رابینسون کروزوئه در مریخ!

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    شاید خبر داشته باشید که چند روز پیش (دقیقا دوم اکتبر) فیلم جدید ریدلی اسکات به نام "مریخی" با هنرنمایی مت دیمون اکران شد. اما شاید اطلاع نداشته باشید که کتابی که فیلم از روی آن ساخته شده هم چند ماه پیش به زبان فارسی ترجمه شده و همین حالا در بازار قابل ابتیاع است!

    اینکه دیر به معرفی این کتاب پرداخته‌ام، کوتاهی از من بوده. دوستان در کتابسرای تندیس مثل همیشه لطف کردند و به محض درآمدن کتاب از تنور نشر، نسخه‌ای از آن را در اختیارم قرار دادند. اما "چرخ زمانه" در چند ماه اخیر مانع شد تا این کتاب (و بقیه تازه نشر یافته‌های کتابسرای تندیس) را به موقع‌اش حضورتان معرفی کنم (انشاالله بزودی از خجالت شما و ایشان درخواهم آمد!)

    بگذریم! نمی‌دانم فیلم به چه سطحی از فروش و موفقیت دست خواهد یافت (همین حالا هم زمزمه‌هایی هست که مت دیمون برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بشود) اما کتاب برای خودش در ادبیات "علمی-تخیلی" وزنه‌ای است و چه بسا در رقابت "اسم و رسم"، فیلم را کنار می‌زند و در جایگاه برتر می‌ایستد. همین قدر بدانید که اهالی سایت آمازون با بیش از 18000 رای، امتیاز 4.6 (از پنج امتیاز) را به کتاب داده‌اند و در سایت goodreads هم کتاب با بیش از 214000 رای، امتیاز 4.38 (این یکی هم از پنج امتیاز) را کسب کرده.

    اگر اهل Sci-Fi باشید، امیدوارم سه چهار ماهی صبر کنید تا نسخه‌ی با کیفیت بالای فیلم به بازار بیاید و لطف دیدن آن را با نگاه کردن به نسخه‌ی ضبط شده از روی پرده سینما منغص نکنید. در این فرصت هم به جای انتظار کشنده، برای آنکه بیکار نمانید می‌توانید خواندن کتاب را شروع کنید! مطمئن باشید خواندن آثاری اینچنین، لطف دیدن فیلم‌شان را از بین نمی‌برد.

    اگر هم مشتری "علمی-تخیلی" نیستید، باز هم توصیه می‌کنم خواندن "مریخی" را آزمایش کنید. کتاب همانطور که در پشت جلد آن نوشته شده در لایه‌ای، یک داستان "رابینسون کروزوئه‌ای" است و ... کیست که از خواندن نسخه‌های مختلف ماجرای "تنها مانده در جزیره" لذت نبرد.

    نکته آخر اینکه اگر اطلاع داشته باشید، پروژه‌ی محیرالعقولی در دست انجام است که افرادی را برای سفری بی‌بازگشت به مریخ (که قرار است در سال 2025 انجام شود) انتخاب و تربیت می‌کند. اصولا هر وقت بتوانیم "نقطه دیدمان" را از سطح این کره خاک برداریم و هرچه که می‌شود بالاتر ببریم (آنقدر دور که این سیاره‌ی سبز-آبی اندازه‌ی یک توپ فوتبال یا حتی نوک یک سوزن به نظر برسد)، جهان‌بینی‌مان ناخودآگاه تغییر می‌کند و دنیای متفاوتی را خواهیم دید. دنیایی که در آن منفجر کردن آثار باستانی هزارساله، گردن زدن خلق و انتشار فیلم آن در اینترنت برای ایجاد هراس، بستن مواد منفجره به خود و ترکاندن آن در میانه یک جمع بی‌خبر از همه‌جا، همه و همه اعمالی بسیار خرد و بچگانه به نظر می‌رسند. این خاصیت "فضا" است. اینکه درجه کوچک بودن و بی‌اهمیت‌ بودن‌مان را در این پهنه‌ی بینهایت به ما نشان بدهد. پروژه "مارس وان" و فکر کردن به آن می‌تواند یکی از تکانه‌هایی باشد که آدم برای تغییر "نقطه دید" به آن نیاز دارد. ادبیات علمی-تخیلی هم کم از این تکانه‌ها ندارد (خدا قسمت‌تان کند تا یکی از آثار آرتور سی. کلارک را بخوانید). در چنین وضعیتی اگر اجرای قریب‌الوقوع پروژه "مارس وان" را در کنار داستانی که اندی ویر در "مریخی" تعریف می‌کند قرار دهید، مطمئنم که تا مدتی به هپروت اعلی پرتاب خواهید شد!

     

    مریخی
    نویسنده: اندی وییر
    ترجمه: حسین شهرابی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1402 (چاپ 6)
    قیمت: 350000 تومان
    تعداد صفحات: 416 صفحه
    شابک: 978-600-182-148-6
    رابینسون کروزوئه در قرن بیست و یکم، اما این‌بار در سیاره‌ی مریخ.
    مارک واتنی، از خدمه‌ی دومین گروه فضانوردان ناسا است که بر سطح سیاره‌ی مریخ فرود آمده‌اند. به دلیل وقوع توفان شدید در مریخ، گروه مجبور می‌شوند مریخ را در نهایت عجله ترک کند. در این بین مارک آسیب می‌بیند و فضانوردان دیگر چون تصور می‌کنند او مرده رهایش می‌کنند و از مریخ می‌روند. اما مارک زنده است و تا آمدن گروه بعدی فضانوردان چهار سال زمان مانده. با این همه، مارک کم‌تر از یک سال جیره‌ی غذایی دارد و هیچ ارتباط مخابراتی هم با زمین ندارد. حال او باید دست به هر کاری که می‌تواند بزند تا زنده بماند. مریخی داستان قدرت هوش انسان است در برابر طبیعت بیگانه و دشمن‌خوی مریخ، داستان تنهایی یک فرد و قدرت علم برای کمک به بشر. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است