سفرنامه‌های معاصر؛ روایت ایرانیان امروز از سفرهایشان

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    این روزها همه مشغول سفر کردن و اینور و آنور رفتن هستند. بازار آنقدر داغ است که دولت‌ها و "کسب و کارها" برای دست یافتن به درآمد بیشتر از محل گردشگری، برنامه‌ریزی‌های مختلفی می‌کنند و برای جذب گردشگران بیشتر هر تمهید تبلیغاتی را می‌آزمایند.

    اینکه این جابجا شدن‌ها و دید و بازدید از جغرافیا و فرهنگ و مردم مختلف روی "مسافران" چقدر تاثیر می‌گذارد و اینکه اصولا با این روش اینور و آنور رفتن اصلا چقدر می‌شود با دنیا آشنا شد، نکاتی هستند که شاید نشود خیلی ساده برایشان پاسخی یافت ("تو اول شناخت را تعریف کن تا بعد من برایت بگویم در سفر چقدر ممکن است به آن دست بیابی!") اما یک راهش هم شاید این باشد که مسافران از تجربه‌های خودشان در سفر بنویسند تا بعد ما با خواندن این "شرح سفرها" قضاوت کنیم که واقعا مسافر ما در سفرش تا چه حد "پخته شده!"

    در بازار کتاب ما تعداد "سفرنامه"ها به همان نسبت بالا رفتن آمار سفر و گردشگری افزایش پیدا نکرده. اما در مقایسه با همین بازار لاغر و نحیف چند صباحی است که به نسبت قبل آثار بیشتری به چشم آدم می‌خورند که به شرح سفر نویسنده در ایران و جهان می‌پردازند. فهرست حاضر تعدادی از این سفرنامه‌ها را که مربوط به سال‌های اخیر است حضورتان معرفی می‌کند. این فهرست باید خواهر دیگری هم داشته باشد که در آن به سفرنامه‌های نوشته شده در دهه‌ها و سده‌های قبل‌تر بپردازیم. کتاب‌هایی که در کنار کتاب‌های این فهرست می‌توانند به علاقمندان نشان دهند آیا سفر در زمانه‌ای که جابجا شدن و دنیا را دیدن مثل امروز آسان و در دسترس نبوده تاثیر بیشتری بر مسافر می‌گذاشته، یا امروز که فاصله‌ها کوتاه شده و گشتن به دور دنیا دیگر نیازمند صرف هشتاد روز وقت نیست.

    پس فعلا این سفرنامه‌های معاصر را نگاهی بیاندازید تا در فرصتی دیگر به سفرنامه‌های قدیمی‌تر بپردازیم.

    سفرنامه برادران امیدوار
    نویسنده: عیسی و عبدالله امیدوار
    ناشر: جمهوری
    سال نشر: 1398 (چاپ 11)
    قیمت: 300000 تومان
    تعداد صفحات: 775 صفحه
    شابک: 978-964-6973-01-9
    امتیاز کتاب: (4.2 امتیاز با رای 5 نفر)
    عیسی و عبداله امیدوار، دو برادر جوان ایرانی، در سال ۱۳۳۳ تصمیم گرفتند که به سفر دور دنیا بروند. در آن دوران که امکانات سفر قابل مقایسه با امروز نبود آنها سفر خود را به وسیله دو موتورسیکلت از تهران به سوی مشهد و سپس مشرق زمین آغاز کردند.
    آنها در این کتاب شرح می‌دهند که برای شروع این سفر در حدود سه سال در حال تدارک، آماده‌سازی وسایل، یادگیری مهارت‌های لازم و ایجاد قابلیت‌های بدنی مورد نیاز در خود بودند.
    با شروع سفر اصلی، برادران امیدوار از صحراهای سوزان آفریقا تا جنگلهای انبوه آمازون را درنوردیدند. آنها به قطب شمال رفتند و زندگی با افراد اسکیمو در دشوارترین شرایط جوی را آزمودند. همچنین به اتفاق گروهی علمی از کشور شیلی به قطب جنوب سفر کردند و زندگی در یکی از سخت‌ترین مناطق جهان را تجربه کردند. آنها در طول 12 سال بیش از 99 کشور جهان را زیر پا گذاشتند. کتاب‌ حاوی شرح سفرهای این دو برادر به همراه تصاویر متعددی است که آنها در سفرهایشان تهیه کرده‌اند.
    در بخشی از کتاب که به شرح عبور برادران امیدوار از پاکستان و هند می‌پردازد می‌خوانیم:
    "... اگر کسی دچار دندان درد شود دیگر احتیاج ندارد از دکتر دندان‌ساز و جراح، وقت قبلی بگیرد. زیرا دندان‌ساز ماهر و باتجربه در کنار دکان سبزی‌فروش، بساط خودش را روی زمین گسترده است و در این‌جا، شما دیگر نیاز ندارید از دوستان سراغ ماهرترین دندان‌ساز شهر را بگیرید. بلکه خودتان او را پیدا می‌کنید. زیرا ماهرترین دندان‌ساز، کسی است که دندان بیشتری از مردم کشیده باشد و معمولا هر دندان‌ساز، کلیه‌ی دندان‌هایی را که تاکنون از دهان مردم بیرون کشیده است در ظرفی بزرگ، روی هم انباشته و در معرض نمایش گذارده است.
    از یکی از این دندان‌سازها پرسیدم:
    - برای کشیدن هر دندان چقدر دریافت می‌کنید؟
    جواب داد:
    - دو روپیه (معادل 17 ریال)
    خنده‌ام گرفت. و او در این موقع، دندان طلای مرا دید و گفت:
    - شما ... ایران چه مبلغ؟
    - بعد از پانزده مرتبه رفت و آمد و زجر و شکنجه 270 روپیه (معادل تقریبا 240 تومان).
    لبهایش را آویزان کرد و با قیافه تعجب‌باری گفت:
    - گران است. اگر مایل باشی الان تمام دندان‌هایت را روکش می‌گیرم، با 25 روپیه ..."

    اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را اینجا بیابید.

    چاپ کتاب تمام شده!

    مرگ آقای سعدی در پاریس
    نویسنده: سیدمجید حسینی
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 119 صفحه
    شابک: 978-600-229-850-4
    با اطمینان می‌توان گفت این کتاب، در میان آثار تاکنون‌منتشرشده‌ی نویسنده که غالبا دارای درون‌مایه‌ی تحلیلی هستند، یک نقطه‌عطف محسوب می‌شود. او که تاکنون چندبار به پاریس سفر کرده، این‌بار با شنیدن "صدا" و "قصه"ی سعید، دوست قدیم دوران دانشجویی، امکان ورود داستانی به هزارتوهای این شهر غریب و روایت آن را می‌یابد. روایت جزءنگار، خلاق و واقع‌نمای نویسنده، نه‌تنها سعی در فهم فضای شهر پاریس دارد، بلکه به همان اندازه خواهان درک رنج، عشق، تنهایی و ملال سعید است. و شاید او در قامت یک استاد علوم سیاسی، احوال سعید را می‌نویسد تا نسبت "ما" را با "آن‌ها" در سایه‌ی مناسبات جهانی بفهمد. گوشه‌های پاریس در خرده‌روایات متعدد کتاب، بدل به پازلی رنگارنگ می‌شوند و آرام‌آرام "نقشه"ای دیگر را برای کشف راز جهان در اختیار چشم‌ها، پاها و حواس ما قرار می‌دهند …
    با این نقشه همراه شوید: شاید شما خودتان را در پاریس دیدید؛ آشنا با رنج و شور عشق ... و پاریس او، شاید تهران ما باشد؛ وقتی چشم‌انداز نگاه خود را از پوسته و ظاهر، به عشق‌ها، امیدها، رنج‌ها و دیگر پیچ‌وتاب‌های بشری معطوف می‌کنیم ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    قطعه‌ی اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "این خیابان‌های پاریس، انسان‌اند، هر کدام شخصیت دارند، این سن-ژرمن اما آدم عجیبی است، مغرور، پرکافه و یک‌جورهایی مبهم، و حالا که سعید نشسته درون کافه لوییز، چون کافه فلور، آشپزخانه‌اش را بسته، بولوار سن-ژرمن دارد جلو چشمانش می‌رقصد، سعید نشسته درون لحظه، می‌خواهد همه‌ی رنج‌هایش را بریزد بیرون، می‌خواهد مثل یک بادکنک سفید سبک شود، خیابان که مقابلش می‌رقصد، سعید خمار می‌شود، آدم سبک‌سری است این سن-ژرمن، یک لحن عجیبی دارد خیابان و سعید می‌خواهد بفهمد این لحن چیست، سعید مرد سختی‌هاست، مرد رنج؛ هر چند قیافه‌اش حکایت از رنج نکند، و حالا که سن-ژرمن می‌رقصد، می‌خواهد او هم سبک شود، خزیده درون خودش، و درونش را می‌جورد چیزی پیدا کند، و کم‌کم دارد پیدا می‌کند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    هاروارد مک‌دونالد، 43 نمای نزدیک از سفر آمریکا
    نویسنده: سیدمجید حسینی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 5)
    قیمت: 40000 تومان
    تعداد صفحات: 258 صفحه
    شابک: 978-964-369-831-7
    امتیاز کتاب: (3.4 امتیاز با رای 13 نفر)
    کتاب شرحِ سفرِ ده روزه‌ی نویسنده به آمریکا است که در 43 فصل و به همراه عکس‌های رنگی و سیاه و سفید از موقعیت‌های مختلف این سفر تنظیم شده.
    نویسنده که دانش‌آموخته‌ی علوم سیاسی است تا چندی پیش مدیر گروه مجلات همشهری بوده و در حال حاضر در دانشگاه تهران به تدریس همین رشته اشتغال دارد.
    "فریم اول" کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "نیویورک، نیویورک، نیویورک.
    "نیویورک" شهر نیست، اژدهاست. وارد شهر که می‌شوی انگار اژدهای هفت‌سری را از فراز کوهی بلند می‌بینی و به سرت می‌افتد نکند اژدها خشمگین شود و دودی هم از خاکسترت برنخیزد. در خیابان‌های تنگ "منهتن" جرم سنگین شهر روی سینه‌ات سنگینی می‌کند و احساس می‌کنی مردم که مثل مورچه از این سو به آن سو می‌دوند، مشغول بردن جرم سنگین شهرند. شهر در دست مورچه‌هاست و همگی به خط و منظم حرکت می‌کنند. میلیون‌ها مورچه باربر بدون ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای هم، در مسیر خود می‌روند ..."

    اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را می‌توانید اینجا و اینجا بیابید.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    سرزمین ققنوس: سفر به کره جنوبی
    نویسنده: پونه ندائی
    ناشر: امرود
    سال نشر: 1391 (چاپ 2)
    قیمت: 15000 تومان
    تعداد صفحات: 163 صفحه
    شابک: 978-600-5327-74-8
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 4 نفر)
    "سرزمین ققنوس" درباره مردمانی کوشا و امیدوار است که با اراده‌ای کم‌نظیر، کشور خود را از ویرانی به آبادانی رساندند. این نخستین کتابی است که درباره فرهنگ و زندگی مردم کره در ایران منتشر می‌شود. نگارنده حاصل سفرهای خود به کره جنوبی را در قالب گزارش دیدار با فرهنگ و مکان‌های مختلف، همچنین گفت‌وگو با شخصیت‌های برجسته‌ی کره‌ای در حوزه سینما، ادبیات و هنر ارائه می‌نماید. مخاطبان این اثر، با تصویر و کلمه سفری جذاب و به یادماندنی به کشوری دور از نظر جغرافیایی و نزدیک از نظر ارزش‌های فرهنگی خواهند داشت. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    کتاب با بخشی تحت عنوان "سئول: شهر خودکار" با این جملات آغاز می‌شود:
    "سئول شهری پر از جنب و جوش و فعالیت است. سرعت زندگی و کار در سئول از همه شهرهای دیگر کره بیشتر است. همه چیز مثل ساعت کار می‌کند حتی آدم‌ها از این قاعده خارج نیستند. همه در سئول باید خود را با سرعت، دقت و پر کاری محیط و نظام اقتصادی و اجتماعی تطبیق دهند. از این رو مردم سئول نسبت به شهرهای دیگر فشار روانی بیشتری را تحمل می‌کنند. به هر حال پایتخت‌نشینی هم هزینه دارد. امکانات و خدمات شهری سئول استاندارد بالایی دارد. علائم راهنما، نظم و رفاه مکان‌های عمومی، مدیریت ترافیک شهری و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در همه‌جا چشمگیر است. واقعا در خیابان‌ها کمتر صدای بوق ماشین‌ها به گوش می‌رسد. هم عابر و هم راننده قانون را رعایت میدکنند. بنابراین اگر دیدید که چراغ عابر سبز شد و عابران بدون این که به خیابان و ماشین‌ها نگاه کنند سرشان را پایین می‌اندازند و با سرعت از خیابان رد می‌شوند تعجب نکنید ..."

    اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را می‌توانید اینجا بیابید.

    چاپ کتاب تمام شده!

    سفر با حاج سیاح
    نویسنده: احسان نوروزی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 4)
    قیمت: 34000 تومان
    تعداد صفحات: 159 صفحه
    شابک: 978-964-369-797-6
    امتیاز کتاب: (3.4 امتیاز با رای 17 نفر)
    کتاب سفرنامه‌ی نویسنده است به اروپا. احسان نوروزی، متولد سال 1358 و دانش‌آموخته‌ی ادبیات نمایشی است. از کارهای منتشر شده‌ی او می‌توان به ترجمه کتاب حق‌السکوت (ریموند چندلر) اشاره کرد.
    فصل اول کتاب با عنوان "وین" با این جملات آغاز می‌شود:
    "قریب صد و پنجاه و اندی سال بعد از حاج سیاح به اروپا می‌رسم. برخلاف برنامه‌ام برای سفر زمینی، با پرواز ساعت ده صبح به وین در اتریش پرواز کرده‌ام. بعد از چهار ساعت چرت‌های گاه و بی‌گاه که با وراجی‌های پیرزن بغل‌دستی‌ام پاره می‌شود، بالاخره زمین‌های قهوه‌ای‌فام آسیا به سرزمین سبزی بدل می‌شود که رود دانوب از میانش می‌گذرد. از کنار بال هواپیما به زحمت نگاهی می‌اندازم به ردیف سقف‌های قرمز و آجری‌رنگ خانه‌های کم‌طبقه‌ی وین که مدام نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند تا این که هواپیما می‌نشیند. تابلوهای تبلیغاتی فرودگاه پیشاپیش مسافران را برای مواجهه با این شهر آماده می‌کنند: شهر موتزارت، قلب اروپا، مرکز امپراتوری هابسبورگ.
    این که سفر دو ماهه‌ام به اروپا در این زمان و از این شهر آغاز شده کاملا تصادفی است (شوهر عمه‌ام که ویزای این سفر را فراهم کرده در اتریش ساکن است و آژانس هواپیمایی هشدار داده بود که بهتر است ورودم به منطقه‌ی ویزای متحد اروپا (شنگن) از مسیر همان کشوری باشد که از آن ویزا گرفته‌ام، به خاطر همین بود که نشد سفرم را سراسر زمینی انجام دهم؛ پس به‌محض این که پول ترجمه‌ی جدیدم، هشت‌صد هزار تومان را گرفتم، وامی دو میلیون تومانی هم جور کردم و با کمتر از دو هزار یورو راهی این سفر شدم) ..."

    اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را می‌توانید در اینجا و اینجا بیابید.

    چاپ کتاب تمام شده!

    پنجره‌های تشنه
    نویسنده: مهدی قزلی
    ناشر: سوره‌مهر
    سال نشر: 1400 (چاپ 10)
    قیمت: 110000 تومان
    تعداد صفحات: 380 صفحه
    شابک: 978-600-175-219-3
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    ... عملیات ساخت ضریح جدید برای حضرت امام حسین علیه‌السلام از خردادماه سال 1387 در شهر قم آغاز شد ... زمانی که قرار شد این ضریح از راه زمینی و با بدرقه مردم به کربلا منتقل شود، ایده ثبت این رخداد، چه به شکل تصویر و فیلم و چه به صورت نوشتار، در هیئت امنا مطرح شد. کتاب حاضر نتیجه مکتوب این تصمیم است.
    ... آنچه در این نوشتار آمده است فقط بخشی از اتفاقاتی است که در این سفر رخ داد و تعهد آقای قزلی به نگارش آنچه خود دیده و تجربه کرده و به درستی آن یقین پیدا کرده است باعث شد بخش‌هایی که از دید ایشان دور مانده بود تقریبا جایی در این کتاب نداشته باشد و کار درست هم همین بود ... (برگرفته از پیش‌گفتار کتاب)
    در پشت جلد کتاب برگزیده‌ای از متن کتاب چنین آمده:
    "... رسیدیم به روستان نهرمیان. مردم یا حسین گویان می‌دویدند سمت ضریح، انگار که بخواهند تریلی را فتح کنند. چند دقیقه ایستادیم و موقعی که تریلی داشت حرکت می‌کرد، به مردم می‌گفتیم لبه حفاظ را ول کنند که یک وقت زمین نخورند. پسر جوانی سماجت می‌کرد. گفتم: پسرجان ول کن الان زمین می‌خوری. پسر که فهمید دیر یا زود باید تریلی را رها کند به من گفت: ببین من فرشادم، من را به اسم دعا کن کربلا. بعد تریلی را ول کرد. داشتیم دور می‌شدیم که داد زد: فرشاد ... یادت نره. همان جا نشست به گریه و کف دستش را کوبید زمین. دور می‌شدیم و فرشاد نشسته بود کنار جاده، من هم نشستم پشت تریلی به گریه. حاضر بودم همه چیزم را بدهم جایم را با فرشاد، عوض کنم ..."

    اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را اینجا بیابید.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    جانستان کابلستان
    نویسنده: رضا امیرخانی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1401 (چاپ 13)
    قیمت: 135000 تومان
    تعداد صفحات: 348 صفحه
    شابک: 978-964-369-737-2
    امتیاز کتاب: (4.5 امتیاز با رای 4 نفر)
    حکایت سفر با این جملات آغاز می‌شود:
    "ته کمدی در خانه‌مان، مثل بسیاری از ایرانیان، یک پاکت خیلی با ارزش داریم که همه‌ی اسنادمان را توی آن می‌گذاریم. گواهی‌نامه و شناس‌نامه و کارت ملی و خدمت و پاسپورت و سند ازدواج و اسناد اتومبیل و بیمه و معاینه‌ی فنی و ... از همه‌ی این‌ها هم یکی یک عکس رنگی انداخته‌ایم و توی جیب می‌گذاریم که اگر گم شد، چند ما درگیر المثنا نشویم.
    اما سفر، قصه‌ی دیگری دارد. اگر گرفتار هرکدام از این اسناد بشویم، حساب‌مان با کرام‌الکاتبین خواهد بود. بنابراین معمولا پاکت اسناد را کلا هم‌راه می‌بریم!
    اول مهر دعوت شده بودم برای سخن‌رانی در اردوی دانش‌جویان تازه‌وارد دانش‌گاه صنعتی شریف. اول دوره‌ی می‌برندشان زیارت مشهد. معمولا همه‌ی دعوت‌های این‌چنینی را رد می‌کنم. اما این یکی هم مشهد بود و هم بعد ماه مبارک و هم از سوی دانش‌گاه قدیمی خودم، پس جای رد کردن نداشت. زمان ما که کسی تا امام‌زاده داوود هم نبردمان. به نظرم می‌رسد، جلسات معارفه برای دانش‌جویان ورودی از کارهای کاملا درست امروزی‌ها باشد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    نیم‌دانگ پیونگ‌یانگ
    نویسنده: رضا امیرخانی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1402 (چاپ 7)
    قیمت: 225000 تومان
    تعداد صفحات: 343 صفحه
    شابک: 978-600-353-856-6
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    سفرنامه‌ای حاوی شرح دیده‌ها و شنیده‌‌های نویسنده در کره‌شمالی.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "باید یاد گرفت نه گفتن را. گذشت آن روزها که هر سفری را روی هوا می‌زدم. تا حسین دعایی زنگ زد و گفت پیش‌نهادی دارم برای سفر، در جا جواب منفی دادم! روزهای اول ماهِ مبارک 1397 بود و گرما هم کلافه‌ام کرده بود. گفتم ماهِ مبارک سفر نمی‌روم! حسین پشت خط خیلی جدی گفت:
    - پس اجازه بدهید من همین الان خدمت برسم! بعد "نه" بیاورید …
    آمد و هنوز شروع نکرده بود که گربه را دم حجله کشتم که اصلا ماه مبارک سفر نمی‌روم. از آن "اصلا"هایی که هفت هشت مثال نقض‌ش را همان موقع به یاد آوردم. حسین توضیح داد که سفر، هفته‌ی آخر ماه مبارک است و کراهت ندارد و شاید فقط شب بیست و سوم را از دست بدهی. جامه‌ی تقوا اتو کردم و استغفرالله غلیظی به صورت نقطه‌زن فرستادم سمت‌ش. حسین گفت حالا اجازه بدهید من مقصد سفر را عرض کنم و هم‌راهان را معرفی کنم، بعد جواب منفی بدهید ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    در پایتخت فراموشی
    نویسنده: محمدحسین جعفریان
    ناشر: سوره مهر
    سال نشر: 1393 (چاپ 2)
    قیمت: 11900 تومان
    تعداد صفحات: 246 صفحه
    شابک: 978-600-175-376-3
    امتیاز کتاب: (1.5 امتیاز با رای 4 نفر)
    من بارها به افغانستان رفته‌ام. این کتاب یادداشت‌های یکی از این سفرهاست. این‌بار با "بهروز افخمی" و برای شرکت در اولین سالگرد شهادت "احمد شاه مسعود". چند ماه بود که "حامد کرزای" به قدرت رسیده و طالبان سرنگون شده بود؛ به جهت وصف کابل آن روزها، شخصیت‌های شرکت‌کننده در محفلی که میهمان آن بودم، و سفر به پنجشیر. این یادداشت‌ها ویژه‌اند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "باورکردنی نبود. از ترمینال دوم پروازهای خارجی مهرآباد عازم کابل بودم. فقط خدا می‌داند چه سال‌هایی به تحقق چنین آرزویی فکر کرده بودم. سفر از تهران به کابل با خطوط هوایی آریانا. بلیت دوسره‌ای دستم بود که بر آن نوشته شده بود؛ "آریانا هوایی شرکت" و روی دیگر جلد آن مناظری ششگانه چاپ شده بود از افغانستان؛ هرات، بامیان، دهکده‌های افسانه‌ای نورستان، بدخشان، منظره‌ای زیبا از ورزش سنتی و ملی افغان‌ها یعنی "بزکشی" و تصویر شیک و کارت پستالی از هتل "اینترکنتینانتال" کابل و البته مربوط به سال‌های آبادانی آن، چرا که من از مخروبه آن در سال 72 و در اوج جنگ‌های داخلی افغانستان تصویربرداری کرده بودم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    سفر بر گذشتنی
    نویسنده: محمدرضا توکلی صابری
    ناشر: علمی و فرهنگی
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 40000 تومان
    تعداد صفحات: 1066 صفحه
    شابک: 978-600-436-540-6
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    ناصرخسرو اولین کسی است که سفرنامه‌ی حج نوشته است و در هزاره‌ی پس از او، کسان زیادی از کشورهای مختلف و مذاهب متفاوت به حج رفته و همانند او سفرنامه‌ی حج نوشته‌اند. سفرنامه‌ی دکتر توکلی صابری، شرح سفر حج وی به مناسبت هزارمین زادروز ناصرخسرو به دنبال اوست. او برای اولین‌بار مسیر سفر حج ناصرخسرو را به تدریج در طی هفت سال رفته و از روستاها، شهرها و کشورهایی که ناصرخسرو گذر کرده و از مزارها، مساجد، کلیساها، کاخ‌ها، قلعه‌ها، دژها و زیارتگاه‌هایی که ناصرخسرو بازدید کرده، عکس و فیلم گرفته و گزارش خود را از این دیدارها نوشته است.
    برخی از این عکس‌ها برای اولین‌بار منتشر می‌شوند. این کتاب سفرنامه‌ای در سفرنامه است، زیرا نه تنها شرح مفصلی بر سفرنامه‌ی ناصرخسرو است، سفرنامه‌ی حج نویسنده را نیز دربردارد. در این کتاب بخش‌های مهم سفرنامه‌ی ناصرخسرو روشن شده و برای اولین بار نکات مهمی در مورد سفرنامه‌ی ناصرخسرو گزارش شده است. در این کتاب خواننده با تغییراتی که پس از هزار سال در این مسیر رخ داده است، آشنا می‌شود. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    مطالب کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "ناصرخسرو در ابتدای سفرنامه می‌نویسد: "شبی در خواب دیدم که یکی مرا گفتی چند خواهی خوردن از این شراب که خرد از مردم زائل کند. اگر به‌هوش باشی بهتر. من جواب گفتم که حکما جز این چیزی نتوانستند ساخت که اندوه دنیا کم کند. جواب داد در بی‌خودی و بی‌هوشی راحتی نباشد. حکیم نتوان گفت کسی را که مردم را به بی‌هوشی رهنمون باشد، بلکه چیزی باید طلبید که خرد و هوش را بیفزاید. گفتم که من این از کجا آرم. گفت جوینده یابنده باشد، و پس سوی قبله اشارت کرد و دیگر سخن نگفت. چون از خواب بیدار شدم آن حال تمام بریادم بود. بر من کار کرد و با خود گفتم که از خواب دوشین بیدار شدم، باید که از خواب چهل ساله نیز بیدار گردم. اندیشیدم که تا همه افعال و اعمال خود بدل نکنم فرج نیابم." و با این رویا او تصمیم می‌گیرد به حج برود و با نوشتن شرح این سفر یکی از زیباترین آثار زبان فارسی را به وجود می‌آورد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    مارک و پلو: مجموعه‌ای از سفرنامه‌ها و عکس‌ها
    نویسنده: منصور ضابطیان
    ناشر: مثلث
    سال نشر: 1401 (چاپ 23)
    قیمت: 120000 تومان
    تعداد صفحات: 176 صفحه
    شابک: 978-964-8496-67-3
    امتیاز کتاب: (3.5 امتیاز با رای 6 نفر)
    این کتاب سفرنامه 6 ساله منصور ضابطیان به کشورهای مختلف از جمله فرانسه، اسپانیا، لبنان، هند، ایتالیا، ارمنستان، اتریش، کره جنوبی و آمریکاست که نثری صمیمی و روان و عکسهایی جالب و متنوع داره. نگاه نویسنده بیشتر به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشورهاست ولی به سایر جوانب زندگی مردمان این کشورها هم نگاهی کنجکاوانه داره. مثلاً در سفرش به فرانسه از وضعیت مترو و تاکسی‌های پاریس گفته تا دردسرهاش واسه پیدا کردن یه جا واسه خوابیدن. از کتاب خوندن بیش از حد فرانسوی‌ها و مقایسه‌اش با وضعیت ما در ایران حرص خورده و از طرفی یه سر هم به کتابفروشی‌های پاریس زده ... (برگرفته از معرفی کتاب در وب سایت http://bookclub.blogfa.com)
    مطالب کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "ظهر یک روز تابستان سال 1377 بود. "فرشید" یکی از دوستان آن دوره زنگ زد و خواست به دیدنم بیاید. قرار گذاشتیم؛ برای همان روز. مثل شخصیت‌های مجموعه‌های تلویزیونی مرتب از خودم می‌پرسیدم: "یعنی چی کار می‌تونه داشته باشه؟" فرشید با یک پیشنهاد آمده بود: "سفر به ترکیه!" پیشنهاد وسوسه‌برانگیز اما غیرممکنی به نظر می‌رسید. وسوسه‌برانگیزی آن به "سفر بودن‌"اش برمی‌گشت که در همه‌ی مراحل زندگی در مقابل آن مقاومتی نداشته‌ام و از آن مهم‌تر اینکه این‌بار سفر جای دورتری از مرزهای سرزمینم را نشانه رفته بود. اما غیرممکن بود. در نگاه اول غیرممکن بود. آن روزها من یک خبرنگار تازه‌کار با درآمدی اندک بودم که تازه باید هزینه‌های تحصیلم در دانشگاه هنر را هم تامین می‌کردم. دانشگاه اگر چه دولتی و رایگان بود اما به هر حال زندگی، هزینه‌های روزبه‌روز افزاینده‌ای داشت که سفر به یک کشور خارجی در آن نمی‌گنجید. در نگاه تربیت‌شده‌ی ما ایرانیان همیشه سفر به خارج (فرقی نمی‌کرد به کجا) یک کار غیرضروری، تجملاتی و از سر سیری بود و هیچ‌کس سعی نکرده بود ضرورت دیدن جهان و آشنایی با دیگر سرزمین‌ها و ملل را برای‌مان تشریح کند ..."

    اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را اینجا و اینجا و اینجا بیابید.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    بی‌زمستان: سفرنامه و عکس‌های تاجیکستان، گرجستان و آذربایجان
    نویسنده: منصور ضابطیان
    ناشر: مثلث
    سال نشر: 1402 (چاپ 8)
    قیمت: 125000 تومان
    تعداد صفحات: 144 صفحه
    شابک: 978-600-8482-17-8
    یادداشتهایی مصور از سفرهای سفرنامه‌نویس معاصر ایرانی به کشورهای مختلف آسیای میانه و جمهوری‌های استقلال‌یافته جماهیر شوروی.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "جند روزی دیر رسیده‌ام اما هنوز می‌شود رد پای نوروز را همه‌جا دید. در همان سالن پروازهای ورودی که پر است از بنرهایی که به زبان روسی و گویش فارسی "نوروز مبارک" می‌گویند.
    تاجیک‌ها جشن نوروز را دو روز پیش در پایتخت برگزار کرده‌اند و برعکس ما که نوروز را در خانه‌ها حبس می‌کنیم، آنها به ورزشگاه شهر می‌روند و تا می‌توانند می‌زنند و می‌خوانند و می‌رقصند. حتی رییس‌جمهورشان، محترم امامعلی رحمان، هم پای ثابت این بزن و بکوب نوروزی‌ست.
    از نوروز که بگذریم، بهار و شکوفه‌هایش از همان فراز شهر خودنمایی می‌کند. شکوفه‌های بادام و سیب و آلو، بنفشه‌هایی که دوشنبه را فرش کرده‌اند و ترکیبی از نسیم و نم باران ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    سباستین: سفرنامه و عکس‌های کوبا
    نویسنده: منصور ضابطیان
    ناشر: مثلث
    سال نشر: 1402 (چاپ 13)
    قیمت: 128000 تومان
    تعداد صفحات: 168 صفحه
    شابک: 978-600-8482-02-4
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 3 نفر)
    شرح مصور سفری به کوبا در بهار سال 2016 با هدف "ثبت آخرین یادگارهای استقلال" تا قبل از آنکه "مثل جاهای دیگر دنیا پر از مک‌‌دونالد و کی‌اف‌سی بشود"

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مارک دو پلو: سفرنامه‌ها و عکس‌های منصور ضابطیان
    نویسنده: منصور ضابطیان
    ناشر: نشر مثلث
    سال نشر: 1401 (چاپ 15)
    قیمت: 160000 تومان
    تعداد صفحات: 199 صفحه
    شابک: 978-964-8496-67-3
    امتیاز کتاب: (4.2 امتیاز با رای 5 نفر)
    مارک دو پلو مجموعه‌ای جدیدتر است از سفرهایی که در دو سال اخیر رفته‌ام. سفرهایی به این سوی و آن سوی جهان که نمی‌دانم هدف واقعی‌اش چه بوده و چیست.
    اما این را می‌دانم که با سفر، مفهوم لذت از جهان هستی را بیشتر دریافته‌ام و احساس خوشبختی بیشتری کرده‌ام. این احساس خوشبختی به‌واسطه‌ی بخش خوشگذرانه‌ی سفر نیست که در حضر هم می‌توان خوش گذراند، اما احساس خوشبختی نکرد.
    این احساس تنها با تجربه‌ی سبک زندگی مردم جهان است که پدید می‌آید. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    نویسنده در این کتاب شرح سفرهای خود به کشورهای چک، عراق، کنیا، یونان، هلند، آلمان، بلژیک، پرتقال و برزیل را با عکس و تفصیلات آورده است.
    کتاب با فصلی درباره سفر به کنیا با این جملات آغاز می‌شود:
    " "فرودگاه لعنتی ... چرا این‌قدر بزرگه؟ آخه یک مملکت 11هزار کیلومتری چرا باید فرودگاهی به این بزرگی داشته باشه؟"
    این تنها چیزی‌ست که در لحظه‌های دلهره‌آور جاماندن از پرواز، در فرودگاه دوحه‌ی قطر به ذهنم می‌رسد. پروازم به نایروبی پایتخت کنیا با "قطر ایرویز" و از طریق دوحه است و حالا تقریبا می‌توانم بگویم به دردسر افتاده‌ام!
    قرار بود ساعت 6:05 صبح از تهران پرواز کنم و بعد از حدود دو ساعت یعنی ساعت 6:30 به وقت محلی به دوحه برسم. آنجا هم یک ساعت وقت داشتم تا خودم را به بخش ترانزیت برسانم و مراحل قانونی پرواز ساعت 7:30 به نایروبی را انجام دهم. یک ساعت، فرصت نسبتا مناسبی‌ست، به شرطی که …
    به شرطی که پرواز راس ساعت از تهران انجام شود که نمی‌شود. هواپیما آن‌قدر تاخیر دارد که در تمام مدت پرواز قلب من در دهانم است که مبادا از پرواز بعدی جا بمانم. ساعت 7:05 به فرودگاه دوحه می‌رسم، فقط 25 دقیقه وقت دارم. باید بدوم و از همه جلو بزنم، به شرطی که ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    از دریای مازندران تا دریای پارس (سفرنامه رویا لقمانیان)
    نویسنده: علی‌اکبر پدرام
    ناشر: بلخ
    سال نشر: 1391 (چاپ 1)
    قیمت: 7000 تومان
    تعداد صفحات: 299 صفحه
    شابک: 978-964-6337-74-9
    رویا لقمانیان در سال 1385 طی 57 روز پای پیاده از شهر چالوس به شهر بوشهر سفر کرده و در این سفر بصورت نمادین مقداری از آب دریای خزر را به همراه خود حمل کرده و آن را در پایان سفر در خلیج فارس ریخته است.
    یادداشت‌های این سفر علی‌الظاهر در اختیار علی‌اکبر پدارم، نویسنده‌ی این کتاب، قرار گرفته است تا آنها را برای انتشار بصورت یک کتاب تنظیم نماید و حالا کتاب پس از فراز و نشیب‌هایی منتشر شده.
    در شکل فعلی، نیمی از حجم کتاب به یادداشت‌ها و در حقیقت سفرنامه‌ی خانم لقمانیان اختصاص یافته و نیم دیگر یادداشت‌های مفصلی است که نویسنده به کتاب افزوده است.
    بخش اصلی کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "غروب یکی از روزهای گرم کیش بود و خورشید، روی آب را بوسه می‌زد و بر پهنه‌ی نیلگون آب‌های دریای پارس (خلیج فارس) خط سرخی می‌کشید.
    ساعت 7:30 دقیقه بعدازظهر روز 24 خردادماه 1385، با بستن وسایلم، به طرف فرودگاه کیش حرکت کردم و پس از انجام تشریفات پرواز، به طرف هواپیما رفته و سوار شدم.
    همچنان که هواپیما از جزیره‌ی زیبای کیش برمی‌خاست، با نگاهی از پنجره، خاطرات سفر 69 روزه‌ام را به یاد می‌آورم.

    نخستین گام‌ها
    بعد از ظهر 15 فروردین سال 1385، هوا لطیف و خنک بود، با خودروی سواری، از کرج به طرف چالوس حرکت کردم و خیلی زود در افکار سفری که در پیش داشتم غرق شدم. سدها پرسش ریز و درشت فضای ذهنم را اشغال کرد. آیا می‌توانم به سلامت، تمام مسیر را طی کنم؟ آیا در طول مسیر از من حمایت خواهد شد؟ نکند خطری تهدیدم کند یا تصادفی.
    سعی کردم از افکار منفی فاصله بگیرم و فقط به او (آفریدگار)، بیندیشم و از او یاری بخواهم؛ زیرا او مرا به این راه خوانده و خودش هم مراقب من خواهد بود. پس خیالم آسوده شد و آرامش یافتم ..."

    اطلاعات بیشتر درباره این کتاب را می‌توانید اینجا بیابید.

    چاپ کتاب تمام شده!

    آخر هفته آفتابی
    نویسنده: آروین آذرگین
    ناشر: نشر نهفت
    سال نشر: 1391 (چاپ 1)
    قیمت: 4500 تومان
    تعداد صفحات: 200 صفحه
    شابک: 978-600-91520-8-7
    امتیاز کتاب: (1.5 امتیاز با رای 4 نفر)
    نویسنده در سال 1386 سفری چهارماهه به کشور آلمان داشته است و این کتاب شرح مشاهدات او از این سفر است. او در مقدمه کتاب آورده: "هدف اصلی من داستان‌سرایی نیست، هرچه در این کتاب خواهم آورد بر اساس واقعیتهاست ... این کتاب نه فقط درباره‌ی گردشگری، فرهنگ، فلسفه یا مذهب بلکه آمیزه‌ای از تمام آن‌هاست. همان‌گونه که زندگی معجونی از چنین چیزهاست."
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "وقتی به فرودگاه مهرآباد رسیدیم، هفت هشت ساعت تا پرواز آلمان وقت باقی‌مانده بود. اگر در این فرصت محدود به مهمان‌سرا می‌رفتیم خواب راحتی نداشتیم. در سالن‌های انتظار و بر روی سنگ‌های سرد محوطه‌ی بیرونی شب را به صبح رساندیم. من و همکارانم بدون مشکل خاصی وارد هواپیما شدیم. پرواز "ایران ایر" چند دقیقه پس از ساعت هشت صبح موتورهایش را آتش کرد و به مقصد فرانکفورت به هوا برخاست.
    من سه سال پیش هم برای یک ماموریت دو هفته‌ای به آلمان سفر کرده بودم. خاطره‌ی جنگل‌های سرسبز شمالی و دریاچه‌ی زیبای اطراف شهر "زالتسگیتر" هنوز هم ذهن مرا نوازش می‌داد. آلمان برای من یک کشور دوست‌داشتنی بود. در طی این سال‌ها وقتی به آن‌جا فکر می‌کردم طبیعت زیبایش، نظم و قانون و بوی خوب قهوه در یادم تداعی می‌شد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    یادداشت‌های پکن
    نویسنده: محمد دهقانی
    ناشر: نگاره آفتاب
    سال نشر: 1394 (چاپ 1)
    قیمت: 58000 تومان
    تعداد صفحات: 184 صفحه
    شابک: 978-964-8453-14-0
    نویسنده در سال تحصیلی 1384-1385 به عنوان مدرس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه پکن گذرانده. کتاب مجموعه یادداشت‌هایی است که او در طول این مدت درباره جنبه‌های مختلف فرهنگ و آداب و رسوم چین نوشته است.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "با عبور هواپیما از فراز کوه‌های بلند و پربرف هیمالیا انگار به "نهایت شب" رسیدیم. شب ناگهان بدل به روز شد و صحرا چون آبشاری زرین از دامن کوه‌ها به سوی چشمه خورشید سرازیر شد. بیابان پهناور گبی به شیرقهوه‌ای داغ می‌مانست که پوسته آن بر اثر نسیمی ملایم برآماسیده و چین و چروک خورده باشد. در مساحتی به وسعت ده‌ها هزار کیلومتر نه آبگیری دیده می‌شد و نه تپه و واحه‌ای که از وحشت بیابان اندکی بکاهد. اگر گاهی نشانی از زندگی به چشم می‌آمد، چیزی نبود جز کارخانه‌ای یا نیروگاهی که در پره دشت پهلو گرفته بود و چون اژدهایی مهیب خرناس می‌کشید و دم‌به‌م دود در چشم آسمان می‌کرد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    عکس یادگاری با فرعون: یادداشت‌ها و برداشت‌های سفر مصر
    نویسنده: عباس نادری
    ناشر: قو
    سال نشر: 1394 (چاپ 2)
    قیمت: 12000 تومان
    تعداد صفحات: 108 صفحه
    شابک: 978-964-156-013-5
    نویسنده دانش‌آموخته روابط بین‌الملل است و کتاب به شرح سفری می‌پردازد که او در سال 1385 به مصر داشته است.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "از همین نخستین لحظه‌ی نشستن در هواپیمایی مصر، بوی باستان می‌آید. بوی چندین‌هزار سالگی. حتی آرم هواپیمایی مصر، حال و هوای عهد قدیم را در دیده جاری می‌کند؛ یعنی که نشانه‌های فراعنه را. میهمانداران مصری، با نظم و ترتیب‌اند و خوش‌برخورد. یعنی که مو به مو آموزه‌های برخورد با گردشگران را اجرا می‌کنند. با لهجه‌ی خاص مصری و تلفظ حرف "جیم" به "گاف" و دیگر شیوه‌های لهجه‌ی مصری. مدام سر می‌زنند با پرسشی شاید تکراری: چیزی نیاز ندارید؟
    مونیتورهای داخل هواپیما، فیلمی از "مصر للطیران" (شرکت هواپیمایی مصر) پخش می‌کنند؛ به زبان انگلیسی و زیرنویس عربی! با جملات و تصاویری از و درباره‌ی اهرام: "مصر، سرزمین فراعنه است و "مصر للطیران" از روی آن عبور می‌کند." فیلم، پنجره‌ای از مصر به رویم می‌گشاید با تصاویری بسیار زیبا از قاهره و نیل. مستند دیگر، درباره‌ی کشف مقبره‌ی یکی از فراعنه‌ی مصر است و باز به زبان انگلیسی ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    باره، نگاره، تنواره، آنک! پاریس: هنر را شکرپاره (روزنگارهای سفر پاریس)
    نویسنده: میرجلال‌الدین کزازی
    ناشر: صدای معاصر
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 18000 تومان
    تعداد صفحات: 255 صفحه
    شابک: 978-600-6298-65-8
    شرح و خاطرات سفری که در اسفند ماه 1394 آغاز گرفته است و در فرودین‌ماه 1395 فرجام یافته است.
    این سفرنامه با جملات زیر آغاز می‌شود:
    "امروز، هواپیمای پهن‌پیکر ایرباس که می‌بایست ساعت نه بامداد زمین را فرومی‌نهاد و بال بر پهنه‌های سپهر می‌گشاد، بدان‌سان که این روزها رسم و راهی فراگیر و همیشگی شده است، با چندی دیری و درنگ از زمین برخاست و غران و غریوان، پرده‌ی دربرون تنک و نازک هوا را که در درون، سخت و سترگ و باروکردار، ستبر و ستوار می‌تواند بود، فرودرید و در فراخا، فرارفت؛ تا روی به سوی فرانسه بیاورد و سرانجام، در فرودگاه اورلی پاریس بر زمین بنشیند.
    من پگاهان این روز، هنگامی که هنوز هوا تاریک بود و شب دامان، بر کامه‌ی خورشیدخویان و ناهیدرویان، هنوز از جهان خفته‌ی خموش برنگرفته بود، به فرودگاه رفتم. در تالار بنگاه‌های ترابری هوایی که تنها راهیان، با جامه‌دان‌هایی روان که در پی خویش می‌کشندشان، بدان راه دارند، از یکی از کارمندان فرودگاه که همسانه‌ی کارکنان بلندپایه‌ی فرودگاه را دربرداشت: جامه‌ای به‌رنگ تیره‌ی کبود که دارای سردوشی است و به جامه‌ی افسران ارتش و شهربانی می‌ماند، پرسیدم که کارت پرواز پاریس با هواپیمایی هما را از کدامین دکه می‌باید گرفت. آن کارمند، هنگامی که آوای مرا شنید سربرآورد و مرا دید، مرا شناخت و نیک گرمخوی و مهربان، با من سخن گفت و از پشت پیشخان بدر آمد و خود با من همراه شد و مرا به دکه‌ای که می‌جستمش، برد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    976 روز در پس‌کوچه‌های اروپا
    نویسنده: محمد دلاوری
    ناشر: قدیانی
    سال نشر: 1401 (چاپ 14)
    قیمت: 60000 تومان
    تعداد صفحات: 240 صفحه
    شابک: 978-600-08-0057-4
    امتیاز کتاب: (4.7 امتیاز با رای 3 نفر)
    نگارنده مدتی را به عنوان مدیر صدا و سیما در بلژیک خدمت کرده است و در این کتاب خاطرات خود را از زندگی در اروپا مرور کرده است.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "از مانیتورهای کوچکی که به صندلی‌ها نصب شده، آموزش‌های ایمنی پخش می‌شود، اما من پیش از آنکه به فکر درهای اضطراری نجات این هواپیما باشم، به این فکر می‌کنم که در چه روزهای عجیبی دارم ایران را ترک می‌کنم! روزهایی که هرکس به من می‌رسد می‌گوید: "خوش‌به‌حالت که می‌روی، اینجا دیگر جای زندگی کردن نیست!"
    آدمیزاد همیشه دیروزش را بیشتر از امروز دوست دارد. همیشه دیروز، جنس‌ها ارزان‌تر بوده است، آدم‌ها با هم مهربان‌تر بوده‌اند، زمین جای بهتری برای زیستن بوده است؛ اما امروز هوا بدتر است، حرمت‌ها بر باد است و جیب‌ها خالی‌تر ... برای آدم شیرِ خام‌خورده همواره جای دوری هست که مردمش خیلی خوب و شاد زندگی می‌کنند، جایی به نام "خارج" یا دست‌کم "هرجا که اینجا نباشد" ... پس با همه‌ی توان تلاش می‌کنم این حرف‌ها و نصایح پیشاسفری را چندان جدی نگیرم.
    اما جدا از این احساس شگفتِ گذشته‌پرستی، روزهایی که من ایران را ترک می‌کردم آخرین ماه‌های دولت محمود احمدی‌نژاد بود؛ در یک دوره‌ی کوتاه چند ماه، برای مثال قیمت یورو از هزار تومان شد سه هراز تومان! طوری که صبح که از خواب برمی‌خاستی بچه‌دبستانی‌ها هم داشتند قیمت ارز را چک می‌کردند که دریابند تا چه اندازه بدبخت شده‌اند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    در کوچه‌های پراگ: مشاهده‌های اجتماعی، زنانه و ادیبانه
    نویسنده: زهرا ابوالحسنی چیمه
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 28000 تومان
    تعداد صفحات: 206 صفحه
    شابک: 978-600-456-029-0
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    این کتاب حاصل سی ماه زندگی در میان مردم جمهوری چک است. مارس 2011 تا اوت 2013 تمام طول زندگی‌ام با این مردم است. مردمی سرد، مودب، محافظه‌کار، آرام، مهربان و از همه مهم‌تر بسیار متمدن و آشنا به حقوق شهروندی. مردمی که در کنارشان گرم نمی‌شوی اما آرام می‌گیری. مردمی که با هیتلر کنار آمدند و کافکا را پذیرا شدند و کوندرا را آزاد گذاشتند و کلیما را پروراندند. مردم سرزمین پارادوکس‌های درهم‌تنیده و پیچیده …
    این نوشتار، با تمرکز بر زنان این دیار، نوعی "مشاهده اجتماعی ادیبانه" از زندگی آنان به دست می‌دهد که نه ارزیابانه است و نه تحلیل‌گرانه. این‌ها برداشت‌های اندکی دقیق‌شده نویسنده است که خود زنی است که به عنوان استاد زبان فارسی سی ماه در پراگ توقف کرده است و با حس خود این مشاهدات را به تحریر درآورده است ... (برگرفته از مقدمه کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "فضای نیمه‌تاریک هتل، در بدو ورود، تو را به یاد فیلم‌های ترسناک می‌اندازد. ورودی کوچک و پله‌های پرشیب و طولانی و سوراخ‌سنبه‌هایی که بعدا فهمیدم هر کدام به اتاقی در طبقه همکف می‌رسد و بعد یک میز پذیرش در فرورفتگی کنج راهرو، جایی که هیچ توجهی را جلب نمی‌کند، تنها پدیده‌های اصلی این ساختمان قدیمی هستند. درِ درازی که ورودی این مجمع‌الپدیده‌هاست هیچ نشانی از یک هتل معمولی ندارد. درست پشت همین در دراز راهروی تاریکی لم داده است که سقف بلندش حجم تمام قرون تاریک را یکباره بر سرت فرومی‌ریزد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    سفر به سرزمین آریایی‌ها (سفرنامه افغانستان)
    نویسنده: امیر هاشمی مقدم
    ناشر: سپیده‌باوران
    سال نشر: 1399 (چاپ 3)
    قیمت: 98000 تومان
    تعداد صفحات: 340 صفحه
    شابک: 978-600-7746-29-5
    مطالب کتاب با این جملات آغاز می‌شوند:
    "بالاخره آرزوی دیرینه‌ام برای سفر به کشور افغانستان به واقعیت پیوست و توانستم در مهر و آبان 1392 سفری زمینی و 15 روزه به این کشور داشته و از شهرهای مختلفش دیدن کنم. سپس از مرز شیرخان بندر در ولایت قندور به تاجیکستان رفته و طی 10 روز شهرهای مهم آنجا را هم ببینم و به ایران بازگردم. در طول این سفر، یک کوله‌پشتی کوچک با حداقل وسایل همراه داشتم؛ بیشتر تلاشم این بود که شبها را در خانه دوستان در این کشورها بمانم؛ همه عکسهای سفرم را (همانند همه دیگر سفرهای ایرانگردی‌ام) با گوشی موبایلم (نوکیا 6220 کلاسیک با دوربین 5 مگاپیکسل) گرفتم؛ در افغانستان با لباس افغانی و ریش نسبتا بلند می‌گشتم و با ته‌لهجه‌ای که تلاش می‌کردم به کار ببندم، خودم را هراتی معرفی می‌کردم تا امنیت بیشتری داشته باشم؛ به جز لباس افغانی و تعدادی کتاب، هیچ خرید دیگری در طول راه نداشتم و هزینه کل سفرم به این دو کشور حدود سه میلیون و دویست هزار تومان شد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مونیخ به افق تهران: سفرنامه‌ی آلمان
    نویسنده: مهدی حجوانی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 31000 تومان
    تعداد صفحات: 237 صفحه
    شابک: 978-600-353-457-5
    کتاب حاوی خاطرات نویسنده و بازگوی حس‌ها، تجربه‌ها و برداشت‌های او از دو بار سفر به آلمان در سال‌های 2005 و 2008 میلادی است.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "بعضی از دوستان و عزیزانم در ایران بدشان نمی‌آید بدانند که من در چه حال و روزی هستم و چه حرف‌هایی درباره‌ی آلمان و شهر زیبای مونیج و باقی قضایا دارم. من خیلی حوصله‌ی سفرنامه‌نویسی ندارم اما فکر کردم شاید بد نباشد به جای تکرار توصیف‌ها و تعریف‌ها برای این عزیز و آن عزیز، خودم را راحت کنم و حرف‌هایم را به کمک لپ‌تاپی که قرض کرده و به اینجا آورده‌ام، تایپ کنم.
    ماجرا به اینجا برمی‌گردد که بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی بین‌المللی ویژه‌ی کودکان و نوجوانان در دنیا کتابخانه‌ی شهر مونیخ آلمان است. این کتابخانه‌ی بزرگ چیزی بیشتر از یک کتابخانه است و در واقع مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی به حساب می‌آید؛ مثلا یکی از کارهایش این است که هر سال با کمک وزارت امور خارجه‌ی آلمان به محققان و پژوهشگرانی که دست در کار کتاب و ادبیات کودک دارند بورس اعطا می‌کند. تقریبا هر سال به یکی از دست‌اندرکاران ایران بورس داده‌اند. من هم برای کامل‌تر شدن تحقیقاتی که برای ارائه‌ی تز دکترای خودم در موضوع "زیباشناسی ادبیات کودک" در دانشگاه تربیت مدرس تهران دارم فرم تقاضانامه را پر کردم و طرحم را فرستادم و موافقت شد و بعد هم بار سفر و پرواز و حالا مونیخ ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دهکده خاک‌برسر: روایت‌هایی از یک سال زندگی در لوزان از زبان یک بی‌زبان
    نویسنده: فائضه غفار حدادی
    ناشر: سوره مهر
    سال نشر: 1400 (چاپ 4)
    قیمت: 125000 تومان
    تعداد صفحات: 408 صفحه
    شابک: 978-600-03-3184-9
    خاطرات دختر جوان ایرانی از دوران زندگی و تحصیل در کشور سوئیس به همراه شوهر و فرزندش
    فصل اول این کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "چطور همه‌چیز الکی‌الکی واقعی می‌شود …
    مثل زلزله است. همان‌قدر پیش‌بینی نشده و همان‌قدر تکان‌دهنده. اوایل سال 89 است و داریم زندگی‌مان را می‌کنیم. من و مهدی و پسر سه‌ساله‌مان، علیرضا. هشت سال از ازدواجمان می‌گذرد و چند سالی هم می‌شود که درس و دانشگاه را تمام کرده و از فضای خارج رفتن و کجا رفتن و چرا ماندن و پذیرش و بورسیه و رزومه و توصیه‌نامه و ... حسابی دور شده‌ایم. بر خلاف کلیشه‌ها از تهران و ایران خوشمان می‌آید و گوش شیطان کر احساس می‌کنیم همه چی آرومه! ما چقدر خوشبختیم!
    در همین احوالات است که اطلاعیه دوره تخصصی به دست مهدی می‌رسد که به‌دلیل ویژگی‌های خاصش، تناسب زیادی با رشته تحصیلی گذشته و شغل فعلی‌اش دارد. تنها بدی‌اش این است که در یکی از دانشگاه‌های کشور سوئیس برگزار خواهد شد. اینکه چرا و چگونه این اطلاعیه به دست آقای همسر رسیده، بماند. مهم این است که شرایط دوره می‌تواند ایشان را هوایی کند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    در جستجوی شانگری‌لا: سفرنامه‌ها و عکس‌های کشمیر، هند، نپال و تبت
    نویسنده: مهدی فاضل‌بیگی
    ناشر: مثلث
    سال نشر: 1399 (چاپ 2)
    قیمت: 100000 تومان
    تعداد صفحات: 192 صفحه
    شابک: 978-600-8482-06-2
    سفرنامه‌ی مصور نویسنده به شبه‌قاره‌ی هند و شرح دیده‌ها و شنیده‌های او در کشورهای این منطقه.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    " از شواهد و اسناد تاریخی این‌گونه برمی‌آید که ایرانیان بسیاری پیش از این قدم به هند و هیمالیا گذاشته و به این گوشه‌ی دنیا مسافرت کرده‌اند. بسیاری از آنها در جستجوی شرایطی بهتر ترک دیار کرده‌اند و کسی چه می‌داند، شاید به نوعی در پی یافتن شانگری‌لای خود بوده‌اند. حال که چندین سال از آن روزها می‌گذرد می‌بینم که من هم شاید همچون آنها به‌نوعی در جستجوی شانگری‌لای خودم بودم.
    پیش از آغاز سفرنامه، شاید بد نباشد کمی به گذشته برگردیم و دفتر تاریخ را تورقی کوتاه کنیم (هر چند بیشتر ما از آن درس نمی‌گیریم و تاریخ همچنان تکرار می‌شود). ایرانیان و پارسی‌زبانان از دیرباز سفرهای بسیاری به هند، تبت و مناطق مختلف هیمالیا داشته‌اند که گاه این سفرها چنان به درازا می‌کشید که به اقامت دائم تبدیل می‌شد. این سفرهای بلند مدت یا به عبارت بهتر، این مهاجرت‌های گروهی و فردی ایرانی‌ها، به‌ویژه سرایندگان، دانشوران، عارفان، هنرمندان و بازرگانان، به شبه‌قاره‌ی هند دلایل و عوامل گوناگون دارد، اما به‌طور کلی می‌توان آنها را به دو بخش تقسیم کرد: یکی می‌تواند عوامل خارجی باشد؛ عواملی که توجه مردم ایران را به شبه‌قاره جلب کرده بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتابهای زیر معرفی شده‌اند: جانستان کابلستان (رضا امیرخانی)، هاروارد مک‌دونالد، 43 نمای نزدیک از سفر آمریکا (سیدمجید حسینی)، سفر با حاج سیاح (احسان نوروزی)، از دریای مازندران تا دریای پارس (سفرنامه رویا لقمانیان) (علی‌اکبر پدرام)، سرزمین ققنوس: سفر به کره جنوبی (پونه ندائی)، مارک و پلو: مجموعه‌ای از سفرنامه‌ها و عکس‌ها (منصور ضابطیان)، سفرنامه برادران امیدوار (عیسی و عبدالله امیدوار)، پنجره‌های تشنه (مهدی قزلی)، در پایتخت فراموشی (محمدحسین جعفریان)، مارک دو پلو: سفرنامه‌ها و عکس‌های منصور ضابطیان (منصور ضابطیان)، سفر بر گذشتنی (محمدرضا توکلی صابری)، آخر هفته آفتابی (آروین آذرگین)، یادداشت‌های پکن (محمد دهقانی)، عکس یادگاری با فرعون: یادداشت‌ها و برداشت‌های سفر مصر (عباس نادری)، باره، نگاره، تنواره، آنک! پاریس: هنر را شکرپاره (روزنگارهای سفر پاریس) (میرجلال‌الدین کزازی)، سباستین: سفرنامه و عکس‌های کوبا (منصور ضابطیان)، در جستجوی شانگری‌لا: سفرنامه‌ها و عکس‌های کشمیر، هند، نپال و تبت (مهدی فاضل‌بیگی)، 976 روز در پس‌کوچه‌های اروپا (محمد دلاوری)، در کوچه‌های پراگ: مشاهده‌های اجتماعی، زنانه و ادیبانه (زهرا ابوالحسنی چیمه)، سفر به سرزمین آریایی‌ها (سفرنامه افغانستان) (امیر هاشمی مقدم)، دهکده خاک‌برسر: روایت‌هایی از یک سال زندگی در لوزان از زبان یک بی‌زبان (فائضه غفار حدادی)، مونیخ به افق تهران: سفرنامه‌ی آلمان (مهدی حجوانی)، بی‌زمستان: سفرنامه و عکس‌های تاجیکستان، گرجستان و آذربایجان (منصور ضابطیان)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است