باز هم کتاب‌هایی درباره "زندگی آسان نیست!"

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    کتاب‌هایی که اینجا آورده‌ام طی ماه‌ها خریداری شده‌اند و بعد مانده‌اند یک گوشه تا فکری به‌حالشان بشود. اما چه فکری؟!

    ماجرا اینجاست که اغلب کتاب‌هایی که تحت عنوان "نوجوان" معرفی کرده‌ایم اغلب مربوط به گروه سنی "سال‌های آخر دبستان" و "دوره راهنمایی" (سنین 8 تا 12 سال) بوده‌اند. این معمولا باعث می‌شود که سرِ بچه‌های دبیرستانی بی‌کلاه بماند. در جمعی این بحث را مطرح کردم و پاسخ شنیدم که نوجوان‌های دبیرستانی (البته کتاب‌خوان‌هایشان) اغلب ترجیح می‌دهند سراغ کتاب‌های بزرگسالان بروند و خیلی از خواندن کتاب‌هایی که برای گروه سنی‌شان برچسب خورده، استقبال نمی‌کنند. راستش این گروه‌بندی کتاب‌ها برای خودش موضوع پیچیده‌ای است و خوب است که اینجا زیاد بازش نکنیم. همین‌قدر بگویم که در آنور دنیا انگار برای گروه سنی نوجوانِ دبیرستانی خیلی کتاب نوشته و منتشر می‌شود (برعکس اینجا که اغلب کتاب‌های گروه سنی "د"، راهنمایی، با گروه سنی "ه"، دبیرستان، یک‌کاسه می‌شود). همان کتاب‌ها وقتی به فارسی ترجمه می‌شوند معمولا با لباسی که مخاطب بزرگسال را هدف گرفته عرضه می‌شوند (باز هم نشانه اینکه مخاطب دبیرستانی اینجا خیلی به رسمیت شناخته نمی‌شود!) شاید لازم است یک شاخه "جوان" هم راه انداخته شود تا هم دبیرستانی‌ها خیلی احساس نکنند که دست‌کم گرفته شده‌اند و هم بزرگسال‌ها به هنگام دیدن کتاب‌هایی با این برچسب، حواس‌شان جمع شود که حال و هوای آنچه که مشغول سبک‌وسنگین‌کردنش هستند، جوانانه است (نشر افق مدتی است که تعدادی از این کتاب‌ها را با عنوان کلی "رمان جوان" منتشر می‌کند. یکی دو تا از کتاب‌های این مجموعه در فهرست زیر آمده‌اند.)

    کتاب‌های زیر از یک جنبه دیگر هم هنگام تنظیم فهرست توجه‌ام را به خود جلب کردند. یادتان باشد مدتی پیش برای آن گروه نوجوان دوره آخر دبستان و راهنمایی فهرستی سر هم کردم با عنوان "زندگی آسان نیست". کتاب‌های آن فهرست، اغلب داستان‌هایی هستند درباره  مبارزه‌ی رابینسون کروزوئه‌وار بچه‌های نوجوان با طبیعت و بلایای طبیعی و ... کتاب‌های این فهرست را که ورود اطلاعات می‌کردم پیش خودم همه‌اش به این فکر بودم که این موضوع‌ها هم به نوعی نماد "زندگی آسان نیست" هستند. داستان‌های مختلفی از مبارزه نوجوانان با مشکلات اجتماعی که این‌بار نه در کوه و بیابان، که همگی اغلب در میانه‌ی شهرهای مدرن و پرزرق‌وبرق اتفاق می‌افتند و ... با این همه خواننده تهدید و عدم‌امنیت را برای قهرمان‌های داستان در اغلب قصه‌ها به خوبی احساس می‌کند.

    اولین کتاب فهرست داستانش درباره یکی از موضوعات داغ این‌روزها در ینگه دنیا است. ماجرای برخورد تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا با رنگین‌پوستان و اقلیت‌ها و مبارزه‌ی مدنی سیاه‌پوستان برای تغییر این اوضاع. کتاب احتمالا به دلیل همین داغ بودن موضوعش جزو آثار پرفروش و پرستاره در آنور آب است.

    نفرتی که تو می‌کاری
    نویسنده: انجی توماس
    ترجمه: میلاد بابانژاد، الهه مرادی
    ناشر: نشر نون
    سال نشر: 1398 (چاپ 7)
    قیمت: 55000 تومان
    تعداد صفحات: 396 صفحه
    شابک: 978-600-8740-11-7
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    استار کارتر 16 ساله در دو دنیای متفاوت زندگی می‌کند. یکی دنیای "گاردن هایتز"، محله فقیرنشینی که در آن زندگی می‌کند و دیگری دنیایی که مدرسه‌‌اش، واقع در منطقه‌ای اعیان‌نشین، در آن قرار گرفته. شبی استار در یک مهمانی در محله‌ی گاردن هایتز، دوست قدیمی‌اش خلیل را ملاقات می‌کند. خلیل در پایان مهمانی تعارف می‌کند تا استار را با اتومبیلش به خانه برساند. اما در میانه راه مامور پلیسی ماشین آنها را متوقف می‌کند و بعد از آنکه خلیل را از ماشین پیاده می‌کند با تیراندازی به طرف او باعث مرگش می‌شود ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "نباید به اینجا می‌آمدم.
    اصلا اهل این‌جور مهمانی‌ها نیستم. بحث کلاس گذاشتن و این حرف‌ها هم نیست. بعضی جاها هستند که خودم بودن کافی نیست. هیچ‌کدام از من‌هایی که از خودم سراغ دارم کافی نیستند. مهمانی تعطیلات بهاری بیگ‌دی یکی از آن جاها است.
    از بین کلی آدم درهم و برهم و عرق‌کرده، به دنبال کنیا رفتم. موهای بافته‌شده‌اش، پشت سرش بالا و پایین می‌پرید. بوی سیگار تمام اتاق را برداشته و دود همه‌جا را گرفته بود. صدای موسیقی زمین را می‌لرزاند. خواننده رپ از همه خواست که دست‌هایشان را بالا و پایین کنند، صدای جمعیت بلند شد و هرکس به روش خودش دست‌هایش را بالا و پایین کرد. کنیا لیوانش را بالا گرفت و راه خود را باز کرد. از صدای بلند موسیقی سردرد گرفتم و از بوی دود هم حالت تهوع داشتم. اگر بتوانم لیوان دستم را نریزم و به آن‌سوی اتاق برسم، واقعا هنر کرده‌ام ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب بعدی هم درباره یکی دیگر از مشکلات اجتماعی در ینگه دنیا است. کشتارهای مدارس آمریکا و مساله‌ی دسترسی عمومی به سلاح در آن کشور. درباره "فاجعه در دبیرستان میدل‌تاون" نکته‌ی جالب سبک نوشتاری "داستان" است که اگر بخواهیم با سینما مقایسه‌اش کنیم، شاید باید آن را "مستند" نامید. داستان کتاب از خلال تکه نقل‌قول‌های ساکنین میدل‌تاون روایت می‌شود که درباره جوانب مختلف کشتاری که در مدرسه‌ی شهرشان اتفاق افتاده، صحبت و اظهارنظر کرده‌اند.

    فاجعه در دبیرستان میدل‌تاون
    نویسنده: تاد استراسر
    ترجمه: ناصر زاهدی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 30000 تومان
    تعداد صفحات: 176 صفحه
    شابک: 978-600-353-011-9
    قلدرهای دبیرستان میدل‌تاون، همواره برندان و گری را آزار می‌دهند. صبر پسرها که تمام می‌شود، سلاح و مهمات می‌دزدند و در جشن پایان سال، به سراغ قلدرها می‌روند.
    آن‌ها در این شرایط هولناک، فقط به یک چیز فکر می‌کنند: انتقام. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    مطالب کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "بخشی از نامه‌ی خداحافظی گری سرل

    مادر عزیزم
    وقتی این نامه را می‌خوانی، من دیگر زنده نیستم. دلم می‌خواهد بدانی که تو هم نمی‌توانستی مانع‌ام شوی. می‌دانم که زحمت‌های زیادی برای من کشیده‌ای و اگر کسی لحظه‌ای به آن شک کرد، این نامه را نشانش بده. نمی‌دانم می‌توانم کاری را که مرتکب می‌شوم، توجیه کنم یا نه.
    شاید برای اینکه می‌دانم هیچ‌وقت خوشبخت نخواهم بود و هیچ‌وقت روزگار خوشی نخواهم داشت. می‌دانم که هر روز زندگی‌ام برایم دردآور خواهد بود و هرگز راضی نخواهم شد. آن هم برای اینکه زندگی‌ام هیچ معنی و مفهومی ندارد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    درباره این آقای استراسر باید اشاره کنم که جیره‌کتاب پیشترها یک کتاب جالب دیگر از او را هم توی بوق کرده بود. اسم کتاب " موج" بود و درباره آزمایشی که یک معلم مدرسه برای نشان دادن ویژگی‌های فاشیسم در کلاس درسش به اجرا درآورد! آن کتاب را هم همین آقای ناصر زاهدی ترجمه کرده بود و ... انگار ایشان به آقای نویسنده ارادت خاصی دارند!

    آسفالتی‌ها
    نویسنده: تاد استراسر
    ترجمه: ناصر زاهدی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 30000 تومان
    تعداد صفحات: 191 صفحه
    شابک: 978-600-353-109-3
    دختر را توی خیابان "شایدی" صدایش می‌زنند. او همراه دارودسته‌ای از نوجوان‌های بی‌خانمان یا فراری توی خیابان‌های سرد شهر زندگی می‌کند. زندگی آنها مبارزه‌ای دائمی با سرما، گرسنگی و تهدیدهای شهر است.
    زمستان که سر می‌رسد، سر و کله‌ی یک بچه‌ی جدید پیدا می‌شود: اشکی. دختربچه‌ای که مادرش اعتقاد ندارد که شوهرش ممکن است به بچه‌اش نظر سوء داشته باشد. وقتی که بچه‌های گروه یکی یکی قربانی خشونت و اعتیاد می‌شوند، شایدی تلاش می‌کند تا اشکی را از توی خیابان نجات بدهد و جایی برای زندگی او پیدا کند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "خرمگس گفت باید به میدان تایمز برویم و تا دوازده شب صبر کنیم. آن وقت می‌توانیم چند تا جیب بزنیم، ولی اصلا به آنجا نرسیدیم. ما، یعنی من، خرمگس، رنگین‌کمان و تومورو، مثل همیشه جلوی اغذیه‌فروشی گودلایف ولو بودیم. مهی سرد از سمت پارک می‌آمد و قطرات آب زیر چراغ‌های خیابان می‌درخشیدند. من و خرمگس زیر سایبان روزنامه‌فروشی سر پیچ نشسته بودیم. هوای نمناک موهای‌مان را به هم چسبانده بود. چاله‌های آب خیابان برق می‌زدند و بخار مثل هیبت‌های شبح‌وار از دریچه‌های فاضلاب بالا می‌رفت. رنگین‌کمان کنار دیوار چمباتمه زده و سرش تقریبا روی زانوهایش بود. تومورو به چراغ خیابان تکیه داده و از سرما دست به سینه ایستاده بود. حرفی نمی‌زد، فقط منتظر بود یکی سر حرف را باز کند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    خب، برای اینکه این شبهه پیش نیاید که همه‌ی مشکلات اجتماعی نوجوان‌ها در ینگه دنیا جریان دارد، کتاب بعدی به شبه‌قاره‌ی هند می‌پردازد و ... آنجا هم اوضاع انگار چندان دلچسب نیست.

    فروخته شده
    نویسنده: پاتریشیا مک‌کورمیک
    ترجمه: نازنین عباسی، سیده صدف عظیمی
    ناشر: تیسا
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 14900 تومان
    تعداد صفحات: 141 صفحه
    شابک: 978-600-7683-64-4
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    راوی دختر سیزده‌ساله‌ای است که با خانواده‌اش در یکی از روستاهای نپال زندگی می‌کند. ناپدری دختر او را به مبلغی ناچیز می‌فروشد. دختر دل‌خوش است که در شهر قرار است در خدمت بانویی ثروتمند باشد، دست‌مزدی خواهد گرفت و با آن به خانواده فقیرش کمک خواهد کرد. اما ناباورانه از عشرتکده‌ای در یکی از شهرهای هند سردرمی‌آورد و ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اما می‌گوید: اگر فقط یک فصل دیگر هم باران ببارد، سقف خانه ما فرومی‌ریزد.
    مادرم روی نردبان چوبی ایستاده. پشت‌بام کاهگلی را وارسی می‌کند. من روی زمین ایستاده‌ام و لباس‌های شسته‌شده را یکی‌یکی به او می‌دهم که روی طناب پهن کند و در آفتاب داغ بعدازظهر خشک شوند.
    هیچ ابری در آسمان دیده نمی‌شود. هیچ اثری هم از باران نیست، هفته‌هاست که خبری از باران نیست.
    البته فایده‌ای ندارد که این را به اما بگویم. او دارد به کوه‌ها نگاه می‌کند، به شالیزارهای آن پایین که قدم‌به‌قدم با غروب آفتاب چهره در تاریکی پنهان می‌کنند. به دهکده آن پایین و به سقف‌های شیروانی همسایه‌ها که با بدجنسی به او چشمک می‌زنند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    نمی‌دانم نوجوان‌هایی را دیده‌اید که عادت دارند خودشان را ببرند یا نه. عارضه‌ای است جدی، و البته ترسناک، که انگار آنقدر در میان نوجوان‌ها و جوان‌ها گسترده است که نویسنده‌ای را برآن داشته تا درباره آن داستان بنویسد.

    بریده
    نویسنده: پاتریشیا مک‌کورمیک
    ناشر: تیسا
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 16900 تومان
    تعداد صفحات: 166 صفحه
    شابک: 978-600-7683-63-7
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    کالی خودش را می‌برد، نه خیلی عمیق، نه آن‌قدر عمیق که بمیرد. ولی آن‌قدر عمیق که درد را احساس کند. آن‌قدر عمیق که بتواند از درون فریاد بکشد.
    حالا او در "موسسه کاج‌های دریایی" بستری است، موسسه اقامتی درمانی که پر است از دخترانی با مشکلات روانی مختلف. کالی نمی‌خواهد با دیگران ارتباط برقرار کند و نمی‌خواهد با کسی کاری داشته باشد. حتی حرف هم نمی‌زند. ولی کالی تا کی می‌تواند به سکوت خود ادامه دهد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "تو می‌گویی که من باید حرف بزنم. خم می‌شوی و جعبه دستمال کاغذی را جلویم می‌گیری و صندلی چرمی مشکی‌ات صدای عجیبی می‌دهد، انگار که موجودی زنده باشد؛ مثل گاوی که قبل از کشته شدن تبدیل شده به صندلی چرمی اتاق یک روان‌شناس در بیمارستانی روانی!
    پاهایت را روی هم می‌اندازی و جوراب‌شلواری‌ات خش‌خشی می‌کند. می‌پرسی: "یادت هست ماجرا چطوری شروع شد؟"
    خوب یادم هست ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    نویسنده دو کتاب بعدی، ژاکلین وودسون، در دنیای ادبیات جوانان و بزرگسالان آدم اسم‌ورسم‌داری بشمار می‌آید. تا دلتان بخواهد جایزه برده و تشویق شده. آنهم برای کتاب‌هایی که نه درباره جادوگرها و رقابت‌هایشان، بلکه درباره آدم‌ها و مشکلات آنهاست. از دو کتابی که اخیرا به قلم او به فارسی ترجمه شده، کتاب دوم معروف‌تر و اسم‌ورسم‌دارتر است. اما موضوع "زیر نور ماه شیشه‌ای" به نظرم آشناتر است و البته مترجم کتاب هم در ایران طرفداران بسیار دارد. بنابراین این شد اول و آن یکی دوم!

    زیر نور ماه شیشه‌ای
    نویسنده: ژاکلین وودسون
    ترجمه: کیوان عبیدی آشتیانی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1400 (چاپ 3)
    قیمت: 32000 تومان
    تعداد صفحات: 125 صفحه
    شابک: 978-600-353-062-1
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    لورل مادر و مادربزرگش را در طوفان کاترینا از دست داده. اما حتی حالا، با اینکه زندگی جدیدی را شروع کرده، در مدرسه یک دوست جان‌جانی دارد و با یکی از ستاره‌های تیم فوتبال مدرسه قرار می‌گذارد و بیرون می‌رود هنوز نتوانسته آن فاجعه را فراموش کند و اتفاقات آن دوره را پشت سر بگذارد.
    در چنین وضعیتی یکی از هم‌کلاسی‌هایش او را با "شیشه" آشنا می‌کند و لورل به سرعت مشتری آن می‌شود. مشتری آن حالتی که بعد از مصرف این ماده همه‌ی خاطراتش پاک می‌شود و برای مدت کوتاهی همه‌چیز را از یاد می‌برد. حالا لورل دیگر واقعا معتاد شده است ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "زمستان است. سرما مثل آن آبی که شست‌وشوی‌مان داد، شهر را زیرپا می‌گذارد. پالتویم هدیه‌ای است از بابا؛ سفید و پر از پر. موهای طلایی‌ام دوباره سالم‌اند و باد تارهایی از آن را روی صورت و چشم‌هایم می‌زند؛ انگار روح رنگ‌پریده‌ای باشم که در گوشه‌ای ایستاده، جایی که ریل‌های آهنی به گالیله و بعد از آن به‌طرف شهرهای بزرگ‌تر می‌روند. دفترچه‌ی یادداشت‌هایم را محکم به سینه فشار می‌دهم، سرم را عقب می‌برم و با چشم‌های بسته، باد و ذرات برف را حس می‌کنم. حالا، این منم. من در جاده‌ای جدید ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    بروکلینی دیگر
    نویسنده: ژاکلین وودسن
    ترجمه: سحر توکلی
    ناشر: کوله‌پشتی
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 10000 تومان
    تعداد صفحات: 103 صفحه
    شابک: 978-600-8211-96-9
    اگوست که در رشته انسان‌شناسی تحصیل کرده، برای شرکت در مراسم تدفین پدرش به خانه باز می‌گردد. سال‌های زیادی را صرف مطالعه مرگ و درد و غم از دست‌دادن عزیزان کرده است. اگوست داستان را از بیست سال قبل آغاز می‌کند، وقتی پس از مرگ مادرش، در سال 1973، با پدر و برادرش راهی بروکلین می‌شوند. او فقط یازده سال دارد و مرگ مادرش را انکار می‌کند. در بروکلین دوستانی پیدا می‌کند که مثل خودش در زندگی زخم‌های زیادی برداشته‌اند؛ گروه چهارنفره‌ی گیگی، آنجلا، سیلویا و آگوست. بروکلین در آن سال‌ها، بروکلین سوزن‌های آلوده به مواد مخدر و روابط تهدیدآمیز و خیانت‌هاست؛ بروکلینی آشفته وحشی در میان قرنی زهرآلود و تلخ برای آمریکا. روزهای سخت قحطی در بیافرا و قتل‌های زنجیره‌ای و کمی آن‌طرف‌تر جنگ ویتنام ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "تا سال‌ها بعد مادرم هنوز نمرده بود. داستان من حتی می‌توانست از این هم غم‌انگیزتر باشد. پدرم می‌توانست خیلی راحت من و برادرم را رها کند و ما را در ازای یک زن، بطری یا سر سوزنی وادهد تا خودمان یا حتی بدتر، در مرکز خدمات کودکان شهر نیویورک بزرگ شویم؛ جایی که به قول پدرم به‌ندرت پایان خوشی در انتظارمان بود. اما این اتفاق رخ نداد. حالا می‌فهمم هیچ‌چیز همان دم غم‌انگیز نیست، بلکه یاد و خاطره‌اش غم‌انگیز است ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دارم فکر می‌کنم که یواش‌یواش شاید بشود برای کلیدواژه‌ی "قلدری در مدارس" فهرستی سرهم کرد. تعداد داستان‌هایی که برپایه این مساله نوشته شده‌اند بسیارند. جالب اینکه به نظرم این معضل بیشتر مشکلی آمریکایی است با این حال تعداد کتاب‌های ترجمه شده درباره این موضوع در کشور ما هم کم نیست.

    لطفا به من نخندید
    نویسنده: جودی بلانکو
    ترجمه: افسانه محمدی شاهرخ
    ناشر: ایران‌بان
    سال نشر: 1395 (چاپ 3)
    قیمت: 9500 تومان
    تعداد صفحات: 248 صفحه
    شابک: 978-600-188-143-5
    در حالی که همه‌ی بچه‌ها درباره‌ی جشن‌ها، دوستی‌ها و دانشگاه صحبت می‌کردند، جودی بلانکو سعی می‌کرد راهی پیدا کند که بدون این که مورد آزار قرار گیرد، از راهروی مدرسه عبور کند و به کلاس بعدی برود.
    این سرگذشت فراموش‌نشدنی نشان می‌دهد که چطور یک کودک در تمام طول تحصیلش، از مدرسه‌ی ابتدایی تا دبیرستان توسط همکلاسی‌هایش طرد شده است و حتی مورد آزار جسمی قرار گرفته. این داستان واقعی نگاهی دارد به این که مطرود بودن یعنی چه، چطور حتی پرمحبت‌ترین والدین هم برداشت‌های اشتباهی می‌کنند، چرا مدارس نمی‌توانند جلوی فاجعه را بگیرند و چطور متخصصین سلامت روان مسئله‌ی قلدری کردن و زورگویی در مدرسه را اشتباه فهمیده‌اند و با آن اشتباه برخورد می‌کنند ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "احمقانه است. چرا ترسیده‌ام؛ طوری رفتار می‌کنم که انگار این اولین مهمانی رسمی عمرم است. خدایا، من مهمانی‌های زیادی برای سران مملکت برگزار کرده‌ام. من نه تنها معمولا با افراد واقعا مهمی رفت‌وآمد می‌کنم و گفتگوهای جالبی انجام می‌دهم، بلکه خیلی اوقات مسئول چنین گردهمایی‌هایی هستم و باید کنترل کنم که همه‌ی جزئیات به درستی پیش برود. این گردهمایی در مقایسه با آن مراسم‌ها، هیچ است.
    با این حال من هنوز این‌جا هستم، در یک ماشین کرایه‌ای در پارکینگ هتلی در اطراف شیکاگو، جایی که در آن بزرگ شده‌ام و از رفتن به مهمانی‌ای در شهر خودم می‌ترسم. واقعا خنده‌دار است ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    درباره "بن‌بست" باید بگویم آنقدر که از خلاصه داستانش برمی‌آید بیشتر از آنکه داستانی باشد درباره نوجوان‌هایی مشکل‌دار، داستانی است درباره یک "دوستی". از آنجور دوستی‌هایی که بین آدم‌های عجیب‌وغریب (و شاید هم ناهمگون) بوجود می‌آید و قصه‌اش اغلب بسیار خواندنی یا دیدنی است.

    بن‌بست
    نویسنده: ارین جید لنگ
    ترجمه: کیوان عبیدی آشتیانی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 40000 تومان
    تعداد صفحات: 300 صفحه
    شابک: 978-600-353-352-3
    دین واشنگتن که همیشه مشت‌هایی آماده برای کتک‌زدن دارد با یک اخطار دیگر از مدرسه اخراج می‌شود، اما آشنایی او با بیلی دی فرصتی دوباره است برای نجات از این وضعیت بحرانی. دوستی ناخواسته و غیرمعمول دین و بیلی دی، که شخصیتی خاص دارد و در پی یافتن پدرش است، دین را درگیر ماجراهایی می‌کند که پرده از اسرار زیادی برمی‌دارد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اولین بار که بیلی دی را دیدم، یک دستم در جیب و یک پایم روی خرخره‌ی یکی از بچه‌ها بود. بیلی دی آن طرف خیابان ایستاده بود و خیره تماشایم می‌کرد - حتی سعی هم نمی‌کرد یواشکی نگاه کند - بدون یک کلمه حرف و بدون حتی یک پلک برهم‌زدن، فقط زل زده بود و نگاه می‌کرد.
    به طرفش داد زدم: "به چی زل زدی؟"
    دهانش به اندازه یک اُ باز شد اما صدایی از تویش بیرون نیامد. حتی حاضر نشد برود و همن طور زل زد.
    صدای خرخری از گلویی که زیر پایم بود بلند شد. نگاهی زیر پایم انداختم. انگار تقلا می‌کرد نفس بکشد اما هنوز صورتش سرخ نشده بود، برای همین دوباره به طرف آن یکی پسر نگاه کردم.
    - گورت را گم می‌کنی یا اینکه می‌خوای نفر بعدی باشی؟ …"

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    این کتاب آخر به نظرم کمی موضوعش با بقیه کتابها متفاوت است. یعنی خیلی به مشکلات اجتماعی نوجوانان ربطی ندارد و انگار بیشتر به مسائل "عاطفی" می‌پردازد. به هرحال برای اینکه کتاب تنها نماند و مدتها در انتظار یک فهرست مناسب‌تر خاک نخورد، نام و نشان آن را هم اینجا بیاورم.

    همیشه با من بمان: آیا می‌توان به یک شبح وفادار بود؟
    نویسنده: لیز کسلر
    ترجمه: شهلا انتظاریان
    ناشر: ایران‌بان
    سال نشر: 1401 (چاپ 5)
    قیمت: 290000 تومان
    تعداد صفحات: 407 صفحه
    شابک: 978-600-188-253-1
    ارین و خانواده‌اش به خانه‌ای جدید نقل مکان کرده‌اند. ارین خیلی زود با اتاق تازه‌اش اخت می‌شود، اما متوجه می‌شود که او تنها کسی نیست که در آن اتاق زندگی می‌کند. ارین می‌تواند حضور روح جو، پسر نوجوانی را که پیش از آنها در خانه آنها زندگی می‌کرده، در اتاقش احساس کند. ارین و جو کم‌کم با همدیگر دوست می‌شوند. اما مشکل اینجاست که اُلی، برادر جو که پس از مرگ او دوران سختی را گذرانده هم در مدرسه به ارین علاقمند می‌شود. حالا ارین در کشمکش میان دو برادر گیر کرده است. یکی از دنیای مردگان و دیگری در دنیای زنده‌ها!
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    " "چه خبر ..."
    صدایی مثل شلیک گلوله در رویایم فرو می‌رود و من لرزان و با چشم‌های کاملا باز، سیخ می‌نشینم.
    به بدنم نگاه می‌کنم، ظاهرا صحیح و سالم هستم. از خون خبری نیست.
    نگاهم به سرعت دور اتاق می‌چرخد. تاریک است. در اتاقم بسته است. دیشب آن را بسته بودم؟ شاید، فراموش کرده‌ام. حتما بسته بوده است. آن صدا ... فقط باد بود که در را به هم کوبید؟ حتما پنجره‌ی اتاقم را باز گذاشته‌ام. زیر چشمی به پنجره نگاه می‌کنم. بسته است. پرده تکان نمی‌خورد. نه باد است و نه جریان هوا. چشم‌هایم که عادت می‌کنند، می‌فهمم که در حقیقت هیچ چیز نیست. یعنی هیچ‌چیز. هیچ.
    کف اتاق دراز کشیده‌ام.
    تخت‌خوابم کجاست؟ کمدم کو؟ میزم؟ لباس‌هایم روی فرش پرت شده‌اند. دیشب قبل از خواب پرتشان کرده‌ام؟ سعی می‌کنم موقع به رختخواب رفتنم را به یاد بیاورم. نمی‌توانم، هیچ نمی‌دانم چه خبر بوده است؟ ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: لطفا به من نخندید (جودی بلانکو)، فاجعه در دبیرستان میدل‌تاون (تاد استراسر)، بن‌بست (ارین جید لنگ)، زیر نور ماه شیشه‌ای (ژاکلین وودسون)، بروکلینی دیگر (ژاکلین وودسن)، فروخته شده (پاتریشیا مک‌کورمیک)، بریده (پاتریشیا مک‌کورمیک)، نفرتی که تو می‌کاری (انجی توماس)، همیشه با من بمان: آیا می‌توان به یک شبح وفادار بود؟ (لیز کسلر)، آسفالتی‌ها (تاد استراسر)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است