لباس نو برای هری پاتر بعد از 15 سال!

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    چند روز پیش، صبح قبل از رفتن به سر کار سری به کتابفروشی محله زدم. مطابق معمول اغلب "اول وقت‌"ها آقا یونس هم با موتورش رسیده بود و مشغول یادداشت کردن سفارش‌های کتابفروش محله بود. همینطور که مشغول بررسی کتاب‌های روی پیشخوان بودم، چشمم افتاد به چاپ جدید یکی از کتاب‌های مجموعه هری پاتر که با طرح جلد جدید تازه به مغازه رسیده بود. کتابفروش محل با حفظ سمت ناشر هم هست و انتشار یکی از معروف‌ترین ترجمه‌های مجموعه هری پاتر جزو فعالیت‌های انتشارات او به حساب می‌آید. مدتی بود که بحث تغییر روی جلدهای هری پاترها را مطرح کرده بود و هروقت هم که صحبتش می‌شد خیلی در این باره هیجان‌زده به نظر می‌رسید. حالا آن روز صبح اولین عنوان از کتاب‌ها با طرح جلد جدید از صحافی رسیده بود و دیگر می‌شد عملا لباس جدید را بر تن کتاب دید.

    صحبت طرح جلدهای جدید که پیش آمد آقا یونس که در جمع ما به نوعی نماینده توزیع‌کنندگان کتاب به حساب می‌آمد و احتمالا نقطه‌نظرات طیف سنتی بازار نشر را منعکس می‌کرد (!!!) خنده‌ای کرد و گفت اتفاقا چند روز پیش "با بچه‌ها" صحبت این طرح جلدهای جدید بوده و آنها همگی متفق بوده‌اند که طرح جلدهای قبلی بهتر هستند و احتمالا این طرح‌های جدید به خوبی اون قبلی‌ها "جواب نخواهد داد!" کتابفروش محل هم از موضع دفاع معتقد بود که این طرح‌ها به خوبی همان قبلی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند و فقط کمی زمان لازم دارند تا در بازار جا بیافتند و خریداران با آن آشنا شوند و خو بگیرند.

    در میانه این بحث "سنت و مدرنیته" من مانده بودم که طرف کدام جبهه را بگیرم. راستش را بخواهید من هیچوقت طرفدار طرح جلدهای قدیمی کتابهای هری پاتر نبودم. همیشه به نظرم خیلی شلوغ می‌رسیدند و فضای طرح‌ها هم آنطور که باید و شاید حس و حال داستان‌ها را منعکس نمی‌کردند. از این نقطه‌نظر به نظرم طرح‌های جدید خیلی پخته‌تر، دلچسب‌تر و "هنری"تر هستند.

    در سوی دیگر اما آقا یونس ایستاده بود. نماینده‌ای از گروهی که بازار را "می‌گردانند" و حتی اگر فکر کنیم که این گروه خودشان چندان اهل کتاب و مطالعه نیستند، نمی‌شود از یاد برد که به هر حال "آقا یونس‌"ها کار و زندگی‌شان کتاب است و مطمئنا هم خیلی بیشتر و بهتر از من "کتاب می‌فروشند". پس به این سادگی‌ها نمی‌شود با عینک "زیبایی‌شناسانه" برای طرح‌های جدید هورا کشید و مطمئن بود که این طرح‌ها بهتر از آن قبلی‌ها "جواب می‌دهند".

    داشت دیرم می‌شد و باید می‌زدم بیرون. بنابراین برای آنکه میانه بحث را گرفته باشم گفتم که این طرح جلدها احتمالا با گروه سنی بالاتری ارتباط برقرار می‌کنند و شاید به این ترتیب طیف سنی خریداران و خوانندگان هری پاتر در سال‌های آینده کمی جابجا شود. الان که می‌خواستم این یادداشت را بنویسم رفتم و دیدم که کتابفروش محل اولین چاپ از اولین کتاب هری پاتر را در سال 1379 منتشر کرده. به نوعی این ترجمه‌ها با آن طرح جلدهای قبلی 15 سال در این بازار دوام آوردند و هر سال یک یا دو چاپ از هرکدام‌شان به فروش رفته است. نسل اولی که این کتاب‌ها را خوانده‌اند حالا دیگر یواش یواش سی سال‌شان شده (یا بزودی می‌شود). خدا را چه دیدید شاید وسوسه شدند که یکبار دیگر این کتاب‌ها را با لباس جدیدی که برتن‌شان شده دوباره از اول بخوانند!

     

    روی جلد هری پاتر و سنگ جادو با طرح قدیم
    طرح روی جلد جدید هری پاتر و سنگ جادو
    طرح روی جلد قبلی هری پاتر و زندانی آزکابان
    طرح روی جلد جدید هری پاتر و زندانی آزکابان

    نظرات درباره اين مطلب  

    #3 فروغ 1401-07-06 20:27
    لطفا طرح قدیمی رو موجود کنید
    من این طرح جدید رو اصلا حاضر نیستم بخرم
    نقل قول کردن
    #2 زیبامهر 1401-02-26 17:35
    واقعا این طرح های جدید خیلی خیلی چیپ و مسخره ان
    من در به در دنبال طرح های قدیم هستم ولی متاسفانه به جز دو جلد اول قسمت 5 دیگه هیچکدوم و نتونستم پیدا کنم
    ممنون میشم اگر کسی داره بهم بگه
    تلگرام: zibamehr
    اینستا: zibamehrm
    نقل قول کردن
    #1 محمد طبسی 1399-05-09 03:09
    من این مجموعه رو دوبار وقتی بچه بودم سال۸۶ ۸۷ از دوستم قرض گرفتم و خوندم و واسم نوستالژیکه. بعد از مدت ها هوس کردم بخاطر علاقه خاصی ک ب این کتاب ها دارم تو سن ۲۴ سالگی مجموعه شو ب طور کامل بخرم با اینکه میدونستم باید گرون شده باشه. رفتم کتابفروشیو گفتم ترجمه ویدا اسلامیه میخوام. کتاب طرح جدید رو بهم داد. گفتم این ن جلد قدیمیشو میخوام گف جدیدا اینجوری میزنن. الان یک هفته ست ک هر روز دارم تو نت سرچ میکنم تو شبکه های اجتماعی میگردم ب این امید ک شده دست دوشو بخرم ولی جلد قدیمیش باشه. تو شبکه های اجتماعی افراد دیگه ای هم مث خودم پیدا کردم ک ب شدت بابت این موضوع شاکی بودن و دنبال جلد قدیمی بودن.
    بعلاوه اینکه طرح جدید بسیار زشت و چیپه. انگار بقال سر کوچمون با فتوشاپ طراحیش کرده. کاش لااقل جلد نسخه های خارجیش ک خیلی خوشگله رو کپی میکردن میدادن باز ما راضی تر بودیم.
    خواهش میکنم اگ جلد قدیمشو دارین یا میتونین واسم پست کنین (همه هزینه هاش با خودم) بفرستین برام.
    سپاسگزارم.
    اینم آیدی اینستاگرامم: mohamad_tbs
    نقل قول کردن

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است