شناسنامه کتاب

    طب و داروهای سنتی (جلد 1)
    نویسنده: لطفعلی بریمانی
    ناشر: گوتنبرگ
    سال نشر: 1392 (چاپ 4)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 608 صفحه
    شابک: 978-964-7619-11-0
    تعداد کسانی که تاکنون کتاب را دریافت کرده‌اند: 5 نفر
    این کتاب جلد اول از یک مجموعه چهار جلدی است که هریک از مجلدات بصورت جداگانه به فروش می‌رسند (جلدهای بعدی این مجموعه به "نسخه‌های سنتی"، "داروهای سنتی" و "فرهنگ داروهای سنتی" می‌پردازند).
    در این مجلد که شامل بیست فصل (باب) است، بیماری‌ها و مشکلات سلامتی به تفکیک موضوع در هر فصل آمده. باب یکم کتاب با عنوان "جراحات" به اینگونه صدمات می‌پردازد و در فصل‌های بعد به ترتیب "گوش و دستگاه شنوائی"، "دستگاه بویایی"، "دستگاه بینایی"، "بیماری‌های دندان"، "دستگاه گوارش، دهان و گلو" و ... تا "زهرخوردگی" در باب شانزدهم مورد بررسی قرار می‌گیرد. چهار فصل انتهایی کتاب به موضوعاتی همچون "روش داغ کردن - فصد و حجامت"، "اصطلاحات و نظریات قدما درباره اندام‌های بدن"، "در امور مسافران" و "تعریف دانش پزشکی از نگاه پزشکان گذشته" پرداخته‌اند.
    در دیباچه کتاب آمده: "... ما در این مجموعه، آنچه از کتاب "تحفه حکیم" مومن تالیف محمد مومن حسینی و نسخه‌های "میرمحمد زمان تنکابنی دیلمی" گرفته شده و آنچه از کتاب "تذکره‌الالباب" مشهور به "جامع انطاکی"، که شیخ داود انطاکی بعد از جامع بغدادی تالیف نموده و آنچه از ابن‌تلمیذ مولف "مغنی" و "منصف شامل" و "کامل‌الادویه" و "جامع‌الادویه امین‌الدوله" و هر چه از کتب معتبر مانند "قانون" و معالجات بقراطی و "اختیارات" و "حاوی کبیر" و صغیر و "شفاءالاسقام" و ... برداشت شده گردآورده‌ام ..."
    فصل دوم کتاب با توضیحی درباره "فضیلت شنوایی" با این جملات آغاز می‌شود:
    "باید دانست که گوش آلتی عزیز است و راه دانش و علم آموختن است و شرف و فضیلت مردم بود بر دیگر جانوران به سبب علم و بدین معنی است که آلت سمع و شنوایی را بر آلت بینایی و بصر و بویایی (شم) فضل و برتری است و جهت فضیلات بر این است که هر که از مادر کر زاید لال بماند از بهر آن که چون سخن نشنود نتواند آموخت (خوشبختانه امروز با پیشرفت دانش و علم پزشکی کرها می‌توانند علم بیاموزند و برای جامعه سودمند باشند) ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

     

     

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است