کتاب‌های تیر 1398

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

     

    انتخاب کتاب اول فهرست، این ماه اصلا سخت نیست. ماه گذشته بخشی از اوقات فراغت به دیدن سریال تلویزیونی "سیزده دلیل برای این‌که" گذشته بود و همان آشنایی باعث خرید کتابی شد که سریال از روی آن ساخته شده بود. این ماه هم قرعه به نام سریال "چرنوبیل" افتاد که در حین دیدنش اغلب لحظات میخکوب بودم. بنابراین عجیب نیست که پس از پایان تماشای آن به سراغ بازار کتاب رفتم تا ببینم درباره این واقعه بر روی کاغذ چه پیدا می‌شود.

    من در زمان وقوع فاجعه چرنوبیل 16، 17 ساله بودم. به یاد می‌آورم که در آن زمان والده مدتها نگران تاثیر تشعشعات احتمالی آن منطقه بر روی زندگی‌مان بود و ما با خوشبینی (یا ساده‌دلی) نوجوانانه در دل می‌خندیدیم که "همه‌اش دنبال یک چیزی می‌گردد که نگرانش باشد!" اینکه می‌گویم "نگران" واقعا یک وضعیت روحی جدی بود. باران که می‌آمد به این فکر می‌کرد که اگر ابرهایش از سوی آن منطقه آمده باشند با خودشان تشعشع به همراه دارند یا سبزی و صیفی‌جات اگر محصول شمال کشور بود، با دیده شک بهشان نگاه می‌کرد که نکند با آب یا خاکی که رادیواکتیو چرنوبیل بررویش اثر گذاشته باشد، عمل آمده باشند.

    حالا اما بعد از سال‌ها با دیدن مینی سریال Netflix، که جزئیات ماجرا را "به زبان آدمیزاد" برای هر بیننده و شنونده‌ای شرح می‌دهد، متوجه شده‌ام که آن "نگرانی" در مقایسه با ابعاد فاجعه‌ای که اتفاق افتاده (و به سادگی می‌توانسته بسیار گسترده‌تر هم بشود)، هیچ بوده.

    کتاب، که به نظر تنها روایت کاغذی موجود در بازار کتاب ایران درباره این واقعه است، در پشت جلد آورده که نویسنده به "دنیای پس از چرنوبیل" پرداخته. که این خوب است و می‌تواند مکمل سریال تلویزیونی باشد که به تصویر کردن واقعه، دلایل بروز آن و اقدامات دست‌اندرکاران وقت برای مهار آن می‌پردازد. البته ناگفته نماند که نمای آغازین سریال دقیقا منطبق بر جملات آغازین کتاب است. دوربین از پنجره خانه زن و شوهر جوان و دلداده افق را نشان می‌دهد که انفجاری در آن به وقوع می‌پیوندد و شوهر آتش‌نشان در دل شب خانه را برای مهار فاجعه‌ای مهارنشدنی ترک می‌کند. شاید دست‌اندرکاران تولید سریال هم با خواندن این کتاب تصمیم به ساخت آن گرفته‌اند.

    صداهایی از چرنوبیل: تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی
    نویسنده: سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ
    ترجمه: نازلی اصغرزاده
    ناشر: کوله‌پشتی
    سال نشر: 1402 (چاپ 11)
    قیمت: 165000 تومان
    تعداد صفحات: 278 صفحه
    شابک: 978-964-191-421-1
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 2 نفر)
    کتاب دنیای پس از فاجعه‌ی چرنوبیل را روایت می‌کند، نه خود چرنوبیل را. این کتاب می‌گوید انسان چگونه با واقعیت‌های نوینی که روی داده و جاری است، اما هنوز برایش مفهوم نیست و ناشناخته مانده است، کنار می‌آید و بعد از فاجعه‌ی چرنوبیل، دانش نوینی پیش رویش گشوده می‌شود که برای همه‌ی بشریت مفید است. این انسان‌ها در حقیقت جنگ جهانی سوم را تجربه کرده‌اند ... جنگ هسته‌ای ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    " "نمی‌دانم از چه بگویم ... از مرگ یا عشق؟ شاید هم این دو، پدیده‌ای یگانه است ... از چه؟
    ... به‌تازگی با هم پیمان زناشویی بسته بودیم. هنوز در خیابان دست در دست هم می‌گشتیم، حتی در فروشگاه‌ها ... همه‌جا با هم بودیم. به او می‌گفتم: "دوستت دارم"، اما هنوز از عمق و شدت واقعی عشقم به او بی‌خبر بودم ... تصور روشنی از آن نداشتم ... در طبقه‌ی دوم خوابگاه کارکنان اداره‌ی آتش‌نشانی زندگی می‌کردیم؛ محل کار همسرم ... آن‌جا علاوه بر ما، سه زوج دیگر هم زندگی می‌کردند و همه‌ی ما فقط یک آشپزخانه در اختیار داشتیم. در طبقه‌ی اول اتومبیل‌های آتش‌نشانی پارک می‌شدند. اتومبیل‌های سرخ آتش‌نشانی ... معمولا از برنامه‌ی کاری روزمره‌ی همسرم خبر داشتم؛ کجاست، با چه کسی است؟ نیمه‌های شب سروصدایی شنیدم. فریادهایی به گوش می‌رسید. از پنجره بیرون را نگاه کردم. متوجه شد و گفت: "پنجره را ببند و بخواب، چیزی نیست. در نیروگاه حریقی روی داده، باید بروم. خیلی زود برمی‌گردم." ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    از چرنوبیل که بگذریم، دیگر موضوع جذاب این ماه در سبد خریدم رمان جاسوسی است، آن هم از نوع چینی‌اش. برای ما فارسی‌زبان‌ها این ترکیب نادری است. قهرمانِ جاسوسمان معمولا مامور 007 انگلیسی است و اگر بخواهیم کمی شرقی به ماجرا نگاه کنیم نهایتا به جکی چان می‌رسیم که چشم‌بادامی است اما باز معمولا هنرنمایی‌اش را در فضای غربی دیده‌ایم. خواندن داستانی درباره فعالیت‌های سربازان گمنام چینی مطمئنا تجربه‌ای جدید و متفاوت است.

    البته از توضیحات اینور و آنور درباره کتاب برمی‌آید که نباید انتظار خواندن داستانی "اکشن" را داشته باشیم. جایی خواندم که اصلا رمزنگاری و رمزشناسی در کتاب استعاره‌ای است برای روابط چندلایه و پیچیده حکومت چین با دیگر دولتها از جمله اروپاییان و پایه‌های اصلی داستان برمحور مفاهیمی همچون ازخودگذشتگی برای مصالح ملی، ناسپاسی دانستن زیرسوال بردن مقامات حاکم در چین و ... دیگر فرضیات رسمیِ چینی بنا شده که گاه مقداری هم با یکدیگر متناقض هستند!

    خلاصه به نظر می‌آید این کتاب مای جیا را باید علاقمندان جان لوکاره به دست بگیرند و نه طرفداران یان فلمینگ.

    کشف رمز
    نویسنده: مای جیا
    ترجمه: حامد وفایی
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 45000 تومان
    تعداد صفحات: 383 صفحه
    شابک: 978-600-278-483-4
    رُنگ که یک نابغه ریاضی مبتلا به اوتیسم است، از سوی یک سازمان جاسوسی چینی به خدمت گرفته می‌شود. وظیفه این سازمان اجرای عملیات ضدجاسوسی و کشف‌رمز است. رنگ به عنوان بزرگترین رمزگشای چین متوجه می‌شود ابداع‌کننده‌ی رمز غیرقابل نفوذ "کد صورتی" معلم سابق و یکی از دوستان صمیمی اوست که حالا برای بزرگ‌ترین دشمن چین کار می‌کند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "فردی که در سال 1873 سوار بر قایق‌های سایه‌بان‌دار کوچک چینی روستای تونگ جن را برای سفر به فرنگ و تحصیل ترک کرد، کوچک‌ترین وارث نسل هفتم خاندان معروف رونگ در جیانگ نن بود که عمدتا به کار تجارت نمک اشتغال داشتند. نامش رونگ زی لای بود که بعد از سفر به فرنگ به جان لی لی تغییرش داد. همه بعد از او می‌گفتند این ته‌تغاری بوی نمک خیس‌خورده‌ای را که با نام خاندان رونگ عجین شده متحول کرده و به بوی صفحات خشک و تمیز کتاب تبدیل کرده است؛ البته نوعی روحیه میهن‌پرستی و عشق به وطن را هم باید به این تغییرات روحیه خانوادگی اضافه کرد. در ضمن، این ماجرا از سفر فرنگ او جدانشدنی است. اما آن اوایل که قصد و برنامه اصلی خاندان رونگ برای اعزام او به فرنگ تحصیل و علم‌آموزی بود، نمی‌خواستند او برود و بوی خاندان را عوض کند، بلکه فقط در پی آن بودند تا از این طریق امید به زندگی مادربزرگ خاندان رونگ را افزایش دهند. مادربزرگ در جوانی‌اش عاقله‌زنی خانه‌دار بود که طی چند ده سال نه پسر و هفت دختر برای خاندان رونگ آورده بود، که دیگر همه‌شان بزرگ و بالغ شده بودند. او هم کارش را کرده بود و دیگر وقت استراحتش بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    این روزها انتشار کتابهایی "درباره کتاب و کتابخوانی و کتابفروشی" رونق بسیار دارد. هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان و نوجوانان. البته نمی‌دانم آنقدر که ترجمه و انتشار درباره این موضوع رونق پیدا کرده، بازار خریدن و خواندن این کتابها هم داغ هست یا نه! به هر حال ما که به بهانه کسب‌وکارمان هرچه در این زمینه منتشر می‌شود، به شرط همراهی جیب، خریداری می‌کنیم!

    واژه‌هایی در اعماق آبی دریا
    نویسنده: کت کرولی
    ترجمه: زهرا جهانفریان
    ناشر: کوله‌پشتی
    سال نشر: 1402 (چاپ 3)
    قیمت: 210000 تومان
    تعداد صفحات: 330 صفحه
    شابک: 978-600-461-119-0
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    سال‌ها پیش، ریچل عاشق هنری جونز می‌شود. او یک روز پیش از رفتن از آن شهر، نامه‌ای عاشقانه لای کتاب مورد علاقه هنری می‌گذارد؛ این کتاب در کتاب‌فروشی خانوادگی آنها قرار دارد. ریچل چشم‌به‌راه می‌ماند، ولی هنری هرگز نمی‌آید.
    حالا ریچل بعد از سال‌ها دوباره به شهر برگشته ... او قرار است در همان کتاب‌فروشی و در کنار هنری مشغول به کار شود. ولی هیچ‌چیز مثل قبل نیست؛ در گذر سال‌هایی که هنری و ریچل از هم دور بوده‌اند اتفاقاتی افتاده که ریچل دیگر حسی را که در گذشته نسبت به هنری داشته ندارد.
    ریچل و هنری که حالا در فضایی پر از کتاب در کنار یکدیگر کار می‌کنند، برای هم نامه‌هایی می‌نویسند و لای کتاب‌ها می‌گذارند. آنها دوباره امید را در وجود یکدیگر پیدا می‌کنند. شاید چیزهایی مثل واژه‌ها، عشق و شانس دوباره‌ای که به هم می‌دهند، برای تغییر همه چیز کافی باشد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "نیمه‌شب با صدای اقیانوس و صدای نفس‌زدن‌های برادرم چشمانم را باز می‌کنم. 10 ماه از غرق‌شدن کال می‌گذرد ولی همچنان خوابش را می‌بینم.
    من در خواب‌هایم بی‌پروا هستم، سیال و روان در دریا. با چشمانی باز زیر دریا نفس می‌کشم و شوری آب دریا آزارم نمی‌دهد. ماهی‌ها را می‌بینم - گروهی از ماهی‌های نقره‌ای‌رنگ که زیر آب پرسه می‌زنند. کال درحالی‌که آماده شناسایی ماهی‌هاست جلوی چشمانم ظاهر می‌شود، ولی اینها ماهی‌هایی نیستند که ما می‌شناسیم. می‌گوید "ماکزل" و حباب‌های دریا صدایش را به گوش من می‌رسانند. ولی این ماهی‌ها ماکزل نیستند. ماهی‌های آب شیرین و دیگر ماهی‌هایی که ما نام آنها را می‌دانیم هم نیستند. رنگ آنها یک‌دست نقره‌ای است. درحالی‌که اطراف ما می‌چرخند آنها را نظاره می‌کنیم و می‌گوییم "یک گونه ناشناخته." آب حس غم‌انگیزی دارد: آمیخته‌ای از شوری و گرما و خاطرات ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    گاهی فکر می‌کنم ماجرای آشویتس و ستمِ رفته بر یهودیان در آن زمان دیگر خیلی تکراری شده. اما بعد که داستانی خواندنی بر زمینه‌ی این ماجراهای تکراری می‌خوانم (مثلا "کتاب دزد" یا "پسرکی با پیژامه راه‌راه" یا ...) می‌بینم که هنر آن است که بر زمینه‌ی آن تاریخ تکراری داستانی خواندنی و هنرمندانه و هوشمندانه نوشته شود و ... به نظرم هنوز هم در دنیا هنرمند پیدا می‌شود. پس خدا را چه دیدید، شاید "خالکوب آشویتس" هم یکی از همان روایت‌های هنرمندانه باشد.

    خالکوب آشوویتس
    نویسنده: هدر موریس
    ترجمه: سودابه قیصری
    ناشر: ثالث
    سال نشر: 1401 (چاپ 10)
    قیمت: 125000 تومان
    تعداد صفحات: 295 صفحه
    شابک: 978-600-405-332-7
    امتیاز کتاب: (4.7 امتیاز با رای 3 نفر)
    لالی سوکولف که یک یهودی اهل اسلواکی است در آوریل سال 1942 به اردوگاه آشویتس منتقل می‌شود. وقتی آلمان‌ها متوجه می‌شوند که او می‌تواند به چند زبان صحبت کند او را به عنوان یک خالکوب در اردوگاه به کار می‌گیرند. کسی که وظیفه‌اش علامتگذاری کردن اسرای اردوگاه است.
    در یکی از روزهای ماه جولای 1942 لالی، اسیر شماره 32407، دختر جوانی را می‌بیند که در صف ایستاده تا شماره 34902 بر روی دستش خالکوبی شود. نام دختر گیتا است و سخت ترسیده. آن روز او تصمیم می‌گیرد تا هرچه از دستش برمی‌آید برای زنده ماندن خودش و گیتا انجام دهد تا پس از نجات یافتن از اردوگاه با او ازدواج کند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "قطار تلق‌تلوق‌کنان از حومه شهر عبور می‌کند، لالی سرش را بالا گرفته و در دنیای خود غرق است. بیست‌وچهار ساله است و دلیلی نمی‌بیند تا مردی را که کنارش نشسته است، بشناسد. مردی که خوابیده و گاهی سرش را بر شانه او تکیه می‌دهد؛ لالی او را به عقب نمی‌راند. او فقط یکی از بی‌شمار مردان جوانی است که در واگن‌های حمل احشام تپانده شده است. اصلا نمی‌داند به کجا برده می‌شود، برای همین لالی لباس همیشه‌اش را به تن دارد. کت‌وشلوار چسبان، پیراهن سفید تمیز و کراوات. همیشه آراسته باش.
    او می‌کوشد محدوده خود را بسنجد. واگن حدود دوونیم متر عرض دارد. اما نمی‌تواند انتهای آن را ببیند تا طولش را ارزیابی کند. سعی می‌کند شمار مردان همسفرش را تخمین بزند. اما با این همه سر که تندتند بالا و پایین می‌جهند، بی‌خیالش می‌شود. نمی‌داند چه تعداد واگن در حرکتند. کمر و پاهایش درد می‌کنند. صورتش می‌خارد. ته‌ریش زبر به یادش می‌آورد از دو روز پیش که سوار قطار شده، اصلاح و حمام نکرده است ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب بعدی به نظرم از آن دست عاشقانه‌های رمانتیک است که خلق در روزهای گرم تابستان همراه خودشان به ساحل شنی دریا یا به زیر سایه یک درخت و خلاصه گوشه‌ای دنج می‌برند و با خواندنش تعطیلات آرام و لذتبخشی را می‌گذرانند. نمی‌دانم چقدر حدسم درست است یا شما چقدر به چنین فضایی برای گذراندن "تعطیلات تابستانی" دسترسی دارید، اما به هر حال انتخاب و خرید کتاب به این نیت بوده است!

    مخفیگاه تابستانی
    نویسنده: سوزان ویگز
    ترجمه: سهیلا اله‌دوستی
    ناشر: افراز
    سال نشر: 1394 (چاپ 2)
    قیمت: 72000 تومان
    تعداد صفحات: 368 صفحه
    شابک: 978-964-243-799-3
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    کلر ترنر پرستاری خصوصی است که گذشته‌ای ترسناک را پشت سرگذاشته و به همین علت هویت اصلی خود را از همه‌کس مخفی می‌کند. جرج بلامی مرد مسنی است که زندگی پرفراز و نشیبی داشته و حالا آخرین آرزویش این است که تا پیش از مرگش بتواند با برادرش آشتی کند.
    جرج و کلر به ویلو لیک می‌روند، نقطه‌ای که در آن پنجاه سال پیش همه‌چیز در زندگی جرج به هم ریخت و باعث شد تا سرنوشت او به کلی تغییر کند. اما حالا در آنجا زندگی راس، نوه‌ی جرج، است که در شرف تغییر است. او و کلر ضمن همراهی جرج برای مرور گذشته‌هایش، به یکدیگر علاقمند می‌شوند و ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "افغانستان، استان کنر، خیابان کورنگان.
    صبحانه‌اش سیب‌زمینی بندکفشی - واقعا هم شبیه بند کفش بود و همان مزه را هم می‌داد - به همراه تخم‌مرغ مانده بود که هردو در سالن رستوران از روی سینی چندتکه‌ای به او زل زده بودند. فنجانش پر بود از مایعی قهوه‌مانند که انگار با پودر سفیدی آغشته شده بود و رنگش به‌روشنی می‌زد.
    رس بلامی که آخرین روز از خدمت دوساله‌ی سربازی‌اش را می‌گذراند، از نگاه کردن به این صبحانه واقعا عذاب می‌کشید. خوشبختانه روز آخر بود و مثل روزهای قبل کسل‌کننده و درعین‌حال، آبستن تهدیدی قریب‌الوقوع.
    هر روز آن‌قدر صدای خش‌خش رادیو را قاتی صدای ترق‌وتروق قاشق‌چنگال‌ها می‌شنید که گوش‌هایش دیگر تحمل نداشتند. در مقر فرماندهی یکی از سربازان واحد عملیاتِ نجات هوایی، گوش‌به‌زنگِ تلفن بعدی برای امداد پزشکی نیروی هوایی به مجروح بعدی بود. همیشه تماس می‌گرفتند، هر روز یکی از امدادگران نیروی هوایی مثل رس با آن مواجه بود، شاید هم هر ساعت. وقتی پیجر جیبی‌اش شروع به لرزیدن کرد و خاموش شد، فوری ظرف غذایش را بدون این‌که نگاه دیگری به آن بیندازد کنار گذاشت ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    توضیحات پشت جلد کتاب بعدی، کاملا تکلیف موضوع آن را روشن کرده و البته علت برانگیخته شدن کنجکاوی من و خرید کتاب هم همین متن توضیحی بوده است. بنابراین به نظرم دیگر معترضه‌ی بیشتری لازم ندارد!

    مرگ با تشریفات پزشکی: آنچه پزشکی درباره مردن نمی‌داند
    نویسنده: آتول گاواندی
    ترجمه: حامد قدیری
    ناشر: ترجمان
    سال نشر: 1401 (چاپ 10)
    قیمت: 188000 تومان
    تعداد صفحات: 368 صفحه
    شابک: 978-600-8091-52-3
    روزهای واپسین عمر سالمندان و بیماران لاعلاج اغلب در آسایشگاه‌ها و بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها می‌گذرد. پزشکان در این اوضاع درمان‌هایی را پیش می‌برند که مغزهایمان را گیج و منگ می‌کنند و شیره بدن‌هایمان را می‌کشند تا مگر شانس نصفه‌ونیمه‌ای برای زنده‌ماندن به ما بدهند؛ و در آخر افسوس می‌خوریم که همان اتفاقی افتاد که نباید. پزشکی مدرن به چیزی جز درمان فکر نمی‌کند، اما مرگ درمان ندارد. این مسیر نه‌تنها بیماران و اطرافیانشان بلکه خود پزشکان را هم دچار بحران‌های روحی متعددی می‌کند.
    نویسنده در این کتاب داستان‌های زیادی از بیماران و پزشکانی می‌گوید که گرفتار این موقعیت‌ها بوده‌اند و سرانجام تسلیم مرگ شده‌اند. گاواندی این تجربه‌ها را بررسی می‌کند تا ریشه ناتوانی پزشکی مدرن در مواجهه با مرگ را بیابد و راه‌هایی را به بیماران و پزشکان پیشنهاد دهد که چگونه نگاهی تازه به وظیفه پزشکی داشته باشند و روزهای واپسین را بگذرانند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "بزرگ شدم درحالی که هرگز بیماری جدی یا دشواری‌های سن پیری را به چشم ندیده بودم. والدینم، که هر دو پزشک‌اند، ساق و سلامت بودند. آن‌ها مهاجرانی از هند بودند که من و خواهرم را در شهر کوچک دانشگاهی آتن در ایالت اوهایو بزرگ کرده بودند. بنابراین، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایم فاصله زیادی با ما داشتند. تنها فرد مسنی که مرتبا می‌دیدمش زنی بود که در همان خیابان ما زندگی می‌کرد و، زمانی که دبیرستانی بودم، به من پیانو درس می‌داد. کمی بعد، ناخوش شد و مجبور شد اثاث‌کشی کند و از آنجا برود. بعد از آن هم دیگر موقعیتش پیش نیامد که ببینم کجا رفته و چه بلایی به سرش آمده است. تجربه پیری مدرن به‌کلی خارج از ادراک من بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    و اما می‌رسیم به یک سرگذشت/زندگینامه دیگر. به نظرم خوب است که در این ژانر چپ و راست دارد کتاب چاپ می‌شود. خیلی‌هایشان مثل "از سرد و گرم روزگار" (احمد زیدآبادی) و "دختر تحصیلکرده" (تارا وستور) مورد توجه قرار می‌گیرند و به نظرم باعث استقبال مضاعف از کتابهای این قفسه می‌شوند. آنهایی هم که مثل "قصر شیشه‌ای" (جینت والز) گمنام می‌مانند، وقتی خواندنش را به دیگران پیشنهاد می‌کنی با استقبال مواجه می‌شوند و امتیاز و ستاره دریافت می‌کنند.

    خانم سلیمانی البته کتاب را در قالب "یادداشت‌های پراکنده" منتشر کرده است. اما برای ما کتاب در همان شاخه و قفسه‌ی Memoir طبقه‌بندی می‌شود.

    نام کوچک من بلقیس
    نویسنده: بلقیس سلیمانی
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 25000 تومان
    تعداد صفحات: 224 صفحه
    شابک: 978-600-278-474-2
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 2 نفر)
    کتاب یادداشت‌های پراکنده‌ای است درباره کودکی نویسنده تا به امروزش.
    همه آنچه بلقیس سلیمانی، یا به تعبیر اهالی روستا "بلقیسو"، از عطر برنج و روغن حیوانی مطبخ مادرش در خاطر دارد تا فعالیت‌های انقلابی‌اش، از دور هم نشستن‌ها و شاهنامه‌خوانی‌های اهالی روستا در زمستان‌های پربرف تا کلاس "فلسفه پیش از سقراط" دانشگاه تهران، از اولین رمانش که معدومش کرد تا آخریش آثار پرفروشش، از قهرمان‌های کودکی‌اش تا الگوی جوانی‌اش، همه و همه، دستمایه‌های نگارش این کتاب‌اند؛ کتابی که نویسنده را به قلم خودش و با زبانی داستانی و شیوا روایت می‌کند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "نامم را در سال 1346 گذاشتند بلقیس. چهار سال بعد از تولدم صاحب شناسنامه شدم. آن‌طور که بزرگ‌ترها گفته‌اند و می‌گویند، آن چهار سال بدون سجل و هویت مرا "بلقیسو" صدا می‌کردند و، تا همین حالا هم که در سراشیب عمر قرار دارم، هنوز هم برخی اهالی روستا و قوم و خویش‌هایم همان "بلقیسو" صدایم می‌کنند. حکایت آن چهار سال بی‌هویتی را در داستانکی در مجموعه پسری که مرا دوست داشت آورده‌ام. همه آن‌هایی که هم‌سن و سال من‌اند و بزرگ‌شده روستا می‌دانند در آن سال‌ها مامور اغلب دود و دمی ثبت‌احوال هر چند سال یک بار به روستا می‌آمد و بچه‌هایی را که از آبله، سرخک، سیاه‌سرفه و دیگر امراض جان به در برده بودند وارد سیاهه جمعیت ایران می‌کرد. معلوم است که تاریخ تولدها دقیق نبود و نام‌ها گاه الله‌بختکی یا به توصیه کدخدا انتخاب می‌شد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    این روزها، مثل خیلی از روزهای این چهارده پانزده سال گذشته، در فکر این هستم که "جیره‌کتاب" چیست و با این طول و عرض به کار چه کسی می‌آید. ازتان پنهان نیست که هنوز هم به جواب "محکمه‌پسندی" برای این سوال دست‌نیافته‌ام. برای همین، جملاتی که در پشت کتاب بعدی آمده بود، آنجا که می‌گوید توصیه‌هایی دارد برای اینکه "بفهمید واقعا در چه کسب‌وکاری هستید" و "می‌توانید چه محصولاتی برای رفع نیاز مردم تولید کنید" کنجکاوم کرد که شاید پاسخ این پرسش بی‌پاسخ را بتوانم اینجا پیدا کنم.

    درباره بازاریابی استراتژیک: 10 مقاله که باید خواند
    نویسنده: نویسندگان هاروارد بیزنس ریویو
    ترجمه: سیدمحمد تقی‌زاده مطلق
    ناشر: هنوز
    سال نشر: (چاپ 0)
    قیمت: 0 تومان
    تعداد صفحات: 207 صفحه
    شابک: 978-600-6047-75-1
    اگر به موضوع بازاریابی استراتژیک علاقه دارید، این 10 مقاله را بخوانید. ما از میان صدها مقاله هاروارد بیزنس ریویو مهم‌ترین مقاله‌ها را در این زمینه انتخاب کرده‌ایم.
    کارشناسان در این مقاله‌ها شناخت و توصیه‌هایی را که نیاز دارید در اختیار شما می‌گذارند:
    - بفهمید واقعا در چه کسب‌وکاری هستید
    - برای رفع نیاز مردم محصولاتی تولید کنید
    - از بالا به نقاط قوت و ضعف برند خود نگاه کنید
    - از بازاری که از مجموع چین و هند بزرگ‌تر است بهره‌برداری کنید
    - ارزش برتر در اختیار مشتریان خود قرار بدهید
    - به جنگ میان فروش و بازاریابی پایان دهید
    (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    اولین مقاله کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "مدیر برندی را تصور کنید که در دفتر کارش نشسته و مشغول تدوین استراتژی بازاریابی برای نوشابه ورزشی جدید شرکت خود است. او بخش‌های وسیع بازار را که باید هدف قرار بدهد مشخص می‌کند، قیمت تعیین می‌کند و تبلیغات لازم را در نظر می‌گیرد و برای ارتباط با رسانه‌های گروهی برنامه‌ریزی می‌کند. عملکرد برند با مجموع فروش و سودآوری سنجیده می‌شود و حقوق و موفقیت‌های آتی او به این اعداد و ارقام وابسته خواهد بود.
    کجای این منظره اشکال دارد؟ این شرکت - نظیر بسیاری شرکت‌های دیگر - به صورتی مدیریت می‌شود که گویی در دهه 1960 گیر کرده است، دهه بازارهای انبوه، رسانه‌های گروهی و معاملات غیرشخصی. اما شرکت‌ها هرگز پیش از این، چنان تکنولوژی‌های نیرومندی برای تعامل مستقیم با مشتریان، جمع‌آوری و کاوش اطلاعات درباره آن‌ها و متناسب کردن عرضه خود براساس این اطلاعات را نداشته‌اند. هرگز پیش از این، از مشتریان انتظار نمی‌رفت با شرکت‌ها و خواسته‌های خودشان برای شکل دادن به محصولات و خدماتی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، این‌قدر گسترده تعامل کنند. قطعا اغلب شرکت‌ها برای درک مشتریان از مدیریت روابط با مشتری و دیگر تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند، اما تا زمانی که شرکت‌ها به جای ایجاد روابط دوستانه با مشتریان، برای فروش محصولات سازمان یافته باشند، هیچ تکنولوژی‌ای واقعا نمی‌تواند این وضعیت را بهتر کند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    بعد از اینکه خبر انتشار کتاب بعدی به گوشم خورد، چند هفته‌ای طول کشید تا خودم را راضی کنم یک نسخه از آن را بخرم. راستش در فهرست "فلسفه برای نافیلسوفان" تا پیش از این هم انواع و اقسام از این کتاب‌های "آشنایی با تاریخ فلسفه" داشته‌ایم. بنابراین مشکوک بودم که افزودن یک کتاب دیگر با این موضوع به آن فهرست، لطفی دارد یا نه! بالاخره اما دل به دریا زدم و کتاب را خریدم. احتمالا ارادت من به "لاک‌پشت" در این خرید بی‌تاثیر نبوده!

    آن‌چه لاک‌پشت به ما آموخت
    نویسنده: برتون فردریک پورتر
    ترجمه: مجتبی پردل
    ناشر: ترانه
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 45000 تومان
    تعداد صفحات: 360 صفحه
    شابک: 978-600-7961-81-7
    کتاب سیروسفری هیجان‌انگیز و فشرده در فلسفه غرب ارائه می‌دارد. سیروسفری که به کندوکاو در زندگی فلاسفه اصلی و اندیشه‌های آنان می‌پردازد و نیز این که چگونه تفکر ایشان زندگی ما را امروزه نیز هم‌چنان تحت تاثیر قرار می‌دهد. نویسنده، با استفاده از ترتیبی تاریخی و گاه‌شمارانه، نشان می‌دهد که چگونه فیلسوفان مختلف پرسش‌های بزرگ زندگی را مورد توجه قرار می‌دهند. وی، با نهادن یکایک فیلسوفان و اندیشه‌های آنان در بافت و بستری تاریخی، کمک می‌کند تا دریابیم چگونه اندیشه‌های معینی بر پایه شیوه تفکر زمانه خود رشد و تحول یافته‌اند. و نیز این‌که چگونه اندیشه‌های مزبور بر دریافت‌های امروزین ما تاثیر نهاده‌اند. او با استفاده از زبانی مانوس و حکایت‌هایی جالب‌توجه، تاریخچه‌ای سخت خواندنی و شورانگیز به‌دست می‌دهد، تاریخچه‌ای که درون‌مایه‌هایی را دربرمی‌گیرد که مشخصه هر عصر در تامل در تجربه انسانی بزرگ‌تر به‌شمار می‌روند. کتاب حاضر شامل فلسفه و زندگی فلاسفه‌ای باستانی هم‌چون سقراط، افلاطون و ارسطو می‌شود، و پس از آن با سده‌های میانه و قدیس توماس آکوئیناس ادامه می‌یابد و سپس به رنسانس و فراسوی آن می‌رسد. نویسنده کتاب به کندوکاو در متافیزیک دکارت و هابز می‌پردازد؛ معرفت‌شناسی هیوم و بارکلی را مورد بررسی قرار می‌دهد و در میان آرای شماری فلاسفه دیگر اخلاقیات کانت و استوارت میل را تجزیه و تحلیل می‌کند. در آخر نیز وی با موضوع‌هایی امروزین از جمله نژادپرستی، سقط جنین و فمنیسم مدرن کار خود را به پایان می‌رساند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    الان ماه‌هاست که کتاب "صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد" را خریده‌ام تا آن را در یکی از فهرست‌های جیره‌کتاب معرفی کنم. علت اینکه قرار گرفتن کتاب در فهرست ما به تاخیر افتاد این بود که هربار می‌آمدم توضیحات کتاب را تکمیل کنم، متوجه می‌شدم چاپ کتاب تمام شده و بنابراین می‌دیدم در صورت معرفی کتاب و درخواست آن از سوی دوستان، باید اظهار شرمندگی کنیم که فعلا تهیه آن مقدور نیست! حالا اما چند هفته‌ای است که چاپ جدید کتاب به بازار آمده و بنابراین فعلا تا مدتی تهیه آن مقدور خواهد بود.

    اینکه چرا این کتاب اینقدر مورد توجه قرار گرفته و در عرض دو سال 8 نوبت تجدید چاپ شده، نکته دیگری است که تحلیل آن در معترضه‌های ما در اینجا نمی‌گنجد. همین‌قدر بگویم که اولین‌بار اشاره‌ی "جان نیکسون" در کتابش "بازجویی از صدام: تخلیه اطلاعاتی رئیس‌جمهور" توجه‌ام را به آن جلب کرد. نیکسون اشاره کرده بود که جرج بوش پسر در دوره‌ای که نیکسون قرار بود ملاقاتی با او داشته باشد مشغول خواندن این کتاب بود. نیکسون غیرمستقیم اشاره می‌کند که بوش در تصمیم‌گیری‌هایش درباره خاورمیانه از مطالب این کتاب تاثیر گرفته بود و این ذهنیت را داشت که به روش اسلاف خود در دوره پس از جنگ جهانی اول می‌تواند هرطور دلش می‌خواهد خط و خطوط و مرزهای خاورمیانه را تعیین و بازتعریف کند!

    صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد: فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانه معاصر
    نویسنده: دیوید فرامکین
    ترجمه: حسن افشار
    ناشر: ماهی
    سال نشر: 1401 (چاپ 21)
    قیمت: 450000 تومان
    تعداد صفحات: 616 صفحه
    شابک: 978-964-209-048-8
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 2 نفر)
    کتاب حاضر تنها به نقش اروپا در تغییر خاورمیانه نمی‌پردازد. بلکه تاثیر این دگرگونی در خود اروپا را نیز دربرمی‌گیرد. گاه خواننده را با خود به دل بیابان‌های شبه‌جزیره‌ی عربستان می‌برد و با ماجراهای لارنس همگام می‌کند و گاه از اختلافات و مناقشات دولتمردان اروپایی در پایتخت‌هایشان پرده برمی‌دارد. چرچیل، لوید جورج، وودرو ویلسون، کیچنر، لارنس عربستان، لنین، استالین و موسولینی بازیگران اصلی کتاب حاضرند.
    اینان خاورمیانه را جزء لاینفک یا بوته‌ی آزمایشی برای جهان‌بینی خود می‌دانستند و با شور و شوق بر این عقیده بودند که قرن بیستم آرمانی‌شان همچون ققنوسی از دل خاکستر جنگ حهانی اول برمی‌خیزد یا باید برخیزد. بدین‌سان، می‌توان تاریخی را که این کتاب بدان پرداخته سفر پیدایش قرن بیستم و خاورمیانه‌ی امروزی دانست. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی سالهاست که در فهرست "باید بخوانم!" من قرار دارد. اینکه تابه‌حال خوانده نشده، بخاطر آن است که جزو آن کتابهاست که نمی‌شود آخر شب در حین اینکه چشم‌هایت دارد گرم خواب می‌شود، آن را بخوانی. باید هنگام مطالعه‌اش هوش و حواست سرجایش باشد و فراغت مکث کردن و فکر کردن و بعد دوباره خواندن را از سرگرفتن، داشته باشی.

    اینکه چرا کتاب را الان، بعد از اینهمه سال که از شروع‌به‌کار جیره‌کتاب می‌گذرد معرفی می‌کنم، علتش چیزی شبیه کتاب قبلی است. "تجربه مدرنیته" هم ظهور و اتمامش در بازار کتاب در طول سالیان خیلی ناگهانی بوده. مدتی چاپی از آن در دسترس قرار می‌گیرد و به سرعت نسخه‌هایش به فروش می‌رود و بعد باید مدتها منتظر بمانی تا دوباره سروکله‌اش پیدا بشود و بتوانی به این و آن خواندنش را توصیه کنی. خب، این یکی هم الان مدتی است که سروکله‌ی چاپ جدیدش (با طرح روی جلدی که شباهتی به نسخه‌ی قدیمی چاپِ "طرح نو" من ندارد!) به بازار آمده و تهیه‌اش دوباره ممکن شده.

    تجربه مدرنیته: هرآنچه سخت و استوار است دود می‌شود و به هوا می‌رود
    نویسنده: مارشال برمن
    ترجمه: مراد فرهادپور
    ناشر: طرح نقد
    سال نشر: 1400 (چاپ 6)
    قیمت: 170000 تومان
    تعداد صفحات: 546 صفحه
    شابک: 978-600-858-211-3
    این کتاب از خلال شماری از انواع و انحای قرائت پیش می‌رود و بسط می‌یابد. قرائت متونی چون فاوست گوته، مانیفست کمونیست، یادداشتهای زیرزمینی، و بسیاری دیگر؛ ولی من در عین حال می‌کوشم محیطهای جغرافیایی و اجتماعی را نیز قرائت کنم، محیط‌هایی چون شهرهای کوچک، محوطه ساخت و سازهای بزرگ، سدها، بلوارهای پاریسی، تفرجگاههای پترزبورگ، بزرگراههای نیویورک؛ و بالاخره قرائت زندگی آدمیان خیالی و واقعی، از دوره گوته گرفته تا عصر مارکس و بودلر و در نهایت، دوره و زمانه خودمان.
    مدرن بودن یعنی زیستن یک زندگی سرشار از معنا و تناقض. مدرن بودن یعنی اسیر شدن در جنگ سازمانهای بوروکراتیک عظیمی که قادر به کنترل و غالبا قادر به تخریب همه اجتماعات، ارزشها و جانها هستند؛ و با این همه دست بسته نبودن در پیگیری عزم راسخ خویش برای مقابله با این نیروها، جنگیدن به قصد تغییر جهانِ این نیروها و تصاحب آن برای خودمان.
    برای مدرن بودن باید هم انقلابی و هم محافظه‌کار بود: مهیای تحقق امکانات جدید در عرصه تجربه و حادثه و ماجرا، هراسان از آن اعماق نهیلیستی که فرجام بسیاری از ماجراجوییهای مدرن است، و مشتاق و جویای آفرینش و در آویختن به امری واقعی، آن هم درست در زمانی که همه چیز دود می‌شود و به هوا می‌رود.
    این کتاب می‌کوشد غنای معنوی فرهنگ مدرنیستی را برای مردان و زنان کوچه و بازار و همه انسانهای مدرن احیا کند، و نشان دهد چگونه، برای همه ما، مدرنیسم همان رئالیسم است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    می‌رسیم به دو کتاب طنز در سبد این ماه. کتاب اول مجموعه قطعاتی است "انتقادی" که از زبان شیطان خواننده را مخاطب قرار می‌دهد و گله و شکایت‌های او را از زمانه و روزگار به گوش هرکس که گوش شنوا داشته باشد، می‌رساند.

    یک ماه با شیطان
    نویسنده: ابراهیم رها
    ناشر: مروارید
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 15000 تومان
    تعداد صفحات: 100 صفحه
    شابک: 978-964-191-639-9
    بیچاره شیطان! تصور کنید در این وانفسایی که همه‌ی ما داریم بکوب سر همدیگر کلاه می‌گذاریم و به هم یکریز دروغ می‌گوییم و یک‌بند ریا می‌ورزیم و حتی یک نفس از غیبت و زیرآب‌زنی وانمی‌مانیم، شیطان چه‌کاری دارد بکند؟ وقتی ما خودمان از کودک دو ساله تا سالخورده‌ی نود و دو ساله (منظورم به هیچ‌کس نیست!) شیطان را درس می‌دهیم او جز تلمذ چه دارد که بکند؟
    حالا این کتابی که در دست دارید دقیقا پاسخی است به همین سوال که در این شلم‌شوربا واقعا شیطان چه دارد بکند! این‌ها یک ماه خاطرات روزانه‌ی شیطان است! اگر بخوانید هم دلتان برای او می‌سوزد و هم مجددا متوجه می‌شوید واقعا "چقدر خوبیم ما!" (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    اولین قطعه کتاب با عنوان "سختی کار" با این جملات آغاز می‌شود:
    "از امروز گفتن حق "سختی کار" حذف شده! واقعیتش اینه که مردم دیگه واسه فریب خوردن هیچ مقاومتی نمی‌کنن. با این روند می‌ترسم دو روز دیگه واسه "سهلی کار" یه چیزی هم ازمون کم کنن! اساسا اغلب آدما پیش از این که من برسم از راه به‌درشده هستن، نگرانم کائنات اعلام "عدم نیاز" برام بزنن برای اولین‌بار بعد از خلقت آدم ما هم بریم جزو آمار بیکاران دنیا.
    اصلا صبح تا حالا یه دشت نداشتیم. رفتیم سراغ رئیس یه خراب‌شده‌ای هم اختلاس کرده بود قبلا، هم رشوه داده بود گیر نیفته. وقتی هم که من رسیدم داشت یه‌بند دروغ می‌گفت. احساس بیهودگی و "ول‌معطلی" کردم. شان خودم رو حفظ کردم، خواستم علاف به نظر نرسم، زدم بیرون ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دومین طنز این ماه هم کتاب دیگری است از مجموعه "جهان تازه‌دم" نشر چشمه.

    چگونه در یک فیلم ترسناک زنده بمانیم؟
    نویسنده: ست گراهام اسمیت
    ترجمه: حسین یعقوبی
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 133 صفحه
    شابک: 978-600-229-993-2
    ... نویسنده کتاب در نقش مرشدی فرزانه خواننده را به سفری خطرناک و ترسناک به جهانی به نام وحشت‌آباد می‌برد و در این سفر با طنزی ظریف به قواعد و کلیشه‌های سینمای وحشت و زیرگونه‌هایش می‌پردازد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "راز مگویی سال‌هاست در سینه‌ام مانده. موضوعی که مدت‌هاست وجدان مرا آزار می‌دهد. گفتنش کار ساده‌ای نیست. یک‌جورهایی احساس کلافگی و خفگی می‌کنم اما باید بگویم ...
    متاسفم!
    عذر می‌خواهم؛ از این‌که مسبب جوان‌مرگ شدن یا کوتاه‌تر شدن عمر بسیاری آدم‌ها شده‌ام؛ شخصیت‌هایی که برخلاف میل‌شان قربانی جاه‌طلبی هنری من شدند. پرستارهای خوش‌بروروی بچه، پلیس‌های دودل، والدین ازخودراضی و سرکوب‌گر، دوست‌پسرهای خوش‌نیت و بدطینت، نوجوانانی که یک عالم آرزو داشتند، و بزرگ‌سالانی که شبانه‌روز کار می‌کردند. تمام شخصیت‌ها و تیپ‌هایی که فقط‌وفقط برای لبخند طلایی گیشه روانه‌ی کنج قبرستان شدند. بعضی‌شان زود تسلیم می‌شدند و بعضی‌ها جان‌سخت‌تر بودند و تا کمی پیش از تیتراژ انتهایی فیلم دوام می‌آوردند. وجه مشترک تمام‌شان این بود که در یک لحظه‌ی مهم و سرنوشت‌ساز تصمیم غلط می‌گرفتند؛ وقتی که باید از خانه خارج می‌شدند از پلکان بالا می‌رفتند، یا وقتی که برای نجات جان‌شان باید بیدار می‌ماندند و پلک هم می‌زدند تخت می‌خوابیدند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    مدتها بود کتاب جدیدی برای فهرستِ دردست‌ِ‌تهیه "نامه‌های عاشقانه" به تورم نخورده بود. در تیرماه اما کتابی با این مضمون چشمم را گرفت و با یادآوری آن فهرست برزمین‌مانده، بلافاصله کتاب را تهیه‌اش کردم. کتاب البته به نظر می‌رسد فقط حاوی نامه‌های پیرایه به ناظم است و نامه‌های ناظم به پیرایه را دربرندارد. اما به هرحال برای قرار گرفتن در آن فهرست آتی ما مناسب به نظر می‌رسد.

    ناظم حکمت در قلب پیرایه: نامه‌ها و عاشقانه‌های بانوی گیسو حنایی
    نویسنده: نازان آریسوی
    ترجمه: یاسمن پوری
    ناشر: سنگ
    سال نشر: 1402 (چاپ 2)
    قیمت: 130000 تومان
    تعداد صفحات: 150 صفحه
    شابک: 978-622-99936-7-5
    ... کتاب مجموعه‌ای است از نامه‌های "پیرایه"، همسر سوم "ناظم حکمت"، شاعر بلندآوازه‌ی ترک، که با احساساتی عمیقا زنانه و صادقانه نوشته شده‌اند و ... آن چه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند.
    "نازان آریسوی" البته صرفا به جمع‌آوری این نامه‌ها اکتفا نکرده و با نثری متناسب با حال‌وهوای شاعرانه‌ی پیرایه، نکاتی را نیز درباره‌ی بانوی گیسو حنایی ادبیات ترکیه و رابطه‌اش با ناظم، به متن افزوده است.
    این کتاب تا پایان سال 2018 در ترکیه به چاپ 120 رسیده و در بین دوستداران ناظم حکمت بسیار محبوب است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    متن کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "پیرایه خاموش شد. راه بر تمام سخنانی که می‌توانست عشقش را بیالاید بست. پرسش‌ها و بگومگوها را نشنیده گرفت.
    تمام آن‌چه را که تا آن روز بر سرش گذشته بود از خاطر گذراند و تصمیمش را گرفت. پیرایه ماهیت عشق را می‌شناخت. عشق او در چشم‌های آبی ناظم، زاده شده بود و در چشمان میشی‌رنگ پیرایه که هاله‌ای از رگه‌های سبز داشت، به زندگی‌اش ادامه می‌داد. عشق او چمدانی از جنس چوب گردو داشت. درخت خوشبخت گردو با دست‌های ماهر استاد به شکل چمدانی چوبی درآمده و تراوش‌های روح ناظم را دربرگرفته بود. این چمدان چوب گردو که رویش حروف نام عشق نقش بسته بود، مهری بس بزرگ و سخت را در خود جای داده بود. عشقی توصیف‌ناپذیر و مندرج بر صفحات تاریخ. ورای تمام مفهوم‌های عاشقانه‌ی پیشین. این چمدان آرامگاه نامه‌های دست‌نویس ناظم بود, نامه‌هایی که زمانی از قلم عاشق او جان گرفته بودند. این نامه‌ها با ارزش‌ترین گنجی بودند که از ناظم به پیرایه تقدیم می‌شد.
    عشق، پیرایه نام داشت و با او شروع می‌شد. پیرایه زنی بود از جنس شعر. شعری بود که شاعری را آفرید. شاعر را عاشق کرد و خود در دریای این عشق غرق شد. و این دو با عشق ورز آمدند و به پختگی رسیدند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    و بالاخره کتاب آخر فهرست این ماه کتابی است درباره اقتصاد خرد (به ضم خ) که هدف نویسنده‌اش از نوشتن آن این بوده که با حذف فرمول‌های ریاضی معمولِ این مبحث، فهم بهتر آن را برای غیراقتصاددانان ممکن نماید.

    بینش اقتصادی برای همه: تبیین مفاهیم اقتصاد خرد به زبان ساده
    نویسنده: علی سرزعیم
    ناشر: ترمه
    سال نشر: 1398 (چاپ 5)
    قیمت: 50000 تومان
    تعداد صفحات: 282 صفحه
    شابک: 978-964-978-511-0
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب دوم از مجموعه‌ای که نویسنده با عنوان "دوره اقتصاد برای همه" دست به تالیف آن زده. کتاب اول این مجموعه با نام "اقتصاد برای همه (جلد اول: تشریح مفاهیم اقتصاد کلان به زبان ساده)" قبلا در جیره‌کتاب معرفی شده است.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "وقتی سخن از علم اقتصاد به‌میان می‌آید، توده مردم تصور می‌کنند موضوع این علم، مطالعه تورم، نرخ بهره، رشد اقتصادی و مباحثی از این دست است. طبیعی است کسانی که به این موضوعات علاقه نداشته باشند دلیلی برای نزدیکی به اقتصاد نیابند. این در حالی است که مباحث مربوط به نرخ بهره، تورم و رشد اقتصادی در حوزه اقتصاد کلان قرار می‌گیرد و اقتصاد کلان تنها بخشی از علم اقتصاد است، به‌عبارت دیگر، بخش عمده علم اقتصاد به اقتصاد خرد و کاربردهای آن اختصاص دارد و بسیار محتمل است کسانی که به موضوعات اقتصاد کلان علاقه ندارند، مباحث بسیار جالبی در اقتصاد خرد بیابند. امروزه این گرایش در اقتصاد کلان نیز جا افتاده است که باید اقتصاد کلان بر اقتصاد خرد مبتنی شود، یعنی باید بتوان عملکرد کلان اقتصاد را از رفتار عاملان اقتصادی در سطح خرد (خانوارها و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی) استنتاج کرد. لذا چندان بی‌پایه نیست اگر گفته شود پایه علم اقتصاد را اقتصاد خرد تشکیل می‌دهد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد: فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانه معاصر (دیوید فرامکین)، یک ماه با شیطان (ابراهیم رها)، نام کوچک من بلقیس (بلقیس سلیمانی)، مرگ با تشریفات پزشکی: آنچه پزشکی درباره مردن نمی‌داند (آتول گاواندی)، صداهایی از چرنوبیل: تاریخ شفاهی یک فاجعه‌ی اتمی (سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ)، خالکوب آشوویتس (هدر موریس)، ناظم حکمت در قلب پیرایه: نامه‌ها و عاشقانه‌های بانوی گیسو حنایی (نازان آریسوی)، کشف رمز (مای جیا)، درباره بازاریابی استراتژیک: 10 مقاله که باید خواند (نویسندگان هاروارد بیزنس ریویو)، واژه‌هایی در اعماق آبی دریا (کت کرولی)، چگونه در یک فیلم ترسناک زنده بمانیم؟ (ست گراهام اسمیت)، آن‌چه لاک‌پشت به ما آموخت (برتون فردریک پورتر)، مخفیگاه تابستانی (سوزان ویگز)، تجربه مدرنیته: هرآنچه سخت و استوار است دود می‌شود و به هوا می‌رود (مارشال برمن)، بینش اقتصادی برای همه: تبیین مفاهیم اقتصاد خرد به زبان ساده (علی سرزعیم)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است