کتاب‌های تیر 1396

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    ماه گذشته یکی از اهالی ینگه دنیا سفرنامه داستانی "عزیزجان" و همراهان را به حج درخواست کرد و به این ترتیب یک نسخه از این کتاب هم نصیب ما شد. این روزها که کم‌کم موسم حج آغاز می‌شود و بعد از مدتی توقف دوباره ایرانی‌ها امکان می‌یابند در این مراسم شرکت کنند، فکر کردم بد نیست فهرست را با معرفی این "کتاب مناسبتی" شروع کنم (اینجوری بالاخره یکبار هم که شده ما کتابی را درست سر موقع مناسبتش معرفی کرده باشیم!)

    با عزیزجان در عزیزیه
    نویسنده: فرخنده آقائی
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 11000 تومان
    تعداد صفحات: 175 صفحه
    شابک: 978-600-278-133-8
    راوی داستان در سفر حج با عزیزجان همسفر می‌شود و داستان/سفرنامه رفتن خود و عزیزجان را به حج برای خواننده تعریف می‌کند.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "فرودگاه مهرآباد، ساعت ده و ده دقیقه، در هواپیمای خطوط عربستان سعودی. پرواز بدون تاخیر انجام می‌شود و هواپیما به سوی مدینه به پرواز درمی‌آید. سرمهماندار به زبان‌های انگلیسی و ترکی به مسافرها خوشامد می‌گوید.
    یکی از مسافرها می‌گوید: "بر محمد و آل محمد صلوات."
    مسافرها سه بار صلوات می‌فرستند. عزیزجان همان‌طور که چشم‌هایش را بسته صلوات می‌فرستد و تسبیح می‌گرداند. آقای شیرمراد، ناظم کاروان، کیف‌های برزنتی کوچک اهدایی شرکت بیمه را بین زائران توزیع می‌کند. به بعضی‌ها کیف نمی‌رسد.
    عزیزجان اعتراض می‌کند: "مگر به تعداد نداده‌اند؟"
    شیرمراد کیف خودش را از گردن درمی‌آورد و به او می‌دهد. عزیزجان مهماندار را صدا می‌کند و از او دستمال می‌خواهد. مهماندار چند دستمال کاغذی می‌آورد.
    عزیزجان دستمال‌های رنگی را نشان می‌دهد و می‌گوید: "خودم داشتم. دستمال‌های هواپیمایی بزرگ و خوبند." ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    سه کتاب بعدی فهرست، همگی برپایه سوءتفاهم تهیه شده‌اند!

    الان مدتی است دارم کتاب‌های داستان نوجوانی را جمع می‌کنم که به نوعی با جنگ ارتباط دارند (امان از دست من و این علاقه‌ام به "جنگ"). رمان خانم نوویچ را هم به همین خاطر تهیه کردم. نمی‌دانم چرا فکر کردم داستان کتاب برای نوجوانان نوشته شده. اما بعد که کتاب را تورقی کردم و اطلاعات آن را از اینور و آنور درآوردم، متوجه شدم که کتاب به قفسه نوجوانان تعلق ندارد و ... اینجوری شد که "دختری در جنگ" سهم این فهرست شد.

    دختری در جنگ
    نویسنده: سارا نوویچ
    ترجمه: نازنین اعظم‌نوری
    ناشر: هیرمند
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 95000 تومان
    تعداد صفحات: 332 صفحه
    شابک: 978-964-408-407-2
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    آنا، دختربچه‌ای ده ساله است که در سال 1991 در زاکرب، پایتخت کرواسی زندگی شاد و آرامی را می‌گذراند. اما جنگ داخلی آهسته آهسته سرتاسر سرزمین او را فرامی‌گیرد و وقتی خطر به جلوی در خانه او می‌رسد، آنا مجبور است راهی از میان آتش و خون به بیرون بیابد.
    ده سال بعد، آنا در کالجی در منهتن نیویورک دانشجو است. او تلاش بسیار کرده تا گذشته را فراموش کند و به سوی آینده حرکت کند. او از خاطراتش در دوران جنگ حتی با نزدیک‌ترین دوستانش هم صحبتی نکرده. اما این خاطرات دست از سر او برنمی‌دارند و باعث می‌شوند تا آنا ده سال بعد دوباره به کرواسی بازگردد تا با جایی که زمانی خانه و وطن می‌نامیده به صلح و آرامش برسد ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "جنگ در زاگرب بر سر سیگار آغاز شد. البته پیش از آن هم تنش‌هایی در منطقه وجود داشت، شایعاتی در مورد ناآرامی در سایر شهرها به گوش می‌خورد، اما تا آن زمان هیچ‌وقت صدای انفجاری به گوش نرسیده بود، آن هم به این وضوح. زاگرب، شهری گیر افتاده میان کوهستان‌ها، شبیه یک بستنی بود که در تابستان‌ها از شدت گرما ذوب می‌شد. مردم هم به همین دلیل از شهر بیرون می‌زدند و در ماه‌های گرم سال به مناطق ساحلی پناه می‌بردند. تا جایی که به خاطر دارم، در این ایام خانواده‌ام همیشه به همراه پدرخوانده و مادرخوانده‌ام به دهکده‌ای ساحلی در جنوب می‌رفتند. اما آن سال، براساس گفته‌های مردم صرب‌ها جاده‌های منتهی به دریا را مسدود کرده بودند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    اما "بیا گم شویم" و "النور و پارک"، اگر راست و حسینی‌اش را بخواهید، هر دو در قفسه داستان نوجوان قرار می‌گیرند. این البته اصلا تقصیر من نیست! این روزها ناشران تند و تند کتاب نوجوان منتشر می‌کنند و هیچ‌جایش هم نمی‌نویسند که مخاطب کتاب گروه سنی خاصی است. حالا "النور" را بگویید یکجوری از روی طرح روی جلدش باید حدس می‌زدم که "جوانانه" است. اما طرح روی جلد "بیا گم شویم" خیلی غلط‌‌انداز است و آدم اصلا انتظار نداره که کتاب با چنین طرحی برای نوجوانان نوشته شده باشد.

    به هرحال چون این دو کتاب را به نیت بزرگسالان خریده‌ام و هیچ‌جایشان هم این راهنمایی راهگشا صورت نگرفته که گروه سنی مخاطب کتاب کیست، نام و نشان آنها را در این فهرست می‌آورم. شما هم می‌توانید این توضیح اضافه را نادیده بگیرید، کمی حال و هوای جوانانه به خود بگیرید و یکی از این کتاب‌ها را برای خواندن انتخاب کنید. خدا را چه دیدید، شاید خوش‌تان آمد.

    بیا گم شویم
    نویسنده: ادی السید
    ترجمه: زهرا طراوتی
    ناشر: نیماژ
    سال نشر: 1397 (چاپ 5)
    قیمت: 35000 تومان
    تعداد صفحات: 328 صفحه
    شابک: 978-600-367-218-5
    لیلا با ماشین قرمزش هزاران کیلومتر را در بزرگراه‌های آمریکا رانندگی می‌کند و در طول مسیرش با چهار نفر در اقصی نقاط کشور برخورد می‌کند. این چهار نفر هر کدام پس از برخورد با لیلا یک دوست خوب بدست آورده‌اند و هرکدام‌شان می‌دانند که آشنایی با لیلا زندگی‌شان را تا ابد تغییر داده است. اما خود لیلا در این سفر دور و دراز بزرگ‌ترین درس را از زندگی می‌گیرد ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "هادسن می‌توانست صدای موتور خودرو را از چند ساختمان آن‌طرف‌تر بشنود. از گاراژ، پا بیرون گذاشت و چشم‌هایش را بست، با گوش سپردن به اجزای صداهایی که می‌شنید دقیق می‌دانست حتی قبل از آن‌که کاپوت را بالا بزند، چه تعمیری لازم دارد.
    هادسن، در حالی که آن‌جا، مقابل گاراژ ایستاده بود و داشت به صدای خودرویی گوش می‌داد که هنوز در دوردست بود، می‌توانست هرچیز دیگری را فراموش کند؛ مدرسه، دخترها، آینده‌اش و همه‌ی دوستانی که در حقیقت یا احمق و کله‌خر بودند یا این‌که مثل همان‌ها رفتار می‌کردند. هادسن، با چشم‌های بسته می‌توانست جهان را در موتوری محض خلاصه کند همین، نه چیزی بیشتر ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    النور و پارک
    نویسنده: رینبو راول
    ترجمه: سمانه پرهیزکاری
    ناشر: میلکان
    سال نشر: 1402 (چاپ 26)
    قیمت: 229000 تومان
    تعداد صفحات: 352 صفحه
    شابک: 978-600-7845-80-6
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    داستان در طول یک سال تحصیلی در یکی از دبیرستانهای آمریکا می‌گذرد. النور که یک دختر موقرمز و نجوش و نچسب است در اولین روز مدرسه با پارک که رگ و ریشه کره‌ای دارد، دوست می‌شود. دوستی این دو نوجوان که هیچ‌جور با "بچه‌معروف"های مدرسه جور درنمی‌آیند و هرکدام هم در خانه مشکلات خاص خودشان را دارند، مقدمه‌ای می‌شود برای بوجود آمدن احساسات قوی‌تر و تجربه کردن اولین عشق زندگی‌شان.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "موزیک XTC هم روی محو کردن احمق‌های ته اتوبوس تاثیری نداشت.
    پارک هدفون را بیش‌تر توی گوشش فشار داد.
    تصمیم گرفت فردا آهنگ‌های اسکینی‌پاپی یا میس‌فیتس را با خودش بیاورد. شاید هم یک نوار کاست مخصوص اتوبوس گلچین می‌کرد که تا حد ممکن پر از جیغ کشیدن و ناله باشد.
    بعد از گرفتن گواهینامه‌ی رانندگی‌اش در ماه نوامبر، می‌توانست دوباره روی نیوویو تمرکز کند. پدر و مادرش قبلا به او گفته بودند که می‌تواند ماشین ایمپالای مادرش را بردارد، و او هم داشت پول‌هایش را برای خریدن یک سیستم صوتی جدید پس‌انداز می‌کرد. همین‌که دیگر با ماشین خودش به مدرسه می‌رفت، می‌توانست هر آهنگی که می‌خواست گوش کند یا اصلا هیچ آهنگی گوش نکند، حتا می‌توانست بیست دقیقه دیرتر بیدار شود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    با "تاملات" هم به سفارش یکی از مشترکین جیره‌کتاب آشنا شدم. به نظرم جالب آمد که ناشر (یا مترجم) در توضیحات پشت جلد کتاب ذکر نکرده‌اند که نویسنده، علاوه بر اینکه فیلسوف معروفی بوده یکی از امپراطورهای خوش‌نام روم باستان هم بوده است. امپراطوری که به همراه چهار تن دیگر، ماکیاولی آنها را "پنج امپراطور خوب" لقب داده است (تشریح ماکیاولی در این باره هم خواندنی بود!)

    تاملات
    نویسنده: مارکوس اورلیوس
    ترجمه: عرفان ثابتی
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1402 (چاپ 17)
    قیمت: 110000 تومان
    تعداد صفحات: 160 صفحه
    شابک: 978-964-312-652-0
    این کتاب حاصل تاملات یکی از نامدارترین فیلسوفان رواقی در باب مسائل بنیادین حیات آدمی است. مارکوس اورلیوس در این اثر کلاسیک می‌کوشد از منظری خودکاوانه، خواننده را در بصیرت‌هایی که از تامل در مضامینی چون محدودیت‌های حیات آدمی، ناپایداری امور، قانون عقلانی حاکم بر چیزها، کردار درست در راه زندگی و معرفت به نفس حاصل کرده است شریک سازد و او را به پیمودن طریق خودشناسی ترغیب کند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    متن کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "1- ادب و خویشتنداری را نخستین بار از پدربزرگم وروس آموختم.
    2- مردانگی بی‌تظاهر را از پدرم آموختم (از آنچه درباره‌اش شنیده‌ام و به یاد دارم).
    3- مادرم مظهر تقوا، سخاوت، پرهیزگاری - نه فقط در اعمال، بلکه در افکار - و ساده‌زیستی بود، ساده‌زیستی‌ای که به عادت‌های مرسوم اغنیا هیچ شباهتی نداشت.
    4- چشمپوشی از تحصیل در مدارس عمومی و، در عوض، استخدام معلمان خصوصی و قبول مخارج آن از دل و جان توصیه جدم بود.
    5- آموزگارم مرا از طرفداری از سبز یا آبی در مسابقات ارابه‌رانی، یا سبک یا سنگین در مبارزات گلادیاتوری برحذر داشت و ترغیبم کرد که تن به کار دهم، قناعت پیشه کنم، به کار خود بپردازم و به شایعات گوش ندهم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    چند سال پیش از این آقای برجر کتاب دیگری را معرفی کرده بودیم به نام "راه‌های نگریستن". کتاب درباره موضوع مورد علاقه من، راه و روش نگاه کردن به نقاشی بود. آن کتاب متاسفانه ترجمه روانی نداشت اما معرفی آن کتاب باعث شد تا متوجه شوم که نویسنده‌اش درباره "چگونه دیدن" صاحبنظر است و خلاصه شاخک‌هایم تیز شد تا اگر دوباره اسمش را جایی دیدم، از دستش ندهم. تا بالاخره ماه گذشته کتاب جدیدی از او به بازار آمد و به نظر می‌آید این یکی که بیشتر به چند و چون نگاه کردن به عکس‌ها می‌پردازد، ترجمه روان‌تری هم دارد.

    درباره‌ی نگریستن
    نویسنده: جان برجر
    ترجمه: فیروز مهاجر
    ناشر: نشربان
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 16000 تومان
    تعداد صفحات: 220 صفحه
    شابک: 978-600-964-309-3
    نویسنده در این کتاب تلاش می‌کند به ما یادآور شود (یاد دهد؟!) که چگونه با شیوه دیدن خود می‌توانیم مفاهیمی بیشتر به آنچه که به آن نگاه می‌کنیم (حیوانات در باغ‌وحش، تصاویر دلخراش جنگ، ...) بیافزاییم و "نگریستن" را به فعالیتی فرهنگی (شاید هم فلسفی) تبدیل کنیم.
    فصل اول کتاب با عنوان "چرا به حیوانات نگاه کنیم؟" با این جملات آغاز می‌شود:
    قرن نوزدهم، در اروپای غربی و امریکای شمالی شاهد آغاز روندی بود که امروزه با سرمایه‌داری شرکتی قرن بیستمی در حال تکمیل است. همان روندی که باعث شکسته‌شدن تمامی سنت‌های در گذشته مشترک میان انسان و طبیعت بوده است. حیوانات قبل از این گسستگی نخستین حلقه را در پیرامون انسان تشکیل می‌دادند. شاید این هم فاصله‌ای بیش از حد را به ذهن آورد. حیوانات در کنار انسان و در مرکز جهان او قرار داشتند. البته، این "هم‌مرکزی" اقتصادی و سازنده بود. انسان، به‌رغم هر تغییری در ابزار تولید و سازمان اجتماعی، برای خوراک، کار، حمل و نقل و پوشاک به حیوانات متکی بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    وقتی "تاریخ جنون" برای اولین‌بار منتشر شد، آن را خریدم و ورق زدم. اما هرچه خواندم به نظرم رسید جیره‌کتابی‌ها که سهل است، خواننده ایرانی بطور عام هم بعید است با این کتاب ارتباط برقرار کند!

    چند هفته پیش دیدم یکی از دوستان در بانک اطلاعات جیره‌کتاب به دنبال کتاب جستجو کرده و طبیعتا اطلاعاتی درباره این کتاب نیافته است. به همین خاطر دوباره نسخه دیگری از کتاب سفارش دادم تا آن را در فهرست این ماه معرفی کنم (آن نسخه اول را نمی‌دانم چکارش کرده‌ام!) وقتی کتاب رسید دیدم که بی‌سر و صدا، طی چهارده سال (چاپ اول، 1381) کتاب به چاپ سیزدهم رسیده است. تا من باشم و دیگر درباره هیچ‌چیز پیش‌داوری نکنم!

    تاریخ جنون
    نویسنده: میشل فوکو
    ترجمه: فاطمه ولیانی
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1402 (چاپ 21)
    قیمت: 138000 تومان
    تعداد صفحات: 314 صفحه
    شابک: 978-964-363-167-3
    کتاب نخستین اثر از میان آثار مهم نویسنده بشمار می‌آید. در این کتاب فوکو معنی و مفهوم همیشه متغیر جنون در فرهنگ اروپا، حقوق، سیاست، فلسفه و پزشکی، از سده‌های میانی تا پایان سدهٔ هجدهم را بررسی و روش تاریخی و ایدهٔ تاریخ را نقد می‌کند.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "در پایان قرون وسطی جذام در غرب از میان رفت. در حاشیه اجتماع، در دروازه‌های شهرها، باب سرزمینهای وسیعی گشوده شد که هر چند دیگر جولانگاه درد نبودند، سترون و تا مدتها غیرقابل سکونت ماندند. تا چند قرن تنها حیوان و گیاه در آنها ماوا داشت. از قرن چهاردهم تا قرن هفدهم، این سرزمینها با ورد و جادویی غریب در انتظار و خواهان تجسم تازه‌ای از درد بودند؛ خواهان آنکه ترس شکلک جدیدی به آنها عرضه کند، که بشر با سحر تازه‌ای بار دیگر دست به‌کار تصفیه جامعه شود و گروهی از انسانها را به آنجاها طرد کند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    موش و گربه
    نویسنده: عبید زاکانی
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1392 (چاپ 4)
    قیمت: 5000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-964-311-454-1
    کتاب قصیده بلندی است در شرح تزویر و ریاکاری گربه‌ای به ظاهر عابد! گربه‌ای که می‌تواند نماد سفاکان عابدنمای تاریخ باشد. گربه‌ای خُم‌شکن که اساس حیاتش بر پایه تزویر است. و باز موشانی که لحظه‌لحظه رفتارشان در عین ناباوری، توجیه وجود گربه سفاک است.
    این قصیده به گروه سنی خاصی تعلق ندارد و در طراحی و تصویرسازی کتاب نیز به این ویژگی توجه شده است. گو این که تصاویر کتاب می‌توانند خود خوانشی باشند تصویری از شاید مشهورترین قصه منظوم ایرانی. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    خب، پرونده شعر و فلسفه را اگر ببندیم می‌توانیم به ادبیات فانتزی بپردازیم. شکر خدا در زمینه ادبیات فانتزی کتابفروش محل این روزها آنقدر فعال شده و تند و تند کتاب چاپ می‌کند که بعید می‌دانم حالا حالاها کم بیاوریم!

    در مورد "نابغه" باید این توضیح را بدهم که این کتاب دوم از مجموعه "اسطوره" است که کتاب اول آن چند ماه پیشتر منتشر و حضورتان معرفی شده بود (امان از دست این دنباله‌نویسی‌ها!)

    نابغه
    نویسنده: مری لو
    ترجمه: محمدصالح نورانی‌زاده
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1402 (چاپ 3)
    قیمت: 250000 تومان
    تعداد صفحات: 408 صفحه
    شابک: 978-600-182-170-7
    هفت روز از زمانی که جون و دی، خسته و زخمی از لس‌آنجلس و چنگال نیروهای جمهوری فرار کردند می‌گذرد. همه گمان می‌برند دی توسط جوخه‌ی آتش اعدام شده. اما حقیقت ماجرا آن است که برادر دی جانش را برای آزادی وی فدا کرد و به جای او کشته شد. و حالا جون بیشتر از هرکس دیگری به جرم خیانت به جمهوری تحت تعقیب است.
    دو شورشی عاشق داستان که حالا شدیدا به کمک احتیاج دارند، به ناچار به جنبش وطن‌پرستان روی می‌آورند که دشمن قسم‌خورده‌ی جمهوری‌ست. اما آیا واقعا می‌توان به این افراد انقلابی اعتماد کرد؟ یا اینکه جون و دی ناخواسته به مهره‌های ترسناک‌ترین بازی سیاسی کشور تبدیل شده‌اند؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "کنارم، دی از خواب می‌پرد. پیشانی‌اش با عرق، و گونه‌هایش به خاطر اشک خیس شده‌اند. سنگین نفس می‌کشد.
    روی او خم می‌شوم و چند تار موی خیس را از صورتش کنار می‌زنم. خون روی زخم شانه‌ام به همین زودی خشک شده است، اما حرکت کردنم باعث می‌شود دوباره تیر بکشد. دی می‌نشیند، یک دستش را با احتیاط روی چشمانش می‌کشد، و جوری به چهار گوشه‌ی واگن خیره می‌شود که انگار دنبال چیزی می‌گردد. ابتدا به چند جعبه که در گوشه‌ای افتاده‌اند خیره می‌شود، بعد به کف کرباسی واگن و کیسه‌ی کوچک غذا و آبی که بین‌مان است نگاه می‌کند. یک دقیقه‌ای طول می‌کشد تا افکارش را مرتب کند و یادش بیاید که سوار قطاری به مقصد وگاس شده‌ایم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    معماگری از سرزمین هد (مجموعه معماگر - کتاب اول)
    نویسنده: پاتریشیا ای. مک‌کلیپ
    ترجمه: آرزو محمودیان
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 318 صفحه
    شابک: 978-600-182-251-3
    سال‌ها پیش همه جادوگران جهان ناگهان ناپدید شدند و تمام دانش‌شان در معماها پنهان شد. مورگان شاهزاده جزیره‌ای کوچک به‌نام هد، تلاش می‌کند تا به معماگری ماهر تبدیل شود. او زندگی‌اش را در مسابقه‌ای عجیب و خطرناک با یک روح به خطر انداخته و در نهایت موفق می‌شود با پیروزی در مسابقه، یک تاج جواهرنشان و باستانی را با خود به خانه ببرد.
    اما پیروزی در آن مسابقه معماگری پایان کار نیست. حالا نیروهای شیطانی لحظه‌به‌لحظه در تعقیب مورگان هستند. تغییر شکل‌دهندگانی که هر لحظه خودشان را به جای یکی از دوستان مورگان جا می‌زنند، تا او را بکشند. مورگان باید برای رهایی از آنان کاری کند. بنابراین به همراه دث، چنگ‌نواز مخصوص فرمانروای بزرگ، راهی دورترین نقطه قلمروی پادشاهی، یعنی کوهستان ارلن استار می‌شوند تا از فرمانروا درخواست کمک کند. در این راه طولانی با معماهایی بی‌پاسخ و قدیمی از سالیان دور، روبه‌رو می‌شود و درنهایت بزرگترین و مهم‌ترین معما در برابرش قد علم می‌کند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "یکی از روزهای دل‌انگیز پاییزی بود و کشتی‌های تجاری برای تبادل کالاهای فصلی در بندر تُل یکی یکی پهلو می‌گرفتند. بادبان‌های مواج کشتی‌ها با رنگ‌های قرمز، آبی و سبز از دور دیده می‌شد که راه خود را از میان قایق‌های کوچک ماهیگیری باز کرده و از بندر تل به سمت ساحل اکرن، جایی که کاخ مورگان قرار داشت در حرکت بودند.
    مورگان، شاهزاده سرزمین هد، پس از بحثی طولانی و دادن دستورات لازم، پشت یک میز بزرگ و نسبتا خالی نشسته بود و به غذاهای باقی‌مانده از صبحانه ناخنک می‌زد. تمام شب قبل به کار انتقال دو گاری نوشیدنی ذرت به کشتی‌های تجاری نظارت کرده بود. با چشم‌هایی قرمز از کم‌خوابی، نگاهی به میزها انداخت و با فریاد خواهرش تریستان را صدا کرد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    عادت جمع کردن سفرنامه‌های معاصر باعث شد تا وقتی خبر انتشار کتاب بعدی را دیدم فکر کنم که این را هم باید بخرم. لازم به ذکر است که آقای علی‌نژاد در طول سالیان جزو دست‌اندرکاران اصلی مجلات آدینه، دنیای سخن، پیام امروز و ... بوده که همگی معرف حضور "مجله‌بازها" هستند.

    چرا سفر می‌کنید؟
    نویسنده: سیروس علی‌نژاد (گفتگوکننده)
    ناشر: کندوکاو
    سال نشر: 1398 (چاپ 4)
    قیمت: 42000 تومان
    تعداد صفحات: 261 صفحه
    شابک: 978-964-95087-8-8
    مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها با چهره‌های فرهنگی که سال‌ها پیش برای درج در شماره‌های مختلف مجله زمان و فصلنامه سفر انجام شده و حالا بصورت کتاب منتشر می‌شود. از چهره‌هایی که گفت‌وگو با ایشان در کتاب آمده است می‌توان به ایرج افشار، همایون صنعتی‌زاده، منوچهر ستوده، نصرالله کسرائیان، محمدعلی موحد، ایران درودی و ... نام برد.

    چاپ کتاب تمام شده!

    یکی از همراهان جیره‌کتاب علاقمند پر و پا قرص موضوع Personal Finance هستند و به همین خاطر ما هر ماه به واسطه ایشان با چند عنوان کتاب در این زمینه آشنا می‌شویم. نویسنده‌های کتاب‌های این ماه در این زمینه زن و شوهر هستند و شوهر از قرار یکی از نامداران این رشته در دنیا به حساب می‌آید!

    پدر ثروتمند پدر فقیر
    نویسنده: رابرت کیوساکی
    ترجمه: علی رجبی ابهری
    ناشر: ستوس
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 30000 تومان
    تعداد صفحات: 288 صفحه
    شابک: 978-600-6703-13-8
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    نویسنده در این کتاب داستان دو پدرش را تعریف می‌کند. او از تاثیری که این دو، یعنی پدر واقعی‌اش و پدر موفق و پولدار بهترین دوستش، بر طرز فکر او درباره پول و سرمایه‌گذاری گذاشته‌اند، می‌گوید و این افسانه را که برای پولدار بودن باید درآمدی بالا داشته باشید، رد می‌کند.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "من دو پدر داشتم. یکی ثروتمند و دیگری فقیر.
    یکی از آن‌ها تحصیل کرده و باهوش بود و مدرک دکتری داشت و دوره چهارساله دانشگاه را در کم‌تر از دو سال تمام کرده بود. سپس برای تحصیلات تکمیلی‌اش به دانشگاه‌های استانفورد، شیکاگو، نورت‌وسترن رفت که همگی کمک هزینه‌های تحصیلی خوبی پرداخت می‌کردند. پدر دیگرم حتی دوران ابتدایی را تمام نکرده بود.
    هر دوی آن‌ها در کارشان موفق بودند و تمام عمرشان را سخت کار کرده بودند. هر دو درآمد قابل توجهی داشتند. با این وجود یکی از آن‌ها همچنان در تمام طول عمرش درگیر مسایل مالی بود و دیگری از ثروتمندان هاوایی شده بود. یکی از آن‌ها پس از مرگ ده‌ها میلیون دلار برای خانواده خود، سازمان‌های خیریه و اماکن مذهبی گذاشته بود در حالی که میراث دیگری کوهی از بدهی و قرض بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    زن ثروتمند
    نویسنده: کیم کیوساکی
    ترجمه: علی رجبی ابهری
    ناشر: ستوس
    سال نشر: 1395 (چاپ 3)
    قیمت: 30000 تومان
    تعداد صفحات: 398 صفحه
    شابک: 978-600-6703-07-7
    نویسنده کتاب که همسر نویسنده کتاب معروف "پدر ثروتمند، پدر فقیر" است در این کتاب می‌کوشد با مخاطب قرار دادن زنان، روش‌هایی را برای سرمایه‌گذاری و کسب استقلال مالی خانم‌ها تشریح کند تا آنها بتوانند در دنیای امروز، موانع "زن بودن" را کنار بزنند و مشکلاتی که بسیاری از زنان دنیا در امور مالی و اقتصادی دچار آن می‌شوند، پشت سر بگذارند.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "من عاشق شهر نیویورک هستم، در حقیقت این شهر در تمام دنیا بی‌همتاست، انرژی فراوان، فعالیت‌های بی‌وقفه، هرگز لحظه‌ای کسالت‌آور را در این شهر نخواهید گذراند. برای یک تاکسی دست تکان دادم. راننده در کنار خیابان 51، نزدیک میدان ساعت مرا سوار کرد. خیابان‌ها مثل همیشه مملو از شاغلینی بود که به سمت محل برگزاری جلسات خود می‌رفتند، دست‌فروشانی که ساعت مچی، کیف پول و شاه بلوط بو داده می‌فروختند، افرادی که از پشت ویترین مغازه‌ها مشغول تماشای اجناس بودند و زنان و مردان گرسنه‌ای که برای صرف نهار هر کدام به سویی حرکت می‌کردند. من جزو کدامین گروه بودم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    صحبت زن و شوهرهای نویسنده شد، دو کتاب بعدی هم نویسنده‌هایشان زن و شوهر هستند!

    درباره کتاب بعدی، این را هم اضافه کنم که ماه گذشته دوستی در جایی (!!!) پیغام فرستاد که فلان کتاب را هم معرفی کنید. چند روز گذشت و بعد که من دوباره به یاد آن پیغام افتادم هرچه گشتم، پیدایش نکردم! نه یادم می‌آمد چه کسی پیغام را فرستاده، نه یادم می‌آمد کجا پیغام را دیده‌ام (تلگرام؟ ایمیل؟ پیام کوتاه؟ ...) خلاصه تعطیلِ، تعطیل! بالاخره مجبور شدم بشینم و کتاب‌های اخیرالچاپ نشر چشمه را ورق بزنم (فقط یادم بود که ناشر کتاب نشر چشمه بود!) و بالاخره به این نتیجه رسیدم که "کتاب توصیه شده" تازه‌ترین اثر خانم حسینیان بوده! امیدوارم اشتباه نکرده باشم.

    ما این‌جا داریم می‌میریم
    نویسنده: مریم حسینیان
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1402 (چاپ 7)
    قیمت: 125000 تومان
    تعداد صفحات: 142 صفحه
    شابک: 978-600-229-709-9
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "خانم بودن به چه دردی می‌خورد؟ مهم این است که دو تا توی دهان مردک بخورد و خوب بفهمد وقتی یک خانم چهل و سه ساله روبه‌رویش ایستاده و می‌گوید ده تا قیف خالی بستنی به من بده، آن‌طور پوزخند نزند. حالا هی صبر کن، هی نگاه کن، هی زهرمار ... خب قیف‌های لعنتی را بده دیگر، مرد حسابی! تابه‌حال شال و لاک آبی ندیده‌ای؟
    آن‌قدر مغازه‌اش کوچک است که همان دو تا صندلی هم به آدم گیر می‌کند. هشت کیلو که اضافه وزن نیست. پس شبنم چه بگوید، یک زایمان کرد و بیست کیلو رفت توی پاچه‌اش. یادم باشد مهمانی دوشنبه دعوتش کنم. یادم باشد به گلی هم بگویم زودتر بیاید که قیف‌ها را برایم پر کند. خدا بخواهد احمدآقا توت‌فرنگی خوب برایم کنار می‌گذارد. دلم تنگ شده برای هروکر با اراذل و اوباش. سعیده هم بیاید خوب است؛ روده‌برمان می‌کند از خنده. ولی آخرش می‌رود توی فاز غیبت و هزارتا حرف درمی‌آورد برای همه ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    به گزارش اداره هواشناسی: فردا این خورشید لعنتی ...
    نویسنده: مهدی یزدانی خرم
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1396 (چاپ 2)
    قیمت: 11000 تومان
    تعداد صفحات: 176 صفحه
    شابک: 978-964-311-557-9
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "گورستان، ساکت. کمرو. ایستاده و نگاهم می‌کند. راه می‌روم، شاید هم لش خود را بر روی خاک می‌کشم، نمی‌دانم. خاک زیر پایم زنی است فاحشه. تشنه ماسیده شدن است زیر پاهایم. قدم‌هایم. تنم، ... پایم را می‌چپانم روی قطرات تن آدمیان، پایم را می‌گذارم روی قدیسان، گناهکاران، کودکان و شاید حلقوم بریده یک راهزن. پایم را روی تنت می‌گذارم، قدم‌هایم می‌ترستند، می‌ایستند و من به رویایی خاموش تبدیل می‌شوم. با همین قدم‌های پریشان جلو می‌روم، با قدم‌هایی که مسافت را گم کرده‌اند و نقشی مبهم از آن‌ها باقی مانده است. در آغاز بدبختی همین قدم‌ها بود. وقتی خیابان جاسوسی تنت را می‌کند و سنگفرش‌ها پاهایت را مزه‌مزه می‌کنند، مسافت عین حماقت است ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    و بالاخره می‌رسیم به "یادآوری" کتاب‌هایی که سال‌ها پیش حضورتان معرفی کرده‌ام.

    برای این ماه، از فهرست اسفند 1385، کتاب "حافظ به روایت عباس کیارستمی" را انتخاب کرده‌ام. ماه پیش اولین سالگرد درگذشت این سینماگر/هنرمند پرآوازه بود. چند هفته پیش هم بر روی پیشخوان کتاب یکی از شهرکتاب‌ها "حافظ" کیارستمی را دیدم و فکر کردم چه خوب که کتاب هنوز تجدید چاپ می‌شود و در دسترس علاقمندان است. روایت کارگردان فقید از اشعار خواجه شمس‌الدین محمد مثل اغلب کارهای او بسیار خاص است. برای همین شاید بتوان گفت که کتاب اثر مشترکی است از خواجه‌ی شیراز و آرتیستِ چیذر!

    حافظ به روایت عباس کیارستمی
    نویسنده: شمس‌الدین محمد حافظ
    ناشر: فرزان‌روز
    سال نشر: 1400 (چاپ 10)
    قیمت: 90000 تومان
    تعداد صفحات: 647 صفحه
    شابک: 978-964-321-405-0
    کتاب مشتمل بر هجده فصل است و هر فصل عنوانی دارد. "تمنای وصال"، "نسیم بهشت"، "شب فراق" و ... در هر صفحه از هر فصل تنها یک مصرع از یکی از ابیات حافظ درج شده ("قاب گرفته شده")، به انتخاب کیارستمی. در حروفچینی هر مصرع نیز تقطیعی صورت گرفته که آنهم "به روایت کیارستمی" است.
    بر صفحه 95 کتاب این مصرع نقش بسته است:
    "شب صحبت
    غنیمت دان و
    داد خوشدلی بستان"

    چاپ کتاب تمام شده!

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: موش و گربه (عبید زاکانی)، تاملات (مارکوس اورلیوس)، دختری در جنگ (سارا نوویچ)، پدر ثروتمند پدر فقیر (رابرت کیوساکی)، زن ثروتمند (کیم کیوساکی)، درباره‌ی نگریستن (جان برجر)، بیا گم شویم (ادی السید)، نابغه (مری لو)، ما این‌جا داریم می‌میریم (مریم حسینیان)، چرا سفر می‌کنید؟ (سیروس علی‌نژاد (گفتگوکننده))، با عزیزجان در عزیزیه (فرخنده آقائی)، النور و پارک (رینبو راول)، تاریخ جنون (میشل فوکو)، به گزارش اداره هواشناسی: فردا این خورشید لعنتی ... (مهدی یزدانی خرم)، حافظ به روایت عباس کیارستمی (شمس‌الدین محمد حافظ)، معماگری از سرزمین هد (مجموعه معماگر - کتاب اول) (پاتریشیا ای. مک‌کلیپ)


    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است