کتاب‌های فروردین 1397

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 1 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    کمتر پیش می‌آید وقتی کتابی را در فهرست‌هایمان معرفی می‌کنیم، کتاب قبلا "ستاره گرفته باشد!" اما این ماه دو کتاب اول فهرست این ویژگی را دارند. کتاب اول سفارش یکی از مشترکین جیره‌کتاب بود که انگار تا به دستشان رسید (آنهم با تاخیر بخاطر برخورد با تعطیلات نوروز) یکی دو روزه آن را مطالعه کردند و قبل از اینکه ما این فهرست را برپا کنیم، امتیاز خودشان را برای کتاب ثبت کردند. امتیاز داده شده آنقدر بالا هست که کنجکاوی‌ام را تحریک کند تا ببینم داستان از چه قرار است. مخصوصا که هرچه گشتم روی اینترنت خلاصه داستان شسته‌رفته‌ای برای داستان خانم مرادی آهنی پیدا نکردم (راستی، کسی یک خلاصه داستان برای "شهرهای گمشده" سراغ ندارد؟!)

    شهرهای گمشده
    نویسنده: آیدا مرادی آهنی
    ناشر: کتاب سده
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 74000 تومان
    تعداد صفحات: 369 صفحه
    شابک: 978-600-97170-8-8
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 2 نفر)

    داستان با این جملات آغاز می‌شود:

    "مثل هواپیمایی در آسمان شب، که دنیای اطرافت سیاه باشد و نامعلوم.

    این بهترین تصویری بود که می‌شد از زندگی محیا قوامیان در زمستان 2014 داد. اما همه‌ی چیزی نبود که آن روز ظهر، در مسجد امام الخویی نیویورک، به آن فکر کند. بعد از نماز، تکیه داده بود به یکی از ستون‌های طرف خواهران، جز او، فقط سه زن عرب را می‌دیدی، با روسری‌ها و کاپشن‌های رنگی که زیپش را تا زیر چانه کشیده بودند بالا. نماز را پشت سرشان، همان جا، کنار حائل بین زنانه و مردانه خوانده بود.

    نور سفید چراغ‌های سقفی، مثل سوزی که آرام از در نمازخانه می‌آمد تو، حال عقربه‌ی کندی را داشت که به زور می‌رود جلو اما نمی‌ایستد. حتی اکوی صدای واعظ کمی تاخیر داشت. و انگار سهم این سوی پرده بود که با یک حائل صدای امام جماعت را می‌شنیدند. همه‌چیز می‌توانست کند باشد و آرام، الا مرگ که سید احمد نوری داشت درباره‌ی آن وعظ می‌کرد. کنار مرگ راه رفتن برای بعضی‌ها یک جور اعتیاد است که از دردِ احتیاط زیاد سراغش می‌روند …"

    چاپ کتاب تمام شده!

    امتیاز کتاب بعدی را هم همان مشترک قبلی به کتاب داده است، این‌بار نه چندان تشویق‌کننده!
    راستش وقتی داشتم کتاب را می‌خریدم، به این موضوع فکر می‌کردم که ادامه دادن داستان الیزابت بنت و آقای دارسی، آنهم در ژانر پلیسی-جنایی بسیار کار ریسک‌داری است. طرفداران شاهکار جین آستین معمولا آنقدر زیاد و در طرفداری‌شان آنچنان پابرجا هستند (بهش می‌گویند "تعصب"؟) که بعید است دستکاری در تصویر این دو شخصیت ادبی برای روایت داستانی دیگر خیلی به مذاق‌شان خوش بیاید. مخصوصا اگر قرار باشد داستان را پی.دی. جیمز روایت کند که به نظر خاصیت اصلی آثارش این است که اغلب قهرمانی وجود ندارد و همه شخصیت‌ها توی داستان‌هایش بالاخره یک وجه نادلچسب انسانی از خودشان بروز می‌دهند. اما خب، این اختلافی است میان خانم‌ها آستین و جیمز و ما خوانندگان گرامی معمولا خودمان را وارد این دعواهای ادبی نمی‌کنیم. پس بهتر است داستان را بخوانیم!

    مرگ به پمبرلی می‌آید
    نویسنده: پی. دی. جیمز
    ترجمه: فرناز تیموراف
    ناشر: قطره
    سال نشر: 1397 (چاپ 2)
    قیمت: 40000 تومان
    تعداد صفحات: 370 صفحه
    شابک: 978-600-119-958-5
    امتیاز کتاب: (2 امتیاز با رای 1 نفر)
    سال 1803 است، شش سال می‌شود که دارسی و الیزابت ازدواج کرده‌اند و به نظر نمی‌رسد زندگی منظم پمبرلی هرگز مختل شود؛ اما شب قبل از مهمانی رقص سالانه، هنگامی که کالسکه‌ای از راه می‌رسد و از بیشه‌زار پمبرلی به سمت عمارت می‌آید، همه‌ی این شادی‌ها تهدید می‌شوند. لیدیا ویکهام، کوچک‌ترین خواهر الیزابت، از کالسکه بیرون می‌آید و جیغ می‌کشد که شوهرش به قتل رسیده است ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "همه‌ی زن‌های مریتون بر این باور بودند که آقا و خانم بنت از لانگبورن در شوهر دادن چهارتا از پنج دخترشان خوش‌شانس بوده‌اند. مریتون شهر کوچک داد و ستد در هرتفوردشر، اصلا جای جالبی برای تفریح نیست، نه مکان دیدنی زیبایی دارد و نه تاریخچه‌ی معروفی، هرچند به تنها ساختمان مهم در ندرفیلدپارک هم، با این که تحسین‌برانگیز است، در کتاب‌های معماری برجسته‌ی آن ناحیه هیچ اشاره‌ای نشده. شهر یک سالن همایش دارد که مراسم رقص در آن مرتب برگزار می‌شود، اما از تماشاخانه خبری نیست و بهترین سرگرمی مردم این است که در خانه‌های خودشان مهمانی بگیرند و کسالت مهمانی‌های شام و بازی ویست با همان مهمان‌های همیشگی را با شایعه‌پراکنی‌ها بکاهند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب بعدی هم پلیسی است، و تصور می‌کنم نظر عمومی خوانندگان در مورد آن بسیار مثبت‌تر از کتاب قبلی بوده (کاربران سایت آمازون هم به "مرگ به پمبرلی می‌آید" امتیاز متوسطی داده‌اند!) به هر حال آنچه توجه من را به داستان خانم لئون جلب کرد ارتباط کمیسر و قتل با "کتاب" بود.

    کمیسر برونتی یاد می‌گیرد که هیچ کتابی را از روی جلد قضاوت نکند
    نویسنده: دونا لئون
    ترجمه: سبا هاشمی‌نسب
    ناشر: چترنگ
    سال نشر: 1396 (چاپ 2)
    قیمت: 28000 تومان
    تعداد صفحات: 300 صفحه
    شابک: 978-600-95942-8-3
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    چند کتاب ارزشمند از کتابخانه معتبری در قلب ونیز ناپدید می‌شوند. کارکنان کتابخانه بر این باورند که محققی آمریکایی آن‌ها را دزدیده است؛ اما برونتی به این نتیجه می‌رسد که او نمی‌تواند به تنهایی این کار را کرده باشد. طی بازجویی برخی از مراجعان مرموز کتابخانه، برونتی در ورطه رازهای شوم بازار سیاه کتاب‌های عتیقه می‌افند و وقتی پرونده وارد مرحله دهشتناک‌تری می‌شود، برونتی چاره‌ای به جز زیرورو کردن صفحاتی از گذشته، برای برملا کردن حقیقتی مخوف ندارد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "دوشنبه کسل‌کننده‌ای بود. بیشترش به خواندن اظهارات مکتوب شاهدان درباره دعوایی بین دو راننده تاکسی گذشته بود که یکی از آن‌ها را با آسیب مغزی و دست راست شکسته راهی بیمارستان کرده بود. اظهارات دریافتی متعلق بود به زوجی آمریکایی که از دربان هتلشان خواسته بودند برایشان یک تاکسی آبی به مقصد فرودگاه خبر کند؛ دربان که می‌گفت یکی از رانندگان همیشگی هتل را خبر کرده است؛ باربر که می‌گفت کاری به جز شغلش انجام نداده و آن هم گذاشتن چمدان آمریکایی‌ها در تاکسی‌ای را شامل می‌شده که به لنگرگاه آمده بوده است؛ دو راننده تاکسی که یکی از آن‌ها در بیمارستان سوال‌وجواب شده بود. با توجه به آنچه برونتی از آن داستان‌های جورواجور دستگیرش می‌شد، وقتی راننده همیشگی تلفن دربان را دریافت می‌کند، همان نزدیکی‌ها بوده؛ اما به هتل که می‌رسد، تاکسی دیگری در اسکله لنگر گرفته بوده است ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    از مضرات خرید غیرحضوری کتاب و پرسه نزدن در کتابفروشی‌ها یکی هم این است که از اقبال خریداران نسبت به یک کتاب خاص، دیر با خبر می‌شوم. "از سرد و گرم روزگار" هم از آن کتاب‌هایی بود که در زمستان سال گذشته چیز زیادی درباره آن نشنیدم و اصلا متوجه نشدم که کتاب در عرض دو ماه پنج شش بار تجدید چاپ شده. بعد که آن را در خریدهای والده دیدم و شناسنامه‌اش را کاویدم، این تعداد تجدید چاپ در مدت کوتاه توجه‌ام را جلب کرد و بعدش هم که شماره نوروزی مجله "تجربه" کتاب را به عنوان منتخب غیرداستانی خود از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 1396 معرفی کرد. به نظر می‌آید که یک خبرهایی هست!

    از سرد و گرم روزگار
    نویسنده: احمد زیدآبادی
    ناشر: نشر نی
    سال نشر: 1401 (چاپ 17)
    قیمت: 140000 تومان
    تعداد صفحات: 285 صفحه
    شابک: 978-964-185-520-0
    زندگینامه و خاطرات روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و تحلیل‌گر شناخته شده ایرانی که در آن به شرح زندگی خود تا 18 سالگی می‌پردازد.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "آب قنات در قعله مظفرخان به‌آرامی جریان داشت. تابستان بود و توت‌های درشت و رسیده یکی پس از دیگری از بلندای درختان کهنسال به روی آب فرومی‌افتادند و بر سطح آن شناور می‌شدند. پسرکی سه ساله روی "کُت پله" - جایی که آب از جوی روباز به تونلی سربسته از نای وارد می‌شود - دراز کشیده بود و با فروبردن سرش به عمق جوی، در انتظار رسیدن دانه‌های شیرین توت به قصد شکار آن‌ها بود. در آن لحظه هیچ‌کس در قعله نبود. مادرش برای جمع‌آوری هیزم به باغ پسته "امیر آقا" رفته بود و خواهرانش هم در پستوهای نمور و تاریک به قالی‌بافی مشغول بودند. پسرک با نخستین تقلا برای شکار دانه‌های توت، با سر به عمق آب فرورفت ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی را عیدی گرفتم. بله، آقای کتابفروش هم ممکن است که کتاب عیدی بگیرد!

    تام‌کت در هزارتوی عشق
    نویسنده: تیم اوبراین
    ترجمه: اقشین رضاپور
    ناشر: همان
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 125000 تومان
    تعداد صفحات: 407 صفحه
    شابک: 978-600-98227-1-3
    توماس چیپرینگ استاد دانشگاه است و زبانشناسی تدریس می‌کند. او پس از جدایی از همسرش با ناامیدی به شهر زادگاهش بازمی‌گردد و به سوی خانه‌ای که کودکی‌اش را در آن سپری کرده کشیده می‌شود. در حیاط پشتی خانه او با دونا مواجه می‌شود که حالا ساکن خانه است. دونا به توماس علاقمند می‌شود و به همین خاطر موافقت می‌کند تا در گرفتن انتقام از همسر سابقش به توماس کمک کند ...
    "تام‌کت در هزارتوی عشق" داستان طنزآمیزی است که به یکی از مهمترین چالش‌های بشری یعنی کشمکش میان زن و مرد پاسخ‌های حیرت‌انگیزی می‌دهد. عشق در این رمان به سبک امریکایی است، جهانی که در آن آسمان به زمین آمده و حتی تکرار معجزه هم چیزی جز بحران در پی ندارد. قهرمان داستان یک استاد برجسته زبان‌شناسی، دروغ‌گویی غیرقابل اصلاح، زنباره‌ای خستگی‌ناپذیر و خودمحوری تمام‌عیار است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "از آن صبح مضحک داغ و روشن ژوئن 1952، در مینه‌سوتای نیمه‌ی دوم قرن شروع می‌کنم که من و هربی زیلسترا دو تکه تخته را به هم میخ کردیم و اسم‌اش را گذاشتیم هواپیما. هربی گفت: "حالا فقط یه موتور می‌خواد."
    کلمه‌ی موتور - که هزار جور معنی داشت - ناگهان قدم به زندگی من گذاشت. به خانه رفتم و پدرم را پیدا کردم.
    گفتم: "من یه موتور می‌خوام!"
    گفت: "موتور؟"
    "موتور هواپیما."
    پدرم به فکر فرو رفت. گفت: "فهمیدم، یکی برات می‌خرم."
    "کی؟"
    پدرم گفت: "خیلی زود، همین روزا."
    قول بود؟
    وعده‌ی سرخرمن بود؟
    من و هربی تمام تابستان را انتظار کشیدیم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    این ماه هم ناشر/کتابفروشِ بچه‌محل ما دو کتاب جدید به بازار عرضه کرد. کتاب اول تاریخی است و درباره زندگی ملکه الیزابت اول. کتاب به داستان زندگی معروف‌ترین حکمران زن دنیا از زمان رسیدن به سلطنت می‌پردازد. نویسنده داستان زندگی الیزابت را از زمان تولد تا قبل از رسیدن به سلطنت در کتاب دیگری روایت کرده که آنهم در این سال‌ها جزو کتاب‌های مورد توجه علاقمندان به داستان‌های تاریخی بوده است.

    بازی ازدواج
    نویسنده: آلیسون ویر
    ترجمه: آفاق زرگریان
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 3)
    قیمت: 260000 تومان
    تعداد صفحات: 582 صفحه
    شابک: 978-600-182-312-1
    امتیاز کتاب: (3.5 امتیاز با رای 2 نفر)
    کتاب داستان زندگی الیزابت اول است از زمان رسیدن به سلطنت انگلستان در بیست و پنج سالگی تا پایان عمرش در شصت و نه سالگی.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "او جامه‌ی عزای سیاه پوشیده بود. با اینکه قلبش سرشار از شادی بود باید در کمال متانت در مراسم سوگواری خواهری حضور پیدا می‌کرد که هم از او ترسیده بود و هم متنفر شده بود. به این مناسبت لباسی سیاه پوشیده بود و کهربای سیاه بر نیم‌تنه‌ی سیاه و تنگ لباسش می‌درخشید. همچنین بر دنباله‌ی بلند آن و بر گوش و موهای قرمزش که زیر نیم‌کلاه رسمی نوک‌تیز جمع شده بود. در آن شامگاه نوامبر سرد و خشک، در روز نیل به سلطنت، با وقار و قامتی افراشته، لبخند بر لب، در میان صفوف درباریان مشتاقی قدم برمی‌داشت که به قصر هتفیلد آمده و در سرسرای بزرگ آن ازدحام کرده بودند. برای تشکیل اتاق شورا، پرده‌ی حریر گلداری با شتاب آویزان شده بود و یک صندلی سلطنتی در زیر آسمانه‌ی طلایی زربفت مزین به نشان ارتش سلطنتی انگلستان روی شاه‌نشین قرار گرفته بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    حالا که صحبت علمی-تخیلی‌ها شد اجازه بدهید کتاب بعدی را هم معرفی کنم. داستانی نسبتا کوتاه از فیلیپ کی. دیک که می‌توانست بصورت جزئی از یک مجموعه داستان منتشر شود اما مترجم و ناشر ترجیح داده‌اند آن را بصورت مستقل منتشر کنند.

    ما یادآوری کاملی را برای شما ممکن می‌سازیم
    نویسنده: فیلیپ ک. دیک
    ترجمه: امیرمحمد جوادی
    ناشر: مجید
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 10000 تومان
    تعداد صفحات: 72 صفحه
    شابک: 978-964-453-031-9
    مردی در آرزوی دیدن مریخ سر از شرکتی درمی‌آورد که وعده‌ی خاطره‌ای ساختگی از این سفر را به او می‌دهد.
    در طول پروسه‌ی القاء این خاطره، اتفاقاتی می‌افتد که سیر خطی داستان را به مارپیچی تو در تو در ذهن مرد بدل می‌کند: خاطراتی از کارهایی که انجام نداده و یا خاطراتی از کارهایی که انجام داده، اما نمی‌داند چگونه این خاطرات را که باورشان ندارد از یاد برده بوده است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "بیدار شد ... و مریخ را می‌خواست. به دره‌ها فکر می‌کرد. قدم زدن در میان آن‌ها چه حسی خواهد داشت؟ همین که به خود آمد، این رویا بزرگ و بزرگ‌تر می‌شد؛ این رویا و اشتیاق، گویی می‌توانست حضور دربرگیرنده‌ی جهانی دیگر را حس کند که تنها ماموران دولتی و مقام‌های رده‌بالا دیده بودند؛ اما کارمندی ساده مثل او؟ بعید بود بتواند این فرصت را پیدا کند.
    همسرش کرستن که خواب‌آلود بود، با اشاره‌ی همیشگی‌اش که برخاسته از حالت عصبی‌اش بود، پرسید: "داری پا می‌شی یا نه؟ اگه آره، دکمه‌ی قهوه‌ی داغ روی اجاق لعنتی رو بزن." ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی را به واسطه فیلمی که از روی آن ساخته شده، می‌شناختم. در حقیقت دیدن همان فیلم باعث شد که از ارادتمندان "امیلی بلانت" بشوم.

    همه کاری که باید بکنی کشتن است
    نویسنده: هیروشی ساکورازاکا
    ترجمه: سارا پورحسینی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 25000 تومان
    تعداد صفحات: 288 صفحه
    شابک: 978-600-182-311-4
    فقط یک چیز بدتر از مردن وجود دارد. اینکه دوباره و دوباره بمیری ... هنگام حمله‌ی فضایی‌ها، کیجی کی‌ریا فقط یکی از تازه‌سربازانی‌ست که لباس نظامی به تنش کرده‌اند و به عنوان توپ دم گوشت به میدان نبرد می‌فرستندش. کیجی در جنگ می‌میرد و در نتیجه‌ی یک سری حوادث هر روز صبح دوباره زنده می‌شود تا دوباره بجنگد و دوباره بمیرد.
    او در 158امین چرخه‌ی میان مرگ و زندگی‌اش متوجه چیزی متفاوت می‌شود. چیزی که انتظارش را نداشت: سرباز زنی که او را با نام "عوضی تمام‌فلزی" می‌شناختند. آیا "عوضی" کلید فرار کیجی است یا مسبب آخرین مرگ او؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "وقتی گلوله‌ها شلیک می‌شوند، فقط کمی زمان می‌برد تا وحشت سرتاپای سرباز را فرا بگیرد. مرگ فلزی چرخان توی هوا از کنار گوشت عبور می‌کند.
    گلوله‌های توپ از دوردست صدای غرش آرام و انفجار خاک ایجاد می‌کنند؛ صدایی تهی که بیش‌تر از این‌که بشنوی‌اش، حسش می‌کنی. آن‌هایی که نزدیک‌تر منفجر می‌شوند صدای بلندتر و واضح‌تری دارند. صدایی که دندان‌هایت را درون دهانت به لرزه درمی‌آورند و می‌دانی این توپ‌ها به سمت تو هدف گرفته شده‌اند. آن‌ها درون خاک گودال‌های عمیقی ایجاد می‌کنند و حجابی از خاک در هوا معلق می‌ماند تا در دور بعدی شلیک، پاره شود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    خب، می‌رسیم به شبه‌قاره هند و مسائل تمام‌نشدنی این خطه! آنچه توجه‌ام را به کتاب بعدی جلب کرد مسابقه کتابخوانی "گرانفیمتی" بود که ناشر سال گذشته براساس این کتاب طراحی (و احتمالا اجرا) کرده است. نام رومن رولان و اثری از او در رابطه با زندگینامه یکی از بزرگان مطمئنا همیشه توجه من را به خود جلب می‌کند. اما این‌بار جوائزی که انتشارات روزبهان برای مسابقه کتابخوانی خود در نظر گرفته بود، تاثیر بیشتری در انتخاب و خرید کتاب برجای گذاشت.

    مهاتما گاندی
    نویسنده: رومن رولان
    ترجمه: محمد قاضی
    ناشر: روزبهان
    سال نشر: 1402 (چاپ 12)
    قیمت: 152000 تومان
    تعداد صفحات: 150 صفحه
    شابک: 978-600-174-117-3
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    زندگینامه رهبر سیاسی و معنوی مردم هند. او رهبری مبارزه با استعمار بریتانیا در این کشور را تا رسیدن این کشور به استقلال برعهده داشت.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "چشمان آرام و کدر، کوتاه‌قد و ضعیف‌الجثه، با صورت لاغر و گوش‌های بزرگ برگشته. شب‌کلاهی سفید بر سر و جامه سفیدی از پارچه خشن در بر، پابرهنه، غذایش برنج است و میوه، و به‌جز آب نمی‌آشامد. روی زمین می‌خوابد، کم می‌خوابد و دائم کار می‌کند. گویی جسمش به حساب نمی‌آید. در برخورد اول هیچ چیز در او جلب توجه نمی‌کند مگر حالت صبری عظیم و عشقی بزرگ. پیرسن که وی را در سال 1913 در افریقای جنوبی می‌بیند به یاد سن‌فرانسوا داسیز می‌افتد. به سادگی کودکان است، و حتی با رقیبان خود نیز مهربان و مودب ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    پروژه جمع کردن مجموعه نامه‌های ادیبان مختلف به محبوبانشان هم همینطور آهسته و پیوسته ادامه دارد. هرازچندگاهی کتابی در این زمینه به بازار می‌آید و من هم برای کامل شدن کلکسیونم آن را تهیه می‌کنم. کتاب بعدی هم جزو همانهاست که قرار است به کار کامل کردن این مجموعه بیاید.

    داستایفسکی به آنا
    نویسنده: فیودار داستایفسکی
    ترجمه: یلدا بیدختی‌نژاد
    ناشر: علمی و فرهنگی
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 30000 تومان
    تعداد صفحات: 316 صفحه
    شابک: 978-600-436-293-1
    کتاب حاوی گزیده‌ای از نامه‌های داستایفسکی به همسرش، آنا گریگوری‌یونا سنیتکینا است.
    بخش اول کتاب با متن نامه‌ای به تاریخ 18 مه 1867 آغاز می‌شود:
    "فرشته من، آنا جانم، سلام
    این هم چندخطی برای تو از خبرها و کاروبار روزانه‌ام. هر روز صبح برایت می‌نویسم و این نیاز من شده است، چون هرلحظه‌ام را به تو می‌اندیشم. فکرش را بکن، هر شب تو و ماشا (خواهرزاده‌ام)، به خوابم می‌آیید. در خوابم با او آشتی کرده‌ایم و من خیلی خوشحالم.
    دیروز سرد و حتی بارانی بود؛ تمام روز ضعف داشتم و اعصابم به‌قدری خراب بود که به زحمت روی پا بند بودم. باز خوب شد در قطار هرطور شده دوساعتی را خوابیدم. دیروز مدام خوابم می‌آمد. اینجا هم باز قمار ... قماری که از شرش خلاصی ندارم و تو می‌توانی تصورش را بکنی که چه‌قدر پریشانم. این را هم تصور کن: از سر صبح بازی را شروع کردم و تا وقت ناهار شانزده امپریال باختم. دوازده‌تای دیگر با چندتالر برایم ماند. بعد از ناهار، با این عزم که عاقلانه‌تر عمل کنم، رفتم و شکر خدا همه آن شانزده‌تایی را که باخته بودم، بردم و علاوه بر آن، صد گولدن دیگر هم بردم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    داستان کتاب بعدی هم درست در همان زمانی اتفاق می‌افتد که تلاش‌های گاندی ثمر داده، هند به استقلال رسیده و جدایی پاکستان از هند در حال انجام است. یکی از فجیع‌ترین دو تکه شدن‌های جغرافیایی که معمولا کسی درباره آن و میزان تلفاتش زیاد صحبت نمی‌کند.

    قطار به سوی پاکستان
    نویسنده: خوشوانت سینگ
    ترجمه: نوذر نیازی
    ناشر: مروارید
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 219 صفحه
    شابک: 978-964-191-502-7
    داستان در تابستان سال 1947 و در بحبوحه بحران جدایی پاکستان از هندوستان می‌گذرد. در روستایی نزدیک مرز هند و پاکستان مسلمان‌ها و سیک‌ها با صلح و صفا مشغول زندگی هستند. با به قتل رسیدن یک نزول‌خوار محلی در روستا همه به جوگوت سینگ، یکی از اوباش روستا، ظنین می‌شوند. اما در همین زمان قطاری حامل جسد سیک‌های کشته شده در درگیری‌های میان سیک‌ها و مسلمان‌ها در دیگر نقاط کشور به روستا می‌رسد و این باعث به راه افتادن حمام خون در روستا می‌شود. حالا این برعهده جوگوت است که با وجود برخورد اهالی روستا با او، دوباره صلح و آرامش را به زادگاه خود بازگرداند.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "تابستان 1947 با همه‌ی تابستان‌های پیش فرق داشت. هندوستان، هرگز چنین تابستانی به خود ندیده بود. هوا سوزنده بود و غبارآلود، باران‌های موسمی دیر شده بود. هفته‌ها از پس هم می‌گذشت و ابرها می‌آمدند و تنها سایه‌ای بی‌باران بر آسمان می‌گسترانیدند و بعد می‌رفتند. مردم فکر می‌کردند به‌خاطر گناهان‌شان مورد خشم خداوند قرار گرفته‌اند.
    تابستان سال پیش، وقتی خبر جدایی پاکستان از هندوستان به کلکته رسید، مردم به جان هم افتاده و تنها در مدت چند ماه هزاران نفر از اقوام مختلف کشته شدند. مسلمان‌ها مدعی بودند هندوها برای کشتار آنان نقشه کشیده‌اند و هندوها تمام تقصیر را بر گردن مسلمان‌ها می‌انداختند. در حالی که هر دو طرف، دستشان به خون هم آلوده بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    درباره کتاب بعدی باید این معترضه را اینجا بیاورم که به نظر از این پس (و تا اطلاع ثانوی) نشر اطراف هر کتابی منتشر کند، آن را خواهم خرید. این "روش انتخاب کتاب" عجیب و غریب گاهی برای بعضی از ناشرها حادث می‌شود. شکر خدا که فعلا دوستان خیلی پرکار نیستند وگرنه معلوم نبود بر سر جیب مبارک چه بلایی خواهد آمد!

    این هم مثالی دیگر: چهار جستار از حقایق زندگی روزمره
    نویسنده: دیوید فاستر والاس
    ترجمه: معین فرخی
    ناشر: اطراف
    سال نشر: 1402 (چاپ 17)
    قیمت: 97000 تومان
    تعداد صفحات: 118 صفحه
    شابک: 978-600-98019-3-0
    مقاله "آب این است" با این جملات آغاز می‌شود:
    "دوتا ماهی داشتند با هم شنا می‌کردند که سر راه‌شان خوردند به یک ماهی پیرتر که داشت از آن‌ور می‌آمد و برایشان سر تکان داد و گفت "صبح‌بخیر بچه‌ها! آب چه‌طوره؟" بعد دوتا ماهی جوان کمی دیگر شنا کردند تا آخرش یکی‌شان به آن یکی نگاه کرد و گفت "آب دیگه چه کوفتیه؟"
    اگر الان نگران شده‌اید که می‌خواهم این‌جا خودم را آن ماهی پیر دانا جا بزنم و به شما ماهی‌های جوان‌تر بگویم آب چیست، خواهش می‌کنم نگران نباشید. من آن ماهی پیر دانا نیستم. منظور دم دستی داستان ماهی‌ها این است که واقعیت‌های بدیهی و در دسترس و مهم معمولا همان‌هایی هستند که دیدن و حرف زدن درباره‌شان از بقیه سخت‌تر است. البته که این حرف در یک جمله انگلیسی تبدیل می‌شود به یک کلیشه پیش‌پاافتاده، اما واقعیت این است که در سنگرهای روزمره زندگی بزرگ‌سالانه کلیشه‌های پیش‌پاافتاده می‌توانند به اندازه مرگ و زندگی بزرگ شوند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    این ماه برای قفسه "کسب و کار و مدیریت" هم دو کتاب خریدم. راستش به نظر می‌رسد که مدتی است دست‌اندرکاران نشر این شاخه از کتاب‌ها عنوان‌های مطرح‌تر و مهم‌تری را برای ترجمه و انتشار انتخاب می‌کنند و خب همین مساله منِ نابلد را هم وسوسه می‌کند که خیلی از این کتاب‌ها را بخرم و (انشاالله!) بخوانم.

    بازاریابی عصر چهارم: گذار از بازاریابی سنتی به دیجیتال
    نویسنده: فیلیپ کاتلر
    ترجمه: احمد روستا، سجاد عبدالله‌پور
    ناشر: سیته
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 50000 تومان
    تعداد صفحات: 190 صفحه
    شابک: 978-600-5253-97-0
    فرضیه‌ی اصلی کتاب این است که بازاریابی باید با ماهیت دگرگونی‌پذیر راه‌های دسترسی به مشتریان در اقتصاد دیجیتال هماهنگ شود. نقش بازاریابی، هدایت‌کردن مشتریان در طول سفرشان است که آگاهی از یک محصول یا خدمات تا حمایت از آن محصول یا خدمات را در بر می‌گیرد. عصر چهارم نشان از چگونگی عبور از گذشته به آینده است. همچنین راهبردها، راهکارها، توصیه‌ها و هشدارها را به کسانی نشان می‌دهد که در جست‌و‌جوی تازه‌های سازنده و ارزنده مهیای هر گونه رشد و توسعه هستند.
    بازاریابی عصر چهارم به یاری مفهومی عمیق‌تر و گسترده‌تر از بازاریابی انسان‌محور تمام جنبه‌های سفر مشتریان را پوشش می‌دهد و می‌تواند تحولی چشمگیر در کسب و کارهای گوناگون به وجود بیاورد. (برگرفته از توضیحات کتاب در وب‌سایت ناشر)

    چاپ کتاب تمام شده!

    رسیدن به فروش بیش از حد: راه خلق صف‌های طولانی برای یک کسب و کار
    نویسنده: دنیل پریستلی
    ترجمه: محمدرضا عمرانی
    ناشر: نگاه نوین
    سال نشر: 1401 (چاپ 11)
    قیمت: 100000 تومان
    تعداد صفحات: 238 صفحه
    شابک: 978-600-8913-05-4
    ... بعضی‌ها دنبال مشتری نیستند. بلکه این مشتری‌ست که دنبال آن‌هاست.
    در دنیایی که انتخاب‌های زیادی داریم، چرا این اتفاق می‌افتد؟ چرا با وجود انتخاب‌های زیادی که داریم، مردم برای بعضی از این انتخاب‌ها صف می‌کشند، بیش‌تر پول می‌دهند یا از قبل، رزروشان می‌کنند؟ چرا این آدم‌ها و محصولات این‌قدر خواهان دارند؟
    این کتاب می‌خواهد علت این اتفاق را بگوید. علتش پدیده‌ای‌ست به نام "بیش‌تر شدن تقاضا نسبت به عرضه" یا همان "فروش بیش از حد" ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    ریچارد رایت، نویسنده کتاب بعدی، به نوشتن آثاری مرتبط با مسائل تبعیص نژادی معروف است و "تعطیلات وحشت‌زا" تنها اثر اوست که ربطی به این موضوع ندارد و بنابراین شخصیت‌های آن هم سیاه‌پوست نیستند! احتمالا تلاشی از سوی نویسنده برای آنکه استعداد خود را در زمینه‌ای متفاوت با آنکه همه او را با آن می‌شناسند محک بزند و ببیند خارج از حیطه‌ی آشنای خود چند مرده حلاج است.

    تعطیلات وحشت‌زا
    نویسنده: ریچارد رایت
    ترجمه: عبدالحسین شریفیان
    ناشر: امیرکبیر
    سال نشر: 1395 (چاپ 2)
    قیمت: 17500 تومان
    تعداد صفحات: صفحه
    شابک: 978-964-00-1840-8
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "آبشاری از نور ضعیف زردرنگ از چلچراغ‌های بلورین بر سر و روی بیش از پانصد نفر مرد و زنی که پشت میزهای دراز و باشکوه تالار ضیافت جفرسن - یکی از بزرگترین و مجلل‌ترین هتل‌های وسط شهر نیویورک - شام می‌خوردند می‌پاشید. نوارهای تاب خورده کاغذی به رنگ‌های سرخ و سیاه و طلایی چون سایبان افسانه‌ای پرزرق و برقی سقف و دیوارها را آراسته بود و محیطی غنی و فشرده و رنگین را نشان می‌داد.
    بالای دیواری در سمت راست که طول اطاق را تشکیل می‌داد نزدیک سقف پرچم بزرگ سفیدی به‌طور نمایان به نخ بسته شده بود و بر آن با حروف قرمز و آبی نوشته بود:
    شرکت سهامی بیمه عمر لانگویتی تمام دنیا را دربرگرفته و به شما و بازماندگان شما امنیت می‌بخشد. امشب ما به آرسکین فولر به خاطر سی سال خدمت نمونه و صادقانه‌اش درود می‌فرستیم و از او وداع می‌کنیم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    فلوبر هم از آن نویسنده‌هایی است که احتمالا هر اثری از او به چشمم بخورد آن را تهیه می‌کنم. بگذریم که خواندن این یکی با ساختار نمایشنامه‌گونه‌اش به نظرم خیلی مدیتیشن لازم دارد.

    وسوسه آنتونیوس قدیس
    نویسنده: گوستاو فلوبر
    ترجمه: کتایون شهپر راد، آذین حسین‌زاده
    ناشر: نیلوفر
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 85000 تومان
    تعداد صفحات: 272 صفحه
    شابک: 978-964-448-724-8
    آنتونیوس، به قصد عزلت‌نشینی، به صحرای طیبه می‌رود؛ در آن‌جا شیطان بر وی ظاهر می‌شود تا با وسوسه او را از دین به‌درکند. این وسوسه‌ها گاهی در قالب سلطه‌جویی و عظمت‌خواهی (ریاست، قتل‌عام، شهرت، قدرت، علم ...) و گاهی نیز به شکل عشرت‌طلبی و شهوت‌رانی (پول، زن، رفاه، ...) نمود می‌یابد.
    این اثر، که نه رمان است و نه نمایشنامه و نه شعر و، در عین‌حال، هر سه این انواع را در بردارد، از قالب‌های رایج ادبیات غرب فاصله می‌گیرد و چونان اثری چندوجهی و بی‌اندازه مدرن جلوه‌گر می‌شود ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "در سرزمین طیبه ... فراز یک کوه، بر قطعه زمینی هموار و مدور، به‌شکل نیم قرص ماه، که سنگ‌هایی درشت درمیانش گرفته است.
    آن عقب کلبه زاهد است. از گل و نی بوریا، با سقفی مسطح و بدون در. داخل کلبه، کوزه‌ای گلی و قرصی نان سیاه به‌چشم می‌خورد؛ در وسط، بر رحلی چوبین، کتابی بزرگ؛ روی زمین، این‌جا و آن‌جا، رشته‌های کنف، دو سه حصیر، سبدی و چاقویی.
    در ده قدمی کلبه، صلیبی بلند بر زمین نشانده‌اند؛ و، در آن‌سوی تکه زمین هموار، خرمابنی کهنسال و تابیده بر پرتگاه خمیده است ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: از سرد و گرم روزگار (احمد زیدآبادی)، شهرهای گمشده (آیدا مرادی آهنی)، مرگ به پمبرلی می‌آید (پی. دی. جیمز)، کمیسر برونتی یاد می‌گیرد که هیچ کتابی را از روی جلد قضاوت نکند (دونا لئون)، این هم مثالی دیگر: چهار جستار از حقایق زندگی روزمره (دیوید فاستر والاس)، وسوسه آنتونیوس قدیس (گوستاو فلوبر)، قطار به سوی پاکستان (خوشوانت سینگ)، داستایفسکی به آنا (فیودار داستایفسکی)، مهاتما گاندی (رومن رولان)، بازاریابی عصر چهارم: گذار از بازاریابی سنتی به دیجیتال (فیلیپ کاتلر)، رسیدن به فروش بیش از حد: راه خلق صف‌های طولانی برای یک کسب و کار (دنیل پریستلی)، ما یادآوری کاملی را برای شما ممکن می‌سازیم (فیلیپ ک. دیک)، بازی ازدواج (آلیسون ویر)، تام‌کت در هزارتوی عشق (تیم اوبراین)، تعطیلات وحشت‌زا (ریچارد رایت)

     

     

     

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است