کتاب‌هایی خوش آب و رنگ برای دبستانی‌ها

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    فکر می‌کنم اولین نکته‌ای که باید در مورد این چند کتاب بهتان بگویم این است که همه‌شان نقاشی‌هایی چشم‌نواز و "تماشایی" دارند! دست‌کم به سلیقه‌ی من اینطور است. مساله دیگر اینکه ناشر کتاب‌ها (انتشارات آفرینگان) از میان عنوان‌های اسم و رسم‌دار ادبیات کودک در جهان این کتاب‌ها را انتخاب و ترجمه و منتشر کرده. حداقل سه کتاب از این شش کتاب جایزه و مدال و ... برده‌اند و الباقی هم اگر نصیبی از جایزه بهشان نرسیده، اما بالاخره اینور و آنور همینجور راجع بهشان به‌به و چه‌چه شده است!

    با توجه به گروه سنی مخاطب کتاب‌ها، متن هر عنوان کم است. بنابراین برای تهیه خلاصه داستان هر کتاب تند و تند هرکدام از کتاب‌ها را خواندم (کاری که برای تنظیم معرفی کتاب‌های بزرگسالان، اصلا قابل انجام نیست!) پس حالا می‌توانم آنها را در این فهرست به ترتیب میزانی که دوستشان داشتم، مرتب کنم. اینکه "دوست داشتن" منِ  چهل و اندی ساله چقدر می‌تواند برای کودکانی که قرار است این کتاب‌ها برایشان خوانده شود، یا شما پدر و مادری که قرار است تصمیم بگیرید این کتاب‌ها را بخرید یا نخرید، مهم است، نمی‌دانم! اما به هر حال هر فهرستی را باید به یک "ترتیبی" عرضه کرد. برای تنظیم این یکی به نظرم رسید اینجوری بهتر باشد.

    محبوب‌ترین کتاب از نظر من در میان این مجموعه، همانطور که خواهید دید، "هیس! لالا کرده نی‌نی‌جون" است که احتمالا در میان این فهرست، مخاطبش کم‌سن‌ترین بچه‌ها در میان مخاطبینی است که این فهرست را بهشان تقدیم کرده‌ایم (یعنی به من باشد می‌گویم کتاب به کار بچه‌های سه ساله و چهار ساله هم می‌آید). برای من لحن قصه، مخصوصا آنجا که مادر به هر حیوونی می‌گوید: "قد و بالاتو قربون، یک کمی ساکت بمون!" مهم‌ترین عاملی بود که کتاب را به صدر فهرست منتقل کرد. بگذریم که حال و هوای خانه و روستایی که در آن قرار دارد، اینکه انواع و اقسام حیوانات اهلی و غیراهلی در اطراف آن زندگی و گذر می‌کنند، هم در این انتخاب بی‌تاثیر نبود.

    بعد می‌رسیم به "تق‌تق، ما! گاوهایی که تایپ می‌کنند". ماجرای این یکی هم برای منِ "خرس گنده" مفرح و جالب بود. اینکه گاوها به واسطه یک ماشین‌تحریر با صاحب‌شان دربیافتند و یاد "حق و حقوق نداشته‌شان" بیافتند، سوسیالیسم بانمکی را تداعی می‌کند. بگذریم که بعد وقتی نوبت اردک‌ها می‌رسد، آدم دیگر از خنده روده‌بر می‌شود! در مورد این کتاب یادم می‌آید "عروسک سخنگو" در یکی از شماره‌هایش مطالب مفصلی داشت که متاسفانه الان دم‌دستم نیست که ببینم اگر می‌شود از آنجا هم نقل‌قولی برایتان بیاورم (انشاالله برای بعد!)

    رتبه سوم در اختیار "برسد به دست معلم عزیزم" است. این یکی هم، مثل همه کتاب‌های این فهرست، نقاشی‌هایی دوست‌داشتنی دارد. کل‌کل امیلی و معلمش و اصرار معلم که "نخیر، اون چیزی که توی حوض‌تون هست نهنگ نیست!" معنی‌دار است. شاید بد نباشد ما آدم‌بزرگ‌ها داستان را با دقت بیشتری بخوانیم. شاید قبول کنیم که گاهی هم ممکن است (یا لازم است) نهنگی توی حوض خانه‌مان زندگی کند.

    دو کتاب آخر فهرست را برای این آن ته لیست گذاشته‌ام که متن‌شان کم است و احتمالا بیشتر باید آنها را داستان‌هایی تصویری به حساب آورد. در حقیقت اگر می‌خواستم براساس چشم‌نوازی نقاشی‌های هر کتاب فهرست را مرتب کنم، این دو کتاب آخر احتمالا در صدر فهرست قرار می‌گرفتند. از اینجا نتیجه می‌گیریم که حقیر بیشتر "متن‌محور" هستم تا "نقاشی‌محور"! (اگر اصولا چنین اصطلاحات من‌درآوردی وجود داشته باشند)

    روده‌درازی بس است. این شما و این شش کتاب از "انتشارات آفرینگان" برای بچه‌های گروه سنی "الف" و "ب":

     

    هیس! لالا کرده نی‌نی جون
    نویسنده: مین فانگ هو
    ترجمه: فریده خرمی
    ناشر: آفرینگان
    سال نشر: 1397 (چاپ 2)
    قیمت: 7000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-600-6753-02-7
    امتیاز کتاب: (4.5 امتیاز با رای 12 نفر)
    در این داستان مادر بچه‌ای در یک خانه روستایی او را خوابانده است. در طول داستان حیوانات مختلفی در اطراف خانه سر و صدا می‌کنند و مادر هر بار برای آنکه بچه از خواب بلند نشود دست به دامان آن حیوان می‌شود تا ساکت باشد و سر و صدا نکند.
    کتاب برنده جوایز کالدکات، هورن‌بوک و انجمن کتابداران آمریکا بوده است.
    مادر داستان آنجا که گربه می‌خواهد وارد خانه بشود می‌گوید:
    "هیس!
    کی داره چاردست و پا!
    راه می‌ره تو خونه‌مون؟

    میو میو، میو میو
    گربه سیاه کوچولو

    پیشی ملوسه، پیشی جون
    نپری رو نردبون
    ببین، ببین، خوابیده
    تو گهواره بچه‌مون
    قد و بالاتو قربون
    یک کمی ساکت بمون
    لالا کرده نی‌نی جون
    اون بالا روی ایوون ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    تق‌تق، ماا گاوهایی که تایپ می‌کنند
    نویسنده: دورین کرونین
    ترجمه: اکرم حسن
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1401 (چاپ 6)
    قیمت: 45000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-600-6753-04-1
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 2 نفر)
    آقای براون در مزرعه‌اش با یک مشکل بزرگ روبرو شده. گاوها توی طویله ماشین‌تحریر قدیمی او را پیدا کرده‌اند و با آن شروع کرده‌اند به تایپ کردن! آنها برایش یادداشت می‌نویسند و از او پتوی برقی می‌خواهند!!!

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    برسد به دست معلم عزیزم
    نویسنده: سایمن جیمز
    ترجمه: محبوبه نجف‌خانی
    ناشر: آفرینگان
    سال نشر: 1399 (چاپ 5)
    قیمت: 14000 تومان
    تعداد صفحات: 28 صفحه
    شابک: 978-964-7694-90-2
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 2 نفر)
    داستان در قالب نامه‌هایی که امیلی و معلمش برای هم نوشته‌اند پیش می‌رود. ماجرا اینجوری شروع می‌شود که امیلی برای معلم‌اش می‌نویسد که در حوض خانه‌شان موجودی زا دیده که فکر می‌کند یک نهنگ است و از معلمش می‌خواهد که درباره نهنگ‌ها اطلاعاتی به او بدهد! معلم در پاسخ اصرار می‌کند که غیرممکن است یک نهنگ در حوض خانه امیلی زندگی کند. اما امیلی در نامه‌های بعد نهنگ را برای معلم‌اش توصیف می‌کند و برای او تعریف می‌کند که چطور به او غذا می‌دهد و سعی می‌کند با او دوست شود. در هر نامه امیلی از شوق و ذوق خودش درباره نهنگ توی حوض می‌نویسد و معلم در پاسخ سعی می‌کند امیلی را وادار به قبول این "واقعیت" کند که ممکن نیست توی حوض‌شان یک نهنگ وجود داشته باشد ...

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    تک و تنها توی دنیای به این بزرگی!
    نویسنده: اولف نلسون
    ترجمه: فریده خرمی
    ناشر: آفرینگان
    سال نشر: 1399 (چاپ 4)
    قیمت: 14000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-600-6753-01-0
    امتیاز کتاب: (4.5 امتیاز با رای 2 نفر)
    راوی داستان پسر بچه شش ساله‌ای است که یکروز پدرش برای برداشتن او از مدرسه دیر می‌کند. پسربچه با نیامدن پدر شروع به خیالبافی می‌کند. فکر و خیال باعث می‌شود او باور کند که پدر و مادرش با کامیون تصادف کرده و مرده‌اند و علت اینکه پدرش به دنبالش نیامده هم همین است. او اول خودش به تنهایی به خانه‌شان می‌رود. اما هیچکس در خانه نیست و برای همین قصه‌ی خودساخته‌اش را بیشتر باور می‌کند. بعد غمگین و گریان به مهدکودک برادرش می‌رود و او را از مهدکودک برمی‌دارد و به خانه می‌آورد. آنها الان دیگر در دنیا تنهای تنها هستند و خودشان باید از همدیگر مواظبت کنند …
    (مخاطب کتاب گروه سنی 5 تا 8 سال در نظر گرفته شده)

    چاپ کتاب تمام شده!

    یک اتفاق تازه
    نویسنده: آنتونی براون
    ترجمه: رضی هیرمندی
    ناشر: آفرینگان
    سال نشر: 1399 (چاپ 4)
    قیمت: 14000 تومان
    تعداد صفحات: 32 صفحه
    شابک: 978-600-8753-27-0
    یک روز پنجشنبه صبح پدر و مادر جوزف او را در خانه تنها گذاشته‌اند و بیرون رفته‌اند. موقع بیرون رفتن، پدر به او گفته بود "امروز اتفاق تازه‌ای می‌افتد." حالا جوزف تنها در خانه به دنبال آن اتفاق عجیب می‌گردد و تغییراتی خیالی به نظرش می‌رسد. اینکه دمپایی‌اش مثل یک پرنده بال درآورده. اینکه نیمکت توی نشیمن، تنه‌ی یک تمساح است و ... جوزف با این خیالبافی‌ها وقتش را می‌گذراند و منتظر است تا پدر و مادر زودتر به خانه برگردند.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    خانه‌ای در شب
    نویسنده: سوزان مری اسوانسون
    ترجمه: رضی هیرمندی
    ناشر: آفرینگان
    سال نشر: 1397 (چاپ 3)
    قیمت: 9000 تومان
    تعداد صفحات: 40 صفحه
    شابک: 978-600-6735-19-5
    احتمالا این کتاب مصور که در سال 2008 برنده مدال Caldecott شده است، نقاشی‌هایش چشمگیرتر هستند تا متن کم و شعرگونه‌اش. ناشر ایرانی کتاب را برای گروه "ب" (سال‌های ابتدایی دبستان) رده‌بندی کرده که با توجه به متن کم آن منطقی به نظر می‌رسد.
    موضوع کتاب، توصیف خانه و نور آن در شب است. نوری که از چراغ و ماه و ... می‌تابد و حتی در شب هم خانه و دل ساکنین آن را روشن می‌کند.

    چاپ کتاب تمام شده!

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست این کتاب‌ها معرفی شده‌اند: تق‌تق، ماا گاوهایی که تایپ می‌کنند (دورین کرونین)، هیس! لالا کرده نی‌نی جون (مین فانگ هو)، تک و تنها توی دنیای به این بزرگی! (اولف نلسون)، خانه‌ای در شب (سوزان مری اسوانسون)، یک اتفاق تازه (آنتونی براون)، برسد به دست معلم عزیزم (سایمن جیمز)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است