قصه‌های خوبی که کلاسیک شدند! (مهدی آذریزدی و قصه‌های خوبش)

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 1 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    اولین جلد از کتاب‌های "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" حول‌وحوش سال 1335 خورشیدی منتشر شده. یعنی به یک حساب سرانگشتی، اگر الان نوجوانی باشی در محدوده سنی راهنمایی یا دبیرستان (ببخشید، من همه‌اش به سیستم قدیم می‌گم! الان اسم این دوره‌های تحصیلی چیه!!!) خیلی احتمال دارد پدربزرگت که در آن زمان ده، دوازده سالش بوده، این کتاب‌ها را خوانده و کلی با آنها کیف کرده باشه. بنابراین اگر بگوییم این هشت جلد حالا دیگر به "آثار کلاسیک ادبیات فارسی برای نوجوانان" تبدیل شده‌اند، کسی نمی‌تواند خرده بگیرد که "پرت‌وپلا می‌گویی!"

    "کلاسیک شدن" علاوه بر هنر نویسنده، توجه و استقبال ما خواننده‌ها را هم لازم دارد. با همان حساب‌وکتاب بالا الان شصت و اندی سال است که ما، نسل به نسل، قصه‌های خوب را خریده‌ایم و خوانده‌ایم و از آنها لذت برده‌ایم (الان اگر بخواهید کتابها را تهیه کنید چاپ هفتاد و نهم آن بهتان می‌رسد.) چه بسا خیلی از ما پس از خواندن این کتاب‌ها به سراغ گلستان و قابوسنامه و مثنوی و کلیله و دمنه رفته‌ایم تا با خواندن اصل کتابها، قصه‌هایی بیشتر از آنچه مهدی آذریزدی برایمان دستچین کرده، بخوانیم. و راستش این خوب است. خیلی خوب است که پدربزرگ و پدر و نوه (شاید هم مادربزرگ و مادر و نوه!)، تجربه مشترکی از "یک کتاب" داشته باشند. اینکه نسل‌های مختلف داستان واحدی را خوانده باشند، هرکدام از آن برداشت خودشان را کرده باشند و بعد بتوانند درباره آن برداشت با همدیگر حرف بزنند و اینجوری سر از کار"تفاوت نسل‌ها" دربیاورند. به نظرم این همان چیزی است که بهش می‌گویند، "فرهنگ‌سازی". همان که دهه‌هاست کرور کرور بابتش خرج شده و نمی‌دانم چقدر ساخته شده. اما به نظر ساده می‌رسد. به نظر اگر آذریزدی‌ها باشند و دلشان خوش باشد و با این دل خوش بنویسند، حاصلش کتابها و فیلم‌ها و "سرودها" و ... خواهد شد که نسل‌‌ها آنها را می‌خوانند و می‌بینند و می‌شنوند و ... با این "خواندن" و "دیدن" و "شنیدن" آن گوهر دست‌نیافتنی، فرهنگ، شکل می‌گیرد. شما اینطور فکر نمی‌کنید؟

    قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب (دوره 8 جلدی)
    نویسنده: مهدی آذریزدی
    ناشر: امیرکبیر
    سال نشر: 1401 (چاپ 97)
    قیمت: 800000 تومان
    تعداد صفحات: 1094 صفحه
    شابک: 978-964-300-545-0
    دوره کامل مجموعه کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب شامل این عنوان‌ها است:
    - کتاب اول: قصه‌های برگزیده از کلیله و دمنه
    - کتاب دوم: قصه‌های برگزیده از مرزبان‌نامه
    - کتاب سوم: قصه‌های برگزیده از سندبادنامه و قابوسنامه
    - کتاب چهارم: قصه‌های برگزیده از مثنوی مولوی
    - کتاب پنجم: قصه‌های برگزیده از قرآن
    - کتاب ششم: قصه‌های برگزیده از شیخ عطار
    - کتاب هفتم: قصه‌های برگزیده از گلستان و ملستان
    - کتاب هشتم: قصه‌های برگزیده از چهارده معصوم

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 1 (قصه‌های برگزیده از کلیله و دمنه)
    نویسنده: مهدی آذریزدی
    ناشر: امیرکبیر
    سال نشر: 1399 (چاپ 81)
    قیمت: 19000 تومان
    تعداد صفحات: 128 صفحه
    شابک: 978-964-300-030-1
    این کتاب دارای بیست‌وپنج قصه است که از کتاب کلیله و دمنه انتخاب شده و از اصل آن ساده‌تر نوشته شده است. کلیله و دمنه نام کتاب معروفی است که اصل آن تقریبا در دو هزار سال پیش از این به زبان هندی قدیم نوشته شده و بعد در زمان انوشیروان از زبان هندی به زبان پهلوی ترجمه شده و مدت‌ها بعد به زبان عربی و پانصد سال بعد از آن به زبان فارسی درآمده است.
    ترجمه فارسی کلیله و دمنه در هفتصد سال پیش از این نوشته شده و کتاب بزرگی است که به اندازه ده برابر کتاب حاضر مطلب دارد. اما زبان کتاب کلیله و دمنه فارسی هم مانند سایر کتاب‌های قدیمی استادانه و مشکل است و چون لغت‌های عربی زیاد در آن به کار برده شده خواندنش برای کودکان دشوار است و پیش از تحصیل دوره دوم دبیرستان آن‌را به آسانی نمی‌تواند خواند و فهمید.
    نویسنده‌ای که اصل کتاب کلیله و دمنه را نوشته مقصودش این بوده که در میان قصه‌ها و حکایت‌ها دستورهای اخلاقی و رازهای زندگی خوب را بگنجاند، تا خوانندگان کتاب در عین حال که داستان و افسانه می‌خوانند آن چیزها را به خوبی بشناسند. بیشتر قصه‌های کتاب هم از بان حیوانات ساخته شده و دو کلمه‌ی کلیله و دمنه هم نام دو شغال است که حکایت‌های کتاب از قول آنها گفته شده است ... (برگرفته از متن "چند کلمه با بچه‌ها" در ابتدای کتاب)
    اولین حکایت کتاب با نام "شکارچی دانش‌آموز" با این جملات آغاز می‌شود:
    "روزی بود و روزگاری بود. در زمان قدیم یک شکارچی بود که گاهی در بیابان، کبک‌ها و کبوترهای صحرایی را شکار می‌کرد و گاهی هم در کنار دریا ماهی صید می‌کرد و با این کار زندگی خود و زن و بچه‌اش را روبراه می‌کرد.
    یک روز این آقای شکارچی در گوشه‌ای از بیابان کنار یک تپه یک مشت گند و برنج و ارزن پاشیده بود و منتظر بود که کبوترهایی که در آن نزدیکی دانه برمی‌چیدند، به دام او بیفتند.
    پس از انتظار زیاد که سه تا از کبوترها به دام نزدیک شده بودند ناگهان شکارچی از پشت سر خود صدای داد و فریاد دو نفر را شنید که داشتند نزدیک می‌شدند و با صدای بلند با هم گفتگو می‌کردند. شکارچی از ترس این‌که کبوترها رم کنند و به دام نیفتند زود خود را به آن دو نفر رساند و گفت: "دوستان به خاطر خدا در اینجا داد و فریاد نکنید تا مرغ‌های من نترسند و فرار نکنند." ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 2 (قصه‌های برگزیده از مرزبان‌نامه)
    نویسنده: مهدی آذریزدی
    ناشر: امیرکبیر
    سال نشر: 1399 (چاپ 71)
    قیمت: 19000 تومان
    تعداد صفحات: 118 صفحه
    شابک: 978-964-300-166-7
    این کتاب جلد دوم قصه‌های خوب است و دارای بیست و یک قصه است که همه آنها از کتاب مرزبان‌نامه انتخاب شده و از اصل آن ساده‌تر نوشته شده است.
    کتاب مرزبان‌نامه هم مانند کلیله و دمنه یکی از کتاب‌های بسیار مهم و معروف ادبیات زبان فارسی است. کتاب اصلی مرزبان‌نامه از دو جهت دارای اهمیت است. یکی از جهت مطالبش که نموداری از آن را در همین قصه‌ها می‌بینیم و دیگر از جهت زبان آن که از آثار استادانه ادبی است و چون دارای لغت‌های مشکل عربی و دارای شیوه عالی نویسندگی است اصل مرزبان‌نامه را بچه‌ها پیش از تحصیل دوره دوم دبیرستان نمی‌توانند درست بخوانند و خوب بفهمند (نمونه‌ای از انشا اصلی آن را در صفحه‌های پایانی کتاب حاضر می‌توان دید).
    نام نویسنده کتاب، مرزبان پسر رستم پسر شروین از شاهزادگان طبرستان در قرن چهارم هجری است که اصل کتاب مرزبان‌نامه را به زبان قدیم طبرستانی (مازندرانی) نوشته بوده و دویست سال بعد از آن، نویسنده دیگری بنام "سعدالدین وراوینی" کتاب مرزبان‌نامه را به زبان فارسی ادبی قرن ششم درآورده است ... (برگرفته از "چند کلمه با بچه‌ها" در ابتدای کتاب)
    اولین حکایت کتاب با عنوان "آواز بزغاله" با این جملات آغاز می‌شود:
    "روزی بود و روزگاری بود. یک گرگ درنده بود که در بیابان‌ها به سر می‌برد و با شکار آهوها و خرگوش‌ها و حیوانات صحرایی شکم خود را سیر می‌کرد. روزی از روزها گرگ مشغول گردش بود. وقتی بالای تپه بلندی رسید پشت تپه را نگاه کرد و صخرای پهناوری را در برابر خود دید. کمی دورتر در نزدیکی یک آبادی گوسفندان بسیاری دید که در صحرا پراکنده بودند و می‌چریدند.
    گرگ گرسنه همین‌که گوسفندها را دید از تپه سرازیر شد و در یک چشم به هم زدن خود را نزدیک گوسفندها رساند و بره کوچکی را که از گله دور شده بود به دندان گرفت و خواست برگردد و در گوشه‌ای آن را بخورد؛ اما ناگهان سگ گله او را دید و واق‌واق‌کنان به طرف گرگ حمله کرد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 3 (قصه‌های برگزیده از سندبادنامه و قابوسنامه)
    نویسنده: مهدی آذریزدی
    ناشر: امیرکبیر
    سال نشر: 1399 (چاپ 73)
    قیمت: 19000 تومان
    تعداد صفحات: 99 صفحه
    شابک: 978-964-300-167-4
    این کتاب، جلد سوم از مجموعه "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" است.
    کتاب حاضر قصه‌هایی است که از دو کتاب انتخاب شده: یکی سندباد نامه و دیگری قابوسنامه.
    "سندباد نامه" کتابی است داستانی که در اصل به زبان هندی قدیم بوده و بعد به زبان پهلوی و بعد به عربی و بعد در قرن ششم هجری به وسیله ظهیری سمرقندی به فارسی ترجمه شده است.
    کتاب "سندباد نامه" هم مانند "کلیله و دمنه" و "مرزبان‌نامه" دارای قصه‌های بسیاری است. اما گذشته از اینکه نثر قدیمی آن بسیار مشکل است، قصه‌های بد در آن بیشتر است. نویسنده اصلی "سندباد نامه" هر که بوده آدم بدبین و کج‌خیالی بوده و در کتابش افسانه‌های مزخرف زیادی را هم وارد کرده است. من از میان آنها قصه‌های خوبش را که همیشه سودمند است انتخاب کرده‌ام و به زبان ساده‌تر برای شما نوشته‌ام.
    کتاب "قابوسنامه" کتابی است پیرامون مسایل تربیت، و زبان اصلی آن هم از سندباد نامه بسیار ساده‌تر و روان‌تر و خوب‌تر است. "قابوسنامه" را یکی از پادشاهان قرن پنجم هجری بنام کیکاوس پسر اسکندر پسر قابوس وشمگیر، برای نصیحت به فرزندش نوشته است و مطالب مفید فراوانی دارد. از قصه‌های "قابوسنامه" نیز هرچه به نظر من خوب‌تر بود انتخاب شد و به زبان ساده‌تر نوشته شد ... (برگرفته از "چند کلمه با بچه‌ها" در ابتدای کتاب)
    اولین داستان کتاب با نام "فال روباه" با این جملات آغاز می‌شود:
    روزی بود و روزگاری. یک روباه بود که مانند همه روباه‌ها حیله‌گر و ناقلا بود و چون زور و قدرتی نداشت که مثل شیر و پلنگ شکار کند ناچار همیشه با زبان‌بازی و مکر و حیله مرغ‌ها و حیوانات کوچکتر را گول می‌زد و با حرف‌های خوب به آنها نزدیک می‌شد و ناگهان آنها را می‌گرفت و می‌خورد.
    یک روز روباه از راهی در میان صحرا داشت می‌رفت و با خودش فکر می‌کرد که: "امروز هیچ چیز نخورده‌ام و خیلی گرسنه‌ام. باید خوب حواسم را جمع کنم و اگر با خرگوشی، کبکی، مرغی، خروسی چیزی روبرو شدم کاری کنم که از من نترسد و فرار نکند." روباه آهسته آهسته راه می‌رفت و نقشه می‌کشید که ناگهان در سر راه خود چیز عجیبی دید ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 4 (قصه‌های برگزیده از مثنوی مولوی)
    نویسنده: مهدی آذریزدی
    ناشر: امیرکبیر
    سال نشر: 1399 (چاپ 76)
    قیمت: 23000 تومان
    تعداد صفحات: 152 صفحه
    شابک: 978-964-300-168-1
    ... مثنوی مولوی یکی از مهم‌ترین آثار ادبی زبان فارسی است که در دنیا نظیر ندارد. از بس داستان‌ها و پندها و حکمت‌ها و معرفت‌ها و حرف‌های خوب در آن هست به "قرآن زبان فارسی" معروف است.
    جلال‌الدین محمد مولوی صاحب کتاب مثنوی یکی از بزرگترین شاعران ایران است که مانند "حکیم سنایی" و "شیخ عطار" کلمه شاعر برای شناساندن مقام او کوچک است و او را در شمار حکیمان و عارفان و دانشمندان باید شناخت.
    کار مولوی در کتاب مثنوی داستان‌سرایی نیست بلکه همه حکایت‌ها را آورده است تا افکار خکیمانه خود را روشن‌تر شرح بدهد. با وجود این، مثنوی دارای دویست حکایت و تمثیل است که چون به زبان شعر عرفانی است و خیلی ساده نیست در سالهای بعد باید آن را بخوانید.
    من از میان همه حکایت‌های مثنوی بیست و چهار قصه را انتخاب کرده‌ام و با تغییراتی که لازم می‌دانستم به زبان ساده‌تر برای شما نوشته‌ام. به گمان من در کتاب کلیله و دمنه یا سندباد نامه قصه‌های بهتر از آنچه انتخاب کرده‌ام نبود، اما در مثنوی مولوی باز هم قصه‌های خوب هست و من به آنچه در جلد چهارم قصه‌های خوب جا می‌گرفت قناعت کردم ... (برگرفته از متن "چند کلمه با بچه‌ها" در ابتدای کتاب)
    قصه‌ی "خر برفت و خر برفت" با این جملات آغاز می‌شود:
    "روزی بود و روزگاری، یک درویش بود و یک خر داشت که بر آن سوار می‌شد و از این آبادی به آن آبادی سفر می‌کرد. روزها مشغول گردش بود و شب‌ها هم اگر به خانقاه می‌رسید در آنجا با درویش‌ها به سر می‌برد. اگر هم نمی‌شد در مسجدی یا خرابه‌ای می‌خوابید و با خود می‌گفت: "درویش هر کجا که شب آید سرای اوست." چون درویش هیچکس را نداشت و دستش هم از مال دنیا کوتاه و هیچ کاری هم بلد نبود کارش این شده بود که در آبادی‌ها شعرهای اخلاقی و مدح پیغمبر و امام را می‌خواند و می‌رفت و با چیزهایی که مردم به او می‌دادند زندگی می‌کرد و در عالم خودش خوش بود و خدا را شکر می‌کرد.
    درویش علاوه بر لباس ساده تنش از مال دنیا یک خر داشت که می‌توانست با آن در دنیای خدا گردش کند و از بدی‌ها و خوبی‌ها عبرت بگیرد و دیگر در فکر خورد و خوراک هم نباشد. او می‌گفت: "دهن باز بی‌روزی نمی‌ماند و قوت بخور و نمیر از هرجا که باشد و تا هروقت که نصیب و قسمت باشد می‌رسد، فقط یک دل وارسته و بی‌خیال می‌خواهد که غصه دارم و ندارم را نخورد." ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 5 (قصه‌های برگزیده از قرآن)
    نویسنده: مهدی آذریزدی
    ناشر: امیرکبیر
    سال نشر: 1399 (چاپ 71)
    قیمت: 24000 تومان
    تعداد صفحات: 232 صفحه
    شابک: 978-964-300-169-8
    ... قرآن کتاب قصه نیست، ولی چون برخی از احوال پیغمبران و سرگذشت دیگران از خوبان و بدان در قرآن آمده است این داستان‌ها را قصه‌های قرآنی نام گذاشته‌ایم.
    دانشمندانی که درباره قرآن شرح و تفسیر نوشته‌اند تفصیل این قصه‌ها را از کتاب‌های مذهبی سابق و از آثار تاریخی و داستانی قدیم نقل کرده‌اند و هرجا که روایت‌ها اختلاف داشته داستان را با گفتار امامان و پیشوایان اسلام همراه کرده‌اند. بنابراین در برخی از این قصه‌ها آنچه در قرآن یا کتاب‌های اسلامی است با آنچه در کتاب‌های پیشین هست تفاوت‌هایی دیده می‌شود.
    اما این کتاب که در دست شماست دارای تمام قصه‌های قرآنی نیست بلکه شامل قصه‌های مشهورتر و انتخاب شده است. همچنین قصه‌ها کلمه به کلمه با آنچه در قرآن یا تفسیرها و کتاب‌های دینی هست یکسان نیست بلکه بعضی قسمت‌ها کوتاه‌تر و بعضی دیگر بلندتر نوشته شده و بیشتر به روش قصه‌گویی نزدیک شده است. بنابراین نامیدن این کتاب به قصه‌های قرآن فقط برای توجه داشتن خوانندگان به ریشه قصه‌ها در قرآن است ... (برگرفته از متن "چند کلمه با بچه‌ها" در ابتدای کتاب)
    اولین قصه کتاب با نام "حضرت آدم" با این جملات آغاز می‌شود:
    "یکی بود یکی نبود. در آغاز خدا بود و غیر از خدا هیچ‌کس نبود. خدا فرشتگان را آفرید. و جهان را و زمین را آفرید. فرشتگان خدا را پرستش می‌کردند و خدا بر روی زمین گیاهان و جانوران را پدید آورد. در زمین آدمی نبود.
    یک روز خدا به فرشتگان گفت: "می‌خواهم در روی زمین نماینده‌ای خلق کنم و از خاک آدمی بسازم که از همه جانداران داناتر و هوشیارتر باشد."
    فرشتگان گفتند: "آیا می‌خواهی کسانی را خلق کنی که بر روی زمین فساد کنند و خون یکدیگر را بریزند؟ حال آنکه ما تو را عبادت می‌کنیم؟"
    خدا گفت: "من در کار خلقت انسان چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید و همین‌که او را آفریدم باید همه بر او سجده کنید."
    پس خداوند تن آدم را از آب و خاک ساخت و از روح خود در آن دمید و آدم را زنده کرد. تمام فرشتگان به فرمان خدا بر آدم سجده کردند و آدم را گرامی داشتند؛ ولی ابلیس که یکی از فرشتگان نام‌آور بود، یاغی شد و از سجده خودداری کرد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 6 (قصه‌های برگزیده از شیخ عطار)
    نویسنده: مهدی آذریزدی
    ناشر: امیرکبیر
    سال نشر: 1399 (چاپ 67)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 173 صفحه
    شابک: 978-964-300-170-4
    ... از شیخ عطار هفت کتاب شعر موجود است و از همه معروف‌تر سه کتاب است که نام آنها "منطق‌الطیر"، "مصیبت‌نامه" و "الاهی‌نامه" است. عطار در همه این کتاب‌ها از معرفت و حقیقت، مطابق راه و رسم صوفیان و درویشان سخن می‌گوید. در آنها قصه‌های بسیاری آورده و از آنها نتیجه‌هایی گرفته است که بعضی از آنها با سلیقه ما مطابق نیست. دنیای ما امروز بیشتر از پیشتر دنیای کار و کوشش است و به همین دلیل نمی‌توان گفت که همه سخنان عطار درس زندگی است. آنچه در اینجا روایت می‌شود نیز درست نیست، قصه است.
    در این کتاب از میان صدها حکایت که در آن سه کتاب عطار هست بیست و یک قصه انتخاب شده و ساده‌تر و امروزی‌تر ساخته شده. در کتابهای عطار باز هم قصه خوب هست ولی این چند تا به نظر نگارنده بهتر و خوب‌تر است. (برگرفته از متن "چند کلمه با بچه‌ها" در ابتدای کتاب)
    قصه‌ی "جنس کمیاب و گران" با این جملات آغاز می‌شود:
    "روزی بود، روزگاری بود. یک روز سلطان محمود غزنوی با امیران لشکر خود به قصد شکار به صحرا رفت. در کنار تپه‌یی سرسبز و پردرخت که دیدن آن از دور آسان بود، قرارگاهی ترتیب دادند و چادر سلطان را سر پا کردند. خدمتکاران به تهیه ناهار مشغول شدند و لشکریان به دیده‌بانی راه‌ها گماشته شدند و امیران به دستور سلطان از هر طرف به شکار رفتند. خود سلطان محمود نیز سوار بر اسب از میان پست و بلند صحرا به جستجوی شکار رفت و به دنبال گورخری اسب تاخت تا از همراهان دور افتاد.
    وقتی سلطان محمود از پشت تپه‌یی سر درآورد با پیرمرد خارکنی روبرو شد که خری همراه داشت و بار هیزمش افتاده بود و هرچه کوشش می‌کرد بار هیزم را روی خر خود بگذارد نمی‌توانست و در کار خود درمانده بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 7 (قصه‌های برگزیده از گلستان و ملستان)
    نویسنده: مهدی آذریزدی
    ناشر: امیرکبیر
    سال نشر: 1399 (چاپ 66)
    قیمت: 23000 تومان
    تعداد صفحات: 192 صفحه
    شابک: 978-964-300-171-1
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    ... قصه‌های این کتاب از "گلستان و ملستان" گرفته شده.
    مقصود از گلستان کتاب گلستان سعدی است. سعدی شیرازی کتاب گلستان را، یک سال بعد از نظم بوستان، در بهار سال 656 هجری در شیراز نوشته است. در این زمان سعدی 56 ساله بود و چهل سال در شاعری ورزیده، که استاد غزل شناخته می‌شد و آوازه سخنش در سراسر ایران و دیگر کشورهای فارسی‌بان پیچیده بود. مردی بود بیست سال به سیر و سیاحت گذرانده، دنیاگشته و جهان‌دیده، سرد و گرم چشیده و تجربه اندوخته و به کمال معنی رسیده، و می‌خواست حاصل تجربه‌ها و دیده‌ها و شنیده‌های خود را در کتابی خواندنی و ماندنی بنویسد، و گلستان را نوشت.
    ... گلستان سعدی را همه فارسی‌زبانان در همه‌جا می‌خوانند و می‌شناسند اما کتاب‌های دیگر که شبیه‌سازی گلستان است کمتر خوانده می‌شود. به همین سبب در این دفتر قصه نگارنده این بود که همراه یکی دو حکایت از گلستان، قصه‌هایی از دیگر آثار شبیه آن را بیاورم و برای این‌که روشن باشد قصه‌ای این کتاب از گلستان نیست آن را "قصه‌های گلستان و ملستان" نامیدم ... (برگرفته از متن "چند کلمه با بچه‌ها" در ابتدای کتاب)
    قصه‌ی "گدای نابینا و دزد بینوا" با این جملات آغاز می‌شود:
    "روزی بود، روزگاری بود. مرد بینوایی به جستجوی کار از شهری به شهری سفر کرد. در آنجا کاری پیدا کرد و مدتی به قناعت زندگی کرد تا قدری پول پس‌انداز کرد، ولی یک روز بی‌کار شد. هرچه از این‌جا و آنجا سراغ گرفت کاری پیدا نشد و دید که حالا باید بنشیند و از جیب بخورد. با خود گفت: "دیگر بس است، زندگی در غربت مشکل است و همه‌چیز گران تمام می‌شود و به‌زودی دوباره تهیدست می‌شوم، اول ماه رجب است و اسم من هم رجب است و فالی نیک است و خوب است به شهر خود برگردم و این موجودی را سرمایه کنم و به کار خرید و فروش بزنم و با یار و دیار خود بسازم."
    همان شب اثاث خود را جمع کرد و پولش را در میان لباس‌هایش گذاشت و بسته‌ای ساخت و از رفیقش صفر که او هم غریب بود و با هم در یک اتاق کرایه‌ای در خانه خرابه‌ای به سر می‌بردند خداحافظی کرد و رفت در کاروانسرایی در بیرون شهر آماده سفر شد تا صبح سحر همراه قافله به وطن خود حرکت کند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 8 (قصه‌های برگزیده از چهارده معصوم)
    نویسنده: مهدی آذریزدی
    ناشر: امیرکبیر
    سال نشر: 1399 (چاپ 58)
    قیمت: 29000 تومان
    تعداد صفحات: 240 صفحه
    شابک: 978-964-300-172-8

    چاپ کتاب تمام شده!

    ... اما، موفقیت و افتخارِ مجموعه کتابهای قصه‌های خوب یک چیز است و سرگذشت نویسنده‌اش چیز دیگر. از من بپرسید همیشه لازم نیست که آدم با نویسنده کتابی که دارد می‌خواند آشنا باشد یا از چندوچون زندگی‌اش بداند (چه بسا اصلا بهتر است هیچی نداند!) زندگی مهدی آذریزدی اما خودش داستانی است خواندنی و شنیدنی. او مقداری از این داستان را خودش در "عاشق کتاب و بخاری کاغذی" تعریف کرده است. بخش دیگری را هم در یک گفتگو بلند که خودش کتابی شده است با نام "حکایت پیر قصه‌گو"، برایمان گفته است. هر دو اینها خواندنی هستند. راستش اگر اهل نوشتن باشید، ممکن است وسوسه شوید تا داستان یا فیلمنامه‌ای برپایه این زندگی عجیب بنویسید!

    عاشق کتاب و بخاری کاغذی
    نویسنده: مهدی آذریزدی
    ناشر: جهان کتاب
    سال نشر: 1394 (چاپ 4)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 116 صفحه
    شابک: 978-964-2533-40-4
    امتیاز کتاب: (3.7 امتیاز با رای 3 نفر)
    کتاب مجموعه نوشته‌هایی است از زنده‌یاد مهدی آذریزدی که در شماره‌های مختلف دو سال نخست نشریه جهان‌کتاب و با عنوان کلی "خاطرات کتابی" به چاپ رسیده است و حالا به همراه یک یادداشت منتشر نشده و بخش‌هایی از چند نامه او در این کتاب بازچاپ شده است.
    در فصل اول کتاب با عنوان "عاشق کتاب" می‌خوانیم:
    "... آشنایی من با حاجی خاور از سال 1324 تاکنون (1374) پنجاه ساله شده که برای من تجربه‌آموز بود. حتی موقعی که در بنگاه علمی مجموعه راهنمای کتاب را می‌ساختم (که جهان‌کتاب هم در شماره 11-10 از آن یاد کرد) به راستی مجموعه کتاب چاپ خاور را پیش چشم داشتم و متاسف بودم که چرا آن فکر بدیع ادامه نیافته بود و می‌خواستم چیزی بهتر تنظیم کنم که شماره اولش تبلیغاتی شد و شماره دوم چیزی بود بهتر. اما ادامه این هم متعذر گردید، زیرا بنگاه علمی ظرفیت چنین خدمتی را نداشت.
    حاجی رمضانی در روزگاری که بازار کتاب رونق بعد از شهریور 20 را نداشت در حد خود نمونه یک ناشر فعال بود که با همان نشر چهار دوره افسانه بسیاری از جوانان را در نوشتن و ترجمه یاری داد که بعدها از فضلای قوم شدند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    حکایت پیر قصه‌گو (گفت‌وگو با مهدی آذریزدی)
    نویسنده: (به کوشش) پیام شمس‌الدینی
    ناشر: جهان کتاب
    سال نشر: 1394 (چاپ 2)
    قیمت: 12000 تومان
    تعداد صفحات: 233 صفحه
    شابک: 978-964-2533-69-5
    این کتاب صورت پیراسته و پرداخته یک گفت‌وگوی بلند است با زنده‌یاد استاد مهدی آذریزدی، درباره زندگی و آثارش. در این گفت‌وگو، آذریزدی از سوانح حیات خود از کودکی تا جوانی، میانسالی و کهنسالی، با بیانی آمیخته با طنز و بذله‌گویی سخن گفته است.
    او تجربیاتش از اوضاع و احوال فرهنگ و ادب ایران را از اوایل دهه 1320 تا اوایل دهه 1360 - که خود را بازنشسته کرد - شرح داده است. خاطرات آذریزدی از وضعیت کتاب و نشر در این سال‌ها، منبعی ارزشمند و کم‌مانند در این زمینه است. وی در این گفت‌وگوی شیرین و خواندنی، نه تنها در قامت یکی از بنیان‌گذاران ادبیات معاصر کودک و نوجوان ایران جلوه می‌کند، بلکه به استناد کارنامه قلمی‌اش، می‌توان نام او را در فهرست ادیبان سرشناس جستجو کرد.

    چاپ کتاب تمام شده!

    زیر خط کودکی
    نویسنده: محمدهادی محمدی
    ناشر: تاریخ ادبیات کودکان
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 54000 تومان
    تعداد صفحات: 150 صفحه
    شابک: 978-600-7112-80-9
    پژوهشی درباره مهدی آذریزدی، زندگی، کارنامه‌اش و تاثیری که بر ادبیات کودک در ایران برجای گذاشت. کتاب به همراه دیسک نوری حاوی فیلم مستندی که ناشر درباره آذریزدی تولید کرده است، عرضه می‌شود.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "مهدی آذریزدی یکی از کسانی است که به مفهوم نهاد کودکی و به‌طور ویژه ادبیات کودکان در ایران شکل دادند. نقش او در این کار به ظاهر بازنویسی از آثار ادبی و دینی کهن است. اما در کنکاش بیش‌تر متوجه می‌شویم، جایگاه او بازنویسی برای ادبیات کودکان نیست، که او از معماران ادبیات نو کودکان در ایران، بلکه فراتر از آن، نقش‌آفرین شکل دادن به زبان در ادبیات کودکان ایران است.
    آن نکته‌ای هم که بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب فارسی مانند دکتر خانلری، دکتر معین، جمالزاده، آل‌احمد، سیمین دانشور، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن و بسیاری دیگر را به سوی "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" کشاند، نه صرف بازنویسی که ساخت گونه‌ای زبان در ادب فارسی در یک مقطع خاص است. درباره مهدی آذریزدی تاکنون هیچ پژوهشی که قابل اعتنا و جامع باشد، انجام نشده است. نه زبان او، نه شخصیت و تاثیرگذاری‌اش در حوزه ادبیات کودکان و مطالعات کودکی ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این صفحه این کتاب‌ها معرفی شده‌اند: عاشق کتاب و بخاری کاغذی (مهدی آذریزدی)، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 5 (قصه‌های برگزیده از قرآن) (مهدی آذریزدی)، حکایت پیر قصه‌گو (گفت‌وگو با مهدی آذریزدی) ((به کوشش) پیام شمس‌الدینی)، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 1 (قصه‌های برگزیده از کلیله و دمنه) (مهدی آذریزدی)، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 2 (قصه‌های برگزیده از مرزبان‌نامه) (مهدی آذریزدی)، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 3 (قصه‌های برگزیده از سندبادنامه و قابوسنامه) (مهدی آذریزدی)، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب (دوره 8 جلدی) (مهدی آذریزدی)، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 7 (قصه‌های برگزیده از گلستان و ملستان) (مهدی آذریزدی)، زیر خط کودکی (محمدهادی محمدی)، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 4 (قصه‌های برگزیده از مثنوی مولوی) (مهدی آذریزدی)، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 6 (قصه‌های برگزیده از شیخ عطار) (مهدی آذریزدی)، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: جلد 8 (قصه‌های برگزیده از چهارده معصوم) (مهدی آذریزدی)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است