کتاب‌های دی 1395

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    اجازه بدهید معرفی کتاب‌های فهرست این ماه را با عناوینی از نویسندگان غیرانگلیسی‌زبان شروع کنم. کتابها را که برای این فهرست ردیف می‌کردم متوجه شدم که این ماه "تنوع فرهنگی" کتابهای فهرست از این نظر جالب توجه است و سه کتاب از نویسنده‌های ترک، ویتنامی و سوری‌تبار جزو خریدهایم بوده‌اند.

    استانبول استانبول
    نویسنده: برهان سونمز
    ترجمه: تهمینه زاردشت
    ناشر: آگه
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 78000 تومان
    تعداد صفحات: 233 صفحه
    شابک: 978-964-329-319-2
    داستان کتاب در طی ده روز روایت می‌شود. چهار راوی رمان، روی‌گردان از طاعون ظلم، برای هم قصه می‌گویند تا درد و شکنجه را تاب بیاورند و اسرار خویش را برای هم‌سلولی‌هاشان فاش نکنند. تنها هم‌راز چهار راوی رمان خواننده‌ی کتاب است. هرچند دکتر، دمیرتای، کامو و کوهیلان بی‌خبرند از خواننده‌ای که اسرارشان را می‌خواند، اما با واگویه‌های درونی، سلسله حوادثی را بازگو می‌کنند که زمینه‌ی مبارزه‌شان را فراهم آورده است. راویان من خواننده را به این فکر می‌اندازند که داستان‌های دکامرون و اشعار بودلر نیز روایتی هستند از واقعیت زندگی‌های دیگر و نه خیال؛ نکند شکنجه‌ی این چهار تن نیز واقعیت دارد؟ مرز واقعیت و خیال در "استانبول استانبول" در هم می‌شکند ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "گفتم: "داستانش طولانیه اما خلاصه‌اش می‌کنم. همچین برفی توی استانبول سابقه نداشت. نصف شبی که دو تا راهبه از بیمارستان سن‌جورج کاراکوی راه افتادن تا خبر بدو به کلیسای سن‌آنتوان برسونن، پای دیوارها یه عالمه پرنده‌ی مرده ریخته بود. سوز بهاری شکوفه‌های ارغوانو تلف می‌کرد و بادی که عین شمشیر می‌وزید، سگ‌های خیابونی رو. دکتر، تا حالا دیدی ماه اول بهار برف بباره؟ داستانش طولانیه اما خلاصه‌اش می‌کنم. یکی از راهبه‌ها که توی بوران راهپیمایی می‌کردن جوون بود و اون یکی پیر. داشتن به برج گالاتا نزدیک می‌شدن که جوون‌تره برگشت به اون یکی گفت، از سر تپه یکی داره دنبال‌مون می‌آد. پیرتره گفت مردی که توی اون هوای توفانی و تاریک دنبال‌شون راه بیفته، قصدش فقط یه چیزه."
    صدای در آهنی را که از دور شنیدم، دست از تعریف حکایت کشیدم و نگاهی به دکتر انداختم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    لالایی
    نویسنده: کیم توی
    ترجمه: المیرا پویامهر
    ناشر: کوله‌پشتی
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 10000 تومان
    تعداد صفحات: 134 صفحه
    شابک: 978-600-7642-87-0
    امتیاز کتاب: (4.3 امتیاز با رای 4 نفر)
    کتاب حاوی مجموعه خاطرات نویسنده از زندگی در ویتنام، جنگ و برخورد با سربازان کمونیست، شرح ماجرای فرار با قایق و زندگی در اردوگاه پناهندگان و سفر به کانادا و تقابل دو فرهنگ است. نویسنده با زبانی روان، ساده و با توصیفاتی ملموس و گاه شوکه‌کننده هریک از خاطرات خود را مانند لالایی‌های شبانه در یک یا دو صفحه تعریف کرده است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "من در زمان حمله‌ی عید تت به‌دنیا آمدم؛ در نخستین روزهای سال میمون، زمانی که ترقه‌هایی پشت سر هم جلوی خانه‌ها با صدای زیاد می‌ترکیدند و صدای شلیک اسلحه نیز کنار آن‌ها شنیده می‌شد.
    نخستین بار روشنایی روز را در سایگون دیدم. جایی که ترقه‌ها با انفجار به هزاران تکه تبدیل شده و زمین را قرمز کرده بودند، درست مانند گلبرگ شکوفه‌های گیلاس و یا خون دو میلیون سربازی که به شهرها و روستاهای ویتنام اعزام و کشته شده بودند؛ ویتنامی که به دو بخش تجزیه شده بود.
    من زیر سایه‌ی آسمان منقش به آتش‌بازی و تاج‌های گل نورانی که منشاشان موشک‌ها و گلوله‌ها بودند، به‌دنیا آمدم. هدف از تولد من پر کردن جای خالی افرادی بود که کشته شده بودند. وظیفه‌ی من در زندگی، ادامه دادن زندگی مادرم بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    یادداشت‌های روزانه یک زن مطلقه
    نویسنده: هیفاء بیطار
    ترجمه: سیدمهدی حسینی‌نژاد
    ناشر: نیماژ
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 14900 تومان
    تعداد صفحات: 104 صفحه
    شابک: 978-600-404-247-5
    امتیاز کتاب: (2 امتیاز با رای 1 نفر)
    نویسنده کتاب اهل سوریه است. او تاکنون رمان‌ها و مجموعه داستان‌های کوتاه متعددی منتشر کرده است. بیطار در داستان‌هایش رنج‌ها و مشکلات زنان کشور خود را روایت می‌کند.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "می‌توانم از دور به زنی که سابق بر این بودم نگاه کنم. می‌توانم با آرامش بنشینم، یک پایم را روی پای دیگرم بگذارم، آدامس بجوم و تخمه بشکنم. همینطور می‌توانم با صبر و حوصله یا با عجله - آنطور که دلم می‌خواهد - حوادث مشخصی از صفحه زندگی‌ام را ورق بزنم؛ چرا که من تمام حوادث، شرایط و سال‌های سپری شده زندگی‌ام را درون جعبه‌ای قرار داده‌ام و آن را محکم بسته‌ام. هر از گاهی در جعبه را باز می‌کنم و با لبخندی تمسخرآمیز به سال‌های انبار شده در آن نگاه می‌اندازم. لبخندم صرفا لبخندی تمسخرآمیز نیست، بلکه لبخند انسانی است که حقیقت را - هر چند دیر - کشف کرده است؛ حقیقت عریان، خشن و زشت ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    یادم می‌آید که وقتی برای اولین‌بار نام و نشان کتاب بعدی را در جایی دیدم از اینکه یک نویسنده ایرانی (آنهم با پیشینه و سابقه‌ای که از آقای رهگذر در ذهن داشتم) چنان ارادتی به "جنگ و صلح" داشته باشد که در مرور و تشریح آن یک کتاب بنویسد برایم جالب و تعجب‌برانگیز بود. بعدتر اما وقتی آقای سرشار نسخه‌ای خلاصه شده از "جنگ و صلح" را منتشر کردند، دیگر این "ارادت" ایشان به رمان تولستوی برایم آشنا بود و البته احترامم به جدیت در ابراز این ارادت همچنان پابرجا!

    نسخه خلاصه شده‌ی "جنگ و صلح" را در همان سال‌های انتشارش در بازار پیدا کردم و خریدم و در جیره‌کتاب معرفی کردم. اما آن کتاب اولی را هرچه می‌کردم در بازار دستم بهش نمی‌رسید و خریدش ممکن نمی‌شد. تا بالاخره ماه گذشته وقتی داشتم فهرست کتاب‌های امیرکبیر را برای انتخاب کتاب‌هایی جهت خرید زیر و رو می‌کردم دوباره به نام کتاب برخوردم و فکر کردم این‌بار دیگر آن را می‌خرم!

    نگاهی تازه به جنگ و صلح: ابر اثر لئون تولستوی
    نویسنده: محمدرضا سرشار (رهگذر)
    ناشر: امیرکبیر
    سال نشر: 1387 (چاپ 1)
    قیمت: 4000 تومان
    تعداد صفحات: 260 صفحه
    شابک: 978-964-00-1186-7
    کتاب تلاشی است برای نقد دقیق، فنی و کاملا معطوف به متن شاهکار بزرگ تولستوی تا بلکه بتواند راز و رمز جذابیت و ماندگاری این اثر بزرگ را کشف کند و در مقابل چشمان خواننده‌ی علاقه‌مند و دوستدار ادبیات قرار دهد. برای این مهم نویسنده کتاب را از چهار جنبه‌ی شخصیت‌های داستانی، ساختار، نثر و درون‌مایه‌ها به تفصیل مورد بررسی قرار داده است.

    چاپ کتاب تمام شده!

    چند سال پیش معرفی مجموعه نامه‌های یکی از نویسندگان مطرح دهه‌های گذشته به بانویی، باعث شد تا بحثی میان من و یکی از مشترکین جیره‌کتاب دربگیرد و در نهایت منجر به جلب توجه من به موضوع بشود. از آن زمان، هرجا که کتابی با موضوع مکاتبات خصوصی بزرگان علم و ادب با زنان زندگی‌شان پیدا می‌کنم آن را می‌خرم. امیدوارم روزی روزگاری این کتاب‌ها فهرستی بشوند و مبنای تحقیقی در این رابطه.

    در آن تحقیق آتی، آنچه که برای من جالب و توجه‌برانگیز خواهد بود تفاوت‌های قابل تشخیص میان بزرگان ایرانی و مشاهیر غیرایرانی در زمینه ارتباط کتبی با زنان حاضر در زندگی‌شان است. کتاب بعدی را هم برای همین فهرست احتمالی تهیه کرده‌ام. تا ببینیم کی اجرای این پروژه بلندپروازانه عملی خواهد شد!

    برسد به دست پوران عزیزم ...
    نویسنده: علی شریعتی (به کوشش سوسن شریعتی)
    ناشر: کتاب آبان
    سال نشر: 1395 (چاپ 2)
    قیمت: 27500 تومان
    تعداد صفحات: 152 صفحه
    شابک: 978-600-7343-42-5
    علی شریعتی این سطور دانشجویی جوان است، به تازگی با یکی از همکلاسی‌هایش در دانشکده ادبیات مشهد ازدواج کرده و هنوز مستقر نشده برای ادامه تحصیل از پاریس سر درآورده است. این جدایی یک سال طول می‌کشد، از 1338 تا 1339. این کتاب محصول همین جدایی یک ساله است. مجموعه نامه‌هایی که پاریس تا مشهد را طی کرده و رسیده است به دست پوران شریعت رضوی. شریعتی جوان، عاشق و دورافتاده، این پرتاب‌شدگی از مشهد دهه سی شمسی به سال‌های پایانی پاریس دهه پنجاه غربی را با طنز، با زبانی در دسترس و صمیمی و خطاب به همسرش ترسیم می‌کند ... (برگرفته از مقدمه کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    کافیست همان توضیحات پشت جلد کتاب بعدی را بخوانید تا متوجه شوید که همایون صنعتی‌زاده از آن آدم‌هایی بوده که "یک جا آرام نمی‌گرفته!" این روزها بهشان می‌گویند "کارآفرین". برای ما کتابفروش‌ها البته آن بخشی از زندگی او جالب و خواندنی‌تر است که به انتشارات فرانکلین، موسسه کتابهای جیبی، چاپخانه افست و سر و سامان دادن به چاپ کتاب‌های درسی در کشور مربوط می‌شود. ولی خب غیرکتابفروش‌ها هم مطمئنا مطالب جالب بسیاری در این "داستان زندگی" خواهند یافت.

    از فرانکلین تا لاله‌زار: زندگی‌نامه همایون صنعتی‌زاده
    نویسنده: سیروس علی‌نژاد
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1400 (چاپ 7)
    قیمت: 65000 تومان
    تعداد صفحات: 272 صفحه
    شابک: 978-600-278-282-3
    اعجوبه! آن‌قدر زندگی جالبی دارد که آدم می‌ماند از کجا شروع کند. از تاسیس انتشارات فرانکلین که معروف‌ترین کار اوست؛ از دائره‌المعارف فارسی که حاصل فکر و ابتکار او بود؛ از چاپ کتاب‌های درسی که به دست او سامان یافت؛ از سازمان کتاب‌های جیبی که انقلابی در تیراژ کتاب ایجاد کرد؛ از مبارزه با بی‌سوادی که اول بار او شروع کرد؛ از چاپخانه افست که او بنا نهاد؛ از کاغذسازی پارس که او بنیانگذارش بود؛ از کشت مروارید که در کیش آغاز کرد؛ از کارخانه رطب زهره که به دست او پا گرفت؛ از پرورشگاه صنعتی کرمان که تا پایان عمر زیر نظر او بود؛ از شهرک خزرشهر که بنیاد اصلی‌اش را او گذاشت؛ از کارخانه گلاب زهرا که به دست او ساخته شد؛ از کتاب‌هایی که ترجمه کرد؛ از شعرهایی که سرود؛ و یا از مقالاتی که نوشت. واقعا بعضی‌ها در نوسازی ایران سهم قابل ملاحظه‌ای دارند. سهم همایون صنعتی‌زاده در نوسازی ایران فراموش‌نشدنی است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    کتاب متن گفتگوهایی است که در طول سال‌ها با همایون صنعتی‌زاده انجام شده و او در آنها زندگی و فعالیت‌های خود را مرور کرده است.

    چاپ کتاب تمام شده!

    چند سالی است که "دو قدم اینور خط"، اولین رمان آقای پوری، در فهرست کتاب‌هایی است که باید در معرفی‌شان چیزی بنویسم. آن کتاب اول بخاطر نوآوری استفاده از یک المان "علمی-تخیلی" در داستان (مسافرت در زمان) برای من قابل توجه بود. بگذریم که به نظرم نویسنده قابلیت‌های بیشمار این المان استفاده شده را در داستانش تلف کرده بود. اما نفس این نوآوری در ادبیات یکنواختی که این روزها در اغلب کتاب‌های "ایرانی‌نوشت" می‌خوانیم، مبارک بود و هست.

    حالا چند ماهی است که آقای پوری رمان دومش را منتشر کرده. باز از خلاصه داستانی که از کتاب پیدا کردم، به نظر می‌رسد که رمان المان‌های جلب‌توجه‌کننده کم ندارد. باید خواند و دید که این‌بار نتیجه کار چطور از آب درآمده.

    پشت درخت توت
    نویسنده: احمد پوری
    ناشر: نیماژ
    سال نشر: 1401 (چاپ 5)
    قیمت: 158000 تومان
    تعداد صفحات: 239 صفحه
    شابک: 978-600-367-161-4
    کتاب داستان خانواده ساده‌ای است که مردش٬ سیروس٬ معلم روستایی نزدیک تبریز است٬ معلمی که کارش آگاه کردن بچه‌های ده است٬ با آموزش آن‌ها٬ با تشویق‌شان به هرگز ترک نکردن عادت کتاب‌خوانی٬ انگار که صمد بهرنگی دیگری باشد برای بچه‌های کلاس‌اش. داستان از جایی شروع می‌شود که نیروهای امنیتی درصدد دستگیری سیروس هستند و او راهی نمی‌بیند جز آن که از خانه و کاشانه و شهر و خانواده‌اش دور شود٬ دور شدنی که بازگشتی برایش معلوم نیست. از این پس٬ زنِ خانواده می‌ماند و دو فرزند پسرش که هم باید برای‌شان مادری کند و هم پدری٬ هم نترسد و سکوت کند و هم از خود و خواسته‌هایش بگذرد٬ مبادا خاری به دست بچه‌هایش برود ... (برگرفته از وب سایت http://www.nogaam.com)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "پیش از آن‌که کارت تلفن خارجه‌ام اعلام کند فقط سه دقیقه از مهلت مکالمه باقی مانده است، تقریبا همه‌ی حرف‌هایم را زده‌ام و به زنم گفته‌ام می‌خواهم آپارتمان را اجاره دهم و اسباب بکشم به خانه‌ی نیمه‌متروکه‌ی پدری‌ام که منتظر ورقه‌هاست تا جمع شوند یک جا و چوب حراج به آن بزنند. حدسم درست بود. او مخالفت کرده است. بیشتر نگران من است که چطور می‌خواهم در آن خانه‌ی قدیمی با لوله‌های پوسیده‌ی آب و سیم‌کشی برق معیوب و سقفی که به نم بارانی چکه می‌کند زندگی کنم. من هم گفته‌ام در عوض، اجاره‌ای که می‌گیرم به‌اضافه‌ی چندرغاز حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی می‌تواند غم نان را بزداید و آرزوی دیرینه‌ام را برآورد تا بنشینم فقط بخوانم و بنویسم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    ارادت من به گراهام گرین از سال‌ها پیش و با خواندن "امریکایی آرام" شروع شد. حتی باید بگویم که "امریکایی آرام" یکی از کتاب‌هایی بود که باعث شد جیره‌کتاب را راه بیاندازم. آن روزها آنقدر از خواندن کتاب هیجان‌زده بودم که همه‌اش دنبال راهی می‌گشتم تا کتاب را به‌دست عالم و آدم برسانم و ازشان بخواهم که "این را بخوانید!" الان البته سالهاست که "امریکایی آرام" چاپش در بازار تمام شده و نمی‌دانم چرا آن را تجدید چاپ نمی‌کنند. اما به هر حال ارادت به آقای گرین از همان زمان آغاز شد و تا امروز ادامه پیدا کرد.

    این ماه "قدرت و افتخار" هم جزو کتاب‌هایی بود که در خرید از انتشارات امیرکبیر نصیبم شد. کتاب جزو فهرست "کتاب‌هایی که باید پیش از مرگ خواند" هست و به همین خاطر یادم بود که برای تکمیل ارجاعات آن فهرست باید اطلاعاتش را به بانک اطلاعات جیره‌کتاب اضافه کنم.

    قدرت و افتخار
    نویسنده: گراهام گرین
    ترجمه: عبدالله آزادیان
    ناشر: امیرکبیر
    سال نشر: 1393 (چاپ 2)
    قیمت: 29500 تومان
    تعداد صفحات: 312 صفحه
    شابک: 978-964-00-1666-4
    کتاب سرگذشت کشیشی مکزیکی است که به خاطر کشیش بودن و اعتیادش به الکل تحت تعقیب است؛ زیرا حکومت انقلابی با مصرف و قاچاق مشروبات الکلی به شدت مبارزه می‌کند. ایمان کشیش شکسته‌بسته است اما هرگز از بین نمی‌رود. نمایش ایمان شگفت‌انگیز نفوذ یافته در اعماق روح مردم که آن را به آرمان‌های خشک انقلابی ترجیح می‌دهند از نکات چشمگیر این کتاب است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "آقای تنج در جستجوی لوله اتر خود از کارگاه خارج شد و قدم به آفتاب سوزان مکزیک و خاکی که سفیدی می‌زد، نهاد. لاشخورهای چندی از بالای بام با بی‌اعتنایی نفرت‌آوری به پایین می‌نگریستند، ولی او هنوز به‌صورت لاشه درنیامده بود. احساس خفیف طغیانی در دلش برخاست. تکه‌ای از زمین را با ناخن‌های تیزش کند و با ناتوانی به‌سوی آن‌ها پرتاب کرد. یکی از لاشخورها از زمین برخاست و پروازکنان سراسر شهر را پیمود؛ از فراز میدان کوچک، از بالای مجسمه نیم‌تنه مردی که سابقا ژنرال، رئیس‌جمهوری و بالاخره انسان زنده‌ای بود و همچنین از فراز دو دکه‌ای که آب معدنی می‌فروختند به‌جانب رودخانه و دریا رفت ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    این هم دشتِ دیگری از امیرکبیر. کتاب بعدی به توصیه یکی از بازدیدکنندگان وب سایت برای قرار گرفتن در فهرست نامزدهای نظرخواهی "کتاب‌های فارسی که باید پیش از مرگ خواند" تهیه شده. البته هنوز فرصت نکرده‌ام نام کتاب را در فهرست نامزدهای نظرخواهی اضافه کنم. امیدوارم بزودی این مهم را هم انجام دهم.

    شلوارهای وصله‌دار
    نویسنده: رسول پرویزی
    ناشر: بهزاد
    سال نشر: 1397 (چاپ 2)
    قیمت: 85000 تومان
    تعداد صفحات: 174 صفحه
    شابک: 978-964-00-1834-7
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب مشتمل بر 20 حکایت است که از زندگی مردم جنوب گرفته شده. این مجموعه داستان اولین‌بار در سال 1336 منتشر شده است.
    داستان "زارصفر" با این جملات آغاز می‌شود:
    "صبح دوم یا سوم اردیبهشت بود، خورشید مثل غنچه گل شکفت و به شیراز نور پاشید، عطر بهار نارنج سرتاسر کوچه‌ها را پر کرده بود، مست و ملنگ و سرشار از لذت دیدار صبح، آماده رفتن مدرسه بودم.
    مادرم مثل هر روز کتاب‌هایم را لای دستمالی پیچید و چند شاهی روزانه‌ام را برای مبارکی لای قرآن گذاشت که بردارم. پول برداشتم و راه افتادم. هنوز کوچه‌های تنگ و تاریک شیراز قدیم پرنور نبود، اما هوای اردیبهشتی آدم را بی‌خودی مست می‌کرد.
    از بازارچه فیل گذشتم، پیچ حسینیه کورونی‌ها را پشت‌سر گذاشتم، به حمام حاج‌هاشم نزدیک می‌شدم که قلبم ایستاد. چشمم به چند نفر خورد که وحشت‌زده گرد هم بودند. یک پیرزن چادر مشکی به سرش می‌زد و شیون می‌کرد، ناله پیرزن مثل کارد به قلب می‌نشست ولی هنوز من حادثه را نمی‌دیدم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دو کتاب بعدی هم جزو تازه‌های ماه گذشته‌ی ناشر هم‌محل ماست. روزی که کتاب‌ها تازه از تنور در آمده بودند و هم‌محل جیره "یک نسخه از هرکدام" من را تحویل می‌داد، خیلی درباره کتابها هیجان‌زده بود و معتقد بود که موضوع جذابی دارند. من اما هنوز در تورق اولیه نتوانسته‌ام با خودم کنار بیایم که این آقای استرلسکی بیشتر به یوستین گوردرِ دنیای سوفی متمایل است یا به پائولو کوئیلوی "کیمیاگر"!

    کافه چرا
    نویسنده: جان استرلسکی
    ترجمه: مهوش خرمی‌پور
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1400 (چاپ 5)
    قیمت: 35000 تومان
    تعداد صفحات: 112 صفحه
    شابک: 978-600-182-204-9
    امتیاز کتاب: (3.3 امتیاز با رای 4 نفر)
    جان یک مدیر تبلیغاتی فعال و پرجنب‌وجوش است. او یک روز در میانه‌ی یکی از سفرهایش در یک کافه کنار جاده برای استراحت توقف می‌کند. اما این یک کافه معمولی نیست. وقتی پیشخدمت منوی کافه را در اختیار او می‌گذارد، او علاوه بر انتخاب‌هایی که در اغلب کافه‌های کنار جاده وجود دارد با سه سوال روبرو می‌شود: "چرا اینجا هستی؟"، "آیا از مرگ می‌‌ترسی؟" و "آیا از زندگی‌ات راضی هستی؟" نه، به نظر می‌رسد که این کافه، کافه‌ای معمولی نیست. و از همین‌جاست که مسیر زندگی قهرمان داستان تغییر می‌کند.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "من در اتوبان با سرعتی به اندازه‌ی پیاده‌روی می‌راندم، پس از آن‌که یک ساعت تمام با همین سرعت جلو رفتم سرانجام ترافیک جوری سنگین شد که دیگر امکان تکان خوردن نبود. در این حین شروع کردم به وررفتن با پیچ رادیو تا شاید در یکی از کانال‌ها بتوانم نشانی از زندگی عاقلانه پیدا کنم اما کوششم کاملا بی‌نتیجه ماند.
    پس از بیست دقیقه توقف همه از ماشین‌های‌شان بیرون آمدند. گرچه این کار فایده‌ای نداشت اما چندان بد هم نبود زیرا بیرون از ماشین می‌شد هر کسی کلافگی از این ترافیک را با دیگری شریک شود.
    راننده‌ی مینی‌بوسی که جلوی من بود یک سره می‌گفت اگر تا ساعت شش بعدازظهر به هتل نرسد همه‌ی رزروهایش بی‌اعتبار می‌شوند. خانم راننده‌ی کاپریویی که کنار من بود با موبایلش مشغول شکایت کردن از بی‌نظمی سیستم راه و جاده‌ها بود. ماشین پشت سر من حامل بازیکنان نوجوان بیسبالی بود که مربی‌شان از شدت عصبانیت به مرز جنون رسیده بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    بازگشت به کافه چرا
    نویسنده: جان استرلسکی
    ترجمه: مهوش خرمی‌پور
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1397 (چاپ 2)
    قیمت: 25000 تومان
    تعداد صفحات: 255 صفحه
    شابک: 978-600-182-208-7
    قهرمان کتاب "کافه چرا" در این کتاب دوباره به کافه برمی‌گردد تا با سوالات جدیدی در منوی مغازه روبرو شود و مجددا درباره خودش و زندگی فکر کند.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "آن روز از هر جهت کامل و بی‌نقص بود. رنگ آبی باشکوهی آسمان را پر کرده بود و بادی گرم می‌وزید. بادی که گرمایش آزاردهنده نبود. احساس می‌کردم که وسط بهشت هستم البته یک جورهایی در بهشت بودم. هاوایی در آدم احساس بهشتی رقم می‌زند.
    برنامه‌ی آن روزم دوچرخه‌سواری بود، فقط همین. نه باید جایی می‌رفتم، نه تعهد خاص و از قبل تعیین‌ شده‌ای داشتم، نه هیچ برنامه‌ی دیگری. فقط و فقط می‌خواستم یک دوچرخه‌سواری طولانی در امتداد جاده‌های متروک داشته باشم و شهودم را راهنمای این کار کردم. فقط خودم، دوچرخه‌ام و بهشتی که باید کشفش می‌کردم.
    ساعت‌ها با همین روش دوچرخه‌سواری کردم. بی‌آن که بدانم کجا هستم و این دقیقا همان چیزی بود که خودم خواسته بودم. همان موقع یکی از ترانه‌های محبوبم را به خاطر آوردم که یک بندش می‌گوید: "من اشتباه نکرده‌ام و در یک سفر تحقیقاتی هستم." و این درست همان شعاری بود هم‌سو با تور دوچرخه‌سواری‌ام ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب بعدی سفارش یکی از دوستان بود که برایش تهیه و ارسال کردیم. مطابق معمول این "واسطه‌گری" باعث شد تا با کتاب آشنا شوم و ... به نظر که کتاب جالبی است. بگذریم که من هم از آنها هستم که معتقدم کتاب باید "خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید!" اما خب گاهی تبلیغات عطار حاوی نکاتی است که ظن آدم را برای اینکه احتمالا به رایحه‌ای خوشبو نزدیک می‌شود، تقویت می‌کند!

    لذتی که حرفش بود: شش تک‌نگاری درباره‌ی دیدن و زیستن
    نویسنده: پیمان هوشمندزاده
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1401 (چاپ 18)
    قیمت: 95000 تومان
    تعداد صفحات: 104 صفحه
    شابک: 978-600-229-572-9
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 3 نفر)
    کتاب مجموعه‌ای است از ناب‌ترین تجربه‌های به‌ظاهر پیش‌پاافتاده و هرروزه‌ی ما. مجموعه‌ای از بدیهیات، آن‌قدر که کمتر کسی به‌شان فکر می‌کند. پیمان هوشمندزاده و منطق روایی ساده و روانش، کولاژوار قطعاتی از مشاهدات هر انسانی را از پیرامونش و خاطراتش کنار هم چیده، جوری که برای خواننده چاره‌ای جز حیرت کردن نمی‌ماند. این تکه‌ها و در کلیت‌شان این مقالات، عریان‌کننده‌ی یکی از بارزترین کمبودهای هنر معاصر ماست؛ قدرت دیدن، شناختن و شکافتن ساده‌ترین اتفاقات جاری زندگی و حرف زدن راجع‌به‌شان. گاهی لازم است انگشت عکاس برای فشردن شاتر بلرزد، قلم در دستان نویسنده بلغزد و مخاطب جسارت کندوکاو در جزئی‌ترین رکن اثر پیش رویش را بیابد. این کتاب، به قول نویسنده‌اش: "توضیح واضحات" است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "بالاخره راه افتادیم سمت استودیو. از ساختمانی بیرون آمدیم و وارد ساختمان بزرگ‌تری شدیم. از پله‌ها پایین رفتیم و افتادیم توی راهرو باریکی. همین‌طور راهرو به راهرو جلو می‌رفتیم. مادرم کنارم بود. یک دست لباس نو تنم کرده بود. هنوز مدرسه نمی‌رفتم. سی و هفت یا هشت سال پیش، به گمانم پنج‌ساله بودم. از دو تا در سنگین رد شدیم و به فضای وسیعی رسیدیم که دکور را چیده بودند، یک دکور رنگارنگ خوشحال. ده دوازده‌تا بازیگر که هر کدام نقش یک حیوانی را بازی می‌کردند آن وسط می‌چرخیدند و با هم حرف می‌زدند. چندتایی تمرین می‌کردند. با پارتی‌بازی مادرم نقش اصلی را که تنها آدم آن جمع به حساب می‌آمد داده بودند به منِ بخت‌برگشته. یک نمایش عروسکی بود مربوط به برنامه کودک. قرار بود توی عید پخش شود. وقتی ما رسیدیم خروس تازه داشت می‌رفت توی پوست خودش. یک نفر داشت دُم گرگ را که کنده شده بود می‌دوخت ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    جن‌زده
    نویسنده: مریم صبای مقدم
    ناشر: رسانه تخصصی
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 10000 تومان
    تعداد صفحات: 68 صفحه
    شابک: 978-600-293-232-7
    مجموعه چهار داستان کوتاه.
    داستان "دنیای جدید" با این جملات آغاز می‌شود:
    "روز آخر مدرسه‌هاست؛ در واقع روز آخر که نه، روز جشن فارغ‌التحصیلی ما از دوران تحصیلی راهنمایی، همه خوشحالیم. دیشب مامانم می‌گفت: وارد یک مرحله جدید از زندگیت شدی! وقتی داشت این حرف را می‌زد، حس کردم از یک در وارد یک مکان ناشناخته شدم. یکدفعه دلم هری ریخت. "وارد یک مرحله جدید از زندگیم شدم، یعنی چی؟"
    یادم میاد وقتی داشتم می‌رفتم دبستان جمله‌ای مشابه این زیاد شنیدم. همه می‌گفتند: عزیزم، مبارکه دیگه حسابی بزرگ شدی داری میری مدرسه. حالا دیگه برای خودت خانمی شدی؛ چقدر این لباس‌ها بهت میاد و …
    اما اونموقع خیلی این حرفها برام مهم نبود. خوشحال بودم که میتونم برم مدرسه و دوستان جدید پیدا کنم و بتونم باسواد بشم و هر کتابی را که دلم خواست بخونم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    در این دوره و زمانه توئیت و تلگرام به نظر همه‌ی مطالب دارد "لقمه‌ای" می‌شود، حتی فلسفه! این وسط جیره‌کتاب که عادت به روده‌درازی دارد مانده است که چطور با این سبک و سیاق "تلگرافی" نوین کنار بیاید و همچنان سرپا بماند.

    به هر حال مطالب کتاب بعدی همانطور که در توضیح آن هم آمده با همین دستور پخت لقمه‌ای طبخ شده‌اند. بنابراین امیدوارم که توجه سلیقه‌های امروزی را به خود جلب نمایند. ضمنا در میان افرادی که در کتاب با آنها گفت‌وگو شده مایکل سندل، پیتر سینگر و آلن دوباتن برای من نام‌هایی آشنا بودند.

    بفرمایید فلسفه! (1): گفت‌وگو با بزرگ‌ترین فیلسوفان معاصر
    نویسنده: دیوید ادموندز، نایجل واربرتن
    ترجمه: میثم محمدامینی
    ناشر: نشر کرگدن
    سال نشر: 1400 (چاپ 4)
    قیمت: 120000 تومان
    تعداد صفحات: 269 صفحه
    شابک: 978-600-96452-4-4
    فلسفه با گفت‌وگو آغاز شد و این کتاب دربردارنده گفت‌وگو با برخی از بزرگ‌ترین فیلسوفان معاصر است. دیوید ادموندز و نایجل واربرتن در مجموعه مصاحبه‌هایی که ابتدا به شکل پادکست و سپس به شکل کتاب منتشر شد، و اکنون شهرتی جهانی یافته است، مسائل زندگی روزمره را پیش روی فیلسوفان قرار داده‌اند. هر مصاحبه بر موضوعی خاص متمرکز است، از اخلاق و سیاست و ذهن گرفته تا زیباشناسی و معنای زندگی. مصاحبه‌ها اشتهابرانگیز و کوتاه است، درست مانند لقمه‌های حاضر و آماده، و یکراست به اصل موضوع می‌پردازد.
    کتاب دعوتی است به ضیافت این لقمه‌های کوچک: بفرمایید فلسفه! (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    این کتاب آخر هم آن وجه کتابفروشم نهیب زد که "بخر!" آنقدر ایرانی‌ها از این کارهای "بررسی و مرور ادبیات جهان" کم کرده‌اند که وقتی یکدفعه با یک نمونه این‌چنینی روبرو می‌شوم هم‌زمان ذوق‌زده و دستپاچه می‌شوم و نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم تا مثلا اول با تورقی از کیفیت کار انجام شده مطمئن شوم. برای این یکی البته خودم را با این استدلال راضی کردم که چون کتاب به چاپ دوم رسیده حتما از حداقل کیفیت لازم برخوردار بوده است. به هر حال برای کتابفروشی که تلاش می‌کند کتاب‌شناس هم باشد خریدن و جمع‌آوری منابعی اینچنین از واجبات است!

    پیدایش و دگرگونی رمان: معرفی 120 شاهکار ادبی جهان
    نویسنده: علیرضا پوردانا
    ناشر: پژواک
    سال نشر: 1396 (چاپ 3)
    قیمت: 11000 تومان
    تعداد صفحات: 160 صفحه
    شابک: 978-600-91816-7-4
    نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا با معرفی کم و بیش تحلیلی برجسته‌ترین آثار از نامدارترین رمان‌نویسان جهان که نقشی تاثیرگذار در این گونه‌ی ادبی داشته‌اند راهنمایی برای استفاده علاقمندان جدی به حوزه رمان و ادبیات داستانی فراهم نماید.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: لذتی که حرفش بود: شش تک‌نگاری درباره‌ی دیدن و زیستن (پیمان هوشمندزاده)، از فرانکلین تا لاله‌زار: زندگی‌نامه همایون صنعتی‌زاده (سیروس علی‌نژاد)، استانبول استانبول (برهان سونمز)، یادداشت‌های روزانه یک زن مطلقه (هیفاء بیطار)، لالایی (کیم توی)، کافه چرا (جان استرلسکی)، قدرت و افتخار (گراهام گرین)، پشت درخت توت (احمد پوری)، نگاهی تازه به جنگ و صلح: ابر اثر لئون تولستوی (محمدرضا سرشار (رهگذر))، برسد به دست پوران عزیزم ... (علی شریعتی (به کوشش سوسن شریعتی))، شلوارهای وصله‌دار (رسول پرویزی)، بازگشت به کافه چرا (جان استرلسکی)، پیدایش و دگرگونی رمان: معرفی 120 شاهکار ادبی جهان (علیرضا پوردانا)، بفرمایید فلسفه! (1): گفت‌وگو با بزرگ‌ترین فیلسوفان معاصر (دیوید ادموندز، نایجل واربرتن)، جن‌زده (مریم صبای مقدم)


    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است