گزیده‌ای از کتاب‌های پیدایش برای نوجوانان

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    دو روز دیگر تابستان شروع می‌شود. تعطیلات مدرسه‌ها که فکر می‌کنم چند روزی است شروع شده (معلم‌ها هفته پیش می‌گفتند که در حال تصحیح ورقه‌های امتحانی هستند!)

    نمی‌دانم برنامه‌تان برای گذراندن این تعطیلات سه ماهه چیست، اما اگر از من می‌شنوید بخشی از این مدت را به کتاب خواندن بگذرانید. از هرکسی که این دوران را پشت سر گذاشته بپرسید بهتان خواهد گفت که هیچ دوره‌ای در زندگی فرصتی بهتر از الان، در تعطیلات تابستانی مدرسه‌ها، برای کتاب خواندن و لذت بردن از آن پیدا نخواهید کرد (از ما گفتن بود!!!)

    راستش شما که سر و سراغ‌تان به جیره‌کتاب افتاده احتمالا چندان به تشویق احتیاج ندارید. اگر اینطور است توصیه می‌کنم دوستان "کتاب‌نخوان‌تان" را هم به خواندن دست‌کم یکی دو کتاب در این تعطیلات تشویق کنید. بین خودمان باشد حتی می‌توانید کمی سر به سرشان بگذارید و ادعا کنید کسی که "زنان کوچک"، "بابا لنگ‌دراز"، "ماجراهای تام سایر"، و ... را نخوانده باشد یک چیزی کم دارد و اگر همینطوری بخواهد ادامه دهد نصف عمرش برفنا خواهد بود!

    ما هم در جیره‌کتاب کلی کتاب خوب خریده‌ایم و رویهم پشته کرده‌ایم تا آنها را به شما معرفی کنیم و توصیه کنیم هرکدام‌شان را که پسندید، بخوانید. کار را هم اینجا با معرفی دست‌چینی از کتاب‌های انتشارات پیدایش برای نوجوانان آغاز می‌کنیم. مجموعه‌ای از کتاب‌هایی که هرکدام را هرکس خوانده، کلی بهش امتیاز داده و ازش تعریف کرده (دیگر بیشتر از این چه‌جوری بازارگرمی کنم). تعدادی از این کتاب‌ها برنده جایزه معروف نیوبری بوده‌اند. بعضی‌هایشان هم همین چند هفته پیش در جشن لاک‌پشت پرنده جزو برگزیدگان انتخاب شده‌اند و در این فهرست قرار گرفته‌اند. خلاصه اینکه داستان‌های زیر "امتحان پس داده‌اند" و کوچک و بزرگ خواندن‌شان را توصیه کرده‌اند (خود من اگر دبیرستانی باشید توصیه می‌کنم "اعجوبه" و "خطای ستارگان بخت ما" را حتما بخوانید!)

    پس بشتابید که غفلت موجب پشیمانی است. تعطیلات تابستان تا چشم به هم بزنید تمام می‌شود. بنابراین تا وقت هست خواندن این کتاب‌ها را شروع کنید:

    بیرون ذهن من
    نویسنده: شارون ام. دریپر
    ترجمه: آنیتا یارمحمدی
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1402 (چاپ 8)
    قیمت: 285000 تومان
    تعداد صفحات: 395 صفحه
    شابک: 978-600-296-349-9
    اگر ملودی فقط می‌توانست به دیگران بگوید که چه چیزهایی می‌داند و چه فکرهایی می‌کند، همه‌چیز تغییر می‌کرد. اما این اتفاق نمی‌افتد. چون ملودی نمی‌تواند حرف بزند. نمی‌تواند راه برود. نمی‌تواند بنویسد. او درون ذهن خودش گیر کرده و همین باعث می‌شود که بخواهد از این حصار بیرون بپرد. عاقبت او چیزی را کشف می‌کند: یک صدا ... او صاحب یک "صدا" شده است. صدایی که همه‌ی دور و بری‌هایش آماده‌ی شنیدن آن نیستند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 10 سال به بالا در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "من در محاصره‌ی هزاران کلمه‌ام. شاید هم میلیون‌ها.
    کلیسای جامع. مایونز. انار.
    می‌سی‌سی‌پی. لئوپولیتن. کرگدن.
    ابریشمی. ترسناک. رنگین‌کمان.
    غلغلک. عطسه. آرزو. نگرانی.
    کلمات همیشه مثل دانه‌های برف دورم چرخیده‌اند؛ ظریف و متفاوت از هم، و بدون اینکه بتوانم لمسشان کنم کف دستم آب شده‌اند.
    جایی در درونم، کلمه‌ها روی هم جمع می‌شوند و یک توده‌ی بزرگ می‌سازند.
    قله‌هایی از عبارت‌ها و جمله‌ها و کلمات ربطی. حاضرجوابی‌ها. جوک‌ها. آوازهای عاشقانه.
    از همان بچگی، یعنی سه‌چهار ماهگی‌ام، کلمات برایم مانند هدیه‌هایی مایع و شیرین بودند و من آنها را مثل لیموناد سر می‌کشیدم. مزه‌مزه می‌کردم. آنها به فکرها و حس‌های درهم و برهم من نظم می‌بخشیدند. وقتی پدر و مادرم حرف می‌زدند انگار پتوی گرمی دورم پیچیده می‌شد. آنها حرف می‌زدند و از زمین و زمان می‌گفتند. کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه به کار می‌بردند. بابا برایم آواز می‌خواند. مامان قدرتش را توی گوشم نجوا می‌کرد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    فرار به موزه‌ی نیویورک
    نویسنده: ای. ال. کنیگزبرگ
    ترجمه: شهره نورصالحی
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1399 (چاپ 3)
    قیمت: 115000 تومان
    تعداد صفحات: 196 صفحه
    شابک: 978-964-349-545-9
    کلودیا تصمیم می‌گیرد فقط چند روز از خانه دور باشد. او همراه برادر کوچک‌ترش جیمی از خانه فرار می‌کنند تا به موزه‌ی متروپلیتن نیویورک بروند؛ جایی که هم از خانه دور است و هم بزرگ و راحت است و سقف دارد و البته بسیار دیدنی و زیباست. اما زندگی کوتاه آنان در موزه نه‌تنها پر است از تجربه‌ها و اطلاعات جدید، بلکه با ماجراهای تازه‌ای که در مخیله‌شان هم نمی‌گنجید همراه می‌شود. ماجراهایی که آنان را به خانم بازیل ای. فرانک‌وایلر و رازهای سربه‌مهرش می‌رساند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "کلودیا می‌دانست که محال است بتواند به سبک سنتی و قدیمی فرار کند؛ یعنی اینکه در اوج عصبانیت کوله‌پشتی‌اش را به دوش بگیرد و از خانه بیرون بزند. از سختی کشیدن خوشش نمی‌آمد. از نظر او حتی پیک‌نیک هم با آن همه حشره و خورشیدی که کرم روی کیک‌های لقمه‌ای را آب می‌کرد، اسباب دردسر بود. این بود که تصمیم گرفت فقط به این خاطر که از جایی فرار کرده باشد، خانه را ترک نکند، بلکه قصدش فرار کردن به جایی باشد. فرار به یک محل بزرگ. یک محل راحت، جایی در زیر یک سقف و ترجیحا زیبا. به این ترتیب بود که موزه‌ی هنر متروپلیتن شهر نیویورک را انتخاب کرد.
    با کمال دقت برنامه‌ریزی کرد؛ پول هفتگی‌اش را پس‌انداز کرد و در مورد انتخاب همسفرش تصمیم گرفت. از میان سه برادر کوچک‌ترش، روی جیمی، برادر وسطی انگشت گذاشت که دهانش قرص بود و گاه و گذاری هم می‌شد با او بگو بخندی کرد. از این گذشته، جیمی پولدار بود؛ او برخلاف بیشتر پسرهای هم‌سن و سال خودش، در عمرش حتی به فکر جمع‌آوری کارت‌های بیس‌بال هم نیفتاده بود و تقریبا تا دینار آخر پول‌هایی را که می‌گرفت، پس‌انداز می‌کرد.
    با همه اینها، کلودیا برای اینکه خبر انتخاب شدن جیمی را به او بدهد، عجله نکرد، چون مطمئن نبود که آن برادر رازدارش هم بتواند برای مدت طولانی سکوت کند. آخر، محاسبات او نشان داده بود که برای جمع کردن پول هفتگی‌اش احتیاج به زمان دارد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    یک جور خوشبختی
    نویسنده: کلر لگراند
    ترجمه: کیوان عبیدی آشتیانی
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1400 (چاپ 4)
    قیمت: 165000 تومان
    تعداد صفحات: 527 صفحه
    شابک: 978-600-296-557-8
    پدر و مادر فینلی هارت قرار است از هم جدا شوند و تصمیم می‌گیرند فینلی را برای تعطیلات تابستان به خانه‌ی هارت ببرند، خانه‌ی پدر و مادر پدری‌اش، در شهری که محل زندگی خانواده‌ی پدری‌اش است. فینلی اولین بار است که خانواده‌ی پدری‌اش را می‌بیند. او غمگین است و هیچ‌چیز در مورد آنها و راز وحشتناکی که پنهان می‌کنند، نمی‌داند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "چرا این تابستان وحشتناک‌ترین تابستان تمام عمرم خواهد بود
    - تمام تابستان در خانه‌ی هارت با پدربزرگ و مادربزرگی غریبه طی خواهد شد. (غریبه، کلمه‌ای پنج حرفی برای آدم‌هایی که نمی‌شناسم.)
    + بچه‌های عمه‌هایم هم یک در میان آنجا خواهند بود. چیزی که مامان و بابا می‌گویند: "مامان‌بزرگت می‌گوید، بچه‌ها دائم می‌آیند و می‌روند."
    * از اینکه مردم دائم به آدم سر بزنند متنفرم. اصلا رفتار دوستانه‌ای نیست.
    - مامان و بابا من را به خانه‌ی هارت می‌برند چون با هم مشکل دارند و باید به نتیجه‌ی معقولی برسند.
    + تعبیرش طلاق است یا اتفاقاتی که به طلاق منجر می‌شود. (تعبیر کلمه‌ای پنج حرفی برای اتفاقی که قرار است بیفتد.)
    - من در اتاق خواب خودم نخواهم بود، تنها جایی که می‌توانم خودم باشم.
    - سنگینی زیادی درونم حس می‌کنم که جلوی نفس کشیدنم را می‌گیرد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    یکی برای خانواده‌ی مورفی
    نویسنده: لیندا م. هانت
    ترجمه: فرح بهبهانی
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1398 (چاپ 5)
    قیمت: 240000 تومان
    تعداد صفحات: 336 صفحه
    شابک: 978-600-296-407-6
    کارلی کانرز دوازده ساله، بسیار صبور است. در لاس‌وگاس با مادری خوش‌گذران بزرگ شده و یاد گرفته که سخت و محکم باشد. وقتی بهزیستی او را به خانواده‌ی مورفی، خانواده‌ای سرزنده با سه پسر می‌سپارد کارلی شگفت‌زده می‌شود. خانم مورفی باعث می‌شود کارلی برای اولین‌بار احساس کند که دیده و شنیده می‌شود؛ و درست زمانی که کم‌کم باور می‌کند می‌تواند یکی از اعضای خانواده‌ی مورفی باشد، خبری از مادرش می‌رسد که دنیایش را تکان می‌دهد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 10 سال به بالا در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "روی صندلی عقب ماشین مددکار اجتماعی نشسته‌ام و سعی می‌کنم به یاد بیارم که مادرم همیشه می‌گفت ترس و وحشت خودتو نشون نده. اگه حالا منو ببینه ازم ناامید می‌شه. دارم می‌لرزم. بدون بحث و گفتگو دارم می‌رم.
    خانم مک اووی، مددکار اجتماعی ماشینو از پارک درمی‌یاره و من با قفل الکتریکی در ماشینش بازی می‌کنم. بسته، باز، بسته، باز. از توی آینه چشم‌غره می‌ره و می‌گه: "بس کن ... خواهش می‌کنم. در باید قفل باشه."
    عاشق اینم که مردم از عبارت "خواهش می‌کنم" استفاده کنن، ولی آهنگش طوریه که انگار می‌خوان کله‌ات رو بکنن ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    بام‌نشینان
    نویسنده: کاترین راندل
    ترجمه: نیلوفر نیکزاد
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1398 (چاپ 4)
    قیمت: 235000 تومان
    تعداد صفحات: 321 صفحه
    شابک: 978-600-296-457-1
    سوفی نوزادی است که از یک سانحه‌ی کشتی نجات پیدا می‌کند ولی ماجرای زندگی‌اش از وقتی آغاز می‌شود که مردی عجیب ولی دوست‌داشتنی او را با خود به خانه‌اش می‌برد. چارلز و سوفی تصمیم می‌گیرند به پاریس سفر کنند و به دنبال گذشته‌ی سوفی بگردند. آنجاست که سوفی با دنیای بام‌نشینان آشنا می‌شود و این نکته‌ی مهم را در زندگی‌اش کشف می‌کند که وقتی کوچکترین احتمالات را نادیده نگیری گاهی غیرممکن‌ها هم اتفاق می‌افتند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 8 تا 12 سال در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "صبح اولین تولد
    نوزادی توی یک جعبه ویولن‌سل، وسط کانال پیدا شد.
    او تنها موجود زنده‌ای بود که در کیلومترها آب دیده می‌شد. تنها چیزی که به چشم می‌خورد یک نوزاد بود و تعدادی میز و صندلی و اسباب و نوک دماغه‌ی یک کشتی که داشت توی اقیانوس ناپدید می‌شد.
    صدای موسیقی در محوطه‌ی کشتی پیچیده بود. موسیقی چنان بلند و دلنشین بود که هیچ‌کس متوجه نشد آب دارد از زیر فرش‌ها بیرون می‌زند. حتی بعد از اینکه صدای جیغ و فریاد وحشت‌زده‌ی مسافرها بلند شد، نواختن ویولن‌ها همچنان ادامه داشت ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کلاف پرگره
    نویسنده: لیزا گراف
    ترجمه: فریده خرمی
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1400 (چاپ 5)
    قیمت: 199000 تومان
    تعداد صفحات: 288 صفحه
    شابک: 978-600-296-362-8
    کدی، دختر یتیم یازده‌ساله، توانایی خارق‌العاده‌ای در پختن کیک دارد. اما از بازی‌های سرنوشت که از لحظه‌ی تولد سر راهش گذاشته شده، بی‌خبر است. زمانی که کدی به اتاقی در طبقه‌ی بالای فروشگاه بزرگ چمدان‌های گمشده‌ی شهر اسباب‌کشی می‌کند، با آدم‌هایی عجیب و غریب آشنا می‌شود که زندگی‌شان جوری به زندگی او گره خورده که هرگز تصورش را هم نمی‌کرد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 8 تا 12 سال در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "صف اتوبوس شماره‌ی 36 که قرار بود از شهر هاتیس‌برگ در ایالت میسی‌سیپی راه بیفتد، درازترین صف ایستگاه بود. آدم‌هایی جورواجور به این سفر دور و دراز به سمت شمال می‌رفتند. سر به زیرها، آنها که خیره نگاهت می‌کردند، چند تا هم چرتی توی صف، اینجا و آنجا مردانی با چهره‌های درهم، به امید یک ذره نسیم، به دست و پایشان کش و قوس می‌دادند. زنی دخترش را با روزنامه باد می‌زد. تیتر روزنامه این بود: دانشمندان معتقدند پرنده‌ی منقرض‌شده‌ی ژوپیتر، بزرگترین حیوان پرنده بوده است. یک کودک نوپا بیسکویتی را دولپی می‌خورد و خرده‌های چسبناکش را روی سینه‌ی مادرش می‌پاشید ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    باد، نه بادی
    نویسنده: کریستوفر پل کورتیس
    ترجمه: فرمهر منجزی
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 335000 تومان
    تعداد صفحات: 333 صفحه
    شابک: 978-600-296-458-8
    سال 1936، در شهر فیلینت میشیگان، اوضاع همه سخت است. اما برای باد پسر ده‌ساله‌ی بدون مادر اتفاق‌های دیگری هم می‌افتد؛ باد چمدانی دارد پر از وسایل خاص و پدری که هیچ‌گاه او را ندیده است. مادر، پیش از مرگش سر نخی برای باد گذاشته بود؛ اعلان‌های تبلیغاتی خواننده‌ی معروف: هرمان ئی کالووی و گروه مشهورش. این اعلان‌ها شاید باد را به پدرش برساند. باد باید چمدانش را بردارد و از یتیمخانه فرار کند و به دنبال پدر اسرارآمیزش برود. چیزی جلودار او نیست، نه گرسنگی، نه ترس از خون‌آشام‌ها و نه حتی خود هرمان ئی کالووی ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 8 تا 12 سال در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "دوباره شروع شد ... همه‌مان به صف منتظر صبحانه ایستاده بودیم که مددکار اجتماعی تق‌تق‌کنان رفت انتهای صف. اوه، اوه ... این نشانه‌ی بدی است. یا یک خانواده‌ی جایگزین برای کسی پیدا کرده بودند یا قرار بود یکی کتک بخورد. همین‌طور که مددکار در طول صف راه می‌رفت، همه‌ی بچه‌ها نگاهش می‌کردند. صدای پاشنه‌های بلند کفش‌هایش شبیه ترق‌توروق چوب توی آتش بخاری بود.
    وای!
    کنار من ایستاد و گفت: "تو بادی کالدول هستی؟"
    گفتم: "اسمم باد است، نه بادی، بانو."
    دستش را روی شانه‌ام گذاشت و از صف بیرونم آورد. بعد جری، یکی از پسرهای کوچولو، را بیرون کشید و گفت: "تو جری کلارک نیستی؟" ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب روزهای مرده
    نویسنده: مارکوس سدویک
    ترجمه: آرزو احمی
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1401 (چاپ 4)
    قیمت: 220000 تومان
    تعداد صفحات: 384 صفحه
    شابک: 978-600-296-191-4
    پنج روز کیمیاگری و شرارت و شکوه گوتیک. روزهای بین کریسمس و سال نو روزهای مرده‌اند، در این روزها اشباح این‌سو و آن‌سو می‌روند و جادو درست زیر سطح زندگی، بی‌صبرانه وول می‌خورد. اتفاق‌های زیادی می‌توانند توی روزهای مرده بیفتند. وقایع این داستان در شهری تاریک و خطرناک و زمین‌هایی یخ‌زده و روستایی می‌گذرد. در زمان و مکانی دور از ما؛ و روایت مسحورکننده‌ای است از قدرت، مبارزه و جادوهای خطرناک. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "تاریکی.
    دو ساعت مانده به نیمه‌شب.
    پسر توی جعبه نشسته بود.
    در فضای تنگ و تاریک داخل اتاقک نشسته بود و مثل همیشه پاهایش زیر بدنش خواب رفته بودند. از بالای سرش، صدای ولرین را می‌شنید که نمایشش را پیش می‌برد. صدا به حدی ضعیف بود که انگار از جای خیلی دوری به گوش می‌رسید و پسر سعی می‌کرد بفهمد به کجای نمایش رسیده است. خوب نبود علامت را نشنود. اصلا خوب نبود. اما پسر می‌دانست که لازم نیست نگران باشد. قبلا عادت داشت مراحل رسیدن به علامت را بشمرد و همیشه جایی قاتی می‌کرد، اما باز هم، نیازی به این کار نبود، علامت به اندازه‌ی کافی واضح بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    چشم‌انداز شنبه‌ها
    نویسنده: ای. ال. کونینزبرگ
    ترجمه: شهلا انتظاریان
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 199000 تومان
    تعداد صفحات: 274 صفحه
    شابک: 978-600-296-188-4
    خانم اولینسکی ده سال پس از یک تصادف که به فلج شدنش می‌انجامد، به مدرسه برمی‌گردد تا دوباره کار تدریس را شروع کند. همزمان با شروع تدریس او تعدادی از دانش‌آموزانش را به عنوان تیم مدرسه برای شرکت در مسابقه علمی ایالتی انتخاب می‌کند. حالا او علاوه بر تدریس و سر و کله زدن با بچه‌های کله‌شق کلاسش باید تیم علمی انتخابی‌اش را هم برای شرکت در مسابقات تربیت کند ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 8 تا 12 سال در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "خانم اوا ماری اولینسکی همیشه جواب خوبی در آستین داشت. هرکسی می‌پرسید چگونه اعضای تیم خود را برای شرکت در رقابت علمی انتخاب کرده، جواب خوب و متفاوتی می‌داد. بیشتر وقت‌ها می‌گفت هرکدام از این چهار نفر مهارت‌هایی دارند که همدیگر را کامل می‌کنند. دلیل قانع‌کننده‌ای هم بود. گاهی می‌گفت افراد تیمش خیلی خوب با هم تمرین می‌کنند که این هم درست بود. اما به بازرس مدارس منطقه، جواب خوبی نداد و این قضیه فقط همین یک بار اتفاق افتاد و خانم اولینسکی برای این کارش دلیل خوبی داشت ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دردسر (سه روزه آدم بی‌عیب و نقصی شوید)
    نویسنده: استفان مینز
    ترجمه: نسترن ظهیری
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1399 (چاپ 3)
    قیمت: 30000 تومان
    تعداد صفحات: 71 صفحه
    شابک: 978-600-296-100-6
    امتیاز کتاب: (4.3 امتیاز با رای 3 نفر)
    می‌دانم به چی فکر می‌کنی! داری به خودت می‌گویی: "چطور این نویسنده با این قیافه‌ی مضحکش می‌خواهد به من یاد بده آدم بی‌عیب و نقصی بشم؟" اما کی گفته من می‌توانم تو را بی عیب و نقص کنم؟ من گفتم؟ باور می‌کنی؟ یه نه! باور نمی‌کنی؟ خب این که کاری ندارد. تحقیق کن.
    این اولین درس بی‌عیب و نقص شدن است. پس کتاب را بردار و ورق بزن. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 8 تا 12 سال در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود
    "بعضی از آدم‌ها دوست دارند فضانورد یا فوتبالیست یا لوله‌کش بشوند. میلو کرینکلی می‌خواست بی‌عیب و نقص باشد.
    همه چیز از توی کتابخانه شروع شد. میلو مشغول کار و بار خودش بود و داشت دنبال یک داستان ترسناک هیولایی معرکه می‌گشت که کتابی از قفسه‌ی بالا تلپی افتاد روی سرش. اول از همه دستی کشید روی جمجمه‌اش -که خیلی هم درد می‌کرد- تا مطمئن شود از وسط دونیم نشده است. بعدش کتاب را از روی زمین برداشت. جلد روی کتاب فریاد می‌زد: "سه روزه آدم بی‌عیب و نقصی شوید" قیافه‌ی کتاب به هیچ‌کدام از داستان‌های هیولایی‌ای که میلو تا آن وقت خوانده بود، شباهتی نداشت ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    چطوری خیلی بدخط بنویسیم
    نویسنده: آن فاین
    ترجمه: فرمهر منجزی
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1398 (چاپ 5)
    قیمت: 90000 تومان
    تعداد صفحات: 120 صفحه
    شابک: 978-600-296-127-3
    پروژه‌ی "چطور می‌توان واقعا تمیز نوشت" برای جو یک مصیبت واقعی بود و همکلاسی‌اش چستر این را می‌دانست.
    می‌دانست که مثل همیشه در پایان، جوی بیچاره پروژه‌ای کثیف و خط‌خطی تحویل خواهد داد؛ با عددها و حروف درهم و برهم و کثیف.
    اما اگر اسم پروژه "چطوری خیلی بدخط بنویسیم" باشد، چی؟
    این‌جوری جو به یک نابغه تبدیل می‌شود و چستر او و خودش را از نو کشف می‌کند ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "کم عقل نیستم. خیلی هم احمق نیستم. از آن‌هایی هم نیستم که وقتی اتفاق بدی برای کسی می‌افتد، آب دماغشان راه می‌افتد یا اشک از چشم‌هایشان سرازیر می‌شود. اما باید اعتراف کنم همین که چشمم به آن باتلاق غم‌انگیز یعنی کلاس جدیدم افتاد احساس ناخوشایندی پیدا کردم. درست است، قطعا من آدم بدعنقی‌ام.
    - بچه‌ها همه گوش کنید، خبرهای خوب و جالبی برایتان دارم. خانم تیت دست‌هایش را به هم زد و به طرف ردیفی برگشت که خنگ‌های خپله از روی نیمکت‌های کثیف و شلخته‌شان به من زل زده بودند.
    خانم تیپ گفت: "امسال یک دانش‌آموز جدید داریم. به نظرتان خبر خوبی نیست؟" و لبخند زد : "او اینجاست. تازه از آمریکا آمده و اسمش هووارد چستر است." ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    چتر تابستان
    نویسنده: لیزا گراف
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1400 (چاپ 6)
    قیمت: 125000 تومان
    تعداد صفحات: 180 صفحه
    شابک: 978-600-296-121-1
    آنی ریچاردز فکر می‌کند در زندگی خطرات زیادی وجود دارند که باید مواظبشان باشد؛ مثل مسمومیت غذایی، تصادف با دوچرخه، آبله مرغان، تب زرد، حیواناتی که ممکن است از باغ‌وحش فرار کرده باشند و خیلی چیزهای دیگر. او به همین دلیل حتی از بسیاری چیزها که دوست دارد می‌گذرد تا اتفاقی برایش نیفتد. همه سعی می‌کنند به او بگویند نباید این‌قدر نگران باشد. اما همه فکر می‌کردند برادرش جرد هم هیچ مشکلی نداشت؛ ولی جرد مرد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 8 تا 12 سال در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "وقتی توی تپه‌ی کاج، وسط سرازیری، درست همان نقطه‌ای که از کنار صندوق پستی آقای نورمور می‌گذرد، ترمز دوچرخه‌ات را خلاص کنی، می‌توانی بدون رکاب‌زدن و کوچک‌ترین درگیری چرخ‌ها، با یک حرکت تا جلوی فروشگاه لیپی سربخوری. این سریع‌ترین و لذت‌بخش‌ترین راه رسیدن به آنجاست. باد توی گوش‌هات سوت می‌کشد و شکمت قلقلک می‌آید، انگار روی هوا شناوری؛ فکر می‌کنی از یک موش هم سریع‌تری. ولی من دیگر این کار را نمی‌کنم.
    درست بالای تپه پیاده شدم و دوچرخه‌ام را کنار خودم تا در فروشگاه کشیدم؛ این روش تقریبا پنج برابر روش قبلی که گفتم طول کشید ولی مطمئن‌تر و ایمن‌تر بود.
    ساعت هفت و پنجاه و هشت دقیقه جلو در فروشگاه بودم؛ ساعت درونی‌ام این را می‌گفت. در فروشگاه هنوز قفل بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    آقای هنشاو عزیز
    نویسنده: بورلی کلی‌یری
    ترجمه: مژگان کلهر
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1400 (چاپ 4)
    قیمت: 99000 تومان
    تعداد صفحات: 144 صفحه
    شابک: 978-600-296-107-5
    امتیاز کتاب: (4.5 امتیاز با رای 2 نفر)
    لی باتس که از کلاس دوم دبستان یکی از طرفداران درجه یک بوید هنشاو نویسنده شده بود، حالا کلاس ششم است. او با مادرش زندگی می‌کند و شاگرد جدید مدرسه است. پسری تنها که نبودن پدرش - که راننده کامیون است - آزارش می‌دهد و از اینکه دزد عجیبی مدام قسمت‌هایی از غذایش را می‌دزد، عصبانی است.
    معلم لی برای پیشرفت بچه‌ها در نامه‌نویسی، از آنها می‌خواهد به نویسنده‌ای نامه بنویسند. لی هم تصمیم می‌گیرد برای آقای هنشاو نامه بنویسد، کسی که پاسخ عجیبش، زندگی لی را تغییر می‌دهد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان به سبک "بابا لنگ‌دراز" در قالب نامه‌هایی روایت می‌شود که قهرمان داستان برای آقای هنشاو نوشته است.
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 8 تا 12 سال در نظر گرفته شده است)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    نیروی برتر لاکی
    نویسنده: سوزان پاترون
    ترجمه: آنیتا یارمحمدی
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1400 (چاپ 6)
    قیمت: 155000 تومان
    تعداد صفحات: 215 صفحه
    شابک: 978-600-296-102-0
    لاکی در هاردپن کالیفرنیا با نامادری‌اش بریجیت روزگار می‌گذراند. او وقتی مطمئن می‌شود بریجیت می‌خواهد برگردد فرانسه، راهی جز فرار روبه‌روی خود نمی‌بیند؛ آن هم با سنگین‌ترین کوله‌پشتی دنیا!
    اما انگار لاکی به توفان شن و ظاهر شدن پردردسر پسر بچه‌ای 5 ساله (با یک لنگه کفش و خارهای کاکتوس در پاشنه‌اش) فکر نکرده است ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 9 تا 11 سال در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "لاکی تریمبل زیر سایه‌ی سطل آشغال چمباتمه زده بود. گوشش را به شکاف دیوار طبله کرده‌ی "موزه و نمایشگاه عتیقه‌های زنگوله‌ای" هاردپن چسبانده بود و به حرف‌های سمی کوچکه گوش می‌کرد. داستان وقتی که سمی یک معتاد تمام‌عیار بود و به آخر خط رسیده بود و زندگی‌اش داشت از هم می‌پاشید. همان وقت بود که دنبال نیروی برترش رفت و دیگر پاک پاک شد. بین جلسه‌های "دوازده گام" - که معتادها و پرخورهای ناشناس تویش شرکت می‌کردند - ماجرای سمی کوچکه هنوز محبوب‌ترین داستان لاکی بود.
    سمی کوچکه داستان روزی را تعریف می‌کرد که گیج و منگ، توی کادیلاکش ولو شده و کل صبح را به صدای جانی کش گوش داده بود. وقتی هم به خودش آمد، دید یک مار زنگی درست روی صندلی مسافر چنبره زده. ماری که همان موقع، خیز برداشت و روی، حیوان خانگی‌اش را نیش زد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کوچک اندازه‌ی فیل
    نویسنده: جنیفر جیکوبسن
    ترجمه: آنیتا یارمحمدی
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1401 (چاپ 5)
    قیمت: 240000 تومان
    تعداد صفحات: 335 صفحه
    شابک: 978-600-296-089-4
    وقتی جک مارتل یازده ساله؛ در صبح اولین روز سفر با مادرش به پارک ملی آکیدیا از چادر بیرون می‌خزد، فورا می‌فهمد یک جای کار می‌لنگد. مادر کجا رفته؟ هر بچه‌ای در این موقعیت وحشت می‌کند و به پلیس زنگ می‌زند. ولی نه جک مثل بچه‌های دیگر است و نه مادرش شبیه بقیه‌ی مادرها.
    جک تک و تنها، در حالی که هیچ دوست دیگری جز یک فیل پلاستیکی همراهش نیست، شروع به گشتن تمام جاهایی می‌کند که قرار بود با یکدیگر ببینند. ولی با آغاز جستجو خیال تیره و تاری هم در ذهنش جا خوش می‌کند. وقتی مادر را پیدا کرد، آیا می‌تواند او را برای همیشه ببخشد؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 10 سال به بالا در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "فیل‌ها می‌توانند خطر را احساس کنند، می‌توانند سونامی یا زلزله را از پیش بو بکشند. اما بدبختانه جک این استعداد را نداشت. روزی هم که قرار بود زندگی‌اش برای همیشه زیر و رو شود، از همه چیز بی‌خبر بود.
    توی چادر کوچکی وسط اردوگاه ساحلی و در جزیره‌ی "کوه صحرا" خوابیده بود. شب قبل هوا حسابی سرد شده بود و جک خوشحال بود که کیسه‌ خواب گرم‌تر را با خودش آورده است. هرچند مادرش اصرار داشت کیسه خواب سبک‌تری بردارد که جمع کردنش هم آسان‌تر باشد.
    اما حالا صبح شده بود و جک هم گرمش بود. موهایش خیس از عرق به پیشانی و پشت گردنش چسبیده بود. چادر انگار بوی خشکشویی می‌داد. بوی گرمای راکدی که زیر سقف گیر افتاده بود و مشام جک را پر می‌کرد و بهش می‌فهماند خورشید بالا آمده است. با خودش گفت حتما وقت ناهاره؛ و با یک تکان، خودش را از کیسه خواب بیرون کشید. چرا مادر بیدارش نکرده بود؟ زیپ چادر را باز کرد. قدم به بیرون گذاشت و هوای تازه را نفس کشید ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    بابای پرنده‌ی من
    نویسنده: دیوید آلموند
    ترجمه: ریحانه جعفری
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1400 (چاپ 4)
    قیمت: 90000 تومان
    تعداد صفحات: 168 صفحه
    شابک: 978-600-296-145-7
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    بابای پرنده‌ی من، داستان شگفت‌انگیزی است که با الهام از پرواز پرندگان رابطه‌ی زیبای یک پدر و دخترش را در پروازی فانتزی به تصویر می‌کشد.
    لیزی مادرش را از دست داده و از پدرش مراقبت می‌کند. در شهر مسابقه‌ی انسان‌های پرنده برگزار می‌شود. پدر بال‌هایی را که خودش ساخته، پشتش آویزان می‌کند و دست‌هایش را مثل بال پرندگان تکان می‌دهد. عمه دورین با شرکت بابا در این مسابقه مخالف است. لیزی از بابا حمایت می‌کند و خودش هم در مسابقه شرکت می‌کند. آیا بابا و لیزی در این مسابقه پیروز می‌شوند؟
    (گروه سنی مخاطب این کتاب سنین 8 تا 12 سال در نظر گرفته شده است)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "یک صبح معمولی بهاری در خیابان دوازدهم لارک. پرنده‌ها آن بیرون تاب می‌خوردند. سر و صدای راه‌بندان شهر به هوا رفته بود. دینگ دانگ زنگ ساعت لیزی بلند شد. لیزی از رختخوابش پرید بیرون، صورتش را شست، پشت گوش‌هایش را تمیز کرد، دندان‌هایش را مسواک زد، موهایش را شانه کرد، روپوشش را پوشید، رفت طبقه‌ی پایین، کتری را پر کرد، روشنش کرد، نان را توی تستر گذاشت، دو تا بشقاب، دو تا لیوان، دو تا چاقو، شیر، پنیر و مربا را گذاشت روی میز، بعد رفت پای پله‌ها و داد زد: "بابا! بابایی!" ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مامانی روی درخت سیب
    نویسنده: میرا لوبه
    ترجمه: آرمین فاضل‌زاده
    ناشر: پیدایش
    سال نشر: 1397 (چاپ 2)
    قیمت: 90000 تومان
    تعداد صفحات: 167 صفحه
    شابک: 978-600-296-146-4
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    اندی همیشه غمگین است، چون حتی یک مامان بزرگ هم ندارد. اما ناگهان دو تا مامان بزرگ پیدا می‌کند. یکی از آنها مخفیگاهش را روی درخت سیب پیدا و سوار یک ببر می‌شود و تا هندوستان سفر می‌کند. مامان بزرگ دوم هم همیشه از اندی مراقبت می‌کند. (برگرفته از مقدمه کتاب)
    داستان کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "بچه‌های کوچک همه یک مامان‌بزرگ داشتند، بعضی‌ها حتی دوتا، فقط اندی مامان‌بزرگ نداشت و برای همین هم خیلی ناراحت بود. بعضی وقت‌ها صبح زود یاد این موضوع می‌افتاد، مثل امروز.
    در راه مدرسه دوستش گرهارد را دید که چند خانه آن‌طرف‌تر زندگی می‌کرد. اندی از او پرسید: «امروز بعدازظهر می‌آی بازی کنیم؟ بریم روی درخت سیب چادر بزنیم؟»
    گرهارد گفت: «امروز بعدازظهر نمی‌توانم. می‌رم پیش مامانیم چرخ و فلک بازی.»
    چیزی توی دل اندی درد گرفت. در ذهنش گرهارد را دید که روی اسبی نشسته و اسب با آهنگی بالا و پایین می‌پرد و دور خودش می‌چرخد. و مامانی گرهارد از جلوش رد می‌شود، برایش دست تکان می‌دهد."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

     

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: چطوری خیلی بدخط بنویسیم (آن فاین)، آقای هنشاو عزیز (بورلی کلی‌یری)، کوچک اندازه‌ی فیل (جنیفر جیکوبسن)، نیروی برتر لاکی (سوزان پاترون)، اعجوبه (شگفتی) (آر. جی. پلاچیو)، بابای پرنده‌ی من (دیوید آلموند)، مامانی روی درخت سیب (میرا لوبه)، بخت پریشان (خطای ستارگان بخت ما) (جان گرین)، دردسر (سه روزه آدم بی‌عیب و نقصی شوید) (استفان مینز)، چتر تابستان (لیزا گراف)، چشم‌انداز شنبه‌ها (ای. ال. کونینزبرگ)، بام‌نشینان (کاترین راندل)، یکی برای خانواده‌ی مورفی (لیندا م. هانت)، باد، نه بادی (کریستوفر پل کورتیس)، کلاف پرگره (لیزا گراف)، بیرون ذهن من (شارون ام. دریپر)، کتاب روزهای مرده (مارکوس سدویک)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است