شناسنامه کتاب

    ایرانی بودن و ایرانی بهتری شدن
    نویسنده: مهران افشاری (به کوشش و گزینش)
    ناشر: جهان کتاب
    سال نشر: 1401 (چاپ 3)
    قیمت: 120000 تومان
    تعداد صفحات: 291 صفحه
    شابک: 978-600-6732-93-0
    تعداد کسانی که تاکنون کتاب را دریافت کرده‌اند: 8 نفر
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    ... در یکصد سال اخیر برخی از ادیبان و فرهیختگان ایرانی که صاحب قلم بوده و فارسی را درست و رسا و زیبا می‌نوشته‌اند و با فرهنگ غرب هم خوب آشنایی داشته‌اند، درباره اینکه هویت ایرانی چیست، ما مردم ایران چه خصوصیات اخلاقی و رفتاری داریم که بعضا پسندیده نیست و باید اصلاح شود، و راه سعادت ایران و ایرانی چیست، مقاله‌هایی خواندنی نوشته‌اند که امروزه برای ایرانیان بسیار آموزنده است. خواندن این مقاله‌ها و سپس اندیشیدن درباره آنها ایرانیان را یاری می‌رساند تا بدانند هویت ایرانی و شاخصه‌های ایرانی بودن چیست و فرهنگ ایران چه ویژگیهایی دارد و چه کار باید کرد تا فرهنگ ما پیشرفت کند و کشوری مترقی و مردمی سعادتمند داشته باشیم.
    کتاب مجموعه‌ای است از بیست مقاله از نویسندگانی همچون پرویز ناتل خانلری، مجتبی مینوی، عبدالحسین زرین‌کوب، شاهرخ مسکوب و ...
    مقاله "گفتار یا کردار" به قلم پرویز ناتل خانلری با این جملات آغاز می‌شود:
    "این روزها بازار "میهن‌پرستی" از نو رونق گرفته است. کسانی که تا چندی پیش، چون هنوز وضع را ناپایدار می‌دیدند به احتیاط رفتار می‌کردند و مترصد بودند که از میان سیاستهای مختلف هرکدام پیروز شد خود را به آن ببندند، اکنون چون کار یک‌رویه شده است، در دلیری خطری نمی‌بینند و چون ضرر جانی و مالی در پیش نیست و احتمال نفع هست، دلیرانه آماده فداکاری در راه میهن شده‌اند!
    آنچه مایه نومیدی است آن است که این فداکاران نه همان فداکاری، بلکه اصلا کاری نمی‌کنند و اگر می‌کنند جز جست‌وجوی سود شخصی و آنی نیست. اگر خطری که هستی ما را تهدید می‌کند مرتفع شده بود شاید زیان این سهل‌انگاری اندک می‌بود. اما خطر هنوز همچنان برجاست و ما تسکین آنی درد را با قلع فساد اشتباه کرده، سرمست شده‌ایم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

     

     

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است