این درندگان دوست‌داشتنی؛ کتاب‌هایی درباره دایناسورها

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 1 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    چندی پیش یکی از "پدران جیره‌کتاب" سراغ کتاب‌هایی درباره دایناسورها را از ما گرفت. در آن زمان با یک جستجوی سردستی دو عنوان کتاب در این مورد پیدا کردیم و مشخصات آنها را در اختیارشان قرار دادیم. اما بعدتر فرصتی بدست آمد تا بازار را دقیق‌تر بگردیم. راستش علت این جستجوی بیشتر توجه به علاقه‌ای بود که به نظر می‌آید در میان بخش قابل توجهی از کودکان و نوجوانان به این موجودات عظیم‌الجثه ماقبل‌تاریخ وجود دارد. اگر از من بپرسید که چرا، باید بگویم اصلا هیچ تصوری از علت این علاقه‌ی بی‌حد و حصر ندارم. شاید تاثیر بازار و تبلیغات است. تازه در مملکت ما که نه ژوراسیک پارک را در سینما نشان می‌دهند و نه دیگر رسانه‌های مورد توجه بچه‌ها چندان به دایناسورها می‌پردازند. با این حال این توجه و علاقه وجود دارد و نمی‌شود آن را نادیده گرفت

    حالا که بیشتر گشته‌ایم، متوجه شده‌ایم که بازار نشر و کتاب هم به این علاقه توجه کرده و عنوان‌های متنوعی درباره دایناسورها برای علاقمندان قابل تهیه هستند. فهرستی که در ادامه می‌آید معرفی تعدادی از این کتاب‌هاست. امیدوارم اگر "عشق دایناسوری" در خانه دارید بتوانید در میان این مجموعه کتاب مناسبی برای او پیدا کنید.

    (اگر خواستید کتاب‌هایی از این مجموعه را تهیه کنید، خوشحال می‌شویم کمک‌تان کنیم. با خرید کتاب از جیره‌کتاب به ما کمک می‌کنید تا بتوانیم مطالب بیشتر و بهتری تهیه کنیم و فعالیت‌هایمان را گسترش بدهیم!)

     

    دایره‌المعارف کوچک من درباره‌ی دایناسورها
    نویسنده: اگنس واندویل
    ترجمه: رویا خویی
    ناشر: محراب قلم
    سال نشر: 1401 (چاپ 9)
    قیمت: 40000 تومان
    تعداد صفحات: 36 صفحه
    شابک: 978-600-103-962-1
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    در شناسنامه کتاب گروه سنی مخاطب آن "ب" و "ج" ذکر شده است. با توجه به اینکه متن کتاب کم و ساده است و تصویرسازی‌های آن هم (احتمالا تعمدا) بیشتر نقاشی‌گونه هستند تا عکس‌گونه، کتاب احتمالا برای بچه‌های سال‌های اول دبستان (گروه "ب") و حتی آن گروه از پیش‌دبستانی‌ها که علاقمند به دایناسورها هستند، مناسب‌تر است.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دایناسورها (مجموعه خانه‌ی هنری)
    نویسنده: فیلیپ آردا
    ترجمه: فرزاد فربد
    ناشر: پریان
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 12000 تومان
    تعداد صفحات: 64 صفحه
    شابک: 978-600-93316-2-8
    یک روز صبح باغبان وارد آشپزخانه می‌شود و یک سنگ عجیب و غریب را روی میز می‌گذاره که توی باغچه اون رو پیدا کرده. نفتالین، گربه‌ی هنری فکر می‌کنه که اون یک تخم‌مرغ بزرگه و جون می‌ده برای اینکه باهاش نیمرو درست کنه و برای صبحانه بخوره. اما آقای جگرز، سرایدار خونه‌ی هنری، برای هنری توضیح می‌ده که اون تخم یک دایناسوره که در طول سالیان به فسیل تبدیل شده …
    کتاب در قالب یک داستان علمی و با سبک کمیک استریپ، از زبان جگرز به سوالات هنری درباره‌ی دایناسورها پاسخ می‌دهد و اطلاعات جالبی را درباره‌ی این موجودات غول‌پیکر در اختیار خوانندگان کم سن و سالش قرار می‌دهد.
    کتاب موفق شده 5 امتیاز از دست‌اندرکاران لاک‌پشت پرنده دریافت کند. با توجه به متن و سبک مطالب کتاب هم به نظر می‌رسد خواندن آن برای گروه سنی "ب" و "ج" مناسب باشد.

    چاپ کتاب تمام شده!

    دایناسورها (مجموعه چراهای شگفت‌انگیز)
    نویسنده: رود تئودورو
    ترجمه: رویا خویی
    ناشر: محراب قلم
    سال نشر: 1397 (چاپ 28)
    قیمت: 10000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-600-103-942-3
    بزرگترین دایناسور کدام است؟ آیا دایناسورها تخم می‌گذارند؟ چرا دایناسورها سنگ را می‌بلعیدند؟ چگونه دایناسورها از بین رفتند؟ در این کتاب به سوال‌های اساسی کودکان و نوجوانان درباره دایناسورها پاسخ داده شده است. گرچه مخاطبان اصلی کتاب کودکان و نوجوانان هستند ولی مطالب آن برای بزرگترها، به‌خصوص افرادی که با کودکان و نوجوانان سر و کار دارند می‌تواند یک منبع مفید برای پاسخ به نیازهای علمی آنان باشد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    مطالب کتاب بصورت مصور و رنگی چاپ شده است. (گروه سنی مخاطب این کتاب در شناسنامه آن "ج" درج شده)

    چاپ کتاب تمام شده!

    100 حقیقت درباره‌ی دایناسورها
    نویسنده: استیو پارکر
    ترجمه: نازنین تندکی
    ناشر: سایه‌گستر
    سال نشر: 1398 (چاپ 4)
    قیمت: 68000 تومان
    تعداد صفحات: 48 صفحه
    شابک: 978-964-502-811-2
    کتاب که بصورت مصور و رنگی چاپ شده، 100 نکته‌ی جالب و خواندنی درباره دایناسورها را با خواننده نوجوان خود در میان می‌گذارد. حجم مطلب مرتبط با هر نکته یک پاراگراف است و همین ساختار کتاب را به دایره‌المعارف کوچکی درباره دایناسورها تبدیل می‌کند. مطالب کتاب بگونه‌ای است که برای گروه‌های سنی "ج" (سال‌های آخر دبستان) و "د" (سال‌های راهنمایی) مناسب به نظر می‌رسد.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دایناسورهای غول‌آسا (مجموعه علوم ترسناک)
    نویسنده: نیک آرنولد
    ترجمه: محمود مزینانی
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1399 (چاپ 3)
    قیمت: 120000 تومان
    تعداد صفحات: 96 صفحه
    شابک: 978-600-296-184-6
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    مطالب کتاب بصورت مصور و تمام رنگی منتشر شده. اما تصاویر کتاب همگی کارتونی هستند و همانند متن آن که همه‌جا توام با شوخی است، انواع و اقسام دایناسورها را هم بصورتی کاریکاتوری به خواننده معرفی می‌کنند. مطالب کتاب با آنکه با لحن کمدی نوشته شده‌اند، اما در همه‌جا تلاش دارند تا بیشترین اطلاعات علمی را درباره دایناسورها در اختیار خواننده خود قرار دهند. به عنوان مثال می‌توانید به متن نمونه‌ای که از کتاب انتخاب کرده‌ایم، توجه کنید.
    مطالب کتاب بیشتر مناسب گروه سنی "د" (دوره راهنمایی)به نظر می‌رسد.
    فصل "تریاسیک ترسناک" در کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "متاسفم خوانندگان عزیز! در فصل قبل یادمان رفت نقشه و گزارش پیش‌بینی وضع هوای زمین را که ویل و مایکی تهیه کرده بودند، نشانتان بدهیم. این هم نقشه جهان در 200 میلیون سال قبل:

    شاید پیش خودتان فکر کنید که چرا تمام قاره‌ها این‌جور رفته‌اند توی دل هم و به یکدیگر چسبیده‌اند. راستش را بخواهید همه‌اش زیر سر سنگ‌های داغ است.
    هرچند که تصور کردنش سخت است، اما راستش را بخواهید زمین در واقع یک تخته‌سنگ یکپارچه خیلی بزرگ و شناور روی دریایی از سنگ مذاب است؛ دریایی که در 100 کیلومتری زیر پایتان وجود دارد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    تازه‌ترین کشفیات درباره پیدایش و مرگ دایناسورها
    نویسنده: دارلین گیز
    ترجمه: بهروز بیضایی
    ناشر: قدیانی
    سال نشر: 1402 (چاپ 17)
    قیمت: 80000 تومان
    تعداد صفحات: 52 صفحه
    شابک: 978-964-417-141-3
    کتاب همانند بقیه کتاب‌های راجع به دایناسورها مصور است. اما حجم متن و اطلاعات آن بیشتر از تصاویر است و به همین خاطر خواندن آن می‌تواند برای گروه سنی "د" و "ه" مناسب‌تر باشد.
    مطالب کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "در سال 1870 (1159 هجری شمسی) معدنچیان یک معدن گچ نزدیک شهر "ماستریخت" (در ساحل "موز" در جنوب هلند) چیز عجیبی یافتند. آنها در میان سنگهای استخراج‌شده، سنگواره‌ی استخوانی ناشناخته و عجیبی را کشف کردند که ظاهرا عضوی از اندام جانوری غول‌پیکر بود. آنان یافته خود را به یک فیزیکدان نشان دادند و او بی‌هیچ شک و تردیدی گفت که آن فسیل یا سنگواره (بقایای سنگ شده موجود زنده) آرواره تحتانی و استخوان جمجمه یک نهنگ عظیم است. دانشمند کالبدشناس دیگری از هلند به نام "آدریان کمپر" معتقد بود که آن استخوانها بقایای یک سوسمار غول‌آساست که طول آرواره‌های آن 1/2 متر بوده است ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    اطلس دایناسور
    نویسنده: جان مالام، جان وودوارد
    ترجمه: فواد والی
    ناشر: پیام آزادی
    سال نشر: 1396 (چاپ 9)
    قیمت: 85000 تومان
    تعداد صفحات: 96 صفحه
    شابک: 978-964-302-893-0
    مطالب این کتاب مصور که یکی از آثار منتشر شده توسط ناشر معروف کتاب‌های علمی برای نوجوان، DK (Dorling Kindersley)، است در دو بخش تنظیم شده. بخش اول کتاب به معرفی دایناسورها و موجودات ماقبل‌تاریخ و ویژگی‌های عمومی آنها می‌پردازد. در بخش دوم، نویسنده با توجه به سوابق در دست از فسیل‌ها و سنگواره‌های بدست آمده در نقاط مختلف جهان، به معرفی گونه‌های مختلف دایناسورها در هر منطقه از جهان می‌پردازد.
    یک دیسک نوری حاوی مستندی درباره دایناسورها که به فارسی دوبله شده نیز به همراه کتاب عرضه می‌شود.
    گروه سنی مخاطب این کتاب در وب سایت آمازون سنین 10 الی 17 سال ذکر شده است.

    چاپ کتاب تمام شده!

    پرواز اتوبوس جادویی با دایناسورها (سفرهای علمی با اتوبوس جادویی مدرسه - 5)
    نویسنده: مارتین شواباخ
    ترجمه: آیدین عمیق
    ناشر: پیام آزادی
    سال نشر: 1394 (چاپ 1)
    قیمت: 5000 تومان
    تعداد صفحات: 36 صفحه
    شابک: 978-600-414-004-1
    بچه‌های کلاس خانم فریزل تصویر دایناسورها را نقاشی می‌کنند. اما درثی‌آن تصویر طوطی دست‌آموزش را نقاشی می‌کند. رالفی به او می‌گوید که طوطی پرنده است نه یک دایناسور. کدام‌شان راست می‌گویند؟ بیایید با کلاس خانم فریزل همراه شویم و در این سفر خیلی چیزها را درباره‌ی دایناسورها بدانیم. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (مخاطب کتاب گروه سنی 4 تا 8 سال در نظر گرفته شده)

    چاپ کتاب تمام شده!

    ضمنا انگار نویسنده‌ها هم به این علاقه‌ی وافر بچه‌ها به دایناسورها بی‌توجه نبوده‌اند. به همین خاطر به جز کتاب‌هایی درباره دایناسورها و زندگی‌شان (که احتمالا برای بچه‌های "مدرسه‌رو" مناسبت بیشتری دارد) کتاب‌های داستانی/آموزشی دیگری هم در بازار پیدا می‌شوند که با انتخاب "دایناسور" به عنوان قهرمان داستان تلاش کرده‌اند پیام‌شان را از طریق این شخصیت محبوب بچه‌ها به آنها برسانند. چند نمونه‌ای از این نوع کتاب‌ها را هم در زیر برایتان آورده‌ایم.

    داینای نگران (دایناسورها هم احساس دارند! - 1)
    نویسنده: برایان موزس
    ترجمه: محبوبه نجف‌خانی
    ناشر: زعفران
    سال نشر: 1399 (چاپ 3)
    قیمت: 24000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-600-7438-35-0
    نایجل، دایناسور کوچولویی است که نگرانی‌های بزرگ دارد. او هر روز، نگران یک چیزی است. یک روز نگران است که به خوبی دوست‌هایش نتواند پرواز کند. روز دیگر، نگران است که اگر پرواز کند، نتواند سالم به زمین بنشیند. آیا نایجل می‌تواند دست از نگرانی‌هایش بردارد؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (در شناسنامه کتاب گروه سنی مخاطب "الف" و "ب" ذکر شده)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    داینای حسود (دایناسورها هم احساس دارند! - 2)
    نویسنده: برایان موزس
    ترجمه: محبوبه نجف‌خانی
    ناشر: زعفران
    سال نشر: 1399 (چاپ 3)
    قیمت: 24000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-600-7438-39-8
    هنری، دایناسور کوچولویی است که به همه چیز و همه کس حسودی می‌کند. از مهارت برادرش توی بازی گرفته تا سه‌چرخه‌های جدید دوست‌هایش. آیان هنری می‌تواند از حسودی دست بردارد؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (در شناسنامه کتاب گروه سنی مخاطب "الف" و "ب" ذکر شده)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    داینای عصبانی (دایناسورها هم احساس دارند! - 3)
    نویسنده: برایان موزس
    ترجمه: محبوبه نجف‌خانی
    ناشر: زعفران
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 24000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-600-7438-37-4
    آنا دایناسور کوچولویی است که خیلی زود عصبانی می‌شود. وقتی توی بازی به برادرش می‌بازد، عصبانی می‌شود یا وقتی نمی‌تواند برنامه‌ی مورد علاقه‌اش را از تلویزیون تماشا کند، از کوره در می‌رود. گاهی آن‌قدر عصبانی می‌شود که با مشت و لگد به جان در خانه می‌افتد. آیا آنا می‌تواند دست از عصبانیتش بردارد؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (در شناسنامه کتاب گروه سنی مخاطب "الف" و "ب" ذکر شده)

    چاپ کتاب تمام شده!

    داینای ترسو (دایناسورها هم احساس دارند! - 4)
    نویسنده: برایان موزس
    ترجمه: محبوبه نجف‌خانی
    ناشر: زعفران
    سال نشر: 1399 (چاپ 3)
    قیمت: 24000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-600-7438-36-7
    تری، دایناسور کوچولویی است که از همه چیز می‌ترسد. از عنکبوت و صداهای عجیب گرفته تا سایه‌های تاریک و حتی تنها ماندن. آیا تری می‌تواند با ترس‌هایش مبارزه کند؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (در شناسنامه کتاب گروه سنی مخاطب "الف" و "ب" ذکر شده)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    داینای خجالتی (دایناسورها هم احساس دارند! - 5)
    نویسنده: برایان موزس
    ترجمه: محبوبه نجف‌خانی
    ناشر: زعفران
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 24000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-600-7438-38-1
    کتی، یک دایناسور کوچولوی خجالتی است. توی مهمانی‌ها، از دیدن دایناسورهای ناآشنا خجالت می‌کشد. توی مدرسه، خجالت می‌کشد جلوی کلاس برود و درس جواب بدهد. آیا کتی می‌تواند خجالتش را کنار بگذارد؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (در شناسنامه کتاب گروه سنی مخاطب "الف" و "ب" ذکر شده)

    چاپ کتاب تمام شده!

    دایناسورا یاد می‌گیرن چه‌جوری 'شب به خیر' بگن
    نویسنده: جین یولن
    ترجمه: شهرام رجب‌زاده
    ناشر: نردبان
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 18000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-964-389-584-6
    شاعر به همراه تصاویر جذابی که قهرمان هرکدام یکی از انواع دایناسورهاست، با بچه‌ها رفتار‌های بد و خوب قبل از خواب را مرور می‌کند. (گروه سنی مخاطب کتاب سنین 4 تا 8 سال در نظر گرفته شده است)

    چاپ کتاب تمام شده!

    هیچ می‌دونی دایناسوره چطور غذاشو می‌خوره
    نویسنده: جین یولن
    ترجمه: شهرام رجب‌زاده
    ناشر: انتشارات فنی ایران
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 18000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-964-389-586-0
    شاعر به همراه تصاویر جذابی که قهرمان هرکدام یکی از انواع دایناسورهاست، با بچه‌ها رفتار‌های بد و خوب هنگام خوردن غذا را مرور می‌کند.
    (گروه سنی مخاطب کتاب سنین 4 تا 8 سال در نظر گرفته شده است)

    چاپ کتاب تمام شده!

    مدرسه می‌ره دایناسور چی یاد می‌گیره دایناسور
    نویسنده: جین یولن
    ترجمه: شهرام رجب‌زاده
    ناشر: انتشارات فنی ایران
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 18000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-964-389-585-3
    شاعر به همراه تصاویر جذابی که قهرمان هرکدام یکی از انواع دایناسورهاست، با بچه‌ها رفتار‌های بد و خوب هنگام خوردن غذا را مرور می‌کند.
    (گروه سنی مخاطب کتاب سنین 4 تا 8 سال در نظر گرفته شده است)

    چاپ کتاب تمام شده!

    با این که من دایناسورم می‌خوام بگم دوست دارم
    نویسنده: جین یولن
    ترجمه: شهرام رجب‌زاده
    ناشر: انتشارات فنی ایران
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 18000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-964-389-583-9
    شاعر به همراه تصاویر جذابی که قهرمان هرکدام یکی از انواع دایناسورهاست، با بچه‌ها یکروز پر از بدقلقی و شیطنت را مرور می‌کند. قهرمان هر تصویر (دایناسور) بعد از هر شلوغ‌بازی بالاخره سر عقل می‌آید و خودش را توی دل پدر و مادر دوباره جا می‌کند!
    (گروه سنی مخاطب کتاب سنین 4 تا 8 سال در نظر گرفته شده است)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتابهای زیر معرفی شده‌اند: 100 حقیقت درباره‌ی دایناسورها (استیو پارکر)، دایناسورها (مجموعه چراهای شگفت‌انگیز) (رود تئودورو)، دایره‌المعارف کوچک من درباره‌ی دایناسورها (اگنس واندویل)، دایناسورهای غول‌آسا (مجموعه علوم ترسناک) (نیک آرنولد)، دایناسورها (مجموعه خانه‌ی هنری) (فیلیپ آردا)، تازه‌ترین کشفیات درباره پیدایش و مرگ دایناسورها (دارلین گیز)، اطلس دایناسور (جان مالام، جان وودوارد)، داینای نگران (دایناسورها هم احساس دارند! - 1) (برایان موزس)، داینای عصبانی (دایناسورها هم احساس دارند! - 3) (برایان موزس)، داینای ترسو (دایناسورها هم احساس دارند! - 4) (برایان موزس)، داینای حسود (دایناسورها هم احساس دارند! - 2) (برایان موزس)، داینای خجالتی (دایناسورها هم احساس دارند! - 5) (برایان موزس)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است