مجموعه تجربه و هنر زندگی

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 3 نفر به اين مطلب امتياز داده‌اند )

    اگر به چند جمله‌ی آغاز هر یک از کتاب‌های مجموعه "تجربه و هنر زندگی" که برایتان آورده‌ام توجه کنید، می‌بینید که نویسنده‌های اغلب کتاب‌ها مطلب‌شان را با بیان یک تجربه شروع کرده‌اند. یکجور "چاق سلامتی ادبی" در ابتدای کتابی که پیشاپیش می‌دانیم می‌خواهد درباره مسائل "گنده گنده" صحبت کند.

    یکی درباره تجربه‌اش در هنگام گذشتن از بخش امنیتی یک فرودگاه گفته و آن یکی از ملاقات نزدیک با حضرت عزرائیل در هنگام فرود هواپیمایش در یکی از فرودگاه‌های پیشرفته‌ی دنیا. حتی پاراگراف‌های ابتدایی اثری که از تولستوی برای قرار گرفتن در این مجموعه انتخاب شده هم همین خاصیت را دارد که عجیب است. چون مطمئنا ناشر مجموعه در هنگام نوشته شدن این اثر دسترسی به نویسنده نداشته تا "توصیه‌های" خاصی به او بکند تا اثرش مناسب برای انتشار در این مجموعه شود!

    آوردم "گنده گنده"، اما به نظرم کتاب‌های این مجموعه قرار هم نیست آنقدر که معمولا "فلسفه" ترساننده است، پرابهت و سخت‌الهضم باشند. شاید برای همین هم "خشایار دیهیمی"، سرپرست این مجموعه دوست‌داشتنی، هدف از انتشار این کتاب‌ها را با زبان خودمانی در ابتدای هریک از کتاب‌ها اینچنین توضیح می‌دهد:

    "... ما سخت نیازمند درک معنای زندگی و آشنایی با "هنر زندگی" هستیم. اما مجموعه کتاب‌های فلسفی که در ایران منتشر می‌شود کمتر به این مسائل می‌پردازند و در نتیجه ما به لبه پرتگاهی دوسویه کشانده می‌شویم که یک سویش یا وانهادن فلسفه و یا صرفا تبدیل این کتاب‌ها به کتاب‌های بالای تاقچه‌ای برای قمپز درکردن است، و سوی دیگرش، روی آوردن به کتاب‌های به اصطلاح "زرد" به قلم افرادی است که پاسخ‌هایی دم‌دستی به این سوال‌ها می‌دهند و راه‌حل‌های یکسان آسان برای همه مشکلات همگان پیش پا می‌نهند که همه با آنها آشنا هستیم: 40 راه برای خوشبخی، 20 راه برای غلبه بر اضطراب، 50 توصیه برای زندگی زناشویی، و ... انگار انسان‌ها ماشین هستند و می‌توان برای مشکلات افراد، که نام مشترک اما کیفیت متفاوت دارند، راه‌حل یکسانی عرضه کرد که کارگر هم بیفتد. این کتاب‌ها اکثرا به نظر من خطرناک هم هستند، زیرا افراد را از اندیشیدن به مسائل و مشکلاتشان معاف می‌کنند و نسخه‌ای می‌پیچند که همه به یکسان از آن استفاده کنند.

    ... البته هرگز نمی‌توان با اغراق ادعا کرد که مثلا با چنین مجموعه‌ای می‌توان به چنین نیاز معطل‌مانده‌ای پاسخ داد، اما به‌هرحال شاید گامی کوچک در این راه باشد. انتشار کتاب‌های فلسفی که نه فقط با صدای عقل، بلکه با شور زندگی، با ما درباره مسائلمان سخن می‌گویند، آن هم نه با اعلام حکم قطعی در هر مورد، که قطعا در توان هیچ‌کس نیست، بلکه با نور تاباندن بر زوایای تاریک و پیچیدگی‌های مسائل زندگی و دعوت از خود ما برای تفکر بیشتر و یافتن راه‌حل‌هایی مخصوص به خودمان ..."

    خب، فکر می‌کنم با این توضیحات دیگر فهمیده‌اید که کتاب‌های این مجموعه درباره چه حرف می‌زنند و در چه حال و هوایی هستند. امیدوارم موضوع آنقدر برایتان جذاب شده باشد که برای خواندن حداقل یکی دو تا از آثار متنوع این مجموعه قلقلک بشوید!

      

    قدرت بی‌قدرتان
    نویسنده: واتسلاف هاول
    ترجمه: احسان کیانی‌خواه
    ناشر: نشر نو
    سال نشر: 1403 (چاپ 3)
    قیمت: 150000 تومان
    تعداد صفحات: 164 صفحه
    شابک: 978-600-490-097-3
    جستار "قدرت بی‌قدرتان" که در اکتبر 1978 نوشته شده است در اصل طرح بحثی است از نویسنده برای مجموعه جستارهایی درباره موضوع قدرت و آزادی که قرار بود از نویسندگان لهستانی و چکسلواک در یک مجلد چاپ بشود. از قرار معلوم هر نویسنده می‌بایست جستار هاول را می‌خواند و در جوابش مطلبی می‌نوشت. با اینکه ابتدا از هر کشور بیست نویسنده انتخاب شده بودند، فقط نوشته‌های نویسندگان چکسلواک سروسامان کاملی پیدا کرد. در همین حال بعضی از نویسندگان چکسلواک این مجموعه، از جمله خود هاول در ماه مه 1979 بازداشت شدند و تصمیم بر آن شد که کار متوقف نشود و جستارهای چکسلواک این مجموعه جداگانه منتشر شوند.
    در این ترجمه فارسی تنها جستار اولیه هاول منتشر شده است. موضوع این جستار بررسی ماهیت حکومت کمونیستی در آن‌زمان، چند و چون زندگی در نظام کمونیستی و تاثیر این نوع حکومت‌ها بر افراد عادی جامعه و چگونگی تبدیل آنها به مخالفان رژیم است.
    متن کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "کابوسی به جان اروپای شرقی افتاده: کابوسی که در غرب به آن "دگراندیشی" نام داده‌اند. البته این کابوس از باد هوا نیامده است. کابوسی که اکنون گریبان نظام را گرفته نتیجه‌ی طبیعی و ناگزیر مرحله فعلی تاریخی آن است. این کابوس از زمانی پدید آمده که این نظام، به هزار و یک دلیل، دیگر نمی‌تواند به اعمال بی‌قیدوشرط و ظالمانه و دلبخواهی قدرت بپردازد و همه جلوه‌های ناهمسانی را از میان بردارد. گذشته از اینها، نظام آن‌قدر به لحاظ سیاسی متصلب شده که عملا به هیچ روی نمی‌تواند این ناهمسانی‌ها را در دل ساختارهای رسمی‌اش جای دهد.
    حالا این به‌اصطلاح "دگراندیشان" چه کسانی هستند؟ دیدگاه‌هایشان از کجا آب می‌خورد و چه اهمیتی دارد؟ "ابتکارات تازه‌ای" که "دگراندیشان" در آن همداستان شده‌اند چه معنا و مفهومی دارد و اصلا احتمال موفقیت و به‌ثمرنشستن چنین ابتکاراتی چقدر است؟ آیا درست است "دگراندیشان" را نوعی اپوزیسیون بدانیم؟ به‌فرض که اینطور باشد، نقش چنین اپوزیسیونی در چارچوب نظام فعلی دقیقا چیست؟ چه کار می‌خواهد بکند؟ چه نقشی در جامعه ایفا می‌کند؟ چه امید و آمالی در سر دارد و پایه و اساس این امیدها چیست ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    فلسفه تنهایی
    نویسنده: لارس اسونسن
    ترجمه: خشایار دیهیمی
    ناشر: نشر نو
    سال نشر: 1403 (چاپ 13)
    قیمت: 185000 تومان
    تعداد صفحات: 224 صفحه
    شابک: 978-600-490-079-9
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب برپایه تازه‌ترین تحقیقات در فلسفه، روانشناسی و علوم اجتماعی انواع تنهایی را مورد بررسی قرار می‌دهد و ویژگی‌های روانشناسانه و اجتماعی را که موجب بروز این احساس در افراد می‌شود، شناسایی می‌کند. نویسنده به نقش دوستی و عشق در این زمینه توجه می‌کند و تاثیر تنهایی را بر کیفیت زندگی و سلامت فیزیکی و ذهنی ابنای بشر مورد توجه قرار می‌دهد. او در یک موضع‌گیری جسارت‌آمیز نتیجه‌گیری می‌کند که مشکل انسان در جامعه مدرن این نیست که به شدت تنهاست بلکه برعکس مشکل او این است که کمتر فرصت می‌کند تا با خودش خلوت کند!
    پیشگفتار کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "تقریبا هر آنچه گمان می‌بردم درباره تنهایی می‌دانم خلاف از آب درآمد. گمان می‌بردم مردها تنهاتر از زن‌ها هستند، گمان می‌بردم آدم‌هایی که احساس تنهایی می‌کنند منزوی‌تر از بقیه آدم‌ها هستند. فکر می‌کردم افزایش چشمگیر آنهایی که در خانه‌های مجردی زندگی می‌کنند قطعا تاثیر چشمگیری بر شمار آدم‌هایی که احساس تنهایی می‌کنند دارد. فکر می‌کردم رسانه‌های اجتماعی چون جایگزین معاشرت‌های عادی شده‌اند آدم‌ها را تنهاتر کرده‌اند. و البته فکر می‌کردم احساس تنهایی را، با آنکه پدیده‌ای ذهنی است، در بستر محیط اجتماعی بهتر می‌توان درک کرد تا با پرداختن به خصلت‌های فردی. گمان می‌بردم بالاترین درجات احساس تنهایی را در کشورهای اسکاندیناوی می‌توان جست و یافت و کلا شمار آدم‌هایی که احساس تنهایی می‌کنند رو به افزایش دارد. علاوه بر این، فکر می‌کردم این افزایش ربط مستقیمی به فردگرایی مدرن متاخر دارد و در جوامع فردگرا نرخ تنهایی بالاتر از جوامع جمع‌گرا است ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    تاریخچه خوشبختی
    نویسنده: نیکلاس وایت
    ترجمه: خشایار دیهیمی
    ناشر: گمان
    سال نشر: 1400 (چاپ 3)
    قیمت: 104000 تومان
    تعداد صفحات: 306 صفحه
    شابک: 978-600-94072-2-4
    خوشبختی چیست؟ آیا می‌توان به معیارهای روشنی برای سنجش میزان خوشبختی افراد دست یافت؟ چطور می‌توانیم با تضاد میان اهدافمان و انواع چیزهایی که به ما احساس خوشبختی می‌دهند کنار بیاییم؟
    نویسنده در این کتاب با گذری بر 2500 سال تفکر فلسفی درباره مفهوم خوشبختی، به ما نشان می‌دهد متفکران برجسته تاریخ فلسفه از یونان باستان تا امروز چگونه به این پرسش‌ها و پرسش‌هایی از این دست پرداخته‌اند. و در این ضمن می‌کوشد پرسش از خوشبختی را به مسائلی چون اخلاقی‌زیستن و فلسفه زندگی پیوند بزند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "واژه "خوشبختی" واژه‌ای معمولی و آشناست. خوشبختی واژه‌ای بالاخص فلسفی نیست. خوشبختی یک مفهوم است، مفهومی که گمان می‌بریم دست‌کم تا حدودی درکی از آن داریم. در یک کافی‌شاپ، زنی از یک زن دیگر می‌پرسد: "ببینم، خوشبختی؟" و آن زن دیگر می‌گوید: "خب، بله. ولی راستش بعضی چیزها هست که اذیتم می‌کند." بعد متاسفانه سخنش قطع می‌شود و ناتمام می‌ماند، و وقتی دوباره شروع به صحبت می‌کند صحبت به چیزهای دیگری کشیده می‌شود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کی بود کی بود؟ چرا و چگونه اشتباهاتمان را توجیه می‌کنیم؟
    نویسنده: کرول توریس و الیوت ارونسن
    ترجمه: سما قرایی
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1401 (چاپ 5)
    قیمت: 98000 تومان
    تعداد صفحات: 401 صفحه
    شابک: 978-600-7289-24-2
    آخرین باری که شنیدید یک سیاستمدار، پزشک یا دادستان بگوید: "من اشتباه کردم، تقصیر من بود" کی بوده؟ آخرین باری که خودتان چنین جمله‌ای را بر زبان آوردید چطور؟ چرا این‌قدر اصرار داریم باورهای بی‌اساس، تصمیم‌های غلط و آسیب‌هایی را که به دیگران زده‌ایم توجیه کنیم؟ چرا ریاکاری دیگران را خیلی راحت می‌بینیم اما دورویی و ریاکاری خودمان به چشممان نمی‌آید؟ آیا همه‌مان دروغگوییم یا واقعا خودمان هم داستان‌های خودمان را باور می‌کنیم؟ نویسندگان این کتاب با مثال‌هایی تکان‌دهنده از رخدادهای واقعی، به ما نشان می‌دهند که چرا پذیرش اشتباه این‌قدر برایمان دشوار است. ذهنمان با چه ترفندهایی کمک‌مان می‌کند تا خودمان را موجه و برحق بدانیم و چطور حافظه‌مان هنرمندانه خاطراتمان را تحریف می‌کند تا به تصویر خوبی که از خودمان داریم خدشه‌ای وارد نشود. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    فرهنگ و زندگی روزمره
    نویسنده: دیوید اینگلیس
    ترجمه: نازنین میرزابیگی
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1396 (چاپ 2)
    قیمت: 35000 تومان
    تعداد صفحات: 280 صفحه
    شابک: 978-600-7289-17-4
    "همه ما روزمان را با کارهایی عادی و پیش‌پاافتاده سپری می‌کنیم که به نظرمان اصلا ارزش صحبت کردن ندارند. اما در واقع زندگی روزمره ما بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. حتی ساده‌ترین اتفاقات زندگی ما و کارهایی که آنها را طبیعی و بدیهی می‌دانیم، بازتاب نظام اجتماعی و فرهنگی هستند که در آن زندگی می‌کنیم."
    نویسنده در این کتاب با پیوند زدن مباحث نظری با مسائل زندگی روزمره و طرح مثال‌هایی از دنیای ورزش و هنر گرفته تا فرهنگ اتومبیل و آشپزی بین‌المللی، ضمن مرور دیدگاه‌های اندیشمندان برجسته حوزه فرهنگ، از زیمل تا باختین و بوردیو، ما را با پیچیدگی‌ها و جذابیت‌های تحلیل فرهنگی آشنا می‌کند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    نظر به درد دیگران
    نویسنده: سوزان سانتاگ
    ترجمه: احسان کیانی‌خواه
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1401 (چاپ 6)
    قیمت: 73000 تومان
    تعداد صفحات: 186 صفحه
    شابک: 978-600-7289-08-2
    سانتاگ بیست و پنج سال بعد از اثر کلاسیکش درباره عکاسی، در این کتاب به موضوع بازنمایی تصویری جنگ و خشونت در فرهنگ معاصر بازمی‌گردد و ما را به تاملی عمیق‌تر درباره تاثیر و معنای این تصاویر در دنیای امروز فرا می‌خواند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "در ماه ژوئن 1938 بود که ویرجینیا وولف کتاب "سه گینی" را به چاپ رساند، کتابی برگرفته از تاملات بی‌پروای او درباره ریشه‌های جنگ که به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. وولف این کتاب را دو سال پیشتر از آن و زمانی نوشته بود که او و بیشتر نزدیکان و همکاران نویسنده‌اش مات و مبهوت پیشروی شورش در اسپانیا بودند و کتاب "سه گینی" در واقع پاسخ به‌تاخیرافتاده‌ای بود به نامه وکیل نامداری در لندن، وکیلی که در نامه‌اش پرسیده بود "به نظرمان ما چطور باید جلوی جنگ را بگیریم؟" وولف سخنش را با کنایه‌ای نیشدار آغاز می‌کند و می‌گوید به نظرش مکالمه‌ای حقیقی میان آن دو غیرممکن است. چون با وجود اینکه هر دو از یک طبقه اجتماعی، یعنی "طبقه تحصیلکرده" هستند، شکاف عظیمی میان آنها وجود دارد: جناب وکیل مرد است و او زن. مردان جنگ به پا می‌کنند و (بیشترشان) جنگ را دوست دارند، چون "در جنگیدن یک جور افتخار، ضرورت و رضایت خاطر"ی می‌یابند که (بیشتر) زنان یا حسش نمی‌کنند یا لذتی از آن نمی‌برند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    علم
    نویسنده: استیو فولر
    ترجمه: محمدابراهیم محجوب
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1394 (چاپ 2)
    قیمت: 33000 تومان
    تعداد صفحات: 268 صفحه
    شابک: 978-600-94072-9-3
    آیا علم می‌تواند حسی از کمال به زندگی ما ببخشد؟ آیا می‌تواند کلیت چیستی انسان بودن را توضیح دهد؟ ایمان پایدار ما به پیشرفت علمی، چه چیزی را درباره‌ی ما به مثابه‌ی یک "نوع" بیان می‌کند؟ نویسنده کتاب در پاسخ به این پرسش‌ها طیف گسترده‌ای از تاریخ علم و دین را از ارسطو و اتم‌گراها تا داوکینز و نوداروین‌گراها می‌کاود و به دقت بررسی می‌کند که علم چیست، هدف‌هایش چگونه در گذر سالیان دگرگون شده‌اند، و دین و در سال‌های اخیر خداناباوری، چه نقشی در پیشروی آن داشته‌اند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "پشتیبانی از علم‌پژوهی، بیشتر به دلیل امکاناتی است که علم فراهم می‌آورد نه این‌که علم بالفعل چه می‌کند. در واقع، کار بالفعل علم، فی‌الجمله دشوار، ملال‌انگیز، خطرناک، و گاه از نظر اخلاقی مشکوک می‌نماید. با این همه، نظرسنجی‌های پی‌درپی نشان می‌دهد علم، در همه‌ی شاخه‌هایش، از جمله پژوهش‌های بنیادی بدون هدف‌های خاص سیاست‌گذاری شده، از پشتیبانی نیرومند همگانی برخوردار است. این تازه به‌رغم ویرانی‌ها و مخاطراتی است که به نام "علم" تنها در همین صد سال گذشته بر گیتی بار شده است. در نبود بسیار از پیشرفته‌ترین علوم طبیعی و اجتماعی، جنگ هوایی، پایش مردم، براندازی سراسری، سترون‌سازی اجباری، اتاق‌های گاز، تهدیدات اتمی، تاراج محیط زیست، یا گرمایش کره‌ی زمین را نداشتیم. عامه‌ی مردم شاید با نظریه‌ها و حقایق بنیادین علم آشنا نباشند ولی بی‌گمان به حقایقی که هم‌اینک برشمردم آگاهند. با این همه، ایمان عوام به علم چنان شکوفنده است که رشک هر دینی است؛ ایمانی که پای‌بندی به آن، معمولا مستلزم نوعی آشنایی و درگیری با آموزش‌های مربوط است ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    اعتقاد بدون تعصب
    نویسنده: پیتر برگر، آنتون زایدرولد
    ترجمه: محمود حبیبی
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1400 (چاپ 7)
    قیمت: 78000 تومان
    تعداد صفحات: 222 صفحه
    شابک: 978-600-7289-02-1
    ایدئولوژی‌های رادیکال اغلب بنیادگرایانی را می‌پرورد که می‌خواهند سلطه بدیهی جهان‌بینی‌شان را تثبیت کنند. از سوی دیگر نسبی‌گرایان سیاسی هم می‌خواهند سیاست را از هر حقیقت اخلاقی جدا کنند. ما نمی‌توانیم از آزادی‌ها و حقوق خودمان دم بزنیم اما آن را تا حد آرا یا سلیقه‌های محض تقلیل دهیم و مثلا بگوییم: "من شکنجه را محکوم می‌کنم، اما به حق تو برای مخالفت احترام می‌گذارم." با همان لحنی که انگار داریم می‌گوییم: "من موتسارت را ترجیح می‌دهم اما تو آزادی بتهوون را ترجیح بدهی." سیاست میانه‌روی هم از نسبی‌گرایی و هم از بنیادگرایی دوری می‌کند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "درست در آستانه قرن بیستم، نیچه با لحنی سرشار از یقینی شورانگیز مرگ خدا را اعلام کرد. امروزه، بعد از گذشت کمی بیش از یک‌صدسال، این پیشگویی به‌سختی باورپذیر به نظر می‌رسد. اینکه آیا خدا در واقعیت کیهانی وجود دارد یا خیر، مسئله دیگری است. و این سوال را نمی‌توان با علوم تجربی پاسخ داد. نمی‌توان خدا را موضوع یک آزمایش علمی قرار داد. اما در واقعیت ملموس تجربه زندگی انسانی امروز، خدایان واقعی بسیار متعددی وجود دارند که برای جلب توجه و بیعت مردم با یکدیگر رقابت می‌کنند. نیچه فکر می‌کرد که در آستانه عصر الحاد ایستاده است. اما هم‌اکنون به نظر می‌رسد قرن بیست‌ویکم، عصر چندخدایی است. انگار خدایان بی‌شمار دوران باستان اکنون به قصد انتقام بازگشته‌اند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کافه اروپا
    نویسنده: اسلاونکا دراکولیچ
    ترجمه: نازنین دیهیمی
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1402 (چاپ 9)
    قیمت: 140000 تومان
    تعداد صفحات: 300 صفحه
    شابک: 978-600-7289-06-8
    در کشورهای اروپای شرقی تفاوت بین "ما" و "من" بسیار فراتر از تفاوتی صرفا در دستور زبان است. من همراه این "ما" بزرگ شدم. در مهدکودک، در مدرسه، سر کار. با گوش دادن به سخنرانی سیاستمدارانی که می‌گفتند: "رفقا، ما وظیفه داریم ..." و ما رفیق‌ها همان کارهایی را می‌کردیم که به ما می‌گفتند. فردی که از یک جامعه توتالیتر بیرون می‌آید با "نه" گفتن است که مسئولیت فردی و ابتکار عمل را می‌آموزد. و این راه با گفتن "من" شروع می‌شود. با اندیشیدن در قالب "من" و عمل کردن در فالب "من" - هم در محیط خصوصی و هم در ملاءعام. "ما" به معنی ترس، تسلیم و سر فرود آوردن است. به معنای جمعیتی ملتهب و یک نفر که برای سرنوشتشان تصمیم می‌گیرد. "من" به عکس، یعنی دادن فرصتی به فردیت و دموکراسی. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    کتاب مشابه اثر دیگر نویسنده، "کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم"، که آن هم به عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه "تجربه و هنر زندگی" به فارسی ترجمه شده، یادداشت‌های نویسنده است درباره تجربه زندگی در اروپای شرقی پس از فروپاشی دیوار برلین و بیرون آمدن از زیر سیطره اتحاد جماهیر شوروی.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    فلسفه‌ای برای زندگی
    نویسنده: ویلیام اروین
    ترجمه: محمود مقدسی
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1401 (چاپ 13)
    قیمت: 142000 تومان
    تعداد صفحات: 377 صفحه
    شابک: 978-600-7289-07-5
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    خیلی از ما اصلا نمی‌دانیم هدف اصلی زندگی‌مان چیست. شاید بدانیم در هر دقیقه از زندگی یا هر دهه از عمرمان چه می‌خواهیم، اما هرگز درنگی نکرده‌ایم تا به هدف اصلی زندگی‌مان بیندیشیم. بدون "فلسفه‌ای برای زندگی" ممکن است بد زندگی کنیم. یعنی با وجود تمام سرگرمی‌های لذت‌بخشی که داریم ممکن است در آخر کار، زندگی را با تلخکامی به پایان ببریم و وقتی در بستر مرگ افتاده‌ایم ببینیم تنها فرصتمان برای زندگی را از دست داده‌ایم. ویلیام اروین با کاوش در فلسفه رواقیون باستان و با استفاده از تجربه‌های شخصی‌اش در مسیر رواقی زیستن، نشان می‌دهد چطور بینش‌ها و توصیه‌های عملی رواقیون می‌تواند به ما، آدم‌های دنیای امروز، کمک کند بهتر زندگی کنیم. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    مقدمه کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "از زندگی چه می‌خواهید؟ ممکن است بگویید همسری مهربان، کاری خوب و خانه‌ای زیبا. اما اینها صرفا چیزهایی است که شما "در" زندگی می‌خواهید. وقتی می‌پرسم از زندگی چه می‌خواهید، منظورم کلی‌ترین معنای ممکن این پرسش است. سوالم مربوط به هدف‌هایی نیست که هر روز در آغاز فعالیت‌های روزانه در سر دارید. پرسشم مربوط به هدف اصلی شما در زندگی است. به عبارت دیگر، سوالم این است: در میان چیزهایی که درجستجویشان هستید، کدام‌یک برای شما از همه ارزشمندتر است؟
    خیلی‌ها حتی نمی‌دانند هدف اصلی زندگی‌شان چیست. این‌جور آدم‌ها شاید بدانند در هر دقیقه از زندگی یا هر دهه عمرشان چه می‌خواهند. اما هرگز درنگی نکرده‌اند تا به هدف اصلی زندگی‌شان بیندیشند. البته می‌توان فهمید چرا به این مسئله نمی‌اندیشند. فرهنگ ما افراد را به فکر کردن در مورد این چیزها ترغیب نمی‌کند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کار
    نویسنده: لارس اسوندسن
    ترجمه: فرزانه سالمی
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1401 (چاپ 7)
    قیمت: 70000 تومان
    تعداد صفحات: 225 صفحه
    شابک: 978-600-7289-04-4
    امتیاز کتاب: (3.5 امتیاز با رای 2 نفر)
    کار چه نقشی در جستجوی ما برای یک زندگی معنادار و رضایتبخش دارد؟ برای همه ما لحظاتی پیش آمده که آرزو کرده‌ایم کاش مجبور نبودیم حتی یک روز دیگر کار کنیم. اما در واقع دنیای بدون کار دنیایی ملال‌آور و ناامیدکننده خواهد بود. کار به زندگی ما احساس معنادار بودن و هدفمندی می‌بخشد، هویتمان را شکل می‌دهد و برایمان شبکه‌ای اجتماعی می‌سازد. اسوندسن با گذری بر فلسفه، تاریخ، ادبیات و حتی سریال‌ها و ترانه‌های روز می‌کوشد تصاویری به دست دهد از ابعاد متنوع کار. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "وقتی به تاریخ اندیشه نگاه می‌کنیم، دو منظر اصلی درباره کار بارز به نظر می‌رسد. برخی کار را نفرینی بی‌معنا می‌دانند و برخی دیگر آن را تکلیفی پرمعنا قلمداد می‌کنند. دیدگاه اول از دوران باستان تا دوران جنبش پروتستان‌ها غالب بود و دیدگاه دوم از دوران جنبش پروتستان‌ها به بعد.
    احتمالا هرگز هیچ کسی به اندازه فلاسفه کلاسیک یونان کار را خوار نشمرده است. در یونان باستان هیچ واژه خاصی برای کار وجود نداشته. همان‌طور که هیچ واژه خاصی برای آنچه هنر می‌نامیم نیز نبوده. یونانی‌ها از واژه‌های مختلفی برای انواع مختلف فعالیت‌های سازنده استفاده می‌کردند. واژه یونانی که اغلب برای "کار" ترجمه می‌شود، یعنی ponos، عمدتا به کارهای طاقت‌فرسا، اما نه لزوما سازنده اشاره می‌کند. چون واژه واحدی برای کار وجود ندارد، درست مثل مفهوم هنر، ما برای حل این مشکل درک و برداشت فعلی‌مان را به فرهنگ یونان باستان ربط می‌دهیم و بازمی‌گردانیم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کاروان امید: سرگذشت تری فاکس
    نویسنده: لسلی اسکرای وینر
    ترجمه: محمدابراهیم محجوب
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1400 (چاپ 4)
    قیمت: 46000 تومان
    تعداد صفحات: 234 صفحه
    شابک: 978-600-7289-01-3
    تری فاکس ورزشکار کانادایی است که در سال 1977 به دلیل ابتلا به سرطان یک پای خود را از دست داد. این واقعه باعث شد تا او به فعالیت‌هایی برای توجه جامعه به سرطان و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای تحقیقات علمی در این زمینه دست بزند. او در سال 1980، برای جلب توجه عمومی به این مساله تصمیم گرفت سرتاسر کانادا را با یک پای مصنوعی بدود. فاکس هیچگاه نتوانست مسیری را که شروع کرده بود به پایان برساند و پس از 143 روز و دویدن مسافت 5373 کیلومتر ناچار شد به دلیل تشدید بیماری سرطان‌اش از ادامه مسیر صرفنظر کند.
    نویسنده در این کتاب به معرفی فاکس، زندگی او و فعالیت‌هایش در راه هدفی که برگزیده بود می‌پردازد.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    " "سن ژان" شرقی‌ترین شهر کانادا و باستانی‌ترین شهر آمریکای شمالی است. مردم این شهر گهگاه رهروی، رکابزنی، دونده‌ای یا قایقرانی دیده‌اند که با بدنی ورزیده و دلی پرامید، به عشق هدفی مقدس به عزم پیمودن خاک کانادا رهسپار غرب شده و یا به نیت درنوردیدن عرض اقیانوس اطلس رو به شرق پارو زده است.
    نه این که مردم شهر آدم‌های بدگمانی باشند، نه، اما آنها از این نوع مراسم زیاد دیده بودند. جشن کوچکی همراه با ساز و سرود و بعد هم روبوسی و خداحافظی و آنگاه مسافر در درازنای جاده یا در دورنمای اقیانوس از چشم دور می‌شد و مردم هم به خانه‌هایشان بازمی‌گشتند.
    اما آن روز کمی وضع فرق می‌کرد. دوازدهم آوریل سال 1980 بود و بامدادی بارانی و تلخ - یا به قول مردم ایالت نیوفاوندلند: وفور زمستان!
    در شهر هیاهویی به‌پا شده بود. گویا دونده دیگری عزم کرده بود مسافت عظیم خاک کانادا را درنوردد اما جار و جنجالی که دوروبر او به راه افتاده بود بیش از موارد دیگر بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    دروغ / اراده آزاد
    نویسنده: سام هریس
    ترجمه: خشایار دیهیمی
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1401 (چاپ 9)
    قیمت: 60000 تومان
    تعداد صفحات: 138 صفحه
    شابک: 978-600-94072-0-0
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    فرصت برای فریب دادن دیگران همیشه وجود دارد و همیشه هم وسوسه‌انگیز است. شمار اندکی از ما قاتل یا دزد هستیم، اما همه‌مان دروغ می‌گوییم. اگر تصمیم بگیرید دیگر هرگز دروغ نگویید در روابطتان چه تغییراتی به وجود می‌آید؟ کدام حقایق ناگهان در زندگی‌تان جلوی چشم ظاهر می‌شوند؟ یعد از آن چه جور آدمی می‌شوید؟ و چقدر بر اطرافیانتان تاثیر می‌گذارید؟ به گمانم تلاش برای یافتن پاسخ این سوال‌ها به زحمتش می‌ارزد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    کتاب در حقیقت ترجمه دو رساله نویسنده است. یکی با نام "دروغ" و دیگری با نام "اراده آزاد" که به زبان اصلی بصورت کتاب‌های مستقل منتشر شده‌اند.
    "دروغ" با مقدمه‌ای این چنین آغاز می‌شود:
    "در میان پارادوکس‌های زندگی بشری، شاید یک پارادوکس از همه عجیب و غریب‌تر باشد و عواقب ناگوار زیادی به همراه آورد: ما غالبا چنان رفتار می‌کنیم که بی‌بروبرگرد باعث از میان رفتن شادکامی‌مان می‌شود. ما اکثرا با چشم باز به سویی می‌رویم که حاصلش جز پشیمانی، افسوس، احساس گناه، و سرخوردگی نخواهد بود. در این میان، دروغ گفتن به دیگران از آن خودکرده‌های بی‌فکرانه‌ای است که بیشترین صدمه و رنج را به بار می‌آورد بی‌آنکه اصلا در آن موقعیت ضرورتی ایجابش کرده باشد. دروغ عمده‌ترین آفتی است که زندگی ما را به سوی آشفتگی می‌راند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    بیماری
    نویسنده: هوی کرل
    ترجمه: احسان کیانی‌خواه
    ناشر: گمان
    سال نشر: 1401 (چاپ 5)
    قیمت: 95000 تومان
    تعداد صفحات: 247 صفحه
    شابک: 978-600-7289-00-6
    همه ما در برهه‌ای از زندگی‌مان بیمار می‌شویم. بیشترمان هم بر اثر ابتلا به یکی از این بیماری‌ها غزل خداحافظی را می‌خوانیم. زندگی همه تا حدی متاثر از بیماری‌هاست. بیماری و زوال مشخصه‌های عمومی موجودات زنده‌اند. پس چرا بیماری، به قول زنی مبتلا به سرطان که نامه‌ای برایم نوشته‌بود، «راز کوچک و کثیفی» است که فقط بین بیماران رد و بدل می‌شود؟ مگر در این راز چه چیزی نهفته است؟ بیمار بودن چه حس و حالی دارد؟ در این کتاب می‌کوشم پرده از «راز کوچک و کثیف» بیماری بردارم به این امید که افراد در تجربه بیماری احساس بی‌کسی وتنهایی کمتری داشته باشند.
    مقدمه کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "اولین باری که فهمیدم نمی‌توانم کاری را انجام بدهم غافلگیر شدم. احساس کردم به من توهین شده، انگار ناتوانی‌ام مهر تاییدی بود بر محدودیت امکانات وجودی‌ام. تازه به انگلستان برگشته بودم و به یکی از این کلاس‌های فشرده تناسب اندام می‌رفتم. در این کلاس ورزشی طناب می‌زدیم، وزنه می‌زدیم، شنا می‌رفتیم و یک‌سری کارهای دیگر می‌کردیم. چند نفری می‌شدیم و دو تا دختر لاغرمردنی هم بینمان بودند. چند دور اول را مشکلی نداشتم اما جلوتر که رفتیم، نفس کم آوردم. مشکل نه از ضعف عضلاتم بود نه از چالاکی‌ام، وزنه‌ها هم مناسب بودند؛ اشکال از ریه‌هایم بود. نفسم درنمی‌آمد. مربی‌مان نگاه ترحم‌آمیزی به من داشت. لابد پیش خودش می‌گفته این زن تنبل به درد این کارها نمی‌خورد. در هر دور همین‌طور کند و کندتر می‌شدم و دفعات کمتری یک حرکت را تکرار می‌کردم و هر چقدر هم که جان می‌کند نمی‌توانستم طناب بزنم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    اعتراف
    نویسنده: لف تالستوی
    ترجمه: آبتین گلکار
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1402 (چاپ 11)
    قیمت: 75000 تومان
    تعداد صفحات: 123 صفحه
    شابک: 978-600-94072-0-0
    کتاب داستان جدال درونی نویسنده بزرگ روس را در دوران میانسالی روایت می‌کند. تولستوی در کتاب توضیح می‌دهد که چگونه در این دوره از زندگی‌اش به دنبال یافتن پاسخ سوالات مهمی مثل اینکه "معنای زندگی چیست؟" و "حاصل زندگی من چه خواهد بود؟" بوده است و تصور می‌کرده زندگی برایش بدون یافتن پاسخ این پرسش‌ها ناممکن خواهد بود.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "من در دامان مسیحیت ارتدوکس تعمید و پرورش یافتم. از کودکی و در تمام دوره نوجوانی و جوانی این مذهب را به من آموختند. ولی هنگامی که در 18 سالگی در سال دوم دانشگاه را ترک گفتم، ایمانم را به هر آنچه به من آموخته بودند، از دست داده بودم.
    تا جایی که به یاد می‌آورم من هیچ‌گاه به‌طور جدی ایمان نداشتم، بلکه فقط به آنچه به من می‌آموختند و به آنچه بزرگترها جلوی من از آن پیروی می‌کردند، اعتماد می‌کردم، ولی حتی این اعتماد هم بسیار سست بود.
    به یاد دارم هنگامی که یازده ساله بودم، پسرکی به نام والودینکا م.، که مدتهاست از دنیا رفته است و در آن زمان شاگرد دبیرستان بود یک روز یکشنبه نزد ما آمد و خبر دست اوی یک کشف تازه در دبیرستان را به ما داد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    من
    نویسنده: مل تامپسون
    ترجمه: سونا انزابی‌نژاد
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1401 (چاپ 9)
    قیمت: 90000 تومان
    تعداد صفحات: 235 صفحه
    شابک: 978-600-94072-4-8
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 2 نفر)
    من کیستم؟ برای چه زندگی می‌کنم؟ چه کاری ارزش انجام دادن دارد؟ آیا واقعا می‌توانم دوستانم یا اعضای خانواده‌ام را بشناسم؟ آنها چطور، آیا آنها می‌توانند واقعیت "من" را بفهمند؟ در جهانی که رخدادهای تصادفی در یک چشم به هم زدن می‌توانند زندگی‌مان را زیر و رو کنند آیا می‌توان تصویر ثابتی از "من" داشت؟ هنر زندگی و هدف هر فلسفه شخصی این است که یک "من" معنادار بسازد و به زندگی‌مان معنا ببخشد. اینکه چطور می‌توان این کار را کرد پرسشی است که این کتاب می‌کوشد به آن پاسخ دهد.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "گفتگوهای که دور میز جریان دارد کم‌کم به نظرم دور و مبهم می‌آید. هر از گاهی سعی می‌کنم به حرف‌هایی که می‌زنند گوش کنم اما توجهم خیلی طول نمی‌کشد. احساس خستگی می‌کنم و حوصله‌ام سر رفته است. چشم‌هایم باز است، گوش‌هایم هنوز حرف‌ها را می‌شنود اما دارم به کارهایی که فردا می‌خواهم انجام بدهم فکر می‌کنم. امکان‌های مختلف را بررسی می‌کنم و بی‌صدا با خودم حرف می‌زنم. این تک‌گویی انگار در سرم می‌گذرد. تجربه لحظه حال را کاملا از دست نداده‌ام (واقعا خوابم نبرده) اما ذهنم صحنه‌های دیگری را روی صحنه جمع مهمانان دور میز انداخته است. چیزهایی را به یاد می‌آورم، برنامه‌ریزی م‌کنم، از خیالبافی‌هایی لذت می‌برم که برایم بسیار زنده‌تر و واقعی‌تر از چیزی است که در اطرافم می‌گذرد. اما یک دفعه متوجه می‌شوم که کسی رو به من کرده و دارد از من چیزی می‌پرسد. در حالی که نمی‌توانم بی‌توجهی‌ام را مخفی کنم می‌گویم: "ببخشید، اینجا نبودم." ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    مرگ
    نویسنده: تاد می
    ترجمه: رضا علیزاده
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1401 (چاپ 9)
    قیمت: 79000 تومان
    تعداد صفحات: 198 صفحه
    شابک: 978-600-94072-2-4
    این واقعیت که ما می‌میریم و موجوداتی فانی هستیم معمولا در سراسر زندگی‌مان به شکل‌های مختلف تاثیر می‌گذارد. روش‌های بسیاری برای فکر کردن درباره مرگ و کنار آمدن با آن وجود دارد. تعداد قابل توجهی از این روش‌ها برپایه فراموش کردن ماجرا یا همان "خط زدن صورت مساله" تلاش می‌کنند تا واقعیت مرگ را از خاطر ما ببرند. اما نویسنده این کتاب به مقابله با پنجه پولادی مرگ برخاسته! او فرض‌های مختلف درباره سرنوشت انسان بعد از مرگ را در نظر می‌گیرد. اما بحث اصلی کتاب این است که با قبول کردن هر فرضیه‌ای درباره مرگ و سرنوشت انسان فانی پس از آن، زندگی را چگونه باید از سر گذراند.
    فصل اول کتاب با عنوان "کنار آمدن با مرگ" با این جملات آغاز می‌شود:
    "در بهار سال 2004 از فرودگاه گرین‌ویل کارولینای جنوبی به مقصد لاگاردیای نیویورک سوار هواپیما شدم. داشتم به دیدن مادربزرگ ناتنی‌ام می‌رفتم، زنی که سال‌ها بود با او مانوس بودم. سرطان داشت و در بستر مرگ بود، و این یکی از آخرین فرصت‌هایی بود که می‌توانستم او را ببینم. مثل دفعات قبل در پرواز آخر هفته جا گرفته بودم تا دو سه روزی را با تو در آپارتمانش در برانکس بگذرانم. اما چند دقیقه‌ای در این پرواز نگرانی من مرگ او نبود، بلکه مرگ خودم بود.
    هواپیما برای نشستن روی باند لاگاردیا معمولا از شرق به غرب می‌آید. وقتی از کارولینای جنوبی بلند شده بود، روی بروکلین و کوئینز دور می‌زند و دوباره به سمت چپ به طرف منهتن می‌چرخد و فرود می‌آید. از طرف چپ هواپیما، جایی که معمولا جا رزرو می‌کنم، به محض چرخیدن به طرف بروکلین می‌توان نمای ساختمان‌های منهتن را در افق دید. در این روز خاص هم باز دقیقا همین اتفاق افتاد، تا اینکه خواستیم فرود بیاییم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    فلسفه ترس
    نویسنده: لارس اسوندسن
    ترجمه: خشایار دیهیمی
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1401 (چاپ 13)
    قیمت: 90000 تومان
    تعداد صفحات: 237 صفحه
    شابک: 978-600-91606-4-8
    این کتاب نتیجه عصبانیت هرچه بیشتر من از سلطه‌ای است که ترس بر زیست جهان ما پیدا کرده است. کتاب‌هایی که بر اثر عصبانیت نوشته می‌شوند معمولا جدلی و مایه جروبحث هستند، و این کتاب هم از این قاعده مستثنا نیست. این کتاب حمله‌ای است به این گرایش که عملا همه پدیده‌ها را باید از منظر ترس مورد توجه قرار داد. یک خصیصه تناقض‌آمیز فرهنگ ترس این است که ترس درست زمانی سر بر می‌آورد که، با احتساب همه جوانب، زندگی ما نسبت به هر دوره تاریخی دیگری امن‌تر است. یکی از مهم‌ترین استدلال‌های من علیه فرهنگ ترس این است که این فرهنگ آزادی ما را کمتر و کمتر می‌کند.
    ... من در این کتاب می‌کوشم پرده از این راز بردارم که ترس چه جور احساسی است. چه نقشی در فرهنگ امروزین ما دارد، و از همه مهم‌تر چه استفاده‌های سیاسی از آن می‌شود. (برگرفته از پیشگفتار مولف کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "گذشتن از در بازرسی امنیتی در فرودگاه مثل گذر از آتش آزمون است. آدم را با حسرت به یاد ایام گذشته می‌اندازد، به یاد همین چند سال پیش، که می‌توانستی بعد از خالی کردن جیب‌هایت از سکه و کلید، یکراست از این در رد شوی. من غالبا همان روزی که به سفر می‌روم همان روز برمی‌گردم، برای همین بار من فقط یک کتاب است و دو سه ورق کاغذ نوی یک کیف. اما همیشه چیزی همراهم هست که همیشه خدا یک خطر امنیتی به حساب می‌آید: یک فندک. باید فندک را از جیبم دربیاورم، بگذارمش در یک کیسه پلاستیکی شفاف و جداگانه از زیر دستگاه ردش کنم، تا بعد پسش بگیرم از کیسه درش بیاورم و دوباره بگذارم توی جیبم. در سفرهای طولانی‌تر، آدم مجبور است چیزهای دیگری هم همراهش ببرد، مثل خمیردندان، اسپری زیربغل، و شامپو؛ و هر چیزی را که "مایع" محسوب می‌شود باز باید در یک کیسه پلاستیکی شفاف بگذاری حجمشان روی هم نباید از یک لیتر بیشتر باشد، و هر ظرف به نمایی نباید بیشتر از 100 سی‌سی باشد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    بنیانی علمی برای جهان عقلانی
    نویسنده: پل دیویس
    ترجمه: محمدابراهیم محجوب
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1400 (چاپ 5)
    قیمت: 74000 تومان
    تعداد صفحات: 428 صفحه
    شابک: 978-600-94072-3-1
    در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:
    "... من از آن دسته دانشمندانی هستم که به مذهب سنتی پایبند نیستند ولی این را نیز نمی‌پذیرم که کیهان یک تصادف بی‌هدف است. من از رهگذر کار علمی، هرچه فزاینده‌تر به این باور رسیده‌ام که جهان فیزیکی را نبوغی بس شگفت‌آور برساخته که من نمی‌توانم بپذیرم فقط یک واقعیت بی‌شعور است. به نظر من چنین می‌نماید که باید تبیین ژرف‌تری در لایه‌های زیرین وجود داشته باشد. این‌که کسی بخواهد این تبیین ژرف‌تر را خدا بنامد، موضوعی است که برمی‌گردد به دیدگاه و تعریف. افزون بر این، رسیده‌ام به این که ذهن (منظور آگاهی هوشیارانه از جهان است) تصادفی بی‌معنا در طبیعت نیست بلکه وجهی از واقعیت است که مطلقا زیربنایی است. منظورم این نیست که ما هدف وجود جهانیم. ولی این باور را دارم که ما انسان‌ها به شیوه‌ای بنیادین در درون شاکله چیزها جا داریم.
    در آنچه در پی می‌آید، می‌کوشم دلایل این باورها را بیان کنم. نیز برخی نظریه‌ها و باورهای دانشمندان و الاهیون دیگر را بررسی می‌کنم که عقیده همه ایشان با من یکسان نیست. بخش عمده‌ای از بحث [این کتاب] شامل پیشرفت‌های جدید در مرزهای علم است که برخی از آنها به اندیشه‌هایی هیجان‌انگیز و گیرا درباره خدا، آفرینش، و ذات واقعیت انجامیده‌اند. ولی قرار نیست این کتاب پژوهشی همه‌جانبه درباره هم‌رخی علم و دین باشد بلکه بیشتر کاوشی است شخصی به دنبال فهم. کتاب برای عامه نوشته شده، از این‌رو کوشیده‌ام جنبه‌های فنی را به کمترین اندازه برسانم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    گفتار در بندگی خودخواسته
    نویسنده: اتیین دولابوئسی
    ترجمه: لاله قدکپور
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1400 (چاپ 6)
    قیمت: 42000 تومان
    تعداد صفحات: 87 صفحه
    شابک: 978-600-91606-9-3
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    نویسنده کتاب در این رساله ماهیت استبداد و چگونگی تشکیل، تثبیت و استمرار حکومت‌های استبدادی را بررسی می‌کند و با استناد به نمونه‌ای تاریخی، علت دوام جباریت را طی نسل‌های پیاپی نشان می‌دهد. او کلید درک استبداد را در انتخاب داوطلبانه توده مردم می‌داند و آن را بندگی خودخواسته می‌نامد و در سراسر رساله خود بر این واقعیت تاکید می‌کند که "حکومت استبدادی" چیزی نیست جز قدرتی که توده‌های مردم با میل و رضایت خود به شخص حاکم تفویض کرده‌اند و "جبار" جز اطاعت و انقیاد داوطلبانه توده‌ها پایگاه دیگری ندارد. (برگرفته از معرفی کتاب در روزنامه شرق)
    این رساله با جملات زیر آغاز می‌شود:
    " "در چند ارباب داشتن هیچ خیری نمی‌بینم. بیش از یکی سرور مباد و تنها یکی شاه باد!"

    این را اودوسئوس در داستان هومر به سپاهیان می‌گفت. اگر جز این نگفته بود که:

    "در چند ارباب داشتن هیچ خیری نمی‌بینم."

    چیزی بهتر از آن نمی‌شد گفت. اما به جای اینکه گفته‌اش را بر این حجت استوار کند که سلطه چند تن نمی‌تواند خوب باشد زیرا قدرت یک تن هم، همین که آن یک تن عنوان اربابی بگیرد، سخت و گزاف می‌شود، نعل وارونه زد و افزود که:

    "بیش از یکی سرور مباد و تنها یکی شاه باد!"

    سنجیده نیست که بیش از این بر اودوسئوس خرده بگیریم چون شاید در آن هنگامه برای فرونشاندن شورش سپاهیان به آن کلام نیاز داشت و به باور من بیشتر به فراخور وقت سخن گفت تا به پیروی از حقیقت. اما کلام سنجیده این است که مصیبتی گران‌تر از به قید اربابی درآمدن یافت نمی‌شود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    بخشودن
    نویسنده: ایو گارارد، دیوید مک‌ناتون
    ترجمه: خشایار دیهیمی
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1399 (چاپ 7)
    قیمت: 64000 تومان
    تعداد صفحات: 240 صفحه
    شابک: 978-600-91606-5-5
    در این کتاب ما نخست به دنبال رسیدن به فهمی روشن‌تر از این هستیم که بخشودن و گذشت چیست و البته در ضمن، فهمیدن اینکه بخشودن چه چیزی نیست و بعد می‌خواهیم وارسیم که چه هنگام بخشودن روا و موجه نیست و چه هنگام بخشودن روا و موجه و حتی شاید بر ما فرض و واجب است. سعی ما این است که دلایلمان برای بخشودن و نبخشودن تا جایی که ممکن است واضح و روشن باشد و سوال‌هایی را پیش کشیم که هرکسی در حقش بدی و ظلمی شده است از خودش می‌پرسد و می‌اندیشد که چه واکنشی باید نشان داد. این سوال‌ها بی‌تردید شامل حال همه ما می‌شود. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با عنوان "بحث و جدل درباره بخشودن" با این جملات آغاز می‌شود:
    "فردی در میان خرابه‌های ساختمانی که با بمبی منفجر شده دراز به دراز افتاده است. او نجات خواهد یافت، اما دخترش که تکه پاره شده و در کنار او افتاده است، نه. دست دخترش را که در حال مرگ است در دست گرفته می‌فشارد. بعدا، وقتی که او را نجات دادند، می‌گوید تروریست‌هایی را که دخترش را کشته‌اند می‌بخشد و کینه‌ای از آنها به دل ندارد و آرزو نمی‌کند که به خاک سیاه بنشینند.
    بسیاری از افراد این بخشودن بی‌قید و شرط را مطلقا به دیده تحسین می‌نگرند و حتی آن را عملی قدیس‌مآبانه به حساب می‌آورند چون آن فرد توانسته بر نفرت و خصومت خویش، که احساس و واکنشی طبیعی در قبال چنین حادثه هولناکی است، فائق آید. (در واقع امر هم نظر بسیاری از افراد چنین است، این واقعه‌ای است که برای گوردون ویلسون رخ داد. فردی که در بمب‌گذاری انیسکیلن در ایرلند شمالی دخترش را از دست داد). اما عده‌ای هم نمی‌توانند این کار را به دیده تحسین بنگرند و به دیده تحسین هم نمی‌نگرند. چون فکر می‌کنند بخشودن کسانی که عامدانه افراد بیگناه و بی‌دفاع را به قتل رسانده‌اند کار درست یا واکنش مناسبی نیست ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم
    نویسنده: اسلاونکا دراکولیچ
    ترجمه: رویا رضوانی
    ناشر: نشر گمان
    سال نشر: 1402 (چاپ 17)
    قیمت: 140000 تومان
    تعداد صفحات: 287 صفحه
    شابک: 978-600-94072-1-7
    امتیاز کتاب: (4.5 امتیاز با رای 2 نفر)
    کتاب مجموعه مقالاتی است از نویسنده کروات ساکن سوئد که در سال 1993 منتشر شده. موضوع این مجموعه مقالات، تشریح زندگی تحت یک حکومت کمونیستی است. نویسنده با پرداختن به جزئیات زندگی روزمره مردم در جوامع کمونیستی، تصویری واقعی (و گاهی با نمک) از زندگی در یک جامعه ایدئولوژیک بدست داده است.
    فصل اول کتاب با عنوان "قهوه را که نمی‌شود تنهایی خورد" با این جملات آغاز می‌شود:
    "مرده، مرده و رفته. خاکش را پیچک‌ها و گل‌های کوچک آبی فراموشم نکن پوشانده. شمعی روشن است. حتما مادرش آمده بوده. من یک‌بار هم نیامده بودم - از پنج سال پیش که او را در اینجا به خاک سپرده بودند، نیامده بودم. نه اینکه فراموشش کرده باشم. درست برعکس، نمی‌توانستم مرگش را، پوچی مرگش را، قبول کنم. اوت 1985، وقتی خودش را با گاز در آپارتمان جدیدش کشت، سی‌وشش سال بیشتر نداشت.
    نمی‌دانم داستان تانیا را چطور بگویم، حتی نمی‌دانم گفتنش چه اهمیتی دارد. تانیا قهرمان نبود، حتی گاهی فکر می‌کنم بزدل بود. رشته‌های نازک فراوانی که او را به زندگی وصل می‌کردند یکی‌یکی پاره شدند و او مرگ را بر زندگی ترجیح داد. قبل از اینکه شیر گاز را باز کند، درز همه درها و پنجره‌ها را با نوارچسب گرفت، ظرف‌ها را هم شست. نمی‌دانم آیا باید از اینکه او با این نظم و ترتیب مقدمات مرگش را فراهم کرده بود عصبانی باشم یا آن را آخرین نشانه میلش به ادامه زندگی بدانم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

     

    در این صفحه کتابهای زیر معرفی شده‌اند: کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم (اسلاونکا دراکولیچ)، بخشودن (ایو گارارد، دیوید مک‌ناتون)، فلسفه ترس (لارس اسوندسن)، مرگ (تاد می)، بنیانی علمی برای جهان عقلانی (پل دیویس)، گفتار در بندگی خودخواسته (اتیین دولابوئسی)، من (مل تامسون)، اعتراف (لف تالستوی)، بیماری (هوی کرل)، دروغ / اراده آزاد (سام هریس)، کاروان امید: سرگذشت تری فاکس (لسلی اسکرای وینر)، کار (لارس اسوندسن)

    نظرات درباره اين مطلب  

    #1 arrtahoor 1400-07-12 17:00
    این مجموعه رو پیگیری خواهم کرد.
    اولین باره که با همچین مجموعه‌ای رو به رو میشم؛
    روش جالب و کارآمدی برای راهنمایی و کمک مردم برای مطالعه است.
    سپاسگزارم.
    اگر در باب تجربه و هنر زندگی کتاب خوبی از نویسندگان ایرانی یا فارسی قلم سراغ داشتین هم دریغ نکنین، خیلی از ما مخاطبان جز جهان بینی بین المللی، خواستار شنیدن فلسفه‌ای که از درون فرهنگ و خون و درد و رنج خودمون فریاد می‌زنه هم هستیم و چه بسا که قلم خودی رو بهتر درک کنیم.
    نقل قول کردن

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است