کتاب‌های تصویری نشر افق

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    این ماه برای جور کردن فهرست خردسالان به سراغ نشر افق رفتم. افق هم (مثل انتشارات شهرقلم) مجموعه کتاب‌هایی دارد که اسم‌شان را گذاشته "کتاب‌های تصویری". تفاوت آثار این مجموعه نشر افق با "داستان‌های تصویری شهرقلم" این است که نویسندگان و تصویرگرهای کتاب‌های این مجموعه اغلب ایرانی هستند. اینجوری شاید مقداری از اتهامات جیره‌کتاب مبنی بر اینکه طرفدار و هواخواه ادبیات ترجمه است و به نویسندگان وطنی بی‌اعتناست، کاسته شود.

    برای تنظیم این فهرست همه کتابها را دو سه روزه خواندم و راستش با خواندن آنها الگوها و خط و خطوطی در ذهنم شکل گرفت که تفاوت کار (و یکجوری تفاوت نگاه به دنیا و ماورای آن را) در میان نویسندگان ایرانی و همکاران آنور آبی‌شان نشان می‌داد. حالا اینکه تشخیص من چقدر درست است، نمی‌دانم (من که متخصص ادبیات کودکان نیستم! هستم؟) اما اینجور "دریافت‌ها" جزو امور لذتبخشی هستند که هنگام کتاب خواندن (و ادبیات خواندن) بر آدم حادث می‌شوند.

    البته در حیطه کودکان، به جز خودمان (آدم بزرگ‌ها) یک مخاطب و خواننده دیگر هم پایش وسط است که معلوم نیست چقدر با این دریافت‌های ما موافق (یا مخالف) است. اما تجربه نشان داده که آن مخاطب دیگر (اصل‌کاریه) خیلی از خودش استقلال رای نداره و "آدم‌بزرگ‌ها" اغلب فرمان کار را در دست خودشان می‌گیرند. پس ای آدم‌بزرگ‌ها بخوانید این کتاب‌ها را و ببینید دریافت شما ازشان چیست!

    کلاه حصیری
    نویسنده: مصطفی خرامان
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 14000 تومان
    تعداد صفحات: 20 صفحه
    شابک: 978-600-353-106-2
    داستان از جایی شروع می‌شود که مترسک در مزرعه متوجه تغییری می‌شود. کلاغ‌ها از آسمان می‌روند و به جایشان پرنده‌هایی آهنی ظاهر می‌شوند. صاحب مزرعه و پسرش هم دیگر به سراغ مزرعه نمی‌آیند. پرنده‌های آهنی از آسمان هویج می‌ریزند و وقتی یکی از هویج‌ها کنار پای مترسک می‌ترکد، او کج می‌شود و کلاه حصیری از سرش می‌افتد. او منتظر است که صاحب مزرعه یا پسرش بیایند و دوباره او را صاف کنند و کلاه او را بر سرش بگذارند. اما خبری از آنها نیست و به جایش کسانی از مزرعه رد می‌شوند که او زبان‌شان را نمی‌فهمد. هفت سال می‌گذرد و نخل‌های نخلستان یکی یکی کج می‌شوند و می‌افتند. تا بالاخره روزی صاحب مزرعه که پیر و شکسته شده سر و کله‌اش پیدا می‌شود و با دیدن وضع مترسک به او قول می‌دهد که فردا صبح بیاید و پایه شکسته‌اش را تعمیر کند. روز بعد مترسک دوباره تعمیر می‌شود، اما دیگر از پسر صاحب مزرعه خبری نیست که کلاه حصیری بر سرش بگذارد.
    (گروه سنی مخاطب این کتاب در شناسنامه آن "الف" و "ب" درج شده)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    من یک گوزن بودم
    نویسنده: احمد اکبرپور
    ناشر: افق
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 14000 تومان
    تعداد صفحات: 24 صفحه
    شابک: 978-600-353-239-7
    راوی داستان یک گوزن است. یک گوزن مرده. او تعریف می‌کند چطور روزی شکارچی‌های پادشاه به دشت آمدند تا او و خانواده‌اش را شکار کنند. گوزن‌ها در دشت همه پا به فرار گذاشتند، اما تیر شکارچی گوزن راوی داستان را زخمی کرد و او همینطور که از زخمش خون می‌چکید، سعی کرد تا از دست آنها فرار کند. گوزن زخمی به درختی می‌رسد که پادشاه در کنار آن تنها و زخمی بر روی زمین افتاده است. گوزن زخمی و پادشاه زخمی چشم در چشم هم می‌دوزند. پادشاه بوی تلخ شکارچی‌ها را نمی‌دهد، بنابراین گوزن زخمی تلاش می‌کند تا به پادشاه کمک کند. او همینطور که تلاش می‌کند افسار اسب پادشاه را از درخت آزاد کند تا با کمک او پادشاه را به قصر ببرد، بیهوش می‌شود. دختر پادشاه سر می‌رسد و گوزن را به همراه پدرش به قصر می‌برد. اما گوزن می‌میرد. حالا همه گوزن‌ها دشت را ترک کرده‌اند و پادشاه به همین خاطر همه‌ی شکارچی‌ها را از قصرش بیرون کرده است. دختر پادشاه هر روز منتظر است تا دوباره گوزن‌ها به دشت بازگردند.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    شب‌به‌‌خیر فرمانده
    نویسنده: احمد اکبرپور
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 14000 تومان
    تعداد صفحات: 24 صفحه
    شابک: 978-600-3531-08-6
    امتیاز کتاب: (2.7 امتیاز با رای 10 نفر)
    پسرک مادر و یک پایش را در جنگ از دست داده. او حالا توی اتاق خودش نشسته و با سربازهای عروسکی "جنگ بازی" می‌کند. او می‌خواهد همه سربازهای دشمن را از بین ببرد و انتقام مادرش را بگیرد. در اتاق بغل مادربزرگ و عمه‌ها و عموها آمده‌اند تا به همراه پدر به خواستگاری بروند و برای پسرک مادر جدیدی بیاورند. اما پسرک همچنان مشغول جنگ است و حمله به دشمن.
    او بالاخره یکی از سربازان دشمن را اسیر می‌کند. اما فورا متوجه می‌شود که سرباز دشمن هم پسر کوچکی است مثل خود او. او از سرباز اسیر شده می‌پرسد که "چرا مادر مرا کشتی؟" اما سرباز دشمن می‌گوید که او تازه به سربازی آمده و مادر او را نکشته. معلوم می‌شود که سرباز اسیر هم برای گرفتن انتقام مادرش به جنگ آمده …
    (گروه سنی مخاطب این کتاب در شناسنامه آن "الف" و "ب" درج شده)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    آدامس چهارشنبه‌های خوشبختی
    نویسنده: سیدنوید سیدعلی‌اکبر
    ناشر: افق
    سال نشر: 1399 (چاپ 2)
    قیمت: 18000 تومان
    تعداد صفحات: 24 صفحه
    شابک: 978-600-353-149-9
    باهار دختربچه‌ای است که "موهاش رنگ انار، دامنش رنگ غروب و چشم‌هاش رنگ گربه‌سیاه"ه. یک روز که باهار زباله‌ها را می‌جورید و قوطی‌های خالی نوشابه را جمع می‌کرد، جعبه‌ای چوبی توجه‌اش را جلب می‌کند. روی جعبه نوشته بود "چهارشنبه‌های خوشبختی" و توی جعبه چهار تا آدامس لیمویی بود. باهار یکی از آدامس‌ها را به دهان می‌گذارد و می‌رود تا کسی را پیدا کند که به او بگوید امروز چندشنبه است! اما باهار به هرکسی که می‌رسد، او مشکلی دارد و اصلا توجهی به سوال او نمی‌کند. باهار اما با دیدن مشکل هرکس، آرزو می‌کند که مشکل او حل شود و می‌گذرد و آدامس دیگری به دهان می‌گذارد. غافل از اینکه هربار آرزو می‌کند آن آرزو برآورده می‌شود و فرد مشکل‌دار به خواسته‌اش می‌رسد.
    باهار بالاخره به خانه می‌رسد. اما قبل از اینکه خوابش ببرد، صدای در بلند می‌شود. همه کسانی که او آنروز برایشان آرزو کرده آمده‌اند به اعتراض که چرا زندگی‌شان را خراب کرده. باهار هم آدامس آخر را به دهان می‌گذارد و آرزو می‌کند تا دوباره همه به وضعیت اول‌شان برگردند!
    "چه آدم‌هایی پیدا می‌شن. آرزو می‌کنن، اما آرزوهاشون رو دوست ندارن."
    (گروه سنی مخاطب این کتاب در شناسنامه آن "الف" و "ب" درج شده)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    چه کسی آقای صورتی را می‌شناسد؟
    نویسنده: مژگان کلهر
    ناشر: کتاب‌های فندق
    سال نشر: 1394 (چاپ 1)
    قیمت: 5000 تومان
    تعداد صفحات: 24 صفحه
    شابک: 978-600-353-150-5
    راوی داستان کودکی است که ظهرها، در مهدکودک، وقتی بقیه بچه‌ها خواب هستند، از پنجره بیرون را تماشا می‌کند. از پنجره شهری خاکستری با ساختمان‌هایی خاکستری دیده می‌شود. اما یکروز او مردی صورتی را می‌بیند و آنقدر از دیدن او تعجب می‌کند که به خیابان می‌رود تا او را پیدا کند. پسرک از هرکسی سر راهش می‌بیند سراغ "مرد صورتی" را می‌گیرد. اما هیچکس او را ندیده. تا اینکه بالاخره پلیس راهنمایی و پسرک متوجه یک ماشین صورتی می‌شوند و پسرک حدس می‌زند که صاحب ماشین باید آقای صورتی باشد.
    پلیس ماشین صورتی را متوقف می‌کند و معلوم می‌شود آقای صورتی یک نقاش است که هر روز خود را به رنگی درمی‌آورد و امروز هم نوبت رنگ صورتی رسیده است. او از مردمی که دورش جمع شده‌اند می‌پرسد که چه رنگی را دوست دارند و هرکس به رنگی اشاره می‌کند. نقاش هم خانه‌های شهر را با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی می‌کند و ... شهر دیگر از پنجره به رنگ خاکستری دیده نمی‌شود.
    (گروه سنی مخاطب کتاب در شناسنامه آن "ب" ذکر شده است)
    کتاب برنده‌ی پلاک طلایی دوسالانه‌ی تصویرگری قلم طلایی (بلگراد - 2013) و برنده‌ی جایزه‌ی تشویقی دوسالانه‌ی بین‌المللی تصویرگری (کره جنوبی - 2015) بوده است.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    ساندویچ‌ساز مو دم اسبی‌باف
    نویسنده: مهدی رجبی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 14000 تومان
    تعداد صفحات: 24 صفحه
    شابک: 978-600-353-152-9
    پسربچه‌ای روی نیمکت پارک نشسته است. او گرسنه است و شکمش قار و قور می‌کند. پیش خودش فکر می‌کند "کاش یک دستگاهی بود که ساندویچ‌های چاق مفتکی درست می‌کرد."
    او به خودش می‌گوید: "شاید هم چنین دستگاهی باشد، من که نگشته‌ام!" و راه می‌افتد تا دستگاه ساندویچ‌سازش را پیدا کند. در راه پسر به دختر شلخته‌ای برمی‌خورد که موهای فرفری و ژولیده‌ای دارد. دختر از او می‌پرسد که کجا می‌رود. وقتی پسر به او می‌گوید که به دنبال یک دستگاه ساندویچ‌ساز است دختر هم آرزو می‌کند که ای کاش دستگاهی بود که می‌توانست موهای مرا دم اسبی ببافد!" پس دختر شلخته هم با پسر همراه می‌شود تا دستگاه "ساندویچ‌ساز مو دم اسبی‌باف" را پیدا کنند.
    پسر و دختر در مسیرشان با سگ و مارمولک هم روبرو می‌شوند و آنها هم هرکدام آرزو می‌کنند که دستگاه مورد نظر خودشان را داشته باشند و با بچه‌ها همراه می‌شوند. تا اینکه …
    (گروه سنی مخاطب این کتاب در شناسنامه آن "ب" درج شده)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    جوجه‌تیغی‌های پسرعمو
    نویسنده: مجید راستی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 14000 تومان
    تعداد صفحات: 20 صفحه
    شابک: 978-600-353-151-2
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    دو تا جوجه‌تیغی پسرعمو با هم راه می‌افتند تا بروند به شهرشان. در میانه راه با هم دعوایشان می‌شود و تصمیم می‌گیرند بجنگند. بنابراین هرکدام‌شان یک طرف سنگی پناه می‌گیرند و شروع می‌کنند به پرتاب تیغ‌هایشان به یکدیگر. پسرعموها بعد از مدتی خسته می‌شوند و خوابشان می‌برد. صبح که از خواب بیدار می‌شوند هرکدام منتظر است تا آن یکی شروع کند به پرتاب تیغ، غافل از اینکه هر دو تیغ‌هایشان تمام شده. مدتی منتظر می‌مانند، اما اتفاقی نمی‌افتد و کم‌کم دلشان برای همدیگر تنگ می‌شود …
    (گروه سنی مخاطب این کتاب در شناسنامه آن "ب" درج شده)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    غول و دوچرخه
    نویسنده: احمد اکبرپور
    ناشر: افق
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 15000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-600-353-262-5
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    بابای درسا دارد داستان می‌نویسد و درسا هم مواظب است تا ببیند در داستان بابا چه اتفاقی می‌افتد. بابا داستان پسربچه‌ای را می‌نویسد که یک دوچرخه می‌دزدد. اما صاحب مغازه دوچرخه‌فروشی متوجه می‌شود و داد و فریاد راه می‌اندازد. همه جمع می‌شوند و پسر می‌خواهد با استفاده از شلوغی فرار کند. اما اینجای داستان که می‌رسد درسا فریاد می‌زند: "پلیس، پلیس! دزد دارد فرار می‌کند." اینجوری می‌شود که پلیس می‌رسد و دزد را دستگیر می‌کند و به زندان می‌اندازد.
    حالا اما درسا دلش برای پسربچه که زندانی شده می‌سوزد. او از بابا می‌خواهد کمک کند تا پسر بچه از زندان آزاد شود. مامان تصویر زندان را با دیوارهایی بلند کشیده است. اما بابا نردبانی بلندتر می‌نویسد تا پای دیوار قرار بگیرد و درسا از آن بالا برود. درسا با استفاده از نردبان وارد زندان می‌شود تا پسربچه را فراری بدهد. اما نگهبان‌های زندان متوجه می‌شوند و شروع می‌کنند به تیراندازی …
    (گروه سنی مخاطب این کتاب در شناسنامه آن "ب" درج شده)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    اژدهای گل آفتابگردان
    نویسنده: محمدرضا یوسفی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1394 (چاپ 1)
    قیمت: 5000 تومان
    تعداد صفحات: 24 صفحه
    شابک: 978-600-353-105-5
    اژدها گرسنه‌اش است. او به دشت می‌آید و هرچیزی که گیرش می‌آید می‌خورد. اول از همه زنبورهایی را می‌خورد که در مزرعه گل‌های آفتابگردان اینور و آنور می‌رفتند. بعد قورباغه‌هایی را می‌خورد که در برکه مشغول بازی هستند. اژدها حتی ماری را هم که به او اعتراض می‌کند که همه چیز را خورده و برای او چیزی باقی نگذاشته، می‌خورد. بعد از مار نوبت خوردن سه تا گاو می‌رسد و ... خلاصه اژدها هرچیزی را که دم دستش می‌رسد، می‌خورد. تا اینکه بالاخره خسته می‌شود و خوابش می‌برد و …
    (گروه سنی مخاطب این کتاب در شناسنامه آن "الف" و "ب" درج شده)

    چاپ کتاب تمام شده!

    مشق شبم را ننوشتم چون...
    نویسنده: دیوید کالی
    ترجمه: رضی هیرمندی
    ناشر: کتاب‌های فندق
    سال نشر: 1394 (چاپ 1)
    قیمت: 6000 تومان
    تعداد صفحات: 36 صفحه
    شابک: 978-600-353-113-0
    معلم از شاگردش می‌پرسد: "چرا مشق‌هایت را ننوشتی؟" و شاگرد شروع می‌کند به آوردن بهانه‌های عجیب و غریب که مثلا: "اجازه خانم، مشق شبم را ننوشتم چون سوسمارهای غول‌پیکر به محله‌ی ما حمله کردند." یا "چون در مراسم خاکسپاری گربه‌ام شرکت کردم." یا "سیرک آمد و من و برادرم را دزدید." تصاویری که تصویرگر کتاب برای هریک از بهانه‌های پسرک محصل تدارک دیده است، کتاب را به یک نمونه "تصویری" خواندنی/دیدنی تبدیل کرده است که با خواندن آن هرکسی، کوچک یا بزرگ، هوس می‌کند یکبار هم که شده یکی از بهانه‌های قهرمان کتاب برای معلمش را بکار ببندد!
    (کتاب برای گروه سنی 6 تا 9 سال مناسب اعلام شده است)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    ماجرای باورنکردنی تابستان من ...
    نویسنده: دیوید کالی
    ترجمه: رضی هیرمندی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1400 (چاپ 3)
    قیمت: 25000 تومان
    تعداد صفحات: 36 صفحه
    شابک: 978-600-353-334-9
    خانم معلم از شاگردش می‌پرسد: "بگو ببینم، تابستان را چگونه گذراندی؟" و پسرک محصل شروع می‌کند به سر هم کردن داستان‌هایی عجیب و غریب از کارهایی که در آن تعطیلات انجام داده. اینکه نقشه‌ی یک گنج را پیدا کرده و نقشه را یک زاغ از او دزدیده. اینکه به دنبال زاغ و برای گرفتن نقشه تا کشتی دزدان دریایی او را تعقیب کرده. اینکه از ترس دزدان دریایی به دریا پریده و چیزی نمانده که طعمه‌ی یک هشت‌پای بزرگ بشود و …
    تصاویری که تصویرگر کتاب برای هریک از "اتفاق‌های" تعطیلات پسرک محصل تدارک دیده است، کتاب را به یک نمونه "تصویری" خواندنی/دیدنی تبدیل کرده است.
    (کتاب برای گروه سنی 6 تا 9 سال مناسب اعلام شده است)

    چاپ کتاب تمام شده!

    به مدرسه دیر رسیدم چون ...
    نویسنده: دیوید کالی
    ترجمه: رضی هیرمندی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1400 (چاپ 4)
    قیمت: 30000 تومان
    تعداد صفحات: 36 صفحه
    شابک: 978-600-353-182-6
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 2 نفر)
    پسر دیر به مدرسه رسیده است و خانم معلم از او سوال می‌کند که کجا بودی. پسر شروع می‌کند به آسمان، ریسمان بافتن که "چند تا مورچه‌ی غول‌پیکر صبحانه‌ام را دزدیدند." بعد توی راه رفتن به ایستگاه اتوبوس "نینجاهای بدجنس به من حمله کردند." توی ایستگاه اتوبوس "یک گوریل خیلی خیلی گنده - معلوم نیست از کجا - پیدا شد و اتوبوس مدرسه را با موز عوضی گرفت." و خلاصه پسر همینطور می‌گوید و می‌گوید … و حاصل می‌شود این کتاب!
    تصاویری که تصویرگر کتاب برای هریک از بلاهایی که در راه بر سر پسرک آمده تدارک دیده است، کتاب را به یک نمونه "تصویری" خواندنی/دیدنی تبدیل کرده است.
    (کتاب برای گروه سنی 6 تا 9 سال مناسب اعلام شده است)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: غول و دوچرخه (احمد اکبرپور)، شب‌به‌‌خیر فرمانده (احمد اکبرپور)، چه کسی آقای صورتی را می‌شناسد؟ (مژگان کلهر)، جوجه‌تیغی‌های پسرعمو (مجید راستی)، مشق شبم را ننوشتم چون... (دیوید کالی)، ساندویچ‌ساز مو دم اسبی‌باف (مهدی رجبی)، ماجرای باورنکردنی تابستان من ... (دیوید کالی)، به مدرسه دیر رسیدم چون ... (دیوید کالی)، کلاه حصیری (مصطفی خرامان)، آدامس چهارشنبه‌های خوشبختی (سیدنوید سیدعلی‌اکبر)، اژدهای گل آفتابگردان (محمدرضا یوسفی)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است