مجموعه تاریخ جهان انتشارات ققنوس

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 1 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    در خانه‌تکانی شب عید، کلی کتاب بازیابی شد که همینطور در موقعیت‌های مختلف خریده‌ام تا آنها را اینجا معرفی کنم، اما فرصت نشده. از جمله تعدادی از کتاب‌های "مجموعه تاریخ جهان" که انتشارات ققنوس آن را منتشر کرده و می‌تواند مورد توجه علاقمندان به اطلاعات عمومی تاریخی قرار بگیرد.

    هریک از کتاب‌های این مجموعه، همانطور که در ذیل مشاهده خواهید کرد، به مرور یکی از دوره‌ها یا وقایع تاریخ بشر می‌پردازند. کتاب‌ها خیلی "پربرگ" نیستند. هریک حجمی حدود 120 الی 150 صفحه دارند. نویسندگان در هر کتاب کوشیده‌اند اطلاعاتی کلی و آشنایی عمومی با آن وجه خاص از تاریخ که مورد بررسی‌شان است به خواننده منتقل کنند. بنابراین مطالب هر کتاب می‌تواند برای خواننده‌ی غیرمتخصص و علاقمند مفید باشد و او را به مطالعه بیشتر در زمینه‌هایی که توجه‌اش به آن جلب می‌شود، تشویق کند.

    انتشارات ققنوس تا امروز بیش از 60 عنوان از این مجموعه را منتشر کرده. معرفی کامل کتاب‌های این مجموعه هم وقت بیشتری می‌طلبد هم نیازمند "سرمایه‌گذاری بیشتر" برای تهیه کتاب‌هاست. بنابراین از میان این تعداد از عناوین، جیره‌کتاب فعلا 6 عنوان که توجه‌اش را جلب کرده‌اند انتخاب کرده تا در اینجا، به عنوان مشت نمونه خروار، حضورتان معرفی کند. اگر استقبال از این مجموعه قابل قبول بود، انشاالله به مرور عنوان‌های بیشتری از این کتاب‌ها را در همین صفحه معرفی خواهم کرد.

     

    امپراتوری ایران
    نویسنده: دان ناردو
    ترجمه: مهدی حقیقت‌خواه
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1402 (چاپ 20)
    قیمت: 110000 تومان
    تعداد صفحات: 152 صفحه
    شابک: 978-964-311-257-8
    کتاب، اولین عنوان از "مجموعه تاریخ جهان" است که به همت انتشارات ققنوس ترجمه و منتشر شده است.
    نویسنده در این کتاب به بررسی چگونگی شکل‌گیری امپراتوری ایران از یک هزار سال قبل از میلاد مسیح تا زمان حمله اعراب به ایران می‌پردازد. مراودات، رقابت‌های و رویارویی‌های ایران و یونان در این دوره تاریخی یکی از مباحث اصلی مورد بررسی در این کتاب هستند.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    تفتیش عقاید (مجموعه تاریخ جهان)
    نویسنده: دبورا بکراش
    ترجمه: مهدی حقیقت‌خواه
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1402 (چاپ 10)
    قیمت: 140000 تومان
    تعداد صفحات: 152 صفحه
    شابک: 978-964-311-505-0

    کتاب، 17امین عنوان از "مجموعه تاریخ جهان" است که به همت انتشارات ققنوس ترجمه و منتشر شده است.

    تفتیش عقاید، عبارت بود از هیئت‌های داوری بسیار مجهز که کلیسای کاتولیک می‌کوشید از طریق آن‌ها به یکپارچگی اندیشه و عمل دینی دست یابد و آن را حفظ کند. برای این منظور، کلیسا به کارگزاران خود، که ماموران تفتیش عقاید نامیده می‌شدند، اختیار داد که کسانی را که ممکن بود اعتقادات یا اعمالشان مغایر آموزه‌های کلیسا باشد، بیابند.

    در نمودار تاریخی ابتدای کتاب، وقایع مهم مرتبط با "تفتیش عقاید" از قرن 12 میلادی آغاز و تا پایان قرن بیستم ادامه می‌یابد. کتاب به مرور مهم‌ترین وقایع مرتبط با این ساز و کار کلیسایی در طول تاریخ می‌پردازد.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    انقلاب کشاورزی
    نویسنده: کاترین ج. لانگ
    ترجمه: مهدی حقیقت‌خواه
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1401 (چاپ 7)
    قیمت: 42000 تومان
    تعداد صفحات: 136 صفحه
    شابک: 978-964-311-631-6
    کتاب، 34امین عنوان از "مجموعه تاریخ جهان" است که به همت انتشارات ققنوس ترجمه و منتشر شده است.
    نویسنده کتاب، یک دوره زمانی سیصد ساله بین سال‌های 1600 تا 1880 میلادی را بررسی کرده. در این دوره برای اولین‌بار، میزان تولید کشاورزی انسان از مصرف محلی او بیشتر شد. تاثیر عمیق این افزایش تولید بر اقتصاد و تجارت جهان، باعث شده است تا این بازه زمانی را دوره "انقلاب کشاورزی" بنامند. کتاب جنبه‌های مختلف این انقلاب و دگرگونی بنیادی در شیوه زندگی جوامع انسانی را بررسی می‌کند.

    چاپ کتاب تمام شده!

    جنگ سرد
    نویسنده: بریتا بجورنلوند
    ترجمه: مهدی حقیقت‌خواه
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1394 (چاپ 5)
    قیمت: 11000 تومان
    تعداد صفحات: 157 صفحه
    شابک: 978-964-311-640-8
    کتاب، 35امین عنوان از "مجموعه تاریخ جهان" است که به همت انتشارات ققنوس ترجمه و منتشر شده است.
    طی بخش عمده قرن بیستم، به نظر می‌رسید یک "پرده آهنین" جهان را به دو بخش "شرق" به نمایندگی اتحاد شوروی، و "غرب" به نمایندگی ایالات متحده، تقسیم کرده است. اما در اواخر دهه 1980، این پرده شروع به بالا رفتن کرد. ... با فروپاشی اتحاد شوروی و سقوط کمونیسم در اروپا، جنگ سرد پایان یافت. اما تاثیر آن تا به امروز نیز احساس می‌شود.
    این کتاب به بررسی و مرور وقایع مهم این دوره تاریخی می‌پردازد.

    چاپ کتاب تمام شده!

    پیدایش مسیحیت (مجموعه تاریخ جهان)
    نویسنده: دان ناردو
    ترجمه: مهدی حقیقت‌خواه
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1399 (چاپ 6)
    قیمت: 25000 تومان
    تعداد صفحات: 128 صفحه
    شابک: 978-964-311-709-2

    مطالب کتاب با تشریح زمانه‌ی تولد مسیح و ریشه‌های یهودی مسیحیت آغاز می‌شود. نویسنده سپس به سیر زندگی عیسی مسیح و اتفاقات مهم زمان حیات او می‌پردازد و مطالب خود را با شرح چگونگی گسترش مسیحیت، ایجاد اولین کلیساها و انقلاب کنستانتین ادامه می‌دهد. مطالب کتاب با شرح فراگیر شدن مسیحیت در اروپا در قرن ششم میلادی پایان می‌یابد. کتاب همچنین در بخش پایانی خود منابع مفیدی را برای مطالعه بیشتر به خواننده معرفی می‌کند.

    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:

    "زمان و مکان خاص پیدایش مسیحیت تاثیر ژرفی بر شکل‌گیری عقاید و روش‌های مسیحی و چگونگی رشد و سرانجام کامیابی این دین داشت. به ویژه آن که محیط اجتماعی، سیاسی و مذهبی تولد آن آمیزه‌ای از تاثیرات یونانی-رومی و یهودی را در خود داشت. امپراتوری روم، در قرن نخست میلادی، معجونی از پیش‌زمینه‌های قومی، فکری، و مذهبی گوناگون بود که شامل نه تنها آداب و سنن اجتماعی، حقوقی، و مذهبی شهروندان رومی و حکومت روم، بلکه همچنین آداب و سنن محلی ده‌ها قوم دیگری در حوزه مدیترانه می‌شد که رومیان در چند قرن پیشین بر آن‌ها چیره شده بودند. مسیحیان اولیه به شدت تحت تاثیر بسیاری از این عقاید و آداب و سنن قرار داشتند و آن‌ها را با جهان‌بینی و دیدگاه‌های معنوی خود درآمیختند.

    البته در آغاز، یکی از این اقوام مدیترانه‌ای - یعنی یهودیان - ژرف‌ترین و ماندگارترین تاثیر تکوینی را بر مسیحیان اولیه گذاشتند. در واقع، تاریخ مسیحیت به عنوان یک فرقه یهودی آغاز شد و هنوز هم در مفاهیم پایه‌ای مذهبی و اخلاقی متعددی، همچنان که در متون مقدس، با یهودیت اشتراک دارد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    بحران بزرگ
    نویسنده: جکلین فارل
    ترجمه: مهدی حقیقت‌خواه
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1402 (چاپ 5)
    قیمت: 120000 تومان
    تعداد صفحات: 119 صفحه
    شابک: 978-600-278-055-3
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 2 نفر)
    کتاب 66امین عنوان از "مجموعه تاریخ جهان" است که به همت انتشارات ققنوس ترجمه و منتشر شده است.
    موضوع این کتاب از مجموعه، بررسی تاریخچه و وقایع معروف به "بحران بزرگ" (یا "رکود بزرگ") است که در فاصله سالهای بین 1929 تا پایان دهه‌ی 1930 میلادی در جهان اتفاق افتاد و طی آن بحران اقتصادی بزرگی کشورهای مختلف و مقتدر جهان را در بر گرفت و بعضی معتقدند از دلایل اصلی شروع جنگ جهانی دوم بوده است.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: بحران بزرگ (جکلین فارل)، پیدایش مسیحیت (دان ناردو)، انقلاب کشاورزی (کاترین ج. لانگ)، تفتیش عقاید (دبورا بکراش)، جنگ سرد (بریتا بجورنلوند)، امپراتوری ایران (دان ناردو)

     

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است