کتاب‌های آگاتا کریستی

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 1 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    چند روزی است که اطلاعات کتاب‌هایی را که از آگاتا کریستی در "قفسه‌هایمان" داشتیم روزآمد کرده‌ام. بعضی‌هایشان چاپ جدید شده‌اند (و بالطبع قیمت‌شان افزایش یافته. این روزها مگر چیزی هم هست که ارزان بشود!؟) بعضی‌ها هم فعلا چاپ‌شان تمام شده و تهیه آنها میسر نیست.

    در این مدت، برای آنکه صفحه این ملکه جنائی‌نویسان جهان را در وب سایت جدیدمان منتشر کنم، در این فکر بودم که درباره او و کتاب‌هایش برایتان چه بنویسم (دلم نمی‌خواست همان مطلب قبلی را اینجا Copy و Paste کنم). یادم آمد که زمانی جایی در نوشته‌های قدیمی‌تر جیره‌کتاب به پر و پای داستان‌ها و نویسندگان ایرانی پیچیده بودم و در آنجا سرکوفت کتاب‌های پلیسی آگاتا کریستی را زده بودم که: "... کتاب‌‌های آگاتا کریستی به نظر من شاهکار شخصیت‌پردازی و صحنه‌آرائی ادبی هستند. لرد زن‌باره‌ی در شرف ورشکستگی، پیشکار عصا قورت‌داده‌ی وفادار به آریستوکراسی انگلیسی، کارمند دون‌پایه دولتی‌ای که همه عمرش در حسرت امکانات زندگی اغنیا به سر برده و ... صدها شخصیت ریز و درشت دیگری که همه و همه در کتاب‌های آگاتا کریستی به بهترین شکل جان می‌گیرند. به اینها اضافه کنید فضاسازی قصرها و قلعه‌ها، روستاها و اجتماعات دهاتی انگلیس، و ده‌ها صحنه دیگری را که کریستی در داستان‌هایش برایمان به خوبی تشریح می‌کند. اما همه اینها در خدمت یک "داستان" به کار گرفته می‌شوند (آن داستان هم معمولا این است که جسدی پیدا شده و قهرمان ما باید قاتل را پیدا کند!) و همین دینامیک داستان‌های کریستی را تضمین می‌کند. اینکه هر کتاب‌اش را تا آخر بخوانی تا ببینی که فرجام کار چیست. در مقام قضاوت ممکن است بعضی از کتاب‌های آگاتا کریستی را بیشتر دوست داشته باشیم یا بعضی دیگر را کارهای ضعیف‌تر او بدانیم، اما در هیچ کتاب‌اش نمی‌توانیم او را متهم کنیم که "داستانی برای روایت ندارد!" "

    دیدم هرچه هست آن زمان در این چند جمله آورده‌ام. اینکه کتاب‌های آگاتا کریستی واقعا "خواندنی" هستند. نه از آن نوع "کتاب‌هایی که نشود زمین‌شان گذاشت"، اما از آن نوع که آهسته و پیوسته می‌خوانیمش و در ماجراهای داستان و فضاسازی‌های نویسنده غرق می‌شویم.

    بعضی‌ها "داستان پلیسی" خواندن را مطالعه‌ی سطح پایین و کتاب‌های کارآگاهی را نوعی ادبیات کم‌ارزش می‌دانند. بگذریم که شهرت و آوازه آگاتا کریستی به تنهایی پاسخ دندان‌شکنی به این ادعاهاست (مگر می‌شود نویسنده‌ای اینقدر خواننده و طرفدار داشته باشد و بتوانی آثارش را کم‌ارزش بدانی!) با این‌حال اگر هنوز کتابی از او نخوانده‌اید می‌توانید خواندن یکی از آثارش را آزمایش کنید و بعد خودتان نظر بدهید که نسبت کتاب‌های این بانوی جنائی‌نویس با ادبیات چقدر نزدیک یا دور است!

     

    قتلهای الفبایی
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: محمدعلی ایزدی
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1401 (چاپ 8)
    قیمت: 79000 تومان
    تعداد صفحات: 282 صفحه
    شابک: 978-964-363-579-4
    امتیاز کتاب: (4.7 امتیاز با رای 3 نفر)
    نامه‌ای از شخصی ناشناس به دست هرکول پوآرو می‌رسد و به او می‌گوید که در روز بیست و یکم ماه منتظر یک معمای جدید باشد. اسکاتلندیارد نامه را جدی نمی‌گیرد اما صبح روز بیست و دوم خبر می‌رسد که آلیس آشر در انداور با بیرحمی به قتل رسیده و یک نسخه از راهنمای الفبایی قطارهای مسافربری با صفحات باز روی پیشخوانی در نزدیکی جنازه پیدا شده.
    یک ماه بعد پوآرو نامه نگران‌کننده دیگری دریافت می‌کند که در آن نوشته شده منتظر قتلی در بکستونان‌سی باشد. همان‌طور که در نامه پیش‌بینی شده، جسد الیزابت "بتی" برنارد در بکستونان‌سی پیدا می‌شود. این بار هم راهنمای الفبایی حرکت قطارها در نزدیکی جسد قرار دارد. قتهای دیگری روی می‌دهد و پوآرو تصمیم می‌گیرد قاتل زیرک و مغرور را گیر بیندازد …

    "قتلهای الفبایی" که از بهترین و موفق‌ترین رمانهای کریستی و معمایی واقعی برای کارآگاه بلژیکی است، قاتل زنجیره‌ای نادری را معرفی می‌کند که اخلاق منحط و خیلی کثیفی دارد. همان‌طور که در صفحات آغازین خود رمان توضیح داده شده، عنوان رمان از راهنمای الفبایی حرکت قطارهای مسافربری گرفته شده که کتابچه معروفی است که شرکت قطارهای بریتانیا نشر داده و حاوی فهرست الفبایی ایستگاه‌های حرکت قطار است.

    چاپ کتاب تمام شده!

    قتل در قطار سریع‌السیر شرق
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: محمد گذرآبادی
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1401 (چاپ 15)
    قیمت: 128000 تومان
    تعداد صفحات: 279 صفحه
    شابک: 978-964-363-601-2
    امتیاز کتاب: (4.6 امتیاز با رای 7 نفر)
    هرکول پوآرو در هنگام سیاحت در ترکیه با تلگرافی به لندن احضار می‌شود. او به سختی در یکی از کوپه‌های واگن تخت‌خواب‌دار قطار سریع‌السیر شرق جایی پیدا می‌کند و به سمت لندن به راه می‌افتد.
    در قطار پوآرو هم‌سفرانش را زیر نظر می‌گیرد و بلافاصله متوجه می‌شود که افرادی که در واگن او هستند، جمع ناهمگونی را تشکیل می‌دهند. در واقع از تمام طبقات اجتماعی نماینده‌ای در داخل این واگن وجود دارد، ولی کسی که بیشتر از بقیه توجهش را جلب می‌کند ساموئل راچت، یک تاجر خیر آمریکایی است که از چشمانش پیداست آن‌طور که وانمود می‌کند، آدم خیرخواه و خوبی نیست. خود راچت هم به پوآرو نزدیک می‌شود و اظهار علاقه می‌کند که او را به سمت محافظ خود استخدام کند. پوآرو پیشنهاد او را نمی‌پذیرد، صرفا به این دلیل که از قیافه راچت خوشش نمی‌آید و …

    "قتل در قطار سریع‌السیر شرق" در بین آثار کریستی، به غیر از "قتل راجر آکروید" بیشترین تعداد خواننده‌ها را داشته است. جالب اینکه امروز اشتهار کتاب بیشتر به خاطر فیلمی است که در 1974 به همین نام از روی آن ساخته شد.

    چاپ کتاب تمام شده!

    قتل راجر آکروید
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1402 (چاپ 13)
    قیمت: 188000 تومان
    تعداد صفحات: 304 صفحه
    شابک: 978-964-363-556-5
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 7 نفر)
    اهالی روستای کوچک "کینگز آبوت" همه از مرگ خانم فرارز حرف می‌زنند که یکی از بیماران دکتر جیمز شپارد بوده. خانم فرارز ظاهرا به علت مصرف بیش از اندازه ورونال فوت کرده و بسیاری از اهالی روستا از جمله کارولین، خواهر فضول جیمز، معتقدند که خانم فرارز چون شوهرش را با آرسنیک به قتل رسانده، دچار عذاب وجدان شده و خودکشی کرده. خانم فرارز قرار بوده پس از گذشت مدتی از برگزاری مراسم عزاداری شوهرش، با جوان شایسته‌ای به نام راجر آکروید ازدواج کند.
    دکتر شپارد با یکی از همسایه‌هایش به نام هرکول پوآرو درباره‌ی این مسائل صحبت می‌کند. پوآرو بلژیکی است و قبلا کارآگاه بوده و حالا بازنشسته شده و اوقاتش را به کشت کدو مسمایی می‌گذراند.
    شب بعد دکتر شپارد برای شام به منزل راجر آکروید دعوت می‌شود و پس از شام آکروید نزد او اعتراف می‌کند که از مرگ خانم فرارز عذاب وجدان دارد. شپارد از آکروید جدا می‌شود و به خانه برمی‌گردد. ولی هنوز یک ساعت نگذشته که دوباره به خانه آکروید احضار می‌شود …

    آگاتا کریستی اگر هم قبل یا بعد از نگارش "قتل راجر آکروید" داستان پلیسی دیگری ننوشته بود، باز هم به خاطر این اثر جایگاه مهمی در تاریخ داستان‌های پلیسی داشت. "قتل راجر آکروید" به قواعد مرسوم و دیرپای قصه‌های جنایی پشت کرده و از این لحاظ بین خوانندگان و کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد. کریستی در زندگی‌نامه‌اش به این اختلاف‌نظرها اعتراف کرده و نوشته است: "خیلی‌ها معتقدند "قتل راجر آکروید" تقلب است، ولی اگر داستان را با دقت بیشتری بخوانند می‌بینند که اشتباه می‌کنند. انحرافات زمانی مختصری که در داستان وجود دارد، بخوبی در جملات دوپهلو نشان داداده شده".

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    ماجرای اسرارآمیز در استایلز
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: رویا سعیدی
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1402 (چاپ 8)
    قیمت: 138000 تومان
    تعداد صفحات: 288 صفحه
    شابک: 978-964363-169-7
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    کاپیتان آرتور هستینگز که هنوز از جراحتی که در جنگ دیده بهبود نیافته و در حال گذراندن مرخصی استعلاجی است، از یکی از دوستانش به نام جان کاوندیش نامه‌ای دریافت می‌کند که او را دعوت می‌کند تا دوره نقاهت خود را در استایلز کورت بگذراند. هستینگز پس از ورود به استایلز با بقیه اعضای خانواده کاوندیش آشنا می‌شود. از جمله، امیلی که خانم خانه و نامادری جان و لارنس کاوندیش است و جان و لارنس برای تامین معاش کاملا وابسته به او هستند.
    امیلی درگیر بعضی فعالیتهای بشردوستانه است و یکی از این فعالیتها این است که به پناهندگان جنگی و از جمله گروهی از بلژیکی‌ها کمک می‌کند. هستینگز یکی از این پناهندگان را از قبل می‌شناسد. او، کارآگاه معروف، هرکول پوآرو است …

    "ماجرای اسرارآمیز در استایلز" اثر به یادماندنی و مهمی است، چون اولین کتابی است که کریستی نوشته و اولین باری است که پوآرو، کارآگاه بلژیکی به خواننده معرفی می‌شود. کریستی نگارش این کتاب را در 1916 در بحبوحه جنگ جهانی اول آغاز کرد. در آن سالها در داروخانه‌ای در یک بیمارستان کار می‌کرد و در اوقات فراغتش روی این کتاب کار می‌کرد و سعی می‌کرد به این پرونده پیچیده و کارآگاه عجیب و غریب حیات ببخشد. کریستی پس از پایان نگارش کتاب آن را برای شش ناشر مختلف ارسال کرد و همه آنها کتاب را رد کردند. تا اینکه بالاخره انتشارات Bodley پذیرفت تا کتاب را با شرایطی نه چندان منصفانه منتشر کند. از انتشار کتاب تنها 25 پوند عاید کریستی شد.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    جسدی در کتابخانه
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: مجتبی عبدالله‌نژاد
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1400 (چاپ 8)
    قیمت: 58000 تومان
    تعداد صفحات: 220 صفحه
    شابک: 978-964-363-581-7
    امتیاز کتاب: (3.3 امتیاز با رای 4 نفر)
    صبح اول وقت خدمتکار گوسینگتونهال در سنت‌ماری مید وارد اتاق کلنل بانتری و همسرش می‌شود و به آنها خبر می‌دهد که در کتابخانه یک جنازه پیدا شده. زن و شوهر ابتدا باورشان نمی‌شود اما بعد که کلنل از پله‌ها پایین می‌رود می‌بیند که جلو شومینه در کتابخانه جنازه زن جوانی با موهای بور و لباس شب بر روی زمین افتاده است.
    خانم بانتری با بهترین کسی که برای رسیدگی به مسئله قتل می‌شناسد، یعنی خانم مارپل تماس می‌گیرد. خانم مارپل که "در کار جنازه و این جور چیزها" خیلی وارد است، به گوسینگتونهال می‌آید و به شیوه آرام و پیگیر خودش ماجرا را دنبال می‌کند …

    در "جسدی در کتابخانه"، خانم مارپل پس از دوازده سال و از زمان "قتل در خانه کشیش"، دوباره وارد داستان می‌شود. کریستی به نوشته‌ی زندگی‌نامه‌اش این کتاب را در سالهای اول جنگ جهانی دوم نوشت که لندن زیر بمباران لوفتوافه بود و آلمانیها امیدوار بودند با پشتوانه این بمبارانها لندن را اشغال کنند. کریستی در مصاحبه‌ای در مجله لایف اعلام کرده که بخش آغازین "جسدی در کتابخانه" جزو بهترین نوشته‌های اوست.

    چاپ کتاب تمام شده!

    خانه وارونه
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: محمود حبیبی
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1401 (چاپ 6)
    قیمت: 84000 تومان
    تعداد صفحات: 274 صفحه
    شابک: 978-964-363-523-7
    امتیاز کتاب: (4.6 امتیاز با رای 5 نفر)
    جنازه آریستید لئونیدر در عمارت بزرگی با اسکلت چوبی و سقف شیروانی در حومه لندن پیدا می‌شود. در سالهای آخر جنگ جهانی دوم آگهی درگذشتش در روزنامه‌ای در مصر چاپ می‌شود و چارلز هیوود این خبر را می‌خواند و موضوع را به زن مورد علاقه‌اش، سوفیا لئونیدر که نوه آریستید است اطلاع می‌دهد. چارلز و سوفیا هر دو در مصر اقامت دارند و قرار می‌گذارند بعد از اینکه به انگلستان باز گشتند، دوباره همدیگر را ببینند. اتفاقا مامور تحقیق در مرگ مرموز آریستید، سر آرتور هیوود، پدر چارلز و معاون رییس اسکاتلندیارد است.
    سر آرتور به این نتیجه رسیده که آریستید به قتل رسیده. بیشتر اعضای خانواده برای قتل آریستید انگیزه کافی داشته‌اند. چارلز برای تحقیقات بیشتر و دقیق‌تر در مورد این قتل قبول می‌کند که وارد خانواده لئونیدر شود و بین آنها برای خود جایی باز کند و تحقیقات را از داخل خانه دنبال کند. پاسخی که برای معمای قتل آریستید پیدا می‌شود، همه را غافلگیر می‌کند.

    آگاتا کریستی در سپتامبر 1970 در مصاحبه‌ای با نشریه دیلی‌میل در پاسخ به این سوال که آیا کار مورد علاقه‌اش "سه موش کور" است، جواب داد، خیر، کار مورد علاقه من "خانه وارونه" است. پس از آن باز در زندگینامه‌اش به این نکته اشاره کرد و "خانه وارونه" را در کنار "مصیبت بی‌گناهی" در فهرست کارهای مورد علاقه‌اش ذکر کرد.

    چاپ کتاب تمام شده!

    شب بی‌پایان
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: مجتبی عبدالله‌نژاد
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1402 (چاپ 8)
    قیمت: 148000 تومان
    تعداد صفحات: 284 صفحه
    شابک: 978-964-7100-48-9
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 3 نفر)
    مایکل روجرز که راننده تاکسی است، از عمارتی قدیمی متعلق به دوره ویکتوریا به نام تاورز که به مزایده گذاشته شده، دیدن می‌کند. چیزی که برای او جالب است و مجذوبش شده، نه خود عمارت که زمین‌های اطراف آن است که "کولی‌آباد" نام دارد و بین مردم شایع است که کولیها آن را نفرین کرده‌اند. مایکل بی‌اعتنا به این هشدارها آرزو می‌کند که کاش عمارت تاورز متعلق او می‌بود. او عاقبت با دختر زیبایی به اسم الی گودمن آشنا می‌شود که وارث ثروت هنگفتی شده و مقل خود مایکل به کولی‌آباد علاقه نشان می‌دهد.
    مایکل و الی خیلی زود عاشق هم می‌شوند و ازدواج می‌کنند، مدت کوتاهی بعد از آن، کولی‌آباد را می‌خرند و معمار برجسته‌ای به اسم سانتونیکس را استخدام می‌کنند تا در کولی‌آباد برای آنها عمارتی رویایی بسازد. اما با تحریک حسادت بقیه و وقوع اتفاقاتی که در ظاهر نتیجه نفرینی است که پشت سر کولی‌آباد وجود دارد، این زندگی رویایی عاقبت شومی پیدا می‌کند.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    جنایت خفته
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: گلرخ سعیدنیا
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1397 (چاپ 7)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 258 صفحه
    شابک: 978-964-7100-57-1
    امتیاز کتاب: (4.2 امتیاز با رای 6 نفر)
    گواندا رید و شوهرش جایلز رید که سه ماه است ازدواج کرده‌اند تصمیم دارند از نیوزلند به انگلستان بروند. جایلز که دارد کارهایش را در نیوزلند تمام می‌کند، گواندا را پیشاپیش می‌فرستد که خانه مناسبی در انگلستان پیدا کند. گواندا به ویلای کوچکی متعلق به دوره ویکتوریا به نام هیلساید برمی‌خورد که برای فروش گذاشته شده و این ویلا را می‌خرد.
    بعد از خرید ویلا اتفاقات عجیبی برای گواندا رخ می‌دهد و او چیزهایی را در ویلا کشف می‌کند که انگار قبلا از وجودشان خبر داشته. دری مخفی شده در بخشی از خانه، طرحی از کاغذ دیواری که حالا زیر کاغذ دیواری‌های جدید ویلا مخفی شده و …
    گویاندا از این اتفاقات ترسیده و نگران می‌شود. تصمیم می‌گیرد مدتی از خانه دور شود به همین دلیل به دعوت ریموند وست و همسرش جوآن که از دوستان جایلز هستند به لندن می‌رود. گواندا به اتفاق میزبانانش و خاله ریموند که پیرزن جالبی به نام جین مارپل است به تماشای نمایشنامه‌ای به نام دوشس دالفی می‌روند. اما در صحنه پایانی نمایش وقتی یکی از بازیگران جمله‌ای را بر زبان می‌آورد گواندا یکباره فریادی می‌کشد و از سالن بیرون می‌رود …

    "جنایت خفته" آخرین رمان خانم مارپل است که از کریستی منتشر شد. کریستی "جنایت خفته" را تقریبا زمانی نوشت که "پرده" را به نگارش درآورد، یعنی در طی سالهای جنگ جهانی دوم که واقعا نگران بود در حملات هوایی ارتش آلمان جانش را از دست بدهد. کریستی نسخه دستنویس این رمان را هم مثل "پرده" که درباره پوآرو بود نزد بانکی به امانت گذاشت و تا سه دهه بعد در بانک بود. در "جنایت خفته" از شیوه روایی خاصی استفاده شده که کریستی در رمانهای دیگرش هم استفاده کرده بود، یعنی شرح قتلی که در گذشته اتفاق افتاده و حل معمای آن قتل با نگاه به حوادث سالهای دور و کنار هم قرار دادن سرنخ‌های مختلف.

    چاپ کتاب تمام شده!

    قتل در زمین گلف
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: محمدعلی ایزدی
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1401 (چاپ 7)
    قیمت: 68000 تومان
    تعداد صفحات: 276 صفحه
    شابک: 978-964-363-473-5
    کاپیتان هستینگز در قطاری که او را از پاریس به لندن می‌برد با خانم جوانی به نام سیندرلا آشنا می‌شود. سندرلا به هستینگز می‌گوید بندباز و هنرپیشه است و خواهرش اخیرا ناپدید شده و برای همین هم او خیلی نگران است و هستینگز دوستش هرکول پوآرو را برای کمک به او معرفی می‌کند.
    در لندن پوآرو به محض اینکه هستینگز را می‌بیند به او اطلاع می‌دهد که از یک مشتری احتمالی به نام پل رینالد نامه‌ای دریافت کرده و مشتری مذکور در نامه از او خواسته در مورد موضوعی کمکش کند. هستینگز همین که اسم رینالد را می‌شنود می‌فهمد که این شخص میلیونر معروفی در آمریکای جنوبی است.
    پوآرو و هستینگز از کانال مانش عبور می‌کنند و به ملک رینالد می‌رسند که بین بولونی و کاله قرار دارد اما به محض ورود با خبر می‌شوند که ...

    "قتل در زمین گلف" بعد از "ماجرای اسرارآمیز در استایلز" دومین اثری است که هرکول پوآرو و کاپیتان هستینگز در آن حضور دارند. این رمان برای دوستداران کاپیتان هستینگز اهمیت زیادی دارد، چون در طی همین داستان است که هستینگز با همسر آینده‌اش، خانم دولیس دووین آشنا می‌شود. این زوج خوشبخت بعدا صاحب دو دختر و دو پسر می‌شوند و به اتفاق هم به آرژانتین کوچ می‌کنند.

    چاپ کتاب تمام شده!

    راز قطار آبی
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: مجتبی عبدالله‌نژاد
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1402 (چاپ 7)
    قیمت: 148000 تومان
    تعداد صفحات: 324 صفحه
    شابک: 978-964-363-572-5
    آمریکایی ثروتمندی به نام روفوس وان‌آلدین نگران دخترش، روت کترینگ است. ازدواج دخترش با اشراف‌زاده انگلیسی تهیدستی به نام درک کترینگ در آستانه فروپاشی است و روفوس از مدتها پیش دخترش را تشویق می‌کرده از همسر بی‌وفا و نامردش جدا شود. روفوس برای اینکه دخترش را خوشحال کند، یاقوتهای تاریخی و نفیسی را که به "قلب آتش" معروف هستند برای او می‌خرد و به دخترش هشدار می‌دهد که جواهرات را از کشور خارج نکند.
    روت اما بی‌توجه به این هشدار پدرش، همراه این جواهرات راه می‌افتد تا برای ملاقات دلداده سابقش، کنت آرمان دولارش با قطار آبی از لندن به نیس برود …

    این کتاب اولین اثری است که کریستی پس از سال فاجعه‌بار 1926 منتشر کرد. سالی که طی آن اتفاقات ناگواری برای او روی داد. از جمله مرگ مادرش و فروپاشی زندگی زناشویی‌اش و ناپدید شدن مرموزش در ماه دسامبر.

    چاپ کتاب تمام شده!

    قطار ساعت 4:50 از پدینگتون
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: محمدعلی ایزدی
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1402 (چاپ 8)
    قیمت: 176000 تومان
    تعداد صفحات: 344 صفحه
    شابک: 978-964-363-326-4
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    الس‌پت مک‌گیلکادی برای گذراندن تعطیلات از اسکاتلند راه افتاده و منتظر رسیدن قطار ساعت 4:50 است که به براکهامپتون می‌رود. خانم مک‌گیلکادی قصد دارد از طریق خطوط ارتباطی دیگر به روستای سنت‌ماری مید و به ملاقات دوست عزیزش خانم مارپل برود. او بالاخره کوپه‌ای خالی پیدا می‌کند و توی صندلی می‌نشیند و به خواندن مجله سرگرم می‌شود. قطار آرام آرام از ایستگاه راه می‌افتد و چند لحظه روبه‌روی قطار دیگری قرار می‌گیرد که در همان سمت روی خط دیگری حرکت می‌کند.
    در یک لحظه که سرعت هر دو قطار یکسان و نسبت به هم ساکن به نظر می‌رسیدند، پرده یکی از کوپه‌ها به طور ناگهانی بالا رفت و خانم مک‌گیلکادی چشمش به داخل یکی از کوپه‌های درجه یک قطار کناری که روشن بود افتاد.
    او نیم‌خیز شد و نفسش را در سینه حبس کرد. چون در قطار کناری مردی پشت به او ایستاده بود، دستهایش را دور گلوی زن مقابلش حلقه کرده و داشت خیلی آرام و بیرحمانه فشار می‌داد. چشمهای زن از حدقه درآمده و خون توی چشمهایش جمع شده بود. بعد همین‌طور که خانم مک‌گیلکاردی نگاه می‌کرد، پایان کار زن فرا رسید، از حال رفت و جسدش در دستان مرد جمع شد. یا لااقل خانم مک‌گیلکاردی این‌طور فکر کرد …

    در این کتاب کریستی یکی از بهترین و محبوبترین شخصیت‌ها داستانی خود را آفریده است. خانم مارپل در این داستان پیر شده و احتیاج به همکار جوان و فعالی دارد که کارهای پرزحمت تحقیقات را به دوش بگیرد. لوسی آیلس‌بارو ثابت می‌کند که زن مبتکر و با استعدادی است و خانم مارپل به او اعتماد می‌کند و جواب اعتمادش را هم می‌گیرد. جالب اینکه کریستی در آثار بعدی‌اش لوسی را کنار می‌گذارد و ترجیح می‌دهد از ستوان کرادوک استفاده کند.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    ملاقات با مرگ
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: رویا سعیدی
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1402 (چاپ 10)
    قیمت: 120000 تومان
    تعداد صفحات: 260 صفحه
    شابک: 978-964-7100-50-2
    امتیاز کتاب: (3.7 امتیاز با رای 3 نفر)
    هرکول پوآرو برای گذراندن تعطیلات به اورشلیم می‌رود و در هتل سلیمان اقامت می‌کند و در شب اول اقامتش از پنجره‌ی مجاور چیزی می‌شنود که توجه‌اش را جلب می‌کند. یک نفر با صدایی یواش و مرموز می‌گوید: "ولی باید او را بکشیم. می‌فهمی؟" پوآرو اول گمان می‌کند این جمله بخشی از اجرای نمایشنامه یا داستانی است. ولی بعد متوجه می‌شود که گوینده این جمله را با غیظ و هیجان عجیبی ادا کرد.
    از دیگر میهمانان هتل، دکتر تئودور ژرار است که یک روان‌شناس معروف فرانسوی است و سارا کینگ که دانشجوی پزشکی انگلیسی است و تعطیلاتش را در ارض موعود می‌گذرانده و مهمتر از همه طایفه بوینتون که بزرگ خانواده آنها خانم بوینتون است، زنی خودخواه و سلطه‌جو که دکتر ژرار او را کابوس زنانگی می‌داند. خانم بوینتون که زنی است چاق و خیکی، یک گوشه نشسته و از حرکت عاجز است - و بی‌شباهت به مجسمه کج و کوله بودا نیست - و مثل عنکبوت گنده‌ای است با یک تار بزرگ. قربانیان او فرزندان و بستگان سببی‌اش هستند که همه اسیر بیرحمی و سلطه‌جویی و شرارت اویند. تاثیر ناگوار اخلاق او را در رفتار فرزندانش بخوبی می‌توان دید که همه آشکارا یا نهان از او متنفرند.
    اعضای خانواده به قصد دیدار از شهر باستانی پترا از اورشلیم خارج می‌شوند. خانم بوینتون بر خلاف انتظار به فرزندانش اجازه می‌دهد بدون او بروند و همه از این لحاظ تعجب می‌کنند. ولی وقتی برمی‌گردند، خبر وحشتناکی می‌شنوند …

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    تراژدی در سه پرده
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: محمدعلی ایزدی
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1402 (چاپ 8)
    قیمت: 146000 تومان
    تعداد صفحات: 293 صفحه
    شابک: 978-964-363-411-7
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    سر چارلز کارترایت، هنرپیشه سابق، در ملکی که در نزدیکی دریا در لوموث دارد، ضیافت شامی برگزار کرده. سیزده نفر در مجلس او حضور دارند که از جمله این افراد هرکول پوآرو و مرد مودبی به اسم آقای ساترتوایت هستند. ولی چون تصور می‌کنند عدد سیزده نحس است و خوب نیست تعداد میهمانان سیزده نفر باشد، خانم وایولت میلری، منشی سر چارلز هم به جمع مهمانان اضافه می‌شود و تعداد آنها به چهارده نفر می‌رسد. پس از صرف شام خدمتکاری برای میهمانان نوشیدنی می‌آورد اما در هنگام صرف نوشیدنی …

    "تراژدی در سه پرده" هم مثل برخی از آثار دیگر کریستی نشان می‌دهد که نویسنده در مورد سم اطلاعات زیادی دارد. در داستان سه نفر به طرز زیرکانه و بی‌رحمانه‌ای به قتل می‌رسند. قاتل آن‌قدر زیرک است که پوآرو اعتراف می‌کند خود او هم ممکن بوده مسموم شود.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دختر سوم
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: مهتاب بخارائی
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1402 (چاپ 11)
    قیمت: 136000 تومان
    تعداد صفحات: 294 صفحه
    شابک: 978-964-363-448-3
    امتیاز کتاب: (4.8 امتیاز با رای 4 نفر)
    هرکول پوآرو خسته و بی‌حوصله است. تازه شاهکارش را که تحلیلی از آثار نویسندگان معروف داستانهای پلیسی است تمام کرده و از اینکه موضوعی نیست که "سلولهای خاکستری"اش را مشغول کند، ناراحت است. افکارش مشغول این چیزهاست که نوکرش جورج اعلام می‌کند که زن جوانی آمده و تقاضای ملاقات او را دارد. پوآرو اول تقاضای زن را رد می‌کند، ولی وقتی جورج می‌گوید زن قصد دارد درباره قتلی که احتمالا انجام داده با او مشورت کند، علاقمند می‌شود. دختر به اتاق پوآرو راهنمایی می‌شود و پوآرو از ریخت و قیافه دختر و طرز لباس پوشیدنش و موهای نامرتب و گیجی و منگی عجیبی که در طرز حرف زدنش وجود دارد خوشش نمی‌آید. پوآرو پس از پرس و جوهای مختلف متوجه می‌شود که در زندگی دختر روزهایی هست که توضیحی درباره آنها ندارد و در طی همین روزهاست که او فکر می‌کند ممکن است کسی را به قتل رسانده باشد. سوال این است که او چه کسی را به قتل رسانده و چرا این کار را کرده.

    داستان حاوی اشاراتی به زندگی جوانانی است که لباس‌های ناجور می‌پوشند و مواد مخدر استعمال می‌کنند. تضاد بین پوآرو و این جوانان کاملا آشکار است و پیداست که کریستی نه از نوع زندگی و سلوک پوآرو خوشش می‌آید و نه به طرز زندگی و رفتار این جوانان علاقه‌ای نشان می‌دهد. کریستی بوضوح از ضدفرهنگ حاکم بر فضای آن سالها و ظاهر ژولیده این جوانان ناراضی بود.

    چاپ کتاب تمام شده!

    موج سواری
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: مجتبی عبدالله‌نژاد
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1401 (چاپ 7)
    قیمت: 146000 تومان
    تعداد صفحات: 314 صفحه
    شابک: 978-964-363-722-4
    خانم کلود، زن برادر مرحوم گوردون کلود که در بمباران هوایی کشته شده، به پوآرو مراجعه می‌کند. او ادعا می‌کند که ارواح پوآرو را به او معرفی کرده‌اند تا برای حل مشکلش به نزد او بیاید! خانم کلود به پوآرو می‌گوید که زن برادرش، روزالین آندرهی، پس از آنکه شوهر اولش در آفریقا کشته می‌شود با برادر شوهرش گوردون آشنا می‌شود و با او ازدواج می‌کند. پوآرو متوجه می‌شود که پس از مرگ گوردون تمامی ثروت او به روزالین ارث رسیده و این مساله برای خانم کلود و شوهرش که با مشکلات مالی دست به گریبان هستند، وضعیت سختی را بوجود آورده. حالا خانم کلود ادعا می‌کند که ارواح به او اطلاع داده‌اند که شوهر اول روزالین هنوز زنده است و از پوآرو تقاضا می‌کند تا تلاش کند این نظامی ناپدید شده در آفریقا را پیدا کند ...

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مصیبت بی‌گناهی
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: مجتبی عبدالله‌نژاد
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1402 (چاپ 7)
    قیمت: 146000 تومان
    تعداد صفحات: 294 صفحه
    شابک: 978-964-363-554-2
    دکتر آرتور کالگری به دلیل سفر اکتشافی به قطب جنوب شش ماه از وطن دور بوده و پس از شش ماه به انگلستان برگشته. پس از برگشت خبر تکان‌دهنده‌ای می‌شنود و اطلاع می‌یابد که جکو آرگایل در زندان از بیماری ذات‌الریه فوت کرده. او متوجه می‌شود که اگر در انگلستان بود و قادر بود اتفاقی را که ماه‌ها قبل رخ داده به یاد بیاورد، می‌توانست این جوان را از زندان و مرگ نجات بدهد. جکو به اتهام قتل مادر خوانده‌اش محاکمه و زندانی شده بود و دکتر کالگری با شهادت خود توانست تا، اگر چه دیرهنگام، بی‌گناهی او را ثابت کند. دکتر کالگری به نزد خانواده جکو می‌رود تا این مساله را به آنها اطلاع بدهد اما واقعیت تلخ این است که اگر جکو در مرگ مادر خوانده‌اش بیگناه بوده، پس یکی دیگر از اعضای خانواده در قتل او دست داشته …

    یکی از ویژگی‌های مهم "مصیبت بی‌گناهی" این است که هیچ‌یک از کارآگاه‌های معمول کریستی در این داستان حضور ندارند. در عوض کارآگاه داستان، دکتر آرتور کالگری است. کالگری هم مثل چارلز هی‌وود در "خانه وارونه" کارآگاه حرفه‌ای نیست، ولی با لیاقت و کاردانی زیاد کارش را به پیش می‌برد و البته در دیگر داستان‌های کریستی اثری از او وجود ندارد.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    گرگ در لباس میش
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: مجتبی عبدالله‌نژاد
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1402 (چاپ 6)
    قیمت: 145000 تومان
    تعداد صفحات: 303 صفحه
    شابک: 978-964-363-813-9
    دو تن از معلم‌های مدرسه‌ی دخترانه میدوبانک در دل شبی تاریک جسد معلم ورزش مدرسه را در سالن ورزش پیدا می‌کنند که بر اثر اصابت گلوله‌ای به قلبش به قتل رسیده. این قتل اوضاع مدرسه را به هم می‌ریزد و مسئولین و محصلین را به وحشت می‌اندازد. اما این تازه اول ماجراست. جولیا، یکی از محصلین مدرسه تلاش می‌کند تا سر از رمز و راز اتفاقاتی که در حال وقوع است، دربیاورد. اما خیلی زود متوجه می‌شود که زندگی خود او هم به دلیل تحقیقاتش در خطر است. جولیا به همین خاطر برای کمک به هرکول پوآرو مراجعه می‌کند و کارآگاه مشهور می‌پذیرد تا این ماجرا را پیگیری کند و پرده از راز آن بردارد.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "روز اول ترم تابستانی در مدرسه میدوبانک بود. خورشید اواخر بعدازظهر بر زمین شنی پهناور جلو ساختمان مدرسه می‌تابید. درِ اصلی چارطاق باز بود و خانم وانسیتارت، با موهای آراسته و کت و دامن شیک جلو در ایستاده بود. قیافه او با نمای جورجی ساختمان مدرسه خوب جور درمی‌آمد.
    بعضی والدین که هنوز آشنا نبودند، او را با خانم بالسترود بزرگ عوضی می‌گرفتند. نمی‌دانستند که خانم بالسترود جلو در آفتابی نمی‌شود. برای خودش بارگاه مقدسی دارد که فقط معدودی افراد گزیده اجازه ورود به آنجا را دارند.
    یک سمت خانم وانسیتارت، خانم چادویک ایستاده بود. خانم چادویک که مقام و مرتبه‌اش قدری با خانم وانسیتارت فرق می‌کرد، دختر باهوش و مرفهی بود که جزئی از لوازم مدرسه به شمار می‌رفت و غیرممکن بود بتوان مدرسه را بدون او تصور کرد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    آقای کوئین مرموز
    نویسنده: آگاتا کریستی
    ترجمه: نیما حضرتی
    ناشر: هرمس
    سال نشر: 1399 (چاپ 4)
    قیمت: 118000 تومان
    تعداد صفحات: 342 صفحه
    شابک: 978-964-363-869-6
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب مجموعه 12 داستان کوتاه است که در هرکدام از آنها آقای ساترزویت، نقش اول همه‌ی داستان‌های مجموعه، با دقت و موشکافی پرده از موقعیتی مرموز برمی‌دارد. ساترزویت در حل معماهایی که با آن روبرو می‌شود از همراهی و کمک آقای کوئین استفاده می‌کند. آقای کوئین در هریک از داستان‌ها به شیوه‌ای عجیب سروکله‌اش پیدا می‌شود و بعد از آنکه آقای ساترزویت موفق به حل هر معما می‌شود دوباره غیبش می‌زند.
    داستان "ورود آقای کوئین" با این جملات آغاز می‌شود:
    "شب سال نو بود.
    آقای ساترزویت خوشحال بود که کوچکترها به رختخواب رفته‌اند. از جمع بچه‌ها خوشش نمی‌آمد. به نظرش کسل‌کننده و بی‌ادب می‌آمدند. بچه‌ها موجودات زیرکی نبودند و آقای ساترزویت هم سال به سال علاقه‌اش به زیرک بودن مردم بیشتر شده بود.
    آقای ساترزویت شصت و دو سالش بود، کمی قوز داشت، صورتش جدی و کشیده بود و علاقه اصلی‌اش هم زندگی دیگران بود. برای بیان کنه مطلب باید گفت که گویی تمام زندگی این مرد روی صندلی ردیف اول سینما گذشته است و فیلمی که می‌دیده، داستان مصائبی بوده که سرشت بشر بر سرش می‌آورد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست این کتابها معرفی شده‌اند: قتل راجر آکروید، قتل در قطار سریع‌السیر شرق، قتلهای الفبایی، ماجرای اسرارآمیز در استایلز، جسدی در کتابخانه، خانه وارونه، شب بی‌پایان، جنایت خفته، قتل در زمین گلف، راز قطار آبی، قطار ساعت 4:50 از پدینگتون، ملاقات با مرگ، تراژدی در سه پرده، دختر سوم، موج سواری، مصیبت بی‌گناهی

    نظرات درباره اين مطلب  

    #1 Taleb 1399-09-09 20:31
    عالی بود. واقعا ممنونم
    نقل قول کردن

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است