کتاب‌های دی 1398

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

     

    مدتها بود که انتشار فهرست ماهانه جیره‌کتاب اینقدر دیر نمی‌شد. آنقدر دیر شد که مجبور شدیم برخلاف معمول، بسته‌های جیره‌کتاب بهمن را پیش از انتشار فهرست این ماه ارسال کنیم و احتمالا اگر از میان کتاب‌های فهرست حاضر چیزی بخواهید باید آن را اسفندماه برایتان ارسال کنیم.

    اگر از علت این تاخیر بپرسید، می‌توانم مشغله‌های آخر سال را بهانه بیاورم (امسال، پس از سال‌ها، مشغله ماه‌های آخر سال زیاد شده که علی‌القاعده باید نشانه خوبی باشد) اما ولرم بودن بازار کتاب در ماه‌های اخیر و بالا رفتن هزینه تهیه کتاب‌های فهرست هر ماه هم از جمله دیگر دلایل هستند. به هر حال با ترکیب این عوامل (که به نظر نمی‌رسد تا آخر سال تغییری در میزان اثرگذاری‌شان ایجاد شود) فکر می‌کنم فهرست دو ماه بهمن و اسفند را یکی کنم و یکجا آن را در تعطیلات فروردین‌ماه تقدیم حضورتان کنم.

    و اما فهرست دی‌ماه. پیگیری من برای سردرآوردن از زندگی و سرنوشت حاجعلی رزم‌آرا همچنان ادامه دارد. بعد از تهیه مجموعه مقالات علی میرزایی (که ماه گذشته خدمتتان معرفی شد)، این ماه کتابی از نشر خجسته را در انبار ناشر یافتم که چاپ 1382 است. قیمت کتاب البته بروز شده، اما قدمت آن و اینکه هنوز در بازار قابل تهیه است نشان می‌دهد که زندگی این سپهبد به‌قتل‌رسیده به‌دست فدائیان اسلام، چندان برای خریداران جذاب نیست! (مدتهاست به فکر نوشتن مطلبی درباره تلقی ایرانیان از "تاریخ" هستم. فکر کرده‌ام اسمش را بگذارم: "از تاریخ که حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم!")

    از ترور شاه تا ترور سپهبد رزم‌آرا (15 بهمن 1327 - شانزده اسفند 1329)
    نویسنده: ساسان ایمن‌آبادی
    ناشر: خجسته
    سال نشر: 1382 (چاپ 1)
    قیمت: 18000 تومان
    تعداد صفحات: 199 صفحه
    شابک: 964-6233-54-6
    تاریخ معاصر ایران، آکنده از وقایع و حوادث گوناگون است که بعضی از آن حوادث، با توجه به نزدیکی زمان وقوع‌شان، در پرده‌ی ابهام مانده است. در تاریخ معاصر ایران، یکی از دورانی که قابل‌توجه و بررسی می‌باشد، دوره‌ای است که از ترور ناموفق‌ شاه در دانشگاه تهران شروع و به ترور سپهبد رزم‌آرا در مسجد شاه تهران ختم شد. در این مدت، حوادث و وقایع متعددی رخ می‌دهد، شاه شروع به محکم‌کردن پایه‌های حکومت دیکتاتوری‌اش می‌کند و نهضت ملی ایران، به‌رهبری دکتر محمد مصدق، می‌کوشد به اولین هدف خود، که همانا ملی‌کردن صنعت‌نفت بوده است، برسد. مولف کتاب حاضر، کوشش کرده است که وقایع و حوادث اتفاق افتاده در این دوره را، با حفظ توالی آنها، براساس اسناد و مدارک بررسی و جمع‌بندی کند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    در ماهی که گذشت، "جهان‌کتاب" دو عنوان از تازه‌ترین کتاب‌های خود را برای جیره‌کتاب ارسال کرد و ما هم به رسم معمول آنها را اینجا به شما معرفی می‌کنیم.

    کتاب اول دغدغه‌اش محیط‌زیست است. شاید برای خیلی‌ها "هشدارهای محیط‌زیستی"، اشاره به اینکه اوضاع خراب است و باید هرچه زودتر کاری کرد، تکراری به‌نظر برسد. این روزها اغلب رسانه‌ها دارند بصورت پیوسته به این موضوع می‌پردازند (و عجیب است که با اینهمه "توجه عمومی" به مساله، اتفاق خاصی هم نمی‌افتد و تغییر چندانی در اوضاع سلامت این کره خاک، رخ نمی‌دهد) اما جدیت موضوع آنقدر هست که به‌قول متن معرفی کتاب در پشت جلد آن: "... باید به کرات یادآوری کرد."

    (معترضه: صحبت "اتفاق خاص" شد. با وجود اینهمه توجه عمومی به موضوع محیط‌زیست، شما در اعلام‌حضورِ نامزدهای انتخاباتِ پیشِِ‌روی مجلس نشانه‌ای از دغدغه درباره این مساله دیده‌اید؟)

    بزرگ‌ترین چالش تاریخ بشریت
    نویسنده: اره‌لی‌ین بارو
    ترجمه: محسن یلفانی
    ناشر: جهان کتاب
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 70000 تومان
    تعداد صفحات: 112 صفحه
    شابک: 978-600-8967-26-2
    ... نویسنده در آغاز کتاب توضیح می‌دهد که کارشناس مسائل محیط‌زیست نیست و تنها به عنوان یک شهروندِ نگرانِ دنیا این کتاب را نوشته است. او براین نکته تاکید می‌کند که مغز انسان در پیش‌بینی‌های درازمدت چندان توانا نیست و به همین علت باید به‌کرات یادآوری کرد که فاجعه از مدت‌ها پیش آغاز شده است.
    نگاه انسانی نویسنده به مسئله محیط‌زیست و نحوه برخورد با آن هم تازگی دارد و هم دلگرم‌کننده و اطمینان‌بخش است. او با زبانی در عین‌حال قابل فهم و مستدل، و دور از خیال‌بافی‌های ناشی از خوش‌باوری و حسن‌نیتِ صرف، توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان و باید فاجعه‌ای را که در پیش است، به فرصتی برای تحقق انسانیت تبدیل کرد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    متن کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "ما در برابر وضعیت بی‌سابقه‌ای قرار گرفته‌ایم، آینده در خطر است. در درازای تاریخ کره زمین هیچ موجود زنده‌ای همچون انسان رفتار نکرده است. امکان اینکه آینده‌ای در پیش داشته باشیم، به یک مسئله تبدیل شده که بس عظیم و چندلایه است: پای سرنوشت همه موجودات زنده در میان است. باید از پس دو منشورِ گونه و فرد به این مسئله اندیشید.
    عمر کره زمین تقریبا برابر است با نیمی از عمر گیتی. سیاره ما سرگذشتی پرتلاطم و توفانی را پشت سر گذاشته و اینک دوران پیری خود را می‌گذراند. دوران ابتدایی کره زمین با تراکم و تغلیظ غبارهای بدوی بر اثر نیروی جاذبه، و با بمباران‌های شدید شهاب‌سنگ‌ها همراه بوده است. اما حیات بسی سریع، تقریبا چهار میلیارد سال پیش، بر کره زمین پدید آمده است. در بستر چشمه‌های داغ، ماده این حالت ویژه و احتمالا منحصربه‌فرد - حیات - را کاوش کرده و بدان دست یافته است. حالتی که تعریف آن بسی دشوار و بازشناختن آن، آنجا که خود را به نمایش می‌گذارد، بسی آشکار است ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    صحبت از انتخابات شد! می‌دانید که به‌جز این فهرست ماهانه، جیره‌کتاب درگیر تهیه یک فهرستِ فصلی از کتاب‌های علوم‌انسانی هم هست که مخاطبان آن جیره‌کتابی‌ها نیستند (چند سال پیش چند نوبت کتاب‌های آن فهرست را در معرض دید جیره‌کتابی‌ها قرار دادیم، اما استقبال آنقدر کم بود که از ادامه کار منصرف شدیم!)

    از ویژگی‌های "آن فهرست دیگر" این است که کتابهایش حتما باید چاپ اول باشند. برای همین اگر در زمان تهیه کتاب‌ها اشتباها کتاب‌هایی که چندین چاپ از انتشارشان گذشته، انتخاب شوند، هنگام تنظیم فهرست آنها کنار گذاشته می‌شوند و معمولا به داخل قفسه‌های کتابخانه شخصی منتقل می‌شوند تا بعد سرفرصت کاربردی دیگر برایشان اندیشیده شود.

    حقوق اساسی ذکاالملک هم از آن کتاب‌هایی بود که تهیه‌اش کردیم اما بعد در هنگام تهیه فهرست متوجه شدیم که کتاب اولین‌بار، در سال‌های اخیر، در سال 1382 منتشر شده و بنابراین چاپ اخیر، همانطور که در شناسنامه‌اش هم آمده، چاپ اول آن نیست.

    قبل از آنکه کتاب را کنار بگذارم، چند دقیقه‌ای آن را تورق کردم و به نظرم رسید موضوع آن در این‌روزها، صد و پانزده سال پس از انتشارش، می‌تواند جالب باشد.

    حقوق اساسی آداب مشروطیت دول (اولین کتاب حقوق اساسی در ایران)
    نویسنده: محمدعلی فروغی (ذکاالملک)
    ترجمه: به کوشش علی‌اصغر حقدار
    ناشر: کویر
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 28000 تومان
    تعداد صفحات: 148 صفحه
    شابک: 978-964-8161-02-1
    رساله حقوق اساسی یعنی آداب مشروطیت دول در دوران اولین مجلس شورای ملی و یکسال بعد از صدور فرمان مشروطیت نگاشته شده و اصول حقوقی دولت مشروطه و وظایف پارلمان و نقش ملت را در نظام سیاسی تازه تبیین نموده است؛ رساله‌ی فروغی از یک مقدمه و دو باب اصلی راجع به اختیارات دولت و حقوق ملت تشکیل شده است؛ تفاوت قانون اساسی با دیگر قوانین موضوعه و بحث از اشکال حکومت و نحوه‌ی تشکیل دولت مدرن مشروطه و نقش پارلمان در احقاق حقوق شهروندان و جایگاه قانون در انتظام جامعه، از مسائلی هستند که در رساله‌ی حقوق اساسی، فروغی از آنها سخن گفته است.
    این رساله فقط یکبار در سال 1326 قمری به چاپ رسیده است و چاپ فعلی آن از روی نسخه‌ی خطی کتابخانه‌ی مجلس شورای ملی منتشر می‌شود. رساله‌ی فروغی با توجه به شرایط آن زمان اولین متن و یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که اصول حقوق مدرن و دولت مشروطه را در خود جای داده است. فروغی در این رساله همانند تاریخ فلسفه و علم اقتصاد از پیشگامان و روشنفکرانی به شمار می‌رود که با درک دریافت روح زمانه نیازهای فکری و فرهنگی دوران خود را پاسخ گفته است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    دیباچه کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "بعد الحمد و الصلوه، علم حقوق که در معنی، دانش سیاست مدن باشد، الزم و اهم علوم و فنون است؛ زیرا که بدون دانستن این علم و فن، احدی به درستی از عهده رتق و فتق امور مملکت بر نیاید و پیشرفتی چنانکه باید و شاید ننماید و چون کار ملک و ملت مختل ماند، کار دنیا بی‌سامان خواهد بود و اختلال کار این جهان البته اسباب اغتشاش کار جهان دیگر خواهد شد. یعنی دنیای هر قوم خراب باشد، آخرت ایشان نیز خراب است و شما خود بهتر می‌دانید که عبادت و بندگی با پریشانی و سرگردانی میسر نشود و دست و دل شکسته پی هیچ کار نرود؛ پس علم حقوق و فن سیاست مدن کار دنیا و آخرت هر دو را اصلاح می‌کند و خلایق را به سر منزل سعادت ابدی و مامن سلامت و راحت سرمدی می‌رساند و از تنگنای شقاوت و رنج تزلزل و ناامنی می‌رهاند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    راستش را بخواهید از خلاصه داستانی که در پشت جلد "ماده تاریک" آمده خیلی نمی‌شود سردرآورد که موضوع داستان چیست. فقط همین‌که رگه‌هایی از علمی-تخیلی (شاید هم غلیظ‌تر از "رگه") در داستان به‌چشم می‌خورد ... بنابراین انتخاب کتاب برای قرار گرفتن در سبد خرید دی‌ماه بیشتر با توجه به امتیازها و ستاره‌های دریافتی کتاب در سایت آمازون و goodreads انجام شده است.

    باشد تا رجوع به نظر جمهور اهل‌کتاب ما را به کتابی خواندنی رهنمون شود! (انگار خوب حال‌وهوای انتخابات "بَرَم داشته!")

    ماده تاریک
    نویسنده: بلیک کراوچ
    ترجمه: هادی سالارزهی
    ناشر: نشر نون
    سال نشر: 1402 (چاپ 7)
    قیمت: 279000 تومان
    تعداد صفحات: 382 صفحه
    شابک: 978-622-6652-09-4
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    "از زندگیت راضی هستی؟"
    این‌ها آخرین کلماتی‌اند که جیسون دسن به خاطر دارد، قبل از اینکه فرد ناشناسی که ماسک به صورت دارد او را برباید، قبل از اینکه به هوش بیاید و متوجه شود دست و پایش به تخت چرخ‌داری بسته شده و تعدادی غریبه دوروبرش را گرفته‌اند، و قبل از اینکه شخص ناشناسی به او لبخند بزند و بگوید: "خوش اومدی، رفیق قدیمی."
    اما این تمام داستان نیست. زندگی جیسون با قبل فرق کرده؛ همسرش درواقع همسرش نیست. پسرش هرگز متولد نشده است. خود جیسون هم دیگر یک استاد معمولی فیزیک نیست، بلکه دانشمند باهوش و معروفی است که موفق به کشف خارق‌العاده‌ای شده است، کشفی محیرالعقول.
    آیا جیسون عقلش را از دست داده است؟ آیا خواب می‌بیند؟ اگر چیزی که جیسون می‌داند حقیقت دارد، پس چرا نمی‌تواند دلیلی برای اثباتش پیدا کند؟ چرا یک‌شبه تمام چیزهایی که می‌دانسته و می‌شناخته او را ترک کرده‌اند؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "پنج‌شنبه‌شب‌ها را دوست دارم.
    در چنین شب‌هایی احساسی به من دست می‌دهد که شاید نتوانم با هیچ کلمه‌ای توصیفش کنم.
    شب دورهمی خانوادگی، این رسم ماست، فقط خودمان سه تا.
    پسرم چارلی پشت میز نشسته بود و داشت نقاشی می‌کشید. او تقریبا پانزده سالش است. پدرسوخته، در طول تابستان دو اینچ رشد کرده و حالا هم‌قد من است.
    صورتم را از پیازی که در حال خردکردنش بودم برگرداندم و به او گفتم: "می‌تونم ببینمش؟"
    دفترش را بالا گرفت و رشته‌کوهای درهم و برهمی را که شبیه منظره‌ای از سیاره‌ای ناشناخته بود به من نشان داد.
    گفتم: "چقدر قشنگه. از رو بیکاری داری نقاشی می‌کشی؟"
    "پروژه کلاسیه. باید تا فردا تحویل بدم."
    "خب پس برو بقیه‌اش رو هم بکش جناب آقای لحظه‌آخری."
    خوشحال بودم، با حالت مستی خمارگونه‌ای در آشپزخانه‌ام ایستاده بودم و روحم هم خبر نداشت که امشب پایان همه‌ی این خوشی‌ها خواهد بود. پایان هر چیزی که می‌شناختم، هر چیزی که دوست داشتم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دو کتاب بعدی هرکدام‌شان یکجورهایی درباره "نوشتن" هستند. از موضوع‌های مورد علاقه من. برای این قفسه در ماه‌ها و سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی کتاب منتشر شده. هم ترجمه و هم تالیف. نمی‌دانم کتاب‌های این قفسه همانقدر که تنوع‌شان زیاد شده، خواننده هم دارند یا نه. کاشکی اگر از خوانندگان کتابهای این قفسه/موضوع هستید پس از خواندن هرکتاب به آن امتیاز بدهید و نظرتان را درباره‌اش ثبت کنید تا کار انتخاب را برای دیگرانی که وسوسه می‌شوند کتابی درباره این موضوع بخوانند، راحت‌تر کنید.

    نقش‌هایی به یاد: گذری بر ادبیات خاطره‌نویسی
    نویسنده: احمد اخوت (تالیف و ترجمه)
    ناشر: گمان
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 50000 تومان
    تعداد صفحات: 363 صفحه
    شابک: 978-600-7289-26-6
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب اول از مجموعه‌ای با عنوان "زندگی‌نگاره‌ها" که انگار ناشر بنا دارد آن را توسعه دهد و عنوان‌های دیگری در آینده به آن بیافزاید.
    این کتاب مجموعه‌ای است از مقالات به قلم نویسندگان مختلف، از ری برادربری و سوزان سونتاگ تا رولان بارت و آگاتا کریستی. و البته احمد اخوت! موضوع همه مقالات نیز خاطره و "یاد" است از "دیگران".

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    قصه‌ها از کجا می‌آیند: از فیلمنامه‌نویسی و زندگی
    نویسنده: اصغر عبداللهی
    ناشر: اطراف
    سال نشر: 1402 (چاپ 7)
    قیمت: 98000 تومان
    تعداد صفحات: 159 صفحه
    شابک: 978-600-98019-9-2
    کتاب اول از مجموعه‌ای با عنوان "تجربه‌ی نوشتن". نویسنده جستارهای این کتاب، فیلمنامه‌نویس سینمای ایران است و نوشتن فیلمنامه‌ فیلم‌هایی همچون "خانه خلوت"، "جهیزیه‌ای برای رباب"، "مرسدس"، "به خاطر هانیه" و ... را در کارنامه خود دارد.
    اولین جستار کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "اگر در یک فامیل بزرگ، جنگ و دعوای کهنه‌ای باشد و از قضا دختر و پسر جوانی به هم دلبستگی پیدا کنند، چه می‌شود؟ این ایده‌ی مناسبی برای یک فیلمنامه‌ی سینمایی است؟ با اولین آدمی که در میان می‌گذارم می‌گوید "خب این‌که همون رومئو و ژولیت شکسپیره. چرا به تماشاگر کلک می‌زنی؟ چرا رک و راست نمی‌گی داری اقتباس می‌کنی؟"
    "از شکسپیر فقط هملت و مکبث و اتللو را خوندم."
    "حتما از کسی شنیدی یا جایی طرحی از این نمایشنامه رو خوندی. فیلمش ..."
    "شک ندارم که فیلم رو ندیدم. نمایشنامه رو هم نخوندم. واقعا از همین جایی که گفتم به ایده رسیدم. یه خانواده‌ی ایرانی."
    "باشه قبول، تو راست می‌گی. ایده‌ی بدی نیست. پلات می‌ده بهت. یه پلات عاشقانه با پس‌زمینه‌ی خانوادگی."
    "وقتی از خانواده می‌گی حتما کمی هم اجتماعی هست دیگه، خانواده تو اجتماع معنی می‌ده خب ولی اگه بخوای خیلی اجتماعیش کنی ممکنه عاشقانه‌ش کم‌رنگ بشه یا بره زیر مباحث عمیق اجتماعی و ایده عوض بشه."
    به یک خانواده‌ی متمول و جاسنگین تهرانی فکر می‌کنم. چیزهای مختصری از شازده‌های باقی‌مانده‌ی تهرانی خوانده‌ام. از سر کنجکاوی نمایشنامه‌ی رومئو و ژولیت را هم می‌خوانم. بالاخره یک روز باید این نمایشنامه را بخوانم. حالا می‌خوانم، بلکه به ایده‌ام کمک کند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دومین کتاب دریافتی از "جهان‌کتاب" برای فهرست این ماه، یک زندگینامه/معرفی‌نامه مصور است درباره کافکا. مدتهاست که "مسخ"، "محاکمه" و "قصر" را تهیه کرده‌ام تا بخوانم. کافکا از آن نویسنده‌هایی است که باید حتما تا قبل از مرگ چیزی از او خواند. اما خب، نگاهش به زمانه و زندگی از آن نگاه‌هاست که احساس می‌کنم با ذائقه من جور درنمی‌آید (یکی نیست بپرسد، تو که هنوز چیزی از او نخوانده‌ای چطور درباره "نگاهش" حکم صادر می‌کنی!) خلاصه اینکه پس از چند سال، هنوز "دل‌ودماغ کافکاخوانی" حادث نشده است. شاید خواندن این زندگینامه مصور کمک کند تا حال‌وهوایم تغییر کند و بالاخره همین روزها یکی از کتابهای او را برای خواندن دم‌دست قرار دهم.

    فرانتس کافکا: انسان زمان خود و زمان ما
    نویسنده: رادک مالی
    ترجمه: رضا میرچی
    ناشر: جهان کتاب
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 70000 تومان
    تعداد صفحات: 103 صفحه
    شابک: 978-600-8967-25-5
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتابی غنی درباره معروف‌ترین شهروند پراگ که زندگی و آثار کافکا را در وسیع‌ترین چشم‌انداز به کتاب‌خوان‌هایی معرفی می‌کند که می‌خواهند این نویسنده را هرچه کامل‌تر بشناسند. این کتاب از دنیایی سخن می‌گوید که در آن ادبیات پراگ به آلمانی نوشته می‌شد؛ دنیای علاقه‌مندی‌های کافکا، خانواده و دوستانش، و همچنین دنیای داستان‌های عجیب او، که تا به امروز خوانندگان و منتقدان بر آن تعمق می‌کنند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    علاوه بر ترجمه‌های معمول آثار کافکا که در بالا به آنها اشاره کردم، چند ماه پیش اقتباسی کمیک‌استریپ از مسخ خریدم و در این‌مدت کتاب مانده بود سرگردانِ من که نمی‌دانستم باید آن را در قفسه‌ی نوجوانان قرار بدهم یا اینکه آن را کتابی برای بزرگسالان در نظر بگیرم. در نهایت این نسخه از مسخ را "داستان نوجوان" برچسب زدم، اما فکر کردم بد نیست آن را به بزرگسالانی که احیانا مثل من در حس‌وحال خواندن نسخه کلاسیک مسخ نیستند، اینجا هم معرفی کنم.

    مسخ؛ داستان مصور
    نویسنده: اقتباس پیتر کوپر از داستان فرانتس کافکا
    ناشر: علمی و فرهنگی
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 10000 تومان
    تعداد صفحات: 80 صفحه
    شابک: 978-600-436-476-8
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)

    اقتباسی در سبک کمیک‌استریپ از کتاب معروف کافکا. در پشت جلد کتاب از قول نشریه "شیکاگو تریبون" آمده است:

    "کمیکی مطلقا ادبی ... کوششی با چشمان باز و کاملا حساب‌شده که برای خوانده‌شدن در قالب ادبیات طراحی شده است؛ ولو اینکه ادبیاتی باشد که تا امروز نمونه‌اش را ندیده‌ایم. اگر مسخ درسی جاودان در خود داشته باشد، این است که آنچه ناخواسته است، همیشه جلو چشممان است؛ و این طرز فکر تقریبا در تمام پنل‌های کار کوپر که به‌زیبایی آزاردهنده است، مشهود است."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    خب می‌رسیم به کتاب‌های تازه‌ی ناشر هم‌محل خودمان. در مورد "تیتوس گرون" شاید اشاره به این نکته خالی از لطف نباشد که کتاب، یکی از کلاسیک‌های ادبیات فانتزی است که البته آوازه‌اش به اندازه‌ی "ارباب حلقه‌ها"ی تالکین در جهان نپیچیده. اما اهلِ این بخش از ادبیات، کتاب و نویسنده‌اش را تکریم و احترام می‌کنند. قیمت پشت جلد کتاب هم 99500 تومان است که می‌شود گفت همان "صدهزارتومان" خودمان! فکر می‌کنم این اولین‌بار است که کتابی صدهزارتومانی را در یکی از فهرست‌های ماهانه معرفی می‌کنم. این"رکورد" با توجه به اینکه جیره‌کتاب کار خودش را در بهمن 1383 با حق عضویتی ده‌هزار تومانی برای ارسال ماهانه کتاب آغاز کرده‌ است، به نظرم قابل توجه است.

    تیتوس گرون
    نویسنده: مروین پیک
    ترجمه: سیدمهیار فروتن‌فر
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 99500 تومان 85000 تومان
    تعداد صفحات: 758 صفحه
    شابک: 978-600-182-590-3
    قرن‌هاست که گورمنگاست، قلعه‌ای سترگ به وسعت کلان‌ترین کلان شهرها، منزلگاه و مسند حکمرانی خاندان اشرافی گرون است و جایگاه برپایی آداب و رسوم مقدس و نامیرا و البته نامتعارف‌شان - از مراسم دوسالانه‌ی حک کردن شکل ماه نیمه پشت قفسه‌ی زرادخانه با خنجری آیینی گرفته تا لگدمال کردن سفره‌ی صبحانه‌ی خورده نشده. اما همزمان با به دنیا آمدن جدیدترین عضو خاندان و هفتاد و هفتمین لردِ گورمنگاست، تیتوس، نمایشی به غایت غریب‌تر - و از بدروزگار، شوم‌تر - به روی صحنه‌ی سایه‌پوش قلعه می‌رود: استیرپایک، شاگرد آشپزی جوان و جاه‌طلب که از بیگاری در مطبخ معظم به تنگ آمده و تاب تحمل زندگی زیر سایه‌ی سهمگین سلطان میگسار مطبخ، سرآشپز کوه‌پیکر و کج‌رفتار قلعه، سوئلتر را از کف داده است، عزم جزم می‌کند تا به هر قیمت از آن دوزخ زمینی بگریزد و با چنگ زدن به هر دستاویز ممکن راهش را به سمت ستیغ سلسله مراتب سازمانی آن سازمان باز کند؛ خواه این دستاویز سنگی بیرون‌زده از دیوار باشد، خواه باز کردن باب آشنایی با پزشک خیرخواه و خل‌وضعِ خاندان، دکتر پرون اسکوالرو خواه ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "گورمنگاست، یا بهتر بگوییم، پشته‌ی مرکزی و بنیادین سنگ‌های بر هم چیده‌ی گورمنگاست، جلوه‌ای پرجلال و جبروت می‌داشت اگر می‌شد آن را تنها و منزه از توده‌ی کلبه‌های محقری که چون مرضی واگیردار از پای دیوارهای بیرونی‌اش به اطراف سرایت کرده بود در نظر آورد. کلبه‌ها که هر یک تا کمر به همسایه‌ی پشتی‌اش تکیه داشت، بر سراشیب زمین می‌خزیدند و بالا و بالاتر می‌رفتند تا سرانجام استحکامات قلعه راه‌شان را سد می‌کرد. کلبه‌های این درونی‌ترین مدار که دامن‌گیر دیوارهای بلند شده و چون گلسنگ به آن چسبیده بودند، افتخار این هم‌جواریِ بی‌مهر و عطوفت با قلعه‌ی بالای سرشان را به حکم قوانین کهن آن ملک یافته بودند. هر روز و هر فصل، سایه‌ی پشت‌بندهای باد و باران سوده و برجک‌های مخروب یا مرتفع قلعه بر بام کج و معوج کلبه‌ها دامن می‌گسترد. بلندتر و دامن گسترده‌تر از همه، سایه‌ی "برج چخماق" بود که پوشیده با پاره‌های ناهمگون پیچک سیاه، چون انگشت معیوبی از میان مشت استخوانی سنگ‌ها بیرون زده بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    امان از این دنباله‌ها! کتاب بعدی سومین کتاب از مجموعه "فصل استخوان" است. ناشر هم‌محل ما خیلی از اوقات به‌روی خودش نمی‌آورد و کتاب‌هایی را که مشکوک به نوشته شدن برای نوجوان‌ها هستند بدون هیچ تذکر و نشانه‌ای منتشر می‌کند. در این وضعیت اغلب اینطور برداشت می‌شود که کتاب مناسب بزرگسالان است و ... البته شاید در این زمینه ایراد چندانی هم بر او وارد نباشد. معروف‌ترین کتابی‌هایی که منتشر کرده، مجموعه هری پاتر، آنقدر مشتری و فدایی غیرنوجوان داشته که او را به این نتیجه برساند که تقسیم‌بندی‌های سنی چندان هم قابل‌اعتماد نیستند!

    قیام آواز (مجموعه فصل استخوان - کتاب سوم)
    نویسنده: سامانتا شنن
    ترجمه: حسین شهرابی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 70000 تومان 63000 تومان
    تعداد صفحات: 527 صفحه
    شابک: 978-600-182-581-1
    پیج ماهونی، پس از جنگی خونین با دشمنانش، به جایگاه خطرناکی دست یافته است؛ نسابانوی لندن شده است، یعنی سرکرده‌ی صنف روشن‌بینان لندن. اما برای رسیدن به چنین جایگاهی به جکسن هال خیانت کرده و حالا بسیاری از دوستان سابقش دشمن او شده‌اند و دشمنان سابقش هم قدرتمندتر از قبل برضد او عمل می‌کنند.
    در این وضعیت متزلزل، او باید دنیای خلافکاران لندن را به ثبات برساند و جایگاه خودش را هم تثبیت کند. درعین‌حال، باید با حکومت "قلعه" بجنگد که روزبه‌روز تسلط بیش‌تری بر زندگی مردم انگلستان پیدا می‌کند و روزبه‌روز روشن‌بینان بیش‌تری را به بند می‌کشد. اما حالا قلعه ابزار تازه‌ای پیدا کرده: "حس‌سپر"، دستگاهی مرگبار که روشن‌بینان را شناسایی می‌کند و سربازان دیکتاتوری را به سراغ‌شان می‌فرستد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "نورِ چراغ‌ها چشم‌های عاریه‌ام را می‌سوزاند. هنوز در بدنی دیگر و در همان اتاق ایستاده بودم، اما همه چیز تغییر کرده بود.
    لبخند بر لب‌هایش داشت. همان برقِ قدیم در چشم‌هایش بود، انگار تازه خبری خوب از حراج برایش آورده باشم. جلیقه‌ی مشکی پوشیده بود که لنگرهای طلاییِ درهم‌تنیده بر رویش گلدوزی کرده بودند و دستمال گردنِ سرخی هم بسته بود. دستکش ابریشمی به یک دستش داشت و با همان دست عصای عاجش را گرفته بود.
    گفت: "گویا به تسخیرِ تن از فاصله‌ی دور هم تسلط پیدا کردی. الحق که همیشه شگفت‌زده‌م می‌کنی."
    دسته‌ی عصا چینی بود، به شکلِ سر اسبی سفید.
    ناشره با صدایی آرام گفت: "تصور می‌کنم با مباشرِ اعظم من آشنا باشی."
    بالاخره نفسم را بیرون دادم؛ از وقتی او را دیدم اولین‌بار بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    دیگر اینکه فکر می‌کنم هنوز برای یکی دو ماه دیگر هم "پارکر" برای معرفی داشته باشیم. گوش‌شیطان‌کر استقبال جیره‌کتابی‌ها هم از کتابهای این مجموعه بد نبوده. باز توصیه می‌کنم کسانی که کتاب‌های این مجموعه را تهیه کرده و خوانده‌اند، امتیازی به این کتابها بدهند و اگر حوصله دارند توضیحی و نظری ثبت کنند تا بقیه دوستداران ادبیات هیجان‌انگیز و بزن‌بهادری بتوانند با کمک آن دید بهتری نسبت به این مجموعه پیدا کنند.

    سرقت (مجموعه پارکر - 5)
    نویسنده: ریچارد استارک (دونالد ای. وست‌لیک)
    ترجمه: علی عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 30000 تومان
    تعداد صفحات: 239 صفحه
    شابک: 978-600-182-574-3
    کار غیرممکنی به نظر می‌رسد: سرقت از دو بانک و حسابداری کارخانه و تمام جواهرفروشی‌های شهر در یک شب، اما با دور هم جمع کردن افراد حرفه‌ای و فرماندهی پارکر شدنی است.
    همه‌چیز خوب پیش می‌رود تا این که کینه‌های شخصی پیشنهاددهنده‌ی کار مشکلاتی برای گروه‌شان به وجود می‌آورد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "وقتی پادو او را تنها گذاشت پارکر به طرف تلفن رفت و با اپراتور طبقه‌ی پایین تماس گرفت و شماره‌ی موردنظرش را به او گفت و صبر کرد و گوش داد به صدای تق‌تق و خش‌خش گوشی. کاسه‌ی صبرش داشت لبریز می‌شد و می‌خواست برود طبقه‌ی پایین تا با یک تلفن سکه‌ای تماسش را بگیرد که در نهایت صدای تق‌تق به پایان رسید و به جایش صدای بوق خوردن تلفن را شنید.
    پارکر درست مثل پالسِ در آن‌طرف خط بوق‌ها را می‌شمرد و در همان حال اتاق را نظاره می‌کرد. این یکی هم اتاق هتلی بود مثل بقیه‌ی هتل‌ها، فقط چون در جرسی‌سیتی قرار داشت احتمالا کمی از بقیه کثیف‌تر بود، همین.
    بعد از هشتمین بوق اپراتور فضول روی خط آمد و گفت: "آقا، ظاهرا مشترک موردنظرتون جواب نمی‌ده."
    پارکر گفت: "یه کم تنبله. بذار بوق بخوره." ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    و اما فیل در تاریکی! کتاب پیشتر یکبار در سال 1358 منتشر شده. من هم همان نسخه‌ی کتابِ زمانِ چاپ سال 1358 را خوانده‌ام (شاید اگر سراغ کتابهای ابوی بروم، هنوز هم آن نسخه جایی در کتابخانه او باشد!) آن سال‌های نوجوانی خوره‌ی داستان پلیسی بودم و از جیبی‌هایی که سرچشمه‌شان در استانبول و شاه‌آباد بود تا نسخه‌های انگلیسی داستان‌های آگاتا کریستی، هرچه که دستم می‌رسید را می‌خواندم. شاید برای همین بود که روزی ابوی "فیل در تاریکی" را دستم داد و گفت حالا که اینقدر کتاب پلیسی دوست داری این را هم بخوان. بعد از 40 سال کتاب مجددا تجدید چاپ شده و ... در همان چند جمله اول یادآوری "پیکان" و نقطه‌ضعف پنجره‌‌های سمت راننده و شاگردش که باعث می‌شد باز کردن در ماشین برای دزدها مثل آب‌خوردن باشد، نوستالژیک بود!

    فیل در تاریکی
    نویسنده: قاسم هاشمی‌نژاد
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1399 (چاپ 3)
    قیمت: 35000 تومان
    تعداد صفحات: 178 صفحه
    شابک: 978-964-363-906-8
    جلال امین، گاراژداری قدیمی است که برادرش حسین در آلمان تحصیل می‌کند. حسین در بازگشت برای جلال یک اتومبیل بنز آخرین مدل می‌آورد. شبکه‌ای تبهکار بدون اطلاع حسین در ماشینش هروئین جاسازی کرده‌اند و پس از ورود اتومبیل به ایران به دنبال آن هستند. حسین به دست تبهکاران به قتل می‌رسد و جلال برای گرفتن انتقام او، به مقابله با آنها می‌پردازد.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "جلال امین وقتی حساب کرد، دید همه‌چیز باید صبح همان روزی شروع شده باشد که ماشین او را دم خانه‌اش در باغ صبا خالی کرده بودند. ساعت هفت صبح بود، روز اول چار-چار، و بیرون سرما بیداد می‌کرد و نمور بود، چون که آسمان ابر بود، دم باریدن، و یک هفته بود همه منتظر بودند و نمی‌بارید. جلال امین کلید در قفل پیکان پنجاه و یک سورمه‌ایش انداخت دید در قفل نبود. فکر کرد شاید از حواس پرت در را دیشب نبسته رفته بود. دقت کرد دید بادشکن سمت چپ را میله انداخته بودند لولاش را شکسته بودند. بادشکن هرز بود. آن‌وقت در داشبور را باز کرد. از رادیوی ترانزیستور سونی و دربازکن و خودکار و جعبه آچاری که حسین، برادرش، از آلمان سوغات فرستاده بود خبر نبود. حتی نمکدان بلور را هم برده بودند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    ماه گذشته از آنور آب یکی از دوستان "شادترین کودک محله" را بهمان سفارش داد تا آن را به عنوان هدیه برای یکی از دوستانش که تازه بچه‌دار شده بود ارسال کنیم. پیشتر یکبار دیگر هم کتاب را تهیه و ارسال کرده بودیم، ولی در آن نوبت فرصت نشده بود که مشخصات کتاب را تمام و کمال در بانک اطلاعاتمان ثبت کنیم. اینبار از فرصت استفاده کردیم و تا قبل از ارسال کتاب آن را تورقی کردیم تا مشخصاتش را هم ثبت کرده باشیم.

    شادترین کودک محله: روانشناسی تربیت کودکان نوپا (9 ماهه تا 4 ساله)
    نویسنده: هاروی کرپ
    ترجمه: طاهره یراقچی
    ناشر: پنجره
    سال نشر: 1402 (چاپ 32)
    قیمت: 250000 تومان
    تعداد صفحات: 408 صفحه
    شابک: 978-964-7822-65-7
    ... اما اگر این باور که نوپایان درست همانند غارنشینان هستند، در نزد شما عجیب و غریب به‌نظر می‌آید، پس می‌توانید حرف من را زیاد جدی نگیرید تااین‌که خودتان پی ببرید. به هر پارکی که دل‌تان می‌خواهد بروید و بچه‌های "در حال بازی" را تماشا کنید. رفتار بچه‌های پنج‌ساله مثل "آدم‌های" کوچک است، نوبت را رعایت کرده، و جهت پایان دادن به درگیری از کلمات استفاده می‌کنند. درحالی‌که بچه‌های یک‌ساله مثل غارنشین‌های کوچک (یا حتی یک شمپانزه) رفتار می‌کنند. ناشیانه راه می‌روند. برای اول شدن دیگران را هل می‌دهند، و وقتی عصبانی می‌شوند جیغ می‌زنند.
    البته؛ حتی وحشی‌ترین نوپا، حقیقتا یک غارنشین نیست! اما از این مفهوم می‌توانید مثل پنجره‌ای جادویی استفاده کنید و از آن رفتارهای فرزندتان را به شیوه‌ای جدید و ژرف ملاحظه کنید.
    و همین‌که ذهن‌تان را به این ایده جدید مجهز کرده و یادگیری تکنیک‌های ساده این کتاب را آغاز نمودید، از‌این‌که می‌بینید رفتار فرزند نوپای‌تان چقدر سریع تغییر می‌کند، حیرت‌زده خواهید شد. بی‌اغراق بگویم که خواهید توانست به 50 درصد از کج‌خلقی‌های او ظرف چند ثانیه و به 90-50 درصد از خشم ناگهانی‌اش قبل از رخداد خاتمه دهید.
    چه می‌شود اگر نوپای شما از معدود بچه‌های ملایم و آرام باشد و هرگز دست به طغیان نزند؟ به‌هرحال شما متوجه خواهید شد که رویکرد شادترین نوپا کماکان یک ابزار فوق‌العاده است زیرا به شما کمک می‌کند تا:
    - صبر و شکیبایی، حس احترام و همکاری او را تقویت کنید.
    - به او بیاموزید که یک دوست و شنونده خوب باشد.
    - اعتمادبه‌نفس و خودباوری را در او پدید بیاورید.
    - به‌لحاظ احساسی، کودکی خوب و سالم بار بیاورید.
    می‌دانم که ارایه همه این مطالب در قالب یک کتاب اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، اما نکاتی که قصد آموختن‌شان را دارید حقیقتا نتیجه‌بخش خواهند بود! ... (برگرفته از مقدمه کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    و بالاخره می‌رسیم به آدری هپبورن و راه‌وروش زندگی‌اش. راستش هرچه این کتاب را بالا پایین کردم متوجه نشدم که آیا این یک زندگینامه است یا کتابی با موضوع "اینجوری زندگی کنید تا رستگار باشید" که این روزها بازارش خیلی داغ است (بهش چی میگن؟ خودسازی؟!) انگار کتاب هردوی اینها هست. استقبال از آن در حد چهارده نوبت چاپ هم احتمالا دلیلش همین دوگانگی است.

    راهنمای دوست‌داشتنی بودن به روش آدری هپبورن
    نویسنده: ملیسا هلسترن
    ترجمه: یاسمن رضایی
    ناشر: میلکان
    سال نشر: 1402 (چاپ 34)
    قیمت: 265000 تومان
    تعداد صفحات: 222 صفحه
    شابک: 978-600-7443-22-4
    امتیاز کتاب: (1.5 امتیاز با رای 2 نفر)
    سال‌هاست از میان ما رفته و مدام محبوب‌تر می‌شود؛ چون هر روز بیش‌تر از گذشته مشخص می‌شود جانشینی ندارد. کتابی که می‌خوانید اما فقط درباره زندگی خانم آدری هپبورن نیست. ملیسا هلسترن، در این کتاب مشهور و پرفروش بین‌المللی‌اش، کوشیده از میان گفته‌ها و خاطرات ستاره‌ی "تعطیلات رومی" و "صبحانه در تیفانی"، از سال‌های تلخ جنگ جهانی تا دوران آرامش در سوئیس، راه‌ورسم آدری‌بودن، و روش زندگی را بیرون بکشد؛ در ده فصل. آکنده از زیبایی، مهربانی، ایمان، سرزندگی و امید. پیچیده‌شدن در همان تصویر آشنایی که از او در خاطر داریم: یک بازیگر، یک خانم خانه، یک مادر، یک ستاره‌ی مد، مظهری از زن رشدیافته در شهرهای مدرن قرن بیستم، و البته یک عاشق شکلات! خلاصه که کتابی است در این‌باره: اگر بزرگ‌ترین ستاره‌ی دنیا هم باشی، اول باید یاد بگیری قشنگ زندگی کنی. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    متن کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "روزی روزگاری، آدری هپبورن فقط یک دختربچه بود - دختری که به کلاس باله می‌رفت و آرزو داشت آنا پاولوای آینده باشد. دختری که با برادرهایش از درخت بالا می‌رفت، در اتاقش کتاب می‌خواند و گاهی احساس بی‌اطمینانی می‌کرد، اما یاد گرفته بود ادامه بدهد. دختری که عاشق این بود که دوست داشته شود، درست مثل همه‌ی ما.
    همین‌طور که دخترک بزرگ می‌شد، با سختی‌ها و اتفاقاتی که در مقطعی از زندگی برای همه‌ی ما رخ می‌دهد روبه‌رو شد: ناامیدی، خستگی، کشمکش و خالی شدن حساب بانکی و البته برخی از اتفاقاتی که همه‌ی ما به‌راحتی نمی‌توانیم آن‌ها را درک کنیم: موفقیت یک‌شبه، سقط جنین و تهیه‌کننده‌های استودیو، آن‌هم در حالی که مردم دنیا دارند نگاهت می‌کنند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: شادترین کودک محله: روانشناسی تربیت کودکان نوپا (9 ماهه تا 4 ساله) (هاروی کرپ)، از ترور شاه تا ترور سپهبد رزم‌آرا (15 بهمن 1327 - شانزده اسفند 1329) (ساسان ایمن‌آبادی)، بزرگ‌ترین چالش تاریخ بشریت (اره‌لی‌ین بارو)، راهنمای دوست‌داشتنی بودن به روش آدری هپبورن (ملیسا هلسترن)، حقوق اساسی آداب مشروطیت دول (اولین کتاب حقوق اساسی در ایران) (محمدعلی فروغی (ذکاالملک))، ماده تاریک (بلیک کراوچ)، فیل در تاریکی (قاسم هاشمی‌نژاد)، سرقت (مجموعه پارکر - 5) (ریچارد استارک (دونالد ای. وست‌لیک))، نقش‌هایی به یاد: گذری بر ادبیات خاطره‌نویسی (احمد اخوت (تالیف و ترجمه))، قصه‌ها از کجا می‌آیند: از فیلمنامه‌نویسی و زندگی (اصغر عبداللهی)، فرانتس کافکا: انسان زمان خود و زمان ما (رادک مالی)، تیتوس گرون (مروین پیک)، قیام آواز (مجموعه فصل استخوان - کتاب سوم) (سامانتا شنن)، مسخ؛ داستان مصور (اقتباس پیتر کوپر از داستان فرانتس کافکا)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است