کتاب‌های دی 1397

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

     

    فهرست این ماه را با یکی دیگه از کتابهای برگزیده سال 2018 به انتخاب کاربران سایت گودریدز شروع کنیم. امسال با خواندن کتاب "قصر شیشه‌ای" شدیدا طرفدار این نوع ادبی Memoir شده‌ام. خوشحالم که کتاب برگزیده سال در این زمینه اینقدر زود ترجمه و منتشر شده. مخصوصا اینکه موضوع آنهم درباره "آموزش و تحصیل" است.

    دختر تحصیلکرده (یک سرگذشت)
    نویسنده: تارا وستور
    ترجمه: هوشمند دهقان
    ناشر: آموت
    سال نشر: 1401 (چاپ 5)
    قیمت: 175000 تومان
    تعداد صفحات: 248 صفحه
    شابک: 978-964-448-776-7
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 2 نفر)
    کتاب سرگذشت نویسنده است از کودکی تا سی سالگی. او که سال 1986 در خانه‌ای در آیداهو به دنیا آمد، تا نه سالگی شناسنامه نداشت و پیش از هفده‌سالگی به کلاس درس پا نگذاشت. در منزل، نزد مادرش درس‌کی خواند، ولی بیشتر اوقاتش صرف کار در "حیاط قراضه‌های" پدر و جاکردن آذوقه در شیشه‌های مربا گذشت. این همه بدان خاطر بود که پدر و مادرش در زمره‌ی مورمون‌هایی بودند که خود را برای آخرالزمان آماده می‌ساختند و نسبت به آموزش دولتی، امور طبی و بیمارستان، و پلیس فدرال بدگمان بودند.
    تارا در کنار کوه باک، و در دنیای کوچکی بالنده می‌گردد که عقاید بیمارگونه‌ی پدر، سخت بر آن سایه افکنده. رفته‌رفته اما ذهن تارا دست به خودکاوی می‌زند، عطش دانستن در او بیدار می‌شود، خانه و خانواده را به هوای تحصیل ترک می‌گوید و …
    در نهایت، تارا سر از جایی درمی‌آورد که به خواب هم نمی‌بیند. "دختر تحصیلکرده" ماجرای این سرگذشت دلنشین و پر فراز و فرود است. کتابی که بلافاصله او را شهره ساخت و به تشخیص بسیاری، از جمله ویراستاران آمازون، نیویورک تایمز، باراک اوباما، بیل گیتس و … در ردیف بهترین آثار سال 2018 میلادی قرار گرفت. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    "سرآغاز" کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "روی واگن قرمزی ایستاده‌ام که کنار انباری قرار دارد. باد شدت می‌گیرد. موهایم بر سر و صورتم تازیانه می‌زند و سوز و سرما از درون یقه باز پیرهنم به پایین می‌خزد. در این نزدیکی‌های کوهستان، تندباد چنان می‌وزد که گویی خود قله دارد نفس می‌کشد. ولی آن پایین‌ها، دره آرام و ساکن است. در میان کوه و دره، مزرعه ما به رقص و طرب مشغول است؛ درختان تنومند کاج به آرامی به اهتزاز درمی‌آیند، حال آنکه بوته‌های برنجاشف و کنگرهای وحشی با هر بادی تکان می‌خورند و سر تعظیم فرود می‌آورند. پشت سر من تپه‌ای با شیبی ملایم رو به بالا می‌رود و خودش را به کوهپایه کوک می‌زند، طوری که اگر به بالا نگاه کنم می‌توانم هیبت سیه‌فام شاهدخت سرخ‌پوست را ببینم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی را درست همان موقع که خبر انتشارش بر روی سرخط خبرگزاری‌ها منتشر شد، سفارش دادم. کتاب باید داخل قفسه‌ی "علم برای همه" قرار بگیرد و می‌دانید که من چقدر به کتابهای این قفسه علاقه دارم! نکته جالب اما اینکه بعد از خریدن و تورق کتاب متوجه شدم که نویسنده آن چند سال پیش که یونان وضعیت اقتصادی سختی را می‌گذراند، وزیر اقتصاد دولت آقای سیپراس بوده است.

    از نظرات ثبت شده درباره کتاب در آنور آب اینطور برمی‌آید که تصویر نویسنده از اقتصاد شدیدا به نفع سوسیالیسم و برضد کاپیتالیسم است. اما حتی نظرات منفی درباره کتاب هم موید این نکته هستند که جناب وزیر در تشریح مفاهیم مورد نظرش "به زبان جوانان" موفق بوده است.

    حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد: تاریخ مختصر سرمایه‌داری
    نویسنده: یانیس واروفاکیس
    ترجمه: فرهاد اکبرزاده
    ناشر: نشر بان
    سال نشر: 1402 (چاپ 14)
    قیمت: 90000 تومان
    تعداد صفحات: 176 صفحه
    شابک: 978-622-99426-1-1
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    این کتاب به دعوت ناشر یونانی‌ام در سال 2013، برای حرف‌زدن مستقیم با جوانان درباره‌ی اقتصاد، نوشته شد. دلیل من برای نوشتن آن این اعتقاد راسخ بود که اقتصاد خیلی مهم‌تر از آن است که آن را به اقتصاد‌دان‌ها بسپاریم.
    اگر بخواهیم پل بسازیم بهتر است این کار را به متخصصان یعنی مهندسان بسپاریم. اگر نیاز به عمل جراحی داشته باشیم بهتر است به دنبال جراح بگردیم. اما کتاب‌هایی که علم را ساده و همه‌فهم می‌کنند اهمیت فراوانی دارند، آن‌هم در جهانی که رئیس جمهور ایالات متحد جنگ علنی علیه علم برپا می‌کند، و کودکان ما از دوره‌های علمی فراری‌اند. گسترش شناخت عمومی از علم سپری دفاعی به دور جامعه‌ی علمی می‌افکند که باید متخصصانی را که جامعه نیاز دارد تولید کند. از این نظر، این کتاب کوچک خیلی با آن کتاب‌ها فرق دارد.
    در مقام استاد اقتصاد همواره باور داشتم که اگر نتوانی اقتصاد را به زبانی که جوانان بفهمند توضیح دهی پس خودت هم اصلا نمی‌دانی چه می‌گویی. به مرور زمان چیز دیگری هم دستگیرم شد، یک تناقض بامزه در مورد حرفه‌ی خودم این باور را تقویت می‌کند: هرچه الگوهای اقتصادی علمی‌تر می‌شوند، رابطه‌ی کم‌تری با اقتصاد واقعی و موجود در جهان برقرار می‌کنند. این دقیقا عکس چیزی است که در فیزیک، مهندسی و دیگر علوم در جریان است و رشد روزافزون پیچیدگیِ علکی نور بیش‌تری بر این که طبیعت چگونه کار می‌کند می‌اندازد.
    به همین دلیل تلاش من در این کتاب برخلاف عامه‌پسند کردن اقتصاد است: اگر این کتاب موفق شود، خواننده‌هایش را برمی‌انگیزد تا اقتصاد را خودشان به دست بگیرند و کاری می‌کند که دریابند برای درک اقتصاد باید این را هم بفهمند که چرا متخصصان خودگماشته‌ی اقتصاد، یعنی اقتصاددان‌ها، تقریبا همیشه به خطا هستند ... (برگرفته از مقدمه نویسنده کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب بعدی عنوان جدیدی است که در مجموعه طنز نشر چشمه با نام "جهان تازه‌دم" منتشر شده. کتابهای این مجموعه (تا آنجا که من خوانده‌ام) هرکدام ساز خودشان را می‌زنند. بنابراین هرکدام را باید خواند و درباره خودش قضاوت کرد. فعلا دست‌به‌نقد نکته‌ی جالب این کتاب آن است که موضوع محوری‌اش به قوه قضائیه ارتباط دارد. حیطه‌ای که بعید می‌دانم در ادبیات داستانی (چه جدی و چه طنز) تا پیش از این اثری با این زمینه موضوعی در آن نوشته و منتشر شده باشد.

    از پشت میز عدلیه: خاطرات طنز یک قاضی دادگستری
    نویسنده: امین تویسرکانی
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1402 (چاپ 11)
    قیمت: 120000 تومان
    تعداد صفحات: 116 صفحه
    شابک: 978-622-01-0021-8
    امتیاز کتاب: (2 امتیاز با رای 2 نفر)
    مطالب کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "من همیشه از قبل از این‌که حتی تصور کنم که قاضی خواهم شد تا آن زمان که کارآموز قضایی شدم تا دورانی که قسم‌خورده و منتظر شروع کار بودم، همواره به این فکر می‌کردم اولین پرونده‌ای را که به عنوان قاضی زیر دستم می‌آید، باید بسیار ویژه، با آداب و تشریفات، با سلام‌وصلوات و دقت و وسواس علمی و اخلاقی رسیدگی کنم و اولین مراجعه‌کننده‌ام باید با برخورد من طعم ناب عدالت را بچشد و تا آخر عمر از من به عنوان یک قاضی نمونه، باسواد و دادگر یاد کند. خلاصه باید کاری می‌کردم که اولین خشت استوار نهاده شود. بارها با خودم تمام جزئیات این اولین رسیدگی قضایی را مرور کرده بودم. با خودم قرار گذاشته بودم اولین امضای قضایی‌ام باید بسیار درخور و وزین همراه با دستور یا قرار شایسته‌ای باشد؛ چنان که آیندگان این اولین تصمیم قضایی‌ام را در معتبرترین موزه‌ها نگه‌داری کنند و کتاب‌های حقوقی نسل‌های بعدی بشریت با ذکر این تصمیم قضایی آغاز شوند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    تونی موریسون برای من شخصیت قابل احترامی است. آنچه که "رسانه‌ها" طی سالیان از او به من در اینور دنیا انعکاس داده‌اند او را برای من یکی از معادل‌های صفت "فرهیخته" قرار داده. به اینها اضافه کنید که او سیاه‌پوست هم هست و در کشوری با سابقه مسائل نژادی به دنیا آمده و زندگی کرده است.

    اما نکته‌ی اصلی‌تر کتاب بعدی احتمالا این است که مطالب آن را خانم موریسون در سن هشتاد و هفت سالگی و بصورت سخنرانی، ایراد کرده است. از همین یک پاراگراف اول کتاب می‌توان "چفت‌وبست" مطلب را دریافت و با دیدن آن از خودم سوال می‌کنم که آیا من، که الان مدتی است دیگر ظهور تار موی سفید بر روی سرم اتفاق عجیب و غیرمعمولی نیست، در آن سن و سال قادر خواهم بود چند جمله‌ی ساده سر هم کنم

    خاستگاه دیگران
    نویسنده: تونی موریسون
    ترجمه: احمد حسینی
    ناشر: اتفاق
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 48000 تومان
    تعداد صفحات: 120 صفحه
    شابک: 978-622-99480-8-8
    مجموعه 6 خطابه که در سال تحصیلی 2016-2015 توسط تونی موریسون، نویسنده نامدار آمریکایی، در قالب مجموعه سخنرانی‌های بنیاد چارلز الیوت نورتون در دانشگاه هاروارد ایراد شده است. موریسون در زمان ایراد این سخنرانی‌ها هشتاد و هفت ساله بوده و در این مجموعه سخنرانی‌ها به مسائلی که اغلب آثارش به آنها اختصاص یافته و امروز جزو دغدغه‌های اصلی سیاست ملی و جهانی است پرداخته. نژاد، ترس، مرزهای جغرافیایی، جابجایی گروهی مردم و تمایل به تعلق داشتن به جایی.
    اولین سخنرانی کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "در ماجرایی که می‌خواهم برایتان تعریف کنم، من و خواهرم هنوز روی زمین بازی می‌کردیم، پس احتمالا این داستان به حدود سال 1932 یا 1933 برمی‌گردد و ما گرم بازیمان بودیم که شنیدیم او دارد می‌آید. میلیسنت مک‌تیر را می‌گویم؛ یعنی جد مادری‌مان. برای خودش شخصیتی افسانه‌ای بود و همیشه همه از او و حرف‌هایش می‌گفتند. او آن‌زمان قابله‌ای معروف و پرطرفدار بود که در میشیگان زندگی می‌کرد و آن‌روز قرار بود برای دیدن تمام اقوام و بستگان به محله‌ی ما بیاید. همه منتظر آمدنش بودند، چون او را تنها بزرگ و سالار خاندانمان می‌دانستند. بزرگی و شکوه او زمانی برای من مسلم شد که تا قدم در خانه گذاشت، چیزی را دیدم که پیش از آن شاهد نبودم: بدون این‌که کسی چیزی بگوید، همه‌ی مردان فامیل به احترامش از جایشان بلند شدند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    انتخابات سال 1396 نسبت به دوره‌های قبلی آن از شور و هیجان تاریخی برخوردار نبود. اما خب، به هر حال به نظر می‌آید هرگونه انتخابات برای دست‌اندرکاران آن و دیگر کسانی که با "موج" آن همراه می‌شوند، واقعه‌ای هیجان‌انگیز یا دست‌کم قابل‌توجه است.

    برای همین به نظرم خواندن "روایتی غیرسیاسی" از این واقعه می‌تواند جالب باشد. در شناسنامه کتاب آمده که نویسنده متولد سال 1368 است. نسلی که دوست دارد بابت هر واقعه‌ی هیجان‌انگیز و غیرهیجان‌انگیزی به خیابان بیاید و بوق بزند و تا نیمه‌شب در سطح شهر ابراز احساسات کند. برای همین حدس می‌زنم روایتش از ماجرا برای من خواندنی و روشنگر باشد.

    یک روایت غیرسیاسی از یک اتفاق سیاسی: انتخابات 96
    نویسنده: معین فرخی
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1397 (چاپ 2)
    قیمت: 11000 تومان
    تعداد صفحات: 85 صفحه
    شابک: 978-600-229-895-9
    روایتی از پرسه‌زنی نویسنده در ستادهای انتخاباتی و میتینگ‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1396
    مطالب کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "انتخابات برای من روزهای پرالتهاب در ستاد و خیابان نیست، روزهایی که از صبح بیرون می‌زنی و شب خسته و کوفته از دیدارِ آدم‌هایی پرشوروشوق به خانه برمی‌گردی تازه شروع می‌کنی به بحث کردن در اینترنت که این و آن را راضی کنی رای بدهند یا با همفکرانت کلنجار می‌روی که فلان کار را بکنند و فلان کار نتیجه‌ی عکس می‌دهد. روزهایی متورم که از خودت کنده می‌شوی و به جمعیتی می‌پیوندی، در رودخانه‌ای خروشان، که فقط وقتی آرام می‌گیرند که چند روز بعدِ انتخابات امیدوار از پیروزی یا خالی از شکست به عکس‌ها و فیلم‌های چند هفته‌ی پیش‌شان نگاه می‌کنند؛ یا به پرچم‌ها و تل پوسترها که گوشه‌ای افتاده‌اند، لبخند بر لب و خمارِ چند هفته‌ی پرهیجان پشت‌سرگذاشته، که اگر فیلم بود همان‌جور خیره لبخند می‌زدند ولی حالا که فیلم نیست نگاه‌شان را زود برمی‌دارند و می‌روند سراغ بقیه‌ی زندگیِ عقب‌افتاده‌شان ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    "یادت نرود که ..." را به توصیه یکی از اقوام خریدم و از آن موقع نام نویسنده‌اش رفت به حافظه‌ام که اگر جایی، روی جلد کتاب دیگری، اسمش را دیدم، حواسم بهش باشد. آن موقع قوم و خویش‌مان در تعریف داستان خوب و سرراست و خوش‌خوان مثال زده بود که: "کتاب باید اینجوری باشه!" بعد سر و کله‌ی "انگار خودم نیستم" پیدا شد. در این یکسالی که از انتشار چاپ اول کتاب می‌گذرد، هر نوبت که کتاب تجدید چاپ شده به خودم گفته‌ام که "این‌بار دیگر می‌خرمش!" اما آنقدر کار را به عقب انداختم تا بالاخره این ماه نسخه‌ای از چاپ چهارم کتاب نصیبم شد.

    انگار خودم نیستم
    نویسنده: یاسمن خلیلی‌فرد
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1401 (چاپ 9)
    قیمت: 150000 تومان
    تعداد صفحات: 440 صفحه
    شابک: 978-600-278-340-0
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "آلارم گوشی را قطع می‌کنم. نمی‌دانم چرا دیشب دلم نمی‌خواست بخوابم و حالا هم نمی‌خواهم بیدار شوم.
    بلند می‌شوم. هوا گرگ و میش است. پرده را می‌کشم کنار. دیشب باران آمده. زمین پر از برگ زرد است. می‌روم جلوِ آینه. سفیدی چشم‌هایم به سرخی می‌زند؛ اصلا قیافه‌ام یک جور کسلی است. باید دوش آب گرم بگیرم و بعد صبحانه را آماده کنم.
    امروز تولدم است. روزهای تولد حالم خوب نیست، نه این‌که خوب نباشد، یک‌جوری‌ام. مثل لحظه سال تحویل که از همان بچگی همیشه دلم می‌خواست از آن فرار کنم. شاید به قول لعیا دلیلش ترس از تغییر است.
    آب گرم را باز می‌کنم . به عادت همیشه پرده حمام را می‌کشم. اولین تولدی که یادم می‌آید تولد چندسالگی‌ام است؟ چهارسالگی؟ پنج‌سالگی؟ شش‌سالگی؟ نمی‌دانم. از بچگی‌هایمان عکس‌های زیادی ندارم. هر عکسی هم که از تولدهای آن سال‌ها دارم روی کیک فقط یک شمع نصفه‌نیمه آب شده هست که سن و سال را معلوم نمی‌کند و من کچل و مردنی در همه عکس‌ها شبیه به همم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    "فیلسوفان در خیابان"! اسمش جالب بود و تصور کشاندن پای فلسفه به خیابان خواندنی به نظر می‌رسید، پس خریدمش.

    فیلسوفان در خیابان "زندگی بررسی شده"
    نویسنده: آسترا تایلر (مصاحبه‌کننده)
    ترجمه: شهاب‌الدین عباسی
    ناشر: کتاب پارسه
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 36000 تومان
    تعداد صفحات: 287 صفحه
    شابک: 978-600-253-365-4
    آیا فیلسوفان مرده‌اند؟ روزگاری فلسفه و فیلسوفان در دل جامعه بودند اما رفته‌رفته محدود به کلاس‌های دانشگاه و قفسه‌های کتاب‌ها شدند. "فیلسوفان در خیابان" فلسفه را دوباره به متن زندگی می‌برد.
    آسترا تایلر در کتاب و مستند تحسین‌شده‌ی "زندگی بررسی شده" با هشت فیلسوف صاحب‌نام در خیابان‌ها و محیط‌های زندگی روزمره، راجع به این موضوعات گفتگو کرده است: حقیقت معنی، اخلاق، جهان‌وطنی، عدالت، انقلاب، محیط‌زیست، وابستگی متقابل.
    در این کتاب همه فیلسوفان درباره دو موضوع غالب سخن می‌گویند: جستجوی معنی، و مسئولیت‌های ما در قبال دیگران در دنیایی مملو از نابرابری، آزار، و رنج. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    چه چیز به چه کسی می‌رسد؟ سوال جالبی است. وقتی توضیحات پشت جلد کتاب را می‌خوانم موضوع باز هم جالب‌تر می‌شود. در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌هایی که قفسه‌هایشان مفصل است، کتاب در قفسه‌ی "نظریه بازی‌ها" جای می‌گیرد. کمی ترسناک به نظر می‌رسد. اما باز هم موضوعش به نظرم جالب است.

    چه چیز به چه کسی می‌رسد؟ چرا؟ اقتصاد نوین جورسازی و طراحی بازار
    نویسنده: آلوین راث
    ترجمه: محمدصادق الحسینی، محسن رنجبر
    ناشر: مرکز
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 59500 تومان
    تعداد صفحات: 304 صفحه
    شابک: 978-964-213-408-3
    جورسازی تعبیر اقتصاددانان است درباره‌ی چگونگی رسیدن به چیزهای بی‌شماری که ما در زندگی انتخاب می‌کنیم و آن‌ها نیز باید ما را انتخاب کنند. آدم نمی‌تواند صرفا به دانشگاه ییل بگوید که قصد دارد برای تحصیل در آن دانشگاه نام‌نویسی کند، یا به گوگل خبر بدهد که می‌خواهد آن‌جا کار کند. می‌بایست ییل نیز او را بپذیرد یا گوگل استخدامش کند. ییل یا گوگل نیز نمی‌توانند دستور دهند که چه کسی برای تحصیل یا کار نزد آن‌ها برود. همچنین، نه مرد و نه زن نمی‌توانند خیلی ساده فردی را برای همسری خود تعیین کنند. هریک از آن‌ها باید در عین حال انتخاب شود.
    جورسازی، حتی اگر پیمانش را در آسمان‌ها بسته باشند، در بازار رخ می‌دهد؛ و سرآغاز بازار، همانند داستان‌های عاشقانه، اشتیاق است. بازار با گرد هم آوردن خریداران و فروشندگان، دانشجویان و استادان، کارجویان و کارفرمایان، و حتی گاه عشق‌جویان، به شکل گرفتن و برآورده شدن اشتیاق‌ها کمک می‌کند.
    این کتاب درباره‌ی طراحی بازارهایی از این حنس است، بازارهایی جورساز که در آن‌ها قیمت یگانه عامل جفت شدن عرضه و تقاضا نیست و برای هر دو طرف معامله مسائل پرشمار دیگری هم مطرح است، بازارهایی که نیاز به طراحی دارند و اگر خوب طراحی شوند هم آزادی را افزایش می‌دهند و هم رفاه را ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    اولین نکته‌ی توجه‌برانگیز "ترانه مرغ اسیر"، طراحی روی جلد آن بود. در طول یکی دو ماهی که از انتشار آن می‌گذرد، هربار که کتاب را پشت ویترین یک کتابفروشی یا روی پیشخوان یکی دیگر می‌دیدم، همه‌اش بنظرم می‌رسید که "چیزی آشنا" در این تصویر وجود دارد. فقط وقتی کتاب را خریدم و سر از داستانش درآوردم متوجه شدم که چرا تصویر روی جلد اینقدر آشنا به نظر می‌رسد.

    درباره زندگی فروغ فرخزاد پیش از این کتاب "شهرآشوب" نوشته مریم جعفری را دیده بودیم. حالا می‌شود دو داستان را با هم مقایسه کرد، مخصوصا که این دومی را نویسنده‌ای غیرایرانی نوشته و هر دو داستان هم مدعی هستند که وقایع‌شان "تخیلی" است و هیچکدام نمی‌خواسته‌اند یک زندگینامه‌ی مستند از برای شاعره معروف ایرانی بنویسند.

    ترانه مرغ اسیر
    نویسنده: جازمین دارزنیک
    ترجمه: علی مجتهدزاده
    ناشر: کتاب پارسه
    سال نشر: 1398 (چاپ 6)
    قیمت: 49000 تومان
    تعداد صفحات: 368 صفحه
    شابک: 978-600-8280-25-5
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب داستانی تخیلی است که برپایه زندگی فروغ فرخزاد نوشته شده است.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "خوب یادم نیست ولی گمانم دیگر آخرهای دوران کودکی‌ام بود. شاید اگر می‌دانستم آنجا چه‌خبر است هیچ‌وقت پا نمی‌شدم با مدرم به آن خانه "ته‌شهر" بروم. که اگر می‌فهمیدم چه در سر آن‌هاست شاید زودتر عقبگرد می‌کردم و قبل از اینکه مادرم آن کوبه در را به صدا دربیاورد، فرار می‌کردم. نمی‌دانم، شاید. تازه شانزده سالم تمام شده بود و به چشم همه، موجودی شر و شیطان به حساب می‌آمدم اما در آن روز زمستانی که با خواهرم زیر آسمان آبی و صاف تهران قدم برمی‌داشتیم، هنوز نمی‌دانستم که چه در انتظارم است و از فرار و رهایی هم به‌شدت هراس داشتم.
    از صبح، من و خواهر و مادرم با چادر از خانه بیرون زده بودیم. برایم عجیب بود. من و خواهرم هیچ‌وقت چادر سر نکرده بودیم و مادرم هم فقط موقع نماز خواندن چادر به سر می‌انداخت. چادری پنبه‌ای و سفید با گل‌های صورتی کم‌رنگ. اما چادری که آن روز به من و خواهرم پوران داد، چیز دیگری بود؛ مشکی و سنگین از آن‌ها که فقط روی سر پیرزن‌ها دیده بودم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    تا اینجای فهرست همه کتابهایی بودند که "خودم" آنها را خریده بودم. بدون تاثیر گرفتن از انواع عوامل بیرونی! از اینجا به بعد اما اوضاع کمی فرق می‌کند. مثلا سه کتاب بعدی را بخاطر رکوردشکنی‌هایشان در زمینه تعداد دفعات تجدید چاپ خریده‌ام. بگذریم که قبلا برایتان گفته بودم که در ایران زیاد هم نمی‌شود به این متغیر اعتماد کرد.

    ولی خب نمی‌شود مثلا نسبت به رسیدن کتاب پربرگ آقای تولتز به چاپ چهل و دوم بی‌تفاوت ماند. حالا هرقدر هم که نظرات درباره کتاب این نویسنده استرالیایی ضدونقیض باشد.

    جزء از کل
    نویسنده: استیو تولتز
    ترجمه: پیمان خاکسار
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1402 (چاپ 83)
    قیمت: 480000 تومان
    تعداد صفحات: 656 صفحه
    شابک: 978-600-229-500-2
    امتیاز کتاب: (4.5 امتیاز با رای 8 نفر)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "هیچ‌وقت نمی‌شنوید ورزشکاری در حادثه‌ای فجیع حس بویایی‌اش را از دست بدهد. اگر کائنات تصمیم بگیرد درسی دردناک به ما انسان‌ها بدهد، که البته این درس هم به هیچ درد زندگی آینده‌مان نخورد، مثل روز روشن است که ورزشکار باید پایش را از دست بدهد، فیلسوف عقلش، نقاش چشمش، آهنگساز گوشش و آشپز زبانش. درسِ من؟ من آزادی‌ام را از دست دادم و اسیر زندانی عجیب شدم که نیرنگ‌آمیزترین تنبیهش، سوای این‌که عادتم بدهد هیچ‌چیز در جبیم نداشته باشم و مثل سگی با من رفتار شود که معبدی مقدس را آلوده کرده، ملال بود. می‌توانم با بی‌رحمی مشتقانه‌ی نگهبان‌ها و گرمای خفه‌کننده کنار بیایم (ظاهرا کولر با تصوری که افراد جامعه از مجازات دارند در تضاد است. انگار اگر یک ذره احساس خنکی کنیم از زیر بار مجازات‌مان قسر در رفته‌ایم)، ولی برای وقت‌کشی چه می‌توانم بکنم؟ عاشق شوم؟ یک نگهبان زن هست که نگاه خیره‌ی بی‌تفاوتش فریبنده است ولی من در مقوله‌ی زنان مطلقا بی‌عرضه‌ام و همیشه جواب نه می‌گیرم. تمام روز بخوابم؟ به محض این‌که چشم روی هم می‌گذارم، چهره‌ی تهدیدآمیز کسی که تمام عمر مثل شبح دنبالم کرده برابرم ظاهر می‌شود. فکر کنم؟ بعد از تمام اتفاقاتی که افتاده به این نتیجه رسیده‌ام حیف آن غشایی در مغز که افکار رویش حک می‌شوند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب اول آقای دوبلی، "هنر شفاف اندیشیدن"، تاکنون 69 بار تجدید چاپ شده پس اینکه "هنر خوب زندگی کردن" در عرض شش، هفت ماه به چاپ هجدهم رسیده چندان هم عجیب نیست.

    هنر خوب زندگی کردن
    نویسنده: رولف دوبلی
    ترجمه: عادل فردوسی‌پور، بهزاد توکلی، علی شهروز
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1403 (چاپ 78)
    قیمت: 245000 تومان
    تعداد صفحات: 249 صفحه
    شابک: 978-622-01-0031-7
    کتاب پنجاه و دو میان‌بر ذهنی را به خواننده پیشنهاد می‌کند تا با کمک آن‌ها تصمیمات بهتر و هوشمندانه‌تری بگیرد.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "باید می‌دانستم. کمی قبل از خروجی بزرگراه در برن، یک دوربین خاکستری ثبت تخلف وجود دارد که در انتظار راننده‌های بی‌خبر است. سال‌هاست که آن دوربین همان‌جاست. نمی‌دانم چه در ذهنم می‌گذشت. نور فلاش دوربین، من را از فکر و خیال پراند و با یک نگاه سریع به سرعت‌سنج فهمیدم که ترسم به حقیقت تبدیل شده. سرعتم حداقل 15 کیلومتر بر ساعت بیشتر از حد مجاز بود و هیچ ماشین دیگری هم در جلو یا اطرافم نبود؛ هیچ‌کس نبود که بتوانم فلاش را به گردنش بیندازم.
    روز بعد در زوریخ از دور دیدم که یک مامور پلیس، یک برگه‌ی جریمه را زیر برف‌پاک‌کن ماشینم گذاشت. بله، در جای ممنوع پارک کرده بودم. تمام جاپارک‌ها پر بودند، عجله داشتم و پیدا کردن جاپارک قانونی در مرکز زوریخ مثل پیدا کردن یک صندلی تاشو برای آفتاب گرفتن در قطب جنوب است ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی، برگه‌ای برای شرکت در مسابقه/قرعه‌کشی‌ای هیجان‌انگیز به همراه دارد که نوید برنده شدن جوایز مختلف در مراحل متعدد را به خریدار/خواننده می‌دهد (اطلاعات بیشتر درباره مسابقه را می‌توانید اینجا بیابید). مشخص نیست که آیا این تمهید تبلیغاتی باعث رسیدن تعداد چاپ‌های کتاب به نوبت چهل و دوم شده است یا اینکه خاصیت و ویژگی دیگری موجب این اندازه استقبال از کتاب بوده است.

    سرباز کوچک امام (ره): خاطرات پرآوازه (اسیر 13 ساله جنگ تحمیلی مهدی طحانیان)
    نویسنده: فاطمه دوست‌کامی (گفت‌وگو و نگارش)
    ناشر: پیام آزادگان
    سال نشر: 1397 (چاپ 42)
    قیمت: 24000 تومان
    تعداد صفحات: 466 صفحه
    شابک: 978-600-8220-28-2
    خاطرات یکی از اسرای جنگ تحمیلی که در 13 سالگی در جبهه‌های جنگ گرفتار شد و چند سال در اردوگاه اسرای عراق دربند بود. ماجرای امتناع او از مصاحبه با یک خبرنگار زن هندی بخاطر بی‌حجاب بودن او در اردوگاه اسرا، یکی از اتفاقاتی بود که باعث شهرت این نوجوان بسیجی شد.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "حسابی کلافه شده بودم. هرچه دست‌هایم را می‌شستم، بیشتر لیز می‌شد. پوست قرمز دستم نزدیک ناخن‌ها که می‌رسید، ریش‌ریش می‌شد و از آن خون می‌آمد. با اینکه می‌دانستم باخواجه الان با یک تکه دنبه که سر سوزن لحاف‌دوزی زده و روی گردسوز گرمش کرده، به دادم می‌رسد ولی باز ول‌کن نبودم. حجت، لب پله نشسته بود و برعکس من، بی‌خیال ساییدن دست‌هایش شده بود. او راحت‌تر از من قبول کرده بود که لیزی آب‌آهک به این زودی دست‌بردارمان نیست.
    - "مهدی، حجت، دستاتونو بیارید جلو!"
    دست‌هایمان را دراز کردیم طرفش. دنبه ولرم وقتی روی دست‌هایمان مالیده شد، انگار یک سطل آب ریختند روی آتش. باحوصله انگشت‌هایمان را روی همدیگر می‌مالیدیم تا همه‌جایش به روغنی که مثل شبنم روی دنبه لمیده بود، آغشته شود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    دو کتاب بعدی سفارش‌های "خاص" دوستان جیره‌کتاب بوده‌اند در ماهی که گذشت. یکی داستانی و دیگری غیرداستانی. مطابق معمول جیره‌کتاب از هرکدام یک نسخه هم برای خودش تهیه کرد تا اطلاعاتشان را در سیستم خود تکمیل کند و نام و نشان‌شان را اینجا بیاورد.

    جهل مقدس: زمان دین بدون فرهنگ
    نویسنده: اولیویه روآ
    ترجمه: عبدالله ناصری طاهری، سمیه سادات طباطبایی
    ناشر: مروارید
    سال نشر: 1403 (چاپ 10)
    قیمت: 360000 تومان
    تعداد صفحات: 375 صفحه
    شابک: 978-964-191-487-7
    نویسنده کتاب، اسلام‌شناس مشهور فرانسوی است که در دو رشته‌ی فلسفه و علوم سیاسی تحصیل کرده. او مدت‌ها در میان قبایل افغان و در سرزمین افغانستان زندگی کرده و همین به او امکان داده تا افغانستان را زادگاه مناسبی برای "جنبش‌های جهادی" بداند. اثر مشهور دیگر او "شکست اسلام سیاسی" است که پیش‌گویی دقیقی از بنیادگرایی ناکام خاورمیانه بود. او معتقد است اسلام رادیکال در این منطقه ربطی به دین و شعائر دینی ندارد و جهادی‌های تکفیری الزاما مذهبی نیستند و انتخاب مذهبی آن‌ها یک گرایش ابزاری برای شورش است.
    از نظر روآ، افراطی‌های جهادی، اسلام اخلاقی را صرفا یک ایدئولوژی سیاسی می‌دانند تا یک مذهب و البته تاکید می‌کند ساحت اسلام را باید از اتهام به یک "آئین کهنه‌پرستی" مبرا دانست.
    او در کتاب حاضر همین رویکرد را علاوه بر اسلام، در مورد مسیحیت صادق می‌داند و معتقد است در هر دو مذهب، زمانی که دین و فرهنگ تعامل نداشته باشند، بنیادگرایی شکل می‌گیرد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    رودخانه میستیک
    نویسنده: دنیس لیهان
    ترجمه: نادر ریاحی
    ناشر: جهان کتاب
    سال نشر: 1396 (چاپ 2)
    قیمت: 70000 تومان
    تعداد صفحات: 555 صفحه
    شابک: 978-600-6732-45-9
    هنگامی که آن‌ها بچه بودند، شان، جیمی و دیو با هم رفیق شدند. اما بعد ماشین غریبه‌ای از راه رسید. یکی از بچه‌ها سوار ماشین شد و دو تای دیگر نشدند. و بعد اتفاق وحشتناکی افتاد. اتفاقی که به رفاقت آن‌ها پایان داد و آن سه پسر را برای همیشه عوض کرد.
    25 سال بعد، حالا شان یک کارآگاه پلیس است. جیمی یک زندانی سابق است که صاحب یک بقالی شده و دیو برای حفظ زندگی و دور نگاه داشتن هیولای درونش دست و پا می‌زند. هیولایی که او را به کارهای وحشتناک وا می‌دارد. وقتی جسد دختر جیمی پیدا می‌شود، تحقیقات شان، که مامور رسیدگی به این پرونده است، او را با جیمی سرشاخ می‌کند. کسی که سابقه جنایی‌اش او را به سوی انتقام و اجرای شخصی عدالت سوق می‌دهد و حالا این دیو است که در شب کشته شدن دختر جیمی، با لباس سراسر خون‌آلود به خانه می‌رسد ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "آن وقت‌ها که شان دوین و جیمی مارکوس بچه بودند، پدرانشان با هم در کارخانه شکلات‌سازی کولمن کار می‌کردند و شب‌ها بوی گند شکلات سوخته را با خود به خانه می‌آوردند. این بو، پای ثابت زندگی آن‌ها، از لباسی که می‌پوشیند، تا رختخوابی که می‌خوابیدند، و حتی روکش صندلی ماشین‌شان شده بود. از آشپزخانه‌های آن‌ها همیشه بوی کیک شکلاتی بلند بود و حمامشان دائم بوی شیرینی وانیلی می‌داد. از همان سال‌ها، یعنی یازده‌سالگی، بود که شان و جیمی چنان نفرتی از بوی کیک و شکلات و هر مزه شیرین پیدا کردند که تا آخر عمر لب به شیرینی نزدند. حتی قهوه‌شان را تلخ تلخ نوشیدند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    این ماه یکی از دوستان تعدادی کتاب "من هشتمین آن هفت نفرم" بهمان سفارش داد. احتمالا برای آنکه به این و آن هدیه بدهد. این موضوع باعث شد تا یاد عرفان نظرآهاری بیافتم و اینکه زمانی چند کتاب از آثار او را برای معرفی در جیره‌کتاب تهیه کرده بودم اما کتابها همانطور گوشه قفسه‌ای ماندند و چند سال خاک خوردند تا اینکه این ماه دوباره به یادشان افتادم. کتابها واقعا خریدهای دی‌ماه نیستند، اما خب به مناسبت این یادآوری سروکله‌شان در این فهرست پیدا شد.

    تا آنجا که دیده‌ام سبک خانم نظرآهاری آدم را یاد خلیل‌جبران می‌اندازد. بعضی جاها مخاطب آثار او را نوجوانان ذکر کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد متولدین دهه‌ی شصت هم که حالا یواش‌یواش دارند به میانسالی می‌رسند، از جمله طرفداران این آثار هستند.

    من هشتمین آن هفت نفرم
    نویسنده: عرفان نظرآهاری
    ناشر: صابرین
    سال نشر: 1401 (چاپ 14)
    قیمت: 70000 تومان
    تعداد صفحات: 60 صفحه
    شابک: 978-964-6181-94-6
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب مجموعه‌ای است از داستان‌ها/قطعات عرفانی که با تصویرگری سحر بردایی همراه شده است.
    قطعه "میراث پدر علیه السلام" با این جملات آغاز می‌شود:
    "سهراب نیستم و پدرم تهمتن نبود. اما زخمی در پهلو دارم. زخمی که به دشنه‌ای تیز، پدر برایم به یادگار گذاشته است.
    هزار سال است که از زخم پهلوی من خون می‌چکد و من نوشدارو ندارم.
    پدرم وصیت کرده است که هرگز برای نوشدارو، برابر هیچ کی‌کاووسی، گردن کج نکنم و گفته است که زخم در پهلو و تیر در گرده، خوشتر تا طلب نوشدارو از ناکسان و کسان. زیرا درد است که مرد، می‌زاید و زخم است که انسان می‌آفریند.
    پدرم گفته است، قدر هر آدمی به عمق زخمهای اوست. پس زخمهایت را گرامی دار. زخمهای کوچک را نوشدارویی اندک بس است، تو اما در پی زخمی بزرگ باش که نوشدارویی شگفت بخواهد؛ و هیچ نوشدارویی، شگفت‌تر از عشق نیست. و نوشداروی عشق تنها در دستان اوست.
    او که نامش خداوند است ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    پیامبری از کنار خانه ما رد شد
    نویسنده: عرفان نظرآهاری
    ناشر: صابرین
    سال نشر: 1401 (چاپ 19)
    قیمت: 70000 تومان
    تعداد صفحات: 60 صفحه
    شابک: 978-964-6181-75-5
    قطعه "و این آغاز انسان بود" با این جملات آغاز می‌شود:
    "از بهشت که بیرون آمد، دارایی‌اش فقط یک سیب بود. سیبی که به وسوسه آن را چیده بود. و مکافات این وسوسه هبوط بود.
    فرشته‌ها گفتند، تو بی‌بهشت می‌میری. زمین جای تو نیست. زمین همه ظلم است و فساد. انسان گفت: اما من به خودم ظلم کرده‌ام. زمین تاوان ظلم من است. اگر خدا چنین می‌خواهد، پس زمین از بهشت بهتر است.
    خدا گفت: برو و بدان جاده‌ای که تو را دوباره به بهشت می‌رساند از زمین می‌گذرد؛ زمینی آکنده از شر و خیر، آکنده از حق و از باطل، از خطا و از صواب؛ و اگر خیر و حق و صواب پیروز شد تو بازخواهی گشت وگرنه ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دو روز مانده به پایان جهان
    نویسنده: عرفان نظرآهاری
    ناشر: نور و نار
    سال نشر: 1395 (چاپ 8)
    قیمت: 25000 تومان
    تعداد صفحات: 70 صفحه
    شابک: 978-964-91255-1-0
    امتیاز کتاب: (4.5 امتیاز با رای 2 نفر)
    کتاب مجموعه‌ای است از داستان‌ها/قطعات عرفانی (سبک معمول نویسنده) که با تصویرگری مهرآیین کاوش همراه شده است.
    اولین قطعه‌ی کتاب با عنوان "دو روز مانده به پایان جهان" با این جملات آغاز می‌شود:
    "دو روز مانده به پایان جهان، تازه فهمید که هیچ زندگی نکرده است.
    تقویمش پر شده بود و تنها دو روز، تنها دو روز خط نخورده باقی بود.
    پریشان شد و آشفته و عصبانی. نزد خدا رفت تا روزهای بیشتری از خدا بگیرد. داد زد و بد و بیراه گفت. خدا سکوت کرد. جیغ زد و جار و جنجال به راه انداخت. خدا سکوت کرد. آسمان و زمین را به هم ریخت، خدا سکوت کرد. به پر و پای فرشته و انسان پیچید، خدا سکوت کرد. کفر گفت و سجاده دور انداخت. خدا سکوت کرد. دلش گرفت و گریست و به سجده افتاد. خدا سکوتش را شکست و گفت: عزیزم، اما یک روز دیگر هم رفت. تمام روز را به بد و بیراه و جار و جنجال از دست دادی. تنها یک روز دیگر باقی است. بیا و لااقل این یک روز را زندگی کن.
    ولی او لابه‌لای هق‌هقش گفت: اما با یک روز … با یک روز چه کار می‌توان کرد …"

    چاپ کتاب تمام شده!

    آیا روش بومیان هاوایی می‌تواند درهای نعمت و فراوانی را به رویمان باز کند؟ من به شخصه در این زمینه نه تجربه دارم و نه تخصص و تبحری، اما استقبال از کتاب "محدودیت صفر" نشان می‌دهد که خیلی‌ها اعتقاد دارند که روش کتاب جواب می‌دهد.

    محدودیت صفر: روش اسرارآمیز بومیان هاوایی برای دستیابی به فراوانی، سلامتی، آرامش و فراتر از اینها
    نویسنده: جو ویتالی
    ترجمه: مژگان جمالی
    ناشر: کتیبه پارسی
    سال نشر: 1402 (چاپ 78)
    قیمت: 135000 تومان
    تعداد صفحات: 323 صفحه
    شابک: 978-600-9651-99-3
    نویسنده کتاب معتقد است "برای رسیدن به یک هدف، باید تشنه‌ی آن باشی، تشنه که نباشی اراده‌ی لازم برای تمرکز بر روی هدف و حرکت به‌سوی آن را نخواهی داشت". اما مشکل اینجاست که اگر کسی آمادگی دستیابی به چیزی را نداشته باشد نمی‌تواند انرژی لازم برای تجلی آن را ایجاد و در خود حفظ کند. پس دیر یا زود منصرف می‌شود.
    برای حل این مساله، کتاب روش بومیان هاوایی را توضیح می‌دهد. این روش کمک می‌کند تا افراد بتوانند خودآگاه خود را که مانع رسیدن به خواسته‌هایشان می‌شود پاکسازی کنند و باعث می‌شود برنامه‌های مخفی‌ای را که جلوی رسیدن به خواسته‌ها را می‌گیرند از ریشه برکنند.
    ... محدودیت صفر در مورد بازگشت به وضعیت صفر است، جایی که هیچ چیزی وجود ندارد و همه‌چیز ممکن است. در این وضعیت، هیچ فکر، حرف، عمل، خاطره، برنامه، باور یا چیز دیگری نیست، هیچ است و بس ... (برگرفته از مقدمه کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    و بالاخره، ناشر/کتابفروش محل ما هم این ماه با وجود گرانی کاغذ و انواع و اقسام مشکلات دیگر که ناشران با آن دست‌به‌گریبان هستند، دو عنوان کتاب جدید روانه بازار کرد. هر دو هم به نظر می‌رسد از نوع "تریلر/هیجانی" باشند.

    مترو 2035
    نویسنده: دمیتری گلوخوفسکی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1403 (چاپ 6)
    قیمت: 700000 تومان
    تعداد صفحات: 711 صفحه
    شابک: 978-600-182-348-0
    سال 2035 است. پس از این‌که آرتیوم در سال 2033 سکونت‌گاه موجودات تاریکی را نابود کرد، مردم ایستگاه وادنخا به چشم یک قهرمان به او نگاه می‌کردند. ولی اکنون گمان می‌کنند عقلش را از دست داده است، چون آرتیوم اعتقاد دارد ساکنین متروی مسکو تنها بازماندگان جنگ هسته‌ای 2013 نیستند.
    آرتیوم به امید شنیدن سیگنال رادیویی از دنیای بیرون، هر هفته چند بار به آخرین طبقه‌ی آسمان‌خراش اوستانکینو می‌رود، ولی تلاش‌هایش بی‌فایده است. در این میان، همسرش آنیا که از رفتار پرخاشگرانه و سرد آرتیوم به ستوه آمده، او را تهدید به ترک کردن می‌کند.
    با سررسیدن هومر، پیرمرد قصه‌گویی که داستان او در جلد دوم سه‌گانه روایت شد، زندگی آرتیوم متحول می‌شود، چون او به اطلاع آرتیوم می‌رساند که اپراتور رادیویی به نام اومباک ادعا کرده سیگنال رادیویی از ساکنین فجرهای قطبی، شهری واقع در شمال روسیه دریافت کرده است. هومر و آرتیوم برای پیدا کردن اومباک در مترو راهی سفر می‌شوند. اما در طول این سفر به رازهای مخوفی راجع به فاشیست‌های رایش، کمونیست‌های خط قرمز، تاجرین هانزا و به طور کلی، ماهیت وجودی متروی مسکو پی می‌برند، رازهایی که درک شما را از حوادث مترو 2033 و 2034 دگرگون خواهد کرد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "- آرتیوم، این کار قدغنه.
    - فرمانده ایستگاه بهمون گفت ... گفت نباید به کسی اجازه‌ی خروج بدیم.
    - فکر کردی با هالو طرفی؟ به کسی؟ کدوم کس؟ این کسی که می‌گی کی هست؟
    - دستور دستوره! ما باید از ایستگاه محافظت کنیم ... در برابر تشعشعات رادیواکتیو. این دستوره و من هم باید ازش اطاعت کنم. حالیت نمیشه؟
    - کی بهت این دستور رو داد؟ سوخای؟ حواست هست که ایشون پدرخونده‌ی منه؟ زود باش، بازش کن.
    - آرتیوم، به خاطر بی‌مبالاتی تو سر من می‌ره بالای دار …
    - اگه تو نمی‌تونی، پس خودم بازش می‌کنم.
    - الو ... سانسیچ ... بله. اینجا پست نگهبانیه ... آرتیوم اینجاست ... آرتیوم: پسرخونده‌تون. الان من باید باهاش چی کار کنم؟ بسیار خب، منتظر می‌مونیم.
    - چغلی کردی؟ آفرین نیکیتسکا، واقعا جاسوس خوبی هستی. حالا گم شو کنار! من این چیزها حالیم نمی‌شه. تو که می‌دونی آخرش این در رو باز می‌کنم، می‌دونی که میرم بیرون!
    ولی دو مرد شتابان از اتاق نگهبانی بیرون آمدند، راه آرتیوم را به طرف در سد کردند و او را با ترحم و در کمال آرامش به گوشه‌ای هدایت کردند. آرتیوم که از شدت خستگی طولانی‌مدت زیر چشم‌هایش گود افتاده بود - خستگی سفر روز قبل به روی سطح هنوز در تنش مانده بود - نای مقاومت در برابر نگهبان‌‌ها را نداشت ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    یک معترضه هم اینجا بیاورم و فهرست این ماه را تمام کنم. کتاب بعدی دومین کتاب با هنرنمایی مورگان دین است که منتشر می‌شود. همین روزها باید یکی از دو کتاب این مجموعه را بخوانم. می‌خواهم ببینم آیا یک جک ریچر مونث از مورگان دین درمی‌آید یا نه. می‌دانم این بانوی دادستان قرار نیست قهرمانی به بزن‌بهادری جک ریچر باشد. اما خب ویژگی "مبارزه با جرم و جنایت" اگر کمی هم با کله‌شقی ترکیب شود مرد و زن نمی‌شناسد و حاصل کار معمولا جذاب و خواندنی (یا دیدنی) از کار درمی‌آید.

    آخرین وداع (مجموعه مورگان دین - کتاب دوم)
    نویسنده: ملیندا لی
    ترجمه: نشاط رحمانی‌نژاد
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 110000 تومان
    تعداد صفحات: 391 صفحه
    چلسی کلارک که یک مادر جوان است برای گذراندن یک شب با دوستش از خانه خارج می‌شود ... و غیبش می‌زند. خانواده‌اش می‌دانند که او هرگز به خواست خودش دو فرزند کوچکش را ترک نمی‌کند. شوهر درمانده‌اش که مظنون اول پرونده هم هست، مورگان را استخدام می‌کند تا همسرش را پیدا و بی‌گناهی او را ثابت کند.
    به عنوان یک مادر مجرد، مورگان با خانواده چلسی احساس همدردی می‌کند و تصمیم می‌گیرد او را پیدا کند و برای این کار با لنس کروگر که یک کارآگاه خصوصی است همکاری می‌کند. ولی هرچه در این پرونده بیشتر پیش می‌روند تحقیقاتشان مرگبارتر می‌شود. زمانی که مورگان توسط یک جنایتکار خشن تخت تعقیب قرار می‌گیرد، همه چیز و همه کسی که برایش عزیز هستند در خطر خیلی بزرگی می‌افتند.
    حالا مورگان باید رد یک مجرم مجنون را برای محافظت از خانواده خودش بگیرد ... ولی نیاز نیست برای این کار از خانه‌اش بیرون برود تا آن مرد را پیدا کند. چون خودش هدف بعدیست. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "قبر کندن کار سختی بود.
    در حالی که مرد یک کپه خاک را از چاله‌ای که به بلندای زانو ارتفاع داشت بیرون می‌ریخت، نور ماه روی بیلش درخشید. با وجود سرمای شب‌های ماه اکتبر، عرق درون چشمان مرد چکید. مکث کرد و پیشانی‌اش را با یکی از آستین‌هایش پاک کرد. با یک چرخش شانه‌هایش، بیل را مثل یک نیزه درون زمین فرو کرد و گذاشت همان‌طور سیخ آنجا بماند تا او بلوز پشمی‌اش را از تن دربیاورد و آن را بیرون از چاله‌ای که کنده بود پرت کند.
    بادی که به سینه برهنه‌اش وزید پوستش را خنک کرد. بوی دود چوب هوا را پر کرد. برگ‌های خشک که مثل قالیچه‌ای زمین را پوشانده بود، به حرکت درآمد و باد نیمی از برگ‌های خشک درختان را با خود برد.
    به دسته‌ی بیل تکیه داد و صورتش را به سمت آسمان گرفت. بالای سر درختان ماه می‌درخشید، آن‌قدر در آسمان پایین بود که حس می‌کرد می‌تواند دستش را بلند کند و آن را بگیرد. یک دستش را بلند کرد و آن حالتی که گرفته بود این توهم را به وجود آورد که انگار ماه را کف دستش نگه داشته بود.
    توهم قدرت.
    با وجود شکستی که او به معنی واقعی کلمه داشت دفنش می‌کرد، انرژی در وجودش جوشید. مثل همیشه مراقب بود چه کار می‌کرد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: دو روز مانده به پایان جهان (عرفان نظرآهاری)، جزء از کل (استیو تولتز)، محدودیت صفر: روش اسرارآمیز بومیان هاوایی برای دستیابی به فراوانی، سلامتی، آرامش و فراتر از اینها (جو ویتالی)، هنر خوب زندگی کردن (رولف دوبلی)، یک روایت غیرسیاسی از یک اتفاق سیاسی: انتخابات 96 (معین فرخی)، من هشتمین آن هفت نفرم (عرفان نظرآهاری)، پیامبری از کنار خانه ما رد شد (عرفان نظرآهاری)، حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد: تاریخ مختصر سرمایه‌داری (یانیس واروفاکیس)، از پشت میز عدلیه: خاطرات طنز یک قاضی دادگستری (امین تویسرکانی)، خاستگاه دیگران (تونی موریسون)، ترانه مرغ اسیر (جازمین دارزنیک)، دختر تحصیلکرده (یک سرگذشت) (تارا وستور)، فیلسوفان در خیابان "زندگی بررسی شده" (آسترا تایلر (مصاحبه‌کننده))، انگار خودم نیستم (یاسمن خلیلی‌فرد)، جهل مقدس: زمان دین بدون فرهنگ (اولیویه روآ)، چه چیز به چه کسی می‌رسد؟ چرا؟ اقتصاد نوین جورسازی و طراحی بازار (آلوین راث)، مترو 2035 (دمیتری گلوخوفسکی)، سرباز کوچک امام (ره): خاطرات پرآوازه (اسیر 13 ساله جنگ تحمیلی مهدی طحانیان) (فاطمه دوست‌کامی (گفت‌وگو و نگارش))، رودخانه میستیک (دنیس لیهان)، آخرین وداع (مجموعه مورگان دین - کتاب دوم) (ملیندا لی)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است