کتاب‌های آبان 1397

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

     

    باز هم یک فهرست غریب دیگر! در عجیب و غریب بودن فهرست این ماه همینقدر بس که مجبورم معرفی کتاب‌ها را در این فهرست بزرگسالان با اشاره به یک کتاب کودک آغاز کنم.

    چند سال بود که دورخیز کرده بودم دوباره "در جستجوی قطعه گم‌شده" را بخرم. هرچه می‌گشتم آن چاپ اول کتاب را که در قطع خشتی منتشر شده بود در میان کتابهایم پیدا نمی‌کردم و این مساله اذیتم می‌کرد.

    چندبار که برای تهیه کتاب اقدام کردم، نسخه‌ای در قطع کوچک را در بازار بهم معرفی می‌کردند که ابعادش خیلی به دلم نمی‌نشست. تا بالاخره این نسخه را پیدا کردم که هم مثل آن کتاب گمشده اولیه ترجمه‌ی رضی هیرمندی است و هم قطع رقعی‌اش قابل تحمل است.

    کتاب را به تشخیص سایت آمازون در گروه سنی کودک قرار دادم. اما خودمانیم در ایران تا آنجا که من دیده‌ام بزرگسال‌ها برای این کتاب غش‌وضعف می‌روند!

    در جستجوی قطعه‌ی گمشده + آشنایی قطعه‌ی گم‌شده با دایره‌ی بزرگ
    نویسنده: شل سیلور استاین
    ترجمه: رضی هیرمندی
    ناشر: شولا
    سال نشر: 1395 (چاپ 1)
    قیمت: 14000 تومان
    تعداد صفحات: 208 صفحه
    شابک: 978-964-2944-35-4
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    دو کتاب معروف نویسنده در یک مجلد. در پشت جلد کتاب درباره کتاب اول اینگونه آمده است:
    "او قطعه‌ی گم‌شده‌ای داشت و شاد نبود" این آغاز ماجراست. پس راه می‌افتد، صحراها و کوه‌ها را زیر پا می‌گذارد و از جنگل‌ها و باتلاق‌ها می‌گذرد و به قطعه‌های گوناگون برمی‌خورد. اما هریک از آنها "اشکالی" دارد.
    بالاخره به قطعه‌ای برمی‌خورد که کاملا "جور" درمی‌آید و او را "کامل" می‌کند. اما حالا که کامل شده …
    نویسنده در این کتاب تصویری، با کلمات و تصویرهای ساده و پرمعنا به موضوع همیشگی انتخاب دوست و همدم و همراه پرداخته و برای خوانندگانی با هر سن و سال، قصه‌ای خواندنی آفریده است.

    و درباره دومین کتاب در پشت جلد می‌خوانیم:
    قطعه‌ی گمشده در‌به‌در به دنبال کسی می‌گردد که او را همراه خود ببرد. او به "دایره‌"های گوناگونی برمی‌خورد. یکی از گم‌شدنِ دیگران چیزی نمی‌فهمد و دیگری از هیچ چیز چیزی نمی‌فهمد.
    یکی بیش از اندازه گم‌شده دارد و آن دیگری بیش از اندازه "قطعه". عاقبت به جایی می‌رسد که خود آغاز تازه‌ای است ...

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب بعدی را بابت طرح روی جلدش خریدم. موضوع "خاطرات یک معلم عشایری" اصولا وسوسه‌انگیز است، اما خب قیمت کتاب هم (که به نظر می‌رسد با دلار جدید حساب شده) قابل توجه بود. به هر حال این تصویر شاد بچه‌هایی که سرشان را از کنار جلد کتاب "تو آورده بودند" بود که باعث شد تردید را کنار بگذارم، دل به دریا بزنم و کتاب را بخرم.

    سرزمین خارج از نقشه: خاطرات عجیب یک معلم
    نویسنده: علی نورآبادی
    ناشر: قدیانی
    سال نشر: 1400 (چاپ 2)
    قیمت: 110000 تومان
    تعداد صفحات: 656 صفحه
    شابک: 978-600-08-0353-7
    کتاب خاطرات عزیز محمدی‌منش است از 15 سال تدریس در مدارس مختلف عشایری در میان ایل بختیاری.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "در شناسنامه، متولد اول مهر 57 هستم؛ اما به گفته‌ی مادرم، در ماه رمضان به دنیا آمدم که چند ماهی با این تاریخ اختلاف دارد. محل تولدم منطقه‌ی پل‌هرو، روستای "خرسدر" در بخش زاغه است. این روستا بین بروجرد و خرم‌آباد، واقع در 45 کیلومتری شمال خرم‌آباد قرار دارد؛ منطقه‌ی ییلاقی عشایر است که هم دشت دارد، هم کوهستانی است. شب‌های منطقه سرد و روزها خنک و معتدل است. گندم و جو محصول اصلی منطقه است. البته در سال‌های اخیر، کشاورزان مهاجر آمدند و الگوی کشت آنجا را از گندم و جو به هندوانه تغییر دادند که آب زیادی می‌خواهد. حتی درخت گردو هم در منطقه کاشتند. حدود پنج‌شش هکتار زمین داشتیم که به حساب ما پانزده تا بیست کیسه گندم برای کشت آن لازم بود. محاسبه‌ی زمین در آن منطقه هکتاری نیست، بلکه بر اساس کیسه‌ی گندم است. پدرم می‌گفت هفده ساعت سهم آبمان بود. مردم منطقه‌ی پل‌هرو و روستای خرسدر، علاوه بر کشاورزی، دامداری هم دارند و عشایر هستند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    در سال‌های اخیر این آقای بارنز هم انگار طرفدارانش زیاد شده و کتابهایش تند و تند به فارسی ترجمه می‌شوند. بعد از "درک یک پایان" و "هیاهوی زمان" حالا این سومین کتابی است که از او در ایران منتشر می‌شود.

    طوطی فلوبر
    نویسنده: جولین بارنز
    ترجمه: الهام نظری
    ناشر: ماهی
    سال نشر: 1399 (چاپ 3)
    قیمت: 35000 تومان
    تعداد صفحات: 247 صفحه
    شابک: 978-964-209-282-6
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    قهرمان کتاب، مردی فرهیخته که شیفته فلوبر است، در پی گشودن رازی به‌ظاهر پیش‌پاافتاده، نقبی می‌زند به دل شخصیت، زندگی و آثار خالق مادام بوواری و در این میان حقایقی از زندگی خود وی نیز با رازهای جهان فلوبر درهم می‌آمیزد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "شش نفر اهل شمال افریقا داشتند زیر مجسمه‌ی فلوبر بول بازی می‌کردند. در میان هیاهوی جمعیت، صدای ترق‌ترق توپ‌ها به گوش می‌رسید. نوک انگشتان دستی قهوه‌ای رنگ، پس از نوازشی معنادار، توپ نقره‌ای را رها کرد. توپ فرود آمد، چند باری به کندی بر زمین جست زد و خاک را آرام به هوا پخش کرد. مرد پرتاب‌کننده همچون مجسمه‌ای موقت و خوش‌اندام بر جای ایستاده بود، با زانوانی کم و بیش خمیده و دستی به سرخوشی افراشته. پیراهن آستین‌بالا‌زده‌ی سفید، ساعد عریان و لکه‌ای روی مچ دستش توجهم را جلب کرد. برخلاف آنچه ابتدا به ذهنم رسید، ساعت یا خالکوبی نبود، بلکه یک عکس‌برگردان رنگی بود از چهره‌ی پیشوایی سیاسی که در صحرا طرفداران بسیار داشت ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    نمی‌دانم از خواندن نوشته‌های آلن دوباتن لذت می‌برید یا نه. اما اگر جزو طرفدارانش هم نباشید، حتما قبول دارید که موضوع‌های جالبی را برای کتاب‌هایش انتخاب می‌کند. "اضطرابِ منزلت"!؟ حتی تکرار این دو کلمه در ذهن، آدم را به وادی فلسفه پرتاب می‌کند.

    اضطراب منزلت
    نویسنده: آلن دوباتن (دو باتن)
    ترجمه: زهرا باختری
    ناشر: چترنگ
    سال نشر: 1399 (چاپ 7)
    قیمت: 54000 تومان
    تعداد صفحات: 238 صفحه
    شابک: 978-600-8066-92-7
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 2 نفر)
    در این اثر نویسنده به اضطرابی جهان‌شمول می‌پردازد که به‌ندرت آشکارا از آن صحبت می‌شود: نگرانی از اینکه دیگران درباره ما چه فکری می‌کنند، آیا بر اساس قضاوت آن‌ها ما فردی موفق هستیم یا شکست‌خورده، برنده‌ایم یا بازنده.
    اهمیت بسیار بالای جایگاه اجتماعی دلیلی بسیار ساده دارد؛ بیشتر مردم رفتارشان با دیگران را با توجه به جایگاه اجتماعی‌شان تنظیم می‌کنند. آلن دوباتن با استفاده از آثار فیلسوفان، هنرمندان و نویسندگان ریشه‌های اضطراب منزلت را بررسی می‌کند، سپس راهکارهای هوشمندانه‌ای را که افراد برای سرکوبی نگرانی‌هایشان در مسیر جست‌وجوی خوشبختی پیش گرفته‌اند مطرح می‌کند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "درباره انگیزه‌هایی که ما را به طلب جایگاه رفیع اجتماعی تحریک می‌کنند فرضیه‌های رایجی وجود دارد، از جمله اشتیاق به پول، شهرت و نفوذ.
    به جای این فرضیه‌های مرسوم، شاید درست‌تر باشد چیزی را که در طلبش هستیم در واژه‌ای خلاصه کنیم که به ندرت در نظریه سیاسی استفاده می‌شود: عشق. وقتی از بابت غذا و سرپناه خیالمان راحت شد، انگیزه اصلی ما از اینکه می‌خواهیم در سلسله‌مراتب اجتماعی موفق باشیم شاید ربط چندانی به امتیازاتی که می‌توانیم به دست آوریم یا قدرتی که می‌توانیم اعمال کنیم نداشته باشد، بلکه بیشتر بحث عشقی باشد که انتظار داریم در نتیجه کسب جایگاه رفیع اجتماعی نصیبمان شود. شاید بتوان پول، شهرت و نفوذ را بیشتر از اینکه به عنوان هدف ارزش‌گذاری کرد، به عنوان نشانه عشق و وسیله رسیدن به عشق در نظر گرفت ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    چند هفته پیش داشتم مستندی می‌دیدم درباره "داستان نفت". در جایی از این مستند به این اشاره شد که چطور در اواخر قرن نوزدهم اختراح لامپ الکتریکی توسط ادیسون باعث شد تا اصلی‌ترین کاربرد نفت که تا آن زمان برای تامین روشنایی بوده، از بین برود. و اینکه اگر کمی بعدتر استفاده از موتورهای احتراق داخلی متداول نمی‌شد احتمالا نفت جایگاه "طلای سیاه" را پیدا نمی‌کرد و در دنیا به اندازه‌‌ی امروز مهم نمی‌شد.

    نکته جالبی که از آن خبر نداشتم، این بود که یکی از شخصیت‌هایی که بسیار در همه‌گیر شدن استفاده از نفت در موتورها نقش داشته وینستون چرچیل بوده که در جنگ جهانی اول سرپرستی نیروی دریایی انگلستان را برعهده داشته و به این نتیجه می‌رسد که باید ناوگان جنگی بریتانیا را به موتورهای دیزلی مجهز نماید تا برتری دریایی خود را در جهان حفظ کند. این تصمیم باعث می‌شود بریتانیا از همان زمان به فکر فراهم کردن و تصاحب منابع نفتی جهان بیافتد و ... اتفاقات آنگونه که خوانده‌ایم و می‌دانیم پیش برود.

    دیدن این مستند دوباره توجه‌ام را به چرچیل جلب کرد. مدتها است دورخیز کرده‌ام تا فیلم اسکارگرفته‌ی Darkest Hour را ببینم. کتابی هم درباره او و زندگی‌اش در بازار دیده بودم که فکر کردم دیگر وقتش شده آن را تهیه کنم و بخوانم.

    چطور مثل چرچیل فکر کنیم
    نویسنده: دانیل اسمیت
    ترجمه: سیامک دشتی
    ناشر: ایران‌بان
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 88000 تومان
    تعداد صفحات: 327 صفحه
    شابک: 978-600-188-396-8
    کتاب به جنبه‌های مختلف و متنوع شخصیت وینستون چرچیل، به اندیشه‌ها و باورهای او، به آنچه باعث شد که این شخصیت به یک چهره‌ی بین‌المللی و بانفوذ تبدیل شود و بالاخره به کارهایی که او در مراحل مختلف زندگی خود انجام داده است، می‌پردازد. در این کتاب شما با پیچیدگی‌های شخصیت وینستون چرچیل، که هم شامل توانایی‌های حیرت‌انگیز و هم نقاط ضعف غیرقابل چشم‌پوشی اوست، آشنا خواهید شد. (برگرفته از پیشگفتار کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "وینستون لئونارد اسپنسر - چرچیل در 30 نوامبر 1874 در کاخ بتلهایم واقع در آکسفوردشایر انگلستان به دنیا آمد. این کاخ در منطقه‌ای روستایی قرار داشت، اما کاخی مجلل بود که مانند یک نگین الماس در آن روستا می‌درخشید. مشکل بتوان تصور کرد که یک کودک در محیطی پرزرق و برق‌تر از کاخ بتلهایم پا به این دنیا بگشاید.
    وینستون از اعقاب جان چرچیل اولین دوک مارلبرو که به عنوان یکی از چهره‌های برجسته‌ی نظامی آخر قرن هفدهم و اوائل قرن هجدهم شناخته می‌شد، بود. بدون شک، مهم‌ترین فعالیت نظامی جان چرچیل این بود که در نبرد بتلهایم در جریان "جنگ جانشینی پادشاه اسپانیا" در سال 1704 که در خاک آلمان رخ داد، نقش مغز متفکر و فرماندهی را ایفا کرد و پیروز شد. پیروزی جرج چرچیل در جنگ، افتخار و ثروت زیادی نصیب او کرد و خانواده‌ی او به دودمانی بزرگ تبدیل شد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    این هم یک "قدم اول" دیگر. آن را ماه قبل خریدم و معرفی‌اش ماند برای این ماه!

    نمی‌دانم برایتان گفته‌ام یا نه، توجه‌ام به زبان‌شناسی با دیدن یک فیلم برانگیخته شد. تا قبل از دیدن Arrival فکر نمی‌کردم هیچوقت درباره زبان‌شناسی کنجکاو بشوم. اما داستان فیلم و اشاره‌اش به کارکرد زبان آنچنان درخشان بود که از آن به بعد هروقت در جایی اشاره به این علم می‌شود، گوش‌هایم تیز می‌شود و فضولی‌ام گل می‌کند!

    زبان‌شناسی (قدم اول)
    نویسنده: آر. ال. تراسک، بیل میبلین
    ترجمه: حشمت‌الله صباغی
    ناشر: پردیس دانش
    سال نشر: 1394 (چاپ 1)
    قیمت: 35000 تومان
    تعداد صفحات: 173 صفحه
    شابک: 978-964-2509-22-5
    امتیاز کتاب: (1 امتیاز با رای 1 نفر)
    زبان بیش از هر چیز دیگری معرف انسان است و زبان‌شناسی آن رشته‌ای که ساختار، کارکرد و مفهوم زبان را مطالعه کرده و از این راه به نتایج مهم و در خور توجهی درباره توانایی‌های انسان دست پیدا کرده است. در کتاب حاضر تلاش بر آن بوده که این نتایج، نه به زبانی تخصصی بلکه به شکلی قابل دسترس برای عموم ارائه شوند.
    در این کتاب خواننده با حوزه توجه این رشته، شیوه‌های تحقیق آن و این که تا امروز به چه نتایجی رسیده است، آشنا می‌شود. تاریخچه‌ای از سهم و تاثیر مشترک که هر یک از زبان‌شناسان مشهور، از ارسطو گرفته تا سسور و چامسکی و همچنین ساپیر و بلومفیلد و دیگران، در پیشبرد این دانش داشته‌اند نیز از دیگر نکات مورد بحث کتاب است.

    چاپ کتاب تمام شده!

    اگر چرچیل را جزو علاقمندی‌های اخیر محسوب کنیم، نوشتن و مخصوصا نوشتن برای تبلیغات از آن موضوع‌هایی است که همیشه بهش علاقمند بوده‌ام. یکی از "افسوس"های زندگی‌ام این بوده که چرا در مدرسه، سر کلاس‌های انشا، چیزهایی درباره این موضوع بهمان یاد ندادند. حالا شاید با خواندن این کتاب مقداری از آن حسرت‌های گذشته کاسته شود.

    چگونه یک آگهی تبلیغاتی خوب بنویسیم؟
    نویسنده: ویکتور ا. شواب
    ترجمه: گروه مترجمان داروگ نو
    ناشر: داروگ نو
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 30000 تومان
    تعداد صفحات: 262 صفحه
    شابک: 978-600-7861-02-8
    ... این کتاب مدعی است شما را با موضوع نگارش متون تبلیغاتی آشنا می‌کند و در عین حال به شما قدرتی می‌دهد که آنچه را خوانده‌اید و آموخته‌اید، از آن خود کنید. ذکر مثال‌های گوناگون،شعارهای تبلیغاتی موفق و این که چگونه این شعارها موثر بوده‌اند، از نکات برجسته‌ی این کتاب است. شوآب به منظور یادگیری سریع‌تر، بی‌آن‌که در اصول فهم درازمدت قصوری کرده باشد، میان‌برهایی را پیش رویتان می‌گذارد. پس از گذشت بیش از 50 سال از نگارش، این کتاب همچنان به عنوان یک مرجع استاندارد، نسل به نسل در نوشتن آگهی‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود. این کتاب در قالب یک راهنمای کاربردی طی سالیان متمادی توانسته است حقانیت خود را به اثبات برساند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    کتاب بعدی هم که دیگر توضیح و معترضه لازم ندارد. مشخص است که چرا آن را خریده‌ام! فقط درباره‌اش باید به این نکته اشاره کنم که وقتی ورقش می‌زدم به نظرم رسید که خوب است این صنف پردرد و بلای ناشر و کتابفروش یک مدیری دارد که به مسائل فکر می‌کند و بعد هم دست به قلم می‌برد و می‌نویسد. فکر کردن و نوشتن احتمالا اولین پیش‌نیازها برای حل مشکلات هستند. البته خدا می‌داند که برای باز شدن گره‌های کتاب در این مرز و بوم دیگر چه پیش‌نیازهای دیگری لازم داریم.

    در حواشی کتاب (مجموعه مقالات - دفتر اول)
    نویسنده: محمود آموزگار
    ناشر: کتاب آمه
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 14000 تومان
    تعداد صفحات: 174 صفحه
    شابک: 978-600-7033-57-9
    نویسنده کتاب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران است. کتاب مجموعه‌ای از یادداشت‌های او است که درباره موضوع‌های مختلف مربوط به نشر و کتاب در ایران نوشته و پیشتر در نشریه بخارا به چاپ رسیده است.
    مطلب "از اسطوره شاهنامه تا فضای بی‌دروپیکر مجازی و باقیِ قضایا" با این جملات آغاز می‌شود:
    " "زنی با موهای قرمز"، آخرین اثر اورهان پاموک، سال گذشته به چاپ رسید و در زمان کوتاهی به 60 زبان ترجمه شد. از جمله به فارسی. مطابق رویه متعارف ولی نادرست، چند ترجمه شتاب‌زده از آن وارد بازار نشر شد. پاموک ساختمان داستان خود را براساس تقدیرگرایی شرقی و تراژدی رستم و سهراب بنا نهاده است، هرچند نیم‌نگاهی نیز به افسانه اودیپ دارد و درحالی که با غبنی آشکار یاد و خاطره فردوسی را گرامی می‌دارد، تراژدی رستم و سهراب را با نتیجه افسانه اودیپ در هم می‌آمیزد و در روزگار امروزین کشور ترکیه داستانش را بازآفرینی می‌کند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی هم برای افزوده شدن به فهرست سفرنامه‌های معاصر تهیه شد. از توضیحات اولیه نویسنده به نظر می‌رسد که او روشی "غیرتوریستی" را برای گشت‌وگذار در کشورهای همسایه بکار بسته.

    سفر به سرزمین آریایی‌ها (سفرنامه افغانستان)
    نویسنده: امیر هاشمی مقدم
    ناشر: سپیده‌باوران
    سال نشر: 1399 (چاپ 3)
    قیمت: 98000 تومان
    تعداد صفحات: 340 صفحه
    شابک: 978-600-7746-29-5
    مطالب کتاب با این جملات آغاز می‌شوند:
    "بالاخره آرزوی دیرینه‌ام برای سفر به کشور افغانستان به واقعیت پیوست و توانستم در مهر و آبان 1392 سفری زمینی و 15 روزه به این کشور داشته و از شهرهای مختلفش دیدن کنم. سپس از مرز شیرخان بندر در ولایت قندور به تاجیکستان رفته و طی 10 روز شهرهای مهم آنجا را هم ببینم و به ایران بازگردم. در طول این سفر، یک کوله‌پشتی کوچک با حداقل وسایل همراه داشتم؛ بیشتر تلاشم این بود که شبها را در خانه دوستان در این کشورها بمانم؛ همه عکسهای سفرم را (همانند همه دیگر سفرهای ایرانگردی‌ام) با گوشی موبایلم (نوکیا 6220 کلاسیک با دوربین 5 مگاپیکسل) گرفتم؛ در افغانستان با لباس افغانی و ریش نسبتا بلند می‌گشتم و با ته‌لهجه‌ای که تلاش می‌کردم به کار ببندم، خودم را هراتی معرفی می‌کردم تا امنیت بیشتری داشته باشم؛ به جز لباس افغانی و تعدادی کتاب، هیچ خرید دیگری در طول راه نداشتم و هزینه کل سفرم به این دو کشور حدود سه میلیون و دویست هزار تومان شد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    قبلا ترجمه نصرالله منشی از کلیله و دمنه را در جیره‌کتاب معرفی کرده بودم. کتاب بعدی ترجمه‌ای است امروزی از متن عربی کتاب که مترجم آن مدعی است تلاش کرده تا سادگی متن اصلی را حفظ کند و از پیچیدگی‌های ترجمه‌ی قرن ششمی نصرالله منشی بپرهزید.

    کلیله و دمنه
    نویسنده: عبدالله بن مقفع (روزبه پسر دادویه)
    ترجمه: محمدرضا مرعشی‌پور
    ناشر: نیلوفر
    سال نشر: 1401 (چاپ 3)
    قیمت: 185000 تومان
    تعداد صفحات: 308 صفحه
    شابک: 978-964-448-614-2
    کلیله و دمنه در اصل متنی کهن به زبان سانسکریت (پهلوی) است. این متن پس از اسلام توسط عبدالله ابن مقفع به عربی برگردانده شد. متن‌های فارسی که امروزه از کلیله و دمنه در اختیار است، معمولا تصحیح شده ترجمه‌ای است که نصرالله منشی در قرن ششم هجری از متن عبدالله بن مقفع انجام داده. ترجمه‌ی نصرالله منشی (از عربی به فارسی) ترجمه‌ای آزاد محسوب می‌شود و مترجم هرجا که خواسته ابیات و امثالی را از خود و دیگران به متن اضافه کرده است.
    ترجمه حاضر، ترجمه‌ای است از متن عربی عبدالله بن مقفع و در آن مترجم تلاش کرده تا حد امکان به متن عربی وفادار باشد.
    بخش اصلی کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "سپاس خداوندی را که کلید ناپدیدها به دست اوست، و هر دانش و آرمانی که به نیکی‌ها رهنمون می‌شود و شایستگی به‌بار می‌آرد به او پایان می‌یابد.
    و خداوند آن‌چه از خوبی‌ها که بندگان‌اش را به وی نزدیک می‌کند در دل ایشان می‌اندازد و آنان را به دانش و فرزانگی می‌خواند تا سپاس‌اش را به جای آرند و سزاوار بیشتر باشند و برای خوشنودی‌اش بشتابند.
    خداوند پروردگار جهانیان فراوانی دهاد!
    و خداوند هر کاری را به دست بنده‌ای از بندگان‌اش به سامان می‌رساند و بخش ویژه از زندگی و توان وی را برای آن نشان می‌کند، همچون نسخه‌برداری از این کتاب و آوردن‌اش از سرزمین هند به کشور پارس که خداوند بزرگ به خسرو انوشیروان الهام‌اش فرمود؛ زیرا بزرگ‌ترین پادشاه پارس بود و داناترین و آگاه‌ترین و خردمندترین ایشان به شمار می‌آمد، و دانش و ادب را از همه‌ی آنان بیشتر دوست می‌داشت و در پی آن بود که هرجا پنهان‌اند دریابدشان ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    گران شدن کاغذ، هر روز که می‌گذرد تاثیر خودش را بیشتر در دخل‌وخرج ناشران و کتابفروشان نشان می‌دهد. ناشرِ هم‌محلی ما هم این روزها دست‌به‌عصا شده و دیگر مثل قبل تند و تند کتاب روانه بازار نمی‌کند. او این ماه دو کتاب زیر را به بازار عرضه کرد. اولی کتاب دیگری از نویسنده "اطلس ابر" و دیگری یک داستان رمانتیک که با توجه به ستاره‌هایش در آنور آب به نظر می‌رسد رضایت علاقمندان اینگونه ماجراها را جلب خواهد کرد.

    خانه اسلید
    نویسنده: دیوید میچل
    ترجمه: نادر قبله‌ای
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 65000 تومان
    تعداد صفحات: 216 صفحه
    شابک: 978-600-182-297-1
    کسانی که گذارشان به خانه‌ی اسلید می‌افتد اغلب‌شان با یک دعوت‌نامه به آنجا رسیده‌اند. ساکنان این خانه که خواهر و برادری عجیب و غریب هستند، هر نه سال یکنفر را که متفاوت یا تنهاست به آنجا دعوت می‌کنند: یک نوجوان مشکل‌دار، پلیسی که به تازگی از همسرش طلاق گرفته، یا یک دانشجوی خجالتی. مهمانان در ابتدا دلشان نمی‌خواهد که آنجا را ترک کنند. اما خیلی زود متوجه می‌شوند که اگر بخواهند هم نمی‌توانند از خانه اسلید خارج شوند. کسانی که قدم به خانه اسلید می‌گذارند زمانی می‌فهمند آنجا چه خبر است که دیگر خیلی دیر شده است ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "تمام حرف‌های مامان در خروش ترسناک دور شدن اتوبوس غرق می‌شود و میخانه‌ای به اسم سگ‌ها و روباه آشکار می‌شود. تابلویش سه سگ شکاری پاکوتاه را که روباهی را محاصره کرده‌اند نشان می‌دهد. انگار می‌خواهند به روباه حمله کنند و آن را بدرند. روی تابلوی خیابانی که زیرش است نوشته خیابان وست‌وود. قرار بود خانم‌ها و آقایان این خیابان ثروتمند باشند، بنابراین توقع استخر شنا و لامبورگینی داشتم، ولی به‌نظرم خیلی معمولی است. خانه‌های آجری معمولی، تک‌تک یا نیمه‌تک‌تک، با باغچه‌های کوچکی جلوشان و ماشین‌های معمولی. آسمانِ مرطوب به رنگ دستمال‌های کهنه است. هفت کلاغ‌زاغی آن اطراف پرواز می‌کنند. همین هفت‌تا درست است. صورت مامان چند سانتیمتر با صورت من فاصله دارد، ولی اصلا مطمئن نیستم قیافه‌اش عصبانی است یا نگران ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    وقتی تو را از دست دادم
    نویسنده: کلی ریمر
    ترجمه: محبوبه مسلمی‌زاده
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 37000 تومان
    تعداد صفحات: 376 صفحه
    شابک: 978-600-182-091-5
    وقتی لئو و مولی یکدیگر را دیدند و ازدواج کردند، عقیده داشتند که شکست‌ناپذیرند. با هم می‌توانستند با دنیا بجنگند. اما لئو، یک روزنامه‌نگار جنگ، زندگی شوریده‌ای دارد و وقتی به‌سوی ناشناخته‌ها گام برمی‌دارد، تراژدی واقع می‌شود و حافظه‌اش را از دست می‌دهد.
    مولی برای کمک به او و پر کردن شکاف، می‌شتابد و این دو به زودی دوباره یکسره دل به عشق یکدیگر می‌سپارند.
    مساله این است که مولی چیزی را پنهان می‌کند، چیزی بزرگ. فداکاری زن نزد لئو، ظاهرسازی است. ازدواج لئو و مولی از مدت‌ها پیش از تصادف لئو، متزلزل بود.
    مولی هر چقدر بیشتر به شوهرش نزدیک می‌شود، از بازیافتن حافظه او ترسان‌تر می‌شود. همین که حافظه لئو ذره‌ذره شروع به بازگشتن می‌کند، آیا مولی مردی را که عاشقش است، برای بار دوم از دست خواهد داد؟ (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "دریافته‌ام که می‌توان کسی را با تمام وجود دوست داشت و هم‌زمان با تمام اشتیاق، همان‌قدر از او بیزار بود. این عواطف به نوعی یکدیگر را متعادل می‌سازد، در عین این‌که احساس خستگی از خلا به جا می‌گذارد. ده روز است که کنار این تخت بیمارستان نشسته و به شوهرم خیره شده‌ام در این حیرت مکرر که ما، نه او، چگونه به این‌جا رسیدیم؟ به این بخش آی‌سی‌یو و در چنین حالتی هولناک و تقریبا اجتناب‌ناپذیر. نه! شگفتی من در این موقعیت کنونی ابهام نسبت به مرد روی تخت است. لئو عشق زندگی من بود و هست و تا آخر عمر او را دوست خواهم داشت. هنوز ناممکن به نظر می‌رسد که بتوانم سخت از او بیزار باشم؛ با این حال این‌جا هستیم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    این ماه وقتی به درخواست دوستی در بانک اطلاعاتمان به دنبال ویلیام شکسپیر جستجو کردم متوجه شدم که تا امروز به جز هملت، اثر دیگری از این شاعر و نویسنده مشهور را در جیره‌کتاب معرفی نکرده‌ایم. چند روز بعد "تراژدی مکبت" به بازار آمد و من این را نشانه آن گرفتم که حتما باید از خجالت جناب شکسپیر دربیایم. نمی‌‌دانم این دو نمایشنامه‌ی مشهور مشتری خواهد داشت یا نه. به هر حال وظیفه ما بود که نسبت به او ادای احترام کنیم.

    تراژدی مکبت
    نویسنده: ویلیام شکسپیر
    ترجمه: صالح حسینی
    ناشر: نیلوفر
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 27500 تومان
    تعداد صفحات: 250 صفحه
    شابک: 978-964-448-749-1
    تراژدی مکبت شرح زندگی پرحادثهٔ سرداری دلیر و لایق به نام مکبت است. دانکن، پادشاه شریف و مهربان اسکاتلند، او را از میان هواخواهان خود برمی‌کشد و به وی لقب و منصب می‌بخشد، اما مکبت بر اثر تلقین جادوگران و وسوسهٔ نفس و به اغوای زن جاه‌طلب خویش در شبی که پادشاه مهمان اوست او را در خواب به قتل می‌رساند و با این قتل جهنمی برای خویش به‌وجود می‌آورد. مکبت از آن پس گرفتار عذاب وجدان می‌شود، چندانکه هر آهنگی و هر در کوفتنی او را هراسان می‌کند. (برگرفته از خلاصه داستان کتاب در سایت ویکی‌پدیا)

    این ترجمه از نمایشنامه مکبت بصورت منظوم توسط مترجم به فارسی ترجمه شده است.

    چاپ کتاب تمام شده!

    تاجر ونیزی
    نویسنده: ویلیام شکسپیر
    ترجمه: ابوالحسن تهامی
    ناشر: نگاه
    سال نشر: 1400 (چاپ 2)
    قیمت: 125000 تومان
    تعداد صفحات: 197 صفحه
    شابک: 978-600-376-388-3
    نمایشنامه تاجر ونیزی از تلفیق دو داستان اصلی و دو داستان فرعی دیگر به وجود آمده است. یکی از دو داستان، مربوط به قرضی است که آنتونیو تاجر ونیزی برای کمک به دوست خود بسانیو و تهیه مقدمات خواستگاری و عروسی وی با دختری به نام پورشیا از یک رباخوار یهودی (شایلاک) می‌گیرد. آنتونیو به یهودیان علاقه زیادی ندارد و جملات یهودستیزانه‌ای بر زبان می‌آورد. عادت آنتونیو در وام دادن بدون سود باعث می‌شود که شایلاک مجبور شود در ازای وام خود سود کمتری درخواست کند. شایلاک در نهایت راضی می‌شود که وام را با سودی کم به آنتونیو بدهد. اما او تنها به شرطی حاضر می‌شود اینکار را انجام دهد که آنتونیو سندی به او بدهد تا در صورت عدم امکان در پرداخت قرض در موعد مقرر مقداری از گوشت بدن خود را، از هر قسمتی که طلبکار مایل باشد، به عنوان جریمه به او بدهد. بسانیو به آنتونیو می‌گوید که چنین شرط خطرناکی را قبول نکند ولیکن آنتونیو قرارداد را امضا می‌کند.
    بسانیو برای ازدواج با پورشیا به بلمونت می‌رود. پدر پورشیا از دنیا رفته است و وصیتی از خود به جای گذاشته‌است که هر کسی سبد درست را از سه سبد باقی گذاشته انتخاب کند دختر او را به همسری خواهد برد. اولین خواستگار شاهزادهٔ مراکشی است که سبد طلا را انتخاب می‌کند. خواستگار دوم شاهزادهٔ آراگون سبد نقره‌ای را انتخاب می‌کند. آخرین خواستگار بسانیو است که پورشیا برای او آرزوی موفقیت می‌کند زیرا او را قبلاً ملاقات کرده‌است. بسانیو سبد سربی را انتخاب می‌کند و موفق می‌شود با پورشیا ازدواج کند.
    در همین زمان در ونیز، کشتیهای آنتونیو در دریا گم می‌شوند و تاجر ونیزی از پرداخت قرض خود بازمی‌ماند ... (برگرفته از خلاصه داستان نمایشنامه در سایت ویکی‌پدیا)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    با کتاب بعدی هم به واسطه یکی از مشترکین جیره‌کتاب آشنا شدم. موضوع این یکی هم سال‌ها جزو "آنم آرزوست"هایم بوده. شکر خدا که بالاخره نویسند‌ه‌ای پیدا شد و به این موضوع هم پرداخت.

    ای کاش وقتی 20 ساله بودم می‌دانستم
    نویسنده: تینا سیلیج
    ترجمه: محمدرضا آل‌یاسین
    ناشر: هامون
    سال نشر: 1400 (چاپ 30)
    قیمت: 150000 تومان
    تعداد صفحات: 228 صفحه
    شابک: 978-964-6538-56-6
    امتیاز کتاب: (2 امتیاز با رای 1 نفر)
    نویسنده مخاطب کتابش را دانشجویانی می‌داند که خیلی زود محیط دانشگاهی را ترک کرده و وارد بازار کار خواهند شد.
    در مقدمه کتاب آمده است:
    "... بسیاری از افکار و آرمانهایی که در این کتاب می‌خوانید به‌طور دقیق با مطالبی که در مراکز رسمی آموزشی تدریس می‌شود در تضاد و تقابل است. زیرا اصولی که در مدارس و دانشگاه‌ها به آنها اشاره می‌شود با اصولی که خارج از فضای آموزشی با آنها سروکار داریم تفاوت چشمگیری دارد. این دوگانگی عامل و مسبب همان تنش‌هایی است که افراد پس از فارغ‌التحصیلی و پیوستن به بازار کار با آن مواجه می‌شوند. حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان بر روی این شکاف پل بست و با استفاده به آنچه در فضاهای آموزشی تعلیم داده می‌شود به جنگ مشکلات واقعی رفت و از این مصاف سربلند بیرون آمد. گرچه این کاری به غایت دشوار است اما با ابزار مناسب و نگرش صحیح شدنی است.
    ... به هر حال هدف این کتاب آن است عینکی را در اختیارتان قرار دهد تا از پشت آن به مسایلی که هر روز دامنگیرتان می‌شود بنگرید؛ آن باورهای ژرف کانونی و مرکزی را که علت اصلی مشکلات شماست و نمی‌گذارد از زوایای مختلف به هر چیز بنگرید کشف کنید؛ استدلال‌های معمول و متداول‌تان را زیر سوال ببرید و اصول و قواعد حاکم بر زندگیتان را از نو ارزیابی کنید. گرچه این مسیر همیشه نتیجه مشخصی ندارد. با وجود این مطالعه‌ی ماجراهای افرادی که به قلمروهای ناشناخته مشابهی گام نهادند، تنش‌مان را به هیجان و چالش‌های پیش رویمان را به فرصت مبدل خواهد کرد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    درازکِش در ساعت خواب
    نویسنده: زهرا شاهی
    ناشر: هیلا
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 42000 تومان
    تعداد صفحات: 167 صفحه
    شابک: 978-600-5639-71-1
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "ماشین‌ها توی ردیف‌های نامنظم، پشت چراغ قرمز، سرریز کرده‌اند و ریه‌هایم از دود اگزوزشان سیاه شده. راسته دماغ خودم و شکم پارک لاله را می‌گیرم و بالا می‌روم. شاید نیت کنم تا خانه شاگرد خصوصی‌ام توی گیشا پیاده بروم. با تمام توانم از ساختمان گنجینه هنرهای معاصر دور می‌شوم، گرچه می‌دانم نمایشگاه عکس بهزاد جان‌فشان با بی‌اعتنایی به قوت خودش باقی است. از روی ساعت، تقریبا چهل و دو دقیقه از لحظه‌ای می‌گذرد که کتایون را توی نقطه طلایی آن عکس مونوکروم پنجاه در هفتاد، قاب شده و چسبیده به سینه دیوار نمایشگاه، دیده‌ام. بغل به بغل شاگرد هفت سال پیشم.
    به عادت همه عمرم، وقتی دیدم توی مسیرم نمایشگاه عکسی برپا شده، بی‌این که تصمیم گرفته باشم، رفتم تو و، با این‌که خیلی وقت نداشتم، به تک‌تک عکس‌ها دقیق شدم. بیشتر اوقات از عکس‌های ژورنالیستی عبور می‌کنم اما مناظر شهری همیشه تسکینم می‌دهند. توی بیشتر عکس‌های تک‌رنگ، آدم‌های شهری کپی برابر اصل روزگار خودم هستند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    از چنارستان تا تهران بزرگ
    نویسنده: محمد منصوری
    ناشر: آفرینش
    سال نشر: 1391 (چاپ 1)
    قیمت: 160000 تومان
    تعداد صفحات: 604 صفحه
    شابک: 978-964-2755-89-9
    کتاب مروری است بر تاریخچه‌ی توسعه و تحولات شهر تهران از زمانی که تنها روستایی کوچک و خوش آب‌وهوا بوده تا زمان حال که تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان شده است.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: ای کاش وقتی 20 ساله بودم می‌دانستم (تینا سیلیج)، چطور مثل چرچیل فکر کنیم (دانیل اسمیت)، چگونه یک آگهی تبلیغاتی خوب بنویسیم؟ (ویکتور ا. شواب)، درازکِش در ساعت خواب (زهرا شاهی)، سفر به سرزمین آریایی‌ها (سفرنامه افغانستان) (امیر هاشمی مقدم)، طوطی فلوبر (جولین بارنز)، اضطراب منزلت (آلن دوباتن)، وقتی تو را از دست دادم (کلی ریمر)، خانه اسلید (دیوید میچل)، تراژدی مکبت (ویلیام شکسپیر)، تاجر ونیزی (ویلیام شکسپیر)، در جستجوی قطعه‌ی گمشده + آشنایی قطعه‌ی گم‌شده با دایره‌ی بزرگ (شل سیلور استاین)، در حواشی کتاب (مجموعه مقالات - دفتر اول) (محمود آموزگار)، کلیله و دمنه (عبدالله بن مقفع (روزبه پسر دادویه))، از چنارستان تا تهران بزرگ (محمد منصوری)، سرزمین خارج از نقشه: خاطرات عجیب یک معلم (علی نورآبادی)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است