کتاب‌های مهر 1398

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

     

    این ماه هرقدر تلاش کردم تعداد کتابهای فهرست از "سیزده" عبور کند، موفق نشدم. امیدوارم نحسی ماجرا دامان‌مان را نگیرد!!! این روزها قیمت کتاب‌ها به میزان محسوسی افزایش پیدا کرده. "قیمت" از همان ابتدای فعالیت جیره‌کتاب، جزو متغیرهای مهم انتخاب بوده (از شما چه پنهان این روزها جیبِ خودِ جیره‌کتاب هم شدیدا نیازمند مدیریت و مواظبت است!) ضمنا به نظرم می‌رسد که شدتِ انتشار کتاب هم روزبه‌روز کمتر می‌شود. وقتی به خروجی ماه قبل بسیاری از ناشران بزرگ و معروف نگاه می‌کنم می‌بینم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، تعداد کتاب‌هایی که روانه بازار کرده‌اند بسیار کاهش پیدا کرده است. این"کم‌آب شدن رودخانه" مطمئنا روی میزان کتاب‌هایی که ممکن است در یک ماه مورد پسند جیره‌کتاب قرار بگیرند هم تاثیر می‌گذارد (گذاشته است.) و خلاصه به همین خاطر است که در ماه مهر نتوانستم سیزده را به چهارده تبدیل کنم.

    و اما برسیم به کتابهای فهرست این ماه. دلکش‌ترین کتاب این ماه یک علمی-تخیلی چینی است که در سال 2015 جایزه هوگو را برده و به نظر می‌رسد در قفسه کتاب‌های "سای‌فای" اثر اسم‌ورسم‌داری به حساب می‌آید.

    سه جرم کیهانی
    نویسنده: سیکسین لیو (سیشین لیو)
    ترجمه: شهناز صاعلی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 56000 تومان 48000 تومان
    تعداد صفحات: 416 صفحه
    شابک: 978-600-182-579-8
    در زمان انقلاب فرهنگی چین، در قالب یک پروژه‌ی نظامی، پیامی رادیویی با هدف برقراری ارتباط با موجودات بیگانه به فضا ارسال می‌شود. این پیام توسط یک تمدن فضایی رو به نابودی دریافت می‌شود و آنها تصمیم می‌گیرند تا برای نجات خود و هم‌نوعانشان، زمین را تسخیر کنند. اهالی زمین پس از اطلاع از این موضوع به دو دسته تقسیم می‌شوند. عده‌ای مصمم هستند تا به موجودات بیگانه کمک کنند تا بدین‌ترتیب زمین را از فساد و تباهی که آن را فراگرفته رهایی بخشند. گروهی دیگر نیز تصمیم دارند در مقابل این تجاوز بیگانگان به سیاره‌شان مقاومت کنند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اتحاد سرخ به مدت دو روز مرکز فرماندهی بریگاد سرخ 28 آوریل را مورد حمله قرار داد. پرچم‌های سرخ آن‌ها بی‌امان در اطراف ساختمان بریگاد سرخ در اهتزاز بود، همچون آتشی که ولع بلعیدن جنگل را دارد.
    فرمانده اتحاد سرخ نگران بود البته نه به دلیل مقاومت بریگاد سرخ در برابر آن‌ها. چون در حدود دویست نفر افراد بریگاد سرخ 28 آوریل در مقابل سربازان کهنه‌کار اتحاد سرخ، سربازانی تازه‌کار و مبتدی بیش نبودند، گارد سرخ اتحاد سرخ در آغاز انقلاب پرولتاری بزرگ در ابتدای سال 1966 تشکیل شد و با داشتن تجربه‌ی پر جاروجنجال تورهای انقلابی در سراسر کشور و صف‌آرایی عظیم دیدار با رئیس مائو در میدان تیانانمن آبدیده و ورزیده شده بود.
    فرمانده اتحاد سرخ از ده دوازده اجاق آهنی داخل ساختمان می‌ترسید که پر از مواد منفجره بودند و به وسیله چند چاشنی الکتریکی به هم متصل شده بودند. فرمانده آن‌ها را نمی‌دید، اما مثل آهنی که کشش آهن‌ربای نزدیکش را ردیابی می‌کند، وجود مواد منفجره را حس می‌کرد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    ترورِ نوآ کمدین زبردستی است. کم پیش می‌آید آدم یکی دو دقیقه از برنامه‌هایش را ببیند و لبخند به لبش نیاید. البته کار کمدین‌های آنور آبی از زمان ظهور دونالد ترامپ بسیار ساده شده و نمی‌دانم این صنف اگر سال آینده میلادی حضرتش مجددا به ریاست جمهوری انتخاب نشود، می‌خواهد با چهار سال "بدعادت‌شدن" چکار کند!

    کتاب زندگینامه آقای نوآ اما به نظر نمی‌رسد چندان کمدی باشد. مقداری شوخ‌وشنگ چرا، اما کمدی بعید می‌دانم!

    زاده‌ی جرم
    نویسنده: ترور نوآ
    ترجمه: مریم آقایی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 40000 تومان
    تعداد صفحات: 304 صفحه
    شابک: 978-600-182-573-6
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    مسیر باورنکردنی ترور نوآ از آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید تا پشت میز دیلی‌شو (Daily Show) با ارتکاب یک جرم شروع شد: تولدش. ترور در دورانی از پدر سفیدپوست سوئیسی و مادر سیاه‌پوست آفریقایی‌اش متولد شد که مجازات چنین کاری پنج سال زندان بود. در سال‌های اول زندگی او را که گواه زنده‌ی بی‌مبالاتی والدینش بود اغلب در خفا نگه می‌داشتند و باید به کارهای غیرعادی و اغلب عجیب مادرش برای پنهان کردنش از حکومتی که هر آن ممکن بود آن‌ها را از هم جدا کند تن می‌داد. سرانجام ترور و مادرش که با پایان یافتن استبداد سفیدپوست‌ها در آفریقای جنوبی آزاد شده بودند ماجراجویی بزرگ خود را با زندگی در آزادی آغاز کردند و از فرصت‌هایی بهره‌مند شدند که پس از قرن‌ها درگیری به دست آمده بود.
    زاده‌ی جرم داستان پسر کوچک شیطانی است که تبدیل به مرد جوان بی‌قراری می‌شود که در حال تلاش برای پیدا کردن جایگاهش در دنیایی است که اصلا قرار نبود در آن وجود داشته باشد. همچنین داستان رابطه‌ی او با مادر بی‌باک، سرکش و به شدت مذهبی‌اش است - هم‌تیمی‌اش، زنی که مصمم بود پسرش را از چرخه‌ی فقر، خشونت و بی‌عدالتی نجات دهد. چرخه‌ای که سرانجام جان خودش را هم به خطر انداخت ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    بخش اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "اصل آپارتاید این بود مردمی را که در اکثریت بودند متقاعد کند به هم پشت کنند. نفرت از یکدیگر بود. مردم را گروه‌گروه از هم جدا می‌کنید و آن‌ها را مجبور می‌کنید از یکدیگر متنفر باشند تا بر آن‌ها حکومت کنید.
    در آن دوران تعداد اهالی سیاه‌پوست آفریقای جنوبی نسبت به سفیدپوستان تقریبا پنج به یک بود، ولی ما به قبایل مختلف با زبان‌های مختلف تقسیم می‌شدیم: زولو، خوسا، تسوانا، سوتو، وندا، اندبیلی، سونگا، پدی و غیره. خیلی پیش از وجود آپارتاید این قبایل با هم در جنگ و نزاع بودند؛ بنابراین حکومت سفیدپوست‌ها از این دشمنی برای جدایی انداختن و غلبه کردن استفاده کرد. قاعدتا تمام کسانی که سفیدپوست نبودند به گروه‌ها و زیرگروه‌های مختلف دسته‌بندی شدند. بعد به این گروه‌ها سطوح مختلفی از حقوق و مزایا دادند تا آن‌ها را در تعارض نگه‌دارند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    حرفِ حسابِ کتاب بعدی این است که وضعیت جغرافیایی سرزمین‌های مختلف به میزان زیادی بر اوضاع سیاسی مردمی که در آن مناطق زندگی می‌کنند، تاثیر می‌گذارد. نویسنده تئوری‌اش را دراین‌باره با بررسی "ده نقشه" در نقاط مختلف جهان شرح می‌دهد و ... نمی‌دانم موفق خواهد شد ما خوانندگان ساکن در یکی از آن ده نقطه‌ی گل‌وبلبل جهان را راضی به پذیرفتن این تئوری کند یا نه!

    جبر جغرافیا
    نویسنده: تیم مارشال
    ترجمه: امیرحسین مهدی‌زاده، فرمهر امیردوست
    ناشر: همان
    سال نشر: 1401 (چاپ 5)
    قیمت: 155000 تومان
    تعداد صفحات: 286 صفحه
    شابک: 978-622-99159-5-0
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 2 نفر)
    قدرت و سیاست و توسعه اجتماعی در گروی زمینی است که روی آن زندگی می‌کنیم. جغرافیا تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر تمدن و نیز تصمیمات و اقدامات حکومت‌ها دارد.
    چرا ایالات متحده امریکا ثروت و قدرتی بی‌نظیر یافت؟ آیا سقوط آمریکا واقعیت دارد؟ علت نزاع دائم هند و پاکستان چیست؟ چرا پاکستان نمی‌تواند دست از سر افغانستان بردارد؟ چرا اروپا آباد و مرفه است و چرا نمی‌تواند متحد شود؟ گره کار کره شمالی کجاست و آیا ممکن است گشوده شود؟ ژاپن جزیره‌ای چگونه نیمی از آسیا را تسخیر کرد؟ چین چه رویایی در سر دارد و چرا دارد نیکاراگوئه را از وسط می‌شکافد؟ چرا آفریقا فقیر است و چرا آمریکای جنوبی توسعه محدودی می‌یابد؟ روسیه در خاورمیانه به دنبال چیست؟ چرا خاورمیانه در تنش است و چرا ایران قابل تسخیر نیست؟ سرانجام تغییرات اقلیمی و رقابت بر سر منابع چیست؟
    این کتاب درباره این مسائل و پاسخ آن‌هاست. اهمیت این موضوعات روشن است چرا که جغرافیایی که در تعیین تاریخ ما موثر بوده، آینده‌مان را هم مشخص خواهد کرد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    این ماه طرفداران علمی-تخیلی باید خیلی سرِ کیف باشند. چون علاوه بر "سه جرم کیهانی" که در صدر فهرست معرفی شد، ترجمه یک کتاب علمی-تخیلی دیگر هم به بازار آمد. این یکی در سال 2015 برنده جایزه "آرتور سی کلارک" بوده است. (دیدن نام کلارک این ماه مرا به یاد علمی-تخیلی‌های دوره نوجوانی انداخت. الان چند هفته‌ای است که ویرم گرفته بشینم و قبل از حراج کردن کتاب در جیره‌کتاب، "فرزندان کاپیتان گرانت" ژول ورن را یکبار دیگر، احتمالا برای بار آخر، بخوانم!)

    ایستگاه 11
    نویسنده: امیلی سنت جان مندل
    ترجمه: پگاه صمدزاده
    ناشر: نیماژ
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 59000 تومان
    تعداد صفحات: 383 صفحه
    شابک: 978-600-367-497-4
    20 سال پیش نوعی از آنفلونزای کشنده در جهان شیوع پیدا کرده و در عرض چند هفته تمدن انسانی را درهم‌پیچیده است.
    کریستن به همراه گروه کوچکی از بازیگران و نوازندگان موسیقی به شهرک‌های کوچکی که بازمندگان آن شیوع مرگبار را در خود جای داده‌اند می‌رود و برای آنها نمایش اجرا می‌کند. آنها امیدوارند فعالیتشان باعث شود تا کورسویی از هنر و فرهنگ در میان انسان‌ها باقی بماند و این جنبه‌ی انسانی زندگی مردم فراموش نشود.
    اما وقتی آنها به شهرک سنت‌دبورا می‌رسند، برخوردشان با مردی که خود را "پیامبر" می‌نامد، موجودیت گروه و زندگی خود آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "پادشاه تلوتلوخوران در میان نوری آبی ایستاد. این پرده‌ی چهارم از نمایش شاه‌لیر در شبی زمستانی در تئاتر الگین تورنتو بود. سرشب هنگام ورود تماشاگرها، سه دختربچه در نقش کودکی دخترهای لیر، روی صحنه بازی کرده بودند و حالا در صحنه‌ی دیوانگی، به شکل توهم بازگشته‌اند. آن‌ها به شکل سایه‌هایی درمی‌رفتند و شاه تلوتلوخوران به دنبال آن‌ها بود. او آرتور لیندر پنجاه‌ویک‌ساله است و تاج گلی بر موهایش دارد.
    بازیگر نقش گلاوستر پرسید: "مرا می‌شناسی؟" آرتور که حواسش پرتِ کودکیِ کوردلیا شده بود، گفت: "چشم‌هایت را نسبتا خوب به یاد می‌آورم." ناگهان تغییری در حالت صورت آرتور ایجاد شد، سکندری خورد، سعی کرد ستونی را بگیرد اما اشتباهی محکم به آن برخورد کرد.
    آرتور گفت: "در پایین‌تنه‌شان قنطورس هستند." هم دیالوگش را اشتباه گفت و هم خس‌خس می‌کرد. صدایش به‌سختی شنیده می‌شد. دستش را مثل پرنده‌ای بال‌شکسته روی سینه‌اش گذاشت. بازیگر نقش ادگار با دقت به او نگاه می‌کرد. در این لحظه هنوز ممکن بود که آرتور بازی را ادامه دهد، اما از اولین ردیف بخش تماشاگران، مردی که تکنسین فوریت‌های پزشکی بود، از جایش بلند شد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    "فهم فلسفه سیاسی" هم در فهرست این ماه از آن کتاب‌هایی است که اگر فرصت نکنم بخوانمش، دلم خیلی می‌سوزد (به همراه "جبر جغرافیا" و اون دو تا علمی-تخیلی که خدمتتان معرفی شد!) از مل تامسون قبلا کتاب "من" را در مجموعه "تجربه و هنر زندگی" دیده بودیم. حالا او می‌خواهد به این "من" بگوید که از سیاست باید برای بهبود زندگی‌اش چه انتظاری داشته باشد!

    فهم فلسفه سیاسی در بستر زندگی اجتماعی
    نویسنده: مل تامسون
    ترجمه: نرگس تاجیک نشاطیه
    ناشر: پگاه روزگار نو
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 38000 تومان
    تعداد صفحات: 326 صفحه
    شابک: 978-600-97298-7-6
    فلسفه سیاسی با موضوعات و مفاهیم اساسی‌ای از جمله عدالت، آزادی، حقوق و در مجموع "زندگی خوب" چنانچه به‌مثابه رشته‌ای انتزاعی نگریسته شود از حوزه ذهن و ایده فراتر نخواهد رفت؛ اما وقتی سخن از "فهم فلسفه سیاسی در بستر زندگی اجتماعی" است نه تنها زندگی خوب به‌طور ملموس در ارتباط با ارزش‌ها و سنت‌های جامعه قرار می‌گیرد بلکه موضوعات اساسی فلسفه سیاسی چنان با زندگی عملی عجین می‌شوند که ارزش‌گذاری‌ها را پشت سر گذاشته و فارغ از سوگیری، راه را برای توصیف مواجهه این موضوعات به‌عنوان شالوده بحث سیاسی با افراد و زندگی اجتماعی می‌گشاید. تلاش نویسنده در کتاب حاضر حرکت در این مسیر با استفاده از نمونه‌های متعدد مسائل مورد چالش در جوامع مختلف است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل دوم کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "داشتن نوعی تصور از چیستی زندگی خوب برای فلسفه سیاسی، موضوعی بنیادی است. مردم به این دلیل در مورد انصاف، یا برابری، یا عدالت سخن می‌گویند که می‌خواهند با آنها درست رفتار شود و بتوانند خوب زندگی کنند. پرسش اساسی فلسفه سیاسی این است: چه نوع ساختار سیاسی مردم را قادر می‌سازد، خوب زندگی کنند؟
    اگر ما معنای زندگی خوب را ندانیم و ایده‌ای در مورد چیزهایی که با استفاده از بیشترین ظرفیت ممکن آنها، مردم را قادر به زندگی می‌کند، نداشته باشیم، هیچ امید یا مبنایی برای ارزیابی جنبه‌های سیاسی زندگی نخواهیم داشت، زیرا سیاست به‌خودی‌خود هدف نیست، بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به یک هدف، و آن هدف هم زندگی خوب است ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب بعدی عنوان دیگری است که ناشر در مجموعه "جستارهای روایی" خود منتشر کرده. اسم مجموعه کمی قلمبه‌سلمبه (شاید هم ترساننده!) است، اما کتاب‌ها/جستارهای منتشر شده در این مجموعه اغلب خواندنی هستند. مثلا همین چند خطی را که از جستار اول کتاب خانم اسمیت آورده‌ام در نظر بگیرید. یادم می‌آید مرحوم مادربزرگم اغلب از نبود "دلِ خوش" شکوه می‌کرد. حالا اما با خواندن همین چند خط از نویسنده درباره‌ی "خوشی" یا "Joy" می‌بینم شاید با همه آن آه و افسوس‌ها، مرحوم خودش هم درست نمی‌دانست دنبال چه می‌گردد!

    ماجرا فقط این نبود: شش جستار درباره‌ی زندگی در کنار ادبیات و هنر
    نویسنده: زیدی اسمیت
    ترجمه: احسان لطفی
    ناشر: اطراف
    سال نشر: 1401 (چاپ 9)
    قیمت: 54000 تومان
    تعداد صفحات: 134 صفحه
    شابک: 978-622-6194-30-3
    زیدی اسمیت فقط 25 سال داشت که با رمان "دندان‌های سفید" به قله موفقیت ادبی رسید. در این نوزده سالی که از آن زمان گذشته، همواره در کانون توجه بوده و نوشته‌هایش با خودش رشد کرده‌اند. جستارهای او شرح این بلوغ است؛ بازنگری دائمی زندگی و شیوه‌ی نوشتن و خواندن، کنجکاوانه نگاه‌کردن به هر مرحله از زندگی و بدیهی ندیدن باورهای تثبیت شده. او در جستارهایش نه در مقام نویسنده‌ای جاافتاده، که در مقام نویسنده‌ای مشتاق یادگیری، یک مادر درگیرِ ادبیات و یک دورگه‌ی بریتانیایی جاماییکایی از طبقه‌ی متوسط، بلندبلند فکر می‌کند تا تاملاتش به گفت‌وگویی بینجامند و راه‌های تازه‌تری برایش باز کنند. اسمیت به آزادی تفکر و لزوم در خود نماندن معتقد است، و این‌که بی‌ثباتی در نظر نشانه‌ی باورداشتن است؛ باور به این‌که شاید ماجرا فقط این نباشد، که شاید حقیقت در سویه‌ی دیگری از زندگی باشد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    اولین جستار کتاب با عنوان "خوشی" با این جملات آغاز می‌شود:
    "شاید بی‌فایده نباشد که بین لذت و خوشی تمایز قائل شویم. اما لابد هرکسی، دائما، خودش این کار را خیلی راحت انجام می‌دهد، و فقط منم که این‌وسط گیج می‌زنم. ظاهرا بیشتر مردم حس می‌کنند که خوشی غلیظ‌ترین حالتِ لذت است و در همان جاده می‌شود بهش رسید؛ فقط کافی است کمی دیگر در همان مسیر پیش بروی. تجربه‌ی من این‌طور نبوده و اگر ازم بپرسید که آیا تجربه‌های خوش‌تری در زندگی‌ام می‌خواهم یا نه، اصلا مطمئن نیستم که بگویم آره، درست به این دلیل که معلوم شده خوشی احساسی است که مدیریتش سخت است. برای من یکی که به‌هیچ‌وجه بدیهی نیست چطور باید خوشی را با بقیه‌ی زندگی روزمره‌مان وفق بدهیم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    راستش وقتی اولین‌بار کتاب بعدی را دیدم، خیلی تعجب کردم. اصلا انتظار نداشتم یک خانمِ نویسنده درباره مشاهداتش از یک واقعه سیاسی، کتاب بنویسد. حالا اما فکر می‌کنم تعجبم بی‌جا بوده. اگر طیف گسترده بانوهای سیاسی‌نویس آنور آب را در نظر می‌گرفتم، احتمالا ماجرا نباید اینقدر برایم تعجب‌برانگیز می‌شد. شاید هم ویژگی ایرانی بودن خانم نویسنده، توجه‌ام را جلب کرده (با در نظر گرفتن فیلتر "ایرانی بودن"، خروجی جستجوی قبلی از نظر کمیت و کیفیت بسیار متفاوت خواهد بود.) به هرحال هرچه هست، انتشار کتاب و توجه نویسنده به موضوعی که هنوز تازگی‌اش را از دست نداده، جای سوت و تشویق دارد!

    من راویِ آخرین کودتای ترکیه
    نویسنده: نرگس رضایی
    ناشر: لوح فکر
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 28000 تومان
    تعداد صفحات: 129 صفحه
    شابک: 978-964-8578-21-8
    روایت بانویی ایرانی از کودتای نافرجام ترکیه در سال 2016 و دیده‌ها و شنیده‌های او درباره‌ی این واقعه در شهر استانبول.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "وحشتناک بود. وحشتناک، به معنی واقعی کلمه. هیچ تصوری از کودتا نداشتم. صرفا در کتاب‌ها درباره کودتا خوانده بودم. در کشورم ایران هم کودتا شده بود، آن هم در سال‌های دور، وقتی که من هنوز به دنیا نیامده بودم. در تاریخ 28 مرداد 1332، در کتاب‌ها و سالروز کودتا نکاتی درباره کودتا در سرزمینم می‌خواندم. اینکه صبح 28 مرداد جمعیتی از سمت جنوب به سمت مرکز تهران راه افتادند و با آغاز تظاهرات، گروه‌هایی از مردم نیز تحت تاثیر این جو به صف شعاردهندگان علیه نخست‌وزیر وقت محمد مصدق پیوستند و از سوی دیگر، برخی نظامیان هم با مردم همراه شدند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    در تدارک برگزاری یک حراج دیگر هستیم (شاید هم دو، سه حراج!) جزو کتابهایی که برای این دوره در نظر گرفته‌ام، یکی هم آثار اسماعیل فصیح است که سالها در کتابخانه جا خوش کرده بودند و اخیرا در یکی از دوره‌های "سبک‌کردن کتابخانه" فکر کردم که وقتش رسیده آنها را هم حراج کنم. جالب اینکه کتابهای فصیح مربوط به دوره "پیشاجیره‌کتابی" هستند و به همین خاطر اطلاعات اغلب‌شان را در بانک اطلاعاتی جیره‌کتاب وارد نکرده بودم. حالا حراج کردن کتاب‌ها در آینده نزدیک، بهانه‌ای شده است تا قبل از خداحافظی با این داستان‌های "جلال آریان" نام و نشان‌شان را در بانک اطلاعاتمان ثبت کنم.

    اسیر زمان
    نویسنده: اسماعیل فصیح
    ناشر: آسیم
    سال نشر: 1396 (چاپ 11)
    قیمت: 40000 تومان
    تعداد صفحات: 414 صفحه
    شابک: 964-418-012-7
    داستان در سال 1342 آغاز می‌شود و سپس با یک پرش بلند به سال 1366، اواخر دوره جنگ ایران و عراق، می‌رسد.
    جلال آریان شغلی را برای تدریس در یک موسسه آموزشی در مناطق نفتخیز جنوب (خوزستان) می‌پذیرد. او در آنجا با علی ویسی، یکی از دانشجویان موسسه که تمایلات مذهبی دارد، آشنا می‌شود. جلال به مرور با علی ویسی دوست می‌شود و متوجه می‌شود که او درگیر فعالیتهای سیاسی است. علی ویسی دلباخته دختری به نام شهرناز گنجوی‌پور است دختری که مورد توجه یکی از افسران ساواک نیز هست و همین مساله باعث می‌شود که دردسر خیلی زودتر از موقع به سراغ علی ویسی بیاید ... (برگرفته از معرفی کتاب در "فرهنگ ادبیات فارسی" نوشته محمد شریعتی)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "(گذشته،
    چه هیولای سرتقی است،
    که برگردیم و به صورتش نگاه کنیم.)

    می‌دانم این شعر مال کدام شاعره خوب شهر آمرست ایالات متحده است، و چه کسی آن را یک یکشنبه در یک جای خوب برایم می‌خواند. اما امروز نه.
    امروز، این اولین پروازم در کشور افسانه‌ای گل و بلبل از تهران به اهواز است: دوم شهریور سال خداوندگاری یکهزار و سیصد و چهل و دو هجری خورشیدی. و اولین ملاقاتم با اولین شاگردم در صنعت نفت ایران، در مناطق نفتخیز.
    امروز ضمنا شنیدم از بدترین موقع‌های گرم و خیلی شرجی آخر تابستان خوزستان هم هست ... و برای من در پایانِ دو سالِ نفس‌گیر در تهران امریکایی-شانزلیزه‌ای شده، در اوج روزگار سلطنت شاهنشاه محمدرضا پهلوی آریامهر و شهبانو فرح ... و خودم پس از 9 سال تحصیلات و غیره در امریکا، و بازگشت تلخ از واشنگتن دی‌.سی. برای همین است که نمی‌خواهم، یا امروز نمی‌خواهم برگردم، و به صورت هیولای سِرتِق گذشته‌ای نگاه کنم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی، سومین عنوانی است که از مجموعه‌ای چهار کتابه به قلم ریچارد پل و لیندا الدر، معرفی می‌کنم. یک کتاب دیگر از این مجموعه مانده که آنهم می‌ماند برای ماه بعد. علاقمندان به موضوع قدرشان را بدانند. بزودی بعید می‌دانم دیگر مصحفی به قیمت 14000 تومان در بازار کتاب قابل ابتیاع باشد.

    ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه
    نویسنده: ریچارد پل، لیندا الدر
    ترجمه: مهدی خسروانی (بازنویسی)
    ناشر: نشر نو
    سال نشر: 1401 (چاپ 8)
    قیمت: 50000 تومان
    تعداد صفحات: 112 صفحه
    شابک: 978-600-8547-11-2
    رابطۀ میانِ جنبۀ خلّاقانه و جنبۀ نقادانۀ تفکر غالباً به‌درستی فهمیده نمی‌شود. این بدفهمی تا حدود زیادی نتیجۀ تصویری است که رسانه‌های گروهی از اشخاصِ خلّاق و نقّاد عرضه می‌کنند. رسانه‌ها همواره شخصِ خلّاق را شبیه یک دانشمند خل‌وضع نشان می‌دهند که قدرت تخیل بالایی دارد و خودجوش، هیجانی، و سرچشمۀ اندیشه‌های نادر است، اما غالباً در عالمی دیگر سیر می‌کند و از واقعیت‌های روزمره فاصله دارد. در عوض، شخصِ نقّاد را، به‌غلط، شخصی صرفاً ایرادگیر، شکّاک، منفی‌نگر، خرده‌گیر، انعطاف‌ناپذیر، و عیب‌جو نشان می‌دهند. در نگاه اول به نظر می‌رسد که تفکر نقادانه و تفکر خلاقانه با هم ارتباطی ندارند یا حتی در تضاد با یکدیگرند. ظاهر قضیه این است که تفکر نقادانه خودآگاه و قابل آموزش است و تفکر خلاقانه ناخودآگاه و غیر قابل آموزش. این دیدگاه کاملاً غلط نیست، اما بهرۀ بسیار اندکی از حقیقت دارد. حقیقتِ نهفته در دیدگاه یادشده این است که هیچ شیوۀ شناخته‌شده‌ و مشخصی برای ایجاد خلاقیت نبوغ‌آمیز در افراد وجود ندارد. با این حال، راه‌هایی برای آموزش همزمان تفکر نقادانه و خلاقانه وجود دارد.
    این کتاب رابطۀ میان وجه خلاقانه و وجه نقادانۀ تفکر را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که تفکر نقادانه و خلاقانه نیازمند یکدیگرند. همچنین نشان می‌دهد که ذهن‌های بزرگ در نتیجۀ به‌کارگیری همزمان تفکر نقادانه و خلاقانه پدید آمده‌اند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    شرح زندگی خانم شنل را به سفارش یکی از مشترکین جیره‌کتاب تهیه کردم. نکته جالب درباره آن اینکه انگار بیش از یک زندگینامه درباره این بانوی اهل خیاطی و مد نوشته شده. در بحث‌های آنور‌آبی درباره کتاب متوجه شدم که کتاب دیگری که درباره خانم شنل نوشته شده به شدت بر همکاری او با رژیم آلمان نازی تاکید کرده و برعکس این‌یکی که به فارسی ترجمه شده، آن کتاب دیگر ارتباط او را با رایش سوم بسیار موثر و نابخشودنی تشریح کرده است.

    مادمازل شنل
    نویسنده: سی. دابلیو. گورتنر
    ترجمه: الهام عبادی
    ناشر: کوله پشتی
    سال نشر: 1402 (چاپ 15)
    قیمت: 250000 تومان
    تعداد صفحات: 512 صفحه
    شابک: 978-600-461-067-4
    گابریل شنل که در فقر و در منطقه‌ای روستایی به دنیا آمد، بعد از مرگ مادر، همراه با خواهران و برادرانش به یتیم‌خانه فرستاده شد. در آنجا راهبه‌ها استعداد استثنایی او را در خیاطی پرورش دادند، استعدادی که بعدها زندگی این زن جوان پرشور را در مسیری سوق داد که با دوران مشقت‌بار کودکی‌اش کاملا متفاوت بود.
    او خود را به کوکو - خیاط زنانه و گاهی خواننده اشعار عاشقانه - تبدیل می‌کند. دختر موخرمایی ریزنقشی مالامال از آرزو، با درخششی که توجه یک جوان ثروتمند که بعدها عشق زندگی‌اش می‌شود را به خود جلب می‌کند. او خود را غرق در ثروت و رفاه می‌کند و تجربه این آزادی و آسایش، خلاقیتش را شکوفا می‌کند. اما سرنوشتش را زمانی کشف می‌کند که معشوقش او را به پاریس می‌برد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "پاریس، 5 فوریه 1954
    همه طبقه پایین جمع‌اند. صدای ازدحام جمعیت را می‌شنوم؛ خبرنگاران و افراد نام‌دار را که همگی مشتاقند و منتقدین منتخبی که دعوت‌نامه مجلل مرا دریافت کرده‌اند. صدای هیجان‌زده‌شان را می‌شنوم، همهمه‌ای که از راه‌پله بالا می‌آید و به من که در مزون به‌هم‌ریخته‌ام نشسته‌ام، می‌رسد.
    و اما من؛ دوازده مانکن خوش‌اندام، پیراهن‌های طراحی جدید مرا به تن دارند و دود سیگار و شمیم عطر مخصوص من آنها را در بر گرفته است. از آنها تقاضا کرده‌ام ساکت باشند تا من سجاف لباس‌ها را وارسی کنم و نخ‌های اضافی را قیچی بزنم. وقتی با هم گفت‌وگو می‌کنند رشته افکارم پاره می‌شود، اما هیچ‌چیز نمی‌تواند آنها را ساکت کند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی سومین عنوان تازه منتشر شده‌ی کتابفروش/ناشر هم‌محلی‌مان است. دو تای دیگر را در صدر فهرست معرفی کردم. علی‌الظاهر داستانی است "سرگرم‌کننده" مطابق با الگوی "فلش‌بک به خاطرات دوران جنگ جهانی دوم" که با در نظر گرفتن قیمت‌هایی که این روزها کتابهای جدیدالانتشار به آن مزین می‌شوند، قیمت معقولی هم دارد!

    دریای خاطرات
    نویسنده: فیونا والپی
    ترجمه: آفاق زرگریان
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 45000 تومان
    تعداد صفحات: 333 صفحه
    شابک: 978-600-182-587-3
    وقتی کندرا به ملاقات مادربزرگ ناخوش خود می‌رود، الا فقط یک درخواست دارد. کندرا داستان او را بنویسد، پیش از اینکه فراموش کند …
    در سال 1937 وقتی الای هفده ساله برای تابستان به جزیره‌ی زیبای رِ فرستاده می‌شود، و کریستف خلاق و خوش‌قیافه را می‌بیند، زندگی‌اش برای همیشه تغییر می‌کند. آن‌ها تابستان را با هم می‌گذرانند، سواحل شنی جزیره و آب‌های صاف و شفاف اقیانوس را کشف می‌کنند و الا برای اولین‌بار در زندگی‌اش واقعا احساس آزادی می‌کند، اما بروز جنگ آشکارا همه‌چیز را تغییر می‌دهد. الا مجبور می‌شود به اسکاتلند برگردد، در آنجا همراه با آنگوس جذاب و دلیر داوطلبانه به فعالیت‌های کمک‌رسانی به جنگ مشغول می‌شود.
    الا احساس می‌کند در این دنیای جدید بیشتر و بیشتر از کسی که در جزیره‌ی رِ بود، دور می‌شود. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "به خانه‌ی سالمندان درومبیگ خوش آمدید."
    کلمات روی این تابلو نشان می‌دهد که من زیر شرشر باران جلوی در شیشه‌ای خانه‌ی درومبیگ ایستاده‌ام، کمی خم می‌شوم و گوشم را به آیفون نزدیک‌تر می‌کنم، به این امید که شاید کسی بشنود من زنگ‌زده‌ام و جواب بدهد. جلوتر می‌روم، سعی می‌کنم خودم را بیشتر به دیوار زیر سایه‌بان کم‌عمق شیروانی بچسبانم که باعث می‌شود قطره‌های باران بیشتری از پشتم پایین برود. باد برگ‌های زرد را مشت‌مشت از درخت‌های برهنه که دور ساختمان سنگی خاکستری را گرفته‌اند، می‌کَند و به سمت پنجره‌ها پرت می‌کند، جایی که قبل از افتادن روی سنگ‌های خیس از جویبار قطره‌های باران، لحظاتی به شیشه‌ها می‌چسبند. به ساعتم نگاه می‌کنم، طاقت ندارم، فکرم مشغول اوضاع خانه‌ی خودم است ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    آنا گاوالدا نویسنده محبوبِ یکی از همکاران من است، به همراه نادر ابراهیمی و چند نویسنده دیگر که حالا اسم همه‌شان خاطرم نیست! بنابراین عجیب نیست وقتی او گاهی سکان "خرید کتاب" را در جیره‌کتاب به دست می‌گیرد، اگر کتاب جدید یا نخوانده‌ای از این نویسندگان محبوب به چشمش بخورد، آنها را هم به همراه خرید‌های معمول جیره‌کتاب سفارش بدهد. کتاب بعدی خرید این ماه اوست. کتاب البته خیلی تازه نیست و همانطور که در توضیحات آن آمده تلفیقی است از چند داستان نویسنده در یک جلد. برای کسانی که قبلا "بیلی" را بصورت مستقل نخوانده‌اند، می‌تواند غنیمت باشد.

    دلم می‌خواهد گاهی در زندگی اشتباه کنم
    نویسنده: آنا گاوالدا
    ترجمه: دینا کاویانی
    ناشر: کتاب پارسه
    سال نشر: 1398 (چاپ 4)
    قیمت: 55000 تومان
    تعداد صفحات: 399 صفحه
    شابک: 978-600-253-271-8
    سه نام، سه داستان و سه جوان امروزی که ترجیح می‌دهند در زندگی اشتباه کنند تا اینکه اصلا زندگی نکنند.

    این سه رمان کوتاه، پیش از این در دو کتاب "بیلی" و "زندگی‌های بهتر" از سوی ناشر فرانسوی منتشر شده بود. ولی از آنجا که هر سه از لحاظ محتوایی و سبک داستانی پیوندهایی دارند، نویسنده و ناشر تصمیم گرفتند هر سه را به صورت اپیزودیک در یک کتاب بیاورند که این ترجمه، برگردانی از این نسخه است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان "بیلی" با این جملات آغاز می‌شود:
    "با عصبانیت به هم نگاه می‌کردیم. او به این علت که حتما فکر می‌کرد همه‌‌چیز تقصیر من است و من چون این دلیل نمی‌شد این‌طوری نگاهم کند. از وقتی با یکدیگر آشنا شده‌ایم، کلی کار اشتباه انجام داده‌ام. او هم در این میان خیلی فایده برده، کلی از دست من خندیده است و خیلی مزخرف بود که فقط به دلیل اینکه ماجرا بد پیش رفته بود، این‌طور با من رفتار کرد …
    گندش بزند، از کجا باید می‌دانستم؟
    گریه کردم.
    در حالی که چشم‌هایم را می‌بست، زیرلب گفت: "همین؟ پشیمانی؟ نه ... من احمقم ... پشیمانی، تو ..."
    خسته‌تر از آن بود که نیرویی برای دلخور شدن از من برایش مانده باشد. در ضمن فایده‌ای نداشت. همیشه در این مورد توافق داشتیم. من حتی نمی‌دانستم پشیمانی را چطور می‌نویسند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    و بالاخره می‌رسیم به سفرنامه‌ی منظوم نویسنده‌ی پارسی‌گوی و پارسی‌نویس معاصر. راستش کتاب را خریدم به تصور معمول اینکه نثر است. اما بعد که آمدم مشخصات آن را ثبت کنم متوجه شدم که قصیده‌ای است سی چهل صفحه‌ای درباره تجربه سفر به نیویورک!

    یورکنامه‌ی نو
    نویسنده: میرجلال‌الدین کزازی
    ناشر: گویا
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 18000 تومان
    تعداد صفحات: 118 صفحه
    شابک: 978-622-6528-22-1
    شرح سفر به نیویورک و ینگه دنیا که در قالب قصیده‌ای بلند سروده شده است. به همراه مصاحبه‌ای با سراینده درباره سفرنامه‌نویسی.
    در ابتدای این سفرنامه منظوم چنین می‌خوانیم:
    "ینگه دنیا، چنانکه می‌دانی،
    بر و بومی‌ست با دگرسانی،

    سوی آن دوش آمدم شادان،
    بهره‌ور از نواختِ یزدانی،

    آهنین مرغ آسمان پیما،
    چون ستوه آمد از شتابانی،

    ابرها را فرو درید از هم،
    لرز لرزان تن، از هراسانی؛

    یورکِ نو، از میانِ پرده‌ی ابر،
    ناگهم رخ نمود و پیشانی …"

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: مادمازل شنل (سی. دابلیو. گورتنر)، اسیر زمان (اسماعیل فصیح)، ایستگاه 11 (امیلی سنت جان مندل)، من راویِ آخرین کودتای ترکیه (نرگس رضایی)، فهم فلسفه سیاسی در بستر زندگی اجتماعی (مل تامسون)، سه جرم کیهانی (سیکسین لیو (سیشین لیو))، ماجرا فقط این نبود: شش جستار درباره‌ی زندگی در کنار ادبیات و هنر (زیدی اسمیت)، ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه (ریچارد پل، لیندا الدر)، یورکنامه‌ی نو (میرجلال‌الدین کزازی)، زاده‌ی جرم (ترور نوآ)، دریای خاطرات (فیونا والپی)، جبر جغرافیا (تیم مارشال)، دلم می‌خواهد گاهی در زندگی اشتباه کنم (آنا گاوالدا)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است