کتاب‌های صادق زیباکلام

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    صادق زیباکلام آدم جالبی است!

    اینکه یک استاد دانشگاه، که علی‌الاصول زمان زیادی را درگیر کلاس و درس و تصحیح کردن ورقه و رسیدگی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ... است، این حجم خروجی مکتوب و حضور رسانه‌ای داشته باشد، تعجب‌برانگیز است. به همه اینها اضافه کنید این حقیقت را که او حرف‌هایی می‌زند یا نظراتی مطرح می‌کند که معمولا از کسان دیگر نمی‌شنویم (آنور آبی‌ها در اینگونه موارد می‌گویند: "طرف اوریجینال است!!!")

    پیشترها، این حقیقت که او مدافع بی‌چون و چرای هاشمی رفسنجانی است، اذیت‌ام می‌کرد. برای من که نوجوانی‌ام را در دهه شصت هجری شمسی گذرانده‌ام (امان از دست این نسل "یادتونه!")، با همه‌ی فراز و نشیب‌های این شخصیت سیاسی، هاشمی همچنان بیش از هرچیز نماد تلخی و گسی یک دوران است. اما حالا پس از گذشت سال‌ها، آن سیگنال منفی هم از فیلترهای مختلفی گذشته و به مقدار زیادی متعادل شده!

    به هنگام تنظیم اطلاعات کتاب‌های زیر، چندتایی را جدا کردم که اگر فرصتی دست داد بخوانم. موضوع "پنج گفتار در باب حکومت" به نظرم جالب آمد. فکر می‌کنم برای مردمی که هر یکی دو سال یک انتخابات سیاسی را از سر می‌گذرانند آشنایی با مفاهیمی اینچنین، برای آنکه با خودشان کنار بیایند که از یک حکومت چه می‌خواهند (و اصلا از یک حکومت چه انتظارهایی را می‌شود داشت و چه انتظارهایی را نمی‌شود داشت) از نان شب واجب‌تر است. "مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی" در ابتدا به نظرم کتابی درسی آمد که برای تدریس سر کلاس "انقلاب اسلامی و ریشه‌های" آن تدوین شده (که این خودش یعنی دافعه!) اما توضیحات کتاب نشان می‌دهد که مطابق بسیاری دیگر از دستپخت‌های "دکتر"، این کتاب هم حاوی ایده‌هایی نامتعارف درباره‌ی چگونگی شکل گرفتن انقلاب اسلامی است، که کنجکاوی آدم را برای خواندنش برمی‌انگیزد.

    "دانشگاه و انقلاب" به داستان انقلاب فرهنگی می‌پردازد و "از دموکراسی تا مردمسالاری دینی" به شریعتی و نظراتش (شهریور 1394: این یکی البته فعلا چاپش تمام شده و موجود نیست!) انقلاب فرهنگی و داستانهایش برایم خودبخود جذاب است و نیاز به توضیح و تبلیغ ندارد! اما کتاب دوم را به این خاطر جدا کردم که به نظرم زیباکلام جزو آن نسلی است که دکتر شریعتی مرشد و مرادشان بود. احساسات این نسل، حالا پس از سال‌ها گذشتن از فیلترهای مختلف و تجربه‌ی (حداقل) بخشی از ایده‌های دکتر بصورت عملی، همچنان به هنگام یادآوری او به غلیان درمی‌آید. حالا یکی از آن نسل (که اتفاقا معروف است که خیلی هم احساساتی نیست و همه چیز را با "ذره‌بین دانشگاهی" موشکافی می‌کند) به یکی از تاثیرگذارترین، و البته غیرتئوری‌ترین، جنبه‌های نمود فکری دکتر شریعتی بر جامعه ما می‌پردازد. باید جالب باشد!

    نکته آخر اینکه در فهرست زیر "ما، چگونه ما شدیم؟" به عنوان معروف‌ترین و پرفروش‌ترین و پرسر و صداترین اثر آقای زیباکلام، به حق، در ابتدای فهرست قرار گرفته و "سنت و مدرنیته"، با وجود آنکه احتمالا دومین کتاب معروف "دکتر" به حساب می‌آید، به دلیل آنکه فعلا چاپش در بازار به پایان رسیده است، در فهرست نیامده. تلاش می‌کنم به محض تجدید چاپ کتاب مشخصات آن را هم به فهرست اضافه کنم (شهریور 94: کتاب این روزها تجدید چاپ شده و در بازار موجود است. باید اطلاعات آن را به این فهرست اضافه کنم).

    ما چگونه، ما شدیم؟
    نویسنده: صادق زیباکلام
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1398 (چاپ 34)
    قیمت: 360000 تومان
    تعداد صفحات: 480 صفحه
    شابک: 978-964-90133-5-0
    امتیاز کتاب: (4.3 امتیاز با رای 3 نفر)
    هرگاه سخن از مقوله‌ای به نام عقب‌ماندگی - ولو در محافل روشنفکری و آکادمیک - به میان می‌رود بلافاصله اذهان به سوی نقش استعمارگران، امپریالیست‌ها و مهره‌ها و عوامل سرسپرده روس و انگلیس و جلوگیری از به ثمر نشستن استعدادهای لایزال خفته در این سرزمین متوجه می‌شود و توطئه‌های دشمنان این آب و خاک عامل اصلی عدم پیشرفت و عقب‌ماندگی ایران محسوب می‌شود. ما چگونه ما شدیم از معدود تلاش‌هایی است که به جای پرداختن به نظریه مشهور (و البته پرطرفدار) توطئه، بدون رفع اتهام و غسل تعمید استعمارگران و عوامل خارجی، سبب اصلی را در داخل این سرزمین و در میان عوامل تاریخی و جغرافیایی خاص ایران جستجو می‌کند و توطئه‌ها و دسیسه‌های عوامل خارجی را نه علت که معلول عقب‌ماندگی ایران می‌داند.
    بی‌گمان کمبود منابعی که با چنین رویکردی به این موضوع نگریسته باشند در کنار روان بودن متن و پرهیز از کلیشه‌های رایج موجب شده است کتابی که اینک در اختیار شماست پس از پانزده چاپ هنوز مورد توجه پژوهشگران و علاقمندان به تاریخ قرار گیرد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با عنوان "از کجا شروع کنیم؟" با این جملات آغاز می‌شود:
    بدون تردید نخستین مسئله‌ای که سوال فوق در ذهن می‌آفریند این است که بایستی از کدام مقطع یا زمان تاریخی، روایت عقب‌ماندگی یا "ما شدنمان" را شروع کنیم. اما این فقط بخشی از منظور ماست. مراد ما بیشتر از طرح پرسش فوق این است که از کدام زاویه و چگونه به موضوع بنگریم و از کدام مدخل وارد بحث شویم، چرا که زاویه ورود تا حدود زیادی تکلیف آتی کار را روشن می‌نمایند.
    همان‌طور که در قسمت مقدمه دیدیم تفکر رایج در مورد مسئله عقب‌ماندگی خلاصه می‌شود در این که این پدیده بلایی بود که از بیرون بر سر ما وارد آوردند و به سخن دیگر "ما را، ما کردند". استعمار، امپریالیسم، شاهان فاسد، رجال سرسپرده، غرب ستم‌پیشه و ... جملگی دست به دست هم دادند و اسباب عقب‌ماندگی ما را فراهم ساختند. اما اگر قایل به این باشیم که "ما، ماشدیم" و در نتیجه‌ی "ما بودن ما" استعمار، امپریالیسم، غرب و شرق و شمال و جنوب چه سوءاستفاده‌ها که نکردند و چه بلایا که بر سر ما نیاوردند، در این صورت مخروط سوال عقب‌ماندگی برعکس می‌شود. یعنی به جای پرداختن به این که شاهان خائن چه کردند، بایستی به این بپردازیم که شاهان خائن اساسا چگونه به قدرت رسیدند. به جای پرداختن به این‌که استعمار چه کرد، بایستی به این پرداخت که استعمار اساسا چرا توانست بیاید. اگر قایل به نظریه ما شدن باشیم، در این صورت بحث عقب‌ماندگی تبدیل می‌شود به این بحث که "ما چگونه، ما شدیم" و سوال این می‌شود که برای ریشه‌یابی "ما شدنمان" باید به دنبال کدام اسباب و علل اجتماعی، تاریخی و یا اقتصادی برویم؟ و اساسا از کجا شروع کنیم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    پنج گفتار در باب حکومت
    نویسنده: صادق زیباکلام
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1397 (چاپ 4)
    قیمت: 135000 تومان
    تعداد صفحات: 177 صفحه
    شابک: 978-964-334-382-8
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    در این کتاب سعی شده تا نظریه پنج تن از متفکرین علم سیاست، افلاطون، هابز، لاک، میل و مارکس را پیرامون این پرسش که چه نوع حکومتی مطلوب است به نظر خواننده برسانیم. زنده یاد فروغ فرخ‌زاد می‌گفت "همه شعر من آینه‌ای است که تو را در خود تکرار می‌کند". همه تلاش این کتاب نیز آن است که نظریات این پنج استوانه علم سیاست را در باب اینکه چه نوع حکومتی مطلوب است و چرایی آن را به زبانی بسیار ساده برای خواننده تشریح نماید. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    اغراق نیست اگر بگوییم از زمانی که نخستین اجتماعات انسان اولیه روی زمین شکل گرفت، مسئله حکومت و حاکمیت نیز برای بشر مطرح شد. در اجتماعات بشر غارنشین یا انسان‌هایی که به شکل دسته‌جمعی زندگی می‌کردند، نخستین آثار و علائم آنچه در جامعه‌شناسی سیاسی به آن آمریت می‌گوییم، شکل گرفت. آنتروپولوژیست‌ها معتقدند که به احتمال قریب به یقین منشا به وجود آمدن "آمریت" - اینکه برخی از انسان‌ها بر دیگران تسلط می‌یابند - قدرت فیزیکی آنان بوده است.
    قدرت فیزیکی از یکسو عامل مهمی برای بقا به شمار می‌آمد و از سویی دیگر ابزار موثری جهت تسلط بر دیگران بود. قدرت سبب می‌شد تا صاحب آن بتواند با زور آنچه می‌خواست تصاحب کند. قدرت همچنین سبب می‌شد که صاحب قدرت نقش بیشتری در یافتن غار یا محل مناسبی برای زندگی، شکار و جمع‌آوری غذا پیدا کند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    دانشگاه و انقلاب
    نویسنده: صادق زیباکلام
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1399 (چاپ 2)
    قیمت: 130000 تومان
    تعداد صفحات: 208 صفحه
    شابک: 964-334-077-5
    ... این کتاب سرگذشت پیوند ناموفق میان دانشگاه و انقلاب است. اینکه چرا و چگونه شد که سرنوشت دانشگاه و انقلاب اینگونه تلخ شد؛ علی‌رغم زرق و برق‌ها، امیدها و حرف‌های شیرین قبل از ازدواج. یکی از مفصل‌ترین بخش‌های کتاب فصلی است که مربوط به انقلاب فرهنگی است. چگونگی پیدایش این حرکت و سرانجام ناموفق آن. فصل دیگر، پیرامون عقب‌ماندگی بنیادی علوم انسانی در دانشگاه‌ها است. بخشی از کناب نیز به موضوع فقدان تحقیق و کاوش‌های علمی در دانشگاه پرداخته و اینکه مشکل در کجاست و چرا در دانشگاه‌های ما از تحقیقات خبری نیست.
    کتاب حاضر فقط به جنبه‌های منفی نپرداخته، بلکه دستاوردهای مثبت دانشگاه بعد از انقلاب را نیز مورد توجه قرار داده. از جمله مهمترین این دستاوردها افزایش چشمگیر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است ... (برگرفته از مقدمه نویسنده در کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    از دموکراسی تا مردمسالاری دینی؛ نظری بر اندیشه سیاسی دکتر علی شریعتی
    نویسنده: صادق زیباکلام
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1398 (چاپ 6)
    قیمت: 60000 تومان
    تعداد صفحات: 108 صفحه
    شابک: 978-964-334-132-1
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    موضوع اصلی این کتاب نقد و بررسی اندیشه سیاسی مرحوم دکتر علی شریعتی است. اینکه براساس اعتقادات وی (که بالطبع برگرفته از اصول اسلامی و تشیع می‌باشد) چه نوع حکومتی حاصل می‌شود. آیا با اندیشه شریعتی می‌توان به "فرشته" دموکراسی دست یافت یا خیر؟ پاسخ کتاب آن است که خیر، و اندیشه سیاسی آن زنده‌یاد هرچه هست، از آن دموکراسی برنمی‌خیزد. از آنجا که دموکراسی به هر حال یک واژگان فلسفی-سیاسی می‌باشد، در کتاب ابتدا ویژگی‌های یک حکومت مبتنی بر دموکراسی به تفصیل مورد بررسی و معرفی قرار گرفته است.
    این معرفی به گونه‌ای ساده و قابل فهم اما در عین حال دقیق و روشن صورت گرفته است به گونه‌ای که خواننده در پایان، آشنایی مطلوبی با ایده دموکراسی و معنا و مفهوم آن و بالاخره شرایط تحقق آن پیدا می‌کند. از آنجا که از دوم خرداد سال 76 به این سو تلاش وسیعی از سوی بسیاری از صاحبنظران و رهبران سیاسی کشور صورت گرفته تا واژگان "مردم‌سالاری دینی" را در مقابل دموکراسی قرار دهند، بنابراین جهت دیگر کتاب پرداختن به این مقوله و اینکه اساسا "مردم‌سالاری دینی" چیست و چه نسبتی با دموکراسی پیدا می‌کند، می‌باشد.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی
    نویسنده: صادق زیباکلام
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1396 (چاپ 12)
    قیمت: 195000 تومان
    تعداد صفحات: 324 صفحه
    شابک: 964-6176-91-7
    ... نویسنده در این کتاب نشان می‌دهد که تصورات ما پیرامون روابط رژیم پیشین با آمریکا، نقش آمریکا در جریان انقلاب اسلامی، اسباب و علل به وجود آمدن انقلاب و بسیاری از باورهای دیگرمان در خصوص رژیم پهلوی خیلی با واقعیات همخوانی نداشته و بیشتر ساخته و پرداخته ذهنیاتمان می‌باشد.
    کتاب نشان می‌دهد: شاه سابق نه یک مهره و کارگزار صرف قدرت‌های خارجی، از جمله آمریکا و انگلستان، بود و نه سیاست‌هایی که به اجرا می‌گذاشت دیکته شده از سوی لندن و واشنگتن بود. اگرچه پذیرش آن برای ما سخت است، او اتفاقا از یک درجه‌ای از استقلال برخوردار بوده. او نه با اسلام دشمنی خاصی داشت و نه به دنبال از بین بردن اسلام در ایران بود. مهم‌تر از همه اینها، رابطه او با غربی‌ها و مشخصا با آمریکا می‌باشد. کتاب نشان می‌دهد که نه این نظر که آمریکایی‌ها در دوران انقلاب و تا به آخر از شاه سابق پشتیبانی می‌کردند درست است و نه عکس آن که از جانب طرفداران رژیم پهلوی و مخالفین انقلاب ترویج می‌شود؛ زیباکلام در این کتاب بدون تردید بسیاری از باورهای جاافتاده در خصوص رژیم شاه سابق و چگونگی تکوین انقلاب اسلامی را به زیر سوال برده است.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    یادداشت‌های انقلاب
    نویسنده: صادق زیبا کلام
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 95000 تومان
    تعداد صفحات: 157 صفحه
    شابک: 978-964-334-205-0
    امتیاز کتاب: (3.3 امتیاز با رای 7 نفر)
    در پشت جلد کتاب می‌خوانیم:
    "درست بعد از سه دهه از گذشت انقلاب اسلامی، شاید بد نباشد تا نگاهی دوباره به این پدیده بیاندازیم. به راستی آن انقلاب برای چه بود؟ میلیون‌ها زن و مرد ایرانی از پیر و جوان گرفته، تا مکلا و روحانی، از شهری و روستایی تا مرفه و مستمند، از تحصیل‌کرده تا عامی، از شمال شهرنشین تا جنوب شهری‌ها، از مارکسیست‌های رادیکال انقلابی تا مسلمانان سنتی، از متدینین تا آنان که خیلی پایبند به مذهب نبودند، جملگی به دنبال چه بودند؟
    مشکل‌شان و دردشان با رژیم شاه چه بود؟ چرا آن رژیم را نمی‌خواستند؟ سخنی به گزاف نرفته اگر ادعا شود که علیرغم حجم انبوهی از ادبیاتی که پیرامون انقلاب اسلامی ظرف سه دهه گذشته در ایران تولید شده، پاسخ به این پرسش‌ها دست کم برای نسل دوم و سوم بعد از انقلاب در هاله‌ای از ابهام فرورفته. نگاه ایدئولوژیک و سیاسی به انقلاب از یک سو و تلاش در جهت سوق دادن انقلاب و انطباق آن با اهداف و دیدگاه‌های حکومتی ظرف سه دهه گذشته سبب شده تا هر نسل بعد از انقلاب بیش از نسل قبلی‌اش نسبت به آن بیگانه‌تر شود. جدای از بی‌علاقگی، بی‌اعتقادی و احساس عدم تمایل نسبت به انقلاب اسلامی، نسل‌های بعد از انقلاب اساسا یک تعریف ابتدایی و شناخت اولیه‌ای هم نسبت به آن ندارند.
    در این کتاب سعی شده تا با کنار گذاردن انگاره‌ها و چارچوب‌های حکومتی، نگاه متفاوت‌تری به انقلاب اسلامی و اینکه به دنبال تحقق کدامین اهداف و آرمان‌ها بوده صورت گیرد."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    از هانتیگتون و خاتمی تا بن‌لادن؛ برخورد یا گفتگوی میان تمدن‌ها
    نویسنده: صادق زیباکلام
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 75000 تومان
    تعداد صفحات: 104 صفحه
    شابک: 964-334-206-9
    در پشت جلد کتاب آمده:
    "در 24 دی 1372 و در اوج بحبوحه فروپاشی اتحاد شوروی سابق به همراه بلوک شرق، ساموئل هانتیگتون نظریه معروف برخورد تمدن‌ها را مطرح نمود. در حالیکه جهانیان مشتاقانه پس از نیم قرن حاکمیت نظام دو قطبی و جنگ سرد به استقبال دنیای جدیدی می‌رفتند که در آن از عفریت جنگ، رقابت تسلیحاتی، خشونت و برخورد نظامی دیگر قرار نبود خبری باشد، هانتیگتون اعلام نمود که آینده آنقدرها هم صلح‌آمیز و بدون خشونت نیست. او در حالی پیشگویی شومش را اعلام داشت که بنظر می‌رسید دنیای پس از پایان یافتن نظام دو قطبی، آینده‌ای سرشار از ثبات، امنیت، صلح و همکاری جهانی میان کشورها خواهد بود. هانتیگتون در آینه‌اش نگریسته و اعلام داشت درست است که درگیری میان شرق و غرب از میان رفته است، اما ابرهای تیره و سیاهی دارند در افق پدیدار می‌شوند که عملا جایگزین تنش‌ها و رقابت‌های دو بلوک شرق و غرب می‌شوند. او بر این ابرهای سیاه نام برخورد تمدن‌ها نهاد و هشدار داد که تخریب، جنگ، ویرانی که بر جهان در قرن 21 حاکم خواهد شد به مراتب خشن‌تر از عصر جنگ سرد خواهد بود.
    بسیاری از متفکران و صاحب‌نظران در غرب و نقاط دیگر جهان با هانتیگتون و پیشگویی شومش به مخالفت برخاستند. سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور ایران در مخالفت با برخورد تمدن‌ها، نظریه گفتگوی تمدن‌ها را مطرح نمود و به کمک برخی رهبران لیبرال مسلک اروپا سال 2000 را سال گفتگوی تمدن‌ها نامگذاری کردند. درست زمانی که بحث گفتگوی تمدن‌ها در اوج خودش بود، مسلمان بنیادگرایی به نام اسامه بن‌لادن در 11 سپتامبر 2001 با انفجارهای تاریخی نیویورک و واشنگتن اعلام موجودیت نمود. تنها مطلبی که پیرامون جهان بعد از 11 سپتامبر می‌توان گفت آن است که بعد از قریب به یک دهه از پیشگویی هانتیگتون، بنظر می‌رسد که او در مجموع خیلی هم بی‌راه نگفته بود. این کتاب کنکاشی در زمینه بازشناسی بحث برخورد یا گفتگوی میان تمدن‌ها و آشنایی بیشتر با هانتیگتون، موافقین و مخالفینش می‌باشد."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    هاشمی بدون روتوش
    نویسنده: صادق زیباکلام (مصاحبه‌کننده)
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1395 (چاپ 6)
    قیمت: 165000 تومان
    تعداد صفحات: 313 صفحه
    شابک: 964-334-273-5
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 3 نفر)
    این کتاب نه بخش دیگری از خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است، نه مصاحبه مشارالیه است و نه پرسشی از نظرات و دیدگاه‌های ایشان. کتاب، گفتگوهایی صریح، رک و بی‌پرده با آقای هاشمی رفسنجانی است پیرامون انبوهی از پرسش‌ها، شبهات، ابهامات و معماهایی که پیرامون بسیاری از مسائل، تحولات، شایعات و وقایعی که قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوسته است. پرسش‌هایی در خصوص گذشته آقای هاشمی و خانواده‌شان، اینکه ایشان اساسا چه کسی بوده‌اند، شایعاتی که در خصوص ثروت و فعالیت‌های تجاری منسوبین ایشان مطرح است، رابطه نزدیک و علاقه عجیب مرحوم امام خمینی به ایشان، مبارزات ایشان قبل از انقلاب، طرح مسئله ولایت فقیه پس از انقلاب، تداوم جنگ بعد از فتح خرمشهر، قتل‌های زنجیره‌ای، دوم خرداد و ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    هاشمی رفسنجانی و دوم خرداد
    نویسنده: صادق زیباکلام
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1400 (چاپ 2)
    قیمت: 195000 تومان
    تعداد صفحات: 159 صفحه
    شابک: 964-334-078-3
    این کتاب برحسب ظاهرش مجموعه چند مقاله درخصوص آقای هاشمی رفسنجانی بیش نیست. مقالاتی که له و علیه ایشان در جریان انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در زمستان سال 1378، عمدتا در روزنامه عصر آزادگان انتشار یافت. اما واقعیت این است که این مقالات بیش از آنچه که چند یادداشت له و علیه آقای هاشمی باشد به تعبیری بخشی از تاریخ معاصر ایران است.
    ... امروز شاید برخی از خوانندگانی که این مقالات را در آن زمان ندیدند، از مطالعه آنها دچار تحیر شوند. از این بابت که چه فضای سیاسی بازی در ایران در آن مقطع وجود داشته و چه‌ها که نگفتند و ننوشتند.
    هدف من از گردآوری و چاپ این مقالات آن نیست که به لحاظ تاریخی برای آیندگان ثبت نمایم که دوم خرداد چه فضایی در کشور به‌وجود آورده بود ... من می‌خواهم بیشتر به این مسئله غامض بپردازم که چرا آن فضا از بین رفت؟ آیا نمی‌شد و امکان‌پذیر نبود تا آن فضا حفظ شده و تداوم می‌یافت؟ آیا فرود تیری که سرانجام در اردیبهشت 79 بر ساقه نهال تازه دمیده دوم خرداد نشست اجتناب‌ناپذیر می‌بود؟ (برگرفته از مقدمه‌ی نویسنده در کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    عکس‌های یادگاری با جامعه مدنی
    نویسنده: صادق زیباکلام
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1399 (چاپ 2)
    قیمت: 219000 تومان
    تعداد صفحات: 287 صفحه
    شابک: 964-6167-88-7
    ... کتاب حاضر به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش نخست شامل مقالاتی می‌شود که در [نشریه] جامعه سالم داشتم. به‌علاوه یک میزگرد مفصل با چند نفر دیگر پیرامون "انقلاب اسلامی" که در جامعه سالم به چاپ رسید. بخش دوم شامل مصاحبه معروف "مذاکره با آمریکا خیانت نیست" با هفته‌نامه آبان و پاسخ من به انتقادات جناح راست به آن مصاحبه می‌باشد. بخش سوم و آخر شامل مقالاتم در روزنامه جامعه (توس) است به علاوه یک مصاحبه مفصل پیرامون طالبان و تحولات افغانستان ... (برگرفته از مقدمه‌ی نویسنده کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    وداع با دوم خرداد
    نویسنده: صادق زیباکلام
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 155000 تومان
    تعداد صفحات: 324 صفحه
    شابک: 964-334-132-1
    این کتاب شامل مقالات و تحلیل‌هایی می‌باشد که در فضای بعد از دوم خرداد در مطبوعات نوشتم. شماری از این مقالات با واکنش برخی از نویسندگان روبرو شدند که پاسخ‌های آنان را نیز آورده‌ام.
    ... اینکه امثال فضاهای بعد از دوم خرداد، چرا ظرف یک صد سال گذشته به دفعات در فضای سیاسی کشور ظاهر شده‌اند اما همچون باران بهاری بلافاصله نیز تمام شده‌اند، حکایت پیچیده‌ای است. حکایتی که نویسندگان، مورخین، روشنفکران و صاحبنظران و شاید مهمتر از همه، قربانیان به انتها رسیدن این فضاها کمتر حوصله و دل و دماغ داشته‌اند که به چرایی آن بپردازند. در عوض همواره با انداختن توپ در زمین حریف، یعنی محکوم ساختن "حکومت" و "حاکمیت" خیال خودمان را راحت کرده‌ایم.
    دوم خرداد نیز از این قاعده مستثنی نشده. ما هرگز راضی نشده‌ایم که به چند و چون به وجود آمدن و سپس برچیده شدن آن بپردازیم. آیا آنچه که از اردیبهشت 1379 به این طرف به وقوع پیوسته اجتناب‌ناپذیر بود؟ شاید، شاید هم که نه، و می‌شد جلوی آن را گرفت. هیچ‌یک از مقالات و نوشته‌های این کتاب به چند و چون این پرسش نپرداخته، اما ... (برگرفته از مقدمه کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    گفتن یا نگفتن (مجموعه گفتگوهای سیاسی)
    نویسنده: صادق زیباکلام
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 135000 تومان
    تعداد صفحات: 229 صفحه
    شابک: 964-334-051-1
    این کتاب حاوی تعدادی از مصاحبه‌هایی است که اینجانب با برخی از روزنامه‌های دوم خردادی در طی سال‌های 78-1377 داشته‌ام. موضوعات این مصاحبه‌ها متفاوت است. دو فقره از طولانی‌ترین آنها در خصوص مسئله غرب و نگرش مرحوم دکتر علی شریعتی به آن می‌باشد.
    مصاحبه مفصل دیگری در خصوص دو کتاب "ما چگونه، ما شدیم؟" و "سنت و مدرنیته" آمده که بیشتر پیرامون نسبت یا رابطه میان ما و غرب و شیوه نگرش متفاوتی که در این دو اثر نسبت به غرب صورت گرفته می‌باشد. فقره بعدی مصاحبه نسبتا طولانی است پیرامون مقوله امنیت و امنیت ملی. اینکه امنیت ملی چیست، چگونه تعریف می‌شود و اینکه آیا اساسا یک روزنامه می‌تواند امنیت ملی جامعه یا کشوری را به خطر بیندازد؟ این مصاحبه به دنبال بسته شدن روزنامه توس در شهریور 1377 و دستگیری هیات تحریریه آن به اتهام "به خطر انداختن امنیت ملی" انجام شده است. مصاحبه بعدی پیرامون احزاب و مسئله تحزب در ایران است. اینکه چرا در تاریخ معاصر ایران، تحزب و فعالیت‌های سیاسی در قالب احزاب و تشکل‌های مشخص سیاسی نتوانسته نهادینه شود. (برگرفته از بخشی از مقدمه کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دکتر محمد ملکی: استادی برای همه فصول
    نویسنده: صادق زیباکلام
    ناشر: روزنه
    سال نشر: 1394 (چاپ 2)
    قیمت: 65000 تومان
    تعداد صفحات: 168 صفحه
    شابک: 978-964-334-497-9
    در آذر 1357 نزدیک به 100 تن از اساتید دانشگاه تهران به رهبری دکتر محمد ملکی، استاد دانشکده دامپزشکی، در طبقه پنجم ساختمان مرکزی دانشگاه تهران متحصن شدند. خواسته آنان بازگشایی دانشگاه تهران بود که به دستور دولت نظامی ارتشبد غلامرضا ازهاری به همراه سایر دانشگاه‌های کشور تعطیل شده بود. این کتاب شرح آن رویداد و شمه‌ای از زندگی سیاسی یکی از قهرمانان اصلی مبارزات دانشگاهیان در دوران انقلاب، یعنی دکتر محمد ملکی، می‌باشد. در عین حال کتاب، پنجره کوچکی نیز هست به بخشی از مبارزات علیه رژیم گذشته که همچون بسیاری از بخش‌های دیگر آن مبارزات پنهان مانده است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتابهای زیر معرفی شده‌اند: هاشمی بدون روتوش (صادق زیباکلام (مصاحبه‌کننده))، یادداشت‌های انقلاب (صادق زیبا کلام)، از هانتیگتون و خاتمی تا بن‌لادن؛ برخورد یا گفتگوی میان تمدن‌ها (صادق زیباکلام)، ما چگونه، ما شدیم؟ (صادق زیباکلام)، وداع با دوم خرداد (صادق زیباکلام)، مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی (صادق زیباکلام)، از دموکراسی تا مردمسالاری دینی؛ نظری بر اندیشه سیاسی دکتر علی شریعتی (صادق زیباکلام)، گفتن یا نگفتن (مجموعه گفتگوهای سیاسی) (صادق زیباکلام)، هاشمی رفسنجانی و دوم خرداد (صادق زیباکلام)، دانشگاه و انقلاب (صادق زیباکلام)، عکس‌های یادگاری با جامعه مدنی (صادق زیباکلام)، پنج گفتار در باب حکومت (صادق زیباکلام)، دکتر محمد ملکی: استادی برای همه فصول (صادق زیباکلام)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است