کتاب‌های بهمن 1397

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

     

    خوشحالم که فهرست بهمن‌ماه را می‌توانم با داستانی درباره یک کتابفروش آغاز کنم. بعد از کتابِ لذتبخش "زندگی داستانی ای. جی. فیکری" کتاب و داستان درباره "کتاب و کتابخوانی" زیاد منتشر شده است اما حس می‌کنم داستان "کتاب‌فروشی سر نبش" از همه‌شان خواندنی‌تر باشد.

    کتاب‌فروشی سر نبش
    نویسنده: جنی کولگن
    ترجمه: مرجان رضایی
    ناشر: مرکز
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 59500 تومان
    تعداد صفحات: 368 صفحه
    شابک: 978-964-213-405-2
    نینا ردموند دلال ازدواج ادبی است. رساندن خواننده به کتابی مناسب هم مایه‌ی اشتیاق اوست و هم مایه‌ی اشتغالش. یا دست کم چنین بود. تا روز پیش، او کتابداری در شهر شلوغ و پلوغ بود. اما اکنون شغلی که به آن عشق می‌ورزید دیگر وجود ندارد.
    نینا، که مصمم است زندگی جدیدی برای خود دست‌وپا کند، به دهکده‌ای خواب‌آلود در فرسنگ‌ها دورتر نقل مکان می‌کند. در آنجا خودروی ونی می‌خرد و آن را تبدیل به کتاب‌فروشی سیار می‌کند و سوار بر آن از محله‌ای به محله‌ی دیگر می‌رود، و با استفاده از نیروی قصه‌گویی، زندگی‌های فراوانی را تغییر می‌دهد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اشکال اتفاقات خوب آن است که خیلی اوقات خودشان را در لفاف اتفاقات بد می‌پوشانند. هروقت آدمی در سختی است، چه خوب می‌شود اگر کسی به شانه‌اش بزند و بگوید: "نگران نباش، به سختی‌اش می‌ارزه. الان اوضاع افتضاح به نظر می‌رسه، اما قول می‌دهم آخرسر همه چیز روبه‌راه بشه." و شما هم بگویید: "متشکرم، فرشته‌ی نگهبانم." شاید در ضمن بگویید: "راستی اون سه کیلو را هم کم می‌کنم؟" و او هم بگوید: "البته، فرزندم!"
    چنین وضعی خیلی مفید خواهد بود، اما اوضاع این‌طور نیست، و به همین دلیل است که گاهی مدت‌های مدید به چیزهایی می‌پردازیم که ما را خوشحال نمی‌کنند، یا زود دست از چیزهایی برمی‌داریم که شاید بتوانند به سرانجامی برسند، و اغلب سخت است که بدانیم کدام به کدام است ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    بعد از "دنیای سوفی" که داستانی درباره تاریخ فلسفه بود و "دنیای تئو" که در قالبی داستانی تاریخ ادیان را مرور می‌کرد، حالا رسیده‌ایم به داستانی که انواع مکتب‌های سیاسی را مرور می‌کند. دنیای سوفی آنقدر برایم محبوب است که به امید تکرار تجربه لذتبخش خواندن آن، تصمیم گرفتم "روشنگری شگفت‌انگیز ..." را هم بخرم.

    روشنگری شگفت‌انگیز پرفسور کاریتا
    نویسنده: استیون لوکس
    ترجمه: مانی صالحی علامه
    ناشر: نیلوفر
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 37000 تومان
    تعداد صفحات: 360 صفحه
    شابک: 978-964-448-781-1
    پرفسور کاریتا، استاد دانشگاه میانسالی که زندگی آرامی را می‌گذراند، بالاجبار از حریم امن کتابخانه‌اش بیرون می‌رود و در ماموریتی برای یافتن "بهترین جهان ممکن" به کشورهای مختلفی سفر می‌کند. پروفسور در این سفرها مجبور است با وضعیت پیچیده اندیشه مدرن مواجه شود و واقعیت فلسفه‌های سیاسی امروزین را در عمل مشاهده کند ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "بدترین واقعه در زمان بازداشت پرفسور نیکولاس کاریتا این بود که عینکش را شکستند و له کردند. اصلا انتظارش را نداشت و فکرش برایش ترسناک بود. آن‌ها با تضعیف نگاه و سلطه او بر پدیدارها، سلطه خود را بر واقعیت اثبات و تقویت کردند.
    نیکولاس در کتابخانه‌اش آرام نشسته بود و مطالعه می‌کرد در حالی که ردای مخمل سیاهش را که حاشیه خز سفید نقره‌ای داشت دور خودش پیچیده بود - همان ردایی که همیشه در بحث و جدل‌های شبانه‌اش با متفکران "عصر روشنگری" بر تن می‌کرد. دیروقت به بستر رفته و خوب نخوابیده بود چون با توجه به سرنوشت بسیاری از دوستانش، با ناراحتی می‌دانست که روزهای آزادی برای او کم‌کم به آخر می‌رسد. اما سعی نکرده بود مخفی شود. او همیشه از دخالت در امور سیاسی اجتناب می‌کرد. خودش را یک محقق، متخصص تاریخ اندیشه‌ها و یک فیلسوف می‌دانست و بنابراین فکر می‌کرد یا امیدوار بود که آدم مهمی به شمار نمی‌رود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    این ماه دو کتاب داستان در سبد جیره‌کتاب هست که نویسنده‌هایشان عرب‌تبار هستند. کتاب اول را دوستی به عنوان هدیه نوروزی برای آشنایانش انتخاب کرده بود و اینطور شد که توجه من هم به کتاب و داستان جالب و متفاوت آن جلب شد.

    فرانکشتاین در بغداد
    نویسنده: احمد سعداوی
    ترجمه: امل نبهانی
    ناشر: نیماژ
    سال نشر: 1398 (چاپ 3)
    قیمت: 98000 تومان
    تعداد صفحات: 360 صفحه
    شابک: 978-600-367-056-3
    امتیاز کتاب: (3.7 امتیاز با رای 3 نفر)
    قهرمان داستان، هادی، که یک دست‌فروش در بغداد جنگ‌زده است، قطعات بدنی کسانی را که براثر انفجارهای شهر تکه‌تکه می‌شوند جمع می‌کند و آنها را به هم می‌دوزد تا شکل یک جنازه به خود بگیرند. هدف او این است که دولت را مجبور کند برای افرادی که در این انفجارها از بین می‌روند، تشیع‌جنازه‌ای رسمی ترتیب دهد.
    اما یک روز جنازه‌ی دست‌ساز هادی ناپدید می‌شود و بلافاصله قتل‌هایی در سطح شهر اتفاق می‌افتد. خبرها حاکی از آن هستند که قاتل سر و شکلی عجیب دارد و با اینکه از سوی ماموران پلیس به او شلیک می‌شود اما گلوله‌ها هیچ تاثیری بر او نمی‌گذارند. هادی متوجه می‌شود که قاتل، موجودی است که او آن را بوجود آورده و این هیولا حالا برای آنکه بتواند زنده بماند، نیاز به تغذیه از گوشت انسان دارد ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "دو دقیقه بعد از این‌که ایلیشوا ام‌دانیال سوار ون شد انفجار رخ داد. جمعیت داخل ون با نگاه‌های ترسان، از ورای ازدحام، به پشت‌سر نگاه کردند و در پارکینگ خودروهای نزدیک میدان الطیران، در مرکز بغداد، ابر غلیظی از دود را دیدند که به آسمان می‌رود، جوانانی که به‌سمت محل انفجار می‌دوند و خودروهایی که به جدول وسط خیابان یا به همدیگر برخورد کرده‌اند و رانندگان‌شان سرگردان و وحشت‌زده‌اند. صدای درهم‌پیچیده‌ی آدم‌ها، جیغ و سروصدای نامفهوم و دزدگیر خودروها از همه‌جا به گوش می‌رسید ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دومین کتاب این ماه که نویسنده‌ای عرب‌تبار دارد اما دستپخت ناشر هم‌محل‌مان است که یواش‌یواش دارد پرونده‌ی سال 1397 را می‌بندد و بعید می‌دانم تا پایان سال، که دیگر چیز زیادی به آن نمانده، عنوان جدید دیگری به بازار روانه کند.

    تو بالاتر از عشقی
    نویسنده: لیلاز طاها
    ترجمه: فهیمه گدازچیان
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 35000 تومان 30000 تومان
    تعداد صفحات: 352 صفحه
    شابک: 978-600-182-009-0
    امتیاز کتاب: (2 امتیاز با رای 1 نفر)
    نویسنده کتاب از مادری سوری و پدری فلسطینی در کویت متولد شده. او در سال 1990 همزمان با تجاوز عراق به کویت به همراه خانواده‌اش به ایالات متحده مهاجرت می‌کند.
    کتاب، داستان عشق جوانی فلسطینی و دختری سوری‌تبار به یکدیگر است که در متن وقایع تاریخی دهه‌های اخیر در خاورمیانه به تصویر کشیده می‌شود.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "فاطمه عروسک پارچه‌ای کهنه‌اش را روی زانو نهاده بود و از پشت شیشه شاهد همه‌ی اتفاقات بود. هر چند به او گفته بودند به داخل اتاق سرک نکشد، اما نگفته بودند چشم‌هایش را ببندد، یا گوش‌هایش را بگیرد تا چیزی نشنود! دختر کوچولوی پنج ساله تصور می‌کرد اگر پشت در اتاق، ساکت و دست به سینه بنشیند، کسی متوجه حضورش نمی‌شود.
    قطرات ریز باران به شیشه سرد اتاق برخورد می‌کرد. محوطه سوت و کور بیرون با تک چراغ پیاده‌رو نیمه‌روشن بود.
    مادر از شدت درد ناله می‌کرد و دست‌های زن قابله را پس می‌زد. بالاخره به زحمت جثه تنومندش را به لبه تخت کشاند و موفق شد سرپا بایستد. یقه پیراهن خود را جوری کشید که دکمه‌های جلوی لباسش کنده شد، سینه‌اش خیس عرق شده بود. مایعی از لابلای دامنش جاری بود که لباس و قالیچه نخ‌نما و رنگ‌ورورفته زیر پایش را کاملا خیس کرده بود.
    زن قابله فریاد کشید: "برگرد تو تختت."
    مادر از نفس افتاده بود، بریده بریده جواب داد: "بچه ... داره ... می‌آد ... می‌تونم ... باید ... طاقت ... بیارم ..." ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    و اما درباره کتاب بعدی باید بگم تابه‌حال سابقه نداشته که پس از ارسال حدود 100 نسخه از اثری برای مشترکین جیره‌کتاب (و البته قرار گرفتنش در فهرست کتابهای پرستاره ما)، تازه سروکله‌ی آن در یک فهرست ماهانه پیدا شود.

    "زندگی در پیش رو" جزو اولین کتاب‌هایی است که جیره‌کتاب در سال‌های دهه 1380 برای مشترکینش ارسال کرد. شاید به همین خاطر هم بوده که رکورد اطلاعاتی کتاب در بانک اطلاعاتی ما تا این ماه کامل نشده بوده و خلاصه داستان و بقیه‌ی اطلاعات شناسنامه‌اش کم‌وکسر داشته است. کتاب چند سالی بود که تجدید چاپ نمی‌شد و ما هم آن را در بانک اطلاعاتمان "چاپ تمام" علامت زده بودیم. تا اینکه امسال دوباره چاپ آن از سر گرفته شد و تهیه آن در بازار ممکن شد.

    پس چه فرصتی بهتر از این که اطلاعات کتاب را تکمیل کنیم و به علاقمندان یادآوری کنیم که اگر تابه‌حال کتاب را نخوانده‌اند حتما آن را بخوانند!

    زندگی در پیش رو
    نویسنده: رومن گاری
    ترجمه: لیلی گلستان
    ناشر: ثالث
    سال نشر: 1398 (چاپ 19)
    قیمت: 180000 تومان
    تعداد صفحات: 224 صفحه
    شابک: 978-964-380-950-8
    امتیاز کتاب: (4.1 امتیاز با رای 43 نفر)
    مومو پسر بچه‌ای است عرب‌تبار و از مادری بدکاره که در محله‌ای فقیرنشین و نزد رزا خانم، پیرزنی یهودی، زندگی می‌کند. رزا خانم زندگی‌اش را از راه نگهداری بچه‌های زنان بدکاره می‌گذراند. اما او به مرور پیر می‌شود و بچه‌های کمتری به او سپرده می‌شوند. تا اینکه بالاخره تنها مومو می‌ماند که مدتی است خبری از مادرش نیست و نه پولی برای نگهداری او می‌فرستد و نه خبری از او می‌گیرد. مومو که می‌بیند رزا خانم هر روز ناتوان‌تر از روز قبل می‌شود تصمیم می‌گیرد خودش نگهداری از او را برعهده بگیرد. اما مگر از پسربچه‌ای به سن و سال او چه کاری برمی‌آید ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اولین چیزی که می‌توانم بگویم این است که در طبقه ششم ساختمانی زندگی می‌کردیم که آسانسور نداشت، و این برای رزا خانم، با همه وزنی که به این‌ور و آن‌ور می‌کشید - آن هم فقط با دو پا - با همه ناراحتی و دردهایش، بهانه‌ای دائمی برای درددل بود. هر وقت بهانه دیگری برای ناله و شکوه نداشت - آخر، یهودی هم بود - این را به یادتان می‌آورد. سلامتش هم چندان تعریفی نداشت. و از همین حالا برایتان بگویم او زنی بود که لیاقت داشتن آسانسور را داشت.
    سه‌ساله بودم که برای اولین‌بار رزا خانم را دیدم. قبل از این سن آدم چیزی یادش نمی‌آید و در جهل مطلق دست‌وپا می‌زند. از سه‌سالگی از این جهل مطلق - که گاهی اوقات هم دلم برایش تنگ می‌شود - بیرون آمدم. در بل‌ویل یهودی و عرب و سیاه فراوان بود، ولی رزا خانم مجبور بود به تنهایی خودش را از شش طبقه بالا بکشد. می‌گفت بالاخره یک روز روی همین پله‌ها می‌میرد و همه بچه‌ها می‌زدند زیر گریه، چون همیشه وقتی کسی می‌میرد برایش گریه می‌کنند. ما گاهی شش هفت نفر بودیم، گاهی هم بیش‌تر می‌شدیم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    در این ماه دو کتاب هم از "مهرداد صدقی" خریدم. "آبنبات هل‌دار" چنان موفقیتی برای او به ارمغان آورده که فعلا به عنوان یک کتابفروش "متعهد" وظیفه خودم می‌دانم همه کتاب‌هایش را تهیه کنم. امیدوارم که او خیلی زود تصمیم بگیرد تا در کنار "طنزهای آبنباتی" زمینه‌های دیگری را در داستان طنز بیازماید و در لوکیشن قصه‌هایش تغییر و تنوع ایجاد کند.

    آخرین نشان مردی
    نویسنده: مهرداد صدقی
    ناشر: سوره مهر
    سال نشر: 1401 (چاپ 10)
    قیمت: 98000 تومان
    تعداد صفحات: 256 صفحه
    شابک: 978-600-03-3258-8
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    حامد در حال آماده کردن پایان‌نامه و دفاع از آن است. هم‌زمان پدر و مادر حامد در فکر ازدواج او هستند. این "تضاد منافع" باعث ایجاد موقعیت‌هایی طنز می‌شود که فصل‌های داستان برپایه آن شکل می‌گیرد.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "هروقت ما خانوادگی و دسته‌جمعی بیرون می‌رویم، بزرگ‌ترین تفریح مردهای فامیل این است که به نحوه آتش درست کردن هم‌دیگر گیر بدهند. یعنی تعصبی که روی ور رفتن با زغال و بادبزن دارند، روی هیچ چیزی ندارند. مثلث آتش در فامیل ما مربع است و شامل اکسیژن (فوت)، ماده سوختنی (زغال و گاهی اوقات همراهی بخشی از لباس کسی که دارد از نزدیک زغال‌ها را فوت می‌کند)، حرارت (کبریت و فندک‌های یواشکی) و از همه مهمتر خود فردِ "آتش درست کن" است. یعنی مثلا اگر من یا یکی دیگر از نسل جدیدترها آتش درست کنیم، انگار در دید بابا یا دایی‌ها، از حرارت لازم برخوردار نخواهد بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    آبنبات دارچینی
    نویسنده: مهرداد صدقی
    ناشر: سوره مهر
    سال نشر: 1402 (چاپ 20)
    قیمت: 225000 تومان
    تعداد صفحات: 396 صفحه
    شابک: 978-600-03-3857-3
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "آقاجان جلوی همه شوارش را درآورد. البته یک بیرجامه زیر آن پوشیده بود و جورابش را روی پاچه‌های بیرجامه کشیده بود. شلوارش را همین دو دقیقه پیش پوشیده بود. نمی‌دانستم دیدن همین "صحنه" ساده بعدها سرنوشتم را عوض خواهد کرد.
    آقاجان دگمه شوارش را به مامان نشان داد و گفت: "این دگمه شوارم باز شل شده. اگه خدای‌نکرده توی بازار یک‌دفعه باز بشه و جلوی بقیه شلوارم بیفته چی؟" مامان گفت: "تو که همیشه از زیرش یک شلوار داری که." آقاجان گفت: "شانس منه که اونم همون موقع کشش درمِره ..."
    من داشتم صبحانه می‌خوردم تا بروم دبیرستان. برایمان از روستای طبر کره محلی تروتازه‌ای که بی‌شباهت به گلوله برفی نبود آورده بودند و چون خیلی خوشمزه بود داشتم با فداکاری هرچه تمام‌تر و خوردن بیش از حد به سلامتی مامان و آقاجان و بی‌بی کمک می‌کردم. با اینکه چربی خون هر سه آن‌ها بالا بود، هر سه، مثل دوستان ناباب، موقع خوردن کره محلی، با گفتن: "به، چه خوش می‌آد خوردنش!" و اهدای پرمهر کلسترول به هم، یک‌دیگر را به بسته شدن رگ‌هایشان تشویق می‌کردند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    صحبت طنز شد، در ماهی که گذشت یک عنوان جدید دیگر هم در مجموعه‌ی جهان‌تازه‌دم منتشر شد. یادتان باشد این مجموعه‌ی طنزی است که نشر چشمه آن را منتشر می‌کند و "پشتِ فرودگاه" بیستمین کتابی است که در این مجموعه منتشر می‌شود.

    پشت فرودگاه
    نویسنده: محمود رضایی
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1397 (چاپ 2)
    قیمت: 16000 تومان
    تعداد صفحات: 109 صفحه
    شابک: 978-622-01-0010-2
    این مجموعه داستان به‌هم‌پیوسته روایت زندگی آدم‌هایی است که در حاشیه‌نشین "پشت فرودگاه رشت" به سر می‌برند؛ با آسمانی ابری، بارانی، غمگین، زمینی گلی، سنگلاخی، خشن؛ خانه‌هایی سنگ‌بلوکی با بام‌هایی حلبی و ناودان‌هایی سوراخ. در این مجموعه، حاشیه بدل به مرکز می‌شود. رسول، راوی کودکی تا جوانی این کتاب، مرکز خانواده‌ای چهارنفره است میان آدم‌هایی از هر قماشی، و در هر داستان با ماجرایی. او در کنار پدر و مادر و برادر و دیگر هم‌محلی‌ها، حسین ناطق، سد زرشکی، میترا سیاه، گلناز، احمد و ... با تمامی معضلات و تناقضاتش در ساحت اجتماع و اقتصاد و فرهنگ فقر و فقر فرهنگ بزرگ می‌شود و گاه ناآگاهانه در پی تغییر این موقعیت است، گاه آگاهانه. و در هر دو حالت، زبانی طنازانه دارد تا وضعیت را تبدیل به مصیبت نکند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    اولین داستان این مجموعه با این جملات آغاز می‌شود:
    "سه روز است مرده‌ام. توی قبرستان مسجد محله‌مان، پشت فرودگاه رشت، دفن شده‌ام. هر شب توی محله می‌چرخم، حالا هم‌روی خرابه‌های خانه‌ی تخریب‌شده‌مان نشسته‌ام. مثل همیشه باران می‌بارد.
    وقتی آن اتفاق برای محله افتاد، مش‌آقا، متولی مسجد، از مرکز شهر برگشت و به پدرم گفت: "برادرِ من، محله‌ای که نمونده، برگشتنی هم نیستم، این قبر که توی مسجد دارم باشه برای پسرت رسول. الان برید توی شهر باید چهار پنج میلیون پول قبر بدید."
    بعد برایم ختم گرفت، از بلندگوی مسجد طیرا ابابیل عبدالباسط پخش کرد، حلوا و خرما داد، با گریه می‌گفت: "یادش به‌خیر، چه کارها که نمی‌کرد خدابیامرز."
    اهالی برای مراسمم آمده بودند. گلناز اشک می‌ریخت؛ صورتش بور شده بود. همیشه برایم از آرزویش می‌گفت؛ لباس عروس و کفش پاشنه‌بلند و یک خانه‌ی کوچک. سرش را ناز کردم. احمد رفیقم، بغض کرده بود و تندتند سیگار می‌کشید. بغلش کردم. مامان‌فاطی جیغ می‌زد. بوسش کردم. پدرم سر قبر دوزانو نشسته بود و شبیه سکته‌کرده‌ها بی‌حرف ماتش برده بود. دست روی شانه‌اش گذاشتم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    وقتی داشتم چند خط ابتدای داستان کتاب بعدی را تایپ می‌کردم به نظرم رسید که به نظر کتاب داستانی متفاوت دارد، نسبت به دستمایه‌هایی که معمولا نویسندگان ایرانی به آن می‌پردازند. اتفاقی که برای یک داستان ایرانی جالب‌توجه و فرخنده است. متاسفانه هرچه گشتم موفق نشدم خلاصه‌ای از داستان پیدا کنم تا ببینم حدسم درست هست یا نه. بنابراین باید فرصت کنم و کتاب را بخوانم و ببینم حدسم درست بوده یا نه!

    خواب خاک
    نویسنده: بهاره ارشد ریاحی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 27000 تومان
    تعداد صفحات: 272 صفحه
    شابک: 978-964-8944-74-7
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "در خانه‌ی خسرو خبر را می‌شنوند؛ سرِ ناهار. ارس تلویزیون را روشن کرده تا سروصدایی باشد جز صدای قاشق و چنگال‌هایی که می‌خورند کف بشقاب و دندان‌ها، چند دقیقه‌ای به ساعت یک مانده که صدای گوینده‌ی خبر بلند و یک‌باره می‌آید، درست وسط یک برنامه‌ی آشپزی زنده؛ کوتاه و مختصر می‌گوید. این همه مرگ را با چند جمله سر هم می‌کند. خبر فوری؛ انگار هرچه کوتاه‌تر بگوید راحت‌تر می‌شود باورش کرد. قاشق از دست سحر می‌افتد و نوک انگشت‌های در هوا مانده‌ی سیمین گیر می‌کند به لبه‌ی پارچ دوغ و نصف بیشترش می‌ریزد روی دیس برنج. ساسان با بشقاب قورمه‌سبزی توی دستش خیره مانده به صفحه‌ی تلویزیون و خسرو بی‌اختیار انگشتش را فشار می‌دهد روی دگمه‌ی بلند کردن صدا، بی‌آن‌که کنترل را حتی رو به تلویزیون گرفته باشد. ارس زودتر از بقیه از حالت انجماد بیرون می‌آید. آرام از جایش بلند می‌شود. سحر نفس حبس شده در سینه‌اش را با آهی پر حجم رها می‌کند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    "خرگوش‌ها و مارهای بوآ" را یکی از دوستان این ماه بهمان سفارش دادند و موجب شدند به این ترتیب با فاضل اسکندر آشنا شوم. آنچه از توضیحات آمده در ویکی‌پدیا درباره او برمی‌آید این است که وقتی در داستانهایش به سراغ حیوانات می‌رود که بخواهد از اوضاع زمانه خود (او معاصر با حکومت اتحاد جماهیر شوروی بوده است) انتقاد کند. بنابراین کتاب که در سال 1989، درست یکسال قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیستی، منتشر شده احتمالا از زبان مارها و خرگوش‌ها حرفهای زیادی برای گفتن دارد!

    خرگوش‌ها و مارهای بوآ
    نویسنده: فاضل اسکندر
    ترجمه: آبتین گلکار
    ناشر: افق
    سال نشر: 1400 (چاپ 3)
    قیمت: 70000 تومان
    تعداد صفحات: 221 صفحه
    شابک: 978-600-353-294-6
    داستان از مشهورترین آثار نویسنده‌ی گرجی ایرانی‌تبار است. این رمان تمثیلی که نثر و روایتی ساده دارد و ماجرایش در دنیای حیوانات می‌گذرد در نظر اول شبیه حکایات اخلاقی و فابل‌های ازوپ و لافونتن به نظر می‌رسد. اما داستان فراتر از یک حکایت اخلاقی ساده است و برای همین بسیاری آن را با مزرعه حیوانات جورج اورول مقایسه کرده‌اند.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "این ماجرا در زمانی بسیار بسیار دور در کشوری بسیار بسیار جنوبی رخ داده است. خلاصه بگوییم، جایی در آفریقا. در آن روز گرم تابستانی دو مار بوآ روی سنگ خزه‌پوشی دراز کشیده بودند و آفتاب می‌گرفتند و در کمال صلح و صفا خرگوش‌هایی را که تازه بلعیده بودند، هضم می‌کردند. یکی‌شان مار پیر یک‌چشمی بود که بین هم‌قطارانش به چپ‌چشم ملقب بود، هرچند در واقع تک‌چشم بود و نه چپ‌چشم …
    دومی مار نوجوانی بود که هنوز لقبی نداشت. با وجود نوجوانی، تعداد قابل توجهی خرگوش بلعیده بود و به همین علت امیدهای فراوانی به او می‌رفت. او تا همین اواخر از موش‌ها و جوجه‌بوقلمون‌های وحشی تغذیه می‌کرد، ولی حالا دیگر به خوردن خرگوش روی آورده بود که با توجه به سن پایینش موفقیت کمی نبود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    وقتی توضیحات مربوط به کتاب بعدی را می‌نوشتم، در توصیف "شعبان جعفری" (معروف به شعبان بی‌مخ) چیزی بیشتر از "از عوامل کودتای 28 مرداد" به ذهنم نرسید. دیگر چه باید می‌آوردم؟ پهلوان؟ چماق‌دار؟ محله‌گردان؟ هرچه بوده به هرحال او شخصیت جالبی داشته و نقش قابل توجهی در یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ معاصر ایران بازی کرده است. خواندن حرف‌ها و خاطراتش باید جالب باشد.

    شعبان جعفری
    نویسنده: هما سرشار
    ناشر: البرز
    سال نشر: 1389 (چاپ 6)
    قیمت: 17000 تومان
    تعداد صفحات: 632 صفحه
    شابک: 964-442-344-3
    کتاب متن مصاحبه‌ای است با شعبان جعفری، از عوامل کودتای 28 مرداد، که در آمریکا با او انجام شده و طی آن او وقایع مختلف زندگی خود را مرور کرده است.
    مطالب بخش اصلی کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "س: آقای جعفری، شما نمی‌خواهید خاطراتتان را برای مردم تعریف کنید؟
    ج: چرا، باشه سر فرصت. چل ساله ... پنجاه ساله با دو تا کلوم حرف که تموم نمی‌شه!
    س: من نمی‌خواهم مجبورتان کنم ولی این خاطرات شما یک روزی باارزش می‌شوند. همه انسان‌های معروف و مشهور خاطراتشان را نوشته‌اند. چرا شما نه؟
    ج: ما خانوم جزو کوچیکا هستیم، جزو درویشا هستیم، ما کجا اونا کجا؟
    س: منظورم این است آنهایی که ننوشتند و نگفتند، وقتی از این جهان رفتند، همه خاطراتشان هم با خودشان زیر خاک رفت. شما اینها را برای فردایی می‌گذارید که معلوم نیست کی هست: دو دقیقه دیگر، پنج دقیقه دیگر یا چند سال دیگر!
    ج: والا خانوم ما همیشه خاطراتمونو تو گود زورخونه می‌گفتیم، نه اینکه فکر کنین ما خاطراتو تو سینه خودمون نیگر می‌داریم! نه این مرامو نداریم. خب ایشالا به امید خدا، چشم! خودِ منم می‌دونم مرگ حقه و بالاخره همه این راهو می‌رن. می‌گه: "مرگ همچون ز درآید که تو حیران باشی." مرگ حقه! می‌آد! پشت سر آدمه ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    آوردن لفظ "لعنتی" در عنوان کتاب بعدی باعث جلب توجه‌ام به آن بود. راستش را بخواهید بعید می‌دانم در باقیمانده عمر فرصت و حوصله‌ی خواندن هزارویکشب دست دهد. اما نامگذاری آقای میری آدم را وسوسه می‌کند تا حتی اگر آن را هم نخوانده و قرار نیست بخواند، نگاهی به این یکی بیاندازد!

    این هزارویک‌شب لعنتی: در باب اینکه چرا و چگونه هزارویک شب را بخوانیم
    نویسنده: مسعود میری
    ناشر: نگاه
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 155000 تومان
    تعداد صفحات: 278 صفحه
    شابک: 978-600-376-370-8
    نگاهی نو به متن یکی از آثار داستانی ماندگار جهان
    فصل اول با این کتاب آغاز می‌شود:
    " "لام کام چوئن" در کتاب "درباره چای" گفته:
    "چای برای چینی‌ها مانند شراب برای اروپایی‌هاست. تغییرات نامحسوس رنگ، عطر و طعم چای چشمه بی‌پایانی از عشق و الهام می‌آفریند. برای رضایت تک‌تک افراد و لذت همگانی انواع گوناگون از چای تولید شده که هریک به تنهایی مذاق را تازه و روان را زنده می‌کند و در بهبود و پیشگیری از ناراحتی‌های کوچک موثرند. هزاران سال پیش کشاورزان محلی چینی با عشق و علاقه از بوته‌های چای مراقبت می‌کردند، برگ‌های آن را می‌چیدند و عمل می‌آوردند. چای، نوشیدنی مخصوص پادشاهان و شهروندان طبقه برتر بود. برگ‌های با کیفیت عالی برای ذائقه‌های مشکل‌پسند پادشاهان نگهداری می‌شد ..."
    این هیجان واقعی کتاب است. بیش از آنکه درباره چای باشد، درباره هیجان چای نوشیدن حرف زده شده است. چوئن قصه‌گوی قابل و بالیاقتی است. مثلا موقعی که درباره چای سفید حرف می‌زند، طوری کلمات را در دهان می‌غلطاند که گویی چشمه ساری است که آب بر سنگ‌ها می‌لغزد و راهش را پیدا می‌کند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی دومین کتاب فهرست این ماه است که در قفسه‌ی "کتاب و کتابخوانی" جای می‌گیرد. در سال 1397 برای این قفسه کلی کتاب خواندنی منتشر شد و ... من از این بابت بسیار خوشحالم!

    ادبیات جهان را چگونه بخوانیم
    نویسنده: دیوید دمراش
    ترجمه: شبنم بزرگی
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1400 (چاپ 4)
    قیمت: 68000 تومان
    تعداد صفحات: 211 صفحه
    شابک: 978-600-229-915-4
    ضرورت خواندن کتاب حاضر می‌تواند این باشد که اگر بدانیم دیگران چرا و چگونه ادبیات جهان را می‌خوانند، اگر بدانیم در عرصه‌ی امروز ادبیات جهان چه سنجه و سلیقه‌ای غالب است، اگر بدانیم جهان انگلیسی‌زبان در پی چه عناصری سراغ ادبیات سایر زبان‌ها می‌آید، بتوانیم خود را به قافله‌ی جهانی ادبیات برسانیم.
    در کتاب حاضر، نویسنده دانش جامع و عمیق و تجربه‌ی سال‌ها تدریس خود را به کار می‌گیرد تا با زبانی سهل و ممتنع و شفاف به ما بیاموزد که چه‌طور ادبیات جهان را بخوانیم و چه‌طور بخشی از ادبیات جهان باشیم. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "نخستین چالش خواندن ادبیات جهان این است که خودِ ایده‌ی ادبیات طی قرن‌های متمادی و در جای‌جای دنیا معناهای گوناگونی داشته است. حتی در جهان انگلیسی‌زبان امروز، این لغت می‌تواند بسیار گسترده یا برعکس، محدود به کار برود. در متداول‌ترین کاربرد آن، ادبیات به‌سادگی به معنای هر چیزی است که "مکتوب می‌شود"؛ در حقیقت هرگونه‌ای از متن. وقتی پس از یک حادثه در اسکی، توی اتاق معاینه جراح‌تان می‌گوید: "جلوتر از متون روز در زمینه‌ی شکستگی‌های مرکب ایستاده‌ام." منظورش اسناد و مدارک پزشکی است نه رمان‌های توماس مان. در معنای فرهنگی آن، "ادبیات" پیش از هر چیز به شعرها، نمایش‌نامه‌ها و داستان‌ها اشاره دارد، یعنی آثاری مبتنی بر تخیل خلاق که به زبانی فاخر و لذتبخش نوشته شده‌اند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی، عنوان جدیدی است که در مجموعه "قدم اول" منتشر شده. به عنوان یکی از کسانی که کتابهای این مجموعه را پیگیری می‌کند و البته توجه و علاقه‌ی خاصی هم به باراک اوباما دارد، لازم می‌نمود که این کتاب را تهیه کنم.

    کتاب‌های اخیر مجموعه "قدم اول"، از جمله همین کتاب، از نظر محتوایی تغییراتی کرده‌اند و میزان متن‌شان نسبت به میزان تصاویر افزایش یافته است. شاید به این خاطر که کتاب‌های قبلی این مجموعه از سری A Graphic Guide انتشارات Icon Books ترجمه می‌شدند و کتاب‌های اخیر کتابهای انتشارات For Beginners هستند.

    باراک اوباما (قدم اول)
    نویسنده: باب نیر
    ترجمه: فریبا امیری
    ناشر: شیرازه کتاب ما
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 60000 تومان
    تعداد صفحات: 104 صفحه
    شابک: 978-600-8514-62-6
    کتاب، زندگی‌نامه چهل‌وچهارمین رئیس‌جمهور آمریکاست، از دوران کودکی‌اش در هاوایی و اندونزی تا دوران تحصیل‌اش در دانشگاه‌های کلمبیا و هاروارد، سپس دوران فعالیت‌های مدنی‌اش به عنوان یک سازمان‌دهنده و نهایتا دوران نویسندگی، وکالت و سیاست‌مداری‌اش در ایلینویز.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    نام کتاب بعدی دو بخش دارد و راستش هر دو بخش آن برایم جالب است. هم ارتباطش با نسبی‌انگاری و مطلق‌انگاری و هم البته اینکه موضوع کتاب یکجورهایی با "هند" در ارتباط است. به نظرم جالب است که نویسنده‌ای برای نوشتن یک کتاب فلسفی، هند را به عنوان محل وقوع ماجرا انتخاب کند.

    گفت‌وگویی درباره نسبی‌انگاری، مطلق‌انگاری و ورای آنها: چهار روز در هند
    نویسنده: مایکل کراوس
    ترجمه: حسن امیری‌آرا
    ناشر: کرگدن
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 40000 تومان
    تعداد صفحات: 168 صفحه
    شابک: 978-622-99507-2-2
    این کتاب گفت‌وگویی خیالی بین چهار دوست در هند است. رونی نسبی‌انگار است، آدام مطلق‌انگار است، باربارا هم نسبی‌انگار و هم مطلق‌انگار است و نینا هیچ‌کدام از این دیدگاه‌ها را قبول ندارد. باربارا می‌خواهد هم وجوهی از نسبی‌انگاری و هم مطلق‌انگاری را بپذیرد. نینا می‌خواهد از مطلق‌انگاری و نسبی‌انگاری فراتر رود. او اهل مراقبه و رازباور است. نینا فکر می‌کند ورای حقیقت‌جویی رونی، آدام و باربارا، هدفی ژرف‌تر وجود دارد، یعنی خودشناسی. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    مطالب کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    آدام: رونی، امروز صبح وقتی گفتی آن طرف قایق را نگاه کنم اصلا نمی‌توانستم صحنه‌ای را که به چشم دیدم باور کنم. تکان‌دهنده بود.
    رونی: بله، برای من هم تکان‌دهنده بود.
    آدام: اول فکر کردم تکه‌پاره‌هایی از ضایعات روی سطح رودخانه شناور است. اما کم‌کم متوجه شدم جسد یک کودک مرده است!
    باربارا: بله، تکان‌دهنده بود. اما راستش را بخواهید، وقتی به هتل برگشتم بعد از آنکه مدیر مهربان هتل آن صحنه را برایم توضیح داد دیگر چندان برایم تکان‌دهنده نبود. وقتی فهمید دیدن آن صحنه مرا به هم ریخته، به من گفت این جور چیزها گهگاه اتفاق می‌افتد و مهمانان غربی‌اش اغلب از دیدن چنین چیزهایی جا می‌خورند. اما در حقیقت برای خود هندی‌ها عادی است.
    آدام: عادی است؟ چقدر عجیب! مدیر هتل چه گفت؟
    باربارا: او توضیح داد افرادی که در سکوهای کنار رودخانه سوزانده می‌شوند - به آن سکوها گاتز می‌گویند - مردمانی عادی‌اند که ناپاک زندگی کرده‌اند. اما دسته خاصی از افراد هستند که زندگی‌شان پاک بوده است - یا دستکم فرض بر این است. افراد مقدس در این دسته قرار دارند - یعنی سادهوهای هندو و راهبه‌های بودایی. علاوه بر آنها، این دسته شامل کودکانی است که پیش از بلوغ از دنیا می‌روند. اینها افراد پاک هستند و از این امتیاز ویژه برخوردارند که در رودخانه گنگ مقدس تدفین شوند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    و بالاخره می‌رسیم به یکی از غیرداستانی‌های پرفروش این روزها. نام انگلیسی کتاب The Subtle Art of Not Giving a F*ck در ترجمه فارسی به میزان زیادی "تلطیف" شده و اتفاقا همین مساله به نظر من برعلیه "جذابیت قبل از خرید" کتاب عمل کرده (فکرش را بکنید که اگر اسم کتاب را چیزی نزدیک به نام انگلیسی آن ترجمه می‌کردند چقدر تاثیرش بیشتر بود!) با این حال فروش ترجمه فارسی کتاب قابل توجه است و به نظر می‌آید موضوع آن مورد توجه بسیاری از کتابخوان‌های جوان فارسی‌زبان است.

    هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها
    نویسنده: مارک منسن
    ترجمه: میلاد بشیری
    ناشر: میلکان
    سال نشر: 1402 (چاپ 145)
    قیمت: 195000 تومان
    تعداد صفحات: 184 صفحه
    شابک: 978-600-8812-61-6
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 2 نفر)
    نویسنده کتاب مخالف طرز فکر متداولی است که "داشتن حس خوب" را تبلیغ می‌کند و همه‌جا جار می‌زند که با "مثبت فکر کردن" می‌توانیم به یک زندگی شاد و پربار دست پیدا کنیم. او معتقد است که این حرفها همه "چرند" است!
    به نظر نویسنده آدم‌ها اغلب‌شان محدودیت‌ها و نقطه‌ضعف‌هایی دارند. برای همین هم همیشه برنده و بازنده وجود دارد. ممکن نیست که همه برنده باشند و خیلی از اوقات هم این برد و باخت در زندگی بصورت عادلانه اتفاق نمی‌افتد. کتاب توصیه می‌کند که محدودیت‌های خودمان را بشناسیم و آنها را بپذیریم. وقتی که ترس‌ها، تردیدها و نقص‌هایمان را شناختیم و دست از نادیده گرفتن و انکار کردن آنها برداشتیم، آن زمان می‌توانیم با زندگی با شهامت و صداقت و مسئولیت‌پذیری مواجه شویم.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: زندگی در پیش رو (رومن گاری)، این هزارویک‌شب لعنتی: در باب اینکه چرا و چگونه هزارویک شب را بخوانیم (مسعود میری)، هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها (مارک منسن)، فرانکشتاین در بغداد (احمد سعداوی)، گفت‌وگویی درباره نسبی‌انگاری، مطلق‌انگاری و ورای آنها: چهار روز در هند (مایکل کراوس)، روشنگری شگفت‌انگیز پرفسور کاریتا (استیون لوکس)، کتاب‌فروشی سر نبش (جنی کولگن)، ادبیات جهان را چگونه بخوانیم (دیوید دمراش)، آبنبات دارچینی (مهرداد صدقی)، آخرین نشان مردی (مهرداد صدقی)، شعبان جعفری (هما سرشار)، خرگوش‌ها و مارهای بوآ (فاضل اسکندر)، پشت فرودگاه (محمود رضایی)، تو بالاتر از عشقی (لیلاز طاها)، باراک اوباما (قدم اول) (باب نیر)، خواب خاک (بهاره ارشد ریاحی)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است