کتاب‌های برگزیده لاک‌پشت پرنده برای نوجوانان

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    (اگر به دنبال کتاب‌های لاک‌پشت گرفته برای کودکان می‌گردید به مطلب کتاب‌های برگزیده لاک‌پشت پرنده برای کودکان مراجعه کنید.)

    اگر تا به حال نام "لاک‌پشت پرنده" به گوش‌تان نخورده، باید عرض کنم که این یک فهرست منتخب از کتاب‌های کودکان و نوجوانان است که بصورت فصلی منتشر می‌شود و تلاش می‌کند تا با معرفی کتاب‌های خوب و خواندنی به علاقمندان، آنها را به کتاب خواندن تشویق نماید. (برای آشنایی با اینکه "لاک‌پشت پرنده" چطور کار می‌کند، کتاب‌ها را به چه روشی انتخاب می‌کند و حساب و کتاب امتیازهایی که به کتاب‌ها می‌دهد چگونه است می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.)

    اگر بپرسید که بعد از این همه مدت چطور یکدفعه یاد "لاک‌پشت پرنده" افتاده‌ام (دست‌اندرکاران تهیه فهرست ل.پ. کارشان را از سال 1390 شروع کرده‌اند!) باید بگویم که مدتها بود می‌خواستم صفحه‌ای برای این موضوع آماده کنم، اما فرصت نمی‌شد. راستش هر کتابخوانی می‌داند که معمولا محبوب‌ترین و بهترین کتاب‌هایی که در عمرش خوانده (یا خواهد خواند) آنهایی هستند که کس دیگری خواندنش را به او توصیه کرده است (کم پیش می‌آید آدم برود توی کتابفروشی و چشم‌بسته یک کتاب بردارد و بعد از خواندن آنقدر آن را دوست داشته باشد که کتاب جزو "محبوب‌هایش" بشود!) به همین خاطر فهرست "لاک‌پشت پرنده"، و اصولا هر فهرست و جایزه‌ی دیگری، از آنجا که به نوعی توصیه می‌کند که "فلان کتاب را بخوان، ما خواندیمش و فکر می‌کنیم حرفی برای گفتن دارد!" شاخک‌های کتابفروشی مثل من را تیز می‌کند.

    جالب اینکه وقتی نشستم و شروع به سر هم کردن این فهرست کردم، متوجه شدم که بسیاری از کتاب‌های منتخب ل.پ. قبلا توجه جیره‌کتاب را هم به خودشان جلب کرده‌اند و خیلی از آنها را ما هم در سال‌های قبل انتخاب کرده و برای مشترکین کودک و نوجوان‌مان ارسال کرده‌ایم. با این حال در کنار هم آمدن این کتاب‌ها در یک فهرست به نوعی نشاندهنده‌ی "مزه دهن" داوران و دست‌اندرکاران ل.پ. است. کافی است یکی دو تا از کتاب‌های انتخابی‌شان را بخوانید تا ببینید آیا سلیقه‌تان با سلیقه مطالعاتی آنها همخوانی دارد یا نه. اگر سلیقه‌ی "لاک‌پشت پرنده" را بپسندید نان‌تان توی روغن است! چون منبع معتبری پیدا کرده‌اید که بصورت مداوم کتاب‌هایی خواندنی را بهتان معرفی می‌کند و برای شما کاری باقی نمی‌ماند جز اینکه این کتاب‌ها را بخرید و بخوانید و لذت ببرید!

    شمشیر نقره‌ای
    نویسنده: ایان سرالیر
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1390 (چاپ 1)
    قیمت: 175000 تومان
    تعداد صفحات: 235 صفحه
    شابک: 9644327691

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در تابستان 1393 امتیاز 4 دریافت کرده‌اند

    بچه‌های کشتی رافائل
    نویسنده: محمدرضا مرزوقی
    ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    سال نشر: 1396 (چاپ 3)
    قیمت: 10000 تومان
    تعداد صفحات: 203 صفحه
    شابک: 978-964-391-983-2
    داستان در سال ۱۳۶۲ در شهر بوشهر اتفاق می‌افتد. در بحبوحه جنگ و بمباران شهرها. محمد و چند تا از دوستانش ساکن محله‌‌ای نزدیک گمرک و دریا هستند. در چند صد متری محله آن‌ها کشتی رافائل مثل عروسی سپید و زیبا بر آب‌های آبی دریا لمیده است. بچه‌ها در مورد امکانات این کشتی آنقدر شنیده‌اند که داخل شدن به آن و دیدن زیبایی‌‌هایی که وصفش را از این و آن شنیده‌‌اند، یکی از بزرگترین آرزوهایشان شده.
    اما ورود به کشتی برای آدم‌های معمولی ممنوع است و فقط کارکنان نیروی دریایی اجازه قدم گذاشتن بر عرشه آن را دارند.
    در همین ایام، یک خانواده آبادانی جنگ‌زده هم به محله می‌‌آیند که دو بچه دارند. کوروش و آتوسا. پدر بچه‌ها در شرکت نفت خارک، ماموریت دارد و آنها به بوشهر آمده‌‌اند که به او نزدیک باشند. بچه ها با کوروش و آتوسا خیلی دوست می‌شوند. محمد به کوروش کمک می‌کند درس‌هایی را که به خاطر جنگ در ماهشهر نتوانسته امتحان دهد، در مدرسه بوشهر پشت سر بگذارد و همین موضوع باعث دوستی‌شان با یکدیگر می‌شود. در اوج حملات به خارک کوروش و آتوسا مدتی از پدرشان بی‌خبر می‌‌مانند. از آن طرف محمد نقشه می‌کشد و با زد و بند با یکی از کارکنان رافائل موفق می‌شود راهی برای رفتن به کشتی و دیدن داخل آن پیدا کند ... (برگرفته از معرفی کتاب در خبرگزاری مهر)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اکبر اسپاک رنگ موتورسیکلت را که از تعمیرگاه علوسیاه کش رفته، می‌دهد به من. فقط سه تا پر دارم؛ سه تا پر سفید که از دم خروس طلایی‌ام کنده‌ام. خروس بیچاره چه بال‌بالی زد تا پرها را کندم.
    نه که آدم بی‌رحمی باشم نه، اما وقتی پای ترقه‌پری در میان باشد، حقوق حیوانات و این حرف‌ها، کلا فراموشم می‌شود. حتی حرف‌های آقام هم یادم می‌رود که همیشه می‌گوید حیوان زبان بسته گناه دارد و خدا آن دنیا همین بلا را سرت می‌آورد.
    پرها را با کش محکم می‌بندم به ته اسپاک و برای امتحان، اسپاک را پرت می‌کنم هوا. چند متری بالا می‌رود و بعد روی سنگینی خودش کله‌پا می‌شود و مثل فرفره، چرخ‌زنان پایین می‌آید و می‌آید تا می‌خورد زمین. درست عمل می‌کند. فقط کافی است کمی باروت سر کبریت توی سوراخ سر ترقه بگذارم آن‌وقت میدان "مش‌اسمیل" را فتح می‌کنیم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    پریزادان درخت سیب
    نویسنده: سیدنوید سیدعلی‌اکبر
    ناشر: افق
    سال نشر: 1395 (چاپ 2)
    قیمت: 7500 تومان
    تعداد صفحات: 79 صفحه
    شابک: 978-964-369-888-1
    (گروه سنی مخاطب این کتاب در شناسنامه آن "ج" و "د" درج شده)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "پادشاهی بود که سه پسر داشت و سرزمینی که هیچ دخترکی در آن نمی‌رویید.
    سال‌های سال بود که هیچ دخترکی، صبح سفید بهار، پابرهنه، روی علف‌های خیس ندویده بود.
    سال‌های سال بود که هیچ دخترکی، شب سیاه زمستان، برای عروسکش لالایی نخوانده بود.
    سال‌های سال بود که هیچ دخترکی، غروب طلایی پاییز، موهایش را در باد شانه نزده بود.
    و پادشاهی بود که سه پسر داشت و سرزمین غمگینی که هیچ دخترکی در آن نمی‌رویید.
    شبی از شب‌های تابستان، پیرمردی به آن شهر آمد. پادشاه، پشت پنجره‌ی قصرش نشسته بود و به ستاره‌ها نگاه می‌کرد.
    پیرمرد گفت: "عمو از ستاره‌ها چی می‌خوای که این‌طور زل زدی به آسمون خدا؟"
    پادشاه گفت: "برای پسرهام تلخم. برای پسرهام تلخم، مرد. تو این سرزمین، دختری نیست که عروس‌شون باشه؛ که براشون بخنده و دنیا رو به دهن‌شون شیرین کنه."
    پیرمرد سه سیب از زیر پیراهنش بیرون آورد و گفت ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    سلحشوران پارله‌آن
    نویسنده: سیدعلی خواسته
    ناشر: افق
    سال نشر: 1400 (چاپ 4)
    قیمت: 135000 تومان
    تعداد صفحات: 468 صفحه
    شابک: 978-964-369-956-7
    سرزمین "پارله‌آن" جای اسرارآمیزی است با تاریخچه طولانی و ماجراهای فراوان و مردمی وفادار که همواره از زادگاه‌شان در مقابل اهریمنان و جادوگران دفاع کرده‌اند. در پارله‌آن فرقه‌های مختلفی از جادوگران وجود دارند که دست به کار آشوب و دسیسه‌اند و از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا به نیروهای پادشاهی و مردم ضعیف آسیب برسانند.
    "فرتیاد" یکی از جوانان این سرزمین است که با مادر و خواهرش زندگی می‌کند. پدر او جزو افراد رده بالای پادشاهی و از یاران نزدیک فرمانرواست. او همیشه مشغول جنگ است تا مردم از خطرهای اهریمنی در امان بمانند. پدر فرتیاد به تازگی دار و دسته راهزنی معروف و جفاکار را شکست داده و تبدیل به قهرمان کشور شده است و حالا خود را برای جنگی دیگر آماده می‌کند. هدف نهایی فرمانروا و افرادش این است که این سرزمین را از وجود تمامی اهریمنان و جادوگران پاک کنند.
    فرتیاد یک توانایی خاص دارد و به پدرش قول داده که نگذارد کسی از آن باخبر بشود. او می‌تواند افکار انسان‌ها را ردگیری کند و جای آدم‌ها را پیدا کند. این توانایی او موجب دردسر بزرگی برایش می‌شود و پای او را که نوجوانی بیش نیست به ماجرای عجیبی می‌کشد، تا جایی که سرنوشت سرزمین پارله‌آن در گروی تصمیمات و اقدامات او قرار می‌گیرد ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "تاریکی.
    همیشه از تاریکی می‌ترسیدم.
    در میان جنگلی تاریک و انبوه می‌دویدم. قطرات ریز باران روی صورت داغم به آرامی سر می‌خوردند. نفس‌کشیدن برایم سخت شده بود و هر لحظه احساس می‌کردم قلبم می‌خواهد از جا کنده شود. با این حال نمی‌توانستم بایستم، می‌دانستم اهریمنی مخوف به دنبالم است و توقف با چیزی برابر نخواهد بود، جز مرگی دردناک.
    آسمان سیاه و ابری بیشتر از همیشه به زمین نزدیک بود، آن‌قدر نزدیک که انگار نوک درخت‌های جنگل به آن می‌سایید. درخت‌هایی که همراه زوزه‌ی باد، مانند دریایی سیاه و مواج به این‌سو و آن‌سو خم می‌شدند. آن‌قدر ترسیده بودم که هر شاخه‌ی درختی را چنگالی می‌دیدم که برای گرفتنم دراز شده است. حتی نمی‌دانستم به کدام سمت می‌روم، به حاشیه‌ی جنگل یا قلب آن ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در تابستان 1393 امتیاز 3 دریافت کرده‌اند

    رئال مادرید
    نویسنده: محمد طلوعی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1400 (چاپ 7)
    قیمت: 28000 تومان
    تعداد صفحات: 135 صفحه
    شابک: 978-964-369-999-4
    سودای مسابقه با تیم نوجوانان رئال مادرید، نوجوانان ماجراجوی آبادانی را به امارات و شهر دبی می‌کشاند. در غربت، رویاهای‌شان تبدیل به کابوس می‌شود، طوری که حتی جایی برای خوابیدن ندارند. ابو، فوتبالیست قدیمی به فریادشان می‌رسد و بچه‌ها به زمین مسابقه می‌رسند، اما ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "همیشه رو به دروازه بدو. به پیراهن هم‌رنگ پیراهن خودت پاس بده. چشم‌هایت را وقتی توپ روی هوا است نبند. صورت کسی که روی پایت تکل رفته را فراموش کن اما شماره‌اش یادت نرود. وقتی توپ بین تو و حریف است یعنی کسی صاحبش نیست.
    این پنج عمل اصلی‌ای بود که آقاجلالی هر روز قبل از تمرین، روی هرچی دم دستش می‌رسید برای‌شان می‌نوشت، حتی یک‌بار کنار شط با ترکه روی شن‌ها نوشت. می‌گفت هرکی این پنج عمل را بفهمد فوتبالیست است باقی فقط به توپ لنگ‌ولگد می‌زنند. این سرمشق را که می‌نوشت چشم‌هاش برق می‌زد و جایی دور را انگار نگاه می‌کرد، جایی آن‌قدر دور که فقط با دوربن می‌شد دید. این‌جور وقت‌ها هیچ‌کدام از بچه‌ها چیزی نمی‌گفتند، آن‌ها هم سعی می‌کردند آن جای دور را ببینند. تا اینکه بالاخره عبد آن جای دور را پیدا کرد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    محله‌ی شکرخانوم
    نویسنده: ناصر یوسفی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1402 (چاپ 8)
    قیمت: 195000 تومان
    تعداد صفحات: 230 صفحه
    شابک: 978-964-369-972-7
    کتاب داستان یک محله و اهالی آن است. شکرخانوم یکی از قدیمی‌ترین ساکنین این محله است. زنی دوست‌داشتنی که محبوب بزرگ و کوچک است و همه در محله دوستی و ارتباط گرم میان خودشان را مدیون او می‌دانند. کتاب داستان‌های مختلفی را از زندگی شکرخانوم حکایت می‌کند که در هریک از آنها او و بقیه اهل محل ماجرایی را از سر می‌گذرانند.
    در فصل اول کتاب "شکرخانم" اینجوری معرفی شده است:
    "... این شکرخانوم است. شکرخانوم تک و تنها توی این خانه‌ی بزرگ زندگی می‌کند. چند سال پیش همسر شکرخانوم که بهترین قنادی محله را داشت فوت کرد و عمرش را داد به شما.
    شکرخانوم و شوهرش از سال‌های سال پیش توی این کوچه زندگی می‌کردند. به همین دلیل تقریبا همه‌ی اهل محله را می‌شناسد.
    قصه‌ی ما درباره‌ی شکرخانوم است. اما الان شکرخانوم سرش شلوغ است. چون دم غروب است و باید به حیوان‌هایش غذا بدهد.
    نزدیک غروب سروکله‌ی گربه‌ها، کلاغ‌ها و گنجشگ‌ها پیدا می‌شود. او هرگوشه‌ی حیاط برای هر گروه از آن‌ها غذا می‌ریزد. آن‌وقت کلاغ‌ها و گنجشک‌ها و گربه‌ها و ... هرکدام می‌آیند و غذای‌شان را می‌خورند و می‌روند.
    برای همین باید شکرخانوم را تنها بگذاریم. بعدش باید به باغچه آب بدهد و جلوی در را آب و جارو کند. بعد هم یک صندلی برمی‌دارد و کنار درمی‌نشیند. آن‌وقت بچه‌ها سرمی‌رسند تا قصه‌ای زیبا از او بشنوند …"

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    هوشا در جست و جوی راز زیست گنبد
    نویسنده: حمید اباذری
    ناشر: امیرکبیر
    سال نشر: 1392 (چاپ 1)
    قیمت: 5500 تومان
    تعداد صفحات: 167 صفحه
    شابک: 978-964-300-749-2
    امتیاز کتاب: (2 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب داستانی علمی-تخیلی را روایت می‌کند. مربوط به زمانی که بر روی کره زمین هیچ حیوانی باقی نمانده است و تنها در یک مرکز تحقیقاتی کوچک به نام "زیست گنبد" تعداد محدودی از حیوانات زیر نظر یک دانشمند جانورشناسی به نام آروین زندگی می‌کنند. آروین نسلی از حیوانات را پرورش داده که می‌توانند از طریق وسائل ارتباطی مثل اینترنت با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند. این قابلیت حیوانات در "زیست گنبد" باعث می‌شود که ماجراهای مختلفی در طی داستان برای آنها و دست‌اندرکاران این مرکز تحقیقاتی رخ بدهد و ...
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "با اینکه هنوز وسط‌های بهار است ولی خوا خیلی گرم است. من روی تخته‌سنگ ولو شده‌ام و از اینکه یک روز کسل‌کننده دیگر را باید سر کنم، حسابی کلافه‌ام. واقعا نمی‌فهمم بزرگ‌ترها چطور این همه ساعت بیکار می‌نشینند، فقط حرف می‌زنند یا کارهای کسل‌کننده تکراری می‌کنند. من که فکر می‌کنم وقتی یک گوسفند بالغ شدم تمام روز را مشغول کارهای مهم باشم. شاید هم بزرگ‌ترها حق داشته باشند. درست است که گوسفندهایی هستیم که مثل آدم‌ها روی دوپا راه می‌رویم و به زبانشان صحبت می‌کنیم و می‌توانیم بنویسیم و بخوانیم، ولی وقتی قرار است همه عمرمان اینجا باشیم! آن! من که نمی‌توانم دوام بیاورم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب‌هایی که در بهار 1393 امتیاز 6 دریافت کرده‌اند

    ایوان منحصربه‌فرد
    نویسنده: کاترین اپلگیت
    ترجمه: کیوان عبیدی آشتیانی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1400 (چاپ 3)
    قیمت: 49000 تومان
    تعداد صفحات: 264 صفحه
    شابک: 978-964-369-983-3
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    ایوان گوریل آرامی است که به ندرت از چیزی ناراحت می‌شود. او در یک مرکز تفریحی بازی‌های ویدیوئی زندگی می‌کند. ایوان خاطره‌ای از گذشته‌اش ندارد و در حال زندگی می‌کند؛ عاشق نقاشی کشیدن است و به چیزی جز هنر فکر نمی‌کند ...
    تا این‌که روبی، بچه فیل، وارد می‌شود و ایوان می‌تواند زندگی را از دریچه‌ی چشم‌های روبی ببیند. ورود روبی یعنی شروع تغییر، تغییر برای زندگی بهتر. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اسم من ایوان است. من گوریل هستم. آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد راحت نیست.
    مردم صدایم می‌کنند گوریل بزرگراه، میمون خروجی شماره‌ی هشت، ایوان منحصربه‌فرد، یک پشت‌نقره‌ای قدرتمند.
    تمام این اسم‌ها مال من‌اند، اما من هیچ‌کدام از این‌ها نیستم. من ایوان هستم، فقط ایوان، فقط.
    آدم‌ها کلمه‌ها را حرام می‌کنند. آن‌ها را مثل پوست موز پرت می‌کنند تا بگندند.
    همه می‌دانند بهترین قسمت موز همان پوستش است.
    به نظرم، شماها فکر می‌کنید گوریل‌ها شما را نمی‌فهمند و احتمالا فکر می‌کنید ما نمی‌توانیم صاف راه برویم.
    سعی کنید برای یک ساعت روی مفصل‌های دست‌هایتان راه بروید. حالا به من بگویید کدام خنده‌دار تر است؟ ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    بابای پرنده‌ی من
    نویسنده: دیوید آلموند
    ترجمه: ریحانه جعفری
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1400 (چاپ 4)
    قیمت: 90000 تومان
    تعداد صفحات: 168 صفحه
    شابک: 978-600-296-145-7
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    بابای پرنده‌ی من، داستان شگفت‌انگیزی است که با الهام از پرواز پرندگان رابطه‌ی زیبای یک پدر و دخترش را در پروازی فانتزی به تصویر می‌کشد.
    لیزی مادرش را از دست داده و از پدرش مراقبت می‌کند. در شهر مسابقه‌ی انسان‌های پرنده برگزار می‌شود. پدر بال‌هایی را که خودش ساخته، پشتش آویزان می‌کند و دست‌هایش را مثل بال پرندگان تکان می‌دهد. عمه دورین با شرکت بابا در این مسابقه مخالف است. لیزی از بابا حمایت می‌کند و خودش هم در مسابقه شرکت می‌کند. آیا بابا و لیزی در این مسابقه پیروز می‌شوند؟
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 8 تا 12 سال در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "یک صبح معمولی بهاری در خیابان دوازدهم لارک. پرنده‌ها آن بیرون تاب می‌خوردند. سر و صدای راه‌بندان شهر به هوا رفته بود. دینگ دانگ زنگ ساعت لیزی بلند شد. لیزی از رختخوابش پرید بیرون، صورتش را شست، پشت گوش‌هایش را تمیز کرد، دندان‌هایش را مسواک زد، موهایش را شانه کرد، روپوشش را پوشید، رفت طبقه‌ی پایین، کتری را پر کرد، روشنش کرد، نان را توی تستر گذاشت، دو تا بشقاب، دو تا لیوان، دو تا چاقو، شیر، پنیر و مربا را گذاشت روی میز، بعد رفت پای پله‌ها و داد زد: "بابا! بابایی!" ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در بهار 1393 امتیاز 5 دریافت کرده‌اند

    پلیس جدید
    نویسنده: کیت تامپسون
    ترجمه: شهلا انتظاریان
    ناشر: چکه
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 12000 تومان
    تعداد صفحات: 300 صفحه
    شابک: 978-600-5935-20-2
    در کینوارا هرگز وقت کافی وجود ندارد. وقتی از هلن لیدی می‌پرسند برای هدیه‌ی تولدش چه می‌خواهد، او می‌گوید: "وقت. چیزی که من می‌خواهم وقت است." جی‌جی لیدی پانزده ساله ادامه دهنده‌ی راه خانواده‌ی لیدی در نواختن ویولن است. ولی روزی جی‌جی درمی‌یابد فقط موسیقی نیست که در رگ‌هایش جاریست.
    آیا راست است که پدر مادربزرگش یک قاتل است؟
    وقتی جی‌جی به راه می‌افتد تا برای مادرش وقت بخرد، هم این موضوع را کشف می‌کند و هم بسیاری چیزهای قابل توجه در مورد موسیقی، افسانه و جادو. چه کسی می‌داند که وقت کجا می‌رود؟
    جی‌جی می‌داند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "بارها پیش آمده بود که جی‌جی لیدی و بهترین دوستش، جیمی داولینگ، با هم بحث کنند. اما جی‌جی هیچ‌وقت این بحث‌ها را جدی نمی‌گرفت و حتی فکر می‌کرد با این جر و بحث‌ها دوستی‌شان عمیق‌تر می‌شود. دعوای آن‌ها مثل دخترهای مدرسه از سر حسادت نبود و همیشه کمی بعد، دوباره با هم آشتی می‌کردند؛ ولی ماجرای بگو مگوی جی‌جی و جیمی در آن روز اوایل سپتامبر و در اولین هفته‌ای که به مدرسه برگشته بودند، بی‌سابقه بود.
    جی‌جی حتی به یاد نمی‌آورد بحث چگونه و برای چه شروع شده بود. ولی وقتی دعوا تمام شد و به نقطه‌ای رسیدند که باید مثل همیشه یکدیگر را می‌بخشیدند و اختلافات را کنار می‌گذاشتند، جیمی چیزی گفت که تکان‌دهنده بود:
    - با چیزی که مادربزرگم در مورد لیدی‌ها گفته، باید خیلی بی‌عقل باشم که باز هم با تو بگردم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    نیروی برتر لاکی
    نویسنده: سوزان پاترون
    ترجمه: آنیتا یارمحمدی
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1400 (چاپ 6)
    قیمت: 155000 تومان
    تعداد صفحات: 215 صفحه
    شابک: 978-600-296-102-0
    لاکی در هاردپن کالیفرنیا با نامادری‌اش بریجیت روزگار می‌گذراند. او وقتی مطمئن می‌شود بریجیت می‌خواهد برگردد فرانسه، راهی جز فرار روبه‌روی خود نمی‌بیند؛ آن هم با سنگین‌ترین کوله‌پشتی دنیا!
    اما انگار لاکی به توفان شن و ظاهر شدن پردردسر پسر بچه‌ای 5 ساله (با یک لنگه کفش و خارهای کاکتوس در پاشنه‌اش) فکر نکرده است ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 9 تا 11 سال در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "لاکی تریمبل زیر سایه‌ی سطل آشغال چمباتمه زده بود. گوشش را به شکاف دیوار طبله کرده‌ی "موزه و نمایشگاه عتیقه‌های زنگوله‌ای" هاردپن چسبانده بود و به حرف‌های سمی کوچکه گوش می‌کرد. داستان وقتی که سمی یک معتاد تمام‌عیار بود و به آخر خط رسیده بود و زندگی‌اش داشت از هم می‌پاشید. همان وقت بود که دنبال نیروی برترش رفت و دیگر پاک پاک شد. بین جلسه‌های "دوازده گام" - که معتادها و پرخورهای ناشناس تویش شرکت می‌کردند - ماجرای سمی کوچکه هنوز محبوب‌ترین داستان لاکی بود.
    سمی کوچکه داستان روزی را تعریف می‌کرد که گیج و منگ، توی کادیلاکش ولو شده و کل صبح را به صدای جانی کش گوش داده بود. وقتی هم به خودش آمد، دید یک مار زنگی درست روی صندلی مسافر چنبره زده. ماری که همان موقع، خیز برداشت و روی، حیوان خانگی‌اش را نیش زد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    اعجوبه (شگفتی)
    نویسنده: آر. جی. پلاچیو
    ترجمه: پروین علی‌پور
    ناشر: افق
    سال نشر: 1402 (چاپ 12)
    قیمت: 295000 تومان
    تعداد صفحات: 442 صفحه
    شابک: 978-964-369-982-6
    امتیاز کتاب: (4.6 امتیاز با رای 18 نفر)
    آگوست پولمن با صورتی غیرطبیعی به دنیا آمده و به همین دلیل تا به حال به مدرسه نرفته است.
    او حالا می‌خواهد وارد مدرسه‌ای جدید شود و کلاس پنجم را شروع کند و تنها آرزویش این است که با او مثل بچه‌ای معمولی رفتار شود.
    ولی شاگردان مدرسه‌ی جدید نمی‌توانند از کنار صورت غیرعادی او عادی عبورکنند.
    آیا او می‌تواند هم‌کلاس‌هایش را قانع کند که برخلاف ظاهر غیرعادی‌اش، بچه‌ای عادی و مثل آنهاست؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 8 تا 12 سال در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    " می‌دانم که یک پسر ده ساله‌ی عادی نیستم. منظورم این است که بدون شک کارهایم عادی است؛ مثلا بستنی می‌خورم، دوچرخه سواری می‌کنم، توپ‌بازی می‌کنم، و ایکس‌باکس دارم. تصور می‌کنم این چیزها مرا عادی می‌کند. و احساس می‌کنم عادی هستم. ولی در درونم می‌دانم که در زمین بازی، بچه‌ها از دیدن یک بچه‌ی عادی وحشت‌زده جیغ نمی‌زنند و فرار نمی‌کنند. می‌دانم که مردم به بچه‌های عادی در کوچه و خیابان خیره نمی‌شوند.
    اگر چراغ جادو داشتم و می‌توانستم یک آرزو بکنم، آرزویم این بود که صورتی عادی داشته باشم تا هیچ‌کس به آن توجه نکند. آرزو می‌کردم که می‌توانستم در خیابان راه بروم بدون این‌که مردم با دیدن من سر برنگردانند. به‌نظر من تنها دلیلی که من عادی نیستم این است که دیگران مرا عادی نمی‌بینند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    تخم‌مرغ‌ها
    نویسنده: جری اسپنلی
    ترجمه: فریده اشرفی
    ناشر: ایران بان
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 11000 تومان
    تعداد صفحات: 224 صفحه
    شابک: 978-600-188-173-2
    پسربچه‌ی 9 ساله‌ای به نام دیوید بلافاصله بعد از مرگ مادرش به شهری فرستاده می‌شود تا با مادربزرگش زندگی کند. پدر او یک فروشنده است که برای کارش همواره مشغول سفر است و به همین خاطر نمی‌تواند از او نگهداری کند. این وضعیت دیوید را خشمگین می‌کند و او عصبانیتش را با بدخلقی نسبت به مادربزرگش بروز می‌دهد.
    پریم‌رز 13 ساله به همراه مادرش که اختلال روانی دارد در خانه‌ای کوچک با یک اتاق‌خواب زندگی می‌کند. او هم از زندگی‌اش راضی نیست و زمین و زمان را بخاطر وضعیت نامناسب زندگی‌اش مقصر می‌داند. این نوجوان ناراضی در لحظه‌ای تصمیم می‌گیرد خانه و مادرش را ترک کند و در یک ماشین استیشن قراضه زندگی کند.
    وقتی دیوید و پریم‌رز با هم آشنا می‌شوند، با وجود تفاوت سنی‌شان با هم دوست می‌شوند چون فکر می‌کنند دنیا در حق هرکدام‌شان به یک اندازه بی‌عدالتی کرده است!
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "دیوید گفت: "آخه من اصلا خود تخم‌مرغو دوست ندارم."
    مادربزرگش گفت: "موضوع فقط تخم‌مرغ نیست که!"
    "پس چیه؟" دیگر به خودش زحمت نمی‌داد که موقع صحبت با او، بدخلقی را در صدایش پنهان کند.
    مادربزرگ لحظاتی فکر کرد. "خب، فعالیته. مشارکته. یه جور سهیم شدنه." صورتش صاف و ثابت رو به جلو مانده بود. او راننده‌ی بد و وحشتناکی بود. "دوست پیدا کردنه."
    دوست پیدا کردن! دوست پیدا کردن! همان کار مزخرف قدیمی. "من نمی‌خوام دوست پیدا کنم."
    "همه به دوست نیاز دارن."
    "من ندارم."
    "دیوید، همه‌مون نیاز داریم. همه‌مون انسانیم دیگه."
    "من نیستم."
    "نیستی؟"
    "نه"
    "پس چی هستی؟"
    "گوزن." ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    چطوری خیلی بدخط بنویسیم
    نویسنده: آن فاین
    ترجمه: فرمهر منجزی
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1398 (چاپ 5)
    قیمت: 90000 تومان
    تعداد صفحات: 120 صفحه
    شابک: 978-600-296-127-3
    پروژه‌ی "چطور می‌توان واقعا تمیز نوشت" برای جو یک مصیبت واقعی بود و همکلاسی‌اش چستر این را می‌دانست.
    می‌دانست که مثل همیشه در پایان، جوی بیچاره پروژه‌ای کثیف و خط‌خطی تحویل خواهد داد؛ با عددها و حروف درهم و برهم و کثیف.
    اما اگر اسم پروژه "چطوری خیلی بدخط بنویسیم" باشد، چی؟
    این‌جوری جو به یک نابغه تبدیل می‌شود و چستر او و خودش را از نو کشف می‌کند ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "کم عقل نیستم. خیلی هم احمق نیستم. از آن‌هایی هم نیستم که وقتی اتفاق بدی برای کسی می‌افتد، آب دماغشان راه می‌افتد یا اشک از چشم‌هایشان سرازیر می‌شود. اما باید اعتراف کنم همین که چشمم به آن باتلاق غم‌انگیز یعنی کلاس جدیدم افتاد احساس ناخوشایندی پیدا کردم. درست است، قطعا من آدم بدعنقی‌ام.
    - بچه‌ها همه گوش کنید، خبرهای خوب و جالبی برایتان دارم. خانم تیت دست‌هایش را به هم زد و به طرف ردیفی برگشت که خنگ‌های خپله از روی نیمکت‌های کثیف و شلخته‌شان به من زل زده بودند.
    خانم تیپ گفت: "امسال یک دانش‌آموز جدید داریم. به نظرتان خبر خوبی نیست؟" و لبخند زد : "او اینجاست. تازه از آمریکا آمده و اسمش هووارد چستر است." ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کنسرو غول
    نویسنده: مهدی رجبی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1402 (چاپ 8)
    قیمت: 165000 تومان
    تعداد صفحات: 212 صفحه
    شابک: 978-964-369-968-0
    قهرمان داستان، توکا کرمی، نوجوان لاغرمردنی و بی‌دست و پایی است که از مدرسه بدش می‌آید (شاید چون بچه‌ها مسخره‌اش می‌کنند و بهش می‌گویند کرم خاکی) ولی عاشق داستان‌های جنایی و ترسناک است. ماجرا از وقتی شروع می‌شود که خاطرات یک جنایتکار بزرگ به دست توکا می‌افتد و او هم تصمیم می‌گیرد مثل آن جنایتکار پولدار و شجاع و معروف بشود.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اتابک کرمی یعنی بابام، اسم پرنده‌ای جنگلی را گذاشته بود روم. "توکا"! می‌گفت از بچگی عاشق این اسم بوده. اما بچه‌های مدرسه عاشق فامیلی‌ام شدند. اول‌ها صدام می‌زدند کرمی! و بعدترها شدم کرم خاکی! خودم هم وقتی هیکل مردنی و بدقواره‌ام را تو آینه می‌دیدم حالم به‌هم می‌خورد. عینک هم قضیه را بدتر می‌کرد. کلا بچه‌ی ضعیفی بودم. نصفی از سال مریض می‌شدم. تب و لرز، سرماخوردگی، گوش‌درد، چشم‌درد، شب‌ها دل‌پیچه، یکی دوبار هم تو هفته اسهال. یه چیز افتضاحی بودم.
    بچه‌ها کتکم که می‌زدند کلی تفریح می‌کردند. آخه برعکس همه، کتک که می‌خوردم نیشم تا دسته‌های عینک باز می‌شد و می‌خندیدم. از آن خنده‌های کثیف حال به‌هم‌زن که مخصوص ترسوهاست. همیشه سر و صورتم زخم و زیلی بود. ولی هرکی می‌پرسید، می‌گفتم خوردم زمین یا از این مزخرفات ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در بهار 1393 امتیاز 4 دریافت کرده‌اند

    چتر تابستان
    نویسنده: لیزا گراف
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1400 (چاپ 6)
    قیمت: 125000 تومان
    تعداد صفحات: 180 صفحه
    شابک: 978-600-296-121-1
    آنی ریچاردز فکر می‌کند در زندگی خطرات زیادی وجود دارند که باید مواظبشان باشد؛ مثل مسمومیت غذایی، تصادف با دوچرخه، آبله مرغان، تب زرد، حیواناتی که ممکن است از باغ‌وحش فرار کرده باشند و خیلی چیزهای دیگر. او به همین دلیل حتی از بسیاری چیزها که دوست دارد می‌گذرد تا اتفاقی برایش نیفتد. همه سعی می‌کنند به او بگویند نباید این‌قدر نگران باشد. اما همه فکر می‌کردند برادرش جرد هم هیچ مشکلی نداشت؛ ولی جرد مرد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 8 تا 12 سال در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "وقتی توی تپه‌ی کاج، وسط سرازیری، درست همان نقطه‌ای که از کنار صندوق پستی آقای نورمور می‌گذرد، ترمز دوچرخه‌ات را خلاص کنی، می‌توانی بدون رکاب‌زدن و کوچک‌ترین درگیری چرخ‌ها، با یک حرکت تا جلوی فروشگاه لیپی سربخوری. این سریع‌ترین و لذت‌بخش‌ترین راه رسیدن به آنجاست. باد توی گوش‌هات سوت می‌کشد و شکمت قلقلک می‌آید، انگار روی هوا شناوری؛ فکر می‌کنی از یک موش هم سریع‌تری. ولی من دیگر این کار را نمی‌کنم.
    درست بالای تپه پیاده شدم و دوچرخه‌ام را کنار خودم تا در فروشگاه کشیدم؛ این روش تقریبا پنج برابر روش قبلی که گفتم طول کشید ولی مطمئن‌تر و ایمن‌تر بود.
    ساعت هفت و پنجاه و هشت دقیقه جلو در فروشگاه بودم؛ ساعت درونی‌ام این را می‌گفت. در فروشگاه هنوز قفل بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کابوس ماهان
    نویسنده: مجید شفیعی
    ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    سال نشر: 1392 (چاپ 1)
    قیمت: 3500 تومان
    تعداد صفحات: 156 صفحه
    شابک: 978-964-391-906-1
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "هفت گنبد می‌خواستند از استخوان‌هایشان بیرون بزنند. یک نفر در رگ‌هایش فریاد می‌زد "ماهان". حس کرد هزار حرف نگفته، هزار شعر نسروده، هزار فریاد بی‌صدا، سرشان را به دیوار رگ‌هایش می‌کوبند و می‌خواهند بیرون بریزند. قلم در سفیدی‌ها می‌دوید. ترسید؛ هیچ‌گاه چنین نترسیده‌ بود و این‌همه از آن‌چه می‌نوشت واهمه نداشت. شاید از قدرت کلمات بود. این را هزار بار در فکرش مرور کرد. قدرت کلمات، موکلان کلمات، نگهبانان کلمات، این‌ها را ماهان به او گفته بود. "هر کلمه نگهبان و موکلی دارد." این نیروی کلمات بود. حالا آخرین حکایات را می‌نوشت. رودی از شعر، میان دستانش جاری بود و به کاغذها می‌ریخت. حتی ردیف سرو درختان حیاط پر از شعر بود. شعری که سایه‌ی خنجری رویش افتاده بود. حس کرد وقت گذاشتن نقطه‌ی آخر بر تمام کلماتش فرا رسیده است ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب‌هایی که در بهار 1393 امتیاز 3 دریافت کرده‌اند

    پیچک جادویی
    نویسنده: لیلا تقوی
    ناشر: نشر موج
    سال نشر: 1392 (چاپ 1)
    قیمت: 65000 تومان
    تعداد صفحات: 183 صفحه
    شابک: 978-964-5834-69-0
    امتیاز کتاب: (4.5 امتیاز با رای 2 نفر)
    قهرمان این داستان، لیلی، دختر نوجوانی است که با مادرش که باستان‌شناس است زندگی می‌کند (پدر لیلی که دریانورد بوده در یک سفر دریایی ناپدید شده). مادر لیلی ماموریت پیدا می‌کند تا به قزوین برود و در عملیات باستان‌شناسی یک قلعه قدیمی شرکت کند. بنابراین لیلی هم با دلخوری اسباب‌هایش را جمع می‌کند و همراه مادر به قزوین می‌رود. در این شهر، که زادگاه مادر لیلی هم هست، آنها در خانه‌ی قدیمی مادربزرگ مادر لیلی، خانم‌بزرگ، که سالهاست مرده ساکن می‌شوند.
    لیلی خیلی زود متوجه می‌شود که در این خانه قدیمی اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد. سر و صداهای مرموزی از دیوارها به گوش می‌رسد و بر روی دیوار اتاقش هم پیچکی رشد می‌کند که هر وقت آن را می‌کنند، روز بعد دوباره برگ می‌دهد و ... انگار نه انگار. لیلی به همراه مارال، هم‌کلاس جدیدش، و پوریا، پسر همسایه، تصمیم می‌گیرد ته و توی این اتفاقات را دربیاورد و ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "همه‌ی قصه‌ها از یک جایی شروع می‌شود، شاید از یک حادثه، یک مرگ، یک سفر ... ماجرای من هم از یک کوچ بی‌موقع شروع شد. از موقعی که قرار شد از شهری که در آن زندگی می‌کردیم، برویم. گرچه از موقعی که خودم را شناختم زیاد این شهر و آن شهر شده بودم. اما هیچ وقت نمی‌توانستم به رفتن عادت کنم. چاره‌ای نداشتم. وقتی مادر آدم باستان‌شناس باشد همین است.
    روزی که مادر آمد و گفت که باید از زاهدان برویم خوب یادم است. زودتر به خانه آمده بود و داشت کتاب‌ها را جابه‌جا می‌کرد. هر وقت می‌خواست خبر ناگهانی بدهد به من نگاه نمی‌کرد. کتابی که دستش بود را باز کرد و گفت: عزیزم باید وسایل‌مونو جمع کنیم. هفته‌ی دیگه از این جا می‌ریم.
    - تو که گفتی تا آخر سال آینده.
    گفت: نیازی نیست. کارم تو شهر سوخته تموم شده و برای تکمیل تحقیقاتم می‌تونم جای دیگه هم کار کنم.
    - میریم تهران؟
    - نه ازم خواستن برای یه کار دیگه برم کاسپین!
    پرسیدم: کاسپین دیگه کجاس؟
    با خنده جواب داد: قزوین، شهر قلعه‌ها و حمام‌ها! ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    پیاده‌نظام در پیانو
    نویسنده: مرتضی کربلایی‌لو
    ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    سال نشر: 1396 (چاپ 2)
    قیمت: 5700 تومان
    تعداد صفحات: 144 صفحه
    شابک: 978-964-391-935-1
    امتیاز کتاب: (1 امتیاز با رای 1 نفر)
    رسول در مدرسه با امیدمهدی دوست صمیمی است. پدر امیدمهدی وکیل دعاوی است و وضع مالی خوبی دارد. روزی رسول با پولی که پدر امیدمهدی به او داده تا با آن چیزی بخرد، همه بچه‌های مدرسه را به ساندویچ مهمان می‌کند. با شکایت پدر امیدمهدی، مدیر مدرسه رسول را تنبیه می‌کند و رسول که از تنبیه مدیر بسیار دل‌شکسته شده، به محل کار پدرش می‌رود که در یک پایگاه نظامی به تعمیر ماشین‌های سنگین مشغول است.
    معلم رسول درباره تنبیه او با آقای وکیل صحبت می‌کند و وکیل تصمیم می‌گیرد تا طی ملاقاتی از رسول معذرت بخواهد ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "رسول همیشه شانس می‌آورد که توی مدرسه با بچه پول‌دارها رفیق می‌شد. "شانس می‌آورد" یعنی خودش این‌طوری نبود که بخواهد بچه‌ها را از روی کیف و لباس یا جامدادی آهن‌ربایی یا دفترهای جلد سخت مارک "فرنو" سوا کند و باهاشان با زرنگی طرح دوستی بریزد. بلکه، به خاطر این‌که باهوش بود و خط خوبی داشت و سوال و جواب‌های خودآزمایی را با دورنگ و پاکیزه می‌نوشت بچه‌پول‌دارها دورش را می‌گرفتند. بچه‌پول‌دارها با این‌که دفترهای گران‌قیمت می‌خریدند ولی کلمات را خیلی بزرگ می‌نوشتند. انگار دلواپس این نبودند که دفترشان قبل از پایان سال تمام شود. اگر دفتر تمام می‌کردند سر راه، از بازار شیشه‌گرخانه یک دفتر صدبرگ جلد سخت دیگر می‌خریدند و توی کیف قفل‌دار رمزیشان می‌گذاشتند و می‌رفتند خانه ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کنیزک و پادشاه
    نویسنده: سیدنوید سیدعلی‌اکبر
    ناشر: افق
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 4500 تومان
    تعداد صفحات: 34 صفحه
    شابک: 978-600-353-017-1
    داستان این کتاب برگرفته از حکایت "عشق پادشاه به کنیزک زیبا" از دفتر اول مثنوی انتخاب شده است.
    (گروه سنی مخاطب این کتاب در شناسنامه آن "د" درج شده)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "در شهری دور، پادشاه تنهایی زندگی می‌کرد. او هیچ‌کسی را تو این دنیا نداشت. تنها دوستش عقاب سفیدی بود که روی شانه‌اش می‌نشست.
    خروس‌خوان یک صبح پاییزی، پادشاه سوار بر اسب سیاهش به شکار رفت. هنوز آسمان گرگ و میش بود. از دور آهوبره‌ی سرخی را دید که همچون دامی روی علف‌ها پهن شده بود. خواست کمانش را بکشد که آهوبره جست زد و پشت درخت‌های بلوط گم شد.
    پادشاه سرش را روش شانه‌اش خم کرد و گفت: "همین امروز شکارش می‌کنم عقاب. اون آهو شب رو باید توی قصر من بخوابه." ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    شکارچی کوسه‌ی کر
    نویسنده: عباس عبدی
    ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 21000 تومان
    تعداد صفحات: 186 صفحه
    شابک: 978-964-391-923-8

    کتاب داستان اسماعیل و خانواده‌اش است که در روستای سلخ در جزیره قشم زندگی می‌کنند و شغل مردان خانواده صیادی است. کاری که گاهی خطر مرگ دارد.

    اسماعیل مجبور می‌شود مدرسه را رها کند تا در صیادی به پدر و پدربزرگش کمک کند. آن‌ها یک شب به شکار کوسه کر یا وال کوسه که بزرگ‌ترین کوسه و بزرگ‌ترین ماهی دنیاست می‌روند تا بتوانند از روغن آن برای ساخت لنج استفاده کنند. اما طی حادثه‌ای قایق آن‌ها در هم می‌شکند و پدر و پدربزرگ اسماعیل غرق می‌شوند و از آن زمان کینه کرکوسه به دل اسماعیل می‌افتد. تمامی سال‌های بعد را اسماعیل به دنبال کردن کر کوسه‌ها و کشتن آن‌ها می‌گذراند. اما به تدریج با اتفاقاتی که در زندگی‌اش می‌افتد میل به انتقام در او فروکش می‌کند ... (برگرفته از معرفی کتاب در وب سایت کتابک)

    داستان با این جملات آغاز می‌شود:

    "هوا هنوز تاریک بود. شرجی دم صبح، همه‌جا را خیس کرده بود. بادی می‌وزید و خنکا می‌پاشید. وسط خواب و بیداری بودم. شنیدم مادرم گفت: "امروز دیگر به ئی چوک کار نداشته باشین!"

    از جایم تکان نخوردم. صدای پدرم آمد.

    "چه کار کنم پس؟ جاشوم ول کرده رفته، با ئی پیرمرد هم که تنهایی تو دریا کاری ازمون برنمی‌آد!"

    ناخدا احمد را می‌گفت، پدر خودش، پدربزرگ من.

    پیرمرد با ما زندگی می‌کرد. تا یادم می‌آید او را کنار خودم دیده بودم. بوی آشنایش نزدیک نزدیک بود در آن صبح زود؛ صدایش هم آرام و گرم، مثل همیشه ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در زمستان 1392 امتیاز 5 دریافت کرده‌اند

    پدر اسلاگ
    نویسنده: دیوید آلموند
    ناشر: آفرینگان
    سال نشر: 1395 (چاپ 2)
    قیمت: 8000 تومان
    تعداد صفحات: 58 صفحه
    شابک: 978-600-6753-38-6
    گفتم: "ول کن، مرد حسابی، بابای تو مرده." "می‌دانم، دیوی. اما او خود بابایم است. خودش گفته بود که دوباره برمی‌گردد و حالا برگشته."
    شما به زندگی پس از مرگ اعتقاد دارید؟ اسلاگ اعتقاد دارد. او فکر می‌کند آن مرد ژولیده پولیده که بیرون قصابی نشسته برای آخرین بار آمده که اسلاگ را ببیند، اما هم‌کلاسی‌ او دیوی متقاعد نشده ...
    این کتاب فوق‌العاده زیبا و پراحساس که نتیجه‌ی همکاری دو هنرمند شناخته شده، دیوید آلموند و دیو مک‌کین است، اثری وصف‌ناشدنی است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "بهار از راه رسیده بود. من و اسلاگ تمام روز آن دور و بر می‌گشتیم و دیگر داشتیم از گرسنگی می‌مردیم. داشتیم از میدان رد می‌شدیم تا به فروشگاه قصابی مایرز برسیم که اسلاگ یک مرتبه خشکش زد. گفتم: "چی شد؟"
    با سر به آن طرف میدان اشاره کرد و گفت:
    "آن‌جا را ببین!"
    "کجا را؟"
    آهسته گفت: "او بابام است!"
    "بابای تو؟"
    "آره"
    چشم‌هایم به اسلاگ خیره شد. گفت: "آن مرده، آن‌جا."
    "کدام مرده؟ کجا؟"
    "روی آن نیمکت. همان که کلاه سرش است. همان که عصا دارد."
    به خاطر آفتاب دستم را سایه‌بان چشم‌هایم کردم و سعی کردم او را ببینم. آن مرده دست‌هایش را گذاشته بود روی عصایش و چانه‌اش را به دست‌هایش تکیه داده بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    اسم من میناست
    نویسنده: دیوید آلموند
    ترجمه: مریم رفیعی
    ناشر: ایران بان
    سال نشر: 1400 (چاپ 11)
    قیمت: 195000 تومان
    تعداد صفحات: 372 صفحه
    شابک: 978-600-188-062-9
    این رمان شرح وقایع روزانه زندگی دختر نه‌ ساله‌ای است که پدرش را در دوران کودکی از دست داده و همراه مادرش زندگی می‌کند. این کتاب که به شکل دفتر خاطرات نوشته شده مانند تک‌گویی درونی افکار، احساسات، رویاها و ترس‌های اوست و شرح مشاهدات و سوالات مینا درباره شگفتی‌ها و عجایب دنیای اطرافش با زبانی ساده و در عین حال عمیق خواننده را مجذوب خود می‌کند.
    این رمان زیبا، اندیشمندانه، شگفت‌انگیز و سرشار از امید است و نویسنده‌اش آن‌قدر ماهرانه صدا و افکار مینا را منعکس می‌کند که خواننده احساس نمی‌کند این رمان اثر مردی میانسال است که تظاهر می‌کند نه سال دارد.(برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اسم من میناست و عاشق شبم. شب‌ها، وقتی دنیا تو خوابه، همه چیز ممکن می‌شه. خانه تاریک و ساکت است، اما اگر گوش‌هایم را تیز کنم صدای بوم بوم بوم قلبم را می‌شنوم؛ صدای قیژقیژ خانه را می‌شنوم؛ صدای نفس کشیدن آرام مادرم را از اتاق بغلی می‌شنوم.
    از تخت پایین می‌آیم و پشت میز، کنار پنجره، می‌نشینم. پرده را کنار می‌زنم. ماه کامل وسط آسمان نشسته و نور آن به جاده‌ی فالکونر، خانه‌ها و خیابان‌های پشتی، سقف‌ها و مغازه‌های شهر و کوه‌ها و علفزارهای دوردست تابیده. نور مهتاب داخل اتاق و روی من هم تابیده.
    بعضی‌ها معتقدند باید از نور ماه رو برگرداند. چون ممکن است دیوانه‌ات کند. اما من صورتم را به طرف آن می‌گردانم و می‌خندم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در پاییز 1392 امتیاز 4 دریافت کرده‌اند

    الای افسون‌شده
    نویسنده: گایل کارسن لیواین
    ترجمه: محبوبه نجف‌خانی
    ناشر: آفرینگان
    سال نشر: 1399 (چاپ 4)
    قیمت: 35000 تومان
    تعداد صفحات: 336 صفحه
    شابک: 978-600-6753-22-5
    وقتی الا به دنیا می‌آید، پری‌ای به نام لوسیندا به او هدیه عجیبی می‌دهد: "موهبت مطیع بودن." الا باید از هر دستوری که به او می‌دهند اطاعت کند، خواه صبح تا شب لی‌لی راه رفتن باشد، خواه کشتن کسی! اما الای بااراده دوست ندارد مثل بره سرنوشتش را بپذیرد. او با مرگ مادرش، صاحب نامادری و دو خواهر ناتنی بدجنس می‌شود. ان‌ها در نبود پدرش با او مثل کنیز رفتار می‌کنند. الا برای باطل کردن طلسمش به سفر پرماجرایی دست می‌زند و در راه با شاهزاده و شوالیه‌هایش، غول‌ها و دیوها روبرو می‌شود و تا آستانه مرگ پیش می‌رود.
    آیا او سرانجام می‌تواند طلسمش را باطل کند؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "آن پری ابله، لوسیندا، تصمیم نداشت نفرینم کند. قصدش این بود که لطفی در حقم بکند. من هنگام تولد، یک ساعت تمام بی‌وقفه گریه می‌کردم و ساکت نمی‌شدم. اشک‌هایم الهامبخش او شد. با دلسوزی به مادرم نگاه کرد و سرش را به چپ و راست تکان داد و بینی‌ام را نوازش کرد و گفت: "هدیه من به تو اطاعت است. الا همیشه مطیع خواهد بود. حالا دیگر گریه نکن، کوچولو."
    و من دست از گریه کردن برداشتم.
    پدرم همیشه در سفری تجاری بود، اما آشپزمان، مندی، آن‌جا بود. او و مادرم به وحشت افتادند و هر قدر به لوسیندا توضیح دادند، نتوانستند به او بفهمانند که چه بلای وحشتناکی سرم آورده. می‌توانم بگومگویشان را در ذهنم مجسم کنم: کک و مک‌های صورت مندی مشخص‌تر از همیشه و موهای فرفری خاکستری‌اش آشفته شده بود و از شدت خشم غبغبش می‌لرزید. مادرم خشمگین اما آرام، با موهای فرفری قهوه‌ای خیش از عرق از درد زایمان و چشمانی که شادی از آن‌ها رفته بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    سکه‌ای از آسمان
    نویسنده: جنیفر ال هالم
    ترجمه: شهلا انتظاریان
    ناشر: افق
    سال نشر: 1397 (چاپ 4)
    قیمت: 29000 تومان
    تعداد صفحات: 300 صفحه
    شابک: 978-964-369-819-5
    تابستان سال 1953 برای پنی، دختر یازده‌ساله، پر از چیزهای غافلگیرکننده و ناخوشایند است. او در رویای تابستانی سرشار از بستنی خامه‌ای گردویی، شنا و بیس‌بال به سر می‌برد. اما اوضاع به این سادگی پیش نمی‌رود. اول این که نمی‌تواند شنا کند چون مادرش می‌ترسد او بیماری فلج اطفال بگیرد. مهم‌تر این که عموی مورد علاقه‌اش توی اتومبیل زندگی می‌کند. مادربزرگش هم تا حرف از پدر پنی یعنی یکی از پسرهایش می‌شود، گریه سر می‌دهد. دیگر این که خانواده‌ی پدری و مادری پنی با همدیگر حرف نمی‌زنند. از همه بدتر این‌که مادر پنی می‌خواهد با شیرفروش ازدواج کند. مصیبت می‌بارد. باید دید پنی چگونه با این‌همه دردسر کنار می‌آید. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "می‌می می‌گوید بهشت پر از ابرهای سفید و پشمالو و فرشته‌هاست.
    این حرف خیلی قشنگی است ولی مگر می‌شود روی ابر نشست؟ مگر آدم صاف پایین نمی‌افتد و محکم به زمین نمی‌خورد؟ فرانکی همیشه می‌گوید، فرشته‌ها بال دارند پس نگران این چیزها نیستند.
    نظر من درباره‌ی بهشت، هیچ ربطی به ابر یا فرشته ندارد. بهشت برای من بستنی گردویی خامه‌ای است و استخر شنا و بازی بیس‌بال. این که تیم بروکلین داگرز همیشه برنده شود و بهترین جای خانه مال من باشد، این که درست پشت زمین داگرز بنشینم. آخر اگر کسی بهترین جای خانه را داشته باشد، لااقل می‌تواند از وضع مرده‌ها سر دربیاورد.
    من زیاد به بهشت فکر می‌کنم اما نه به دلیل‌های معمولی، چون فقط یازده سال دارم و خیال هم ندارم تا قبل از صدسالگی بمیرم. فقط به این دلیل به فکر مرگ هستم که اسمم را از روی آواز بینگ کراسبی گذاشته‌اند؛ از همان تصنیف سکه‌هایی از آسمان، و وقتی اسم شما را از روی چیزی گذاشته باشند، خب نمی‌توانید به آن فکر نکنید ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    اینگرید و گرگ
    نویسنده: آندره آلکسیس
    ترجمه: نسرین وکیلی، پارسا مهین‌پور
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 25000 تومان
    تعداد صفحات: 168 صفحه
    شابک: 978-964-369-836-2
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 2 نفر)
    اینگرید ۱۱ ساله نامه‌ای به همراه بلیط هواپیما از مادربزرگی که تاکنون نامی از او نشنیده است دریافت می‌کند. او از اینگرید دعوت کرده است که به بوداپست سفر کند. او در بوداپست می‌فهمد که یک کنتس است ولی باید برای اثبات آن از هزارتویی بگذرد که گرگی در آن لانه دارد. آیا اینگرید از این آزمون موفق بیرون می‌آید؟ (برگرفته از وب سایت هدهد، hodhod.com)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "روزگاری، دختری بود به اسم اینگرید بالاز. اینگرید، پدرش، ساندور و مادرش کریستینا در محله‌ای به نام پارک دیل زندگی می‌کردند. آن‌ها خانه‌ی کوچکی داشتند. فقیر بودند و خیلی با احتیاط پول خرج می‌کردند. به غیر از چیزهای ضروری چیز دیگری نمی‌خریدند.
    پدر اینگرید، در خانه‌ای در محله‌ی اعیان‌نشین روزدیل باغبانی می‌کرد. صاحب کارش مهندس معماری بود بسیار دمدمی مزاج به نام آقای داوس. او در یک روز چهار کارگرش را اخراج کرد. یکی را به این جرم که نوک‌زبانی حرف می‌زد، یکی را برای این‌که زبانش می‌گرفت، دیگری را به این بهانه که کفشش را خوب برق نینداخته بود و آخری را هم به این علت که دندان‌هایش پس و پیش و نامرتب بودند. اما خوشبختانه ساندور و آقای مهندس روابط خوبی با هم داشتند و در حضور یکدیگر احساس راحتی می‌کردند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در پاییز 1392 امتیاز 3 دریافت کرده‌اند

    هیچ‌کس جرئتش را ندارد
    نویسنده: حمیدرضا شاه‌آبادی
    ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 142 صفحه
    شابک: 978-964-391-973-3
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "می‌خواهم داستان عجیبی برایتان تعریف کنم؛ آن‌قدر عجیب که حتم دارم پیش خودتان فکر می‌کنید این حرف‌های باورنکردنی را من از خودم درآورده‌ام تا سر شما را گرم کنم. اما این‌طور نیست؛ باور کنید. هرچه می‌گویم واقعا اتفاق افتاده و هیچ‌کدام از این ماجراها را از خودم نساخته‌ام.
    چه فایده؟! می‌دانم باور نمی‌کنید. حتی اگر بیش‌تر قسمت‌های این داستان را باور کنید، حتما آن‌جا که مرده‌ها زنده می‌شوند را باور نمی‌کنید. یا مثلا آن‌جایی که …
    بگذریم. این ماجرا زمانی اتفاق افتاد که من نوجوان بودم. اما امروز مرد میانسالی هستم. دو دختر دارم که هردوشان دوست دارند خاطرات من از دوران نوجوانی‌ام را بشنوند. همان‌ها اصرار کردند که این داستان را برای شما بنویسم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در تابستان 1392 امتیاز 3 دریافت کرده‌اند

    دست‌نوشته مرموز
    نویسنده: لیندا نیوبری
    ترجمه: ندا شادنظر
    ناشر: ایران‌بان
    سال نشر: 1392 (چاپ 1)
    قیمت: 8000 تومان
    تعداد صفحات: 222 صفحه
    شابک: 978-600-188-142-8
    مادر نینا ناپدید شده است. او نامه‌ای از خود برجای گذاشته اما هیچ‌کس نمی‌داند او کجاست و چرا رفته است. پدر نینا او را پیش عمه‌اش می‌گذارد که یک مغازه خیریه را اداره می‌کند و بعد دنبال همسرش می‌رود. وقتی نینا باارزش‌ترین دارایی‌های مادرش را در حراجی پیدا می‌کند، متوجه می‌شود که ایرادی در کار است. از همان موقع تحقیقاتش را شروع می‌کند و به اسرار بسیاری پی می‌برد که تاکنون سربه‌مهر مانده بودند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اگر نینا می‌توانست آن‌طور که دلش می‌خواست، عادی زندگی کند، دوست نداشت تک و تنها پشت اتوبوس بنشیند. در مواقع دیگر، او دلش می‌خواست از جاده‌ی بزرگ خاکی به خانه برگردد، نه آن‌که از دبستان خیابان چپل پیاده به خانه برگردد؛ کاری که چهار سال تمام انجام داده بود. معمولا از تماشای باتلاق‌های بزرگ در زمین‌های سرسبز و وسیع زیر نور آفتاب بعدازظهر و ساختمان‌های سنگی کرادن‌بریج که در دره پراکنده بودند، لذت می‌برد. از آن بالا، شهر بیش از حد کوچک به نظر می‌رسید و از هر طرف در محاصره‌ی زمین‌های خاکی و بایر و بادزده بود که تا چشم کار می‌کرد، گسترش یافته بودند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در تابستان 1392 امتیاز 5 دریافت کرده‌اند

    این وبلاگ واگذار می‌شود
    نویسنده: فرهاد حسن‌زاده
    ناشر: افق
    سال نشر: 1402 (چاپ 11)
    قیمت: 140000 تومان
    تعداد صفحات: 144 صفحه
    شابک: 978-964-369-879-9
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    داستان را درنا، دختر نوجوانی که علاقه به داستان‌نویسی دارد، در وبلاگش می‌نویسد. او بطور تصادفی دفتر خاطرات کسی به دستش افتاده که در روزهای اول جنگ ایران و عراق نوجوان بوده و در آبادان زندگی می‌کرده است. حالا پس از گذشت سال‌ها، درنا این خاطرات را بخش بخش در وبلاگش منتشر می‌کند.
    در این نوشته‌ها زال، پسر نوجوان آن سالها، تعریف می‌کند که چطور همسایه‌شان توران خانم، هنگام ترک آبادان به همراه خانواده‌اش کلید خانه‌اش را به او می‌سپارد. چند روز بعد که اوضاع وخیم‌تر می‌شود و عراقی‌ها به شهر نزدیک‌تر می‌شوند، صاحب‌کار زال تصمیم می‌گیرد که او هم از آبادان خارج شود. اما زال دلش نمی‌خواهد آنجا را ترک کند چون خانه‌ی توران خانم بدستش سپرده شده و نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کند …
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "سلام.
    به وبلاگ من خوش اومدین. به وبلاگ "دسته کلید". این‌جا با همه‌ی وبلاگ‌هایی که تا حالا دیدین و خوندین فرق داره. این وبلاگ داستان داره. داستانش هم داستان داره. شاید داستان داستانش هم داستان داشته باشه. بهتره از این جایی که هستید تکون نخورین و با من بیایین تا شما رو ببرم به یه جای توپ و یه داستان خفن مهمون‌تون کنم. شاید یه علامت سوال به این گندگی ؟ رو سرتون سبز بشه و بپرسید جریان چیه؟ جریان این وبلاگ، جریان من، و داستانی که می‌خواهم بهتون بگم. راستش نمی‌دونم چه‌طور شروع کنم.
    می‌شه این‌جوری شروع کرد: من درنا هستم. 16 سالمه و عضو کتابخانه‌ی کانون پرورش فکری هستم. داستان می‌نویسم و مثل ملخ‌ کتاب می‌خورم ... نه. این‌جوری خیلی ضایع است. این وبلاگ که درباره‌ی من نیست. وبلاگ خودم اسمش یه چیز دیگه‌س ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مقررات
    نویسنده: سینتیا لرد
    ترجمه: کیوان عبیدی آشتیانی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 28000 تومان
    تعداد صفحات: 200 صفحه
    شابک: 978-964-369-854-6
    کاترین دوازده سال دارد و برادر هشت ساله‌اش دیوید، به بیماری اوتیسم مبتلاست. کاترین از کارهای دیوید خجالت می‌کشد، مقرراتی برای او وضع می‌کند: "موقع غذا خوردن دهانت را ببند!" یا "اسباب‌بازی‌هایت را توی آکواریم نینداز!" اما این وضع تا کی قابل تحمل است؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "زود باش دیوید.
    آستین لباسش را ول می‌کنم چون شاید پاره بشود. کوچک‌تر که بود، وقتی کاری برخلاف میلش بود زورم بهش می‌رسید و می‌توانستم او را با خودم بکشم و ببرم، اما حالا هشت سالش شده و قوی‌تر از آن است که بتوانم به زور دستش را بکشم.
    در جلویی را باز می‌کنم و آهی می‌کشم. اولین روز تعطیلات تابستانی‌ام، اصلا شبیه آن چیزی نیست که فکرش را می‌کردم. خیال می‌کردم هوا گرم می‌شود و می‌توانم بال‌زدن مرغ‌های دریایی را در آسمان آبی تماشا کنم اما آسمان ابری است و هوا مرطوب. با این حال دلم نمی‌خواهد ژاکتم را از روی جالباسی جلوی در بردارم.
    دیوید با آن چشم‌های قهوه‌ای و نگاهی که انگار در جای دوری سیر می‌کند، می‌پرسد: "چتر؟"
    مهم نیست. زود باش. مامان گفت بنشین توی ماشین ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب‌هایی که در تابستان 1392 امتیاز 4 دریافت کرده‌اند

    بن‌بست نورولت
    نویسنده: جک گانتوس
    ترجمه: کیوان عبیدی آشتیانی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1401 (چاپ 6)
    قیمت: 125000 تومان
    تعداد صفحات: 358 صفحه
    شابک: 978-964-369-872-0
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    جک گانتوس نوجوان برای تعطیلات تابستانی که تازه شروع شده کلی برنامه‌ی باحال دارد. اما همه این نقشه‌ها وقتی پدر و مادرش تصمیم می‌گیرند بخاطر چند شیطنت او، جک را کل تابستان تنبیه کنند و در خانه نگه دارند، نقش برآب می‌شود.
    جک که خانه برایش مثل زندان شده، قبول می‌کند که روزها به خانه‌ی دوشیزه ولکر برود و به او کمک کند. کاری که او باید برای خانم ولکر انجام بدهد تایپ آگهی تسلیت است! خانم ولکر از قدیمی‌ترین اهالی نورولت، شهر زادگاه جک، است و همه اهالی شهر را بخوبی می‌شناسد. برای همین هم او هنگام مرگ هریک از اهالی شهر آگهی تسلیتی تنظیم می‌کند و در آن زندگی و خدمات متوفی را مرور می‌کند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "بالاخره مدرسه تمام شد. من روی میز پیک‌نیک توی حیاط پشتی ایستاده بودم و داشتم برای گذراندن تعطیلات تابستانی عالی‌ام آماده می‌شدم که سر و کله‌ی مادرم پیدا شد و همه چیز را خراب کرد. یکی از آن دوربین‌های چشمی ژاپنی جنگ جهانی دوم را جلوی چشم‌هایم گرفتم و آن را طوری تنظیم کردم که بتوانم باغچه‌ی سبزیجات تازه کاشته شده‌ی مادرم، مزرعه‌ی ذرتش و بام خانه‌ی قدیمی دوشیزه ولکر را ببینم. در فاصله‌ای دورتر، می‌شد یکی از خیابان‌های نورولت، برج آجری مدرسه و زنگش، مرکز گردهمایی‌ها و سوت نقره‌ای بزرگ مرکز خدمات داوطلبانه‌ی آتش‌نشانی را دید که روی تپه‌ای تقریبا دور از شهر قرار داشت و تازه در همان محل پرده‌ی نمایش درایوین سینمای وایکینگ را نصب کرده بودند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در زمستان 1391 امتیاز 5 دریافت کرده‌اند

    پسرخاله وودرو
    نویسنده: روت وایت
    ترجمه: محبوبه نجف‌خانی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1400 (چاپ 7)
    قیمت: 54000 تومان
    تعداد صفحات: 248 صفحه
    شابک: 978-964-369-835-5
    امتیاز کتاب: (3.8 امتیاز با رای 5 نفر)
    وودرو، پسری که مادرش ناپدید شده، برای ادامه‌ی زندگی، پیش پدربزرگ و مادر بزرگش در ویرجینیا می‌رود. دخترخاله‌اش جیپسی هم که زیباترین دختر شهر است پدرش را از دست داده. دردهای مشترک و پنهان، صمیمیت میان دو نوجوان را بیش‌تر می‌کند؛ اما مشکلات و رازهای ناگفته هنوز باقی‌اند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "حوالی ساعت پنج صبح یکشنبه‌ای گرم در ماه اکتبر سال 1953، خاله‌ام، بل، از خواب بیدار شد، رختخوابش را ترک کرد و برای همیشه از صفحه‌ی روزگار ناپدید شد.
    عمو اورت، شوهرش، به کلانتر گفت: "وقتی از جایش بلند شد و از اتاق بیرون رفت، فکر کردم می‌خواد بره دست‌شویی. برای همین، دوباره گرفتم خوابیدم. حدود نیم ساعت بعد، دوباره بیدار شدم، اما بل هنوز برنگشته بود. با خودم گفتم: "بهتره برم سری بهش بزنم و ببینم حالش خوبه یا نه" و همین کار را کردم."
    عمو اورت توی معدن زغال‌سنگ کار می‌کرد و خاله بل با پسرشان وودرو، دور از این‌جا، بالای دره‌ای دراز و دورافتاده به اسم کروکدریج که نزدیک شهر "ایستگاه زغال‌سنگ" در ایالت ویرجینیا بود، زندگی می‌کردند، جایی که کوه‌های ناهموار و شیب‌دار آپالاچی قرار داشت. آن روزها، جاده‌ها باریک و سنگلاخی و در هوای نامساعد تقریبا غیرقابل عبور بودند. آن‌ها یک ماشین فورد قدیمی داشتند که آن روز صبح، مثل همیشه در سراشیبی جاده پارک شده بود و سوئیچ هم رویش قرار داشت. نزدیک‌ترین همسایه‌شان، خانواده‌ی اسلوآن که در فاصله‌ی دو کیلومتری پایین جاده زندگی می‌کردند، به کلانتر گفتند که هیچ چیز غیرعادی ندیده و نشنیده بودند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در زمستان 1391 امتیاز 3 دریافت کرده‌اند

    خانه زیبای من
    نویسنده: لی واردلاو
    ترجمه: علی جزایری
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1391 (چاپ 1)
    قیمت: 6000 تومان
    تعداد صفحات: 192 صفحه
    شابک: 978-964-363-800-9
    کری توی محله از همه بیشتر از توفر بدش می‌آمد! بنظر کری، توفر پسر لات و بی‌ادبی بود که وقت و بی‌وقت با موتورش توی خیابان سر و صدا راه می‌انداخت و گربه‌ی کری رو می‌ترسوند.
    اما وقتی یک آتش‌سوزی تمام محله، از جمله خانه‌ی کری را، از بین می‌بره، او در نهایت تعجب می‌بینه که توفر اولین نفری است که برای کمک به او پیشقدم میشه ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "صبح جمعه کری با صدای مهیبی از خواب پرید. آیا واقعا از پای تختش صدای موتورسیکلت شنیده بود؟ سریع بلند شد و در تختخوابش نشست. همین‌طور که با دست موهای قهوه‌ای‌اش را از توی صورتش کنار می‌زد رویاهایش هم از ذهنش محو می‌شدند. قلبش داشت از جا کنده می‌شد. اما اتاق که ساکت بود. فقط گربه‌اش جبرواکی کنار پاهایش لم داده بود و خرخر می‌کرد.
    خمیازه‌ای کشید و گفت:
    - خیلی خوب، جب. تو بودی این قدر سر و صدا می‌کردی؟
    گربه خرناس بلندتری کشید. کری خندید و گفت:
    - آره خودت بودی.
    سرش را روی دستش تکیه داد و با تنبلی پشت گوشهای مخملی گربه را نوازش کرد. زیر لب گفت: "خوابهای عجیب و غریب دیدی؟"
    و چشمهایش را بست. کم‌کم تاپ‌تاپ دیوانه‌وار قلبش فروکش کرد. احساس می‌کرد خواب او را می‌رباید.
    ناگهان صدای غرش یک موتور فضای اتاق را پر کرد. کری از جا پرید و صورتش را در هم کشید. چون پنجه‌های جبرواکی از روی ملاقه در پاهایش فرو می‌رفت ..." زیر لب غر زد: "پس خواب نمی‌دیدم. باز هم این پسره بود. با اون موتور مسخره‌اش." ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب‌هایی که در پاییز 1391 امتیاز 4 دریافت کرده‌اند

    دلقک
    نویسنده: هدا حدادی
    ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    سال نشر: 1394 (چاپ 2)
    قیمت: 5800 تومان
    تعداد صفحات: 275 صفحه
    شابک: 978-964-391-777-7
    امتیاز کتاب: (4.4 امتیاز با رای 12 نفر)
    نگار، دانشجوی شهرستانی که با عمه‌اش زندگی می‌کند، یکروز در ایستگاه اتوبوس با دختری عجیب برخورد می‌کند. آشنایی اول این دو با هم چندان دوستانه نیست و با یک مرافعه شروع می‌شود. اما اتفاقات بعدی این دو را به هم نزدیک می‌کند. نگار متوجه می‌شود که دختر از خانواده‌ی "دلقکها"ست و تنها زندگی می‌کند، چون پدر و مادرش برای کار به جنوب رفته‌اند و او را تنها گذاشته‌اند. نگار کم‌کم به دختر علاقمند می‌شود و او را به خانه‌شان می‌برد. با ورود "دلقک" به خانه و محله نگار، عمه و بقیه‌ی اهل محل هم توجه‌شان به او جلب می‌شود و ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "پریروز، تو ایستگاه اتوبوس دیدمش. جوب آب بوی گند می‌داد و داشت خفه‌م می‌کرد. صف عین یه مار سیاه رفته بود تا اون‌ور پیچی که پشتش معلوم نبود. از اتوبوس خبری نبود. آفتاب، بی‌خیال زمستون و این حرفا چشاشو گشاد کرده بود تو صورت ما و هی می‌تابید. همه چشاشونو تنگ کرده بودن و زل زده بودن به همون پیچه که پشتش معلوم نبود، شاید اتوبوسی چیزی از اون دورا پیداش بشه. بیش‌ترمون مثه مورچه‌ها وول می‌خوردیم و آروم و قرار نداشتیم. یه نفر اومد صاف رفت جلو صف. منتظر بودم جلو صفیا یه چیزی بهش بگن، نگفتن. مورچه‌ها که چیزی نمی‌گن. صب می‌رن دنبال دونه، عصر برمی‌گردن تو لونه! خیلی‌ام با زندگی‌شون حال می‌کنن.
    بیس دقیقه گذشت. نیگا کردم دیدم صف پشت سرم چند لایه شده. آدمای جلو روم هم کم‌کم، سه تا اتوبوس کار داشتن. انگار از زمین و هوا آدم بیرون می‌ریخت. همه‌شونم یا داشتن می‌رفتن که به یه صفی برسن یا توی یه صفی وایستاده بودن ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    جغد بهتر است یا پن‌کیک؟
    نویسنده: کارل هایسن
    ترجمه: پروین جلوه‌نژاد
    ناشر: قطره
    سال نشر: 1391 (چاپ 1)
    قیمت: 12500 تومان
    تعداد صفحات: 334 صفحه
    شابک: 978-600-119-489-4
    ری ابرهارت همراه خانواده‌اش دایم از شهری به شهر دیگر می‌روند و او مجبور است مدام مدرسه‌اش را عوض کند. بچه‌قلدرهای فلوریدا هم مثل بچه‌قلدرهای شهرهای دیگر هستند. ری مدیون دانا مترسون زورگو می‌شود. اگر دانا صورت او را به شیشه‌ی اتوبوس مدرسه نچسبانده بود و فشار نداده بود، او هیچ‌وقت آن پسر دونده را نمی‌دید و کنجکاو نمی‌شد.
    آن پسر دونده از کنار اتوبوس مدرسه‌ی آن‌ها می‌گذشت، اما هیچ کتاب، کوله‌پشتی و یا کفشی نداشت.
    ری احساس می‌کند آن پسر رازی دارد. او را تعقیب می‌کند و با دنیای واقعی فلوریدا و مخلوقات حیرت‌انگیز آن‌جا آشنا می‌شود. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اگر دانا مترسون نبود، ری متوجه آن پسر نمی‌شد، چون معمولا وقتی در اتوبوس مدرسه می‌نشست، ترجیح می‌داد به‌جای این که بیرون را تماشا کند، داستان طنز یا پلیسی بخواند.
    اما یک روز دوشنبه را ری هرگز فراموش نمی‌کند، روزی که دانا مترسون کله‌ی او را از پشت گرفت و دو انگشت شستش را در شقیقه‌هایش فرو کرد، مثل این که انار آب‌لمبو می‌کند. طبق قانون سرویس مدرسه‌ی راهنمایی تریس، بچه‌های بزرگ‌تر ته اتوبوس می‌نشستند، اما دانا پاورچین پاورچین پشت صندلی ری آمد و او را غافلگیر کرد. وقتی ری سعی کرد خودش را از دست او خلاص کند، دانا صورت او را به شیشه‌ی ماشین چسباند و فشار داد.
    آن‌موقع بود که ری با چشم‌های نیمه بسته، پسر عجیبی را دید که در پیاده‌رو می‌دوید. اول به نظرش رسید آن پسر می‌دود تا به اتوبوس آن‌ها برسد که کنار خیابان ایستاده بود و بچه‌ها را سوار می‌کرد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    ماه بر فراز مانیفست
    نویسنده: کلر وندرپول
    ترجمه: کیوان عبیدی آشتیانی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1402 (چاپ 8)
    قیمت: 295000 تومان
    تعداد صفحات: 473 صفحه
    شابک: 978-964-369-760-0
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    آقای گیدئون شغل ثابتی ندارد. دائم در سفر است و دخترش آبیلین را هم با خود می‌برد. پدر که نگران آبیلین است او را به شهر مانیفست می‌فرستد که رازهایی دارد. دوشیزه سادی، پیشگوی شهر داستان‌هایی برای آبیلین تعریف می‌کند که همه‌ی مردم مانیفست در آن حضور دارند جز پدرش! (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "تکان‌های قطار برایم مثل گهوازه شده بود. چشم‌هایم را به روی حومه‌ی غبارآلود شهر بستم و سعی کردم تابلوی شهر را، با حروف آبی درشت، به همان شکلی تصور کنم که در داستان‌ها شنیده بودم. مانیفست: شهری با گذشته‌ای درخشان و آینده‌ای روشن.
    به پدرم فکر کردم، گیدئون تاکر. در این چند هفته‌ی اخیر، داستان‌های زیادی برایم تعریف کرده بود. بنابراین، هر وقت می‌گفت: "آبیلین، این یکی را گفته بودم؟ مربوط به زمانی می‌شود که ..." ساکت می‌شدم و سراپاگوش. بیش‌تر قصه‌هایش درباره‌ی مانیفست بود؛ همان شهری که روزگاری ساکنش بود.
    با کلمه‌هایی ساده تصویری شفاف از شهر و اهالی پرجنب و جوشش ترسیم می‌کرد. گوش کردن به قصه‌هایش مثل مکیدن یک شکلات خوشمزه بود، نرم و شیرین. زمانی که حال و حوصله‌ی تعریف کردن نداشت، سعی می‌کردم با به یاد آوردن آن قصه‌ها، طعم شیرین‌شان را حس کنم. شاید فقط با طعم آن کلمه‌ها بتوانم دوری‌اش را تحمل کنم، فقط با به خاطر آوردن طعم آن‌ها ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در پاییز 1391 امتیاز 3 دریافت کرده‌اند

    وقتی مژی گم شد
    نویسنده: حمیدرضا شاه‌آبادی
    ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    سال نشر: 1393 (چاپ 2)
    قیمت: 3500 تومان
    تعداد صفحات: 102 صفحه
    شابک: 978-964-391883-5
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 2 نفر)
    مژده شانزده ساله و مژگان هفده ساله است. آنها با هم دخترخاله هستند. آن دو به همراه خانواده‌هایشان به سفر می‌روند. پدر فراموش کرده داروی خود را بیاورد و مژگان را مقصر می‌داند و او را سرزنش می‌کند. فردای آن روز مژگان ناپدید می‌شود.
    خانواده همه‌جا را جستجو می‌کند. بیمارستان‌ها، پلیس‌راه، پزشکی قانونی، ولی خبری از مژگان نیست. هر فصل داستان که جلو می‌رود فضا ترسناک‌تر و وهم‌آلودتر به نظر می‌رسد …
    هر فصل داستان از زبان یکی از افراد خانواده که در ماجرا درگیر است، نقل می‌شود. راوی هر فصل تلاش می‌کند دلیل وقوع این حادثه را ریشه‌یابی کند. نویسنده تلاش می‌کند تا به خوانندگان نوجوان، خطرهایی را که در نقاط مختلف زندگی سر راهشان قرار می‌گیرد، یادآوری نماید.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "آخر این داستان را می‌دانم. می‌دانم که دست آخر مژی گذاشت و رفت. رفت به کام اژدها. اما می‌خواهم بدانم چرا؟ چرا مژی رفت؟ چرا همه‌ی ما خواب بودیم؟ چرا هیچ‌کس مژی را ندید؟ ندید که دارد عذاب می‌کشد. می‌خواهم بدانم که چطور همه چیز دست به دست هم داد تا آن بلا سر مژی بیاید؟ آن‌قدر فکر کرده‌ام که دنیا دور سرم می‌چرخد. انگار تازه از چرخ و فلکی پایین آمده‌ام که ساعت‌ها چرخیده و چرخید تا آنجا که همه‌چیز توی هم برود. چراغ‌ها، تابلو‌ها و صورت‌ آدم‌هایی که دور چرخ و فلک ایستاده‌اند. آن‌قدر که نشود کسی را از کسی تشخیص داد. و حالا که این پایینم، روی زمین، هنوز همه‌چیز دارد می‌چرخد. هنوز همه‌چیز قاطی هم است. نمی‌شود فهمید کی کجا ایستاده. اما نمی‌خواهم همینطور گیج بمانم. می‌خواهم تصویرهای دور و برم را از هم جدا کنم. می‌خواهم از آنچه دیده‌ام سردربیاورم. می‌خواهم بدانم این داستان چه‌طور شروع شد و چه‌طور تمام شد. نه، آخرش را می‌دانم. چه‌طور همه‌چیز شروع شد. مهره‌ی اول را چه کسی انداخت؟ ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    شبح گری استیل
    نویسنده: رابرت ساترلند
    ترجمه: نسرین وکیلی
    ناشر: قطره
    سال نشر: 1391 (چاپ 1)
    قیمت: 9000 تومان
    تعداد صفحات: 252 صفحه
    شابک: 978-600-119-521-1
    خیلی سریع اتفاق افتاد: اتومبیلی به ناگاه پیچید، با پدر فیونا برخورد و به سرعت فرار کرد. این یک تصادف بود؟ یا هشداری بود به کوین و عموزاده‌ی اسکاتلندی‌اش، فیونا که برگردند؟ کوین به اسکاتلند آمده تا با عمو و عموزاده‌ی خود در دشت‌ها و خلنگزارهای آن‌جا رهنوردی کند. پدر فیونا نمی‌خواهد شکستگی پایش مانع تفریح آن‌ها شود و از آن‌ها می‌خواهد به راه‌شان ادامه دهند.
    شکستگی پای پدر فیونا حداقل مشکلی است که برای آن‌ها پیش آمده است و مشکلات دیگر در راهند. فیونا و کوین به ناچار درگیر توطئه‌ی آدم‌ربایی می‌شوند و به دام توطئه‌گرها می‌افتند. وقتی همه‌ی مقدمات برای فرار آن‌ها آماده می‌شود، در می‌یابند در میانه‌ی دسیسه‌ای مرگبار و رمزآلود اسیر هستند و باید هرچه سریع‌تر خود را به آن سوی خلنگزار برسانند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "هواپیما بر فراز آتلانتیک شمالی، تاریکی شب را می‌شکافت. پسر هیجان‌زده‌تر از آن بود که به خواب رود. پس چراغ بالای سرش را روشن کرد و ساکش را از زیر صندلی جلو خود بیرون کشید.
    نیازی نبود قسمت اصلی ساک را باز کند. کتابی که می‌خواست در جیب کناری بود و در دسترس. کتاب کوچکی بود با جلد پیچازی سیاه‌رنگ که یک راه قرمز پهنی روی آن را پوشانده بود. عنوان کتاب کلن گان بود با تصویر مشتی که شمشیری را تاب می‌داد و نیز عبارت "Aut pax, Aut Bellum"، "جنگ یا صلح" بر روی آن ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    الاکلنگ کودکی
    نویسنده: محمد رمضانی
    ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    سال نشر: 1393 (چاپ 2)
    قیمت: 6500 تومان
    تعداد صفحات: 365 صفحه
    شابک: 978-964-391-726-5
    زوبام سرزمینی است که اعظم در دوران کودکی آن را در رویاهای خودش ساخته. اما به مرور که اعظم بزرگ شده، زوبام را به فراموشی سپرده و باعث شده تا این سرزمین خیالی رو به نابودی برود. وقتی ساکنین زوبام تصمیم می‌گیرند که جلوی نابودی این سرزمین را بگیرند تنها راهی که به نظرشان می‌رسد کمک گرفتن از صبا، نوه‌ی اعظم است ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "می‌پرسین چرا سرنوشت این پیرزن برای ما مهمه؟ اون مهمه چون آدمی‌یه از آدم‌های سرزمین واقعیت. بدون مردم واقعی نمی‌شه جایی به نام سرزمین رویا داشت. این پیرزن مهمه، چون بدون اون جایی به نام زوبام نخواهیم داشت. آدم‌های واقعی با تخیلات مختلف، سرزمین رویاها رو به‌وجود می‌آرن. این پیرزن هم وقتی بچه بود با فکر کردن به زوبام این جارو به‌وجود آورده. رویاهای اون اگر نبود الان ما نمی‌توانستیم با هم صحبت کنیم.
    این‌ها را شیرین خانم گفت، ملکه‌ی زوبام، که بین موجودات بی‌شمار و عجیب و غریب سرزمینش ایستاده بود.
    حالا این پیرزن، کسی که زوبام رو به‌وجود آورده، داره رویاهاش رو فراموش می‌کنه. و این مشکلی‌یه که برای حلش این‌جا جمع شدیم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه‌ی کباب شده
    نویسنده: جمشید خانیان
    ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    سال نشر: 1399 (چاپ 4)
    قیمت: 17000 تومان
    تعداد صفحات: 95 صفحه
    شابک: 978-964-391-779-1
    آنا به همراه پدر و مادرش به یک آپارتمان جدید اسباب‌کشی کرده‌اند. پدر آنا عاشق ریاضیات است و مادرش هم اهل موسیقی است. این خانواده پس از ورودشان به خانه جدید اشیایی را در آنجا پیدا می‌کنند که به نظر می‌رسد ساکنین قبلی خانه در هنگام اسباب‌کشی آنها را جا گذاشته‌اند. اما کم‌کم متوجه می‌شوند که خانه و اشیا به جا مانده در آن انگار اسراری را در خود پنهان کرده‌اند و آنا به کمک پدر و مادرش تلاش می‌کند تا این معما را حل کند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "من همیشه فکر می‌کنم حادثه شکل یک قورباغه است. اولش تخم می‌ریزد و بعد یواش یواش از تخم بیرون می‌آید. وقتی بچه‌اش از تخم بیرون می‌آید، دست و پا ندارد. فقط یک دم دراز دارد و یک سر بزرگ که مثل یک دایره گرد است؛ دقیقا مثل یک کدو حلوایی، ولی خیلی خیلی کوچک‌تر. بعد شکلش کم کم عوض می‌شود. دست و پا پیدا می‌کند، گردنش تو می‌رود و دمش ناپدید می‌شود و مردمک چشمش هم گرد می‌شود. جوری که من تصورش می‌کنم، پوستش خیس و صاف و پر از لک و پیس است و صدای وحشتناکی دارد: «قوررررر... قوررررر... قوررررر...» خوب می‌پرد، خوب می‌خورد، و با آن چشم‌های ورقلمبیده‌اش همه جا را خوب می‌بیند..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در تابستان 1391 امتیاز 5 دریافت کرده‌اند

    رویای پروانه‌ای
    نویسنده: گرگوری هولچ
    ترجمه: لیلا قنادپور
    ناشر: منظومه خرد
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 199 صفحه
    شابک: 978-600-6475-08-0
    امتیاز کتاب: (1 امتیاز با رای 1 نفر)
    در شهر اینجل فالز خبرهایی است؛ خبری که بزرگ‌ترها دوست دارند همیشه آن را مثل یک راز نگه دارند، رازی درباره‌ی پروانه‌های رنگین‌کمان زمردی که هر بهار به شهر می‌آیند ...
    اما نیوتن و ونسا تصمیم می‌گیرند سر از این راز دربیاورند. اینکه چرا با آمدن پروانه‌ها، همه‌ی بچه‌های کلاس یک دفعه غیب‌شان زده است؟ و اینکه مرد کلاه به سری که مدام تعقیب‌شان می‌کند، کیست؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "هر سال در اولین روز گرم و آفتابی بهار، پروانه‌ها به شهر کوچک اینجل فالز می‌آمدند.
    مثل پرستوها که در بهار به شهر سن جان کاپیسترانو می‌روند. مثل دسته‌های میلیونی پروانه‌ی مونارک که هر پاییز به دره‌ی کوچک فور ایکر در کوهستان‌های مکزیک سفر می‌کنند.
    اما انگار علت آمدن‌شان اصلا برای کسی مهم نبود. پروانه‌ها زیاد آن‌جا نمی‌ماندند؛ تنها یک هفته، آن هم قبل از این که مهاجرت‌شان را به سمت شمال ادامه دهند. اما هر بهار، یک هفته‌ی تمام شهر پوشیده از پروانه‌های رنگارنگ می‌شد؛ پروانه‌هایی که به رنگین‌کمان زمردی معروف بود.
    اواخر ماه آوریل بود؛ بعدازظهر یکی از روزهای تعطیل بهاری. نیوتن بلنپ در انتظار رسیدن اولین پروانه‌ی بهاری، زیر درخت سیبی وسط کشتزار نشسته بود. دوازده شبانه‌روز یک ریز باران باریده بود اما نیوتن صبح امروز بعد از بیدار شدن احساس کرد که خورشید درخشان‌تر از همیشه می‌تابد و همه جا سبز شده است. درخت‌ها جوانه زده بودند. جوانه‌هایی به رنگ سبز درخشان و روشن اول بهار. رنگ مورد علاقه‌ی او. نیوتن بهار را بیش‌تر از هر فصل دیگری دوست داشت و وقت‌هایی که می‌خواست از آدم‌ها دور شود و فقط فکر کند، به این‌جا پناه می‌آورد."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در بهار 1391 امتیاز 4 دریافت کرده‌اند

    دن کیشوت (متن بازنویسی شده)
    نویسنده: جیمز بالدوین
    ترجمه: حشمت کامرانی
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1397 (چاپ 5)
    قیمت: 25000 تومان
    تعداد صفحات: 277 صفحه
    شابک: 978-964-363-747-7
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    متن ساده شده رمان معروف سروانتس، مناسب برای نوجوانان و کسانی که فرصت و حوصله خواندن متن کامل 1400 صفحه‌ای این رمان را ندارند!
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "سال‌ها پیش در کشور اسپانیا، در دهکده لامانچا، مردی محترم و سنتی زندگی می‌کرد که آشنا شدن با او شما را خوشحال می‌کند. رفتار این مرد محترم به قدری عجیب و غریب بود و به چنان کارهای دور از انتظاری دست می‌زد که نه تنها باعث خنده و سرگرمی همسایه‌ها و اندوه دوستانش می‌شد، بلکه خود را شهره خاص و عام کرده بود.
    ظاهرا غیر از روستاییان هم‌ولایتی‌اش کس دیگری اسم واقعی او را نمی‌دانست. بعضی‌ها می‌گفتند اسمش فلان است و گروه دیگری می‌گفتند نخیر اسمش بهمان است. اما همسایه‌هایش او را آقای "کیشانای نیک‌نفس" می‌نامیدند که حتما درست بود.
    او آدمی بود آرام و مهربان و خیلی شجاع و همه کسانی که او را می‌شناختند دوستش داشتند. او نه همسر داشت و نه بچه. در مزرعه‌اش در جوار دهکده‌ای کوچک و آرام در ولایت لامانچا با خواهرزاده‌اش زندگی می‌کرد …"

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب‌هایی که در زمستان 1390 "عالی" ارزیابی شده‌اند

    میک هارته این‌جا بود
    نویسنده: باربارا پارک
    ترجمه: نازنین دیهیمی
    ناشر: ماهی
    سال نشر: 1400 (چاپ 3)
    قیمت: 30000 تومان
    تعداد صفحات: 77 صفحه
    شابک: 978-964-209-057-0
    امتیاز کتاب: (4.3 امتیاز با رای 10 نفر)
    میک، برادر نوجوان فیبی در تصادفی جان خود را از دست می‌دهد. فیبی ماجرای اون روز وحشتناک را برای خواننده‌ تعریف می‌کند و بعد به اینجا می‌رسد که او و پدر و مادرش هرکدام چطوری با این فاجعه کنار آمدند.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "بگذارید از همین اول بگویم که تصادف کرد.
    کل ماجرا نمی‌شد از این "تصادفی"تر هم باشد.
    یعنی میک نه داشت خل‌بازی درمی‌آورد، نه لایی می‌کشید. هر دو دستش روی دسته‌های دوچرخه بود و همه‌چیز هم به‌قاعده.
    فقط چرخ‌اش به یک سنگ گیر کرد و پرت شد و خورد به پشت کامیونی که داشت رد می‌شد. حتی یک خراش هم برنداشته بود. ضربه‌ی مغزی. تمام.
    پس این از آن کتاب‌هایی نیست که اول عاشق قهرمانش می‌شوید و آخر سر او می‌میرد. از این‌جور کتاب‌ها متنفرم و تازه به نظرم وحشتناک است که بخواهم از تصادف برادرم به‌عنوان نقطه‌ی اوج اشک‌انگیز یک داستان تراژیک استفاده کنم.
    من نمی‌خواهم اشک شما را دربیاورم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در بهار، تابستان و پاییز 1390 "عالی" ارزیابی شده‌اند

    عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی
    نویسنده: جمشید خانیان
    ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    سال نشر: 1398 (چاپ 5)
    قیمت: 21000 تومان
    تعداد صفحات: 166 صفحه
    شابک: 978-964-391-623-7
    امتیاز کتاب: (3.7 امتیاز با رای 6 نفر)
    سارا به همراه پدر، مادر و برادرش در آبادان زندگی می‌کند. او موسیقی و نواختن پیانو را خیلی دوست دارد و پدرش معتقد است که او در آینده نوازنده توانایی خواهد شد. پدر سارا برای دیدن یک دوره آموزشی به آلمان سفر می‌کند که جنگ ایران و عراق شروع می‌شود. مادر سارا به همراه او و برادرش و چند تن از نزدیکان، پیانوی سارا را در وانتی بار می‌زنند و برای فرار از بمباران‌های شهر به سمت اهواز حرکت می‌کنند. این گروه در میانه راه با یونس و مادربزرگش بی‌بی برخورد می‌کنند که آنها هم پای پیاده به سمت اهواز می‌روند. گروه تصمیم می‌گیرند برای آنکه بتوانند یونس و بی‌بی را همراه خود ببرند، پیانوی سارا را از وانت پایین بگذارند و آن را در میانه راه رها کنند. سارا به دلیل از دست دادن پیانوی عزیزش بسیار غمگین می‌شود و در دل یونس را مقصر آن می‌داند. اما این تنها احساس سارا نسبت به یونس نیست ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "و او درست یک روز بعد از آمدن بابا، در حالی که به نظر سالم و سرحال می‌رسید، مثل درختی که دیگر قادر نباشد با ریشه‌ی خود از زمین آب و غذا بگیرد و با برگ‌هایش هوا را جذب بکند، خیلی آرام و غیرمنتظره مرد.
    توی آشیانه همه بی‌حرکت و مغموم ایستاده بودند و نگاه می‌کردند به سمتی که بی‌بی و آقای شهردار توی اتاقک نمره‌ی 7 نشسته بودند بالای سر او. او دراز کشیده بود و سر زیبایش مثل یک گوی درخشان چرخیده بود به طرف چپ و تصویرش توی آینه‌ی نیم‌قد پیدا بود. توی آینه همه چیز برعکس بود، طوری که انگار او خواب بود و انگار همین حالاست که پلک‌های نازک مهتابی‌اش مثل فلس‌های زنده‌ی ماهی بلرزد.
    من و بابا و مامان و سام ایستاده بودیم کنار هم. من چسبیده بودم به بابا و فکر می‌کردم چه‌طور ممکن است او مرده باشد؟ چند ساعت قبل از آن، همین آینهدی نیم‌قد را به صندلی تکیه داد و یک ورق کاغذ سفید و یک مداد آورد و به من گفت: "از توی آینه به دست خودت نگاه کن و یه مربع بکش!"
    با تعجب گفتم: "یه مربع؟!"
    او با تاکیدی مطمئن از آن‌چه که از من خواسته بود، تکرار کرد: "یه مربع!"
    به نظرم مسخره آمد. خندیدم. با این حال می‌دانستم که مثل ماجرای صندلی باید منتظر چیز عجیب و غریبی باشم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    هستی
    نویسنده: فرهاد حسن‌زاده
    ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
    سال نشر: 1402 (چاپ 8)
    قیمت: 145000 تومان
    تعداد صفحات: 262 صفحه
    شابک: 978-964-391-624-4
    امتیاز کتاب: (4.4 امتیاز با رای 16 نفر)

    هستی دختری نوجوان و آبادانی است که پدر و مادرش از دستش ذله شده‌اند. می‌پرسید چرا؟ چون او هیچ چیزی‌اش به دخترها نرفته و به جای اینکه وقت‌اش را به بازی با عروسک و کمک در کارهای خانه به مادرش بگذراند، تا چشم بزرگ‌ترها را دور می‌بیند کفش‌های کتانی‌اش را به پا می‌کند و به کوچه می‌رود تا با پسرهای محل فوتبال بازی کند. الحق هم که خوب فوتبال بازی می‌کند و همه پسرها می‌خواهند که هستی توی تیم آنها باشد! هستی دلش می‌خواهد وقتی بزرگ شد فوتبالیست بشود.

    زندگی هستی اما وقتی جنگ ایران و عراق شروع می‌شود به هم می‌ریزد. همانطور که زندگی خیلی‌های دیگر با این اتفاق به هم ریخت. خانواده‌ی آنها مجبور می‌شود خانه‌شان را ترک کند و به جای امن‌تری برود. اما داستان با این مهاجرت ناخواسته تمام نمی‌شود و اتفاقاتی که در ادامه داستان روی می‌دهد، توجه هستی را به چیزهای دیگری در زندگی، به جز فوتبال بازی کردن، جلب می‌کند.

    داستان کتاب با این جملات آغاز می‌شود:

    "دستم شکسته‌ بود. دست شکسته‌ام توی گچ بود و از گردنم آویزان. تازه، درد هم می‌کرد. ولی جرئت جیک زدن نداشتم از ترس بابا. بابا هم جیک نمی‌زد، به جایش غلغل می‌کرد. عینهو دیگ آب‌جوش که آبش از کناره‌های درش بزند بیرون، جیزجیز جوش می‌زد و راه می‌رفت. آن‌قدر عصبانی بود که اگر تمام نخلستان‌‌های آبادان و خرمشهر را هم به نامش می‌کردی، خوشحال نمی‌شد. حتی اگر تمام کشتی‌ها و لنج‌های بندر را می‌دادی، یا حتی…

    بیا دیگه ادبار!

    هر کس نمی‌دانست فکر می‌کرد اسم من ادبار است. اسمم نبود و می‌دانستم معنی‌اش خوب نیست. من هم یواش راه می‌رفتم، چون می‌ترسیدم. می‌ترسیدم از پله‌ها بیافتم و دوباره شر به پا شود. دلم نمی‌خواست باز برم تو اتاق گچ و دکتر آن یکی دستم را هم گچ بگیرد. بابا پایین پله‌ها ایستاد و نگاهم کرد. آفتاب دم ظهر چشمهایش را تنگ کرده بود. عینک دودی‌اش را یادش رفته بود بیاورد. سفیدی تخم چشمهایش معلوم نبود، ولی می‌دانستم چه‌قدر از دیدنم برزخ است. همان‌طور که بدجور نگاهم می‌کرد، گفت: «بذار برسیم خونه، بلالت می‌کنم!»

    بلال نمی‌کرد، نه بلال و نه شلال. فقط از اخم و چپگی نگاه کردنش بلال می‌شدم. هیچی نگفتم و اول بغض و بعد عطسه کردم. عادتم بود. هرموقع بغضم می‌گرفت، پشت‌بندش عطسه می‌آمد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دردسر ساز!
    نویسنده: بن میکائلسن
    ترجمه: پروین علی‌پور
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1401 (چاپ 3)
    قیمت: 130000 تومان
    تعداد صفحات: 306 صفحه
    شابک: 978-964-362-782-9
    کل ماتیوز، پسر پانزده ساله، سال‌هاست که دعوا و دزدی می‌کند. مجازات آخرین جرمش؛ که کوبیدن سر پیتر پرسکال به پیاده‌رو خیابان است، خیلی سنگین است. کل باید بین زندان، و "دایره‌ی دادرسی سرخ‌پوستان آمریکا" یکی را انتخاب کند. در هر صورت، یا پشت میله‌های زندان زندگی می‌کند، و یا یک سال جدا از دیگران.
    کل "دایره‌ی دادرسی" را انتخاب می‌کند. اما ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "کل ماتیوز، همین که با باد سرد پاییزی روبه‌رو شد، جسورانه قسمت جلو قایق آلومینیومی زانو زد. هر بار که قایق کوچک از روی موج تازه‌ای پایین می‌افتاد، دستبندهای فلزی کهنه‌اش آزارش می‌داد. با آن‌که قبول کرده بود تا رسیدن به جزیره و شروع دوره‌ی تبعیدش، دستبند به دست بماند، از دستبندها شاکی بود. کل ناچار شده بود قبول کند که یک سال تمام، تک و تنها در جزیره‌ای در شرق آلاسکا زندگی کند؛ چون در غیر این صورت بایست در مینیاپولیس به زندان می‌رفت.
    دو مرد کل را در این مرحله‌ی سفرش، که مرحله‌ی نهایی بود، همراهی می‌کردند. وسط قایق، گاروی، افسر مراقب سرخ‌پوست، صداکلفت و متلک‌گویی از مینیاپولیس نشسته بود. گاروی می‌گفت که در اصل، از اهالی تلین‌گیت است و تلین‌گیت را چنان با افتاخار و با پیچاندن زبانش ادا می‌کرد که کلینگ‌کیت از آب درمی‌آمد! … "

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب‌هایی که در بهار، تابستان و پاییز 1390 "خوب" ارزیابی شده‌اند

    کلت
    نویسنده: نانسی اسپرینگر
    ترجمه: شهلا انتظاریان
    ناشر: قطره
    سال نشر: 1390 (چاپ 1)
    قیمت: 3800 تومان
    تعداد صفحات: 145 صفحه
    شابک: 978-600-119-294-4
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    کلت ویتوریو هرگز نه مسابقه‌ای داده و نه در خیابان با پای خودش راه رفته است. برای او داشتن یک بیماری نادر به معنای دیدن دنیا از روی صندلی چرخ‌دار است. او از این‌که با سایر کودکان تفاوت دارد، متنفر است. وقتی مادرش کلت را در کلاس اسب‌سواری ثبت‌نام می‌کند، او روی استب، بلندی و سرعت را تجربه می‌کند و رویاهایش به تحقق درمی‌آیند، اما آزادی نویافته‌اش با حادثه‌ای تهدید می‌شود. آیا او دوباره اجازه‌ی سواری خواهد داشت؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "کلت غرغرکنان گفت: "نمی‌خوام!"
    درمانگر او مثل همیشه حوصله نشان داد و گفت: "هی، مرد بزرگ، با این اسمی که داری، باید اسب‌ها رو دوست داشته باشی."
    کلت که از خوبی و خوش‌اخلاقی همیشگی خانم بری، دیوانه می‌شد، جیغ‌بنفشی کشید و گفت: "نه، دوست ندارم. نمی‌تونی مجبورم کنی. از این‌جا متنفرم. بوی گندش حالم رو به هم می‌زنه."
    اصطبل، بوی اسب و زین و خاک اره و پهن می‌داد؛ بویی تند و نامطبوع. ولی مسئله‌ی اصلی کلت نبود. مهم این بود که او را برخلاف میلش به مزرعه‌ی دیپ‌میدوز آورده بودند. نالان گفت: "می‌خوام برم خونه. چرا هیچ‌کس نظر منو ..."
    از آن سوی راهرو، صدای نیش و کنایه‌ی نیل برنمن بلند شد: "اوهو! ترسو!" ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    تابستان زاغچه
    نویسنده: دیوید آلموند
    ترجمه: شهلا انتظاریان
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 35000 تومان
    تعداد صفحات: 276 صفحه
    شابک: 978-600-119-293-7
    تابستانی داغ و طولانی، پسری وحشی، بچه‌ای رهاشده، عملی خشونت‌آمیز
    روزی که لیام به دنبال زاغچه می‌رود، زندگی‌اش برای همیشه تغییر می‌کند ... تابستانی که پرسش‌ها آغاز می‌شود. تابستانی که دوستی‌ها در بوته‌ی آزمایش قرار می‌گیرند و مرز میان خوب و بد مبهم می‌شود. تابستانی که لیام هرگز آن را فراموش نخواهد کرد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "قضیه با یک چاقو شروع و با همان هم تمام می‌شود. توی باغ آن را پیدا می‌کنم. با مکس وودز هستم. مشغول ور رفتن با خاک هستیم. زمین را می‌کنیم تا گنج پیدا کنیم، مثل همیشه چیزی نیست مگر سنگ، ریشه، خاک و کرم. اما بعد پیدا می‌شود؛ در عمق کمی از خاک، چاقویی دسته چوبی است با غلافی چرمی. آن را از زمین بیرون می‌کشم. تیغه‌ی منحنی‌اش کاملا سیاه، دسته‌اش کثیف و غلافش هم سیاه و خشک و در حال پوسیدن است.
    خنده‌ی پیروزی سر می‌دهم.
    بالاخره گنج یافتم.
    مکس می‌گوید: "اوهو! این که فقط یک چاقوی کهنه‌ی باغبانی است."
    نخیر نیست؛ یا مال روم باستان است یا ریورها. سلاح جنگی است! ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتابهای زیر معرفی شده‌اند: عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی (جمشید خانیان)، شمشیر نقره‌ای (سرایلیر، یان)، دن کیشوت (جیمز بالدوین)، دردسر ساز! (بن میکائلسن)، کلت (نانسی اسپرینگر)، میک هارته این‌جا بود (باربارا پارک)، وقتی مژی گم شد (حمیدرضا شاه‌آبادی)، شبح گری استیل (رابرت ساترلند)، خانه زیبای من (لی واردلاو)، رویای پروانه‌ای (گرگوری هولچ)، این وبلاگ واگذار می‌شود (فرهاد حسن‌زاده)، چطوری خیلی بدخط بنویسیم (آن فاین)، پیچک جادویی (لیلا تقوی)، نیروی برتر لاکی (سوزان پاترون)، کنسرو غول (مهدی رجبی)، محله‌ی شکرخانوم (ناصر یوسفی)، اعجوبه (شگفتی) (آر. جی. پلاچیو)، بابای پرنده‌ی من (دیوید آلموند)، هوشا در جست و جوی راز زیست گنبد (حمید اباذری)، ماه بر فراز مانیفست (کلر وندرپول)، بن‌بست نورولت (جک گانتوس)، ایوان منحصربه‌فرد (کاترین اپلگیت)، چتر تابستان (لیزا گراف)، پدر اسلاگ (دیوید آلموند)، اینگرید و گرگ (آندره آلکسیس)، مقررات (سینتیا لرد)، پسرخاله وودرو (روت وایت)، پلیس جدید (کیت تامپسون)، تخم‌مرغ‌ها (جری اسپنلی)، اسم من میناست (دیوید آلموند)، کنیزک و پادشاه (سیدنوید سیدعلی‌اکبر)، رئال مادرید (محمد طلوعی)، بچه‌های کشتی رافائل (محمدرضا مرزوقی)، پریزادان درخت سیب (سیدنوید سیدعلی‌اکبر)، سلحشوران پارله‌آن (سیدعلی خواسته)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است