کتاب‌های شهریور 1398

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

     

    اوایل ماه پیش داشتم برای گروه سنی "دبیرستان" دنبال کتاب مناسب می‌گشتم که جیره‌ی شهریورماه‌شان باشد، که متوجه شدم ترجمه‌های رضا همراه از عزیز نسین پس از سال‌ها دوباره به بازار آمده‌اند.

    عزیز نسینِ رضا همراه برای من یادآورِ تعطیلات تابستانی در نوجوانی، ساحلِ شنی شمال (مازندرانی) که دیگر نیست و خیلی چیزهای دیگر است. بگذریم که روی جلدهای چاپ‌های جدید این ترجمه‌ها برای دوره و زمانه‌ی امروز خیلی روشنفکرانه و "آوانگارد" شده‌اند که نمی‌دانم چرا (انگار اینکه می‌دانم چرا ساحل مازندران این شده است که الان هست! تا دلت بخواهد این روزها "نمی‌دانم چرا ..." دوروبرم ریخته است، این هم یکیش!)

    خلاصه اینجوری شد که "پخمه"ی با طرح جلد آوانگارد شد جیره‌ی شهریور بروبچه‌های گروه سنی دبیرستان و البته یک نسخه از کتاب هم سهم خودم شد که حالا اینجا حضورتان معرفی‌اش می‌کنم.

    پخمه
    نویسنده: عزیز نسین
    ترجمه: رضا همراه
    ناشر: نیماژ
    سال نشر: 1398 (چاپ 4)
    قیمت: 39000 تومان
    تعداد صفحات: 264 صفحه
    شابک: 978-600-367-196-6
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 3 نفر)
    قهرمان داستان انسانی ساده‌لوح است که در موقعیت‌های مختلف اجتماعی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. او تلاش می‌کند با صداقت کودکانه‌اش راهی برای زندگی در جامعه‌ای که مردمانش مزور و فریبکار هستند باز کند. اما تلاشش هربار در مواجهه با چنین آدم‌هایی به شکست در موقعیت‌های زندگی می‌انجامد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اصرار نداشته باشید بدانید چرا سر و کار من به زندان افتاد، هرچه بود دست و بالم بند شد و تا آمدم به خودم بجنبم مرا از پله‌ها پایین فرستادند! و از مخلص با همه‌ی اهن و تولوپ و اسم و رسم، عکس‌برداری و انگشت‌نگاری کردند و بعد هم مثل ظرف آشغال که خانم‌ها از لای در دست رفتگر می‌دهند، بنده را هم تحویل بند دادند!!!
    نمی‌دانم شما هم این منظره را دیده‌اید؟ سابقا بچه‌های شیطان و بازیگوش گربه‌ای را توی کیسه‌ای می‌انداختند و مدتی دور سرشان توی هوا چرخ می‌دادند، بعد گربه را از کیسه بیرون می‌آوردند و موشی جلوی او می‌انداختند. گربه‌ی بی‌چاره چنان گیج و منگ بود که تا مدتی حتی موش را نمی‌دید و به او توجه نمی‌کرد!!!
    آن روز هنگامی که من وارد کریدور زندان شدم این حالت عینا در وجودم پیدا شد. به‌قدری ناراحت و گیج بودم که حتی حرف‌های دو سه نفری را که اطرافم جمع شده بودند و به من دل‌داری می‌دادند، نمی‌شنیدم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دو کتاب بعدی را هم ماه گذشته در حالی که برای جیره‌کتابی‌ها به دنبال "کتاب ارزان" می‌گشتم، پیدا کردم (بگذریم که متوسط قیمت کتاب‌های فهرست این ماه اصولا پایین است و هرکس هم نداند که اوضاع از چه قرار است، متوجه می‌شود که این ماه چقدر "مقتصدانه" خرید کرده‌ام!)

    در مورد "پستچی" ذکر این نکته لازم است که آشنایی من با این داستان، با دیدن فیلمی که از روی آن ساخته شده بود، آغاز شد. بعد از آن سال‌ها در بازار به دنبال کتابی که فیلم از روی آن ساخته شده بود گشتم و پیدایش نکردم. بعد روزی اتفاقی متوجه انتشار کتاب شدم، اما انگار دیگر زمانه‌اش گذشته بود و شور و هیجانی که سال‌ها مرا وادار کرده بود به دنبال کتاب بگردم، فروکش کرده بود!

    این ماه که به دنبال کتابِ ارزان دوباره نام و نشان کتاب بر روی صفحه‌ی رایانه ظاهر شد، فکر کردم به یاد خاطرات دوران جوانی هم شده خوب است که کتاب را بخرم.

    پستچی (آخرین روزهای پابلو نرودا)
    نویسنده: آنتونیو اسکارمتا
    ترجمه: جلال خسروشاهی
    ناشر: نگاه
    سال نشر: 1390 (چاپ 3)
    قیمت: 6000 تومان
    تعداد صفحات: 171 صفحه
    شابک: 978-964-351-055-8
    امتیاز کتاب: (2 امتیاز با رای 1 نفر)
    ماریو تصمیم می‌گیرد شغل خانوادگی و آبا و اجدادی‌اش، ماهیگیری، را کنار بگذارد و بجای آن در دفتر پست روستایشان کار کند. او عاشق شعر است و آرزویش این است که روزی شاعر کتاب شعری که خریده، کتاب را برای او امضا کند. شاعر، پابلو نرودای معروف است که تبعید شده و در روستای او زندگی می‌کند. ماریو به مرور موفق می‌شود تا با نرودا دوست شود اما آشنایی او با شاعر نگاهش را به زندگی عوض می‌کند و این خود مقدمه‌ی تغییرات بزرگی در زندگی ماریو است.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "در ژوئن 1969 دو موضوع ظاهرا بی‌اهمیت ولی دلپذیر باعث تغییر شغل "ماریو خیمه‌نز" شد. اولی بی‌علاقگی او به کار ماهیگیری بود. زیرا مجبور می‌شد هر روز پیش از طلوع آفتاب رختخوابش را ترک کند و این هم درست مصادف می‌شد با موقعی که او خواب ستارگان پر زرق و برقی را می‌دید که در "سان آنتونیو" روی پرده سینما نمایش می‌دادند. وقتی استعداد دیدن خواب‌های شیرین را که مانع آماده ساختن وسائل ماهیگیری پدرش می‌شد با سرماخوردگی واقعی و یا ساختگی که مورد علاقه‌اش بود به هم می‌آمیخت، زیر پتو می‌رفت و با رویاهای خود وقت‌گذرانی می‌کرد. این وضع تا وقتی که پدرش با دست خالی از دریا بازمی‌گشت ادامه می‌یافت و ماریو برای اینکه بار گناهانش را سبک کند برایش نان برشته و سالاد گوجه‌فرنگی و پیاز که با اضافه کردن شوید و جعفری آن را خوش منظره کرده بود، فراهم می‌ساخت ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    شاید لازم بود که خیلی پیش از اینها جیره‌کتابی‌ها را تشویق به "مگره‌خوانی" بکنم. البته پیش از این دو کتاب دیگر از ژرژ سیمنون در قفسه‌هایمان قرار گرفته بودند، اما خب آنقدر که در طول زمان به آگاتا کریستی عرض ارادت کرده بودیم، برای سیمنون سروصدا راه نیانداخته‌ایم. و این اصلا عادلانه و منصفانه نیست!

    مگره و یکصد چوبه دار
    نویسنده: ژرژ سیمنون
    ترجمه: شهریار وقفی‌پور
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 26000 تومان
    تعداد صفحات: 142 صفحه
    شابک: 978-964-363-630-2
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    کارآگاه مگره بخاطر یک مشغله کاری در بروکسل است که متوجه مردی ژولیده می‌شود که مشغول شمارش مقدار زیادی اسکناس است. حجم پول‌ها آنقدر زیاد است که شک مگره را برمی‌انگیزد و تصمیم می‌گیرد تا مرد ژولیده را تعقیب کند. آنها هر دو سوار قطاری می‌شوند که از طریق هلند به آلمان می‌رود. مگره در یکی از ایستگاه‌های بین راه چمدان مندرس مرد ژولیده را با چمدان مشابهی عوض می‌کند. اما چندی بعد وقتی قطار به برمن می‌رسد و هر دو مرد از قطار پیاده می‌شوند و در هتلی درب‌وداغان اتاق می‌گیرند، مرد ژولیده با فهمیدن اینکه چمدانش عوض شده، دست به خودکشی می‌زند و به زندگی خودش پایان می‌دهد ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "کسی متوجه نبود که چه اتفاقی دارد می‌افتد. هیچ‌کس به فکرش هم نمی‌رسید که نمایشی در حال اجراست، آن هم در آن سالنِ انتظار ایستگاه کوچک قطار، جایی که فقط شش مسافر دلمرده انتظار می‌کشیدند، در میان بوی قهوه و آبجو و لیموناد.
    پنجِ بعدازظهر بود و داشت شب می‌شد. چراغها روشن شده بود و از پشت شیشه‌های پنجره می‌شد دید که مسئولان گمرک و کارکنان راه‌آهن آلمان و هلند، در گرگ‌ومیش سکوی ایستگاه، هنوز دارند بالا و پایین می‌روند.
    ایستگاه نویسخانس که در منتهی‌الیه شمال هلند، در مرز آلمان قرار دارد با هیچ حسابی، ایستگاه مهمی به‌شمار نمی‌رود. نویسخانس حتی از دهکده‌های معمول هلند هم کوچکتر است. هیچ قطار مهمی از این ایستگاه رد نمی‌شود. تنها قطارهایی که صبح و غروب از آن رد می‌شوند، کارگرانی آلمانی را جابه‌جا می‌کنند که به طمع دستمزدهای بالا به کارگاهها و کارخانه‌های کوچک واقع در مناطق مرزی هلند می‌روند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    "لیبی" از آن موضوع‌هایی است که احتمالا اگر هرکتابی درباره‌اش ببینم، آن را می‌خرم. شکل و شمایل کتاب را قبلا دیده بودم اما مشکل اینجا بود که قبلا کنجکاوی نکرده بودم تا ببینم موضوعش چیست (یعنی ایراد از طرح روی جلدش بوده؟!) به هرحال شکر خدا که در شماره اخیر مجله "جهان کتاب" آن را معرفی کردند و ... اینطوری شد که کتاب وارد سبد خریدهای این ماه‌مان شد.

    روایت بازگشت
    نویسنده: هشام مطر
    ترجمه: مژده دقیقی
    ناشر: نیلوفر
    سال نشر: 1400 (چاپ 3)
    قیمت: 195000 تومان
    تعداد صفحات: 256 صفحه
    شابک: 978-964-448-785-9
    پدر نویسنده از مخالفان حکومت قذافی بوده که همراه خانواده‌اش به تبعیدی خودخواسته در مصر رفته بود. او در دهه 1990 توسط عوامل حکومت قذافی و با موافقت مقامات مصری ربوده و به لیبی برده می‌شود و دیگر جز برخی خبرهایی از زندانی بودن اثری از او به دست نمی‌آید. هشام مطر که هنگام ربوده شدن پدرش در لندن درس می‌خواند سال‌ها به دنبال یافتن ردی از پدرش بود. کتاب شرح مسائل و مشکلاتی است که او در این راه با آن‌ها مواجه شده و در واقع روایت دورانی از تاریخ معاصر لیبی و برخورد حکومت با مخالفانش است. نویسنده 25 سال درگیر این ماجرا بوده و به هر دری زده است تا اثری و ردی از پدرش پیدا کند. تصویری از آنچه بر سر مردم یک کشور آمده و می‌توان آن را تعمیم داد و روایت شوربختی و نکبت ساکنان بخش عمده‌ای از جهان دانست ... (برگرفته از معرفی کتاب در مجله جهان‌کتاب، شماره 363-361، خرداد-مرداد 1398)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "مارس 2012، صبح زود. من و مادرم و همسرم دایانا نشسته بودیم روی یک ردیف صندلی که به کاشی‌های کفِ سالن انتظاری در فرودگاه بین‌المللی قاهره پیچ شده بود. صدایی پشت بلندگو اعلام کرد که پرواز 853 به بنغازی به‌موقع حرکت خواهد کرد. مادرم هرازگاه با نگرانی نگاهی به من می‌انداخت. دایانا هم انگار دلواپس بود. دستش را روی بازویم گذاشت و لبخند زد. به خودم گفتم باید بلند شوم و قدمی بزنم. ولی بدنم تکان نمی‌خورد. هرگز خودم را آن‌قدر مستعد سکون احساس نکرده بودم.
    ترمینال تقریبا خالی بود. فقط یک مرد روبه‌روی ما نشسته بود. چاق، با قیافه‌ای خسته، احتمالا پنجاه‌وچهار پنج ساله. در طرز نشستنش - دست‌های قفل شده روی پاها، تنه کج‌شده به سمت چپ - نشانی از تسلیم وجود داشت. اهل مصر بود یا لیبی؟ به کشور همسایه سفر می‌کرد یا بعد از انقلاب به وطن برمی‌گشت؟ طرفدار قذافی بود یا مخالفش؟ شاید هم از آن آدم‌های مرددی بود که تردیدهایشان را توی دلشان نگه می‌داشتند؟ ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی را ناشر، درست به موقع، در موسمِ محرم به بازار عرضه کرد و من هم یکی دو روز بعد از آنکه به بازار آمد، تهیه‌اش کردم. نوشته‌های کتاب‌های این مجموعه متاسفانه تاریخ نگارش ندارند (شاید بشود سال انتشار چاپ اول هر کتاب را، تاریخ نگارش هر نوشته هم در نظر گرفت). اگر تاریخ نوشته شدن مقالات مشخص باشد شاید با گذشت زمان، همانطور که ناشر آرزو کرده، مرور این نوشته‌ها سرنخی از سیر "تحولات این آیین" به دست جامعه‌شناسان و دیگر خوانندگان بدهد.

    زان تشنگان: بیست و چهار روایت از روضه‌هایی که زندگی می‌کنیم
    نویسنده: مصطفی اصانلوی و ...، دبیر مجموعه: نفیسه مرشدزاده
    ناشر: اطراف
    سال نشر: 1402 (چاپ 5)
    قیمت: 108000 تومان
    تعداد صفحات: 237 صفحه
    شابک: 978-622-6194-29-7
    این سومین کتاب از مجموعه‌ای است که ناشر با هدف روایت "تصویر امروز و آینده‌ی یک آیین" و "تغییر صورت و قاب یک آیین در گذرزمان" آن را منتشر می‌کند
    اولین نوشته کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "در خاطرات خیلی از ما یک سوم‌شخص پنهان هست که بخش زیادی از نسبت امروزمان با محرم و عاشورا را به او مدیونیم. سوم‌شخص‌های پنهان گاهی مادر و مادربزرگ و پدر و پدربزرگ‌اند، گاهی استاد و غریبه‌ای رهگذر. شخصیتِ پیچیده، فن بیان قوی یا توانایی منحصربه‌فردی ندارند، فقط ارادتی واقعی دارند و مهارت و شگردشان همین صداقت‌شان است. تنها ویژگی خارق‌العاده‌ی آن‌ها همین است که سوم‌شخص عاشق‌اند و خیلی عاشق‌اند. در هیاهوی روزمرگی میزان دلبستگی و حرارت محبت حسینی که به ما منتقل کرده‌اند را فراموش می‌کنیم ولی وقت نوشتن متنی درباره‌ی ارتباط‌مان با روضه، خاطرات این اثرگذاران بی‌ادعا و علاقه و نشانه‌هایی که در ما جا گذاشته‌اند، متن را پر می‌کند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    خواندن "کاکا کرمکی" را چند ماه پیش پسرخاله توصیه کرد. او با وجود اینکه مشترک جیره‌کتاب است گهگاه به کتابفروشی نشر چشمه هم سر می‌زند و بسته به حال‌وهوای خودش و کتابهای روی پیشخوان، چیزهایی از آنجا تهیه می‌کند. این یکی هم یکی از خریدهای مستقل خودش بود که آن را خیلی پسندیده بود.

    در همان زمان "توصیه" تلاش کردم کتاب را تهیه کنم، اما چاپش تمام شده بود و این "نایابی در بازار" چند ماهی ادامه پیدا کرد تا بالاخره ماه گذشته متوجه شدم کتاب مجددا تجدید چاپ شده و حالا دیگر می‌شود آن را تهیه کرد.

    کاکا کرمکی، پسری که پدرش درآمد
    نویسنده: سلمان امین
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1402 (چاپ 8)
    قیمت: 250000 تومان
    تعداد صفحات: 301 صفحه
    شابک: 978-622-01-0059-1
    داستان پسری جوان که در خانواده‌ای پرچمعیت به دنیا آمده است. خانواده‌ای که به خاطر جنگ به تهران کوچ کرده‌اند. این نوجوان در سیطره‌ی پدری مقتدر و با روحیه‌ای طناز و درعین‌حال ساختارشکن رشد می‌کند. او مدام در حالِ تفسیر وقایع جهان پیرامون خود است و تلاش می‌کند معناهایی را که به نظرش ارزشمند هستند، به این جهان القا کند. تا این که تصمیم می‌گیرد خود را گم‌وگور کند و فرزند خانواده‌ای ارمنی می‌شود ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    " "آرااا!"
    "آرا!"
    "آپر!"
    انتظار تمام شد. خودِ خودشان بودند - مامان، بابا و داداش کوچکه. هرکس جای من بود مامان و بابا را از آن قیافه‌ی شکسته‌شان، حتی بدون عینک، از سه فرسخی تشخیص می‌داد، اما آن پسره‌ی لاغروی تراشیده لحظاتی بعد داداشم شد.
    سرم را بالا آوردم و چند ثانیه‌ی کش‌دار وراندازشان کردم. جا به جا ایستادم و نمایش تعجب کردن بازی کردم. خیلی ساده است. چمش این است که چشم‌ها را حدقه کنید و لب‌ها را یک جزئی از هم فاصله بدهید. اما پاهایم واقعا خشک شده بود، جوری که پنداری واقعا آرا باشم. شک دارم خودش هم اگر بود می‌توانست حسی شبیه این داشته باشد.
    مامان کنده زد روی زمین. او زودتر از من از پا درآمد. بابا خیز گرفت سمتم - اگر من را در آن صحنه می‌دیدید، فکر می‌کردید اسم سجلم یوسف است. آمدم پا بردارم، اما نه توانستم، نه وقت امان داد. پرید بغلم و محکم چلاندم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    با "ضحی کاظمی" و اینکه علمی-تخیلی می‌نویسد، ماه گذشته (در فهرست مردادماه) آشنا شدم. در شهریور به نظرم رسید یک جستجویی بکنم و ببینم تابه‌حال چند کتاب از او به بازار آمده. طی جستجو به "کاج‌زدگی" رسیدم و به نظرم رسید احتمالا داستانی خواندنی است. قیمت کتاب هم با تمایلات "مقتصدانه" من جور درمی‌آمد و اینطوری شد که این یکی هم به سبد شهریورماه ما پیوست.

    کاج‌زدگی
    نویسنده: ضحی کاظمی
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1401 (چاپ 3)
    قیمت: 75000 تومان
    تعداد صفحات: 175 صفحه
    شابک: 978-600-229-401-2
    داستان آدم‌های یک شهر مسخ‌شده که انگار سایه‌ای نیرومند آن‌ها را تحت سیطره‌ی خود دارد. بیماری مرموزی حول‌وحوش‌شان می‌چرخد و حالا کسانی پیدا شده‌اند که می‌خواهند این وضعیت را تغییر دهند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "صدای سرفه‌های شدید در راهرو می‌پیچید. "صد و هشتاد" با هر سرفه خون غلیظ بالا می‌آورد. گاه‌به‌گاه خودش را خیس می‌کند. روی زمین سلولش افتاده، پتوی نانوفیبر غرق خون و ادرار را دور خود می‌پیچد. اما با سرفه‌ی بعدی که بیش از چند ثانیه با قبلی فاصله ندارد پتو را پس می‌زند و مشتی لخته‌ی خون تازه را روی زمین پخش می‌کند. بیهوده تلاش می‌کند پتویش بیش از این به خون و عفونت بیرون ریخته از سینه‌اش آغشته نشود. زخم‌های ران‌هایش تیر می‌کشند. هر بار با تکان‌های شدید سرفه مایع زردرنگی مثل اسید از روی ران‌هایش به پایین می‌لغزد، سطح دلمه‌بسته‌ی زخم‌ها شکافته می‌شود. صد و هشتاد می‌داند چیزی به پایانش نمانده است. لحظه‌شماری می‌کند، برای آزاد شدن از سال‌ها درد و بیماری و تاریکی ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    سالهاست که دیگر تب "بازی کامپیوتری" از سرم افتاده. من جزو نسل اول مبتلایان به این تب بوده‌ام که این بیماری خودشان را با کمک دستگاه‌های 64 کیلوبایتی (اسپکتروم، کمودور، ...) التیام می‌دادند. همانها که حالا ارنست کلاین برایشان "بازیکن شماره 1 آماده" را نوشته است.

    بخاطر همین "سالخوردگی رایانه‌ای"، احتمالا هیچ حسی از نمونه‌های جهش‌یافته ویروس این بیماری ندارم. اما همینطوری می‌توانم حدس بزنم که خوب است اگر آدم بازی محبوبی داشته باشد، برای آن کتابی هم وجود داشته باشد و علاوه بر بزن‌بزن معمول داخل بازی، داستانی هم در فضای ادبیات برایش شکل بگیرد. تا آنجا که خاطرم هست سری کتاب‌های "مترو" همین نقش را برای بازی مشابهی برعهده داشتند و حالا این داستان "اسپلینترسل" هم از دل یک بازی رایانه‌ای (که نمی‌دانم آیا هنوز هم هوادار و طرفدار دارد یا نه) سربرآورده است!

    اسپلینترسل
    نویسنده: دیوید مایکلز
    ترجمه: هادی امینی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 48000 تومان 41000 تومان
    تعداد صفحات: 351 صفحه
    شابک: 978-600-182-354-1
    سام فیشر یک اسپلینترسل است. او مامور مخفی در یکی از جدیدترین طرح‌های امنیتی سازمان امنیت ملی آمریکا برای مقابله با تهدیدات تروریستی است. او مجوز دارد تا برای حفاظت از منافع آمریکا جاسوسی کند، سرقت کند، نابود کند و به قتل برساند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "شبیه وضعیت وجود نداشتن است. یک خلا، تاریکی و نور همزمان، بدون حس جاذبه. هوایی نیست، ولی می‌دانم که نفس می‌کشم. قطعا صدایی هم وجود ندارد. نه چیزی می‌بینم و نه چیزی حس می‌کنم. هیچ رویایی نیست.
    خوابیدن برای من این‌گونه است. فکر کنم، نعمت باشد. می‌توانم در هر جایی و هر زمانی که اراده کنم، بخوابم. برای این کار آموزش ندیده‌ام. همیشه همین‌طور بود، از وقتی که بچه بودم. فقط به خودم می‌گویم: "الان وقت خوابه." و می‌خوابم. مطمئنم افراد زیادی در دنیا به این استعداد غبطه می‌خورند. من هم اهمیتی نمی‌دهم، چون در شغل من باید در عجیب‌ترین جاها و بدترین زمان‌ها بخوابم.
    فشار ضربانی روی مچم را حس می‌کنم. فشاری که مرا با ملایمت از این دنیای بدون بعد بیرون کشیده و من به آرامی حواسم را به دست می‌آورم. فلز گرمی را روی صورتم حس می‌کنم. صداهای توصیف‌ناپذیری هم از دور می‌شنوم.
    دستگاه اپست که روی مچم وصل شده، هنوز سعی دارد بیدارم کند. وقتی زنگ بی‌صدای آن فعال شود، میله تی شکل کوچکی از بند انعطاف‌پذیرش بیرون می‌زند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    شاید از خودتان بپرسید "فایده‌ی خواندن کتابی از معماهای رنگارنگ چیه؟!" خب، اگر احساس لذتبخشی را که موقع "درست حل کردن" هر معما به آدم دست می‌دهد کنار بگذاریم، به نظرم این "ماهیچه‌ی منطقِ ذهن آدمی" با تمرین ورزیده می‌شود. به همین خاطر وقتی پس از حل کردن ده‌ها معما (یا خواندن راه‌حل آنها در بخش پایانی کتاب!) متوجه می‌شویم که قابلیت‌مان در حل آنها (بدون کمک گرفتن از انتهای کتاب!) افزایش پیدا کرده، آن هم برای خودش جور دیگری لذتبخش است.

    معماهای شهرزاد
    نویسنده: ریموند اسمالین
    ترجمه: هوشنگ شرقی
    ناشر: فاطمی
    سال نشر: 1399 (چاپ 2)
    قیمت: 95000 تومان
    تعداد صفحات: 216 صفحه
    شابک: 978-964-318-966-2
    در این کتاب معماهای منطقی در قالب داستان‌های مشهور هزار و یک شب روایت شده‌اند. با اینکه سطح این معماها مناسب خیلی از افراد با هر سن و سالی است، اما اکثر این معماها راهی به دل مباحث جدی منطق و فلسفه دارند.
    می‌توانید به این معماها در اوقات فراغت‌تان فکر کنید یا آن‌ها را سر کلاس یا در مهمانی مطرح کنید. این معماها طوری انتخاب و چیده شده‌اند که رفته رفته مهارت‌های فکر خلاقانه و استدلال منطقی خواننده را افزایش می‌دهند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    در هفتمین معمای شهرزاد می‌خوانیم:
    "شهرزاد گفت: "یک وقت دیگر، ده دزد دیگر وارد حجره عبدل شدند. بعضی از آن‌ها مسلح و بعضی دیگر غیرمسلح بودند. افراد مسلح رتبه بالاتری داشتند. به هر حال، کیسه‌ای حاوی 56 مروارید را دزدیدند. موقع تقسیم مرواریدها که رسید، هر دزد ارشد شش مروارید و هر دزد زیردست پنج مروارید برداشت. چند تن از دزدان، ارشد بودند؟"

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی، اولین عنوان از مجموعه کتاب‌هایی است که ناشر تحت عنوان "مجموعه راهنمای اندیشه‌ورزان" آنها را منتشر کرده است. ماه گذشته کتاب "مغالطه‌های پرکاربرد" از این مجموعه را معرفی کرده بودم که در حقیقت سومین کتاب مجموعه به حساب می‌آید (من اصلا مجموعه را بخاطر همین کتابش مربوط به مغالطه خریده‌ام!) مترجم در مقدمه همه‌ی کتابها اشاره کرده است که مباحث طرح شده در کتاب اول، الفبای اندیشه‌ورزی را به خواننده آموزش می‌دهد. بنابراین با یک ماه "پس و پیش" این کتاب اصلی و اول مجموعه حضورتان معرفی می‌شود!

    مفهوم‌ها و ابزارهای تفکر نقادانه
    نویسنده: ریچارد پل، لیندا الدر
    ترجمه: مهدی خسروانی (بازنویسی)
    ناشر: نشر نو
    سال نشر: 1402 (چاپ 10)
    قیمت: 70000 تومان
    تعداد صفحات: 93 صفحه
    شابک: 978-600-8547-16-7
    همه ما می‌اندیشیم. اندیشیدن طبیعت ماست. اما بسیاری از "اندیشیدن"های ما، اگر آنها را به حال خود رها کنیم و بر آنها نظارت نکنیم، متعصبانه، تحریف‌شده، بخشی‌نگرانه، ناآگاهانه، یا آلوده به پیش‌داوری می‌شوند. ولی نکته اینجاست که اندیشیدن ما بر کیفیت زندگی و نتیجه کارهایمان مستقیما تاثیر می‌گذارد. بی‌کیفیتیِ اندیشیدن زیان‌های فراوانی به ما می‌رساند و بر کل زندگی‌مان تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین، ضرورت دارد که برای ارتقای کیفیت اندیشیدنمان و رسیدن به تعالی فکری کاری بکنیم. و تنها راه برای دستیابی به تعالی فکری کوششِ با برنامه و روش‌مند است.
    کتابی که در دست دارید بر مفهوم‌ها و ابزارهای اصلی سنجشگرانه‌اندیشی (تفکر نقادانه) تمرکز می‌کند. مهارت‌هایی که در این کتاب مطرح شده‌اند در مورد هر موضوعی به کار می‌آیند. برای مثال، کسانی که در سنجشگرانه‌اندیشی مهارت پیدا می‌کنند غایت و هدفشان، و پرسشی که می‌خواهند بدان بپردازند، را به طور واضح مشخص می‌کنند. آنها درباره اطلاعات، نتیجه‌گیری‌ها، و نظرگاه‌ها سوال می‌کنند و، در صورت لزوم، در آنها تردیدافکنی می‌کنند. همچنین سعی می‌کنند واضح، درست، و دقیق بیندیشند و از توجه به مطالبی که مناسبت ندارند بپرهیزند. آنها می‌کوشند تا به عمق موضوع‌ها و مسئله‌ها راه پیدا کنند و در اندیشیدن‌شان منطق و انصاف را رعایت کنند. افراد سنجشگرانه‌اندیش این مهارت‌ها را در خواندن و نوشتن، و نیز در صحبت کردن و شنیدن، به کار می‌بندند. آنها از این مهارت‌ها هم در زندگی شخصی‌شان استفاده می‌کنند، هم در زندگی حرفه‌ای ...

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی هم سرآغاز یک مجموعه "تاریخ اقتصادی" است که به تحرکات دولتمردان کشورهای مختلف در آسیای جنوب شرقی می‌پردازد و اینکه چگونه اقدامات آنها کشورهایشان را در سال‌های پایانی قرن بیستم به جایگاه اقتصادی قابل توجهی رساند.

    کتاب را ماه‌ها پیش به درخواست یکی از دوستان تهیه کردم تا برایشان ارسال کنم. اما نمی‌دانم چطور شد ارسال آن منتفی شد و نسخه‌ی خریداری شده ماند برای خودم. در این ماه‌ها کتاب همینطور در قفسه "لازم‌المعرفی"ها مانده بود که بالاخره این ماه قرعه به نامش افتاد و وارد فهرست شهریورماه شد.

    کره جنوبی: ژنرال توسعه
    نویسنده: کیم هیونگ‌ای
    ترجمه: جواد قربانی آتانی
    ناشر: دنیای اقتصاد
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 119 صفحه
    شابک: 978-600-8591-61-0
    این کتاب، جلد نخست از مجموعه "پیشگامان نوسازی آسیا" است.
    این مجموعه مشتمل بر پنج کتاب است درباره تاثیر رهبری سیاسی بر اقتصاد کشورهای کره جنوبی، سنگاپور، تایوان، چین و مالزی. مهم‌ترین شاخص در انتخاب این کتاب‌ها، پرداختن مولفشان به هر دو سویه منفی و مثبت رهبری این پنج تن بوده تا زشت و زیبای زمامداری آنها همزمان در معرض قضاوت خواننده قرار گیرد و ترتیب بخش‌ها نیز با توجه به زمان آغاز زمامداری آنهاست. وجه مشترک رهبران این کشورها، تاکیدشان بر عملگرایی و پرهیزشان از ایدئولوژی است. نتیجه این تاکید و پرهیز، میدان یافتن نخبگان و متخصصانی بود که ظرف سه دهه، پنج کشور عقب مانده را در ردیف اقتصادهای پیشرفته جهان قرار دادند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    و بالاخره آخرین کتاب فهرست این ماه هم یک کلاسیکِ اسم‌ورسم‌دار است. کتاب که اولین‌بار در سال 1980 منتشر شده، در سال 1982 برنده جایزه کتاب ملی آمریکا (National Book Award) و در سال 1981 نامزد جایزه پولیتزر بوده است. البته باز هم سبب اینکه ماه گذشته توجه جیره‌کتاب به آن جلب شده قیمتِ مناسبش بوده است!

    خداحافظ، تا فردا
    نویسنده: ویلیام مکسول
    ترجمه: محمد حکمت
    ناشر: قطره
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 12000 تومان
    تعداد صفحات: 159 صفحه
    شابک: 978-600-119-847-2
    در یک صبح زمستانی در مزرعه‌ای در ایلینوی، صدای گلوله‌ای به گوش می‌رسد و مردی به نام لوید ویلسون به قتل می‌رسد. با شلیک این گلوله دوستی شکننده مابین دو نوجوان هم می‌میرد و از بین می‌رود. پنجاه سال بعد، یکی از آن دو پسر نوجوان، که حالا دیگر برای خودش مرد جاافتاده‌ای شده، تلاش می‌کند تا وقایعی را که منجر به آن قتل شد، به یاد بیاورد. برای این او ناچار است دوباره به سراغ دوست‌از‌دست‌رفته‌اش، کلتوس، برود. کلتوسی که آنقدر بدشانس بود که فرزند قاتل لوید ویلسون باشد ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "گودال سنگ‌ریزه حدود یک مایلی شرق شهر بود. به اندازه‌ی یک دریاچه‌ی کوچک وسعت داشت، و چنان عمیق بود که پدر و مادرهای پسرهای زیر شانزده سال شنا کردن در آن را قدغن کرده بودند. این را فقط افواهی شنیده بودم. مردم می‌گفتند ته ندارد و چون خیلی شیفته‌ی این ایده بودم که اگر هر جا گودالی بکنی و همین‌طور به کندن ادامه بدهی سر از چین درخواهد آورد، ته نداشتن گودال را بدون چون و چرا، انگار که بیان یک واقعیت باشد، پذیرفته بودم.
    یک صبح زمستانی، اندکی پیش از سپیده‌دم، سه مرد که آن‌جا سنگ‌ریزه بار می‌کردند چیزی شبیه شلیک تپانچه شنیدند. یا هم‌عقیده بودند که می‌توانست صدای ماشینی باشد که ریپ می‌زند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: پخمه (عزیز نسین)، مگره و یکصد چوبه دار (ژرژ سیمنون)، کاج‌زدگی (ضحی کاظمی)، روایت بازگشت (هشام مطر)، کاکا کرمکی، پسری که پدرش درآمد (سلمان امین)، زان تشنگان: بیست و چهار روایت از روضه‌هایی که زندگی می‌کنیم (مصطفی اصانلوی و ...، دبیر مجموعه: نفیسه مرشدزاده)، پستچی (آخرین روزهای پابلو نرودا) (آنتونیو اسکارمتا)، اسپلینترسل (دیوید مایکلز)، کره جنوبی: ژنرال توسعه (کیم هیونگ‌ای)، مفهوم‌ها و ابزارهای تفکر نقادانه (ریچارد پل، لیندا الدر)، خداحافظ، تا فردا (ویلیام مکسول)، معماهای شهرزاد (ریموند اسمالین)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است