کتاب‌های آذر 1398

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

     

    این ماه اگر ناشر هم‌محل‌مان چند کتاب داستانی منتشر نکرده بود و یکی یک نسخه از آنها را، مطابق معمول، به جیره‌کتاب نمی‌داد شاید فهرست‌مان هیچ کتاب داستانی نداشت و آذرماه را تماما به غیرداستانی‌ها اختصاص می‌دادم (که نمی‌دانم چقدر باب طبع‌تان قرار می‌گرفت!) اما شکر خدا کتابسرای تندیس آذرماه هم بیکار نبود و با انتشار یک کتاب از آرتور سی کلارک، نه تنها دوباره پای داستانی‌ها را به فهرست باز کرد بلکه باعث شد تا آنها در صدر لیست خرید این‌ماه‌مان قرار بگیرند.

    خلاصه داستان "چشم زمان" را که داشتم تایپ می‌کردم با خودم گفتم "واقعا دلم برای کلارک تنگ شده بود!" بگذریم که کتاب در سال 2003 منتشر شده (5 سال قبل از مرگ کلارک) و احتمالا بیشتر زحمت نوشتن کتاب با "نویسنده همکار" بوده. اما تم داستان همچنان "کلارکی" است و ... یاد قدیما بخیر!

    چشم زمان (اودیسه زمان - کتاب اول)
    نویسنده: آرتور سی کلارک، استیون بکستر
    ترجمه: شادی حامدی آزاد، حسین شهرابی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 236000 تومان
    تعداد صفحات: 469 صفحه
    شابک: 978-600-182-585-9
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    از روزگاران کهن، بسیار پیش‌تر از عصر انسان‌ها، "نخست‌زادگان" که موجوداتی هستند کمابیش به پیری کیهان، زمین را زیر نظر دارند؛ بشر هیچ از وجود نخست‌زادگان آگاه نیست تا آن‌که ... در لحظه‌ای کوتاه، زمین تکه‌تکه می‌شود و دوباره مثل یک جورچین عظیم به هم متصل می‌شود. ناگهان سیاره و تمام موجودات زنده‌ی ساکن بر آن دیگر از یک روزگار واحد نیستند. دنیا به چل‌تکه‌ای از دوران‌های مختلف تبدیل می‌شود، از دوران پیش از تاریخ تا سال 2037. از هر کدام از زمان‌ها هم ساکنانی حاضر هستند که حالا باید در کنار یکدیگر زندگی کنند.
    در سرتاسر آسمانِ این زمین نو، گوی‌هایی نقره‌رنگ در آسمان شناورند که هیچ سلاحی بر آن‌ها کارگر نیست و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. آیا این گوی‌ها ابزارهایی پیشرفته هستند که کارشان خلق و حفظ گسست‌های زمانی بوده؟ آیا دوربین‌هایی هستند که بیگانگان تصورناپذیر با آن‌ها ساکنان زمین نو را زیر نظر گرفته‌اند؟ یا نکند چیزی هستند به‌مراتب عجیب‌تر و هراس‌انگیزتر؟
    حالا انسان‌هایی از اعصار مختلف قرار است با هم زندگی کنند و در این دنیای شگفت‌انگیز نو راهی برای بقا بیابند. سه فضانورد روس و امریکایی، چند سرباز صلح‌بان سازمان ملل، یک لشکر از سربازان بریتانیایی قرن‌نوزدهمی به همراه سربازان هندی همکارشان، و در کنار همه‌ی این‌ها، دو سردار خونریز و بزرگ تاریخ که لشکریان‌شان جهان را فتح کردند و حالا ممکن است رودرروی هم قرار بگیرند ... یکی مغول و دیگری مقدونی. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "سیاره به مدت سی میلیون سال سرد و خشک مانده بود تا این‌که در شمال، صفحات یخ کم‌کم به قاره‌ها چنگ کشیدند. کمربندِ جنگلی که زمانی در سرتاسر افریقا و اوراسیا کشیده شده بود - کمابیش لاینقطع از سواحلِ اقیانوسِ اطلس تا شرقِ دور - به مناطقی روبه‌زوال تبدیل شدند. موجوداتی که زمانی ساکن آن سبزی جاودان بودند مجبور شدند یا با این محیط سازگار شوند یا مهاجرت کنند.
    گونه‌ی جوینده هر دو کار را کرد.
    جوینده که نوزادش به سینه‌اش آویزان بود، در سایه‌بانِ استخوانیِ ابروها، به روشنایی زل زده بود. زمین پایین‌دستِ جنگل دشتی بود غرق در نور و گرما. جایگاهِ سادگیِ ترسناکی بود، جایی بود که مرگ در چشم‌به‌هم‌زدنی سر می‌رسید. درعین‌حال میدانِ فرصت نیز بود. این‌جا روزی سرزمینِ مرزی بین افغانستان و پاکستان می‌شود و برخی آن را سرحدِ شمال‌غرب می‌نامیدند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی علی‌الظاهر تریلری خواندنی است. وضعیت ستاره‌ها و امتیازهایش هم در اینور و آنور بد نیست. بنابراین می‌تواند برای شب‌های طولانی و آلوده‌ی (!!!) زمستان امسال خواندنیِ مناسبی باشد (خواندنش خیلی نیاز به فسفر سوزاندن ندارد!)

    دختری که زنده ماند
    نویسنده: کریستوفر گریسون
    ترجمه: لیلا فرخ
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 50000 تومان
    تعداد صفحات: 367 صفحه
    شابک: 978-600-182-592-7
    ده سال پیش، چهار نفر به شکل وحشیانه‌ای به قتل رسیدند. تنها یک دختر از میان آن‌ها زنده ماند. هنوز هم هیچ‌کس حرف‌های او را باور نمی‌کند. پلیس فکر می‌کند او عقلش را از دست داده است. روانشناسش فکر می‌کند که او قصد خودکشی دارد. همه فکر می‌کنند او مست و خطرناک است. همه این‌ها به کنار، مسئله مهم این است که آیا او واقعا قاتل را دیده؟ یک دختر چگونه می‌تواند حقیقت را کشف کند وقتی که همه، از جمله خودش، مظنون هستند؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "چهارشنبه، دوازدهم آوریل
    بروک‌دیل
    داشتند می‌آمدند دنبالش. اما فیث حوصله نداشت جایی برود. امروز نه.
    زیر لب گفت. "بیست و یک. بیست و دو. بیست و سه." پنجمین بار بود که آن روز صبح آجرهای سفید سقف را می‌شمرد. بی‌اختیار دستش را پشت سرش کشید، زبری ناآشنایی را زیر دستش احساس کرد. از آنجا که دوباره بستری شده بود - و هفته‌ها بود به آینه نگاهی نینداخته بود - فکر کرد که موهایش حالا دیگر باید کاملا پسرانه شده باشد. چند ماه پیش بود که موهای بلند و قهوه‌ای کاراملی‌اش را رنگ تیره زده بود و خوشش نیامده بود. سریع هم عکس‌العمل نشان داده و موهایش را کامل تراشیده بود. بعد از اینکه موهای کوتاهش دیگر برایش تازه و جذاب نبودند، فهمید که این کار هم بی‌فایده بوده است. سیاه پرکلاغی یا بلوند فرقی نداشت، او همچون شیء آسیب‌دیده‌ای بود که فرقی نداشت ظاهر بیرونی‌اش چطور باشد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    مجموعه پارکر هم به مرور دارد تعداد عنوان‌هایش زیاد می‌شود. آذرماه چند عنوان از کتاب‌های این مجموعه‌ی تریلر-جنایی منتشر شد. داستان‌های پارکر هم فسفر زیادی نمی‌طلبند. در فهرست این ماه یکی از عنوان‌های منتشر شده در این مجموعه را آورده‌ام و الباقی عنوان‌های منتشر شده را در ماه‌های بعد معرفی می‌کنم.

    سوگوار (مجموعه پارکر - 4)
    نویسنده: ریچارد استارک (دونالد ای. وست‌لیک)
    ترجمه: علی عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 30000 تومان
    تعداد صفحات: 239 صفحه
    شابک: 978-600-182-568-2
    یک کلکسیونر ثروتمند پارکر را اجیر می‌کند تا مجسمه‌ای بسیار قدیمی و گرانبها را بدزدد، غافل از آن که هم‌زمان با او یکی از مامورین کا‌گ‌ب به نام آگوست منلو هم که برای انجام ماموریتی به ایالات متحده آمده است چنین قصدی دارد. پارکر و منلو حین سرقت مجسمه با یکدیگر درگیر می‌شوند و ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "وقتی مرد آسمی بالاخره از پلکان اضطراری وارد شد پارکر مشتی به گردنش زد و تپانچه را از دستش گرفت. آسمی روی فرش افتاد، اما یک نفر دیگر هم آنجا بود که خودش را مثل ساکی که دست داشته باشد روی پشت پارکر انداخت. پارکر خودش را به پشت روی زمین انداخت تا آن ساک زیرش قرار بگیرد، اما این کارش مطابق میلش جواب نداد. به شکل مضحکی به پهلو روی زمین فرود آمدند و تپانچه‌ی توی دستش به درون تاریکی پرت شد.
    لامپ‌های داخل اتاق خاموش بودند و پنجره‌اش مستطیل کم‌رنگی از تاریکی بود. پارکر و ساک چند دقیقه‌ای کف اتاق کشتی گرفتند اما هیچ‌کدام برتری‌ای کسب نکردند، چرا که ساک از همان اول که پارکر را از پشت گرفته بود ول‌کن نبود و به او چسبیده بود. سپس آسمی نفسش تازه شد و تعادلش را به دست آورد و به قصد لگد کردن سر پارکر به آن‌ها ملحق شد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    در آذرماه به دلایلی، توجه‌ام به سپهبد رزم‌آرا جلب شد. مجله‌ی اندیشه پویا در شماره 62 خود مطالبی درباره او منتشر کرد و با خواندن این مطالب آنقدر کنجکاو این تیمسار بخت‌برگشته شدم که دوره افتادم تا هرکتابی درباره او بتوانم پیدا کنم و تهیه کنم و بخوانم!

    اولین دشتم، کتاب بعدی بود. مجموعه‌ای از مقالات مختلف به قلم (یا ترجمه‌ی) سردبیر نشریه نگاه‌نو. اولین مقاله کتاب درباره رزم‌آرا است که به همین مناسبت کتاب نام خود را هم از همین مقاله گرفته است. درباره‌ی مطالعاتم راجع به رزم‌آرا امیدوارم فرصت کنم و چیزهایی برایتان بنویسم. اما فعلا تا همین‌جا داشته باشید که مجموعه مقالات علی میرزایی هم برای خودش کتابی خواندنی است. به جز رزم‌آرا مطالبی درباره غلامرضا تختی، توران میرهادی، نادر ابراهیمی و چندین و چند کتاب آشنا در میان مقالات کتاب هست که همه‌شان خواندنی هستند و بعضی‌ها هم عبرت‌آموز.

    نکته آخر اینکه به قرار اطلاع قیمت کتاب به 45000 تومان ارتقا یافته! فعلا دو نسخه‌ی 24000 تومانی در بازار قابل تهیه و ارسال است. بنابراین اولین دو نفری که کتاب را سفارش بدهند می‌توانند آن را به قیمت "اوایل دهه 90" خریداری کنند و بقیه (اگر استقبال آنقدر زیاد باشد) می‌توانند آن را به قیمت جدید (قیمت "اواخر دهه 90") خریداری کنند.

    ظهور و سقوط سپهبد حاج‌علی رزم‌آرا و چند مقاله دیگر
    نویسنده: علی میرزایی
    ناشر: نگاره آفتاب
    سال نشر: 1389 (چاپ 1)
    قیمت: 110000 تومان
    تعداد صفحات: 506 صفحه
    شابک: 978-964-8453-07-2
    مجموعه مقالاتی به قلم مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه نگاه‌نو. او در طول سال‌های دهه 1360 شمسی مدتی مدیرمسئول و سردبیر مجله دانشمند هم بوده است.
    نویسنده در توضیح چندوچون این مقالات آورده است: "... در این کارنامه بیست‌وپنج ساله آنچه در حوزه‌های مطبوعات، کتابداری و اطلاع‌رسانی، و مدیریت امور فرهنگی نوشته‌ام، در زمان خودش، با هدف روشنگری و جلب توجه مسئولان وقت به کم و کاستها و سیاستگذاری‌های نادرست و، در نهایت اصلاح امور بوده است، و امروز که به آن سالها بازمی‌گردم و نوشته‌هایم را بازخوانی می‌کنم و وضع موجود را برمی‌رسم، در کمال تاسف، به این نتیجه می‌رسم که بیشتر ایرادهای عنوان شده هنوز پابرجا هستد ..." (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    این ماه در جستجو برای آثار داستانی، مجبور شدم به سبد خرید والده هم نگاهی بیاندازم. قبلا درباره "بلیت برگشت" مطالبی در شماره اخیر مجله تجربه دیده بودم. به نظر می‌آید داستانی سرراست و خوش‌خوان باشد. احتمالا طراحی ابراهیم حقیقی برای روی جلد آن هم در انتخاب والده بی‌تاثیر نبوده. به‌هرحال هرچه کردم نشد تا خلاصه داستانی برای کتاب جور کنم که قصه را لو ندهد (توضیحات مجله تجربه درباره داستان به نظرم خیلی "لودهنده" بود.) بنابراین فعلا تنها نمونه‌ای از نثر کتاب را برای آشنایی با آن بپذیرید تا ببینیم بعد چه می‌شود.

    بلیت برگشت
    نویسنده: نسیم وهابی
    ناشر: مرکز
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 39500 تومان
    تعداد صفحات: 231 صفحه
    شابک: 978-964-213-425-0
    داستان بلند
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "عطر بهار همه جا را پر کرده بود. باران صبحگاهی صورت نرم برگ‌ها را برق انداخته بود؛ هوا بوی بهارنارنج می‌داد.
    آذر از شرکت مرخصی گرفته قرار بود ظهر آن‌روز مادرش از تهران برسد.
    مادر آذر را همه ماتو صدا می‌کردند. گویا وقتی آذر بچه بوده مادرش سعی کرده به او یاد بدهد که او را مامان طوبا صدا کند. عبارت طولانی مامان طوبا، در زبان بچه، کوتاه و تبدیل شده بود به ماطو یا ماتو. بعد از آن اسم طوبا خانم تغییر کرد به ماتو. حتی دیگر باباجان هم همسرش را ماتو یا گاهی ماتو خانم صدا می‌کرد.

    آذر و ماتو صبر کردند تا بچه‌ها از مدرسه برگردند و با هم ناهار بخورند. سپیده و کاوه به شوق ماتو به دو از مدرسه به خانه برگشتند. اول کاوه رسید، و تا ماتو قربان صدقه‌ی نوه‌ی بزرگش برود، سپیده هم رسید.
    همه دور میز آشپزخانه نشسته بودند. ناهار و بعد از ناهار به صحبت درباره‌ی اخباری گذشت که ماتو از تهران آورده بود: تغییر و تحول در زندگی دوستان و آشنایان، جزئیات ماجرای آخرین عروسی و آخرین فوت، گرانی اجناس در تهران، بگومگوی همسایه‌ها سر کوپن شکر، مشغله‌ی تنها پسرش اسی، خانه‌نشین شدن دایی و کلافگی زن‌دایی از دخالت‌های دایی در کارهایش ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    "از سرد و گرم روزگار"، کتابِ اولِ خاطرات احمد زیدآبادی، تا این لحظه به چاپ سیزدهم رسیده است. کتابِ اول شرح زندگی نویسنده تا سن 18 سالگی است و اغلب وقایع آن در فضایی روستایی و در دوره سلطنت پهلوی می‌گذرد. در کتابِ دوم، انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده و نویسنده‌ی جوان و انقلابی برای درس‌خواندن به تهرانِ بی‌دروپیکر آمده. این بخش دوم خاطرات نویسنده، تا این لحظه پنج نوبت تجدید چاپ شده است. و حالا رسیده‌ایم به کتابِ سوم، دوران فعالیت‌های شغلی نویسنده و همزمان با ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی.

    حدس می‌زنم این شیبِ افول میزان تیراژ کتاب در کتاب سوم هم ادامه پیدا کند. نمی‌دانم این تاثیرِ دنباله‌دار بودن ماجراست (بطور معمول مخاطبان کتاب‌ها و فیلم‌ها و سریال‌های دنباله‌دار به مرور افت می‌کنند و کم می‌شوند) یا طبیعتِ ناچارِ دوره‌های مختلف زمانی/تاریخی که نویسنده در هر کتاب به آن پرداخته است. به هرحال برای خوانندگانی که بصورت حرفه‌ای نوشته‌های دنباله‌دار را پی می‌گیرند این "تحلیل‌های آماری" پشیزی ارزش ندارد و ... بالاخره بخش سوم این خاطرات هم باید خوانده شود.

    گرگ و میش هوای خردادماه
    نویسنده: احمد زیدآبادی
    ناشر: نشر نی
    سال نشر: 1401 (چاپ 4)
    قیمت: 120000 تومان
    تعداد صفحات: 240 صفحه
    شابک: 978-964-185-642-9
    سومین کتابِ خاطراتِ روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی. مطالب این کتاب به دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و دوره اول ریاست جمهوری محمد خاتمی می‌پردازد.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "باری سنگین بر پشت، از نردبان بالا می‌رود اما پیش از انداختن بار به پشت کامیون، سرش گیج می‌رود و از ارتفاع سه متری بر روی آسفالت خیابان سقوط می‌کند. سرش آسیب می‌بیند و به حالت کما می‌رود. همکارانش او را به خانه‌اش می‌رسانند و همان‌جا به حال خود رهایش می‌کنند. زن و فرزندانش با دیدن او شیون سر می‌دهند. او بی‌دوا و دکتر و بیمه، به‌تدریج از کما خارج می‌شود، اما هرگز سلامت خود را بازنمی‌یابد. بدین‌ترتیب علی خاله پس از گذشت سه ماه از این حادثه می‌میرد.
    خبر فوت او را مادرم به من داد. تمام غم و غصه‌های زندگی پر محنت او در کنار خاطراتِ شیرینی که از سفر دوران بچگی‌ام به شیراز از او داشتم، در خاطرم زنده شد. از این‌رو در نخستین سفرم به سیرجان پس از ازدواج با مهدیه، تصمیم گرفتم به خانواده‌اش سری بزنم. در سیرجان پی بردم که جاده کرمان به شیراز در نزدیک نیریز ریزش سنگینی کرده و پس از گذشت چند ماه هنوز باز نشده است. با آن وضعیت، حتی مادرم نیز نتوانسته بود در مراسم تنها یادگار خواهر جوان‌مرگش شرکت کند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    وقتی که ترجمه فارسی کتاب میشل اوباما برای اولین‌بار به بازار آمد، محدوده قیمتی کتاب در حد و حدودی خارج از محدوده معمول کتاب‌های مورد توجه جیره‌کتاب بود. در طول سال 1398 بسیار تلاش کردم تا قیمت کتابهایی که می‌خرم و معرفی می‌کنم از پنجاه هزار تومان تجاوز نکند (هم رعایت جیب خودم و هم رعایت جیب شما!) بگذریم که با مرور قیمت کتاب‌هایی که این‌روزها به بازار می‌آیند به نظر می‌رسد در همین چندماهه مانده تا پایان سال مجبور بشوم در این سقف قیمت "خیالی" تجدیدنظر کنم.

    خلاصه همین عامل قیمت بود که باعث شد "شدن" در ماه‌های گذشته به فهرست جیره‌کتاب راه نیابد. این‌ماه اما والده نسخه‌ای از کتاب را برای یکی از دوستانش هدیه خرید و آن دوست هم پس از خواندن کتاب طی یکی دو هفته، دوباره آن را به والده امانت داد با این اصرار که "حتما کتاب را بخوان!" به این ترتیب حالا ما نسخه‌ای "یکبار خوانده شده" از کتاب در خانه داریم که می‌شود از آن استفاده کرد و اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب را اینجا آورد. شاید بعضی از جیره‌کتابی‌ها زودتر از من سقف قیمت مجازشان را برای خرید کتاب تصحیح کرده باشند!

    نکته قابل عرض درباره کتاب خانم اوباما اینکه براساس کندوکاو من تاکنون شانزده یا هفده ترجمه مختلف از این کتاب به بازار آمده. نسخه‌ای که در ذیل معرفی کرده‌ایم با چهل و چهار نوبت تجدید چاپ (و تیراژ 1000 نسخه در هر نوبت چاپ) به نظر می‌آید پرفروش‌ترین ترجمه در میان ترجمه‌های مختلف باشد و ... مطلوب است محاسبه میزان محبوبیت بانوی اول اسبق آمریکا در سرزمین گل‌وبلبل خودمان.

    شدن
    نویسنده: میشل اوباما
    ترجمه: پوریا حسنی (علی سلامی)
    ناشر: مهراندیش
    سال نشر: 1401 (چاپ 1)
    قیمت: 185000 تومان 165000 تومان
    تعداد صفحات: 576 صفحه
    شابک: 978-600*6395-71-5
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب روایتی از زندگی شخصی خانم اوباما، همسر اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا، قبل و بعد از ورود به کاخ سفید است. نویسنده در این کتاب با استفاده از شیوه‌ای روایی و صمیمانه خواننده را به دنیای خود دعوت می‌کند و تجربیاتی را شرح می‌دهد که سازنده شخصیت او بوده است؛ از دوران کودکی، در منطقه‌ای فقیرنشین در شیکاگو تا زمانی که بانوی اول آمریکا گردید. این کتاب سرگذشت زنی است که قدم‌به‌قدم با دشواری‌ها و موانع زندگی روبه‌رو می‌شود و با تلاش، صبوری، تدبیر و ایستادگی چشم به آینده‌ای روشن‌تر می‌دوزد و تسلیم بن‌بست‌های طبیعی، اجتماعی و نژادی نمی‌گردد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    مقدمه کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "وقتی بچه بودم، آرزوهایم ساده بودند. دلم می‌خواست یک سگ داشته باشم. دلم می‌خواست خانه‌ای داشته باشم که داخلش پله باشد - دو طبقه برای یک خانواده. به دلیلی نامشخص دلم می‌خواست به‌جای یک اتومبیل بیوک دودر که باعث شادی و مباهات پدرم بود، یک استیشن‌واگن چهاردر داشته باشم. عادت داشتم به همه بگویم وقتی بزرگ شدم، دلم می‌خواهد پزشک اطفال شوم. چرا؟ چون عاشق این بودم که دوروبرِ بچه‌های کوچک باشم و فورا متوجه شدم که بزرگ‌ترها از شنیدن این پاسخ خوشحال می‌شوند. آه، یک پزشک! چه انتخاب خوبی! در آن روزها مویم را دم‌اسبی درست می‌کردم و برای برادر بزرگ‌ترم رئیس‌بازی درمی‌آوردم و تمام تلاشم را می‌کردم تا در مدرسه نمره الف بگیرم. خیلی بلندپرواز بودم، اما دقیقا نمی‌دانستم چه هدفی را در زندگی دنبال می‌کنم. حالا فکر می‌کنم این یکی از سوالات بیهوده‌ای است که بزرگ‌ترها از بچه‌ها می‌پرسند: وقتی بزرگ شدی می‌خوای چه‌کاره بشی؟ انگار بزرگ شدن محدودیت زمانی دارد. انگار در یک برهه از زمان در زندگی‌ات برای خودت کسی می‌شوی و کار تمام است ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی را بخاطر طرح روی جلدش خریدم! آنهم با این ذهنیت که مخاطب آن نوجوان‌ها هستند. با توجه به ابعاد و ضخامتش طی چند روز آن را خواندم و حالا می‌توانم با اطمینان اینجا بیاورم که با آنکه خواندن کتاب به نوجوانان (احتمالا دختران نوجوان) توصیه می‌شود، اما کتاب مطمئنا برای مخاطب نوجوان نوشته نشده.

    مادر و دختری، از طبقه‌ی "شهروندان درجه یک" (بر این مساله تاکید می‌کنم چون به عنوان یک "شهروند درجه دو" به نظرم این یکی از ویژگی‌های مهم کتاب است)، هر دو با اعتقاد به گزاره‌ی "زن برای سلامت فعالیت اجتماعی‌اش و برای اینکه آسایش بیشتری داشته باشد باید کمتر در جامعه دیده شود" تلاش کرده‌اند تا در قالب سلسله نوشته‌هایی با خودشان کنار بیایند که چگونه زندگی اجتماعی را برای خودشان و فرزندشان مطلوب می‌دانند.

    سرکار علیه: چند روایت مادر-دختری درباره هویت زن
    نویسنده: زهره عیسی‌خانی، ریحانه کشتکاران
    ناشر: کتاب نیستان
    سال نشر: 1401 (چاپ 6)
    قیمت: 50000 تومان
    تعداد صفحات: 119 صفحه
    شابک: 978-622-6837-02-6
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب مجموعه روایتی جذاب و صمیمی است به قلم مادر و دختری از دو نسل متفاوت. برای درک برخی چالش‌های هویت زنان در دنیای امروز، مطالعه این کتاب به همه مردان و زنان خانواده‌دوست توصیه می‌شود.
    لطفا "سرکار علیه" را از اول بخوانید. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "بعد از چند ماه درگیری با خودم تصمیم گرفتم برخلاف اصرار همسرم هویتم را از دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه شیراز با نود واحد درسی پاس شده، به زن خانه‌دار تغییر دهم. فرزند دوم من در راه بود و به این نتیجه رسیده بودم که ریاضی خواندن با داشتن دو بچه برای من ممکن نیست. وقتی فکر می‌کردم برای اینکه درس بخوانم باید هرروز صبح دو بچه‌ای که خوابیده‌اند را مثل دو کیسه برنج روی دوشم بیندازم و جایی پرتشان کنم تا بتوانم در رشته ریاضی لیسانس بگیرم، عذاب وجدانی به سنگینی همان کیسه‌های برنج روی قلبم سنگینی می‌کرد. رویای اشتغال و پول و درآمد مستقل نداشتم، اما امیدوار بودم درس آرزوهایم را تا گرفتن مدرک ادامه دهم و این خواسته عجیب نبود برای منی که در تلاش حل مسئله‌های جبر و هندسه شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌ماندم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    بالا برویم، پایین بیاییم، به هر حال هوش مصنوعی در چند سال آینده بطور شگفت‌انگیزی زندگی‌مان را تغییر خواهد داد. برای تصور میزانِ "تکان‌دهنده" بودن این تغییر می‌توانید چشم‌هایتان را ببندید و خودتان و بشریت را در دوران پیشاموبایل بخاطر بیاورید و بعد این تصویر را با خودِ امروزتان مقایسه کنید. شدت تغییری که هوش مصنوعی در زندگی‌مان ایجاد خواهد کرد، مطمئنا ده‌ها برابر سهمگین‌تر از تفاوت آن دو تصویر پیش‌گفته خواهد بود.

    بنابراین اگر علاقمند به سردرآوردن از بلاهایی که در آینده برسرمان خواهد آمد هستید، به نظر می‌رسد لازم است که با چندوچونِ هوش مصنوعی و اتفاقاتی که در آن حیطه در حال رخ دادن است، آشنا شوید.

    ابرقدرت‌های هوش مصنوعی؛ چین، سیلیکون ولی و نظم نوین جهانی
    نویسنده: کای-فو لی
    ترجمه: میرجواد سیدحسینی، مژگان محمدی
    ناشر: کتاب پارسه
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 47000 تومان
    تعداد صفحات: 311 صفحه
    شابک: 978-600-253-517-7
    نویسنده کتاب اعتقاد دارد که تاثیر پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی، بسیار زودتر از آنچه که انتظارش را داریم در زندگی روزمره‌مان قابل مشاهده خواهد بود. او معتقد است آمریکا و چین هر دو باید مسئولیت استفاده از قدرتی را که این فناوری پیشرفته در اختیارشان قرار می‌دهد، برعهده بگیرند. اغلب متخصصان اعتقاد دارند که هوش مصنوعی تاثیر مخربی بر بازار کار کارگران (یقه آبی‌ها) خواهد گذاشت. نویسنده پیش‌بینی می‌کند که پیشرفت‌های آمریکا و چین در هوش مصنوعی باعث تاثیر مثبت بر روی کارهای اداری برای "یقه‌سفیدها" خواهد داشت و تقاضا برای این بخش از نیروی کار را افزایش می‌دهد. او در این کتاب توضیح می‌دهد که کدام دسته از مشاغل خیلی زود تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت، کدام مشاغل با کمک این فناوری می‌توانند پیشرفت کنند و تغییر شکل دهند، و ما چگونه می‌توانیم برای تغییرات تاریخی که هوش مصنوعی بزودی در جوامع‌مان ایجاد خواهد کرد، راه‌حل پیدا کنیم.

    چاپ کتاب تمام شده!

    آذر ماه فرصت کردم تا چند قفسه از کتابخانه‌هایم را گردگیری کنم (نوروز نزدیک است و کار در "چند روز مانده به عید" سامان نمی‌گیرد.) مطابق معمول در این فرآیند، تعدادی از کتابها را هم سوا کردم تا به روش "حراج" عرضه‌شان کنم و به این‌ترتیب مقداری از معضل کمبود جا بکاهم. در حین این کار به "مشروطه ایرانی" رسیدم. اول دستم رفت که کتاب را به بخش حراجی‌ها منتقل کنم اما با تورق آن متوجه شدم که کتاب را دو دوست که الان سالهاست ازشان بی‌خبرم بهم هدیه داده‌اند و چند خطی هم در ابتدای آن برایم نوشته‌اند و ... خلاصه در این فرآیند خانه‌تکانی کتاب‌های حاوی دستخط از شر حراج مصون هستند.

    ضمنا متوجه شدم که اطلاعات کتاب در بانک اطلاعاتی جیره‌کتاب وجود ندارد. بنابراین فکر کردم بد نیست که مشخصات این تحقیق معروف و پرطرفدار تاریخی را هم به قفسه‌های جیره‌کتاب اضافه کنم. در حین ورود اطلاعات کتاب، توجه‌ام به مطالب آن جلب شد (تاثیر سپهبد رزم‌آرا را در علاقه این‌روزهای من به تاریخ ایران نباید نادیده گرفت!) و حالا آن را در قفسه‌های نزدیک‌تر گذاشته‌ام تا در فرصتی مناسب کتاب را بخوانم. ببینید چند کلمه دست‌نویس چطور سرنوشت کتاب‌ها را تغییر می‌دهد!

    مشروطه‌ی ایرانی
    نویسنده: ماشاالله آجودانی
    ناشر: اختران
    سال نشر: 1402 (چاپ 16)
    قیمت: 290000 تومان
    تعداد صفحات: 560 صفحه
    شابک: 978-964-7514-49-1
    ... کتاب بیش‌تر از آن که تاریخی باشد، جنبه تحلیلی دارد و تلاشی برای گزارش سیرخطی تاریخ مشروطیت نمی‌کند، بنابراین بهتر است خواننده کلیت حوادث و سیر تاریخی انقلاب مشروطه را در ذهن خود ثبت داشته باشد.
    نویسنده در این کتاب تلاش بین علمای مذهبی و دینی از یک طرف و روشنفکران تجددخواه در طرفی دیگر، در ارتباط با مشروطیت را تجزیه و تحلیل می‌کند و ابهامات در درک و دریافت معنای مشروطه، نزد این دو گروه را نشان می‌دهد.
    از آنجایی که در تمامی ادوار تاریخ و در تمامی بزنگاه‌های تاریخی، جامعه ما از افراط و تفریط رنج برده است نویسنده در این کتاب نیز نیم نگاهی به این مسأله انداخته است به‌گونه‌ای که در قسمتی از کتاب این گونه عنوان می‌کند: "مشروطه‌خواهان آن‌چنان در نقد مفاهیم دینی و مذهبی پیش رفته بودند که چیزی نمانده بود همان عده از مردمی که برای برپایی مشروطیت قیام کرده بودند بر علیه مشروطه‌خواهان به پا خیزند." (برگرفته از معرفی کتاب به قلم مسعود لطفی در وب سایت "سپهر اسفراین")

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    نشر اطراف هم در ماهی که گذشت دو کتاب روانه بازار کرد. عادت خرید کتابهای این ناشر که اغلب درباره جنبه‌های مختلف "نوشتن" کتاب چاپ می‌کند، فعلا دست از سرم برنداشته. بنابراین بخشی از سبد خرید این ماه را به این دو کتاب اختصاص داده‌ام.

    هر برند یک قصه است
    نویسنده: دانلد میلر
    ترجمه: رسول بابایی
    ناشر: اطراف
    سال نشر: 1402 (چاپ 11)
    قیمت: 168000 تومان
    تعداد صفحات: 214 صفحه
    شابک: 978-622-6194-31-0
    آدم‌ها دوست دارند درگیر قصه‌ای بزرگتر از قصه‌ی خودشان بشوند. برندهایی که مشتری‌ها را در دل روایتی بزرگتر قرار می‌دهند، ارزش محصولات‌شان را بالا می‌برند. آیا برندتان به قصه‌ی عمیق‌تری منتهی می‌شود؟ آیا محصول‌تان برای مشتری‌ها مثل ابزاری هست که برای مقابله با چیزهای ناخوشایند از آن کمک بگیرند؟ آیا قصه‌ی برند شما راه‌حلی برای مشکل بیرونی، درونی و فلسفی مشتری ارائه می‌دهد؟
    مخاطبان دیگر علاقه‌ای به شنیدن قصه‌ی برند یا قصه‌ی موفقیت شخصی کارآفرینان ندارند؛ آن‌ها تشنه‌ی قصه‌ای هستند که قهرمانش مشتری باشد، نه برند.
    این کتاب هم به آفرینندگان برندها یاد می‌دهد چطور قصه‌شان را روشن و شنیدنی به گوش مشتری برسانند، هم حقیقتی مهم‌تر از این را یادشان می‌اندازد که "مشتری‌ها معمولا اهمیتی به داستان شما نمی‌دهند؛ مهم داستان خودشان است."
    این کتاب گزارشی رسمی و خشک از آخرین یافته‌های علمی در حوزه‌ی بازاریابی نیست و راهکاری پیچیده و سخت‌فهم برای ساخت برند هم پیش پای ما نمی‌گذارد. این کتاب مراحل هفتگانه‌ی قصه‌گویی موثر را برای معرفی و موفقیت محصول یا خدمتی که به مخاطب عرضه می‌کنیم به زبانی ساده توضیح می‌دهد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    یک پرانتز عبرت‌آموزِ تاریخی: در حین تایپ همین یک پاراگراف اول از سفرنامه‌ی وقارالدوله به نظرم رسید که خلقِ عالم در آن زمان انگار واقعا باور داشته‌اند که "طرف" سایه خداوند بر روی زمین است. تازه این طرفِ ما مظفرالدین‌شاه است که به نسبتِ شاهان قبلی قاجار پیزوری‌تر است (البته برای من با صد و ده، بیست سال فاصله زمانی، شاید اگر معاصر حضرت اشرفش بودم، نظرم فرق می‌کرد!) نکته اینکه انگار "طرف" هرکه باشد و هرقدر هم پیزوری یا قلدر، بالاخره با این حجم "پاچه‌خواری" خودش هم باورش می‌شود که نماینده و سایه خدا بر روی زمین است و ... الباقی ماجرا.

    خانم! فردا کوچ است
    نویسنده: سکینه‌سلطان وقارالدوله
    ترجمه: زهرا صالحی‌زاده (ویرایش و تدوین)
    ناشر: اطراف
    سال نشر: 1402 (چاپ 8)
    قیمت: 119000 تومان
    تعداد صفحات: 197 صفحه
    شابک: 978-622-6194-01-3
    کتاب جلد سوم از مجموعه‌ی "سفرنامه‌های قدیمی زنان" است و شرح سفر سکینه سلطان ملقب به وقارالدوله از همسران ناصرالدین شاه، به مکه و عتبات است. وقارالدوله سفرش را چهار سال بعد از کشته شدن شاه زمانی که به همسری معتصم‌الملک درآمده، شروع می‌کند ولی همچنان در این سفر به یاد ناصرالدین شاه است و خاطراتی از او ذکر می‌کند. جذابیت سفرنامه‌های زنان در این است که در کنار اتفاقات سفر، ریزه‌کاری‌ها و روزمرگی‌ها را هم ثبت کرده‌اند و این روایت جزئیات است که به ما امکان می‌دهد تصویر روشن‌تری از آن دوره‌ی زمانی داشته باشیم. در این سفرنامه‌ها متن به زبان شفاهی نزدیک‌تر می‌شود و صراحت و جسارت زنان راوی، وجوه نادیده‌ای از آن دوره‌ی تاریخی را به ما نشان می‌دهد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    مطالب بخش اصلی کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "یوم سه‌شنبه، بیست و ششم جمادی‌الاولی، سنه هزار و سیصد و هفده تنگوزئیل، به عزم زیارت خاک پایِ مبارکِ حضرت اقدس، شاهنشاه عالم‌پناه (روحی فداه) چادر کرده به اندرون مبارک رفتم. به منزل سرکار علیه عالیه، خازن اقدس (دامت شوکتها) گفتند قبله عالم (روحی فداه) حمام تشریف دارند. قدری صبر کردم. یک مرتبه دیدم شعشعه جمال آفتاب‌مثال حضرت اقدس شهریاری (روحی و روح‌العالمین له الفداء) به نظرم جلوه کرد. خدا را قسم می‌دهم به خمسه طیبه، ظل مرحمت‌شان این سلطان عادل، شاهنشاه معظم را پاینده، برقرار و مستدام بدارد، ان‌شاءالله. چشم مبارک‌شان به کمینه افتاد، فرمودند "خانم کجا بودی؟" عرض کردم "قربانت برای اذن مرخصی به عتبات عالیات عرش‌درجات، شرفیاب شده‌ام. از آستان مبارک اجازه می‌خواهم که مرخص فرمایید برای دعاگویی وجود مبارک بروم." فرمودند "مکه معظمه خیال دارید؟" عرض کردم "اگر عمر باقی بماند و سعادت یاری کند خیال رفتن دارم." ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    آخرین کتاب فهرست این ماه هم در حین گردگیری به دست آمد! کتاب را سال گذشته خریده بودم تا آن را در یکی از فهرست‌ها بهتان معرفی کنم. اما بعد در زیر تَلی از کتاب آن را گم کرده بودم و به کلی فراموش شده بود تا دوباره در حین گردگیری قفسه‌ها در ماه گذشته آن را "یافتم"!

    فکاهی مقدمه‌ای بر اقتصاد (جلد اول: اقتصاد خرد)
    نویسنده: گریدی کلاین، یورام باومن
    ترجمه: رضا ابراهیمی
    ناشر: ترمه
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 50000 تومان
    تعداد صفحات: 211 صفحه
    شابک: 978-964-978-633-9
    یک اقتصاددان شوخ و یک کارتونیست صاحب‌نام در این کتاب گرد هم آمده‌اند تا با کمک طنز و کارتون، خوانندگان خود را با مباحث اقتصاد خرد آشنا کنند. باومن، اقتصاددان این تیم، علاوه بر اشتغال به تدریس در دانشگاه به عنوان تنها "کمدین" اقتصاددان (یا اقتصاددان کمدین!) نیز شخصیت شناخته شده‌ای است. او خود را در محافل رسمی و غیررسمی، اولین و تنها stand-up economist دنیا معرفی می‌کند.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: شدن (میشل اوباما)، هر برند یک قصه است (دانلد میلر)، سرکار علیه: چند روایت مادر-دختری درباره هویت زن (زهره عیسی‌خانی، ریحانه کشتکاران)، دختری که زنده ماند (کریستوفر گریسون)، چشم زمان (آرتور سی کلارک، استیون بکستر)، سوگوار (مجموعه پارکر - 4) (ریچارد استارک (دونالد ای. وست‌لیک))، خانم! فردا کوچ است (سکینه‌سلطان وقارالدوله)، ابرقدرت‌های هوش مصنوعی؛ چین، سیلیکون ولی و نظم نوین جهانی (کای-فو لی)، ظهور و سقوط سپهبد حاج‌علی رزم‌آرا و چند مقاله دیگر (علی میرزایی)، مشروطه‌ی ایرانی (ماشاالله آجودانی)، فکاهی مقدمه‌ای بر اقتصاد (جلد اول: اقتصاد خرد) (گریدی کلاین، یورام باومن)، گرگ و میش هوای خردادماه (احمد زیدآبادی)، بلیت برگشت (نسیم وهابی)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است