فایده غیرداستانی خواندن!

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 1 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    اعتراف می‌کنم: در دوران نوجوانی خیلی بعید بود اگر کتابی غیرداستانی به دستم می‌دادید، آن را می‌خواندم! حساب درس و مدرسه جدا بود البته. درس‌هایم را تا حدی که اموراتم بگذرد، می‌خواندم. اما بعد از آن اگر تلاش می‌کردید تشویقم کنید که مثلا کتابی درباره فیزیک بخوانم، یا برای آشنایی با شعر یا تاریخ ایران چند صفحه‌ی "غیردرسی" مطالعه کنم، احتمالا بهتان می‌گفتم "برو بابا دلت خوشه!" و پی کار خودم می‌رفتم!

    این وسط اما یک استثنا وجود داشت. نمی‌دانم چطور شد که با مجله‌ی فیلم (آن‌موقع‌ها اسم رسمی‌اش "ماهنامه سینمایی فیلم" بود) آشنا شدم و گیر دادم به "سینما". هر ماه، هر شماره از مجله را که می‌خریدم از صفحه اول تا صفحه آخر ریز و درشتِ مطالب را می‌خواندم و به قول معروف مجله را "می‌خوردم!" خواندن مجله فیلم باعث شد که توجه‌ام به سینما جلب شود. در آن سال‌ها که کتاب و مجله به فراوانی امروز نبود (اینترنت هم نبود که imdb یا Wikipedia دمِ دستت داشته باشی!)، هرچیزی که با موضوع سینما بدستم می‌رسید، می‌خریدم و می‌خواندم و جمع می‌کردم. اینجوری شد که در میان دوست و آشنا به "خوره سینما" معروف شدم و تا مدتها اطرافیان اگر سوالی درباره فیلم‌ها و سازندگانش داشتند سراغ منِ کم‌سن‌وسال می‌آمدند و مباحث سینمایی از موضوع‌هایی بود که همه می‌دانستند به بهانه‌اش می‌توانند منِ کم‌حرف را به حرف بگیرند و چانه‌ام را با آن گرم کنند.

    جلب توجه و "سری توی سرها درآوردن" یکی از نتایج "فیلم خواندن" بود. نتیجه دیگر، کشف سینما بود، که تقریبا به اندازه همان نتیجه اول لذتبخش بود (گاهی شاید هم بیشتر!) اینکه موقع دیدن فیلم‌ها چیزهایی را می‌دیدم و به فکر مسائلی می‌افتادم که می‌دانستم اگر آن‌همه مطلب ریزودرشت را نخوانده بودم، غیرممکن بود که چشم‌هایم آنها را ببیند یا فکرم من را به سمت آنها هدایت کند. به مرور متوجه شدم که "فیلم دیدن" با "فهمیدن سینما" تفاوت دارد و از اینکه این احساس بهم دست می‌داد که "دارم می‌فهمم!" لذت می‌بردم. همان لذتی که وقتی فوتبال بازی می‌کنی و بالاخره با تمرین مداوم موفق می‌شوی که توپ را کنترل و هدایت کنی، یا وقتی که رانندگی می‌کنی و بالاخره احساس می‌کنی که راندن اتومبیل در ناخودآگاهت جاافتاده و دیگر لازم نیست "نگران راندن" باشی، به آدم دست می‌دهد.

    همه اینها را آوردم تا تشویق‌تان کنم به خواندن مجموعه کتاب‌های "فرهنگ و تمدن ایرانیِ" نشر افق. وقتی داشتم فکر می‌کردم چطور می‌شود این مجموعه را تبلیغ کرد، یاد خودم و آن ماجرای "برو بابا دلت خوشه!" افتادم که در بالا ذکر آن رفت. فکر کردم اگر شما هم بخواهید در زمینه‌ای خاص مثل موسیقی، شعر، نمایش و ... سری توی سرها در آورید، احتمالا باید به روش آن سال‌های من، هرچیزی را که در مورد موضوع مورد علاقه‌تان بدستتان می‌رسد، بخوانید و یاد بگیرید و  بخاطر بسپارید تا بالاخره به مرحله "فهمیدن" برسید و بعد از تبعات آن لذت ببرید. در اینصورت هریک از کتاب‌های این مجموعه، می‌تواند نقطه شروع خوبی برای حرکت باشد.

    سرگذشت شعر در ایران (مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی - 1)
    نویسنده: علی‌اصغر سیدآبادی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 28000 تومان
    تعداد صفحات: 184 صفحه
    شابک: 978-964-369-713-6
    آیا می‌دانید اولین بیت شعر فارسی کدام است؟ آیا با اصطلاح "شعر درباری" آشنا هستید؟ با "شعر نو" و "شعر سپید" چطور؟ در این کتاب، مشابه بقیه کتاب‌های مجموعه "فرهنگ و تمدن ایرانی"، نویسنده تلاش می‌کند تا داستان شعر فارسی را از ابتدا تا امروز با زبانی نیمه‌داستانی و به دور از روش "تاریخ ادبیاتی" که همه با آن آشنا هستیم (!!!) برای خواننده علاقمند روایت کند و به این ترتیب او را با این کهن‌ترین نمود فرهنگی ایرانیان آشنا سازد.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    سرگذشت نقاشی در ایران (مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی - 2)
    نویسنده: پرویز براتی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1400 (چاپ 3)
    قیمت: 48000 تومان
    تعداد صفحات: 168 صفحه
    شابک: 978-964-369-717-4
    مرور تاریخ نقاشی در کتاب با اشاره به نقاشی‌های غارنشینان آغاز شده. هنر در زمان ساسانیان، ایستگاه بعدی این تاریخچه جمع‌وجور است. تا می‌رسیم به ظهور اسلام و تاثیر آن بر این هنر در ایران. مکتب‌های هنری تبریز و اصفهان و وضعیت این هنر در شیراز و هرات فصل‌های دیگر کتاب را به خود اختصاص داده‌اند. تا برسیم به نقاشی دوران قاجار و کار و بار هنرمندان در ایران معاصر.

    چاپ کتاب تمام شده!

    سرگذشت موسیقی در ایران (مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی - 3)
    نویسنده: عزت‌اله الوندی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1401 (چاپ 4)
    قیمت: 60000 تومان
    تعداد صفحات: 120 صفحه
    شابک: 978-964-369-712-9

    چاپ کتاب تمام شده!

    سرگذشت نمایش در ایران (مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی - 4)
    نویسنده: رضا آشفته
    ناشر: افق
    سال نشر: 1399 (چاپ 3)
    قیمت: 48000 تومان
    تعداد صفحات: 128 صفحه
    شابک: 978-964-369-714-3
    اکثر مطالبی که درباره تاریخچه نمایش در ایران در کتاب آمده مربوط به دوران قاجار تا زمان معاصر است. به نظر می‌رسد سابقه چندانی از وضعیت این هنر نمایشی تا قبل از زمان قاجار در دست نیست. به همین خاطر کتاب از فصل سوم "صحنه" را به زمان حکومت ناصرالدین‌شاه می‌برد و از آنجا فصل به فصل وقایع و پیشرفت‌های عمده و موثر بر نمایش در ایران را تا دوران معاصر مرور می‌کند.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    سرگذشت سینما در ایران (مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی - 5)
    نویسنده: گیسو فغفوری
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 120 صفحه
    شابک: 978-964-369-715-0
    در این کتاب 120 صفحه‌ای مطالب با توضیح روزهای اولیه‌ی ورود سینماتوگراف به ایران و تاثیر ایران بر جامعه آن روز آغاز می‌شود. بعد به مرور چند تا از اولین‌ها (اولین سینمای ایران، اولین فیلم ایرانی، ...) پرداخته می‌شود و بعد به موضوع "فیلمفارسی" می‌رسیم! بعد از آشنا شدن با "فیلمفارسی" دیگر شاخه‌ها و گونه‌های مختلف فیلم‌های سینمایی در سینمای ایران معرفی می‌شوند. اینکه سینمای سیاسی از کجا پیدایش شد و سینمای متفاوت یا روشنفکرانه (این روزها بهش می‌گویند "تجربی") چطور جوانه زد. چند فصل آخر کتاب هم به سینمای بعد از انقلاب و ویژگی‌ها و تحولات آن می‌پردازد.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    سرگذشت نجوم در ایران (مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی - 7)
    نویسنده: شکوه حاجی‌نصرالله
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 28000 تومان
    تعداد صفحات: 216 صفحه
    شابک: 978-964-369-834-8
    اولین پدیده‌ای که توجه انسان نخستین را جلب کرد آسمان و ستارگانش بودند. او با دقت، گاه‌شمار (تقویم) را طراحی کرد. آیا می‌دانید با بازسازی نمودار سپهر سماوی در حدود 4000 سال پیش از میلاد، انسان کشف کرد که از کدام ستاره‌ها می‌توان به عنوان نشانه‌های تقویمی استفاده کرد؟ آیا می‌دانید اخترشناسی (دانش نجوم) چگونه از اخترگویی (احکام نجوم یا طالع‌بینی) جدا شد؟ پاسخ این سوال‌ها و صدها سوال دیگر را در کتاب سرگذشت نجوم در ایران بخوانید. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    سرگذشت معماری در ایران (مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی - 8)
    نویسنده: کاوه فولادی‌نسب، مریم کهنسال نودهی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1400 (چاپ 3)
    قیمت: 47000 تومان
    تعداد صفحات: 136 صفحه
    شابک: 978-6900-353-071-
    معماری از مهم‌ترین یادگارهای هر تمدن است و پیدایش آن در ایران به پنج‌هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. معماری ایرانی، همانند تمدن ایرانی، یکی از کهن‌ترین معماری‌های جهان است. تلاش معماران ایرانی برای تجسم‌بخشیدن به اندیشه‌های معنوی، باعث شباهت بناهای ایران در طول تاریخ شده است.
    نویسندگان این کتاب در فصل‌های مختلف آن شیوه‌های مختلف معماری ایرانی را از گذشته‌های دور تا امروز به زبان ساده مرور کرده‌اند.

    چاپ کتاب تمام شده!

    سرگذشت پزشکی در ایران (مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی - 9)
    نویسنده: یاسر مالی، احسان رضایی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 4)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 136 صفحه
    شابک: 978-600-353-072-0
    نویسندگان در این کتاب به مرور پزشکی در ایران از دوران باستان تا زمانه معاصر پرداخته‌اند. آنها بررسی خود را از پزشکی زرتشتی آغاز کرده‌اند و بعد دوران شکوفایی علم و دانش در شهر جندی‌شاپور، تحولات پزشکی با ورود اسلام به ایران، تاثیر کارهای رازی و ابن‌سینا بر پزشکی ایران، پزشکی دوران صفوی و ... بالاخره پزشکی در زمان معاصر را برای خواننده خود تشریح کرده‌اند.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    سرگذشت فرش در ایران (مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی - 10)
    نویسنده: مریم رجبی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 29000 تومان
    تعداد صفحات: 216 صفحه
    شابک: 978-600-353-073-7
    انسان‌های اولیه برای درست کردن بستر خواب، نخست علف به غارهای سنگی‌شان می‌بردند. بعد روش گره زدن را آموختند و سپس با زیر و رو گذاشتن الیاف، حصیر بافتند. ایرانی‌ها نزدیک به پنج‌هزار سال پیش حصیربافی می‌کرده‌اند. آن‌ها وقتی به استحکام الیاف تنیده‌شده بیشتر پی بردند، پارچه و سپس فرش بافتند. باستان‌شناسان نشانه‌ها و ابزارهای بافندگی ایرانیان در عصر مفرغ (نزدیک به چهار هزار و پانصد سال پیش) را یافته‌اند و همین نشان‌دهنده‌ی تاریخ دیرینه‌ی فرش‌بافی در ایران است.
    در این کتاب نویسنده تاریخچه فرش ایران را از زمان تولد آن تا امروز بررسی کرده است.

    چاپ کتاب تمام شده!

    سرگذشت بازیگری در ایران (مجموعه فرهنگ و تمدن ایرانی - 11)
    نویسنده: ابراهیم امینی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1400 (چاپ 2)
    قیمت: 95000 تومان
    تعداد صفحات: 288 صفحه
    شابک: 978-600-353-074-4
    بازیگری چیست و بازیگر کیست؟ به چه کسی می‌گوییم بازیگر؟ این عنوان چه دامنه‌ای را در برمی‌گیرد؟ این‌ها پرسش‌هایی است که در این کتاب پاسخ داده خواهد شد. این اثر به دنبال درک معناهای بازیگری در دوره‌های مختلف است، اینکه مردم هر زمانه به چه کسی بازیگر می‌گفته‌اند. همچنین در این کتاب، تاریخچه‌ای کامل و مفید از فعالیت هنرمندان و بازیگران مطرح ایرانی را در سینما، تئاتر و تلویزیون خواهید خواند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتابهای زیر معرفی شده‌اند: سرگذشت بازیگری در ایران (ابراهیم امینی)، سرگذشت فرش در ایران (مریم رجبی)، سرگذشت پزشکی در ایران (یاسر مالی، احسان رضایی)، سرگذشت معماری در ایران (کاوه فولادی‌نسب، مریم کهنسال نودهی)، سرگذشت نجوم در ایران (شکوه حاجی‌نصرالله)، سرگذشت سینما در ایران (گیسو فغفوری)، سرگذشت نمایش در ایران (رضا آشفته)، سرگذشت نقاشی در ایران (پرویز براتی)، سرگذشت شعر در ایران (علی‌اصغر سیدآبادی)، سرگذشت موسیقی در ایران (عزت‌اله الوندی)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است