کتاب‌های خرداد و تیر 1399

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 2 نفر به اين مطلب امتياز داده‌اند )

     

    اجازه بدهید معرفی کتاب‌های این ماه (این دو ماه!) را با "بیمار خاموش" شروع کنم. کتابی که وقتی از انتشار چاپ اولش با خبر شدم مشکوک بودم که آن را بخرم یا نه. برای همین چند هفته‌ای (شاید هم بیشتر) دست‌دست کردم تا بالاخره اینور و آنور اطلاعاتی درباره کتاب خواندم و تصمیم گرفتم که کتاب را تهیه کنم. اما آن موقع متوجه شدم که چاپ کتاب تمام شده و دیگر امکان تهیه‌اش وجود ندارد. برای همین هم وقتی چند هفته پیش دیدم که چاپ دوم کتاب به بازار آمده، بلافاصله کتاب را سفارش دادم تا دوباره مثل دفعه قبل فرصت از دست نرود. حالا که کتاب را گرفته‌ام و در شناسنامه‌اش نگاه می‌کنم، می‌بینم که این چاپ دوم هم تیراژش 200 نسخه بیشتر نیست. پس اگر شما هم وسوسه شدید که کتاب را تهیه کنید، خیلی طولش ندهید!

    بیمار خاموش
    نویسنده: الکس میخائلیدس
    ترجمه: مهرآیین اخوت
    ناشر: هیرمند
    سال نشر: 1402 (چاپ 9)
    قیمت: 170000 تومان
    تعداد صفحات: 381 صفحه
    شابک: 978-964-408-612-0
    زندگی آلیشیا برنسون زندگی بی‌نقص و زیبایی به نظر می‌رسد. نقاش مشهوری است و با یک عکاس مد مشهور ازدواج کرده و در خانه‌ای بزرگ در یکی از بهترین محلات لندن زندگی می‌کند. شبی، همسرش گابریل از عکاسی برمی‌گردد و آلیشیا پنج تیر به صورت او شلیک می‌کند. بعد از آن دیگر حتی یک کلمه حرف نمی‌زند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "آلیشیا برنسون سی‌وسه‌ساله بود که شوهرش را کشت.
    هفت سال از ازدواج‌شان می‌گذشت. هر دو هنرمند بودند؛ آلیشیا نقاش بود و گابریل عکاس مشهور مد. گابریل سبک خاصی هم داشت و از زنانِ انگار گرسنگی کشیده و لاغر و کمابیش بی‌لباس از زاویه‌هایی غریب عکس می‌گرفت که لزوم جذابیت‌های ظاهریشان را به تصویر نمی‌کشید. قیمت عکس‌های او پس از مرگش سر به فلک گذاشت. صادقانه بگویم به نظر من آثارش معمولی و سطحی بودند. بعضی از آثار خوب آلیشیا کیفیتی غریزی داشت که آثار گابریل فاقدشان بود. البته آن‌قدرها از هنر سر درنمی‌آورم که بگویم آیا کارهای آلیشیا برنسون با گذر زمان هم کیفیت و محبوبیت‌شان را حفظ خواهند کرد یا نه. استعدادش تا ابد تحت‌الشعاع ماجراهای انگشت‌نمای او قرار خواهد گرفت و به همین خاطر سخت است که آدم بی‌طرفانه و عینی نظر بدهد. شما هم ممکن است من را متهم کنید که دیدگاهم جانبدارانه است. من فقط نظرم را می‌گویم، فارغ از اینکه به درد می‌خورد یا نه ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    ماه پیش (خردادماه) فکر کردم برای یکی از مشترکین جیره‌کتاب، یکی از آثار جان لوکاره را بفرستم. کمی که تفحص کردم دیدم اغلب کتاب‌های لوکاره هم این روزها چاپ تمام هستند (به نظر می‌رسد تعداد کتابهای "چاپ تمام"، در بازار افزایش پیدا کرده. شاید از تاثیرات اوضاع مشعشع اقتصادی است که باعث می‌شود ناشرها ریسک نکنند تا پولشان را تبدیل به کاغذ و مقوا کنند و منتظر بنشینند که کتاب‌هایشان فروش برود.) به هرحال تنها چیزی که از لوکاره در بازار پیدا کردم "میراث جاسوسان" بود که قیمتش در محدوده‌ی مورد نظرم نبود که بشود به عنوان جیره‌کتاب خرداد برای آن دوست کذا ارسالش کنیم. اما دیدم خودم کتاب را ندارم و ... افتادم توی خرج.

    حالا که کتاب را ورق زده‌ام و اطلاعات آن را در بانک اطلاعات جیره‌کتاب آورده‌ام، متوجه شده‌ام که "میراث جاسوسان" تکمله‌ای است بر "جاسوسی که از سردسیر آمد"، کتابی که باعث آشنایی من با لوکاره شد. نتیجه اینکه خریدنش لازم بوده و اینکه تا این‌مدت هم در تهیه آن تاخیر داشته‌ام، کوتاهی‌ای بوده نابخشودنی.

    میراث جاسوسان
    نویسنده: جان لوکاره
    ترجمه: مهدی فیاضی‌کیا
    ناشر: چترنگ
    سال نشر: 1399 (چاپ 2)
    قیمت: 54000 تومان
    تعداد صفحات: 348 صفحه
    شابک: 978-600-8066-83-5
    سال‌ها از عملیاتی که منجر به مرگ آلک لیماس شد، گذشته (داستان کتاب "جاسوسی که از سردسیر آمد".) داستان را پیتر گیلیام تعریف می‌کند که به همراه جورج اسمایلی آن عملیات را در آلمان شرقی هدایت می‌کردند. آنها هر دو حالا بازنشسته شده‌اند و گیلیام در مزرعه‌ای دورافتاده دوران پیری خود را سپری می‌کند. اما MI6 دوباره به سراغ او می‌آید. کریستف، پسر لیماس، از دولت بریتانیا بخاطر مرگ پدرش شکایت کرده و وکلای MI6 سعی دارند تا آنجا که می‌توانند از گیلیام درباره این عملیات اطلاعات بدست آورند. همه می‌خواهند بدانند آیا کوتاهی و غفلت آنها موجب مرگ لیماس شده؟
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "آنچه در پی می‌آید، تا جایی که در توانم بوده، روایتی است صادقانه از نقش من در عملیات فریب بریتانیا، با اسم رمز "ویندفال"، که علیه سرویس اطلاعات آلمان شرقی (اشتازی) در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 انجام شد، و به مرگ بهترین عامل مخفی بریتانیا، که تا کنون با او کار کرده بودم، و همچنین زنی بی‌گناه که این عامل جانش را فدای او کرد، انجامید.
    افسر اطلاعاتی حرفه‌ای هم به قدر سایر نوع بشر در معرض احساسات انسانی است. آنچه مهم است این است که تا چه اندازه بتواند این احساسات را سرکوب کند، چه در همان زمان بروز این احساسات و چه آن‌طور که برای من پیش آمد، پنجاه سال بعدتر. تا همین چند ماه پیش، در مزرعه دوردستی در بریتانی، که زادگاه من است، شب‌ها در تختخواب دراز می‌کشیدم و به صدای احشام و مرغ‌ها گوش می‌سپردم و با سرزنش‌های ندای وجدانم، که گاه‌گاه بی‌خوابم می‌کرد، می‌جنگیدم. در پاسخ به این سرزنش‌ها می‌گفتم که بسیار جوان بودم، بسیار معصوم، بسیار ناشی و بسیار دون‌پایه. می‌گفتم اگر دنبال مقصر می‌گردند بروند گریبان استادان اعظم فریب را بگیرند، جورج اسمایلی و استادش، کنترل ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    فکر نمی‌کردم روزی برسد که کتابی از انتشارات پرتقال را در فهرست بزرگسالان معرفی کنم! اما خب تقصیر من نیست.

    به نظر می‌رسد که پرتقال دارد تلاش می‌کند تا خود را به بازار نوجوان‌های دبیرستانی نزدیک کند (فرضم بر این است که کتابهای نوجوانان این ناشر تاکنون بیشتر مخاطبش گروه سنی راهنمایی بوده.) انتخاب "وضعیت قرمز" برای ترجمه و انتشار هم احتمالا از چنین قصد و نیتی حکایت دارد. کتاب البته در زبان اصلی مخاطبش بزرگسالان هستند و جایی اشاره‌ای به این که برای نوجوانان نوشته شده، نشده. احتمالا برای همین هم هست که ناشر ایرانی گروه سنی مخاطب کتاب را که از علمی-تخیلی‌های جایزه‌برده‌ی این سال‌ها به حساب می‌آید، 16 سال به بالا ذکر کرده است. حالا باید ببینیم آیا پرتقال این مسیر را با انتشار کتاب‌های بیشتر برای این گروه هدف ادامه می‌دهد یا نه!

    وضعیت قرمز (مجموعه ربات آدم‌کش 1)
    نویسنده: مارتا ولز
    ترجمه: فرزین سوری
    ناشر: پرتقال
    سال نشر: 1402 (چاپ 3)
    قیمت: 109000 تومان
    تعداد صفحات: 126 صفحه
    شابک: 978-600-462-738-2
    در سیاره‌ای دوردست تیمی از محققان و کاشفان مشغول نمونه‌برداری و آزمایش هستند و به‌هیچ‌وجه خبر ندارند که اندروید امنیتی‌شان، آزادی عمل خودش را به دست آورده و کاملا هوشیار است. ولی به جای اینکه همه‌ی تیم را قتل‌عام کند، ترجیح می‌دهد در آرامش سریال‌های آبدوغ‌خیاری تماشا کند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "بعد از اینکه ماژول سرفرماندهی‌ام را هک کردم، خیلی راحت می‌توانستم از آن قاتل‌های زنجیره‌ای دیوانه بشوم، اما در عوض متوجه شدم می‌توانم به فید برنامه‌های سرگرمی وصل شوم که از ماهواره‌های شرکتی پخش می‌شدند. از آن‌لحظه بیش از 35000 ساعت یا همین حدود گذشته است و در این‌مدت مرتکب قتل نشده‌ام؛ احتمالا فقط کمی کمتر از 35000 ساعت فیلم و سریال و کتاب و نمایشنامه و موسیقی مصرف کرده‌ام. به‌عنوان ماشین کشتاری سنگ‌دل، بدجوری کوتاهی کرده‌ام.
    البته هنوز هم کار می‌کردم؛ قرارداد جدیدی بسته بودم و امیدوار بودم تحقیق میدانی دکتر وولسکو و دکتر بارواژ زودتر به پایان برسد و برگردیم به اقامتگاه تا بتوانم قسمت 397 سریال ظهور و سقوط پناهگاه را ببینم.
    راستش را بگویم حسابی حواسم پرت بود. قراردادم خسته‌کننده بود و داشتم با خودم فکر می‌کردم چطور است از طریق کانال مخابراتی اضطراری که مخصوص هشدارهای حیاتی است، به شبکه‌ی سرگرمی وصل بشوم و بدون اینکه سیستم اصلی فعالیتم را ثبت کند، موسیقی گوش بدهم. انجام چنین هکی بیرون از اقامتگاه، کار سختی بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    اگر حیطه علمی-تخیلی برای انتشارات پرتقال، حیطه تازه و نویی به حساب می‌آید، در عوض کتابسرای تندیس در این حیطه جزو "ریش‌سفیدها" محسوب می‌شود. "بورن" تازه‌ترین دستپخت علمی-تخیلی تندیس است. از خلاصه داستانش اینجور برمی‌آید که با یک SciFi عجیب‌وغریب طرف هستیم (یکجورهایی یاد گستره یا Expanse افتادم!) خلاصه اینکه اگر مشتری علمی-تخیلی هستید، احتمالا بورن می‌تواند یک انتخاب متفاوت و خواندنی باشد.

    بورن
    نویسنده: جف وندرمیر
    ترجمه: رضا اسکندری آذر
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1399 (چاپ 1)
    قیمت: 65000 تومان 59000 تومان
    تعداد صفحات: 399 صفحه
    شابک: 978-600-182-616-0
    در شهری ویرانه و بی‌نام از آینده، زنی به نام ریچل که از جمع‌آوری غنایم گذران عمر می‌کند، مخلوقی را پیدا می‌کند و نامش را می‌گذارد: "بورن".
    بورن در ابتدا هیچ شکل مشخصی ندارد؛ فقط توده‌ای سبز که احتمالا از محصولات دورانداخته‌ی "شرکت" است. شرکت، اگرچه شدیدا تخریب شده، شایعاتی وجود دارد حاکی از این که هنوز هم مخلوقات عجیب ساخته و به مکان‌های دوری می‌فرستد که هنوز ویرانه‌های آخرالزمانی به آنجاها نرسیده‌اند. ریچل تصمیم به نگه داشتن و بزرگ کردن بورن می‌گیرد، غافل از این که آینده هیچ با آنچه تصور می‌کند شباهت ندارد، و روحش خبر ندارد که بورن با بزرگ شدن به چه تبدیل خواهد شد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "بورن را در یک روز آفتابی با آسمان خاکستری که خرس جهش‌یافته‌ی غول‌پیکر، مورد پرسه‌زنان نزدیک خانه‌مان ظاهر شد، پیدا کردم. بورن ابتدا برایم حکم یک مورد بازیافتی داشت. آن موقع نمی‌دانستم چه اهمیتی برایمان پیدا خواهد کرد. نمی‌دانستم وجودش همه‌چیز را تغییر خواهد داد.
    بورن از همان ابتدا ظاهر دیدنی‌ای نداشت: گلوله‌ای از خز به قاعده‌ی مشتم که مثل یک جانور دریایی چند پا که روی ساحل جامانده به موهای بدن مورد چسبیده بود. تنها به این دلیل پیدایش کردم که حدودا هر نیم دقیقه یک بار، مثل چراغ چشمک‌زن نورهای زمردی از خودش ساطع می‌کرد.
    نزدیک‌تر که رفتم، بوی آب‌نمک را حس کردم که به صورت موج بلند می‌شد و برای یک لحظه انگار شهر مخروبه‌ای اطرافم وجود نداشت، از جستجو برای غذا و آب خبری نبود، از باندهای ولگرد و موجودات جهش‌یافته‌ی عجیب با گونه‌های ناشناس که نمی‌دانستی خطرناکند یا نه، خبری نبود. انگار از اجساد تکه‌تکه شده و سوخته‌ی آویزان از تیرهای چراغ‌برق شکسته خبری نبود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    به نظرتان آیا نویسنده‌ای پیدا می‌شود که بتواند یک شرلوک هولمز دوم بیافریند؟ احتمالا کار ساده‌ای نیست! به هر حال انگار این دوستمان آقای درلث در این زمینه تلاش‌هایی کرده است. حاصل کار آنقدر اسم‌ورسم‌دار از آب درنیامده و باعث معروفیت کارآگاه و نویسنده‌اش هم‌پای شرلوک و کونان دویل نشده. اما این لزوما درباره کیفیت این "تقلید ادبی" چیزی را مشخص نمی‌کند. برای اسم‌ورسم‌دار شدن علاوه بر کیفیت مقادیر قابل توجهی شانس و اقبال هم مورد نیاز است که نصیب همه‌ی خلق عالم نمی‌شود.

    شرلوک هلمز خیابان پراد
    نویسنده: اگوست درلث
    ترجمه: رامین آذربهرام
    ناشر: نیلوفر
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 155000 تومان
    تعداد صفحات: 279 صفحه
    شابک: 978-622-6654-21-0
    در 1928 اگوست ویلیام درلث؛ نویسنده جوان آمریکایی نامه‌ای به سرآرتور کانن دویل نوشت و در آن ضمن ابراز تاسف از اینکه چرا وی قصد ندارد نگارش داستان‌های شرلوک هلمز را دنبال کند، از نویسنده بزرگ پرسید که آیا اجازه می‌دهد او آثار جدیدی با محوریت شخصیت شرلوک هولمز بنویسد؟ او در این نامه به سر آرتور قول داد که کاملا به الگوی نگارشی نویسنده بزرگ وفادار بماند و هیچ‌یک از خصوصیات قهرمانان آثار وی را تغییر ندهد. کانن دویل مودبانه درخواست درلث را رد کرد. از این‌رو نویسنده جوان بر آن شد تا خود، کارآگاهی بیافریند که تا حد امکان به شخصیت دوست‌داشتنی آثار کانن دویل شبیه باشد و به‌این‌ترتیب "سولار پونس" آفریده شد.
    سولار پونس از سال 1907 در شماره 7B خیابان پراد به عنوان کارآگاه خصوصی کار می‌کند. خدمات برجسته او به دولت بریتانیا در خلال سال‌های پرالتهاب جنگ جهانی اول زبانزد مقامات دولتی است. برای او هم مثل هلمز، کار در اولویت است و هیچ چیز نمی‌تواند لذت‌بخش‌تر از حل معمای پرونده‌ای مرموز باشد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان "ماجرای بارونت وحشت‌زده" با این جملات آغاز می‌شود:
    "سولار پونس از مسئله‌ی شطرنجی که مجذوب آن شده بود به آهستگی سر برداشت، چند لحظه به من چشم دوخت و لبخند زد. انگشتانش را از روی وزیر برداشت، به پشتی صندلی‌اش تکیه داد و زیرلب گفت: "- بله، بله. فکر می‌کنم الان است که برایمان مهمان بیاید."
    لندن غرق در مه بود. پرده‌ی ضخیم مه پاییزی شهر را از اقامتگاه ما در خیابان پراد جدا می‌کرد. در ابتدا تنها زمزمه‌ی دور از ازدحام مردم و کالسکه‌ها که صدای قلب شهر بود به گوش می‌رسید که در حال فروکش کردن بود. بعد سروصدای مختصر فروچکیدن قطرات آب و صدای خفه‌ی سم اسب را شنیدم که مسافتی کوتاه را پیمود، لختی ایستاد و سپس بار دیگر به راه افتاد.
    پونس با احساس رضایت گفت: "- مطمئنم که دنبال شماره‌ی هفت می‌گردد." از زمان ماجرای عجیب و غریب خانه‌ی اکتاگون پرونده‌ای به دستش نیافتاده بود: "- این وقت شب ممکن است دنبال چه کس دیگری بگردد؟ بعید نیست از جایی که چندان از لندن فاصله ندارد آمده باشد چون استفاده از کالسکه‌ی بزرگ درون شهر رایج نیست." ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    به نظرم بازار کتاب ما درباره موضوع فلسطین و اسرائیل، با توجه به سرمایه‌گذاری صورت گرفته درباره این موضوع طی سالیان متمادی و در رسانه‌های رسمی کشور، بسیار فقیر است. کافی است به سراغ کتاب‌های منتشر شده درباره کره شمالی طی سال‌های اخیر برویم. یا بخواهیم با کتاب‌هایی که درباره افغانستان و حوادث آن سرزمین در ایران ترجمه و منتشر شده‌اند، فهرستی سر هم کنیم. آنوقت است که متوجه می‌شویم دست‌کم در ادبیات داستانی، موضوع فلسطین به پای کره شمالی و افغانستان نمی‌رسد! و این به نظرم عجیب است.

    به هر حال آرما، ناشر اصفهانی، "زخم داوود" را منتشر کرده است و با توجه به اینکه کتاب به چاپ پنجم رسیده، به نظر نمی‌آید که مشکل کار نبودن مشتری و خواننده برای کتاب‌هایی با این مضمون باشد.

    زخم داوود
    نویسنده: سوزان ابوالهوی
    ترجمه: فاطمه هاشم‌نژاد
    ناشر: آرما
    سال نشر: 1398 (چاپ 5)
    قیمت: 45000 تومان
    تعداد صفحات: 399 صفحه
    شابک: 978-600-6077-71-0
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب داستان چند نسل از خانواده‌ای فلسطینی را حکایت می‌کند که در سال 1948 با بوجود آمدن دولت اسرائیل مربوط به ترک خانه و کاشانه خود و زندگی در چادرهایی در ناحیه جنین می‌شوند.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "امل می‌خواهد از نزدیک به چشم‌های سرباز نگاه کند، اما لوله تفنگ روی پیشانی‌اش اجازه نمی‌دهد. بااین‌حال، آن‌قدری نزدیک هست که بتواند لنز را در چشم‌های سرباز ببیند. سرباز را تصور می‌کند که هر صبح، پیش‌ازاینکه برای کشتن آماده شود، روبه‌روی آینه لنزهایش را در چشم می‌گذارد.
    عجیبه ... چرا دم مرگ به این چیزا فکر می‌کنم؟
    انتظار ندارد در اداره‌ای که کار می‌کند، کسی از مرگش تاسف بخورد، از کشته‌شدن "تصادفی" یک "شهروند آمریکایی". - عجیبه ... عجیبه که از مرگ نمی‌ترسم.
    عجیب است که امل از مرگ نمی‌ترسد. شاید از پلک‌زدن‌های سرباز می‌داند که او شلیک نخواهد کرد. امل چشم‌هایش را بست و دوباره متولد شد. فلز سرد هنوز روی پیشانی‌اش بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    نام حسن هدایت، برایم بیشتر از سمت سینما آشناست. برای همین وقتی توی لیست کتابهای علمی و فرهنگی به اسمش به عنوان نویسنده "یک رمان عاشقانه درباره موسیقی" برمی‌خورم به این فکر می‌افتم که نکند داستان سرچشمه‌ای سینمایی داشته باشد (یا با نیت رفتن برروی پرده سینما، نوشته شده باشد.) به هرحال ترکیب "داستان تاریخی" و "عاشقانه" و "حسن هدایت" وسوسه‌ام می‌کند که کتاب را بخرم و ببینم این معجون چی از آب درآمده.

    درویش‌خان: یک رمان عاشقانه درباره موسیقی
    نویسنده: حسن هدایت
    ناشر: علمی و فرهنگی
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 27000 تومان
    تعداد صفحات: 257 صفحه
    شابک: 978-600-436-725-7
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 3 نفر)
    روایتی از زندگی استاد موسیقی غلامحسین درویش‌خان
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "نام من قمر است، نامی که پدرم بر من نهاد و همواره من را ماه آسمان زندگی خود می‌نامید. پدرم، غلامحسین، فرزند حاجی بشیر طالقانی بود و به لقب "درویش‌خان" شهرت داشت. من تنها فرزند او و مادرم، بدرالسادات، هستم. در شیراز و در باغ شعاع‌السلطنه، یکی از پسران متعدد مظفرالدین‌شاه قاجار، به دنیا آمدم، اما بیشترین سال‌های عمرم در تهران گذران شده است. در خانه‌ای کوچک و پر از گل و گیاه و بوی عطر و محبت، در خیابانی کهنسال که در نزدیکی میدان بهارستان و پشت عمارت مجلس شورای ملی واقع بود. میدان بهارستان پس از انقلاب مشروطیت همواره پرآشوب و بی‌آرامش بود. جدال آزادیخواهان با طرفداران استبداد، چه در داخل عمارت مجلس و چه در میدان بهارستان، سال‌های مدید آن منطقه را به کانون پرآشوب جدل‌های لفظی و نزاع‌های بی‌رحمانه و خشونت‌بار و خونین تبدیل کرده بود. اما کمی دورتر از میدان بهارستان و در خانه ما، همه چیز آرام و مهربان بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    همانطور که قبلا هم گفتم، نقل و انتقال مطالب جیره‌کتاب به جایگاهی جدید (blog.jireyeketab.com) باعث شده تا وقت بگذارم و هر مطلب را گردگیری کنم. به بعضی فهرست‌ها کتاب جدید اضافه کنم و بعضی غلط‌های تایپی را تصحیح کنم. کار سخت اما بروزرسانی فهرست کتابهایی است که باید پیش از مرگ خواند. تصور نمی‌کنم فرصت کنم و فهرست اصلی را یکبار دیگر از سر تا ته مرور کنم برای کشف ترجمه‌شده‌هایش به فارسی. نام و نشان تعدادی کتاب را که در سال‌های اخیر منتشر شده‌اند و نام‌شان در آن فهرست آمده جایی یادداشت کرده‌ام و تعدادی را هم دوستان در پیام‌هایشان درباره این فهرست معرفی کرده‌اند. همان‌ها را به فهرست اضافه می‌کنم و بقیه‌اش بماند برای فرصتی دیگر.

    این ماه دو تا از کتاب‌های جاافتاده از فهرست جیره‌کتاب را تهیه کردم. فکر می‌کنم در ماه‌های آتی هم همینطور ادامه بدهم تا همه‌ی جاافتاده‌ها در فهرست جیره‌کتاب اضافه شوند و بشود ادعا کنیم که آن فهرست هم گردگیری‌اش کامل شده!

    سومین پلیس
    نویسنده: فلن اوبراین
    ترجمه: پیمان خاکسار
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1401 (چاپ 8)
    قیمت: 98000 تومان
    تعداد صفحات: 256 صفحه
    شابک: 978-600-229-014-4
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "همه نمی‌دانند من چه‌طور فیلیپ مَتِرز پیر را کشتم، فکش را با بیل خرد کردم. ولی بهتر است اول راجع به دوستی‌ام با جان دیونی بگویم، چرا که مترز پیر را اول او از پا انداخت، با یک تلمبه‌ی دوچرخه که خودش از یک میله‌ی آهنی توخالی درست کرده بود محکم کوبید به گردنش. دیونی کارگری بود قلچماق، ولی تنبل و آزاد از مخ. متهم ردیف اول ماجرا او بود. او بود که به من گفت بیلم را بیاورم. او بود که دستورها را داد و گفت که در هر موقعیت چه باید بکنم.
    من مدت‌ها پیش به دنیا آمدم. پدرم کشاورز سردوگرم‌چشیده‌ای بود و مادرم هم یک پیاله‌فروشی داشت. همه‌ی ما در همان جا زندگی می‌کردیم، ساختمانی که دروپیکر درستی نداشت و بیشتر روز هم تعطیل بود؛ چون پدرم همیشه‌ی خدا سرِ زمین بود و مادرم هم تمام وقتش در آشپزخانه می‌گذشت، ضمنا به دلیلی که درکش نمی‌کردم مشتری‌ها تازه نصف‌شب می‌آمدند، به‌غیر از نیمه‌شب‌ها هم ایام کریسمس و روزهای غیرمعمولی از این قبیل چند مشتری را به آن‌جا می‌کشاند. دریغ از این‌که در زندگی‌ام مادرم را بیرون از آشپزخانه یا مشتری‌یی در طول روز دیده باشم، البته شب‌ها هم هیچ‌وقت بیشتر از دو سه مشتری با هم ندیدم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    در راه
    نویسنده: جک کرواک
    ترجمه: احسان نوروزی
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1402 (چاپ 10)
    قیمت: 320000 تومان
    تعداد صفحات: 388 صفحه
    شابک: 978-964-362-524-5
    در سال‌های پایانی دهه 1940، سال پارادیز در نیویورک با دین موریارتی آشنا می‌شود. سال در همان برخورد اول شیفته دین می‌شود و به همین خاطر وقتی دین به سان‌فرانسیسکو می‌رود، سال تصمیم می‌گیرد به روش اتواستاپ مسیر ساحل شرقی تا غربی آمریکا را طی کند و به دیدار دین بشتابد. او با پشت‌سرگذاشتن ابرشهر نیویورک در جاده و در مسیر رسیدن به سان‌فرانسیسکو با افراد مختلفی برخورد می‌کند، برایش دوستی‌های جدیدی شکل می‌گیرد و ... با دنیای تازه‌ای آشنا می‌شود. "سفر" اما با رسیدن به غرب آمریکا پایان نمی‌گیرد. دین دوباره سال را به جاده می‌کشاند و آن‌دو به سمت نیورلئان رهسپار می‌شوند.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اولین‌باری که دین موریارتی را دیدم خیلی وقت نبود که با زنم به‌هم زده بودم. تازه از یک مرض سفت‌وسخت جان سالم به در برده بودم که فعلا بی‌خیال گفتنش می‌شوم، فقط این را بگویم که یک‌جورهایی مربوط می‌شد به طلاق پرفلاکتم و این احساس که فاتحه‌ی همه‌چیز خوانده است. با آمدن دین موریارتی آن قسمتی از زندگی‌ام شروع شد که می‌توانید اسمش را بگذارید زندگی‌ام در راه. قبل از این هم خیلی وقت‌ها فکر و خیال رفتن به غرب و سیاحت کشور به سرم می‌زد، همیشه نقشه‌های مبهمی توی سرم بود ولی هیچوقت راهی نمی‌شدم. دین بهترین آدم برای راه است، چون اصلا در راه به دنیا آمده: وقتی پدر و مادرش سال 1926 با ابوطیاره‌شان از سالت‌لیک سیتی رد می‌شدند تا به لس‌آنجلس بروند. اولین‌بار آمار دین موریارتی را چاد کینگ به من داد، و نامه‌هایی از دین نشانم داد که از دارالتادیب نیومکزیکو برایش فرستاده بود. از نامه‌ها کفم بریده بود بس که ساده و باحال از چاد خواسته بود نیچه و باقی چیزهای درست‌وحسابی روشنفکری را که بلد است یادش بدهد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    وقتی "کمال مطلوب" را خریدم و اسم کسانی را که حدودا یک قرن پیش پاسخ به این سوال را که [ما ایرانی‌ها] "چه می‌خواهیم؟" داده بودند، دیدم پیش خودم فکر کردم حتما باید با افکار این بزرگان آشنا شوم و ببینم که توی کله‌شان چه می‌گذشته است.

    حالا اما کمی گیج شده‌ام. شماره جدید مجله اندیشه پویا (شماره 67، تیر 1399) درج گزارشی چندقسمتی را در مجله شروع کرده با عنوان "گزارش قرن". گزارش این شماره به دهه 1300 شمسی می‌پردازد و اتفاقا اشاره دارد به همین نظرسنجی روزنامه‌ی "شفق سرخ". آنجا در اشاره به پاسخ‌های منتشر شده می‌نویسد: "... پاسخ‌هایی که به این نظرخواهی داده شد، نشان می‌داد که اگرچه در این مقطع زمانی، عموم روشنفکران در اندیشه یک تحول بزرگ‌اند، نقشه راه دقیقی برای چگونگی تحقق این مطالبه موجود نیست. برای بسیاری از آن‌ها روشن نبود که این تحول ضروری که گاه از آن با عنوان "انقلاب اجتماعی" نیز یاد می‌شد، چگونه باید تحقق پیدا کند، و این چه انقلابی است که به گفته برخی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی شفق سرخ، می‌بایست در عین‌حال که تکاملی و تدریجی باشد، سریع‌تر نیز تحقق یابد ..."

    هنوز شروع به خواندن "کمال مطلوب" نکرده‌ام، اما از همین حالا گیج شده‌ام!

    کمال مطلوب یا ایده‌آل‌های ایرانی (تیر-آبان 1302)
    نویسنده: به کوشش رضا آذری شهرضایی، با مقدمه کاوه بیات
    ناشر: جهان کتاب
    سال نشر: 1402 (چاپ 2)
    قیمت: 160000 تومان
    تعداد صفحات: 258 صفحه
    شابک: 978-600-8967-28-6
    کتاب مجموعه‌ای از پاسخ‌های بزرگانی همچون سعید نفیسی، غلامرضا رشید یاسمی، ملک‌الشعرای بهار، عباس اقبال آشتیانی و ... است به پرسش‌های مطرح‌شده از سوی روزنامه شفق سرخ.
    ده‌ها سال سعی و تلاش ایرانیان برای پشت سر گذاشتن یک دوره طولانی از افول و فروپاشی و نفوذ فزاینده قدرت‌های خارجی به نهضت مشروطیت منجر شد؛ نهضتی که اگرچه با توفیق ملت در تصویب یک قانون اساسی و تشکیل یک مجلس شورای ملی به یک پیروزی اساسی انجامید اما این پیروزی در زمانی حاصل شد که به دلیل کاهش بیش از پیش توان و اقتدار دولت از یک‌سو و فرادستی فزاینده قدرت‌های خارجی از سوی دیگر، تحقق بسیاری از خواسته‌های نهضت دشوارتر از پیش شده بود …
    در چنین فضایی، روزنامه شفق سرخ به مدیریت علی دشتی پرسش‌هایی را مطرح کرد و از صاحب‌نظران و خوانندگان نظر خواست: "ایده‌آل ما چیست؟ چه می‌خواهیم؟ چه باید بخواهیم؟ به چه طریق و از چه راه و از کی باید بخواهیم؟ ..."
    بخش مهمی از مباحث مطرح‌شده در این نظرخواهی ازجمله مضامینی هستند که مانند بسیاری از دیگر دغدغه‌های ایرانیان عصر مشروطه، متاسفانه هنوز هم موضوعیت خود را از دست نداده‌اند؛ از یک حس نگرانی و اضطراب نسبت به وضعیت کشور گرفته تا ضرورت پشت سر گذاشتن این وضعیت از طریق رسیدگی به مواردی چون پرسش‌های شفق سرخ ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی را می‌شود یکجور "کتاب صنفی" به حساب آورد. اگر جیره‌کتاب کتابی درباره "ترویج خواندن" را نخرد، پس کی بخرد!

    گفت‌وگوهایی درباره خواندن
    نویسنده: ندا موحدی‌پور (به کوشش)
    ناشر: کتاب آمه
    سال نشر: 1399 (چاپ 1)
    قیمت: 67000 تومان 60000 تومان
    تعداد صفحات: 418 صفحه
    شابک: 978-600-7033-62-3
    کتاب مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها با افرادی است که با اقدامات گوناگون برای "ترویج خواندن" فعالیت می‌کنند (یا کرده‌اند!) کسانی که پدیدآورنده متن گفتگوی خود را با آنها در کتاب آورده عبارتند از: نوش‌آفرین انصاری، علی‌اصغر سیدآبادی، فریبا اقدامی، مهرناز خراسانچی، ایوب موحدی‌پور، لیلا کفاش‌زاده، الهه حریریان، مرجان فروغی، حسین راستی، لاله خسروی و مسعود ناصری.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    در فهرست قبل "مردم‌نگاری" اولِ انتشارات خرد سرخ را حضورتان معرفی کردم. راستش موضوع آن یکی برایم خیلی جالب‌تر از "مردم‌نگاری 2" است. اما خاصیت مجموعه‌ها را که می‌دانید، وقتی آدم یک عنوانش را می‌خرد و آن را می‌پسندد دیگر باید تا آخر همراه ناشر برود و هرچه در آن مجموعه چاپ می‌کند را تهیه کند. این "قاعده‌ی بازی" است!

    انگار لال شده بودم ...: یک مردم‌نگاری از کودکان کارگر افغانستانی در تهران
    نویسنده: سپیده سالاروند
    ناشر: خرد سرخ
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 39000 تومان
    تعداد صفحات: 227 صفحه
    شابک: 978-600-97661-9-2
    کتاب متن پایان‌نامه کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی نویسنده است که در آن به وضعیت کودکان کارگر افغانستانی در تهران، با تمرکز بر دو میدان "خانه کودک ناصرخسرو" (که عمدتا شاگردمغازه‌های لوازم ماشین‌فروشی‌های خیابان‌های حوالی بازار را تحت پوشش قرار می‌دهد) و "گود زباله سعید" در جاده تهران-سمنان، می‌پردازد. هر فصل به صورت یک جستار مستقل حول محور یک مضمون نوشته شده و می‌کوشد بر قسمتی از زندگی این کودکان نور بیاندازد، با این امید که در آخر به درک شبکه معنایی زندگی آنها در پیوند با دیگر وضعیت‌های اجتماعی در ایران بیانجامد ... (برگرفته از توضیح "درباره این کتاب" در ابتدای کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "بهار 1393 برای اولین‌بار پایم به یکی از سمن‌های مربوط به حقوق کودک باز شد. یک سالی از تمام شدن دوره کارشناسی‌ام می‌گذشت. چند ماهی در شرکتی تبلیغاتی کار کرده بودم و بالاخره پذیرفته بودم که جایم آن‌جا نیست و استعفا داده بودم و از سر بیچارگی همراه رفیقم شدم که در مدرسه‌ای به بچه‌ها درس می‌داد. در سال‌های دوستی‌مان کم و بیش از این مدرسه شنیده بودم و گهگاه در هزینه‌های مدرسه و ثبت‌نام بچه‌های افغانستانی در مدارس دولتی کمکی هم کرده بودم. به او حسودی‌ام می‌شد که معلم بچه‌ها بود اما همیشه فکر می‌کردم برای همراه‌شدن با کودکان کار آمادگی ندارم. می‌ترسیدم نادانی من در کار با کودک - و به‌خصوص کودک کار - به‌جای کمک‌کردن به مجموعه به بچه‌ها آسیب بزند. آن موقع از به‌زبان‌آوردن این حس خجالت می‌کشیدم. حالا خیلی خوب می‌دانم که این ترس، ترسی بسیار شایع است و فکر می‌کنم گاهی ضروری هم هست ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    در فهرست قبل درددل‌های خلق درباره مشکلاتشان با سازمان تامین اجتماعی را که در قالب یک کتاب درآمده بود، معرفی کردم. حالا نوبت برادر دیگر آن کتاب است که به آه‌وفغان‌های ملت از آن گروه مشکلات کسب‌وکار در این مُلک پرداخته که دودش از آتش سیاست‌ها و روال‌های دولت برمی‌خیزد. روایت‌هایی پر از اشک و سوز.

    درددل کسب‌وکارهای مردم با دولت
    نویسنده: گروه نویسندگان
    ناشر: حسین زاهدی مطلق
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 30000 تومان
    تعداد صفحات: 262 صفحه
    شابک: 978-622-00-0388-0
    در این کتاب سرگذشت شکست‌ها و ناکامی‌های بیست شرکت و بنگاه اقتصادی کوچک را روایت کرده‌ایم. اگرچه این شرکت‌ها الگوهای موفقی نیستند، اما این نکته از اهمیت مرور سرگذشت آن‌ها نمی‌کاهد. شکست هریک از آن‌ها تجربه ارزشمندی است که به کسب‌وکارها و اشخاص گوناگونی مربوط می‌شود. سرمایه‌ای که برای کسب همین تجربیات صرف شده، معادل سرمایه بیست شرکت مختلف است که در حوزه‌های متفاوتی فعالیت داشته‌اند. دارایی‌های مادی و معنوی، مجموعه‌ای از تخصص‌ها و مهارت‌های متنوع این شرکت‌ها و در نهایت عمر انسان‌هایی که در این شرکت‌ها شاغل بوده‌اند، هزینه‌ای است که بابت کسب این تجارب صرف شده است.
    این کتاب، روایت کسب‌وکارهایی است که زمانی بودند و امروز دیگر نیستند یا در تلاش برای بقا، آرزوهای خود را بربادرفته می‌بینند. با صاحبان و مدیران آن‌ها به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا سرگذشت‌های خود را بازگو کنند. تمرکز ما روی نقش دولت در ناکامی‌های شرکت‌های کوچک و متوسط است. تلاش کرده‌ایم که تاثیر تصمیمات و سیاست‌ها، رویه‌ها و مقررات دولت را بر این شرکت‌ها روایت کنیم ... (برگرفته از مقدمه کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی را در ماه گذشته سفارش گرفتیم و این سبب آشنایی‌ام با آن بود. گذشته از قیمت کتاب که با توجه به قیمت کتاب‌هایی که این‌روزها منتشر می‌شوند، آدم را یادِ عهدِ دقیانوس می‌اندازد (تنها سه سال ناقابل از زمان چاپ آن می‌گذرد) اینکه نویسنده در همان اولین فصل و اولین پاراگراف از آن پایِ موضوع کتاب را پیش می‌کشد، برایم جالب بود. حالا اینکه در ادامه چطور این موضوع به "سگ قفقازی غول‌پیکر" ارتباط پیدا می‌کند، حکایت دیگری است.

    چون باد، چون موج: داستان‌هایی از قلمرو سرکوب‌شدگان
    نویسنده: استفانو بولونینی
    ترجمه: مهیار علینقی
    ناشر: ماهی
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 12000 تومان
    تعداد صفحات: 124 صفحه
    شابک: 978-964-209-145-4
    نوشته‌های کوتاهی که در این کتاب آمده‌اند همان‌قدر داستان کوتاهند که مقاله یا پژوهش‌های روانکاوانه. این قطعات که در قالب اول‌شخص روایت شده‌اند، بیش‌تر به خاطره شبیهند و گاه آدمی را به یاد سبک اورول و موام در خاطره‌نویسی می‌اندازند.
    هریک از فصول کتاب به موضوع خطیری می‌پردازد، از جمله ماهیت اشتیاق، نقش سرنوشت‌ساز وهم و وهم‌زدایی از زندگی آدمی، ماجرواجویی در تقابل با کوته‌فکری، ارزش مهارت و تخصص، ریشه و اجزای قهرمان‌گرایی و …
    نثر بولونینی دلپذیر است و صمیمیتی دلفریب دارد. از همین‌روست که ظهور مفاهیم روانکاوانه در متن به معنای تحمیل اصطلاحات فنی این رشته نیست، بلکه بیش‌تر محملی است برای روش‌ساخت مطلب به روشی خلاق. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    مطلب "سگ قفقازی غول‌پیکر" با این جملات آغاز می‌شود:
    "حک‌شدن در خاطره سرنوشت محتوم کتاب‌هایی است که در ایام بیماری یا نقاهت می‌خوانیم. شاید علتش انزوای نسبی ناشی از بیماری باشد که بیش‌تر به تامل می‌گذرد. شاید هم حس بی‌زمانی و فقدان انگیزه‌های واقعی در این وضعیت موثر باشند. کسی چه می‌داند؟ هرچه باشد، در چنین شرایطی، بیش از پیش درگیر تعمق در بازنمایی‌های خیالی پدیده‌ها می‌شویم.
    سال‌های سال پیش پس از سانحه‌ای مختصر، مجبور به استراحتی چند هفته‌ای شدم. در این میان به کتابی برخوردم، تالیف کوهنوردی بریتانیایی در اواخر قرن نوزدهم. این کتاب شرح تمام رنج‌هایش بود در نیمی از قلل جهان و من، به مدد خیال و تلقین‌پذیری ذهنم، یکسره غرق آن شدم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    باز تا نام ماکیاولی به چشمم خورد اختیار از کف دادم. داشتم فهرست کتابهای انتشارات علمی و فرهنگی را مرور می‌کردم تا تعدادی از کتاب‌های کودک‌شان را سفارش بدهم و بخرم. اما وقتی به کتاب تازه ناشر با عنوان جانبی "معنای شاهکار ماکیاولی" رسیدم، ماموریت اصلی را کمی "فراخ‌تر" کردم و علاوه بر کتابهای کودک این کتاب را هم به همراه "درویش‌خان" (که ذکر آن پیشتر آمد) به فهرست خریدم اضافه کردم.

    شهریار منجی (معنای شاهکار ماکیاولی)
    نویسنده: مائوریتزیو ویرولی
    ترجمه: زانیار ابراهیمی
    ناشر: علمی و فرهنگی
    سال نشر: 1400 (چاپ 2)
    قیمت: 38000 تومان
    تعداد صفحات: 152 صفحه
    شابک: 978-600-436-824-7
    ... نویسنده در این کتاب تفسیری تازه و حیرت‌انگیز از شهریار ماکیاولی ارائه می‌دهد. شهریار نه مانیفست رئالیستم سیاسی جدید، نه کتاب راهنمای مستبدان و نه منادی جدایی سیاست از اخلاق است. شاهکار ماکیاولی برنامه رهایی و نجات ایتالیا است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "منجی در شهریار دوشادوش پیامبر مسلح ظاهر می‌شود (فصل ششم: چگونه می‌توان شهریاری‌ها را با سربازان و ویرتوی خویش تصرف کرد؟). پیش از این، ماکیاولی با زبانی سرد و بی‌طرف در باب انواع مختلف شهریاری‌ها - نوبنیاد، موروثی و مختلط - بحث کرده بود و یکی از اصول کلی کارش را چنین برجسته ساخته بود: "بدین‌سان می‌گویم که در شهریاری‌های یکسره نوبنیاد، جایی که شهریاری جدید وجود دارد، کم و بیشی دشواری حفظ آن‌ها وابسته به بیشی و کمی ویرتوی کسی است که به دستشان می‌آورد". او سپس از بزرگ‌مردانی سخن می‌گوید که به یاری ویرتو و سپاهیان خود و نه به دلیل بختشان شهریار شده‌اند. در صدر فهرست او موسی قرار دارد، کسی که ماکیاولی پیامبرش می‌داند: "گرچه نباید درباره موسی بحث کنیم. چرا که او صرفا مجری اوامر الهی بود، او را باید تحسین کرد چه، دست کم چنان مشمول الطاف خداوندی بود که سزاوار مقام کلیم‌اللهی گشته بود" ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    قانون طلایی خرید کتاب: وقتی جلد اول و دوم یک مجموعه چندجلدی را می‌خری، نمی‌شود وسطش جا بزنی و مجموعه‌ات را ناقص رها کنی!

    برای تاریخ می‌گویم: خاطرات محسن رفیق‌دوست (1388-1378)
    نویسنده: سعید علامیان (به کوشش)
    ناشر: سوره مهر
    سال نشر: 1399 (چاپ 1)
    قیمت: 65000 تومان
    تعداد صفحات: 323 صفحه
    شابک: 978-600-175-896-6
    جلد سوم خاطرات وزیر اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و رئیس سابق بنیاد مستضعفان و جانبازان به وقایع سال‌های 1378 الی 1388 می‌پردازد
    در این جلد از خاطرات، مصاحبه‌کننده وقایع مختلف یک دهه را که از میان اخبار روزنامه‌ها و نشریات انتخاب کرده با مصاحبه‌شونده در میان می‌گذارد و آقای رفیق‌دوست در مورد هر واقعه اظهارنظر می‌کند یا احیانا خاطرات خود را از سابقه ماجرا با مصاحبه‌کننده/خواننده در میان می‌گذارد.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی هم سفارش یکی از دوستان به جیره‌کتاب بوده. البته آن زمان که سفارش به دست ما رسید کتاب هنوز در بازار توزیع نشده بود و دوست ما چون عجله داشتند خودشان مستقیم کتاب را از ناشر تهیه کردند. اما اشاره و درخواست ایشان من را حساس کرد و وقتی متوجه شدم کتاب به بازار آمده، گفتم خوب است یک نسخه از آن را برای قرار گرفتن در قفسه‌ی تعلیم و تربیت جیره‌کتاب، تهیه کنم (جای دوری نمی‌رود!)

    قفسه تعلیم و تربیت جیره‌کتاب چندان مفصل و "تخصصی" نیست. در طول سالیان کتابهای مختلفی را که معمولا تازه‌پدرومادرها سفارش داده‌اند به همان روش فوق (می‌شود اسمش را گذاشت "از روی دست دیگران نگاه کردن"!) تهیه کرده‌ایم و آنجا گذاشته‌ایم. نمی‌دانم چقدر بکار علاقمندان به این مقوله خواهد آمد. کاشکی درباره همین مجموعه جمع‌وجور هم کسانی که کتاب‌ها را خوانده‌اند امتیاز و نظر بدهند تا دست‌کم هنگام مراجعه به آن جویندگان بتوانند با اطلاعات بیشتری اقدام به انتخاب کتاب کنند.

    علیه تربیت فرزند: برای فرزندمان باغبان باشیم یا نجار؟
    نویسنده: آلیسون گوپینک
    ترجمه: مینا قاجارگر
    ناشر: ترجمان
    سال نشر: 1401 (چاپ 23)
    قیمت: 138000 تومان
    تعداد صفحات: 384 صفحه
    شابک: 978-600-8091-51-6
    تصور اغلب ما از تربیت فرزندمان این است: فراهم‌کردن محیطی امن؛ برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند برای زمان‌های کار و فراغت؛ نظارت دقیق بر اعمال و روابطش و هدایت او تا رسیدن به اهدافی عالی. هدف والدین امروزی این است که فرزندشان را به شکلی خاص و دلخواه "بسازند" تا در بزرگ‌سالی فردی موفق شود. اما آلیسون گوپنیک، از روان‌شناسان پیشرو معاصر، در این کتاب از غیرعلمی بودن و همچنین زیانبار بودن این نگاه به فرزندپروری سخن می‌گوید. او نشان می‌دهد که چرا هرگز نباید دنبال ساختن و شکل دادن به فرزندانمان باشیم: کودکان طوری خلق شده‌اند که نامنضبط و بازیگوش و پیش‌بینی‌ناپذیر و خیال‌پرداز باشند؛ آن‌ها طوری خلق شده‌اند که هم بسیار متفاوت از والدینشان و هم بسیار متفاوت از یکدیگر باشند. گوپنیک همچنین توضیح می‌دهد که چگونه از فرزندانمان طوری مراقبت کنیم که بیاموزند در جهانی پیش‌بینی‌ناپذیر افرادی انعطاف‌پذیر، خلاق و مقام باشند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "در اواخر قرن بیستم اتفاق عجیبی برای مادران و پدران و فرزندان افتاد که به آن والدگری می‌گفتند.
    از زمانی که حیوانات وجود داشته‌اند، مادران و پدران و بچه‌ها هم بوده‌اند. و از زمانی که [این حیوانات] تبدیل به انسان هوشمند شده‌اند، انسانِ مادر و انسانِ پدر و همچنین دیگر انسان‌ها از بچه‌ها به‌نحو ویژه‌ای مراقبت کرده‌اند. واژه‌های "mother" و "father" به اندازه زبان انگلیسی قدمت دارند و واژه "parent" لااقل از قرن چهاردهم وجود داشته است. اما واژه "parenting" [والدگری]، که امروز این‌چنین فراگیر است، نخست در سال 1958 در آمریکا شکل گرفت، و تازه در دهه 1970 بود که رواج یافت.
    والدگری از کجا پیدا شد؟ الگوی والدگری، به علت مجموعه‌ای از تغییرات اجتماعی مشخص که در آمریکای قرن بیستم رخ داد، نفوذ ویژه‌ای یافت، تغییراتی که والد بودن - و به خصوص والدشدن - را، نسبت به آنچه در گذشته بودند، بسیار متفاوت می‌ساخت ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    "اتاق کار" را الان چند ماهی است که خریده‌ام اما نمی‌دانم چرا معرفی‌اش را اینقدر به تاخیر انداخته‌ام! شاید مشکلش این بوده که فکر می‌کردم "معترضه" نوشتن برایش کار آسانی نیست. اما این هم شد دلیل؟! می‌شد به روش "بی‌معترضه" سروته‌اش را هم بیاورم و کار امروز را اینقدر به فردا موکول نکنم. تازه حالا که کتاب را کمی بالا و پایین کرده‌ام می‌بینم که مرا به یاد "بگو آآآ: روایت یک شغل" می‌اندازد. کاشکی خانم نشر اطراف آن کتاب را هم تجدید چاپ کند تا دوباره بتوانیم آن را برای جیره‌کتابی‌های این سال‌ها ارسال کنیم (بفرمایید، این هم معترضه!)

    اتاق کار: یازده روایت از عشق، تعلیق و گیره‌های کاغذ
    نویسنده: گری اشتین گارت، جویس کارول اوتس، لی چایلد و ...
    ترجمه: کیوان سررشته
    ناشر: اطراف
    سال نشر: 1402 (چاپ 7)
    قیمت: 154000 تومان
    تعداد صفحات: 174 صفحه
    شابک: 978-622-6194-27-3
    کتاب در یازده روایت از ژانرهای گوناگون، جهان‌های مختلفی را بازنمایی می‌کند و تاثیر محیط‌کار، روابط کاری و نقش شغلی که انتخاب می‌کنیم بر "آدمی که می‌شویم" را یادمان می‌اندازد. فضای کار همیشه در حال دگرگونی است اما به رغم همه‌ی این تغییرات، خود ما فرقی با اجداد اولیه‌مان نداریم: کماکان در همه‌ی شغل‌ها و اتاق‌های کار دنبال پیدا کردن نقش‌مان در غار زندگی هستیم. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    اولین روایت کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "در جایی به اسم "هجز اند بالک" کار می‌کردم که کارش را به عنوان یک شرکت ارتباطات و تبلیغات در خیابان هفتم، جنوب میدان کلمبوس، در طبقات 40 تا 42 شروع کرده بود. حالا دیگر بسته شده. کار من آماده کردن گزارش‌ها، اطلاعیه‌های روابط عمومی و این‌جور چیزها بود. گاهی هم کاری تخصصی‌تر از راه می‌رسید؛ تهیه گزارش یا توضیحاتی موسوم به اوراق سفید که به مشتری کمک می‌کردند درک بهتری از یک موضوع پیدا کند و تصمیم تجاری بهتری بگیرد، روانه کردن محصولی جدید به بازار، تبلیغات پارتیزانی. دروغ چرا، آن اول‌ها هر سفارشی می‌آمد قبول می‌کردیم و تقریبا به هیچ کاری نه نمی‌گفتیم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: زخم داوود (سوزان ابوالهوی)، بیمار خاموش (الکس میخائلیدس)، درویش‌خان: یک رمان عاشقانه درباره موسیقی (حسن هدایت)، وضعیت قرمز (مجموعه ربات آدم‌کش 1) (مارتا ولز)، شرلوک هلمز خیابان پراد (اگوست درلث)، شهریار منجی (معنای شاهکار ماکیاولی) (مائوریتزیو ویرولی)، سومین پلیس (فلن اوبراین)، کمال مطلوب یا ایده‌آل‌های ایرانی (تیر-آبان 1302) (به کوشش رضا آذری شهرضایی، با مقدمه کاوه بیات)، برای تاریخ می‌گویم: خاطرات محسن رفیق‌دوست (1388-1378) (سعید علامیان (به کوشش))، میراث جاسوسان (جان لوکاره)، بورن (جف وندرمیر)، چون باد، چون موج: داستان‌هایی از قلمرو سرکوب‌شدگان (استفانو بولونینی)، علیه تربیت فرزند: برای فرزندمان باغبان باشیم یا نجار؟ (آلیسون گوپینک)، انگار لال شده بودم ...: یک مردم‌نگاری از کودکان کارگر افغانستانی در تهران (سپیده سالاروند)، درددل کسب‌وکارهای مردم با دولت (گروه نویسندگان)، گفت‌وگوهایی درباره خواندن (ندا موحدی‌پور (به کوشش))، اتاق کار: یازده روایت از عشق، تعلیق و گیره‌های کاغذ (گری اشتین گارت، جویس کارول اوتس، لی چایلد و ...)، در راه (جک کرواک)

    نظرات درباره اين مطلب  

    #1 بنفشه بامداد 1399-05-04 08:56
    مثل همیشه عالی و لذت‌بخش
    واقعا دست مریزاد جیره کتاب عزیز
    نقل قول کردن

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است