شناسنامه کتاب

    در دفاع از یک آموزش لیبرال (In Defense of a Liberal Education)
    نویسنده: فرید زکریا (Fareed Zakaria)
    ترجمه: مظفر رویایی، مرضیه شریعتی
    ناشر: بوتیمار
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 15500 تومان
    تعداد صفحات: 180 صفحه
    شابک: 978-600-404-120-1
    تعداد کسانی که تاکنون کتاب را دریافت کرده‌اند: 3 نفر
    این روزها همه در ایالات متحده (و دیگر کشورهای جهان) در به در به دنبال تحصیل و کسب مدرکی مهندسی و مرتبط با فناوری‌های روز دنیا هستند. به همین دلیل اقبال به رشته‌های "آموزش لیبرال" (رشته‌های علوم انسانی مثل ادبیات و فلسفه، علوم طبیعی مثل ریاضیات و فیزیک و ...) بسیار کاهش یافته است. اما آیا این تحول مسیر درستی را طی می‌کند.
    نویسنده کتاب معتقد است که دست‌کم برای ایالات متحده، چنین رویکردی به آموزش و تحصیل مسیر صحیحی نیست. او دلایل خود را برای اثبات این موضوع در این کتاب مطرح کرده است.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "اگر می‌خواهید این روزها زندگی خوبی داشته باشید، خودتان می‌دانید باید چه کار کنید. نخست وارد دانشگاه شوید، سپس دانشگاه را ترک کنید. روز را صرف یادگیری علوم کامپیوتر کنید و شب را به برنامه‌نویسی بگذرانید. یک شرکت فناوری تاسیس کنید و به عموم سهم دهید. این رویای جدید آمریکایی‌ها است. اگر آن‌قدرها جسور نیستید، می‌توانید در رشته‌ی مهندسی برق تحصیل کنید.
    آنچه نباید انجام دهید مطالعه‌ی هنرهای آزاد است. در سراسر دنیا ایده‌ی آموزش لیبرال مختص به دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکایی است. اما در خود آمریکا، آموزش لیبرال، از دور خارج شده است.
    در عصری که مشخصه‌های آن فناوری و جهانی‌شدن است، همه در مورد یادگیری مهارت صحبت می‌کنند. سیاستمداران، تجار و حتی بسیاری از مدرسان، یادگیری مهارت را تنها راه برای رقابتی ماندن ملت می‌دانند. آن‌ها مصرانه از دانشجویان می‌خواهند که رویاپردازی را کنار بگذارند و شروع به فکر کردن درباره‌ی مهارت‌هایی کنند که عملا در محیط کار نیاز دارند. جستجوی بی‌هدف و بدون برنامه در عرصه دانش مانند راهی می‌ماند که به ناکجاآباد ختم می‌شود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

     

     

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است