داستانی درباره یک نقاشی!

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    در مورد "دختری با گوشواره مروارید" خیلی نمی‌توانم پرحرفی کنم! کتاب را سال‌ها پیش (همان اوایل که جیره‌کتاب را راه انداختم) خواندم و از خواندنش بسیار لذت بردم و بعد هم دیگر در طول این سال‌ها دوباره به سراغش نرفتم. آن اوایل می‌خواستم مطلبی اینجا درباره‌اش بنویسم، اما نشد. بنویسم که برای من جذاب‌ترین ویژگی کتاب، آشنا شدن با جزئیات خلق یک اثر هنری، یک نقاشی، بوده است. اینکه نقاش‌های بزرگ آثارشان را با چه دقت و جزئیاتی می‌آفرینند و برای شکل گرفتن هر سانت از بوم‌شان چه مراحلی را پشت سر می‌گذرانند؛ فرآیندی که بهش می‌گویند خلق اثر هنری.

    در کتاب البته با نقاشی‌های ورمر هم آشنا می‌شویم. نقاشی‌هایی که آنقدر حرف برای گفتن دارند که خانم شوالیه موفق شده با توصیف داستان بوجود آمدن آنها، یک داستان خواندنی بنویسد! ناشران دو ترجمه کتاب هریک تصاویری از این نقاشی‌ها را در کتاب گنجانده‌اند. نسخه‌های با کیفیت بهتر این تصاویر را می‌توان در اینترنت هم یافت و ساعتها از تماشایشان لذت برد. اما "فهمیدن نقاشی" فقط با تماشا کردن حاصل نمی‌شود. دانش و مهارتی می‌خواهد که اسمش را گذاشته‌اند "سواد بصری". در طول این سالها من همیشه در میان کتابهایی که منتشر می‌شوند چشمم به دنبال کتابی بوده که این مهارت را (یا حداقل بخشی از آن را) "به زبان آدمیزاد" به مبتدی‌هایی مثل من آموزش دهد. اما متاسفانه تا امروز، با اینکه هر کتابی که حدس می‌زدم ممکن است چنین کاربردی داشته باشد را خریده‌ام، به چنین راهنمایی دست پیدا نکرده‌ام (شاید هم انتظارم بیجاست که "دفترچه راهنمایی" بصورت "هلو برو تو گلو!" چنین اطلاعاتی را یکجا و بصورت کپسولی به آدم منتقل بکند.)

    علت اینکه اما دوباره به یاد "دختری با گوشواره مروارید" افتادم این است که چند روز پیش در حین گشت و گذاری در اینترنت به یک فیلم آموزشی درباره نقاشی "دختری با گوشواره مروارید" برخوردم. آموزشی به مدت 4 دقیقه و خرده‌ای؛ از همان نوع "به زبان آدمیزاد" که همیشه دنبالش بودم. مخاطب البته در این فیلم کوتاه متخصص "سواد بصری" نمی‌شود. اما نکات جالبی درباره ورمر و نقاشی معروفش یاد می‌گیرد که بی‌اختیار آدم را یاد داستان "دختری با گوشواره مروارید" می‌اندازد و وسوسه اینکه شاید بد نباشد یکبار دیگر آن را از اول بخوانیم!

    فیلم آموزشی مورد اشاره متاسفانه بر روی وب سایت YouTube قرار دارد که برای ما اینور آبی‌ها فیلتر شده است. بنابراین برای مشاهده آن باید از تمهیداتی که "می‌دانید" استفاده کنید! این مطلب آموزشی را می‌توانید در اینجا بیابید.

    دختری با گوشواره مروارید
    نویسنده: تریسی شوالیه
    ترجمه: طاهره صدیقیان
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1399 (چاپ 10)
    قیمت: 135000 تومان
    تعداد صفحات: 237 صفحه
    شابک: 964-5757-40-1
    گِرت، دختر نوجوان شانزده ساله، به عنوان خدمتکار به خانه‌ی یان ورمر، نقاش معروف قرن هفدهم هلند، می‌رود تا در انجام کارهای خانه به همسر او کمک کند.
    او با دیدن شیوه‌ی کار صاحبخانه‌اش در حین نقاشی، به کار او علاقمند می‌شود و ورمر وقتی به استعداد و علاقه‌ی او پی می‌برد شروع به آموزش کارش به او می‌کند. گِرت با فراگیری فوت و فن کار استاد خود، عملا به دستیار او بدل می‌شود.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است