه شنیدند و تمام ماه اوت از دستش عصبانی باقی ماندند. سعی کردند در سپتامبر او را بکشند. هنوز خیلی زود بود. آمادگی‌اش را نداشتند. تلاششان با شکست مواجه شده بود. می‌توانست برایشان فاجعه به بار بیاورد. ولی در واقع شبیه یک معجزه بود. چون هیچ‌کس متوجه نشد.
    برای گذشتن از حراست شیوه‌ی معمول را به کار بردند و فاصله‌ی سی متر با جایی که او در حال صحبت بود را تعیین کردند. از صداخفه‌کن استفاده کردند و تیرشان به فاصله‌ی دو سانتیمتر خطا رفت. احتمالا گلوله از بالای سرش رد شده بود. شاید حتی از میان موهایش، چون بلافاصله به موهایش دست کشید، انگار که باد آن‌ها را به هم زده باشد. بعد از آن، چندین و چند بار این صحنه را در تلویزیون دیدند. دستش را بالا برد و به موهایش دست کشید. هیچ کار دیگری نکرد. بدون اینکه متوجه چیزی شود به سخنرانی‌اش ادامه داد، چون گلوله‌ای که با صداخفه‌کن شلیک می‌شود آن‌قدر سریع است که نمی‌توان آن را دید ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    وسوسه‌ی انتقام (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب هفتم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 158000 تومان
    تعداد صفحات: 524 صفحه
    شابک: 978-600-182-169-1
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    جک ریچر، پلیس سابق ارتش، سال‌هاست که ارتش را ترک کرده و زندگی پرماجرایی را آغاز کرده است؛ بدون خانواده، بدون دارایی و بدون هیچ تعهدی. و البته بدون هیچ ترسی. با اینکه ریچر به دنبال دردسر نیست، دردسر همه‌جا به دنبال او می‌گردد. و وقتی دردسر او را پیدا می‌کند، ریچر اهل جا زدن نیست … هیچ‌وقت.
    ده سال پیش یکی از ماموریت‌های ریچر برای کشتن یک افسر اطلاعات ارتش که قصد فروختن طرح‌های یک سلاح سری به عراق را داشت و یکی از همکاران نزدیک ریچر را به قتل رساند خوب پیش نرفت. حالا پس از یک رویارویی تصادفی همه‌چیز برای او زنده می‌شود. اینجاست که با آخرین شانس خود مواجه می‌شود. بعضی‌ها به آن می‌گویند انتقام، بعضی دیگر هم شاید اسم رستگاری را روی آن بگذارند؛ اما برای ریچر چیزی نیست جز ... عدالت ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "مامور پلیس دقیقا چهار دقیقه قبل از تیر خوردن از ماشینش پیاده شد. طوری حرکت کرد که انگار سرنوشت خود را از پیش می‌دانست. در را در برابر مقاومت لولاهای سفت باز کرد و آهسته روی صندلی وینیل کهنه چرخید و هر دو پایش را روی جاده گذاشت. سپس چارچوب در را دودستی گرفت و خودش را بلند کرد و بیرون کشید. یک‌لحظه در هوای سرد و صاف ایستاد و بعد برگشت و دوباره در را پشت سرش بست. یک‌لحظه‌ی دیگر بی‌حرکت ایستاد. سپس رفت جلو و به پهلوی کاپوت، نزدیک به چراغ جلو تکیه داد.
    ماشین یک شورولت کاپریس هفت‌ساله بود. مشکی بود و نوشته و نشان پلیس نداشت. ولی سه تا آنتن رادیو و قالپاق‌های کروم ساده و معمولی داشت. بیشتر پلیس‌هایی که با آن‌ها صحبت می‌کنی حاضرند قسم بخورند که کاپریس بهترین ماشین پلیسی است که تا به حال ساخته شده است. به این یکی هم می‌آمد با حرف آن‌ها موافق باشد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دشمن (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب هشتم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1399 (چاپ 2)
    قیمت: 172000 تومان
    تعداد صفحات: 572 صفحه
    شابک: 978-600-182-177-6
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    وقایع این هشتمین کتاب از مجموعه جک ریچر در سال 1990 در زمانی اتفاق می‌افتد که دیوار برلین فرو ریخته و جنگ سرد در شرف اتمام است. به جک ریچر اطلاع می‌دهند که یک مقام عالی‌رتبه‌ی ارتش ایالات متحده به قتل رسیده و هنگامی که ریچر برای دادن خبر قتل به سراغ خانواده‌ی مقتول می‌رود، با جنازه‌ای دیگر مواجه می‌شود؛ جنازه‌ی همسر ژنرال. ریچر برای یافتن پاسخ کنکاش خود در ارتش آمریکا را آغاز می‌کند و ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "وخیم در حد حمله‌ی قلبی. شاید این‌ها آخرین کلماتی بود که وقتی کن کریمر آخرین نفسش را کشید و به درون ورطه سقوط کرد مانند آخرین طغیان ترس در ذهنش گذشته بود. از هر لحاظی پا را از حد فراتر گذاشته بود و خودش به درستی این را می‌دانست. در جایی بود که نباید می‌بود و با کسی بود که نباید می‌بود و چیزی همراهش بود که باید آن را در جای امن‌تری نگه می‌داشت. ولی داشت قسر درمی‌رفت. داشت پیروز میدشد. در بازی‌اش کاملا به برتری رسیده بود. احتمالا لبخندی بر لب داشت. تا اینکه تپش ناگهانی داخل سینه‌اش بهش نارو زد. سپس شرایط به کلی تغییر کرد. موفقیت به مصیبت آنی تبدیل شد. فرصت درست کردن اوضاع را نداشت.
    هیچ‌کس نمیدداند حمله‌ی قلبی چه حسی دارد. هیچ بازمانده‌ای نیست که برایمان بگوید. پزشک‌ها از بافت‌مردگی و لختگی خون و کمبود اکسیژن و انسداد رگ‌ها صحبت می‌کنند. یا انقباض‌های تند دهلیز را پیش‌بینی می‌کنند، یا اصلا چیزی پیش‌بینی نمی‌کنند. کلماتی از قبیل انفارکتوس و فیبریلاسیون به کار می‌برند، ولی این کلمات هیچ مفهومی برای ما ندارند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    یک شلیک (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب نهم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 143000 تومان
    تعداد صفحات: 503 صفحه
    شابک: 978-600-182-191-2
    در ایالت ایندیانای آمریکا، تک تیراندازی با شلیک شش گلوله، پنج نفر را در روز روشن به قتل می‌رساند و با آثار و مدارک زیادی که از خود به جا می‌گذارد به‌راحتی دستگیر می‌شود. او در حین بازپرسی تنها یک جمله را تکرار می‌کند: "جک ریچر رو برام پیدا کنید." کسی نمی‌داند او از چه حرف می‌زند. اما به‌زودی خواهند فهمید؛ ریچر در راه ایندیاناست ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    "یک شلیک" نهمین کتاب از مجموعه داستان‌های جک ریچر است.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "جمعه، ساعت پنج عصر. شاید سخت‌ترین زمان برای حرکت در میان شهر بدون جلب‌توجه بود. شاید هم راحت‌ترین زمان بود. چون در ساعت پنج عصر جمعه هیچ‌کس به هیچ‌چیز توجه نمی‌کند؛ جز به جاده‌ی پیش رویش.
    مردی که تفنگ دوربین‌دار به دست داشت با ماشین به سمت شمال رفت. نه تند می‌رفت، نه آهسته. بدون اینکه توجه کسی را به خودش جلب کند یا توی چشم باشد. سوار یک مینی‌ون رنگ روشن بود که روزهای خوبش را پشت سر گذاشته بود. تنها پشت فرمان نشسته بود. یک پالتو بارانی رنگ روشن به تن داشت و از آن کلاه‌های عرقچین رنگ روشنی به سر گذاشته بود که پیرمردها هنگامی که هوا آفتابی است یا باران می‌بارد توی زمین گلف به سر می‌گذارند. یک نوار قرمز دورنگ دور کلاه قرار داشت. مرد آن را پایین کشیده بود. دکمه‌های پالتویش را هم تا بالا بسته بود. با اینکه ون شیشه‌ی دودی داشت و هوا سرد نبود عینک آفتابی زده بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    راه سخت (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب دهم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 155000 تومان
    تعداد صفحات: 539 صفحه
    شابک: 978-600-182-197-4
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    این داستان، دهمین کتاب از مجموعه داستان‌های جک ریچر است. قصه در نیویورک آغاز می‌شود. رئیس یک شرکت نظامی خصوصی در ازای پرداخت یک میلیون دلار از ریچر می‌خواهد همسر و فرزندش را که ظاهرا گروگان گرفته شده‌اند نجات دهد. ریچر در طول تحقیقاتش به موارد مشکوکی برمی‌خورد و درمی‌یابد که آن‌چه او می‌داند همه‌ی داستان نیست. او در میانه‌ی راه تصمیم دشواری می‌گیرد، به نقطه‌ی شروع بازمی‌گردد و این بار "راه سخت" را برمی‌گزیند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "جک ریچر اسپرسوی دوبل سفارش داد؛ بدون شیر و شکر، با لیوان اسفنجی، نه چینی، و قبل از اینکه آن را سر میزش بیاورند دید که زندگی یک مرد برای همیشه عوض شد. البته نه به خاطر اینکه پیشخدمت کند کار کرده باشد. فقط آن حرکتی که دید خیلی زیرکانه صورت گرفت. آن‌قدر زیرکانه که ریچر نمی‌دانست دارد چه چیزی را نگاه می‌کند. یک صحنه‌ی شهری ساده بود که روزی هزاران بار در هر جایی در دنیا تکرار می‌شد: یک نفر قفل در ماشینی را باز کرد و سوار شد و رفت. فقط همین.
    ولی فقط عمین کافی بود.
    اسپرسویی که خورده بود به بی‌نقص نزدیک بود،بنابراین ریچر دقیقا بیست و چهار ساعت بعد به همان کافه برگشت. سپری کردن دو شب پشت سر هم در یک مکان برای ریچر غیرعادی بود، ولی با خودش فکر کرد که خوردن قهوه‌ی عالی ارزش تغییر روال را دارد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    بدشانسی و دردسر (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب یازدهم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 195000 تومان 166000 تومان
    تعداد صفحات: 557 صفحه
    شابک: 978-600-182-207-0
    این داستان یازدهمین کتاب از مجموعه داستان‌های جک ریچر است. در ارتفاع سه هزار پایی صحرای کالیفرنیا مردی را از هلیکوپتر به پایین پرت می‌کنند ...و جک ریچر ناگهان در بطن توطئه‌ای که برای قتل دوستان قدیمی‌اش ترتیب داده شده قرار می‌گیرد. ریچر نه تلفنی دارد، نه آدرسی، نه هیچ راه ارتباطی. اما زنی به نام فرانسیس نیگلی، از اعضای واحد ارتشی سابق او، با استفاده از یک پیغام رمزی که فقط برای هشت عضو برگزیده‌ی گروهشان قابل فهم است پیدایش می‌کند و او را در جریان قتل هولناک یکی از افرادشان می‌گذارد. طولی نمی‌کشد که آن‌ها از ناپدید شدن دو نفر دیگر از دوستانشان باخبر می‌شوند. ولی ریچر تسلیم نمی‌شود - چون در دنیایی پر از بدشانسی و دردسر، وقتی کسی جک ریچر و گروهش را هدف قرار می‌دهد، باید منتظر عواقب آن باشد.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اسم مرد کالوین فرانز بود و هلیکوپتر یک مدل بل 222. هر دو پای فرانز شکسته بود، به خاطر همین او را بسته به یک تخت روان سوار هلیکوپتر کردند. حرکت دشواری نبود. بل هلیکوپتری جادار با موتور دوقلو بود که برای سفرهای گروهی و اداره‌های پلیس طراحی شده بود و برای هفت مسافر جا داشت. درهای عقبش به‌اندازه‌ی درهای عقب یک ون بودند و چهارتاق باز می‌شدند. ردیف وسطی صندلی‌ها را برداشته بودند. برای فرانز فضای زیادی کف هلیکوپتر وجود داشت.
    موتور هلیکوپتر درجا کار می‌کرد. دو مرد در حال حمل تخت روان بودند. سرهایشان را در زیر جریان باد پروانه خم کرده بودند و یکی پشت به هلیکوپتر و یکی رو به آن با عجله به سمتش حرکت می‌کردند. وقتی به در باز رسیدند مردی که پشت به هلیکوپتر حرکت کرده بود یکی از دسته‌های تخت را روی لبه‌ی در گذاشت و کنار رفت ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    غریبه‌ای در شهر (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب دوازدهم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 200000 تومان 170000 تومان
    تعداد صفحات: 576 صفحه
    شابک: 978-600-182-240-7
    همه چیز از یک اتهام ناروا شروع می‌شود. ریچر به شهر "دیسپر" در ایالت کلورادو آمده. در رستورانی نشسته و قهوه‌اش را می‌نوشد که پلیس محلی از او می‌خواهد از شهر برود چون دیسپر نمی‌تواند "ولگردها" را در خود جای دهد. ریچر از دیسپر می‌رود و این بار وارد شهر مجاور آن یعنی "هوپ" می‌شود. در آنجا با یک مامور پلیس زن آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد به همراه او دلیل اخراجش از دیسپر را پیدا کند و در این میانه جسدی را در مسیر میان دو شهر می‌یابد و پای مقامات شهر نیز به ماجرا کشیده می‌شود. اکنون این ریچر است که باید در میانه‌ی بازی‌های سیاسی و فساد سازمان یافته برای یافتن حقیقت بجنگد ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "گرمای خورشید نصف آن چیزی بود که او از آن انتظار داشت، ولی به‌اندازه‌ای بود که او را گیج و منگ نگه دارد. شدیدا احساس ضعف می‌کرد. هفتادودو ساعت بود غذا نخورده بود و چهل‌وهشت ساعت بود آب ننوشیده بود.
    فقط ضعف نداشت، داشت می‌مرد، و خودش این را می‌دانست.
    تصاویری گذرا به ذهنش می‌آمدند و می‌رفتند. یک قایق پارویی که در جریان رودی گیر افتاده بود و در برابر طناب پوسیده‌ای تقلا می‌کرد، فشار می‌آورد، کشیده می‌شد، رها می‌شد. این تصاویر را از دید پسرکی می‌دید که توی قایق نشسته بود، خودش را پایین برده بود، و همچنان که لنگرگاه کوچک‌تر می‌شد با درماندگی به ساحل زل زده بود.
    یا یک کشتی هوایی که به سبکی توی نسیمی حرکت می‌کرد و به نحوی خود را از دکلش می‌رهاند و آهسته به بالا غوطه‌ور می‌شد و فاصله می‌گرفت؛ پسری که داخلش بود پیکرهای ریزی را روی زمین می‌دید که به‌تندی دست تکان می‌دادند و با صورت‌هایی که با دغدغه به بالا کج کرده بودند نگاهش می‌کردند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دوازده نشانه (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب سیزدهم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 205000 تومان 175000 تومان
    تعداد صفحات: 583 صفحه
    شابک: 978-600-182-263-6
    ساعت دو بامداد است و جک ریچر، ارتشی سابق، در قطار متروی نیویورک‌سیتی نشسته است. کمی بعد، ظاهر و رفتار مشکوک یکی از پنج مسافر توجه او را جلب می‌کند: زنی که طبق آموخته‌های نظامی ریچر تقریبا همه‌ی نشانه‌های یک بمب‌گذار انتحاری را دارد. وقتی ریچر با پیشنهاد کمک به او نزدیک می‌شود، زن تپانچه‌ای از کیفش در می‌آورد و خودکشی می‌کند.
    این مرگ غیرعادی مداخله‌ی فوری پلیس نیویورک را در پی دارد و پس از بازجویی از ریچر به عنوان شاهد عینی، تصمیم می‌گیرند پرونده را بدون انجام تحقیقات ببندند. اما ریچر افکار دیگری در سر دارد. می‌خواهد بفهمد آن شب چه اتفاقی رخ داده و چرا آن همه سوال بی‌جواب باقی مانده است و خودش دراین‌باره تحقیق می‌کند. پس از آن مررا و اکیدا به او هشدار داده می‌شود که خودش را از این پرونده کنار بکشد. ولی عذاب وجدان او به خاطر احتمال تحریک آن زن به خودکشی موجب می‌شود تا زمانی که این معما را تا آخر پیگیری نکرده آرام و قرار نداشته باشد. طولی نمی‌کشد که او با رازهای بزرگی مواجه می‌شود که ماموران فدرال و عوامل القاعده برای جلوگیری از افشای آن‌ها حاضرند دست به کشتن بزنند ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "تشخیص دادن بمب‌گذارهای انتحاری کار راحتی است. به‌راحتی خودشان را لو می‌دهند. بیشتر به این خاطر که عصبی‌اند. بنا به تعریف، همه اولین بارشان است.
    سازمان ضد جاسوسی اسرائیل کتاب راهنمای دفاعی آن را نوشته بود. به ما گفته بودند دنبال چه چیزهایی بگردیم. با استفاده از مشاهدات عملی و بینش روان‌شناختی، فهرستی از شاخص‌های رفتاری تهیه کرده بودند. من این فهرست را بیست سال پیش از یک ستوان نیروی زمینی اسرائیل آموختم. او کاملا به آن اعتقاد داشت. بنابراین من هم به آن اعتقاد داشتم، چون ماموریت داشتم که به مدت سه هفته در کنار او خدمت کنم؛ در خود اسرائیل، در اورشلیم، در کرانه‌ی باختری، در لبنان، گاهی در سوریه، گاهی در اردن، در اتوبوس، در مغازه‌ها، در پیاده‌روهای شلوغ. چشمانم مدام در حرکت بود و در ذهنم نکات این فهرست را به ترتیب مرور می‌کردم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    61 ساعت (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب چهاردهم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1402 (چاپ 3)
    قیمت: 340000 تومان 310000 تومان
    تعداد صفحات: 519 صفحه
    شابک: 978-600-182-317-6
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    داستان در شهری به شدت سرد و پوشیده از برف به نام بولتون در داکوتای جنوبی می‌گذرد و با تصادف یک اتوبوس توریستی که از قضا ریچر هم از مسافران آن است آغاز می‌شود. ریچر پس از ورود به شهر متوجه می‌شود یک باند مواد مخدر درصدد از بین بردن جانت سالتر است و او کسی است که شاهد یکی از معاملات آن باند بوده است. جانت سالتر برای آنکه زنده بماند و علیه آن‌ها شهادت بدهد به کمک نیاز دارد، چرا که قاتلی در راه بولتون است؛ قاتلی کارکشته که تیرش خطا نمی‌رود و در پی قتل جانت است.
    ریچر در ابتدا قصد دارد به راهش ادامه بدهد و شهر را ترک کند، اما 61 ساعت بعدی، همه چیز را تغییر می‌دهد. او با رازهایی مرگبار و دشمنانی خطرناک‌تر از آنچه حدس می‌زند مواجه است ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "پنج دقیقه به سه بعدازظهر. دقیقا شصت‌ویک ساعت قبل از وقوع حادثه، وکیل با ماشین وارد محوطه‌ی خالی شد و پارک کرد. دو سانتیمتر برف تازه روی زمین بود، به همین خاطر او یک دقیقه را صرف وررفتن با روکفشی‌هایش کرد تا خوب جاگیر شوند. سپس پیاده شد و یقه‌اش را بالا زد و به‌طرف ورودی ملاقاتی‌ها رفت. باد تندی از سمت شمال می‌وزید و دانه‌های درشت برف را به آرامی با خود می‌آورد. در فاصله‌ی صد کیلومتری طوفانی در راه بود. خبرهای مربوط به آن مدام از رادیو پخش شده بود.
    وکیل از در وارد شد و با کوبیدن پاهایش به زمین برف را از آن‌ها تکاند. خبری از صف نبود. آن روز روز ملاقات نبود. چیزی جز یک اتاق خالی و یک تسمه‌نقاله‌ی اشعه‌ی ایکس و یک حلقه‌ی فلزیاب و سه نگهبان زندان که بیکار ایستاده بودند در مقابل خود ندید. سری برای آن‌ها تکان داد، هرچند نمی‌شناختشان. ولی خودش را جانبدار آن‌ها می‌دانست و آن‌ها را جانبدار خودش. زندان دنیایی دوگانه بود. آدم یا در حبس بود، یا نبود. آن‌ها در حبس نبودند. او هم در حبس نبود.
    فعلا نه ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    لانه زنبور (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب پانزدهم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 50000 تومان 42500 تومان
    تعداد صفحات: 518 صفحه
    شابک: 978-600-182-335-0
    جک ریچر قصد دارد برای ملاقات با سوزان ترنر فرمانده جدید واحد ویژه‌ی صد و دهم به ویرجینیا برود. ولی در توقفگاهش در بخشی زراعی در نبراسکا اتفاقات مرگباری در جریان است. دانکن‌ها، خانواده‌ای که با قدرت اقتصادی خود و ایجاد رعب و وحشت سراسر آن بخش را تحت تسلط خود درآورده‌اند، مشغول یک سری معاملات پنهانی و در انتظار رسیدن یک محموله هستند که ریچر با ورودش به آنجا موانعی سرراهشان به وجود می‌آورد. آنها با کمک تعدادی از مشتری‌های خارجی خطرناکشان می‌خواهند از شر ریچر خلاص شوند، چرا که او نه تنها روند معامله‌شان را مختل کرده، بلکه در حال پرده‌برداری از راز پرونده‌ای قدیمی و حل نشده مربوط به ناپدید شدن دختربچه‌ای هشت‌ساله است.
    برای ریچر کار عاقلانه و منطقی این است که به راهش ادامه بدهد و بین خودش و دردسرهایی که سر راهش قرار می‌گیرد فاصله بیندازد.
    ولی چنین کاری برای جک ریچر غیرممکن است.
    لانه زنبور پانزدهمین کتاب از مجموعه‌ی جک ریچر است که در سال 2010 نوشته شده.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "الدریج تایلر مشغول رانندگی در جاده‌ی دولاینه‌ی طویل و مستقیمی در نبراسکا بود که تلفن همراهش زنگ خورد. نزدیک غروب بود. داشت بعد از خریدن کفش برای نوه‌اش او را به خانه می‌برد. ماشینش سلورادو دوکابینه‌ای به رنگ روزنامه‌ای بود که یک روز از چاپش می‌گذرد. دخترک به پشت روی صندلی کوچک عقب دراز کشیده بود. خواب نبود. کاملا بیدار دراز کشیده و پاهاش را بالا گرفته بود. با نگاهی مجذوب به کتونی‌های سفید بزرگی که نیم متر بالاتر از صورتش در هوا تکان می‌خوردند زل زده بود. با دهانش صداهای عجیبی از خودش درمی‌آورد. هشت سالش بود. تایلر با خودش فکر می‌کرد که حتما از آن بچه‌هایی است که دیر رشد می‌کنند.
    تلفن تایلر به‌اندازه‌ای ابتدایی بود که نمی‌شد به آن پیشرفته گفت، ولی در حدی پیچیده بود که زنگ‌خورهای مختلفی برای شماره‌های مختلف داشته باشد. بیشترشان آهنگ پیش‌فرض تولیدکننده را می‌زدند، ولی چهارتایشان روی آهنگی با صدای کم با حالتی اضطراری بودند که ترکیبی از آژیر ماشین آتش‌نشانی و بوق الکتریکی زیردریایی بودند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    رابطه (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب شانزدهم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 158000 تومان
    تعداد صفحات: 527 صفحه
    شابک: 978-600-182-567-5
    در مارس 1997 جسد زنی با گلوی بریده در شهر کارتر کراسینگِ می‌سی‌سی‌پی، که یکی از پایگاه‌های رنجرهای ارتش در آن واقع شده پیدا می‌شود. به دلیل شایعاتی که در مورد نظامیان آن منطقه بر سر زبان بومی‌های آن شهر افتاده است، پلیس ارتش، سرگرد ریچر را برای تحقیقات سری و مخفیانه به کارتر کراسینگ اعزام می‌کند. کلانتر آن شهر زنی به نام الیزابت دِوِرو است که قبلاً پلیس تفنگداران دریایی بوده و جک ریچر بعد از آشنایی و صحبت با کلانتر متوجه می‌شود پیش از آن هم قتل‌های مشابهی در آن شهر صورت گرفته، ولی تحقیقاتشان کار به جایی نبرده است. پس از چندی پیامی از طرف پنتاگون به دست سرگرد ریچر می‌رسد که هویت قاتل را مشخص می‌کند، اما نتیجه‌ی تحقیقات ریچر چیز دیگریست و او تصمیم می‌گیرد خودش برای برقراری عدالت دست‌به‌کار شود.
    "رابطه" شانزدهمین کتاب از مجموعه‌ی جک ریچر است، ولی از لحاظ زمانی داستانش قبل از بیشتر کتاب‌های مجموعه رخ می‌دهد. این کتاب در سال 2011 منتشر شد و وقایع آن مربوط به شش ماه قبل از اولین کتاب مجموعه یعنی "قتلگاه" است و به شرح شرایط خطرناکی می‌پردازد که منجر به خاتمه‌ی دوران خدمت ریچر در ارتش شده است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "پنتاگون بزرگ‌ترین ساختمان اداری دنیاست، ششصدوبیست هزار مترمربع مساحت، سی هزار نفر پرسنل و بیش از چهل و چهار کیلومتر کریدور دارد، ولی تنها با سه در رو به خیابان ساخته شده که هرکدامشان رو به یک لابی حفاظت‌شده‌ی مخصوص عابران پیاده باز می‌شود. من در جنوبی را انتخاب کردم، یعنی ورودی سالن اصلی، همان که به مترو و ایستگاه اتوبوس نزدیک‌تر است، چون از همه شلوغ‌تر بود و کارکنان غیرنظامی آن را بیشتر از بقیه می‌پسندیدند و من می‌خواستم تعداد زیادی از کارکنان غیرنظامی اطرافم باشند، ترجیحا صفی طولانی و بی‌پایان از آن‌ها، برای اینکه امنیت بیشتری داشته باشم، عمدتا برای جلوگیری از تیر خوردن به محض دیده شدن. در حین بازداشت همیشه اتفاق بدی رخ می‌دهد، گاهی تصادفا، گاهی هم عمدا، به همین خاطر می‌خواستم شاهد داشته باشم. می‌خواستم نگاه چند نفر از افراد مستقل آنجا رویم باشد، حداقل در ابتدای کار. تاریخ آن روز را به خوبی به یاد دارم. سه‌شنبه یازدهم مارس 1997 بود و آخرین روزی بود که به‌عنوان یکی از کارکنان قانونی افرادی که آن ساختمان را ساخته بودند واردش شدم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    تحت تعقیب (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب هفدهم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 155000 تومان
    تعداد صفحات: 543 صفحه
    شابک: 978-600-182-593-4
    وقتی جک ریچر به‌قصد سفر به ویرجینیا با بینی شکسته کنار جاده ایستاده است، ماشینی جلوی پایش توقف می‌کند که سرنشین‌هایش دو مرد و یک زن‌اند. آن‌ها در طول مسیر با ایست‌وبازرسی‌های متعددی روبه‌رو می‌شوند و ریچر به تدریج متوجه حرف‌های ضدونقیض و رفتار شک‌برانگیز همسفرهایش می‌شود. چند کیلومتر عقب‌تر، اف.بی.آی. در حال تحقیقات قتل مردی است که به گفته‌ی یک شاهد عینی همراه دو مرد دیگر وارد یک تلمبه‌خانه شده و فقط دو مرد از آن بیرون آمدند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "شاهد عینی گفت او درواقع آن اتفاق را ندیده است. ولی به چه شکل دیگری ممکن بود رخ داده باشد؟ کمی بعد از نیمه‌شب مردی با پالتو بارانی سبز وارد انبار بتونی کوچکی شده بود که یک در بیشتر نداشت. دو مرد با کت‌وشلوار مشکی هم پشت سرش وارد شده بودند. وقفه‌ای کوتاه پیش آمده بود. دو مردی که کت‌وشلوار مشکی به تن داشتند دوباره بیرون آمده بودند.
    مردی که پالتو بارانی سبز به تن داشت دیگر بیرون نیامده بود.
    آن دو مرد کت‌وشلواری به چابکی ده متر راه رفته و سوار یک ماشین قرمز روشن شده بودند. شاهد رنگ آن را رنگ ماشین آتش‌نشانی توصیف کرده بود. قرمز درخشان. نسبتا نو. به گمان شاهد عینی یک سواری چهاردر معمولی بود. یا شاید هم پنج‌در. یا سه‌در. ولی قطعا کوپه‌ی دودر نبود. به گمان شاهد عینی تویوتا بود. یا شاید هم هوندا. یا هیوندای. شاید هم کیا ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    هرگز برنگرد (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب هجدهم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 188000 تومان 160000 تومان
    تعداد صفحات: 535 صفحه
    شابک: 978-600-182-615-3
    جک ریچر، پلیس سابق ارتش، پس از پشت سر گذاشتن نواحی برفی داکوتای جنوبی بالاخره به مقر فرماندهی سابقش، یعنی یگان صدودهم پلیس ارتش در ویرجینیا می‌رود تا با فرمانده جدید یگان، سرگرد سوزان ترنر ملاقات کند. زنی که او تا قبل از این فقط صدایش را از پشت تلفن شنیده است. اما وقتی به آنجا می‌رسد، شخص دیگری به نام سرهنگ مورگان را پشت میز او می‌بیند. مورگان به او اطلاع می‌دهد که به خاطر دو مسئله‌ی قدیمی تحت پیگرد قانونی است: یک اتهام قتل که به شانزده سال پیش برمی‌گردد، و یک شکایت از جانب زنی که ادعا می‌کند ریچر در کره‌ی جنوبی با او رابطه داشته و پدر دختر پانزده‌ساله‌ی اوست. علاوه بر این سرگرد ترنر هم به اتهام جاسوسی و دریافت رشوه در بازداشتگاه به سرمی‌برد. ریچر تصمیم می‌گیرد ترنر را از بازداشتگاه نجات بدهد. او و ترنر باید از دشمنان بانفوذی که در بالاترین سلسله‌مراتب پنتاگون قرار دارند فرار کنند و به علت اصلی این دسیسه‌ها پی ببرند و خود را تبرئه کنند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "سرانجام ریچر را سوار ماشینی کردند و به متلی در فاصله‌ی دو کیلومتری بردند، جایی که متصدی شب اتاقی به او داد؛ اتاقی که همه ویژگی‌های مورد انتظار ریچر را داشت، چون قبلا هزار بار از این اتاق‌ها دیده بود. یک بخاری دیواری پرسروصدا داشت که با سروصدایش نمی‌شد شب‌ها خوابید که این باعث می‌شد صاحب هتل پول برق کمتری بدهد. همه‌ی لامپ‌هایش هم کم‌وات بودند. موکت نازکی داشت که بعد از تمیز شدن در عرض چند ساعت خشک می‌شد، طوری که یک نفر دیگر می‌توانست همان روز دوباره اتاق را بگیرد. البته آن موکت را مرتبا تمیز نمی‌کردند. تیره‌رنگ و طرح‌دار بود و برای پنهان کردن لکه‌ها ایدئال، روتختی هم همین‌طور. بدون شک دوش حمامش می‌بایست ضعیف و کم‌فشار، حوله‌هایش نازک، صابونش کوچک و شامپویش ارزان‌قیمت باشد. مبلمانش چوبی و تیره و آسیب‌دیده و تلویزیونش کوچک و قدیمی بود و پرده‌هایش از فرط کثیفی خاکستری شده بودند.
    همه‌چیز همان‌طور بود که انتظار داشت. همه‌چیزیش را قبلا هزار بار دیده بود.
    ولی بااین‌حال دلگیر بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    شخصی (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب نوزدهم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 132000 تومان
    تعداد صفحات: 463 صفحه
    شابک: 978-600-182-683-2

    با گلوله‌ای آمریکایی و از فاصله‌ای بسیار دور سوءقصدی به جان رئیس‌جمهور فرانسه صورت می‌گیرد و در ادامه نشست قریب‌الوقوع جی هشت تهدید می‌شود. افراد انگشت‌شماری قادرند از چنین فاصله‌ای شلیک موفقی داشته باشند. یکی از این افراد جان کات تک‌تیرانداز زبده‌ای است که پانزده سال پیش جک ریچر پلیس بازنشسته‌ی ارتش او را بازداشت و روانه‌ی زندان کرده است. اگر کسی بتواند کات را مجددا متوقف کند آن شخص کسی نیست جز ریچر. بنابراین ژنرال اودی با بهره‌گیری از خصومت شخصی این دو ریچر را فرامی‌خواند و برای جلوگیری از تهدیدهای پیش رو او را به پاریس اعزام می‌کند ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    داستان با این جملات آغاز می‌شود:

    "هشت روز پیش زندگی‌ام پر از فرازونشیب بود. گاهی خوب پیش می‌رفت، گاهی نه. بیشترش عادی و یکنواخت گذشت. مدت‌های مدیدی بدون هیچ اتفاق خاصی سپری می‌شد، گهگاه هم اتفاقات پی‌درپی رخ می‌داد. مثل خود ارتش. و این‌طور بود که پیدایم کردند. می‌توانی ارتش را ترک کنی، ولی ارتش تو را ترک نمی‌کند. نه همیشه. نه کاملا.

    دو روز بعد از اینکه یک نفر به سمت رئیس‌جمهور فرانسه شلیک کرد شروع به جستجو کردند. من خبرش را توی روزنامه دیدم. سوءقصدی از فاصله‌ی زیاد با تفنگ دوربین‌دار. در پاریس. ربطی به من نداشت. من ده هزار کیلومتر دورتر از آنجا، در کالیفرنیا با دختری بودم که توی اتوبوس باهاش آشنا شده بودم. آن دختر می‌خواست بازیگر شود. من نمی‌خواستم بازیگر شوم. بنابراین بعد از چهل‌وهشت ساعت ماندن در لس‌آنجلس او به راه خودش رفت و من هم به راه خودم رفتم. دوباره سوار اتوبوس شدم و به سن‌فرانسیسکو رفتم و دو روز ماندم، و بعد به پورتلند اورگان رفتم و سه روز دیگر آنجا ماندم، بعد راهم را تا سیاتل ادامه دادم. آنجا به فورت لوییس نزدیک شده بودم، جایی که دو زن یونیفرم‌به‌تن از اتوبوس پیاده شدند. یک نسخه از روزنامه‌ی آرمی تایمز دیروز را همان‌جا روی صندلی داخل راهرو جا گذاشتند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مجبورم کن (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب بیستم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1400 (چاپ 1)
    قیمت: 132000 تومان 115000 تومان
    تعداد صفحات: 455 صفحه
    شابک: 978-600-182-713-6

    جک ریچر با قطار به شهر کوچک و دورافتاده‌ای با نام عجیب "استراحتگاه مادر" در ایالت اوکلاهوما می‌رسد و در همان بدو ورود با زنی چینی-آمریکایی به نام میشل چانگ مواجه می‌شود که ظاهرا به دنبال همکار گمشده‌اش می‌گردد. ریچر از آنجایی که با خودش فکر می‌کند ممکن است آن منطقه محل زایمان یک زن یا شاید هم آرامگاه یک مادر باشد در شهر می‌گردد و از ساکنینش راجع به اسم آن پرس‌وجو می‌کند، ولی چیزی دستگیرش نمی‌شود. سپس تصمیم می‌گیرد بیشتر با چانگ آشنا شود و می‌فهمد که چانگ قبلا مامور اف‌بی‌آی بوده و حالا کارآگاه خصوصی است و دنبال همکارش کیور می‌گردد که بعد از درخواست پشتیبانی از او در این شهر ناپدید شده است. رفتار مرموز اهالی آن منطقه از یک طرف و یافتن یادداشتی در اتاق متل کیور که رویش فقط کلمات "200 مرگ" و شماره تلفن روزنامه‌نگاری در لس‌آنجلس‌تایمز نوشته شده از طرف دیگر، ریچر را متقاعد می‌کند به تحقیقات چانگ کمک کند. تحقیقاتی که او را به همراه چانگ تا لس‌آنجلس، شیکاگو، فینیکس و سن‌فرانسیسکو می‌برد. با تبهکارها و قاتل‌های قراردادی مواجهش می‌کند و بعد دوباره او را به اولین توقفگاهش برمی‌گرداند. جایی که باید با بدترین کابوسی که می‌تواند تصور کند روبه‌رو شود.

    راحت‌ترین راه برای ریچر این بود که پا پس بکشد و راه خودش را ادامه بدهد، اما او طبق معمول قانونی برای خودش دارد: اگر می‌خواهی مانعم شوی باید مجبورم کنی ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    داستان با این جملات آغاز می‌شود:

    "جابه‌جاکردن آدم درشت هیکلی مثل کیور کار آسانی نبود. مثل این بود که سعی کنی تشک دونفره‌ی یک تخت آبی را دربیاوری. به همین خاطر نزدیک خانه دفنش کردند. که به‌هرحال منطقی هم بود. هنوز یک ماه تا فصل برداشت مانده بود و به هم خوردن خاک کشت‌زار از آسمان دیده می‌شد. برای پیدا کردن کسی مثل کیور هم از هواپیما و هلیکوپتر و شاید حتی پهپاد استفاده می‌کردند.

    محض احتیاط ساعت دوازده شب شروع کردند. وسط چهار هزار هکتار زمین خالی بودند و تنها چیزی که در این سمت از افق به دست انسان ساخته شده بود خط راه‌آهن در شرق بود، اما دوازده شب می‌شد پنج ساعت بعد از قطار غروب و هفت ساعت قبل از قطار صبح. بنابراین خبری از نگاه‌های کنجکاو نبود. بکهو لودرشان چهار نورافکن متصل به تیری روی اتاقکش داشت، مثل همان نورافکن‌هایی که جوان‌ها روی وانتشان می‌گذاشتند. این چهار نورافکن با هم روشنایی هالوژن وسیعی به وجود می‌آوردند. بنابراین مشکل دید هم نداشتند. گودالی در آغل خوک‌ها کندند، آغلی که خودش یک به‌هم‌ریختگی دائمی در خاک به حساب می‌آمد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    صف نیمه‌شب (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب بیست و دوم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 1)
    قیمت: 165000 تومان 140300 تومان
    تعداد صفحات: 432 صفحه
    شابک: 978-600-182-776-1

    جک ریچر حین قدم زدن در شهر کوچکی در ویسکانسین، پشت ویترین مغازه امانت‌فروشی چشمش به یک انگشتر فارغ‌التحصیلی دانشکده‌ی افسری "وست‌پوینت" می‌افتد؛ وست‌پوینت 2005 سالی دشوار برای فارغ‌التحیل شدن؛ جنگ عراق و سپس افغانستان. انگشتر خیلی کوچکی است. پس متعلق به زنی بوده است. در قسمت داخلی انگشتر حروف اول اسمش حکاکی شده است. ریچر که خود هم فارغ‌التحصیل وست‌پوینت بوده است، از خودش می‌پرسد چه شرایطی باعث شده یک نفر چیزی را که طی چهار سالِ سخت به دست آورده این‌گونه رها کند. او تصمیم می‌گیرد ته‌وتوی قضیه را دربیاورد، زن را پیدا کند و انگشترش را به او برگرداند.

    سفری پرمشقت آغاز می‌شود که ریچر را از میان ویسکانسین، از بارهای سطح‌پایین قسمت دلگیر شهری کوچک تا دوراهی‌های خاک‌آلود ناکجاآباد می‌برد. با موتورسوارهای خلافکار، پلیس‌ها، کلاه‌بردارها، بزن‌بهادرها، و یک کارآگاه خصوصی مخصوص افراد گمشده مواجه می‌شود که در برهوت ویومینگ کت‌وشلوار و کراوات می‌پوشد.

    هرچقدر ریچر عمیق‌تر به این مسئله می‌پردازد و چیزهای بیش‌تری دستگیرش می‌شود، به خطرات این منطقه بیش‌تر پی می‌برد. در نهایت معلوم می‌شود انگشتر تکه‌ای متصل به زنجیره‌ای بسیار اسرارآمیزتر است ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    داستان با این جملات آغاز می‌شود:

    "جک ریچر و میشل چانگ سه روز را در میلواکی سپری کردند. صبح روز چهارم میشل چانگ رفت، ریچر با قهوه به اتاق برگشت و دید یادداشتی روی بالشش است. مضمون همه‌شان هم یکی بود. مستقیم یا غیرمستقیم. یادداشت چانگ غیرمستقیم بود. خیلی هم زیبا نوشته بود. البته نه از لحاظ ظاهری. یادداشت خرچنگ قورباغه‌ای روی یکی از کاغذهای یادداشت متل بود که با رطوبت فر خورده بود. اما از لحاظ بین زیبا بود، با استفاده از تشبیه، هم‌زمان هم توضیح داده بود، هم تعریف و تمجید کرده بود و هم عذرخواهی ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است