کتاب‌های آذر 1395

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    فهرست این ماه را اجازه بدهید با معرفی ترجمه جدید خانم علیدوستی شروع کنم که از قرار یکماه نشده به چاپ دوم (یا به نقلی چاپ سوم) رسیده. از شهرت "شهرزادگونه"ی خانم علیدوستی اگر بگذریم، آنطور که شنیده‌ام ترجمه‌های ایشان هم روان است و اینبار انگار داستانی خواندنی را برای ترجمه انتخاب کرده‌اند. بنابراین به نظر ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار آمده‌اند تا در این هوای غیرقابل‌تنفس، کتابی پرفروش به بازار بیاید و در اوقات تلخ این روزها حواس‌مان را به خواندنش مشغول کنیم.

    تاریخ عشق
    نویسنده: نیکول کراوس
    ترجمه: ترانه علیدوستی
    ناشر: مرکز
    سال نشر: 1396 (چاپ 9)
    قیمت: 45000 تومان
    تعداد صفحات: 262 صفحه
    شابک: 978-964-213-286-7
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    هفتاد سال پیش، یک پسربچه لهستانی ده ساله بنام لئوپلد گورسکی عاشق آلما دختر همسایه‌شان می‌شود. در طول ده سال بعدی این دو دلداده هر روز به هم نزدیکتر می‌شوند و برای همین هم وقتی لئوپلد چند کتاب می‌نویسد، دست‌نویس‌هایش را به آلما می‌دهد. چون آلما تنها کسی است که لئو واقعا به او اعتماد دارد.
    در 20 سالگی اما والدین آلما او را به آمریکا می‌فرستند تا از خطر جنگ که بزودی قرار است در اروپا شروع شود، دور باشد. لئو امیدوار است که خیلی زود در آمریکا به آلما بپیوندد اما جنگ شروع می‌شود و آلمان‌ها لهستان را اشغال می‌کنند. لئو مجبور می‌شود به جنگل‌ها پناه ببرد و آنجا خود را با ریشه درختان و هرچیز دیگری که به دستش می‌آید سیر کند. وقتی بالاخره در سال‌های آخر جنگ موفق می‌شود که خودش را به آمریکا و آلما برساند، متوجه می‌شود که آلما به خیال اینکه او در جنگ کشته شده با مرد دیگری ازدواج کرده ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "آگهی فوتم را که بنویسند، فردا، یا پس‌فردا، در آن خواهند گفت از لئو گورسکی آپارتمانی پر از کثافت به جا مانده است. عجیب است که تا به حال زنده‌به‌گور نشده‌ام. خانه‌ی بزرگی نیست. باید تمام تلاشم را بکنم تا راه میان تخت و توالت، توالت و میز آشپزخانه، میز آشپزخانه و در ورودی را باز نگه دارم. امکان ندارد بتوانم از توالت تا در ورودی بروم، باید از راه میز آشپزخانه بروم. بدم نمی‌آید تخت را گوشه‌ی چپ زمین بیسبال، توالت را ایستگاه اول، میز آشپزخانه را ایستگاه دوم و در ورودی را ایستگاه سوم آن تصور کنم؛ اگر در رختخواب باشم و زنگ در را بزنند، باید توالت و میز را دور بزنم تا به در برسم. اگر برونو پشت در باشد، بدون کلامی او را به داخل راه می‌دهم و در حالی که غریو جمعیت نامرئی در گوشم طنین می‌اندازد به‌دو به رختخواب برمی‌گردم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    نمی‌دانم در میان جیره‌کتابی‌ها کتاب‌های ترسناک (Horror) چقدر طرفدار دارد. راستش من خودم چندان طرفدار این نوع ادبی نیستم. در مورد کتاب بعدی هم برق ستاره‌هایش در سایت آمازون چشمم را گرفت که خریدمش. اما بعد متوجه شدم یکی از شاخه‌هایی که کتاب را در آن قرار داده‌اند همین شاخه ترسناک است. البته برای کتاب طبقه‌بندی فانتزی و علمی-تخیلی هم ذکر شده. راستش را بخواهید زندگی اون قدیم‌ها که کتاب‌ها فقط علمی-تخیلی بودند و "فانتزی" قاطی ماجرا نشده بود، خیلی آسان‌تر بود!

    دختری با تمام موهبت‌ها
    نویسنده: مایک کری
    ترجمه: بهنام حاجی‌زاده
    ناشر: باژ
    سال نشر: 1401 (چاپ 1)
    قیمت: 340000 تومان
    تعداد صفحات: 308 صفحه
    شابک: 978-600-95847-4-1
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    ویروسی در جهان شایع شده و بخش زیادی از جمعیت دنیا را به کام مرگ کشیده.
    ملانی دختربچه‌ای است که به همراه تعداد دیگری از بچه‌ها در مدرسه‌ای درس می‌خواند و در همانجا هم زندانی است! اولیای مدرسه با بچه‌ها مهربان نیستند. اما در این میان معلم ملانی، خانم جاستینا، با بقیه فرق می‌کند. ملانی عاشق اوست. اما نمی‌داند چرا هروقت مساله‌ای را درست حل می‌کند یا پاسخ سوالی را پیدا می‌کند، معلمش بجای آنکه خوشحال شود، سکوت می‌کند و غمگین به نظر می‌رسد ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اسمش ملانی است. یعنی "دختر سیاه" و از یک واژه‌ی کهن یونانی گرفته شده، ولی پوست ملانی آن‌قدر سفید و لطیف است که فکر می‌کند این اسم چندان هم نام خوبی برایش نیست. اسم پاندورا را خیلی بیشتر دوست دارد، ولی انتخاب که دست خود آدم نیست. خانم جاستینا اسم‌ها را از روی فهرستی طولانی تعیین می‌کند؛ اسامی صدر فهرست نام پسرها یا دخترها، نصیب بچه‌های تازه‌وارد می‌شود و خانم جاستینا می‌گوید همین است که هست.
    مدت زیادی می‌شود که بچه‌ی تازه‌ای نیامده. ملانی دلیلش را نمی‌داند. قبلا خیلی بودند؛ هر هفته، یا هر چند هفته یک بار، صداهایی از دل شب می‌آمد. دستوراتی به نجوا، غرولند و گاه هم نفرین و ناسزا. صدای به هم خوردن در سلول. بعد هم پس از مدتی، معمولا یک یا دو ماه، چهره‌ای تازه در کلاس درس؛ پسر یا دختری تازه‌وارد که هنوز صحبت کردن را یاد نگرفته؛ ولی سریع یاد می‌گرفتند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    در سالی که تقریبا به انتهای آن رسیده‌ایم، تنها یک عنوان به مجموعه کتاب‌های "تجربه و هنر زندگی" افزوده شد، که همین کتاب بعدی است. موضوع و عنوان بسیار توجه‌برانگیز است. به نظر می‌رسد به مشکلی اشاره دارد که خیلی از اوقات آن را از مشکلات فرهنگی خودمان برمی‌شماریم اما انگار گستره‌اش بسیار وسیع‌تر از فرهنگ ماست.

    کی بود کی بود؟ چرا و چگونه اشتباهاتمان را توجیه می‌کنیم؟
    نویسنده: کرول توریس و الیوت ارونسن
    ترجمه: سما قرایی
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1401 (چاپ 5)
    قیمت: 98000 تومان
    تعداد صفحات: 401 صفحه
    شابک: 978-600-7289-24-2
    آخرین باری که شنیدید یک سیاستمدار، پزشک یا دادستان بگوید: "من اشتباه کردم، تقصیر من بود" کی بوده؟ آخرین باری که خودتان چنین جمله‌ای را بر زبان آوردید چطور؟ چرا این‌قدر اصرار داریم باورهای بی‌اساس، تصمیم‌های غلط و آسیب‌هایی را که به دیگران زده‌ایم توجیه کنیم؟ چرا ریاکاری دیگران را خیلی راحت می‌بینیم اما دورویی و ریاکاری خودمان به چشممان نمی‌آید؟ آیا همه‌مان دروغگوییم یا واقعا خودمان هم داستان‌های خودمان را باور می‌کنیم؟ نویسندگان این کتاب با مثال‌هایی تکان‌دهنده از رخدادهای واقعی، به ما نشان می‌دهند که چرا پذیرش اشتباه این‌قدر برایمان دشوار است. ذهنمان با چه ترفندهایی کمک‌مان می‌کند تا خودمان را موجه و برحق بدانیم و چطور حافظه‌مان هنرمندانه خاطراتمان را تحریف می‌کند تا به تصویر خوبی که از خودمان داریم خدشه‌ای وارد نشود. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    نمی‌دانم این نویسنده‌ی نوبل‌برده‌ی همسایه اگر این جایزه را نمی‌برد هم اینقدر توجه ما فارسی‌زبان‌ها را بخودش جلب می‌کرد یانه. می‌گویم توجه چون وقتی می‌بینی هرکدام از کتاب‌هایش را چندین مترجم ترجمه کرده‌اند و هر ترجمه هم برای خودش دست‌کم دو سه بار تجدید چاپ شده، پیش خودت فکر می‌کنی که حتما یک خبری هست!

    به هر حال این یکی انگار خیلی "روان" شروع می‌شود و خودمانی (نکند از تاثیرات ترجمه باشد؟!) خیلی نوبلی به نظر نمی‌رسد اما فکر کنم اتفاقا به همین دلیل به مذاق ما شرقی‌ها بیشتر خوش بیاید.

    زنی با موهای قرمز
    نویسنده: اورهان پاموک
    ترجمه: مژده الفت
    ناشر: نشر نون
    سال نشر: 1401 (چاپ 11)
    قیمت: 85000 تومان
    تعداد صفحات: 255 صفحه
    شابک: 978-600-7141-81-6
    امتیاز کتاب: (3.7 امتیاز با رای 3 نفر)
    جم پسری جوان و سودایی است که دست تقدیر او را به روستایی در اطراف استانبول می‌کشاند. او آنجا درگیر ماجرایی عاشقانه می‌شود که زندگی‌اش را برای همیشه تغییر می‌دهد. هم‌زمان داستان‌های جذاب دیگری هم روایت می‌شوند: بار دیگر، رستم و سهراب شاهنامه‌ی فردوسی به نبرد هم می‌رود و اودیپ پدرش را می‌کشد …
    پاموک در این رمان جسورانه و خلاقانه‌اش افسانه‌ها و اسطوره‌ها را با واقعیت پیوند می‌زند و ماجرایی تودرتو و جذاب با پایانی غافل‌گیرکننده و فراموش‌نشدنی می‌آفریند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "در واقع، می‌خواستم نویسنده شوم، اما پس از وقایعی که برایتان خواهم گفت مهندس زمین‌شناسی و پیمانکار شدم. مبادا خوانندگانم گمان کنند چون شروع به گفتن حکایتم کرده‌ام ماجراها به پایان رسیده و پشت سر گذاشته شده است، زیرا هر بار با به یاد آوردن اتفاقات بیشتر در آن‌ها فرو می‌روم. برای همین، حس می‌کنم شما نیز دنبال من به درون رازهای پدر و پسر کشیده خواهید شد.
    سال 1985، پشت بشیکتاش، در آپارتمانی نزدیک کاخ ایهلامور زندگی می‌کردیم. پدرم داروخانه‌ی کوچکی داشت به نام حیات. داروخانه یک شب در هفته تا صبح باز و پدرم کشیک بود. شب‌هایی که کشیک بود، شامش را من برایش می‌بردم. دوست داشتم وقتی پدر قدبلند، لاغر و خوش‌تیپم کنار صندوق غذا می‌خورد در داروخانه‌ای که بوی دارو می‌داد بمانم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    خیلی‌ها معتقدند که کینگ اگر "هرچیزی" بنویسد، پرفروش می‌شود. نمونه‌اش هم اینکه حتی زندگینامه و "بکن، نکن‌"هایش برای نویسندگان جوان جزو کتابهای پرفروش عالم محسوب می‌شود. خدا شانس بدهد!

    از نوشتن: درس‌های استیون کینگ از نویسندگی
    نویسنده: استیون کینگ
    ترجمه: شیرین سادات‌صفوی
    ناشر: میلکان
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 17500 تومان
    تعداد صفحات: 224 صفحه
    شابک: 978-600-7443-71-2
    کتاب در دو بخش تنظیم شده. بخش اول، زندگینامه نویسنده مشهور و موفق است به قلم خودش. در بخش دوم او تلاش می‌کند تا به نویسندگان تازه‌کار با ارائه راهنمایی‌هایی کمک کند تا شاید بتوانند به موفقیت و جایگاهی مثل آنچه که خودش به آن رسیده، دست یابند!
    بخش اول کتاب، که نویسنده اسمش را گذاشته "پیش‌گفتار سوم" با این جملات آغاز می‌شود:
    "کتاب خاطرات ماری کار، "باشگاه دروغ‌گویان"، شگفت‌زده‌ام کرد. نه‌تنها به دلیل لحن، زیبایی متن و استفاده‌ی هوشمندانه از کلمات عامیانه، بلکه کلیت آن - او زنی است که همه‌چیز را در مورد سال‌های اولیه‌ی زندگی‌اش به خاطر دارد.
    من این‌طور نیستم. من کودکی عجیب‌وغریب و بی‌سروتهی داشتم؛ خانواده‌ام از تنها یک والد تشکیل می‌شد و سال‌های اول عمرم دائم از جایی به جای دیگر نقل‌مکان می‌کرد و ممکن است - خیلی مطمئن نیستم - مادرم، من و برادرم را برای مدتی به مزرعه‌ی خواهرش فرستاده باشد، چون از نظر عاطفی و اقتصادی توان سروکله‌زدن با ما را نداشت. شاید مادرم فقط قصد داشت به‌دنبال پدرم برود که همه‌جور بدهی قابل تصوری را بالا آورده و وقتی من دو ساله و برادرم دیوید چهار ساله بود، غیبش زد. اگر واقعا قصد مادرم این بود، خب، او هیچ‌وقت پدرم را پیدا نکرد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    اعتراف: ترکیب "داستان طنز" و تصویر فتوژنیک "خربزه" بر روی جلد علت اصلی خریدن کتاب بعدی بوده است! امیدوارم "تو زرد" از آب درنیاید.

    تخت بخواب
    نویسنده: حسین یعقوبی
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 28000 تومان
    تعداد صفحات: 157 صفحه
    شابک: 978-600-229-453-1
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    یک نویسنده جوان و ایده‌آلیست موفق می‌شود با کمک دیگران شغلی در یک اداره‌ی ملال‌آور در تهران پیدا کند. او در آرزوی نوشتن یک شاهکار است و برای همین با دوستانش که کارگاه‌های ادبی و داستان‌نویسی دارند مشورت می‌کند تا سوژه‌ای برای نوشتن این شاهکار بیابد. در همین حین فضای کارمندی و خسته‌کننده‌ای که او واردش می‌شود، آدم‌هایی را مقابلش قرار می‌دهد که آرزوها و امیالی حقیر دارند و این تازه ابتدای داستان اوست ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "داستانی که مشغول خواندنش هستید ماجرای مقطعی از زندگی امیرعباس مرادی است، مقطع سرنوشت‌ساز و حساسی که او سرسختانه به دنبال خلق یک شاهکار ادبی است. اگر کنجکاوید که چرا خودش داستانش را تعریف نمی‌کند باید خدمت‌تان عرض کنم که نگران نباشید، می‌کند. فقط بعضی اوقات بد نیست داستان بیشتر از یک راوی داشته باشد تا حداقل اگر راوی اول شخص حواسش نبود یا حوصله‌اش را نداشت، دانای کل درباره‌ی قسمت‌های مبهم ماجرا توضیح دهد. این داستان در حالی شروع می‌شود که امیرعباس که ساکن شهرستان بوده و حالا می‌خواهد ساکن پایتخت شود، تازه به تهران رسیده و به‌مقصد نرسیده و ساکش را بازنکرده، در یک تک‌گویی ذهنی قرار است درباره‌ی اوضاع و احوالش کمی شما را روشن کند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب قطور "سیاحتنامه ابراهیم‌بیک" سالهاست در قفسه کتابخانه جا خوش کرده. چاپ اول است، سال 1368. یادم می‌آید یکجاهایی وسط‌های کتاب صفحه‌هایش به‌هم‌ریخته. آن زمان‌ها اینجور مشکلات چاپی خیلی متداول‌تر از امروز بود. یادم هست چون کتاب را تا همان به‌هم‌ریختگی خواندم و بعد ولش کردم. ابراهیم‌بیک هرچه جلوتر می‌رفت، ایرانِ ویران‌تری را می‌دید و ماجرا دیگر داشت اذیتم می‌کرد!

    یادم میاد بعدتر والده هم کتاب را دستش گرفت و تورقی کرد و بابتش کمی هم با هم کل‌کل کردیم. بعد اما دیگر در قفسه ماند تا چند هفته پیش که یکی از دوستان نادیده کتاب را برای نظرخواهی "کتاب‌های فارسی که باید پیش از مرگ خواند" نامزد کرد. پیش خودم گفتم: راست می‌گویند، الحق که این یکی هم باید در آن فهرست بیاید.

    موضوع البته به جز نظرخواهی و رای‌گیری و دادار و دودور یک جنبه‌ی قابل‌توجه دیگر هم دارد. شاید همین روزها برای آنهم یک پرونده تشکیل دادم و چیزهایی برایتان نوشتم. تا آن زمان اگر فرصت کردید کتاب را بخوانید. شاید شما هم طرفدارش شدید.

    راستی: مصحح کتاب محمدعلی سپانلوست. روحش شاد!

    سیاحتنامه ابراهیم‌بیک
    نویسنده: زین‌العابدین مراغه‌ای
    ناشر: آگه
    سال نشر: 1399 (چاپ 6)
    قیمت: 150000 تومان
    تعداد صفحات: 775 صفحه
    شابک: 964-329-103-0
    ابراهیم‌بیگ یک تاجرزاده ایرانی است که در مصر بزرگ شده و ثروتی اندوخته است. بین او و دختری از خانه‌زادانش به نام محبوبه تعلق خاطری هست. اما عشق بزرگ‌تر و محبوبه واقعی‌اش ایران یا به قول یکی از آدم‌های قصه "ایران خانم" است. عشقی که نویسنده، شرایط رشد و پرورش آن را در محیط خانواده قهرمانش نشان داده است. او در عالم خیال وطن را بی‌نقص‌ترین و منزه‌ترین جاهای دنیا می‌داند، تا حدی که حاضر نیست هیچ خبر ناگواری را راجع به ایران بپذیرد یا حتی بشنود. در برابر هر سخن واهی اما امیدبخشی درباره ایران را با دادن پاداش به گوینده‌اش استقبال می‌کند.
    سرانجام ابراهیم‌بیگ برای زیارت مرقد امام هشتم و نخستین دیدار از وطن معبود از راه عثمانی رهسپار ایران می‌شود. سر راهش، در استانبول، نویسنده داستان (یعنی زین‌العابدین مراغه‌ای) را ملاقات می‌کند و در خانه او نسخه‌ای از کتاب احمد را می‌بیند و می‌خواند. ابراهیم‌بیگ انتقادات این کتاب از وضع ایران را جدی نمی‌گیرد و با خودفریبی از آن می‌گذرد. سفر ادامه می‌یابد و ابراهیم‌بیگ به قفقاز می‌رسد و نخستین بار، حال و روز غم‌انگیز ایرانیان مهاجر را از نزدیک می‌بیند ... (برگرفته از وب سایت ویکی‌پدیا)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "پیش از آنکه بنوشتن سیاحتنامه ابراهیم‌بیک آغاز کنیم مناسب و لازم بود که مختصری از ترجمه حالش در اینجا نوشته شود، تا مطالعه‌کنندگان را از اسباب سیاحت او چنانکه شاید و باید آگاهی حاصل آید.
    این ابراهیم‌بیک فرزند یکی از تجار بزرگ آذربایجان است که پدرش پنجاه سال پیش ازین بعزم تجارت به مصر آمده به اقتضای وسعتی که در کار تجارتش روی داده آن شهر بزرگ را که مغبوط بسیاری از بلاد اسلامیه است برای خود مسکن اتخاذ نموده عزم رحیلش به اقامت مبدل شده بود.
    این شخص محترم به سبت امانت و دیانت که نخستین اسباب نیکنامی و ترقی تجارت است، در اندک‌زمانی ثروت بسیار جمع نموده به اقتضای صفای نیت و خیرخواهی ملت، توجه عمومی را نیز بسوی خود جلب می‌کند.
    این تاجر درستکار پاک‌اعتقاد در ظرف سالیان دراز که در مصر مقیم بود در هیچ‌یک از عادات مستحسنه ملی و اطوار پسندیده ایرانی خود تغییر نداده در وضع معاشرت با مردم و خورد و خواب و پوشاک بهمان وتیره که از نیاکان خود دیده بود، رفتار می‌نمود، و در تعصب ملی چندان سخت بود که در ظرف چندین سال یک کلمه عربی با کسی حرف نزد بلکه نخواست یاد بگیرد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب بعدی، مثل بقیه‌ی دستپخت‌های دیگر کتابسرای تندیس در این فهرست و فهرست‌های پیش و پس، خرید مستقیم جیره‌کتاب نیست که نمونه اهدایی ناشر هم‌محل است به بنده. نکته خاص در مورد این کتاب آنکه به هنگام تنظیم اطلاعاتش متوجه شدم که همین چند ماه پیش از سوی کاربران وب سایت Goodreads در شاخه‌ی "سرگذشت‌ها" به عنوان بهترین کتاب منتشر شده در سال 2016 انتخاب شده است.

    آخرین نفس
    نویسنده: پل کالانیتی
    ترجمه: مهرداد بازیاری
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 12000 تومان
    تعداد صفحات: 192 صفحه
    شابک: 978-600-182-222-3
    امتیاز کتاب: (2.8 امتیاز با رای 4 نفر)
    کتاب حاوی خاطرات پزشک جراحی است که در 36 سالگی مبتلا به بیماری سرطان می‌شود و پس از مدت کوتاهی در میانه سال 2015 از جهان می‌رود. او در این کتاب تلاش کرده تا افکار خود را درباره زندگی، مرگ و رویارویی با سرطان با خواننده در میان بگذارد. کتاب پس از مرگ نویسنده، در ژانویه 2016 منتشر شده است.
    فصل اول با این جملات آغاز می‌شود:
    "تصاویر سی‌تی‌اسکن را به‌سرعت از نظر گذراندم، تشخیصش راحت و واضح بود. ریه با تومورهای بی‌شمار مات و تیره شده بود، ستون فقرات تغییر شکل داده و کج شده و یک تکه کبد کاملا از بین رفته بود. سرطان، به شکلی وسیع گسترش یافته بود. من یک رزیدنت جراح مغز و اعصاب بودم که سال آخر دوره رزیدنتی‌ام را می‌گذراندم. در شش سال گذشته بارها و بارها علائم چنین اسکن‌هایی را معاینه کرده بودم. برای این که ببینم برای کمک به بیمار کاری از دستم ساخته است یا نه. اما این اسکن با اسکن‌های دیگر فرق دارد: این اسکن خود من بود.
    روپوش رادیولوژی به تن نداشتم و لباس جراحی و روپوش سفید پزشکی‌ام را هم نپوشیده بودم. یکدست لباس آبی مخصوص بیمارها تنم بود. در حالی که به سه‌پایه سرم وصل بودم، پشت کامپیوتر پرستارهای بیمارستان نشسته بودم و اسکن‌های خودم را می‌دیدم. همسرم لوسی؛ یک پزشک امراض داخلی؛ کنارم بود. یک‌بار دیگر آن تصاویر را از نظر گذراندم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    عادت به خریدن کتابهای ریاضیات و فیزیک هم از زمان دبیرستان و یادگاری از مرحوم پرویز شهریاری است که همچنان دست از سرم برنمی‌دارد. کتاب بعدی از همین بابت سر و کله‌اش اینجا پیدا شده.

    حیات سری اعداد: مباحثی درباره نگرش و طرز فکر ریاضی‌دانان
    نویسنده: گئورگه اسپیرو
    ترجمه: سعید کریم‌پور
    ناشر: سبزان
    سال نشر: 1399 (چاپ 3)
    قیمت: 204000 تومان
    تعداد صفحات: 288 صفحه
    شابک: 978-600-117-193-2
    امتیاز کتاب: (2 امتیاز با رای 1 نفر)
    این کتاب چشم‌های ما را به روی لذت‌های ریاضیات می‌گشاید و ما را با بخش غریب، ولی جذاب آن آشنا می‌کند. کتاب با تقسیم ریاضیات به قسمت‌های متعدد، به جنبه مطبوع تاریخی ناشناخته، جذاب و وسیع نظر می‌افکند و پژوهشگران علم ریاضی را معرفی می‌کند؛ برخی از مهم‌ترین حدس و گمان‌های حل نشده را توضیح می‌دهد و مسائل و معماهایی را که در حال حاضر حل شده‌اند، تشریح می‌نماید. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "در اوایل سال 2004 پدیده‌ای رخ داد که طی یک قرن فقط چهار بار اتفاق می‌افتد؛ در ماه فوریه پنج یکشنبه وجود داشت. چنین اتفاقی تنها می‌تواند هر هفت کبیسه یک بار دیده شود، یعنی هر 28 سال یک بار. آخرین باری که این اتفاق افتاد، در سال 1976 بود و دفعه بعدی هم سال 2032 خواهد بود.
    سال‌های کبیسه برای عده‌ای عجیب هستند. منجمان اظهار داشته‌اند که زمان بین دو اعتدال بهاری 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 46 ثانیه، یا 365/242199 روز است، که تقریبا برابر 365/25 روز می‌باشد. البته این تقریب نسبتا خوبی است و در میانه قرن اول میلادی، ژولیوس سزار تقویمی را ارائه داد که از آن پس به نام خود وی شناخته شد. بعد از هر سه سال، که هر کدام 365 روز دارند، باید یک سال کبیسه بیاید که یک روز بیشتر دارد. طی هزار و پانصد سال بعدی، سال‌ها به طور متوسط 365/25 روز دارند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی، همانطور که در توضیحاتش خواهید خواند، درباره‌ی "درون‌گرایی" است. احتمالا از آن کتابهایی است که من حتما باید بخوانمش! جالب اینکه نسخه اصلی کتاب با وجود اینکه 4 سال از انتشارش می‌گذرد، همچنان جزو پرفروش‌های رشته موضوعی خودش اعلام شده است (یعنی در دنیا اینقدر "درون‌گرا" داریم؟!)

    سکوت
    نویسنده: سوزان کین
    ترجمه: سیمین موحد
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1402 (چاپ 8)
    قیمت: 230000 تومان
    تعداد صفحات: 366 صفحه
    شابک: 978-600-182-192-9
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    حداقل یک سوم آدم‌هایی که می‌شناسیم، درون‌گرا هستند. اینها کسانی هستند که گوش دادن را به حرف زدن ترجیح می‌دهند، خلاق و نوآور هستند اما دوست ندارند منم منم کنند و از استعداد و توانایی‌هاشون تعریف کنند. اینها کسانی هستند که ترجیح می‌دهند به جای اینکه در یک تیم فعالیت کنند، برای خودشان کار کنند.
    نویسنده کتاب تلاش می‌کند نشان دهد که ما با کم‌ارزش شمردن درون‌گرایی، چیزهای بسیاری را از دست می‌دهیم. او معتقد است که بها دادن بیش از اندازه به برون‌گرایی در طول قرن بیستم تاثیر شگفتی بر فرهنگ غرب گذاشته و این تغییر لزوما نتیجه مطلوبی در برنداشته است.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "تاریخ: 1902،
    مکان: کلیسای هارمونی،
    ایالت میسوری آمریکا، نقطه‌ی کوچکی روی نقشه‌ی شهر بر دشتی به فاصله‌ی یکصد کیلومتر از شهر کانزاس. قهرمان جوان داستان ما: دانش‌آموز دبیرستانی خوب و خوش‌اخلاق، اما بدون احساس امنیتی به نام دیل. دیل پسر لاغر و استخوانی و نگران مزرعه‌دار بااخلاق اما همیشه ورشکسته‌ی شهر است. دیل به پدر و مادرش احترام می‌گذارد، اما می‌ترسد پا جای پاهای فقرزده‌ی آن‌ها بگذارد. دیل نگران چیزهای دیگری هم هست؛ از رعد و برق می‌ترسد، از رفتن به جهنم می‌ترسد و از این‌که در لحظات حساس زبانش بند بیاید هم می‌ترسد. او حتی از روز ازدواجش می‌ترسد؛ اگر هیچ چیزی به عروس آینده‌اش نتواند بگوید چی؟ ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    رشته علمی-تخیلی معمولا جولانگاه نویسندگان مرد بوده. حتی فکر نمی‌کنم تا پیش از این در ادبیات ترجمه شده به فارسی در این شاخه ادبی از یک نویسنده زن کتابی منتشر شده باشد. از این جهت کتاب بعدی جالب و قابل توجه است.

    البته همان یک پاراگراف اول کتاب هم نوید داستانی شدیدا "خاص" را می‌دهد. شاید داستانی علمی-تخیلی که تابه‌حال مشابه‌اش را از هیچ قلم مردانه‌ای نخوانده‌ایم!

    رویای جورج ار
    نویسنده: اورسلا کی. لوگوین
    ترجمه: حسام جنانی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 14000 تومان
    تعداد صفحات: 230 صفحه
    شابک: 978-600-182-225-4
    در دنیایی در آینده، که خشونت و فجایع زیست‌محیطی چهره‌ای زشت به آن داده، یک روز صبح وقتی جورج ار از خواب بیدار می‌شود متوجه می‌شود که رویاهای او می‌توانند واقعیت دنیا را تغییر دهند. او برای دریافت کمک به یک روانشناس به نام دکتر ویلیام هابر مراجعه می‌کند. اما دکتر هابر با اطلاع از قابلیت جورج تصمیم می‌گیرد که از قابلیت او به سود خودش بهره ببرد. حالا جورج باید راهی پیدا کند تا از واقعیت در مقابل تهدید رویاهایی که دکتر هابر به او تلقین کرده، محافظت کند.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "ژل‌ماهی سوار بر جریان، دستخوش امواج و اسیر قدرت اقیانوس در مغاک دریایی به اطراف کشیده می‌شود. نور از مغاک عبور می‌کند و تاریکی به آن وارد می‌شود. ژله‌ماهی، در دریایی که در آن جهتی نیست، فقط دورتر و نزدیک‌تر، بالاتر و پایین‌تر، سوار بر جریان، دستخوش امواج و سرگردان در ناکجاهای دریا، آویزان و از سویی به سوی دیگر در نوسان است. تپش‌ها در درون بدنش آهسته و سریعند، مانند تپش‌های روزانه در دریایی که تحت اثر جاذبه‌ی ماه است. ژله‌ماهی، آویزان، در نوسان، در تپش، آسیب‌پذیرترین و سست‌ترین موجود دریاست که برای دفاع از خود تنها به خشونت و قدرت اقیانوس وابسته است، که وجود خود را به آن، به سیلانش و به اراده‌اش سپرده است ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب بعدی هم به نظرم رسید باید کتابی مفرح باشد. سالها پیش مجله توفیق محصولاتی جانبی همچون این منتشر می‌کرد و نوجوانانی مثل من در آن زمان خیلی با خواندنش کیف می‌کردیم. نمی‌دانم در این دوره و زمانه‌ی تلگرام و شبکه‌های مجازی که از در و دیوار لطیفه می‌ریزد چنین کتابهایی هنوز مفرح هستند یا نه، اما به هرحال به یاد ایام جوانی آن را خریدم.

    شوخی‌های پزشکی
    نویسنده: محمدرضا توکلی صابری
    ناشر: معین
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 25000 تومان
    تعداد صفحات: 370 صفحه
    شابک: 978-964-165-149-9
    کتاب مجموعه‌ای است از لطیفه‌های ساخته شده درباره پزشکان و کار و بار آنها که از منابع مختلفی گردآوری و در این مجموعه منتشر شده است.
    در "بخش کودکان" در لطیفه‌ای با عنوان "مادر دقیق" می‌خوانیم:
    "مادر جوانی اولین نوازدش را به پزشک نشان داد و گفت: آقای دکتر نمی‌دانم چرا این بچه مرتب وزن کم می‌کند، در حالی که خوب می‌خوابد و تحرک لازم را دارد.
    پزشک پرسید: غذا چه چیزی به او می‌دهید؟
    مادر با ناراحتی گفت: ای وای می‌دانستم که این وسط یک چیزی را فراموش کرده‌ام."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب بعدی هم موضوعش توجه‌ام را جلب کرد. البته در هنگام خریدن آن فکر نمی‌کردم که تجربه‌های مورد بحث در کتاب اینقدر به زمان عقب برگردد (!!!) اما با مرور عنوان فصل‌های کتاب همین حالا کنجکاو شده‌ام تا ببینم ماجرای "مدیریت ریسک" در شاهنامه چه بوده است!

    مدیرانه‌های ایرانی: سیری در جنبه‌های نظری و اجرایی مدیریت در تاریخ ایران
    نویسنده: محمدابراهیم محجوب
    ناشر: لوح‌فکر
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 75000 تومان
    تعداد صفحات: 228 صفحه
    شابک: 978-964-8578-70-6

    بسیاری از مدیران بلندپایه بنگاه‌های بزرگ جهان، و شمار فراوانی از استادان و پژوهشگران برجسته این رشته، اعتقاد دارند جنبه انسانی رهبری بسیار مهم‌تر، پیچیده‌تر، و برای تربیت مدیران، لازم‌تر از جنبه فنی آن است. امروزه ما انواع فنون مدیریتی را از منابع غربی می‌گیریم و آن‌ها را - عمدتا آگاهانه و محاسبه شده - در محیط کار به اجرا درمی‌آوریم. اما مدیر (حتی اگر این فنون را به خوبی به‌کار بگیرد) فقط بخش کوچکی از موفقیت خودش را رقم زده است. بخش عمده موفقیت او در گرو این است که بتواند همکاری و پشتیبانی سایرین را جلب کند و این در درجه اول به رفتار فردی و سازمانی خودش و دیگران برمی‌گردد، رفتاری که به‌طور ناخودآگاه از ما سرمی‌زند و عمدتا تابع ژن فرهنگی-تاریخی ما است.

    بررسی جنبه‌های نظری و عملی مدیریت و رهبری فردی و سازمانی در گذشته، به درک رفتارهای زمان حال ما کمک می‌کند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    عنوان برخی از فصل‌های کتاب عبارتند از: سازمان در اندیشه فارابی، داستانی از مدیریت ریسک در شاهنامه، مدیریت خواجه نظام‌الملک توسی، درس‌هایی از مثنوی مولوی، سعدی در مدیریت و ...

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    نهمین جان لویی درکس
    نویسنده: لیز جنسن
    ترجمه: مریم آقایی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 19000 تومان
    تعداد صفحات: 296 صفحه
    شابک: 978-600-182-210-0
    لویی از وقتی که به دنیا می‌آید بلاهای مختلفی را از سر می‌گذراند. تعداد حوادث ناخواسته‌ای که بر سرش می‌آید آنقدر زیاد است که مادرش به او هشدار می‌دهد با این وضعیت خیلی زود نه "جان گربه‌ای"اش را از دست خواهد داد و بالاخره یکی از این بلاهایی که دچارش می‌شود، کار دستش می‌دهد.
    پیش‌بینی مادر در سالروز نهمین سال تولد لویی به حقیقت می‌پیوندد. لویی از پرتگاهی به پایین می‌افتد و به کما می‌رود. عجیب اینکه پدر لویی هم در همین زمان ناپدید می‌شود. مادرش معتقد است که این پدر لویی بوده که او را از پرتگاه به پایین پرتاب کرده. پس لویی بیهوش را به بیمارستان می‌برند و پلیس هم جستجو برای پیدا کردن پدرش را آغاز می‌کند. و این آغاز ماجراست ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "من مثل بیشتر بچه‌ها نیستم. من لویی درکس هستم. اتفاق‌هایی برایم می‌افتند که نباید بیفتند. مثل رفتن به پیک‌نیک و غرق شدن.
    فقط از مامانم بپرسید چه حالی دارد که مادر پسر حادثه‌خیز باشید و او به شما می‌گوید. اصلا جالب نیست. نمی‌توانید بخوابید و از خودتان می‌پرسید آخرش چه می‌شود. خطر را همه جا می‌بینید و فکر می‌کنید باید ازش محافظت کنم، باید ازش محافظت کنم. اما بعضی وقت‌ها نمی‌توانید.
    قبل از این‌که مامان دوستم داشته باشد، به خاطر اولین اتفاق از من متنفر بود. اولین اتفاق به دنیا آمدنم بود. همان‌طور به دنیا آمدم که امپراتور جولیوس سزار به دنیا آمد. با چاقو شکم زن را پاره می‌کنند و بعد بچه را در حالی که جیع و داد می‌کند و سرتاپا خون‌آلود است بیرون می‌کشند. فکر کردند نمی‌توانم طبیعی به دنیا بیایم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    دو کتاب آخر این فهرست هم به مناسبت نظرخواهی در جریان جیره‌کتاب خریداری شده‌اند. اینکه به هر حال تا آنجا که می‌شود باید در معرفی کتاب‌هایی که در فهرست نامزدهای این نظرخواهی نامشان آمده کوشید و امکان تهیه آنها را از طریق جیره‌کتاب برای علاقمندان فراهم کرد.

    این وسط البته اینکه چطور شده نام و نشان "دایی جان ناپلئون" تا به حال در بانک اطلاعات جیره‌کتاب ثبت نشده بوده، برای خودم هم جای تعجب است. فرضم بر این است که چون اغلب مشترکین ما قبل از پیوستن به جیره‌کتاب کتاب را خوانده‌اند بنابراین در طول این سالها دیگر هیچگاه تقاضای تهیه آن را از طریق جیره‌کتاب به ما نداده‌اند (درست حدس زده‌ام دیگر؟ شما این کتاب را خوانده‌اید؟!)

    دایی جان ناپلئون (قطع پالتوئی - شومیز)
    نویسنده: ایرج پزشکزاد
    ناشر: فرهنگ معاصر
    سال نشر: 1400 (چاپ 5)
    قیمت: 125000 تومان
    تعداد صفحات: 540 صفحه
    شابک: 978-600-105-119-7
    امتیاز کتاب: (4.7 امتیاز با رای 6 نفر)
    سعید عاشق لیلی دختر دایی‌جان است. بچه‌های فامیل به دایی‌جان، بخاطر خاطره‌هایی که از جنگ‌هایی که در آن شرکت داشته تعریف می‌کند، لقب "دایی‌جان ناپلئون" داده‌اند. عشق سعید به لیلی اما با مانع بزرگی روبرو است. دایی‌جان و پدر سعید، چشم ندارند همدیگر را ببینند. پدر سعید هر وقت که فرصت می‌کند، درستی داستان‌های جنگی دایی‌جان را زیر سوال می‌برد. دایی‌جان هم از بالا به پدر سعید نگاه می‌کند و او را در شان و مقام خانواده خود نمی‌داند. این وسط سعید نمی‌داند با دلدادگی‌اش چه کند و چطور در این خانواده‌ی پراختلاف به مراد دلش برسد. وقتی قرار می‌شود لیلی را به یکی از پسرهای فامیل بدهند، سعید دست به دامن دایی اسدالله می‌شود تا یکجوری عشق او را نجات دهد و کاری کند تا او بتواند با لیلی ازدواج کند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "من یک روز گرم تابستان دقیقا یک سیزده مرداد، حدود ساعت سه و ربع کم بعدازظهر عاشق شدم. تلخیها و زهر هجری که چشیدم بارها مرا به این فکر انداخت که اگر یک دوازدهم یا یک چهاردهم مرداد بود شاید اینطور نمی‌شد.
    آن روز هم مثل هر روز با فشار و زور و تهدید و کمی وعده‌های طلائی برای عصر، ما را یعنی من و خواهرم را توی زیرزمین کرده بودند که بخوابیم. در گرمای شدید تهران خواب بعدازظهر برای همه بچه‌ها اجباری بود. ولی آن روز هم ما مثل هر بعدازظهر دیگر در انتظار این بودیم که آقاجان خوابش ببرد و برای بازی به باغ برویم. وقتی صدای خورخور آقاجان بلند شد من سر را از زیر شمد بیرون آوردم و نگاهی به ساعت دیواری انداختم. ساعت دو و نیم بعدازظهر بود. طفلک خواهرم در انتظار به‌خواب رفتن آقاجان خوابش برده بود. ناچار گذاشتم و تنها، پاورچین بیرون آمدم.
    لیلی دختر دائی جان و برادر کوچکش نیم‌ساعتی بود در باغ انتظار ما را می‌کشیدند. بین خانه‌های ما که در یک باغ بزرگ ساخته شده بود، دیواری وجود نداشت. مثل هر روز زیر سایه درخت گردوی بزرگ بدون سر و صدا مشغول صحبت و بازی شدیم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    گاوخونی
    نویسنده: جعفر مدرس صادقی
    ناشر: مرکز
    سال نشر: 1391 (چاپ 15)
    قیمت: 25600 تومان
    تعداد صفحات: 110 صفحه
    شابک: 978-964-305-762-3
    راوی داستان پسر جوانی است که از اصفهان به تهران آمده و با دو دوست در خانه‌ای زندگی می‌کند. راوی خاطرات به هم پیچیده و معمولاً تلخی از دوران کودکی و نوجوانی دارد که عشق نافرجام و مرگ پدر و مادرش از آن جمله است. راوی داستان معمولاً در حال تعریف خواب‌های خود برای مخاطب است، خواب‌هایی که در آنها گذشته راوی به تدریج آشکار و جزییات مرموز و روانی راوی بیان می‌شود. خواب‌های راوی بیشتر شامل خاطرات پدر است، پدری که هر روز صبح زود بیرون می‌رفت و در زاینده رود شنا می‌کرد و یک بار خواب می‌بیند که روزی آنقدر به پایین دست رودخانه رفت که در باتلاق گاوخونی غرق شد و مرد. راوی بعد از مرگ پدر به اصفهان برگشته و با عشق کودکی‌اش ازدواج می‌کند، اما وضعیت روانی اصفهان، خاطرات دیوانه‌کننده کودکی و شرایط نابسامان روانی راوی که منجر به تصمیم سریع او برای ازدواج شده بود در ادامه منجر به نابسامانی زندگی و جدایی سریع از همسرش می‌شود ... (با تصرف و تلخیص برگرفته از وب سایت ویکی‌پدیا)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "با پدرم و چند تا مرد جوان که درست یادم نیست چندتا بودند و فقط یکی‌شان را می‌شناختم که گلچین - معلم کلاس چهارم دبستانم - بود، توی رودخانه‌ای که زاینده‌رودِ اصفهان بود، آبتنی می‌کردیم. شب بود و آسمان صاف بود و ماهِ شب چارده می‌درخشید. فقط ما چند نفر توی آب بودیم. نه بیرون آب، نه توی آب، کس دیگری نبود. سی‌وسه‌پل از فاصله‌ای نه چندان دور پیدا بود و از نور ماه روشن بود. همه‌جا تقریبا روشن بود. درخت‌ها لبِ آب، حتا نرده‌های کنار پیاده‌روی خیابان پهلوی رودخانه، حتا شبح بلند و نوک‌تیز کوه صفه پشت سر درخت‌ها، پیدا بود. آب گرم بود. ساکن بود. انگار استخر بزرگی باشد. اما حرف نداشت که رودخانه بود و زاینده‌رود هم بود. آب تا گردنِ من می‌رسید. ایستاده بودم. همگی توی آب ایستاده بودیم، به دور و برمان نگاه می‌کردیم و حرف می‌زدیم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: دایی جان ناپلئون (ایزج پزشکزاد)، دختری با تمام موهبت‌ها (مایک کری)، تاریخ عشق (نیکول کراوس)، کی بود کی بود؟ چرا و چگونه اشتباهاتمان را توجیه می‌کنیم؟ (کرول توریس و الیوت ارونسن)، آخرین نفس (پل کالانیتی)، زنی با موهای قرمز (اورهان پاموک)، از نوشتن: درس‌های استیون کینگ از نویسندگی (استیون کینگ)، حیات سری اعداد: مباحثی درباره نگرش و طرز قکر ریاضی‌دانان (گئورگه اسپیرو)، گاوخونی (جعفر مدرس صادقی)، تخت بخواب (حسین یعقوبی)، رویای جورج ار (اورسلا کی. لوگوین)، سکوت (سوزان کین)، شوخی‌های پزشکی (محمدرضا توکلی صابری)، مدیرانه‌های ایرانی: سیری در جنبه‌های نظری و اجرایی مدیریت در تاریخ ایران (محمدابراهیم محجوب)، سیاحتنامه ابراهیم‌بیک (زین‌العابدین مراغه‌ای)، نهمین جان لویی درکس (لیز جنسن)


    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است