شناسنامه کتاب

    بازجویی از صدام: تخلیه اطلاعاتی رئیس‌جمهور (Debriefing the President: The Interrogation of Saddam Hussein)
    نویسنده: جان نیکسون (John Nixon)
    ترجمه: هوشنگ جیرانی
    ناشر: کتاب پارسه
    سال نشر: 1398 (چاپ 13)
    قیمت: 34000 تومان
    تعداد صفحات: 243 صفحه
    شابک: 978-600-253-277-0
    تعداد کسانی که تاکنون کتاب را دریافت کرده‌اند: 12 نفر
    امتیاز کتاب: (3.75 امتیاز با رای 4 نفر)
    در دسامبر سال 2003، نیروهای ارتش ایالات متحده، صدام حسین رئیس جمهوری عراق را در نزدیکی زادگاهش تکریت دستگیر کردند.
    جان نیکسون، تحلیلگر ارشد سیا، سال‌های متمادی درباره دیکتاتور عراق مطالعه کرده بود. وقتی از او خواسته شد تا کار تعیین هویت صدام را انجام بدهد، نیکسون پس از بررسی زخم‌ها و نشانه‌هایی در بدن وی، سوال‌هایی از صدام پرسید که فقط او می‌توانست به آن‌ها پاسخ بدهد. قطعا این مرد خود صدام بود ولی نیکسون در هفته‌های بعد به این نتیجه رسید که هم خودش و هم آمریکا، عمیقا درباره صدام حسین گمراه شده بودند.
    کتاب تصویری بی‌طرفانه از یکی از قدرتمندترین حاکمان بدنام عصر ما به دست می‌دهد. نیکسون نخستین کسی بود که در جلساتی متعدد از صدام بازجویی کرد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "روز 13 دسامبر 2003، هشت هفته بود که در عراق به‌سر می‌بردم. هوا در طول روز مطبوع بود - بین 21 تا 24 درجه سانتیگراد - ولی شب‌ها بسیار سرد و اغلب بارانی بود. غیرعادی نبود که صبح از خواب برخیزم و ببینیم که در محوطه محل زندگی‌مان در منطقه سبز چند متر آب جمع شده است. محافظان ما آن روز سرانجام تخته‌های چوبی را به عنوان پل روی زمین قرار دادند تا محوطه را خشک کنند، راهی به سوی -------، ساختمانی در مقر سیا، باز کردند که ماموریت محرمانه خود را آنجا انجام می‌دادیم و رایانه‌هایمان نیز آنجا بود.
    من به عنوان تحلیلگر در پایگاه سیا در بغداد کار می‌کردم. کارم این بود که به افسران سیا و واحدهای ویژه ارتش کمک کنم تا افراد را برای دستگیری شناسایی کنند و به این ترتیب می‌توانستیم برای کسب اطلاعات باارزش از آن‌ها بازجویی کنیم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

     

     

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است