کتاب‌های مهر 1396

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    ردخور نداره که فهرست این ماه را باید با "چگونه مرور کتاب بنویسیم" شروع کنم. دیگه موضوعی "مربوط‌تر" از این به جیره‌کتاب و کار و زندگی‌اش وجود نداره. کلی ذوق کردم وقتی تبلیغ کتاب را در یکی از مجلات دیدم. البته بعد متوجه شدم که تبلیغ زودتر از اینکه کتاب به بازار بیاید چاپ شده! به این ترتیب چند روز زنبیل ما پشت در کتابفروشی ماند تا بالاخره ناشر کتاب را به توزیع‌کننده بدهد و نسخه‌ای از آن به دست من برسد. کتاب با مشارکت "نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور" منتشر شده و به همین مناسبت به دوستی که در آنجا می‌شناختم گفتم: "کاشکی کتاب مشابهی را هم برای نوشتن درباره کتاب‌های کودکان و نوجوانان بیابید و آن را هم به همین روش ترجمه و منتشر کنید." از قدیم گفته‌اند آرزو بر جوانان عیب نیست!

    چگونه مرور کتاب بنویسیم
    نویسنده: برد هوپر
    ترجمه: علیرضا شفیعی‌نسب
    ناشر: ترجمان
    سال نشر: 1401 (چاپ 4)
    قیمت: 98000 تومان
    تعداد صفحات: 166 صفحه
    شابک: 978-600-8091-14-1
    امتیاز کتاب: (2 امتیاز با رای 1 نفر)
    ... هدف این کتاب این است که به خوانندگان کمک کند تا بیاموزند هنگام مرور یک کتاب چگونه به آن بنگرند و البته چگونه به مرورهای دیگر بنگرند تا بیاموزند که مولفه‌های اصلی یک مرور خوب کدام‌اند و مرورها باید درباره کتاب مورد بررسی چه چیز به شما بگویند ... (برگرفته از پیشگفتار کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "یکی از راه‌های بسیار موثر برای بازاریابی کتابخانه و ایجاد علاقه برای استفاده افراد از امکانات کتابخانه‌تان این است که مرورهایی از مواد تازه‌افزوده شده به کتابخانه‌تان را در اماکن قابل دسترس قرار دهید تا توجه خوانندگان را جلب کند. صرف نقل‌قول از مرورهای منابع دیگر همچون بوک‌لیست و لایبری جرنال کافی نیست؛ خوانندگان می‌توانند خودشان چنین تبلیغات کوتاهی را روی روکش‌های جلد و یا در آگهی‌ها بیابند. به‌علاوه، این کار باعث می‌شود تا این سوال برای خواننده و مراجعه‌کننده بالقوه کتابخانه پیش بیاید: "چرا کتابداران نمی‌توانند در مورد کتاب‌های خودشان حرف بزنند؟ اصلا این کتابداران چقدر در کارشان واردند؟" از سوی دیگر هم، استخدام نویسندگان غیرکارمند در کتابخانه جهت نوشتن مرور برای کتابداران و استفاده از آن در وب‌سایت یا دیگر موارد بازاریابی ممکن است فراتر از بودجه کتابخانه‌ها باشد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    طرح روی جلد بچه‌گانه و حتی "مِزاح" طراح جلد کتاب در "خورده شدن" قسمتی از صفحات کتاب را فراموش کنید. داستان "فرمین" کاملا داستانی بزرگسالانه است. از شما چه پنهان حتی حدس می‌زنم مقادیری هم تراژیک باشد. خب، بالاخره "اقلیت بودن" کتابخوان‌ها در جامعه و درک نشدن‌شان از سوی "دیگر اقشار جامعه" همچین موضوع طنزآمیزی هم نیست!

    فرمین موش کتاب‌خوان: ماجراهای یک شهرنشین غربتی
    نویسنده: سم سوج
    ترجمه: پوپه میثاقی
    ناشر: مرکز
    سال نشر: 1402 (چاپ 23)
    قیمت: 115000 تومان
    تعداد صفحات: 184 صفحه
    شابک: 978-964-213-358-1
    امتیاز کتاب: (4.3 امتیاز با رای 3 نفر)
    فرمین سیزدهمین فرزند یک موش مادر الکلی است که به همراه بقیه خانواده‌اش در زیرزمین یک کتابفروشی در شهر بوستون زندگی می‌کند. او تصادفا خواندن یاد می‌گیرد و از آن به بعد ترجیح می‌دهد به جای جویدن کاغذ کتاب‌ها، آنها را بخواند. اما خواندن به مرور او را از جامعه‌ی موشی‌اش دور و منزوی می‌کند. تا آنجا که بالاخره وقتی خانواده فرمین تصمیم به ترک کتابفروشی می‌گیرند، او را آنجا "در میان کتابهای محبوبش" تنها می‌گذارند و می‌روند. حالا فرمین ناچار است یکجوری با این تنهایی کنار بیاید ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "همیشه فکر می‌کردم اگر زمانی داستان زندگی‌ام را بنویسم شروعی فوق‌العاده خواهد داشت. چیزی شاعرانه مثل خط اول ناباکوف: "لولیتا، فروغ زندگی من، آتش وجود من"؛ یا اگر نمی‌توانستم شاعرانه‌اش کنم، چیزی کلی مثل شروع تولستوی: "همه‌ی خانواده‌های خوشبخت شبیه هم‌اند، اما هر خانواده‌ی بدبختی به‌طور خاص خودش بدبخت است." مردم حتی اگر همه چیز را درباره‌ی این کتاب‌ها فراموش کنند این کلمات را به خاطر خواهند داشت. با این حال وقتی پای شروع قصه به میان می‌آید به نظرم بهترین شروع، شروع سرباز خوب فورد مادوکس فورد است: "این غم‌بارترین قصه‌ای است که تا به حال شنیده‌ام." این را ده‌ها بار خوانده‌ام و هنوز مو بر تنم راست می‌کند. فورد مادوکس فورد یکی از آن "بزرگ‌مردها" بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    دیدم حالا که این ماه دارم کتاب‌های "کتابی" حضورتان معرفی می‌کنم، بد نیست بالاخره اسم "کتاب دزد" را هم بیاورم. قبل از هر چیز اعتراف می‌کنم که کتاب را ماه گذشته نخریده‌ام! کتاب را یکی دو سال قبل خریدم و خواندم و شیفته‌اش شدم. بعد از آن هم مدتها جزو کارهایم بود که یکجوری آن را در وب سایت جیره‌کتاب معرفی کنم، که تا این لحظه این مهم عملی نشده.

    کتاب رسما در گروه سنی "نوجوان" طبقه‌بندی می‌شود. اما جیره‌کتاب تا این لحظه "کتاب دزد" را برای 24 نفر انتخاب و ارسال کرده که همگی جزو مشترکین بزرگسال ما بوده‌اند! (جدا چرا تا حالا کتاب را برای نوجوان‌ها ارسال نکرده‌ایم؟!) در این میان 4 نفر هم به کتاب امتیاز داده‌اند و هر چهار نفر امتیازشان به کتاب 5 بوده است (کتاب‌هایی که اینجوری بدون بالا و پایین پشت سر هم امتیاز 5 می‌گیرند همیشه من را هیجان‌زده می‌کنند!) تبلیغ بیشتر از این می‌خواهید؟!

    کتاب دزد
    نویسنده: مارکوس زوساک
    ترجمه: مرضیه خسروی
    ناشر: نگاه
    سال نشر: 1402 (چاپ 12)
    قیمت: 285000 تومان 258000 تومان
    تعداد صفحات: 575 صفحه
    شابک: 978-600-376-006-6
    امتیاز کتاب: (4.5 امتیاز با رای 10 نفر)
    وقتی لیزل برادر کوچکترش را از دست می‌دهد، مادر لیزل، او را رها می‌کند و می‌رود! در روز خاکسپاری برادرش، لیزل از مامورین گورستان یک کتاب می‌دزدد که بعدها معلوم می‌شود راهنمای چگونگی کندن قبر است. اما لیزل خواندن بلد نیست که متوجه این موضوع بشود. مسئولین لیزل را به خانواده هابرمان می‌سپارند.
    آقای هابرمان نقاش ساختمان است و همچنین نوازنده آکاردئون. خانم هابرمان هم با شستن رخت‌های خانواده‌های متمول شهر به خرج و دخل خانه کمک می‌کند. سال‌های آغازین جنگ جهانی دوم است و مردم آلمان هرقدر که بیشتر از جنگ می‌گذرد زندگی‌شان سخت‌تر می‌شود. در این میان، آقای هابرمان در قلب آلمان نازی، تصمیم می‌گیرد به یک یهودی پناه دهد و از لیزل و همسرش می‌خواهد که به او در این راه کمک کنند. لیزل هم با کمک پدرش خواندن و نوشتن را یاد می‌گیرد و اولین کتابی که می‌خواند همان کتاب "راهنمای کندن قبر" است که دزیده. او حالا دیگر به خواندن علاقمند شده و هرجا چشمش کتابی می‌بیند، آن را می‌دزد. کاری که در آلمان نازی می‌تواند او و خانواده‌اش را به دردسر جدی بیاندازد ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "یک واقعیت کوچک: شما می‌میرید.
    من با صداقت تمام، همه تلاشم را می‌کنم تا این قضیه را با خوش‌رویی گزارش کنم، اگرچه بیشتر مردم طوری هستند که در باور کردن من تاخیر می‌اندازند. خواهش می‌کنم، به من اعتماد کنید. من قطعا می‌توانم خوش‌رو باشم. می‌توانم شیرین باشم. دلپذیر. مهربان و خوش‌برخورد. و تازه، هنوز کجایش را دیده‌اید. فقط از من نخواهید که قشنگ هم باشم. زیبابودن هیچ ربطی به من ندارد.
    واکنش به واقعیت ذکرشده در بالا نگرانتان می‌کند؟ مصرانه تقاضا دارم نترسید. اگر هیچ چیز دیگری نباشم، حداقل منصفم.
    راستی ... یک مقدمه.
    یک شروع.
    ادبم کجا رفته؟
    می‌توانستم به نحو شایسته‌ای خودم را معرفی کنم، ولی واقعا احتیاجی به این کار نیست. مرا به خوبی و به‌زودی خواهید شناخت، و این خود، بستگی به یک سری متغیرهای جورواجور دارد. کافی است بگویم که در نقطه‌ای از زمان، بالای سرتان خواهم ایستاد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی هم بنا بر اخبار واصله باید در قفسه "نوجوانان" طبقه‌بندی شود. این یکی را البته ماه گذشته خریده‌ام و در هنگام خریدش هم اصلا خبر نداشتم که مربوط به نوجوان‌هاست (از دست این ناشرهای امروزی که چپ و راست کتاب‌های نوجوانان را بدون آنکه اطلاعاتی در این مورد به خریدار بدهند، ترجمه و منتشر می‌کنند!)

    مانده بودم که کتاب را در فهرست بزرگسالان بیاورم یا نه. کتاب درباره تجربه واقعی نویسنده‌اش در دوره‌ای از زندگی اوست که واقعا تصمیم به خودکشی داشته و به نوعی تجربیات نویسنده است در این زمینه. اما تصمیم نهایی برای درج کتاب در این فهرست را وقتی گرفتم که جایی خواندم نویسنده پس از انتشار چندین کتاب موفقیت‌آمیز برای نوجوانان، بالاخره در سال 2013 خودکشی کرده و به زندگی خود خاتمه داده است!!!

    این داستان یک جورهایی بامزه‌ست
    نویسنده: ند ویزینی
    ترجمه: هما قناد
    ناشر: میلکان
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 24000 تومان
    تعداد صفحات: 320 صفحه
    شابک: 978-600-8812-15-9
    گرگ یک نوجوان 15 ساله است که به همراه خانواده‌اش در بروکلین زندگی می‌کنه. او با تلاش و پشتکار موفق میشه در یک دبیرستان خیلی معروف و اسم و رسم‌دار قبول بشه. اما با ورود به دبیرستان، فشار درسی شدید او را تحت تاثیر قرار می‌ده. در محیط مدرسه اون خودش را بیگانه احساس می‌کنه و نمی‌تونه با هم‌کلاسی‌های دیگرش ارتباط برقرار کنه. مشکلات روانی گرگ آنقدر جدی میشه که بالاخره خودش با مرکز تلفنی مقابله با خودکشی تماس می‌گیره و اعلام میکنه که نیاز به کمک داره. گرگ در یک بیمارستان روانی بستری میشه و در اونجا با بیماران دیگری آشنا میشه که مشکلاتشون خیلی جدی‌تر از مشکل گرگ است ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "وقتی می‌خوای خودتو بکشی حرف‌زدن خیلی سخته. از هر چیز دیگه‌ای بالاتر و فراتره و حالت ذهنی هم نیست، جسمیه، انگار از نظر جسمی بازکردن دهن و بیرون‌دادن کلمات کار سختیه. کلمات مثل حرف‌های آدم‌های عادی، روان و هماهنگ با مغزشون بیرون نمی‌آن. به‌صورت تیکه‌تیکه و مثل یخ خردشده‌ی داخل یخ‌ساز بیرون می‌آن. وقتی پشت لب پایین‌تون جمع می‌شن دچار لکنت می‌شین، پس ساکت می‌مونین.
    رفیقم می‌گه: "تا حالا دقت کردی تو همه‌ی تبلیغ‌های تلویزیون مردم دارن تلویزیون تماشا می‌کنن؟"
    رفیق دیگه‌م می‌گه: "بی‌خیال بابا!"
    اون یکی رفیقم می‌گه: "نه، هی، درسته. همیشه یه نفر رو مبل نشسته، مگه این‌که تبلیغات مربوط به حساسیت باشه که در این صورت تو دشت هستن ..."
    "یا تو ساحل سوار اسب."
    "اون‌جور تبلیغات همیشه مربوط به تبخاله."
    همه می‌خندیم.
    "اصلا چطور به یه نفر می‌گی تبخال داری؟" اینو آرون گفت. این‌جا خونه‌ی اونه.
    "همچین مکالمه‌ای خیلی عجیب‌غریبه: "هی، قبل از این‌که کاری کنیم باید بدونی که" "
    "مامانت که دیشب براش مهم نبود."
    "اوووووو!"
    "هی پسر!!!"
    آرون یه مشت می‌زنه به رونی که اون حرفو زد. رونی جثه‌ی کوچیکی داره و از جواهرات استفاده می‌کنه، اون یه بار بهم گفت: "گریگ، وقتی یه مرد برای بار اول از جواهرات استفاده می‌کنه، دیگه هیچ راه برگشتی نداره." ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتابفروش محل در ماهی که گذشت اولین کتاب از تریلرهای تاکر وین (مثل جان وین) را منتشر کرد. در معرفی آن هم هنگامی که داشتم کتاب را ازش می‌گرفتم اضافه کرد که: "تو مایه‌های جک ریچر است." البته من که آنقدر نسبت به ریچر تعصب دارم که به همین سادگی قبول نمی‌کنم قهرمان ادبی دیگری بتواند به پای او برسد. اما به هر حال کتاب را جزو "آنهایی که باید بخوانم" گذاشتم تا فرصت عادلانه‌ای به نویسنده و قهرمانش داده باشم.

    نابودگر
    نویسنده: جیمز رولینز
    ترجمه: هادی امینی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 35000 تومان
    تعداد صفحات: 504 صفحه
    شابک: 978-600-182-277-3
    تاکر وین تکاور سابق ارتش ایالات متحده است که بعد از چهار دوره حضور در افغانستان به عنوان قلاده‌دار سگ ارتشی، خدمت را ترک کرده و به همراه سگ محبوبش، کین، به سفر دور دنیا می‌پردازد. در این بین پیشنهادی برای یک ماموریت ساده از وزارت دفاع آمریکا دریافت می‌کند تا یک دانشمند روسی را از روسیه خارج کرده و سالم به ایالات متحده برساند. اما این ماموریت ساده او را به دنیای توطئه، درگیری و قتل وارد کرده و برای نجات دنیا از یک تهدید باستانی به قدمت عمر نوع بشر بر روی زمین، از سرزمین یخ‌زده سیبری تا کوهستان‌های داغ آفریقای جنوبی می‌کشاند ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "دکتر پائولو دی کلرک در حالی که آخرین بسته تجهیزات پزشکی را درون صندوق چوبی قرار می‌داد و سه قلاب برنجی آن را می‌بست؛ با هر ضربه زیر لب زمزمه می‌کرد "آمات ... ویکتوریا ... کورام."
    پیروزی نصیب افراد آماده می‌شود.
    ژنرال مانیه رزا از بالای برجک دیدبانی قلعه فریاد زد: "خوب دکتر، کارها چطور پیش می‌ره؟"
    دی کلرک در تابش آفتاب دستش را سایبان چشمانش کرد و به چهره ریشدار ژنرال که پوزخندزنان به نرده تکیه داده بود، خیره شد. گرچه رزا از نظر فیزیکی تاثیرگذار نبود ولی جوهر فرماندهی‌ای داشت که در چشم مردانش با قدی بیش از دو متر و همیشه مشتاق جنگ به نظر می‌آمد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    صحبت تریلر شد! محمدحسن شهسواری دبیری مجموعه‌ای را برعهده گرفته که قرار است توسط نشر هیلا منتشر شود و نام آن "رمان ژانر" باشد. کتاب‌های این مجموعه را قرار است نویسندگان ایرانی بنویسند و تلاش کنند استعداد و "بخت" خود را در نوشتن رمان‌هایی در ژانرهای پرطرفدار جهانی مثل تریلر، جنایی، فانتزی و ... بیازمایند.

    در چند ماه گذشته چهار کتاب از این مجموعه منتشر شده (من اینجا سه‌تایشان را آورده‌ام!) یکی از کتاب‌ها را هم خود آقای شهسواری نوشته. در ژانر "تریلر". آشنایی من با این مجموعه اصلا با خواندن پیامی اتفاق افتاد که در آن نویسنده درباره "مرداد دیوانه" ابراز احساسات کرده بود و آن را تریلر موفقی معرفی کرده بود (از ایرانی‌ها بعید است!) بنابراین من هم با این تعریف رفتم و کتاب‌های این مجموعه را تهیه کردم (آن یکی که جامانده را کتابفروشی به هنگام مراجعه من تمام کرده بود!) راستش را بخواهید "پاراگراف اول" کتاب اصلا با سبک و سیاق "تریلر" هماهنگی ندارد، اما خب من را که می‌شناسید دوست دارم برای همه فرصت عادلانه‌ای برای رقابت ایجاد کنم. پس این شما و این رقابت میان تاکر وین و شهراد شاهانی.

    مرداد دیوانه
    نویسنده: محمدحسن شهسواری
    ناشر: هیلا
    سال نشر: 1397 (چاپ 2)
    قیمت: 21000 تومان
    تعداد صفحات: 303 صفحه
    شابک: 978-600-5639-85-8
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "حافظه زشت‌ترین خصوصیت انسان است. چیزها باید از یاد آدم برود وگرنه جهنم را در همین دنیا به خودمان هدیه داده‌ایم. اما برای کسی که زندگی‌اش را بر پایه کینه و انتقام می‌گذارد، هیچ‌چیز به شیرینی حافظه نیست. به‌خصوص برای کسی چون من.
    در خیابان دکتر حسابی الهیه بزرگ شدم. با بیژن. در دو خانه باغ چسبیده به هم. از آن‌هایی که فقط در خاطرات قدیمی‌های محل مانده. تازه اگر خود این قدیمی‌ها هنوز مانده باشند. پدرهایمان تو سبزه‌میدان، ته بازار کفاش‌ها، شریک یک حجره فرش‌فروشی بودند و به اروپا و آمریکا فرش صادر می‌کردند. من و بیژن با هم بزرگ شدیم. مادر بیژن وقتی خواهرش منیژه شش ماهش بود از آقای نژندی طلاق گرفت و رفت ایتالیا زندگی کند. منیژه را هم با خودش برد.
    آن سال‌ها هنوز چیزهایی از باغ‌های الهیه مانده بود. هنوز بعضی غروب‌ها می‌توانستی روباه‌ها را ببینی که از پرچین باغ‌ها می‌پریدند و مثل برق از جلو چشم‌هایت دور می‌شدند. هنوز می‌شد بلبل و دارکوب و حتی طوطی را روی درخت‌ها دید و از ترس مارها شب‌ها نخوابید. همان سال‌ها بود که من قاتل مادرم شدم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    ... و داستانی فانتزی از مجموعه "رمان ژانر".

    خاک آدم‌پوش
    نویسنده: ضحی کاظمی
    ناشر: هیلا
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 17000 تومان
    تعداد صفحات: 278 صفحه
    شابک: 978-600-5639-84-1
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "دیگر کار از کار گذشته. حالا نه راه پیش دارد نه راه پس. همه منتظرش‌اند. باید پا تند کند و زودتر خودش را به جلسه دادگاه برساند. راه خاکی را به سمت بالای تپه پیش می‌گیرد، به سمت باغ مقدس معبد ناهونته، خدای خورشید و روز، که از همین‌جا شاخ‌های بزرگ مارمانندش خیره‌کننده‌اند. سه شاخ در یک سمت و سه شاخ در سمت دیگر بنای عظیم معبد را در بر گرفته. از این‌جا پنجره‌های بالایی معبد در نور کم سپیده‌دم دیده می‌شود و قسمت‌های پایین آن را درخت‌های نخل و کنار باغ مقدس و دیوار چوبی کنده‌کاری‌شده می‌پوشاند. هالتاش لحظه‌ای می‌ایستد. به پشت سر خود نگاه می‌کند، به شهر شوسیم که در انوار اولیه صبح از خواب بیدار می‌شود، کم‌کم جان می‌گیرد و مانند ماری پرجنب‌وجوش به حرکت درمی‌آید. بازار پایین تپه در امتداد رود اولای تا خطوط کج و معوج خانه‌های کاهگلی کشیده شده و بعد از آن سطوح سبز و زرد مزارع به چشم می‌خورد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    ... و داستانی جنایی از مجموعه "رمان ژانر".

    جمجمه جوان
    نویسنده: لاله زارع
    ناشر: هیلا
    سال نشر: 1401 (چاپ 4)
    قیمت: 35000 تومان
    تعداد صفحات: 135 صفحه
    شابک: 978-600-5639-86-5
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "چنگک‌های لودر موقع گودبرداری در یکی از فرعی‌های کوچه‌مروی استخوان آدمیزاد بیرون کشیده بود. سروان روزبه افشاری چند کوچه پایین‌تر بود وقتی این اتفاق افتاده بود. رفته بود تحقیق برای پرونده‌ای دیگر مربوط به نزاعی خیابانی که به قتل ختم شده بود. وقتی برمی‌گشت، جز کاسب‌های کوچه‌مروی که هنوز داشتند درباره ماجرا حرف می‌زدند و سربازی که برای مراقبت از آن گودال کم‌عمق آن‌جا گماشته شده بود، کسی توی فرعی نبود، اما حرف‌هایی که کاسب‌ها می‌زدند برایش جالب بود. حداقل از پرونده‌ای که زیر دست خودش بود جذاب‌تر به نظر می‌رسید. با این حال، ترجیح داد اصل ماجرا را در اداره دنبال کند. بوی خاک نم‌کشیده را با نفسی عمیق داخل داد و برگشت به محل کارش در خیابان شاپور. آن‌جا ولی نتوانست چیز زیادی بفهمد. ماجرا آن‌قدر پیچیده بود که ترسید کنجکاوی نشان بدهد. می‌دانست اگر ذهنش گیر بیفتد، به این راحتی خلاص نمی‌شود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    می‌رسیم به خانم طاوسیان. در ادامه جستجو برای کتاب‌هایی که بشود به قبول‌شدگان کنکور در رشته پزشکی هدیه داد، ماه گذشته این کتاب را پیدا کردیم. یادتان باشد از نویسنده کتاب چند سال پیش کتابی معرفی کردیم با نام "مورتالیته و جیغ سیاه" که ذکر مصیبتی بود از گذراندن دوره آموزشی پزشکی در بیمارستانهای دانشگاهی کشور. آن کتاب برای خودش آنقدر جالب و "بکر" بود که باعث شود نام نویسنده در خاطرم بماند. اما نمی‌دانم چطور شده که از انتشار کتاب دوم او پس از گذشت سه سال باخبر شده‌ام. به هر حال از قدیم گفته‌اند "ماهی را هر وقت از آب بگیری، تازه است!"

    زیر تیغت میام
    نویسنده: زویا طاوسیان
    ناشر: پرسمان
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 7500 تومان
    تعداد صفحات: 144 صفحه
    شابک: 978-600-187-114-6
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "خیلی سعی کرد صدایش نلرزد: "خواهش می‌کنم. ناسلامتی ما همکاریم."
    - نمی‌شه، خودت هم می‌دونی که نمی‌شه.
    فریبا زل زد به شقیقه خالی دکتر معتضد. جایی مناسب برای گلوله‌ای خیالی. چشم‌ها را لحظه‌ای بست و دوباره گفت: "خواهش می‌کنم." و این بار به وضوح صدایش لرزید.
    - خانم دکتر! اصرار نفرمایین. هیچ کس حوصله دردسرای قانونی‌شو نداره. به خصوص من که تازه پام رسیده این جا. نمی‌خوام بی‌خود گاف بدم. با کموداکتوما که نمی‌شه شوخی کرد.
    فریبا چشم‌ها را تنگ کرد. خسته و کلافه شده بود: "همه‌تون همینو می‌گین. انگار من بی‌سوادم. مگه نمی‌دونم کجا رو می‌خواین باز کنین. شاهرگم میاد زیر دستتون. خب بیاد."
    گره روسری‌اش را سفت کرد و ادامه داد: "اینه آخر و عاقبت یه عمر جراحی کردن. هر وقت هرجا کسی نیاز داشت دست به چاقو شدم و شکمشو باز کردم. حالا دیگه خیاط تو کوزه افتاد؟ آره؟ ... خنده هم داره. واقعا که." ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    خانم مرعشی انگار با "پاییز فصل آخر سال است" معروف‌تر از آن شده است که بشود نادیده‌اش گرفت. ماه گذشته که کتاب دوم او به بازار آمد، تصمیم نداشتم کتاب را بخرم. اما آنقدر در "رسانه‌ها" سر و صدا شد و اینجا و آنجا از کتاب حرف زدند که طاقت نیاوردم و منهم یک نسخه از کتاب را تهیه کردم. این را می‌گویند "تاثیر تبلیغات" (شاید هم تاثیر "اسم و رسم"!)

    هرس
    نویسنده: نسیم مرعشی
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1402 (چاپ 36)
    قیمت: 160000 تومان
    تعداد صفحات: 185 صفحه
    شابک: 978-600-229-826-3
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    داستانی برآمده از دلِ تاریخِ جنگ طولانی ایران و عراق. داستان مردی که سال‌ها بعدِ پایانِ جنگ پی همسر گمشده‌اش می‌گردد و او را در مکانی عجیب پیدا می‌کند. زنی که در گذشته‌اش پی آن بوده تا پسر بزاید و برای این کار دست به رفتاری عجیب می‌زند که شاید نفرینِ او می‌شود ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "شش سال پیش از این اگر کسی عصرهای بهار، حوالی ساعت چهار و نیم، آخر کوت عبدالله کنار جاده‌ی اهواز-آبادان می‌ایستاد، رسول را می‌دید که بلند و کشیده و کت‌وشلوار برق آبی‌نفتی‌به‌تن، کیف چرمی انگلیسی با آرم شرکت نفتش را بسته بود پشت موتور و در آن گرما می‌راند تا آبادان. وقتی می‌رسید شانه‌ای از جیبش بیرون می‌آورد، موی مشکی‌اش را از راست به چپ شانه می‌زد، کت‌وشلوارش را می‌تکاند و سرش را خم می‌کرد تا از چهارچوب در رد شود. اما حالا رسول با شانه‌های خمیده، شکم آویزان، جای سه دندان خالی روی فک بالا، پیرهن چرک خاکستری خیس از عرق، با مویی که انگار به‌عمد این‌طور رقت‌انگیز از پشت سرش ریخته بود، سوار رنو اسقاط زردش هفتاد کیلومتر داشت تا آبادان. ساعت چهار و نیم بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی هم که دیگر نیاز به معرفی ندارد. یکی از معروف‌ترین نوشته‌های نویسنده‌ای که برنده جایزه ادبیات نوبل بوده به ترجمه یکی از نامدارترین مترجمان معاصر زبان فارسی. کتاب در انواع و اقسام فهرست‌های "بهترین‌ها" نامش آمده و ... می‌گویند اگر آن را نخوانی نصف عمرت بر فناست!

    خشم و هیاهو
    نویسنده: ویلیام فاکنر
    ترجمه: صالح حسینی
    ناشر: نیلوفر
    سال نشر: 1402 (چاپ 16)
    قیمت: 285000 تومان
    تعداد صفحات: 429 صفحه
    شابک: 978-964-448-062-1
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 2 نفر)
    داستان در شهر جفرسون در ایالت می‌سی‌سی‌پی می‌گذرد. قصه به خانواده کامپسون می‌پردازد، یک خانواده‌ی اصل و نسب‌دار جنوبی که با اضمحلال خاندان خود و شهرت و اعتبارشان دست به گریبان هستند. خانواده کامپسون در طول دوره سی ساله‌ای که کتاب آن را روایت می‌کند با ورشکستگی دست به گریبان می‌شوند، اعتبار و احترام خود را در میان اهالی شهر جفرسون از دست می‌دهند و در نهایت هم زندگی بسیاری از آنها با مرگی غم‌انگیز پایان می‌یابد.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "از میان نرده، لابلای گل پیچ‌پیچ، می‌دیدمشان که می‌زدند. رو به جایی که پرچم بود می‌آمدند و من از کنار نرده رفتم. لاستر کنار درخت گل توی سبزه‌ها را می‌کاوید. آنها پرچم را بیرون آوردند، و آنها داشتند می‌زدند. بعد پرچم را برگرداندند سرجایش و برگشتند به زمینِ بازی، و او زد و دیگری زد. بعد پیش رفتند، و من هم از کنار نرده رفتم. لاستر از درخت گل آمد و ما از کنار نرده رفتیم و آنها ایستادند و ما ایستادیم و من، وقتی که لاستر توی سبزه‌ها را می‌کاوید، از لای نرده نگاه کردم.
    او زد "کدی، بگیر." آنها از چمنزار گذشتند و دور شدند. من چسبیدم به نرده و دورشدنشان را تماشا کردم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    انتشار کتاب‌های مجموعه "قلمرو علم" انتشارات مازیار هم همچنان ادامه دارد. ترجمه کتاب‌ها هم هرچه جلوتر می‌رود بهتر و روان‌تر می‌شود و ... موضوع کتاب‌هایی که در قالب این مجموعه منتشر می‌شود هم اغلب کنجکاوی‌برانگیز است!

    اخترفیزیک برای افراد بی‌قرار
    نویسنده: نیل دگراس تایسن
    ترجمه: قاسم کیانی‌مقدم
    ناشر: مازیار
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 10000 تومان
    تعداد صفحات: 120 صفحه
    شابک: 978-600-6043-73-9
    امتیاز کتاب: (5 امتیاز با رای 1 نفر)
    ماهیت فضا و زمان چیست؟ ما در گیتی چه جایگاهی داریم؟ امروزه ما کمتر وقت می‌کنیم درباره‌ی کیهان اندیشه کنیم. اخترفیزیکدان مشهور و محبوب جهانی، نیل دگراس تایسن، گیتی را در نوشتاری موجز و روشن، با زبانی طنزآمیز و گویا به ما معرفی می‌کند. این کتاب را می‌توانید در اثنای کار روزمره در هر جا و هر زمان مطالعه کنید. در حالی که منتظر دم کشیدن چای صبحگاهی یا رسیدن اتوبوس، قطار یا هواپیما هستید. کتاب اخترفیزیک برای افراد بی‌قرار شما را با جدیدترین دانستنی‌های مربوط به کیهان آشنا می‌کند: از مهبانگ تا سیاهچاله‌ها، از کوارک تا مکانیک کوانتومی، و از جستجوی سیاره‌ها تا جستجو برای حیات در گیتی. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "در آغاز، نزدیک به چهارده میلیارد سال پیش، تمام فضا و تمام ماده و تمام انرژی دنیای شناخته شده در حجمی کمتر از یک تریلیونم اندازه‌ی نقطه‌ای که در پایان این جمله است، قرار گرفته بود.
    همه چیز چنان داغ بود که نیروهای اساسی طبیعت که بر روی هم گیتی را توصیف می‌کنند، به‌هم‌پیوسته بودند. این کیهان کوچک‌تر از سرسوزن، گرچه هنوز معلوم نیست چگونه به وجود آمده است، راهی جز منبسط شدن نداشت. آن هم با سرعت بالا. چیزی که امروزه به آن مهبانگ می‌گوییم.
    نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین، که در سال 1916 ارائه شده است، درک امروزی ما از گرانش را پدید می‌آورد، که به موجب آن، وجود ماده و انرژی موجب خم شدن بافتار فضا و زمان در اطراف آن می‌شود. در دهه‌ی 1920، مکانیک کوانتمی کشف شد، که درک مدرن ما از تمام چیزهای کوچک را پدید می‌آورد، یعنی ملکول‌ها، اتم‌ها، و ذرات زیراتمی ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی را نشر اطراف منتشر کرده. مدیر مسئول این انتشارات تازه پا گرفته خانم نفیسه مرشدزاده است. خانم مرشدزاده مدتی سردبیر نشریه "داستان همشهری" بودند. الان را نمی‌دانم (مدتی است دیگر داستان همشهری نمی‌خرم!) اما تا وقتی که داستان همشهری می‌خریدم، هر شماره بخشی داشت با عنوان "روایت‌های داستانی" که برش‌هایی بود از مکتوبات قدیمی (اغلب مربوط به دوره قاجار) که معمولا هم جالب و خواندنی بودند. "پاریس از دور نمایان شد" هم الگوی تنظیم و تدوینش انگار همان است. این هم باید خواندنی باشد!

    پاریس از دور نمایان شد؛ پاریس به روایت مسافران دوره قاجار
    نویسنده: علی‌اکبر شیروانی (تدوین)
    ناشر: اطراف
    سال نشر: 1400 (چاپ 10)
    قیمت: 41000 تومان
    تعداد صفحات: 227 صفحه
    شابک: 978-600-96884-1-8
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    کتاب گزیده‌ای است از سفرنامه‌های مسافران دوره قاجار که به شهر پاریس سفر کرده‌اند. در فصل‌های مختلف کتاب ظهیرالدوله، ناصرالدین‌شاه، حاج سیاح، امین‌الدوله، مظفرالدین شاه و ... از دیده‌ها و شنیده‌هایشان به هنگام بازدید از پایتخت فرانسه نوشته‌اند.
    فصل اول کتاب به قلم ظهیرالدوله با این جملات آغاز می‌شود:
    "شهر پاریس شانش اجل از آن است که کسی بتواند چگونگی آن را بنویسد. همین‌قدر در جلالت قدر این شهر بس است که در موقع اکسپوزیسیون تقریبا دو میلیون مهمان در خودش می‌پذیرد بدون آنکه نانش گرانتر یا نظمش کمتر بشود. امشب از گار راه افتاده، از خیابان شانزه‌لیزه عبور کرده، از درب اکسپوزیسیون رد شده، به هتل که منزل در آنجا گرفته شده رسیده، پیاده شدیم. خدام هتل چون پیش از وقت مسبوق بودند دم درب هتل احترام به جا آورده، یکی پیش افتاده، در وسط دالان دم درب اتاق کوچکی که یک نیمکت داشت و تقریبا شش نفر تنگ هم در آن اتاق می‌توانستند بایستند ایستاد. من گمان کردم که از اینجا باید دالان را بدون آنکه کسی جلو باشد خودمان برویم. از او رد شدم. شازده‌فر گفت در همین اتاق بفرمائید ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    معمولا هر کتابی که نام و نشان ماکیاولی را بر خود داشته باشد، بدون تامل می‌خرم! به نظرم شخصیت جالبی بوده و انسان دو پا حالا حالاها باید درباره افکار و نظرات او کلاه خودش را قاضی کند و "در آینه بنگرد!"

    مدیریت و ماکیاولی
    نویسنده: آنتونی جی
    ترجمه: محمدرضا صادقی
    ناشر: پرسش
    سال نشر: 1393 (چاپ 2)
    قیمت: 150000 تومان
    تعداد صفحات: 248 صفحه
    شابک: 978-964-8687-92-7
    نویسنده در این کتاب بر آن است تا نشان دهد علم مدیریت در عصر حاضر تداوم هنر حکومت کردن بر مردم است که از اعصار گذشته همه با آن آشنا هستیم. او از خواننده دعوت می‌کند تا با نگریستن به سازمان خود در قالب یک بستر سیاسی/تاریخی، ساختار قدرت را در سازمان تشخیص دهد و متوجه شود که آنچه ماکیاولی در قرن شانزدهم میلادی درباره حکومت کردن شرح داده، همچنان در قرن بیست و یکم درباره کسب و کار و مدیریت آن صدق می‌کند.
    پیام نویسنده واضح است: برای آنکه کارکرد سازمان‌ها و حکومت‌ها را دریابید باید طبیعت و رفتار رهبران آنها را درک کنید. و این حقیقت طی اعصار هیچ تغییری نکرده است!

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    در ماهی که گذشت نشر افکار تعدادی از کتاب‌های تازه منتشر شده خود را برایمان ارسال کرد تا در صفحه اختصاصی این نشر آن را بهتان معرفی کنیم (بزودی اینکار را خواهم کرد). برایم جالب بود که این یکی کتاب‌شان را نفرستاده بودند!

    این مبحث "آموزش و پرورش" و واویلایی که در قرن بیست و یکم به آن تبدیل شده، هرچه می‌گذرد به نظرم جالب‌تر و قابل‌توجه‌تر می‌شود. بنابراین فرق نمی‌کند که فرید زکریا درباره‌اش چیزی بنویسد یا یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد. باید همه نظرات و پیش‌بینی‌ها و ریشه‌یابی‌ها را خواند، شاید با کمک همه این مطالب بتوان چاره‌ای اندیشید.

    آموزش و پرورش و بازتولید نابرابری
    نویسنده: منصور حقیقتیان
    ناشر: افکار
    سال نشر: 1396 (چاپ 1)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 268 صفحه
    شابک: 978-964-228-187-9
    هدف اصلی کتاب ارائه دیدگاه‌های مختلف درباره نقش و وظایف آموزش و پرورش و بررسی این مساله است که آموزش و پرورش، در تجهیز و آماده‌سازی اعضای قشرهای متفاوت جامعه به چه میزان بی‌طرف است و آیا منابع و خدمات خود را منصفانه در اختیار آن‌ها می‌گذارد یا خیر.
    همچنین بخشی از کتاب به ارائه نتایج طرح تحقیقاتی میدانی نویسنده اختصاص یافته که بر پایه یکی از دیدگاه‌های معرفی شده انجام گرفته است.

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب آخر این فهرست را هم بدون معترضه بپذیرید ...

    زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی
    نویسنده: بدیع‌الزمان فروزانفر
    ناشر: کتاب پارسه
    سال نشر: 1396 (چاپ 3)
    قیمت: 22000 تومان
    تعداد صفحات: 276 صفحه
    شابک: 978-600-5026-53-5
    نویسنده کتاب را در سال 1315 هجری شمسی منتشر کرده است. بنابراین متن به جز آنکه شرح زندگی یکی از بزرگترین شاعران فارسی‌زبان است، به نوعی نمونه انشاء و نثر یکی از بزرگان ادب و فرهنگ ایران در ابتدای قرن حاضر نیز هست.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "نام او به اتفاق تذکره‌نویسان محمد و لقب او جلال‌الدین است و همه مورخان او را بدین نام و لقب شناخته‌اند و او را جز جلال‌الدین به لقب خداوندگان نیز می‌خوانده‌اند و "خطاب لفظ خداوندگار گفته بهاء ولد است" و در بعضی از شروح مثنوی هم از وی به مولانا خداوندگار تعبیر می‌شود و احمد افلاکی در روایتی از بهاءولد نقل می‌کند "که خداوندگار من از نسل بزرگ است" و اطلاق خداوندگار با عقیده الوهیت بشر که این دسته از صوفیه معتقدند و سلطنت و حکومت ظاهری و باطنی اقطاب نسبت به مریدان خود در اعتقاد همه صوفیان تناسب تمام دارد چنان که نظر به همین عقیده بعضی اقطاب (بعد از عهد مغول) به آخر و اول اسم خود لفظ شاه اضافه کرده‌اند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: کتاب دزد (مارکوس زوساک)، زیر تیغت میام (زویا طاوسیان)، هرس (نسیم مرعشی)، چگونه مرور کتاب بنویسیم (برد هوپر)، مدیریت و ماکیاولی (آنتونی جی)، مرداد دیوانه (محمدحسن شهسواری)، پاریس از دور نمایان شد؛ پاریس به روایت مسافران دوره قاجار (علی‌اکبر شیروانی (تدوین))، فرمین موش کتاب‌خوان: ماجراهای یک شهرنشین غربتی (سم سوج)، نابودگر (جیمز رولینز)، خاک آدم‌پوش (ضحی کاظمی)، زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی (بدیع‌الزمان فروزانفر)، جمجمه جوان (لاله زارع)، خشم و هیاهو (ویلیام فاکنر)، آموزش و پرورش و بازتولید نابرابری (منصور حقیقتیان)، اخترفیزیک برای افراد بی‌قرار (نیل دگراس تایسن)، این داستان یک جورهایی بامزه‌ست (ند ویزینی)


    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است