کتاب‌های شهریور 1397

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 0 نفر به اين مطلب امتياز داده است )

    فهرست این ماه دور از جان شما با "جان کندن" سرِ هم شد! نمی‌دانم مشکل از من است که دل‌ودماغ لازم را برای کتاب خریدن نداشتم یا مشکل از بازار نشر است که دلار ؟ تومانی (راستی الان قیمت چند است؟!) دچار سکته‌اش کرده، یا ... خلاصه اگر فهرست دندان‌گیری از آب درنیامده ببخشید.

    گفتم سکته، از عجایب روزگار یکی اینکه انتشارات جهان کتاب در این یک ماه اخیر انگار دوباره فعال شده و پس از مدتی که نه کتاب جدیدی منتشر می‌کرد و نه شماره جدیدی از مجله‌شان "جهان‌کتاب" به روزنامه‌فروشی‌ها می‌رسید، در مدت کوتاهی چند عنوان کتاب جدید روانه بازار کرد و یک شماره جدید از مجله را هم به کیوسک‌ها سپرد.

    یکی از کتابهای جدید "جهان کتاب" درباره تهران است و زمانی که آسمانش آبی بوده. نویسنده کتاب یکی، دو سالی از من بزرگتر است و ... بنابراین از تهرانی حرف می‌زند که من هم در آن زندگی کرده‌ام.

    وقتی که آسمان تهران آبی بود
    نویسنده: مهران افشاری
    ناشر: جهان کتاب
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 70000 تومان
    تعداد صفحات: 112 صفحه
    شابک: 978-600-6732-01-5
    روایتی نوستالژیک از زندگی روزانه یک خانواده متوسط ایرانی در دهة 40 و 50 خورشیدی.
    مهران افشاری، نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی و تاریخ اجتماعی ایران است که آثار بسیاری در زمینهٔ تصحیح متون تصوف و عرفان و همچنین ادبیات عامیانهٔ ایران دارد. او در این کتاب سرگذشت خانوادهٔ خود را، همچون نمونه‌ای از یک خانواده از قشر متوسط اجتماع، در سال‌های دههٔ 1340 و 1350 تعریف می‌کند. روایت افشاری در بسیاری جاها رنگی از قصه‌گویی دارد و توصیف‌ها گاه از نگاه یک کودک خردسال (فرزند خانواده) و زمانی از چشم بانویی میانسال (مادر خانواده) یا برادر و خواهر بزرگ‌تر بیان می‌شود.
    تصویرهای دلنشین کتاب از زندگی در تهران چهل، پنجاه سال پیش برای بسیاری از خوانندگانْ آشناست و یادآور دوره‌ای از حیات اجتماعی ایران و فرهنگ و آداب اجتماعی مردم تهران در آن سال‌ها.
    متن کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "من این قسمت از تهران را از همه جای آن بیشتر دوست دارم، باغ صبا، محله‌ای که در آن به دنیا آمدم و امروز پس از سال‌ها دوری دوباره به آن بازگشته‌ام و به یاد کودکیم در آن زندگی می‌کنم. اما مگر دوران کودکیم، بهترین دوران زندگیم، باز خواهد گشت؟!
    یادم است که وقتی کودک دبستانی بودم، مادرم به من یاد داده بود که هر وقت معلم یا مدیر و ناظم در مدرسه نشانی خانه‌مان را پرسیدند، بگویم: جادهٔ قدیم شمیران، باغ صبا، خیابان سلیم، فلکهٔ دوم، خیابان کلیم کاشانی، کوچهٔ مسعود، پلاک 40. حتی شمارهٔ تلفن خانه‌مان را که 750739 بود، هنوز از حفظم. این‌همه برای علاقهٔ زیاد من به خانهٔ دوران کودکیم است. خانه‌ای بزرگ و دوست‌داشتنی که هرگز فراموشش نمی‌کنم، هرچند که دیگر نشانی از آن نیست و سال‌هاست که آن را کوبیده‌اند و به جایش آپارتمان چندطبقه ساخته‌اند.
    در زمان کودکی من تهران این‌طور شلوغ و درهم و ورهم نبود. تهران شهری آرام و پُرآسایش با هوایی دلپذیر و پاکیزه و آسمانی آبی و شفّاف بود. در زمان کودکی من خورشید درخشان‌تر، زمین مهربان‌تر، روزها شاداب‌تر و شب‌ها زنده‌تر بود …"

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    تهرانِ پرویز دوایی اما معاصر مرحوم ابوی است. راستش را بخواهید من که آقای دوایی را تا حالا زیارت نکرده‌ام و او را فقط از طریق تعریف‌های ابوی و بقیه هم‌دوره‌ای‌های دانشگاه‌شان می‌شناسم. هم‌دوره‌ای‌هایی که همه‌شان برایم "عمو" بودند و این روزها برای اغلب‌شان باید پیشوند "مرحوم" را بکار ببرم.

    شکر خدا آقای دوایی هنوز زنده و سلامت است و می‌نویسد و نوشته‌هایش هم منتشر می‌شوند. سال‌ها پیش که جیره‌کتاب راه افتاد یکی دو کتاب او را مثل "امشب در سینما ستاره" و "ایستگاه آبشار" معرفی کردم. آن زمان، "عموها" که دور هم جمع می‌شدند همینطور درباره کتاب‌های این هم‌دوره‌ای سابق‌شان به‌به و چه‌چه می‌کردند و به یاد زمانه‌ای که او در نوشته‌هایش اغلب به آن گریز می‌زند، آه می‌کشیدند. بعدتر آقای دوایی بصورت مرتب نامه‌هایی برای فارسی‌زبان‌ها می‌نوشت و مجموعه نامه‌هایش بصورت کتابهای مختلف منتشر می‌شد. اما جیره‌کتاب دیگر سراغ این مجموعه‌ نامه‌های متاخرتر نرفت. شاید این‌بار هم اگر نام کتاب ("خیابان شکرچیان") نبود، باز هم سراغش نمی‌رفتم. سخت است که هی بخوانی و لابلای نوشته‌ها به نام و یاد یکی از عموهایی برسی که دیگر نیست.

    خیابان شکرچیان: نامه‌هایی از پراگ
    نویسنده: پرویز دوایی
    ناشر: جهان کتاب
    سال نشر: 1399 (چاپ 2)
    قیمت: 70000 تومان
    تعداد صفحات: 132 صفحه
    شابک: 978-600-8967-01-9
    نویسنده کتاب که سالهاست ساکن پراگ است، خاطرات دوران کودکی و جوانی خود را با جزئیات بسیار دقیق به خاطر دارد. این خاطرات چندین سال است که پایه نوشتن یادداشت‌هایی هستند که حس‌وحال این ایرانی ترک‌وطن‌کرده را منعکس می‌کنند. این یادداشت‌ها اغلب در نشریات مختلف ایران منتشر می‌شوند و پس از چندی هم مجموعه‌ای از آنها شکل کتاب به خود می‌گیرد. کتاب حاضر هم مجموعه دیگری از یادداشت‌های این "تهرانی مقیم پراگ" است.
    اولین نامه کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "خداوند بیامرزد آن آقایی از نویسنده‌های قدیمی را که در نوشته‌هایش بی‌مناسبت یا با مناسبت، مدام یاد پاریس می‌کرد و دوران اقامتش در آن شهر زیبا بعد از ختم جنگ جهانی دوم، که خب، حق هم داشت که به قول استاد همینگ‌وی: "اگر آدم جوان می‌بوده و در پاریس اقامت می‌داشته، آن‌هم در آن سال‌های دور از آشفتگی امروز (و رواج قتل‌عام یلخی در کافه و کوچه و خیابان)، یاد پاریس همیشه و همه‌جا او را دنبال خواهد کرد". آقای همینگ‌وی این را در مقدمه کتاب کوچک و بسیار زیبایش جشن بردوام (یا جشن جاری) آورده که اشاره دارد به بعضی از عید و جشن‌های به‌اصطلاح جابه‌جاشونده، نظیر عید پاک که در تقویم فرنگی و جزو عیدهای مذهبی روز ثابتی ندارد، که الان دوتا تقویم فرنگی را نگاه کردم، یکی‌اش مال 2014 این عید را روز دوشنبه 21 آوریل آورده و دیگری مال 2016، دوشنبه 28 مارس. به‌هرحال عیدی است جاری در سال که همینگ‌وی از عنوانش استفاده کرده برای توصیف این جاذبه جشنواره‌ای بردوام پاریس ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    درباره کتاب بعدی توضیحی بیشتر از آنچه در بخش معرفی کتاب آمده ندارم. به جز اینکه کتاب یکی دیگر از آثار نشر اطراف است و اگر خاطرتان باشد فعلا قرار است هر کتابی که این ناشر منتشر می‌کند، ندید آن را بخرم (تا حالا فکر کنم فقط دو سه تا را جا انداخته‌ام!)

    هفته‌ی چهل و چند: بیست روایت از مادری در همین روزها
    نویسنده: فاطمه ستوده (دبیر مجموعه)
    ناشر: اطراف
    سال نشر: 1401 (چاپ 11)
    قیمت: 118000 تومان
    تعداد صفحات: 278 صفحه
    شابک: 978-600-98019-5-4
    هفته‌ی چهل و چند از بزنگاه مادرانگی حرف می‌زند؛ نقطه‌ای که روایت زندگی مادر و فرزند تا ابد به هم گره می‌خورد.
    نویسندگان این مجموعه سعی کرده‌اند با روایت دغدغه‌هایشان حال‌وهوای مادران نسل امروز را به تصویر بکشند؛ فکرهای یک مادر از هفته‌ی اول تا همیشه. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    اولین نوشته‌ی کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "دیوار چین طولانی‌تر از چیزی بود که در عکس‌ها دیده بودم. شکوه و غم را یک‌جا ریخت توی دلم. میان طبیعت سبز و بکر راه خودش را باز کرده بود و رفته بود بالا. پایم را که روی اولین پله‌ی سنگی گذاشتم، سنگینی تاریخ انسانی‌اش آوار شد روی شانه‌هایم. دستم را گذاشتم روی شکمم. "شکوفه‌ی سیب، این‌جا رو یادت بمونه." یادش نمی‌ماند. بعدها که دنیا می‌آمد و عقل‌رس می‌شد، باید می‌نشستم و دخترک یا پسرک را می‌نشاندم روی پاهایم. برایش تعریف می‌کردم که دیوار چین را با هم بالا رفتیم. دانه‌دانه عکس‌ها را نشانش می‌دادم که چقدر باشکوه بوده اما چه تاریخ سیاه و سردی داشته. از دست‌نوشته‌ی بازدیدکننده‌های سالیان سال روی سنگ‌های دیوار برایش می‌گفتم. از تلالو نور که از انبوه جنگل رد می‌شد و گرم می‌پاشید روی سردی دیوار. از توان و انرژی‌ای که شکوفه‌ی سیب توی دلم گذاشته بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    سومین رمان آقای پوری هم منتشر شد. "دو قدم اینور خط" را همان‌ سال‌های اول فعالیت جیره‌کتاب برای تعدادی از مشترکین ارسال کردم و بازخورد خوبی هم داشت (الان که نگاه کردم دیدم کتاب چهار ستاره گرفته است که برای خودش معدل خوبی است). بعدش می‌رسیم به "پشت درخت توت" که آنهم داستان خواندنی و بی‌دست‌اندازی بود. و حالا رسیده‌ایم به "فقط ده ساعت". بخوانیم ببینیم این یکی چطور از آب درآمده.

    فقط ده ساعت
    نویسنده: احمد پوری
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1402 (چاپ 5)
    قیمت: 210000 تومان
    تعداد صفحات: 227 صفحه
    شابک: 978-600-229-893-5
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "من نویسنده نیستم. شغل من روان‌رمانی است. گاه‌گداری نوشته‌ای در زمینه‌ی روان‌شناسی به قلم من در نشریات علمی چاپ شده، اما هرگز خودم را نویسنده ندانسته‌ام.
    این کتاب قرار است چیزی مانند رمان باشد، بر مبنای حوادث و ماجراهایی کاملا واقعی.
    کسی که در نظر داشت خود این کار را بکند و چیزی مانند زندگی‌نامه‌ی شخصی خود را با اندک تصرفی تبدیل به رمان کند، چهار ماه پیش مرد. او از مدت‌ها پیش مرا در جریان تصمیمش برای نوشتن سرگذشت خود گذاشته بود. حوادثی که برای او در زندگی رخ داده بود چندان استثنایی نبود ولی او اعتقاد داشت همین زندگی و مجموع رویدادهای آن، می‌تواند به اندازه‌ی کافی برای یک رمان-سرگذشت جذابیت داشته باشد. امروز دوم اردیبهشت است و حامد پنجم دی‌ماه سال پیش زیر دستگاه اکسیژن، در برابر چشمان من، رویا و بهزاد، خطوط روی مانیتورش را با ایست تنفسی از حالت زیگزاگ درآورد و صاف کرد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    وزیر فرهنگ اصلاحات هم از آن نویسنده‌هایی است که اغلب نوشته‌هایش توجه‌ام را جلب می‌کند. وقتی داشتم پاراگراف اول این اثر جدیدش را تایپ می‌کردم پیش خودم گفتم به نظر بعد از این همه سال جناب وزیر خواسته زندگی را رمانتیک و سرشار از عشق و عرفان ببیند (یا دست‌کم یاد آن دوره‌ای از زندگی‌اش کرده که زندگی را اینجور می‌دیده). من البته فضای گوتیک "بهشت خاکستری" را ترجیح می‌دهم.

    حاج آخوند
    نویسنده: سیدعطاء‌الله مهاجرانی
    ناشر: امید ایرانیان
    سال نشر: 1402 (چاپ 18)
    قیمت: 170000 تومان
    تعداد صفحات: 282 صفحه
    شابک: 978-964-95743-9-4
    خاطره/داستانی به قلم دولتمرد ادیب و وزیر فرهنگ دولت اصلاحات که محور اصلی آن شخصیتی روحانی است که در دوران کودکی با او آشنا شده
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "فرصت زندگی کوتاه است، مثل آه! اما در همین فرصت کوتاه، گاه بخت خوش آن‌چنان همراه و یارت می‌شود که انگار افسانه‌ای یا افسانه‌هایی در زندگی‌ات تحقق یافته است! زمین و زمان، جغرافیا و تاریخ مثل دو رشته درهم تابیده می‌شوند و جامه زربفت کودکی تو را در روستای مهاجران می‌بافند. روستایی که تکه‌ای از بهشت خدا بود. سهم خدا از زمینی بود که بهره مارونی‌ها شده بود! این افسانه را وزیر فرهنگ کرواسی در تیرماه 1378 وقتی در ایوان هتل در دوبرونیک نشسته بودیم، برایم تعریف کرد. وزیر فرهنگ کرواسی بوژو بیشکوپیج بیست سالی از من بزرگتر بود. دانشمند و اهل ادبیات و رمان‌خوان حرفه‌ای. من مست زیبایی ساحل و افق دوبرونیک بودم. انگار ساحل را از سنگ لاجورد دره پنجشیر و پیروزه نیشابور ساخته بودند! دریا رنگین‌کمانی از این آبی پررنگ، پیروزه‌ای، بنفش و گاه در تابش آفتاب صورتی و نقره‌ای و پرتقالی بود که نفسم بند می‌آمد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    درباره کتاب بعدی احتمالا نباید توضیح بدهم که چرا آن را خریده‌ام. دیگر می‌دانید که هرجا چشمم به عنوانی بیافتد که بدشانسی آورده و در انبار مانده است، تاب نمی‌آورم که از کنارش بگذرم. شاید ناخودآگاه فکر می‌کنم پیدا کردن مشتری/خواننده برای این عنوان (بعد از اینهمه سال) "چالشی" است که برعهده‌ی این کتابفروش نیمه‌وقت گذاشته شده!

    باغ فردوس
    نویسنده: آناهیتا فیروز
    ترجمه: گلی امامی
    ناشر: علم
    سال نشر: 1382 (چاپ 2)
    قیمت: 3200 تومان
    تعداد صفحات: 424 صفحه
    شابک: 964-405-160-2
    امتیاز کتاب: (1 امتیاز با رای 1 نفر)
    داستان در ایران قبل از انقلاب می‌گذرد. مهستی در خانواده‌ای متمول زندگی می‌کند. همسرش هوشنگ در کار ساخت‌وساز است و می‌داند باید دم چه کسانی را ببیند تا قراردادهای نان‌وآب‌دار به تورش بخورد.
    همه چیز وقتی تغییر می‌کند که مهستی با خبر می‌شود که رضا، هم‌بازی دوران کودکی او در خانه پدری که حالا یک مبارز ضدرژیم شده است، به دست ساواک دستگیر شده ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "یاس‌های سفید شکفته بودند. عطر یاس، از کاسه‌های پر از گل در هر اتاق، سراسر خانه را فراگرفته بود. آن شب مادرم به‌بهانه فرا رسیدن تابستان بساط میهمانی شامی را در تراس پشت ساختمان برپا کرده بود. فانوس‌های رنگی لابلای شاخه‌های درختان در نسیم تاب می‌خوردند. از پنجره اتاقم در طبقه بالا باغ را تماشا می‌کردم: هلال باغچه‌ها را، باغبان‌ها را که چمن را آب می‌دادند، و قوس فوران آب را که همچون بادبزن دستی گشوده‌ای در نور نارنجی غروب از سرِ لوله‌ها به‌سوی چمن پاشیده می‌شد.
    برادرهایم دوستان خودشان را دعوت کرده بودند و من دوستان خودم را. ساعت یک ربع به هشت، پدرم لباس پوشیده و مرتب، وارد سرسرای طبقه بالا شده روی مبلی نشست و کتابی برداشت تا باز هم روایت دیگری از فراز و نشیب‌های تاریخ ایران را بخواند. مادرم در طبقه پایین مشغول رسیدگی به کارها بود و طبق معمول به‌زندگی ما سر و صورت می‌داد. با صدای بلند از برادرانم خواست دستگاه صوتی را به باغ ببرند ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    راستش را بخواهید اصلا یادم نیست چطور شد که این ماه به صرافت خریدن "اساطیر نورس" افتادم. یک چیزی باعث شد که یاد نیل گیمن بیافتم، اما هرچه فکر می‌کنم یادم نمی‌آید چی؟ به هرحال هرچه بوده باعث شده که جستجویی به دنبال کتابهایش بکنم و وقتی دیدم این مجموعه داستان‌های مربوط به آزگارد و بقیه‌ی نام‌های آشنای کهکشان Marvel اینقدر آنور آب ستاره و امتیاز دریافت کرده، وسوسه شدم که من هم یک نسخه از کتاب را تهیه کنم.

    اساطیر نورس
    نویسنده: نیل گیمن
    ترجمه: رحیم قاسمیان
    ناشر: پریان
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 90000 تومان
    تعداد صفحات: 288 صفحه
    شابک: 978-600-7058-58-9
    کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های مرتبط با اساطیر نورس و شخصیت‌های آن (اُدین، ثور، لوکی و ...) است که این سال‌ها با ساخته شدن فیلم‌های سینمایی براساس‌شان در میان پیر و جوان شهرت بسیار یافته‌اند. نیل گیمن در این کتاب یکبار دیگر داستان‌های این اسطوره‌های خدای‌گونه را بازگو می‌کند.
    اولین فصل کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "پیش‌ازآغاز هیچ نبود - نه این جهان، نه آن جهان، نه ستاره، نه آسمان، تنها جهانی غبارگونه، بی‌شکل و بدون قالب، و جهان آتش که همواره می‌سوخت.
    نیفلهایم یا جهان تاریک، در شمال بود. در آن منطقه یازده رود سمی راه خود را از دل غبار پیدا کرده بودند. همه‌ی آن رودها از منبعی مشترک در مرکز همه‌چیز، که کلان‌گردباد غرانی موسوم به کورگلمیر بود، سرچشمه می‌گرفتند. نیفلهایم سردتر از سرما بود و غباری تاریک که همه‌چیز را فرامی‌گرفت، در آن حضوری سنگین داشت. آسمان پشت غبار پنهان شده بود و مه سرد سراسر زمین را می‌پوشاند و از نظر محو می‌کرد.
    در جنوب، موسپل قرار داشت. موسپل آتش بود. در آن‌جا همه‌چیز برق می‌زد و می‌سوخت. اگر نیفلهایم تیره‌وتار بود، موسپل روشن می‌نمود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    "اقیانوس انتهای جاده" را مدتها پیش خریده بودم. اما کتاب همین‌طور مانده بود تا فرصت کنم و نام و نشانش را در جیره‌کتاب بیاورم. "اساطیر نورس" را که خریدم، یاد این کتاب افتادم و گفتم بهترین فرصت است که "اقیانوس ..." را هم همین‌جا بیاورم.

    در آمازون که نگاه می‌کردم متوجه شدم که "اقیانوس انتهای جاده" بسیار از "اساطیر نورس" پرطرفدارتر بوده. تا پیش از این اگر اسم گیمن می‌آمد با ذهنیت "کتاب گورستان" و "کورالاین" می‌گفتم که او یک نویسنده کتابهای کودک و نوجوان است. اما "اقیانوس انتهای جاده" به نظر می‌رسد که در قفسه کتاب بزرگسال جا می‌گیرد. بگذریم که نوجوان‌هایی که عادت دارند به کتابهای بزرگسالان گریز بزنند هم احتمالا با خواندن کتاب مشکلی نخواهند داشت!

    اقیانوس انتهای جاده
    نویسنده: نیل گیمن
    ترجمه: فرزاد فربد
    ناشر: پریان
    سال نشر: 1401 (چاپ 5)
    قیمت: 130000 تومان
    تعداد صفحات: 260 صفحه
    شابک: 978-600-7058-04-6
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    مردی میانسال برای شرکت در مراسم یادبودی به منطقه‌ی روستایی دوران کودکی‌اش بازمی‌گردد. خانه‌شان از میان رفته است اما او ناخودآگاه به مزرعه‌ای که در انتهای جاده قرار دارد کشانده می‌شود، جایی که در هفت‌سالگی با دخترکی فراموش‌نشدنی به نام لتی همپستاک، مادرش و مادربزرگش آشنا شده بود. او که از ده‌ها سال پیش دیگر دخترک را از یاد برده بود، حالا با نشستن در کنار برکه‌ای که لتی آن را اقیانوس می‌نامید، گذشته‌های دور را به خاطر می‌آورد. گذشته‌ای که می‌توانست برای هرکس بسیار خطرناک و هولناک باشد. چه برسد به پسربچه‌ای هفت ساله ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "فقط برکه‌ای برای اردک‌ها بود، که پشت مزرعه قرار داشت. چندان هم بزرگ نبود.
    لتی همپستاگ می‌گفت اقیانوس است، اما من می‌دانستم که حرف ابلهانه‌ای است. می‌گفت از روستای قدیمی‌شان اقیانوس را طی کرده‌اند و به آن‌جا آمده‌اند. مادرش می‌گفت لتی خوب به خاطر ندارد، از آن زمان مدت‌ها گذشته، و به هر حال روستای قدیمی هم به زیر آب رفته است. خانم همپستاک بزرگ، مادربزرگ لتی، می‌گفت هر دو اشتباه می‌کنند، و آن‌جایی که به زیر آب رفته واقعا همان روستای قدیم نبوده است. می‌گفت روستای قدیمی واقعی را به یاد دارد. می‌گفت روستای قدیمی واقعی منفجر شده است ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    اگر طرفدار کتاب‌های "اکشن/تریلر" هستید، این ماه ناشر/کتابفروش هم‌محل ما از خجالت‌تان درآمده. مطابق معمول هم از هر عنوان جدید یک نسخه سهم جیره‌کتاب شده تا آنها را اینجا برایتان معرفی کند.

    نقشه‌ی استخوان‌ها (مجموعه نیروی سیگما - کتاب دوم)
    نویسنده: جیمز رولینز
    ترجمه: هادی امینی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 50000 تومان 42500 تومان
    تعداد صفحات: 510 صفحه
    شابک: 978-600-182-338-1
    در طول مراسم شلوغی در کلیسای جامع آلمان، مهاجمین مسلح با لباس راهب‌ها، کابوسی از خون و نابودی ایجاد کردند. اما این آدمکش‌ها به دنبال طلا نبودند؛ بلکه در پی گنج باارزش‌تری بودند: استخوان‌های مگی افسانه‌ای که زمانی پیشکش‌هایی به منجی نوزاد تقدیم کرده بودند ... گنجی که قادر است دنیا را تغییر شکل دهد.
    با آشفتگی در واتیکان، نیروی سیگما تحت فرماندهی گریسون پیرس وارد ماجرا شده و راز مرگباری را دنبال می‌کند که از هفت شگفتی دنیای باستان عبور کرده و به یک انجمن باستانی مرگبار، رازآلود و وحشتناک ختم می‌شود. انجمنی با نقشه‌های پلید که استخوان‌های مقدس با قدرت تغییر سرنوشت بشریت را دزدیده‌اند. علم و مذهب برای آزادسازی وحشتی متحد شده‌اند که بشر از زمان ازل به چشم ندیده است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "مارس 1162
    مردان اسقف به سمت دره تاریک گریختند. پشت سر آن‌ها، بالای گذر زمستانی، اسب‌ها شیهه می‌کشیدند و به زمین سم می‌کوبیدند. مردان فریاد کشیدند، نعره زدند و غریدند. صدای برخورد فولاد مثل صدای زنگ نقره‌ای کلیسا بود.
    ولی اتفاقات اینجا ارتباطی به امور خدایی نداشت.
    آخرین مدافعان باید مقاومت کنند.
    کشیش یوآخیم، افسار اسبش را که از شیب سرازیری پایین می‌رفت، کشید. گاری پر، سالم به پایین دره رسیده بود. اما برای فرار واقعی هنوز باید راه زیادی پیموده می‌شد.
    اگر می‌توانستند به …
    یوآخیم گه افسار را محکم در دست گرفته بود، مادیانش را بیشتر به سمت پایین دره راند. از بین آب‌های یخ‌زده گذشت و نگاهی به پشت سرش انداخت.
    با اینکه بهار سر زده بود، در این ارتفاعات هنوز زمستان حکومت می‌کرد. قله‌ها زیر نور خورشید در حال غروب می‌درخشیدند. نور خورشید از روی برف منعکس می‌شد و باد سردی بین قله‌های نوک‌تیز کوهستان می‌وزید. اما این پایین، در دره‌های تاریک، برف ذوب شده، کف جنگل را به لجنزار تبدیل کرده بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    ضربه‌ی کاساندرا
    نویسنده: روبرت لودلیوم
    ترجمه: محمد قصاع
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 45000 تومان 38500 تومان
    تعداد صفحات: 456 صفحه
    شابک: 978-600-182-285-8
    دوستی روسی از جان اسمیت تقاضا می‌کند برای دیدن او به ونیز بیاید. اما درست در لحظه دیدار در رگباری از گلوله کشته می‌شود. اسمیت متوجه می‌شود که عده‌ای قصد دارند ذخایر ویروس مرگ‌آور آبله را از روسیه بدزدند. ویروسی که می‌تواند منجر به شیوع بیماری واگیردار در سراسر دنیا شود و میلیون‌ها نفر را بکشد. او تلاش می‌کند که از دزدی ویروس جلوگیری کند. اما توطئه‌گران خیلی از او جلوتر هستند و هیچ ردی از خود به جا نمی‌گذارند ... (برگرفته از توضحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "نگهبان با شنیدن صدای چرخ‌ها روی ریگ‌ها و سنگریزه تکان خورد و صاف نشست. نوری در آسمان غروب باقی نمانده بود. او تازه قهوه‌ای آماده کرده بود و دلش نمی‌خواست از جایش بلند شود. اما کنجکاوی بر او غلبه کرد. گردشگران در الکساندریا به ندرت به گورستان شهر در ایوی هیل می‌آمدند. این شهر قدیمی در ساحل رود پوتومک جذابیت‌های رنگارنگ و سرگرمی‌های بهتری داشت تا در اختیار انسان‌های زنده قرار دهد. مردم محلی نیز به ندرت در روزهای وسط هفته به آنجا می‌آمدند؛ آن هم غروب یک روز بارانی آوریل.
    از پنجره‌ی اتاق نگهبانی به بیرون نگاه کرد و مردی را دید که از خودرویی معمولی پیاده شد. اندیشید مامور دولت؟ حدس زد که تازه‌وارد بلند‌قامت با اندامی ورزیده، چهل و چند سال داشت. پالتو بارانی، شلوار تیره و پوتین‌های کارمندی لباس مناسبی برای آن آب و هوا بودند ...|

    چاپ کتاب تمام شده!

    زن پشت پنجره
    نویسنده: ای. جی. فین
    ترجمه: محمد جوادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1399 (چاپ 2)
    قیمت: 82000 تومان
    تعداد صفحات: 472 صفحه
    شابک: 978-600-182-334-3
    آنا فاکس دچار بیماری روحی است و از خانه خارج نمی‌شود. تنها سرگرمی او نگاه کردن از پشت پنجره به خیابان و محله‌ای است که در آن زندگی می‌کند.
    زندگی یکنواخت او هنگامی که خانواده راسل به همسایگی او اسباب‌کشی می‌کنند دچار تغییر می‌شود. راسل‌ها در ابتدا یک خانواده معمولی به نظر می‌رسند. اما یکشب آنا از پشت پنجره شاهد وقوع اتفاقی ترسناک در خانه‌ی راسل‌هاست. او مطمئن نیست آنچه را که دیده واقعیت دارد یا تحت تاثیر داروهایی که مصرف می‌کند دچار خیالات شده است. پلیس و خود خانواده راسل هم اصرار دارند که همه چیز عادی است و اتفاقی نیافتاده. اما با همه اینها آنا نمی‌تواند خودش را راضی کند که آنچه را دیده واقعیت ندارد …
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "دیگر چیزی نمانده شوهرش به خانه برسد. این بار مچش را می‌گیرد.
    خانه‌ی شماره‌ی 212 یک تکه پرده و یا حتی پرده‌کرکره‌ای ندارد - خانه‌ی شهری با نمای قهوه‌ای مایل به قرمز که زمانی تا همین اواخر محل زندگی تازه‌عروس و دامادی به نام مات بود (تا قبل از طلاق‌شان). من با هیچ‌کدامشان ملاقات نداشته‌ام، ولی گاهی سری به اینترنت می‌زنم و پروفایل لینکدن آقا و صفحه‌ی فیسبوک خانم را چک می‌کنم. اسناد مربوط به ازدواجشان هنوز در میسی است. هنوز می‌توانم برایشان لوازم آشپزخانه بخرم.
    داشتم می‌گفتم: حتی برای زیباتر شدن نمای پنجره، چیزی پشتش نگذاشته‌اند. خانه‌ی شماره 212 با نگاهی خالی، با چهره‌ای سرخ و سرد از آن سوی خیابان به من خیره مانده و من هم نگاهم را به آنجا دوخته‌ام: به بانوی آن خانه‌ی بزرگ که پیمانکارش را به اتاق‌خواب مهمان راهنمایی می‌کند. قصه‌ی آن خانه چیست؟ جایی است که عشق در آن به دام مرگ می‌افتد ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    اخیرا انگار مد شده که نام کتاب‌های طنز آنقدر طول و دراز باشد که برای نوشتن‌شان روی جلد کتاب چند پشتک و معلق لازم بیاید (بیچاره گرافیست‌ها! شاید هم خوش‌بحال گرافیست‌ها!!!)

    طنز این کتاب‌های "طویل‌النام" هم البته انگار طنز خاصی است. از "مرد صد ساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد" تا "پاندای محجوب بامبوبه‌دست با چشم‌هایی دورسیاه، در اندیشه‌ی انقراض" را وقتی با "دایی‌جان ناپلئون" یا آثار عزیزنسین مقایسه می‌کنی، پیش خودت می‌گویی "یعنی اینها طنز هستند!" به هرحال مخاطبانِ امروز انگار این نوع از طنز را می‌پسندند چون اغلب کتاب‌های خوش‌فروشی از کار درمی‌آیند. پس این شما و دو کتاب "طویل‌النام" دیگر.

    سفر شگفت‌انگیز مرتاضی که در جالباسی آیکیا گیر افتاده بود
    نویسنده: رومن پوئرتولاس
    ترجمه: ابوالفضل الله‌دادی
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1396 (چاپ 3)
    قیمت: 19000 تومان
    تعداد صفحات: 296 صفحه
    شابک: 978-600-278-318-9
    امتیاز کتاب: (3.3 امتیاز با رای 3 نفر)
    مرتاضی که استاد کلاهبرداری و شیادی است، بالاخره با هزار دوز و کلک به پاریس می‌رسد تا به آرزوی همیشگی‌اش جامه عمل بپوشاند و از فروشگاه آیکیا دیدن کند. اما همه‌ی رویاهایش وقتی که قدم به داخل یکی از کمدهای این سازنده‌ی لوازم خانگی سوئدی می‌گذارد، به هم می‌ریزد. تازه این اولین قدم اشتباهی است که او در این سفر دور و دراز برمی‌دارد و طی آن ناخواسته دور قاره اروپا را می‌گردد و با آدم‌هایی عجیب‌وغریب‌تر از خودش آشنا می‌شود.
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "وقتی آژاتاشائرو لاواش هندی به فرانسه رسید، اولین کلمه‌ای که بر زبان آورد، کلمه‌ای سوئدی بود. این دیگر شاهکار است!
    آیکیا.
    وقتی در مرسدس قرمز قدیمی را بست و مثل بچه‌ای مودب دست‌هایش را روی زانوهای به هم چسبیده‌اش گذاشت و منتظر نشست، این کلمه را با صدایی آهسته تلفظ کرد.
    راننده تاکسی که مطمئن نبود حرف او را درست شنیده باشد، به سمت مسافرش برگشت؛ این کار پشتی چوبی صندلی‌اش را به صدا درآورد.
    در صندلی عقب ماشین مردی میانسال دید، بلندقد و زمخت و استخوانی مثل درخت، با صورتی تیره و سبیلی پرپشت. روی گونه‌های تکیده‌اش سوراخ‌های ریزی دیده می‌شد که عارضه آکنه خطرناکی بود. چندین حلقه در گوش‌ها و لب‌هایش داشت؛ انگار می‌خواست این اعضایش را پس از استفاده مثل زیپ ببندد ...

    چاپ کتاب تمام شده!

    دخترکی که ابری به بزرگی برج ایفل را بلعیده بود
    نویسنده: رومن پوئرتولاس
    ترجمه: ابوالفضل الله‌دادی
    ناشر: ققنوس
    سال نشر: 1397 (چاپ 1)
    قیمت: 25000 تومان
    تعداد صفحات: 279 صفحه
    شابک: 978-600-278-418-6
    دخترکی که درست از لحظه به‌دنیاآمدنش در بیمارستان بستری شده، همچنان امیدوار است روزی پا به دنیای بیرون بگذارد و بتواند از آسمان ستاره بچیند …
    توریستی فرانسوی حین سفر آپاندیسش عود می‌کند و چند روزی هم‌اتاق دخترک بیمار می‌شود …
    دود کوه‌های فعال آتشفشان پرواز هواپیماها را لغو می‌کند و توریست فرانسوی را وامی‌دارد برای دوباره رسیدن به دخترک دست به کارهای عجیب بزند ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "وقتی وارد سالن آرایشگر پیر شدم، نخستین کلمه‌ای که بر زبان آورد، دستوری کوتاه و قاطع شایسته‌ی یک افسر نازی بود. یا شایسته‌ی آرایشگری پیر.
    "بشین!"
    من مطیع دستورش را اجرا کردم قبل از این‌که او با قیچی‌اش آن را عملی کند.
    سپس حتی بدون این‌که منتظر شود تا بداند من با چه مدل مویی می‌خواستم از آرایشگاهش خارج شوم یا دقیقا با چه مدلی نمی‌خواستم از آن‌جا بیرون بروم، رقصش را دور سرم آغاز کرد. مگر تا به حال با موهای فرفریِ نافرمان مردی دورگه سروکار داشته؟ قرار نبود مایوس شود.
    برای این‌که سر صحبت را باز و جوی دوستانه بین خودمان ایجاد کنم پرسیدم: "می‌خواین براتون یه داستان باورنکردنی تعریف کنم؟"
    "تا وقتی سرتون را تکون نمی‌دین هرچی می‌خواین بگین. آخرش گوشتون را می‌برم."
    آن "هرچی می‌خواین بگین" را قدمی بزرگ و دعوتی به گفتگو، مسالمت اجتماعی و تفاهم بین برادران جامعه انسانی برداشت کردم و همزمان سعی کردم به سریع‌ترین شکل ممکن و طبق همان توافق برادری، تهدید ناقص شدن عضو شنیداری‌ام را از یاد ببرم ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    بعد از مدتها این ماه دوباره سراغ مجموعه "قدم اول" رفتم و چند عنوان دیگر از این کتاب‌ها را تهیه کردم. راستش در اصل به دنبال نسخه‌ی "زبان‌شناسی" این مجموعه بودم (آن را در فهرست ماه آینده معرفی خواهم کرد) اما وقتی عنوان‌های موجود را مرور کردم فکر کردم بد نیست چند کتاب دیگر از "قدم اول"ها را هم تهیه و به فهرست خودمان اضافه کنم.

    در اظهارنظری درباره "علم اقتصاد" خواندم که خواننده گله می‌کرد با خواندن این کتاب "اقتصاد یاد نمی‌گیریم!" و به همین خاطر کتاب را بی‌ارزش تشخیص داده بود. راستش این خاصیت تقریبا همه‌ی کتاب‌های این مجموعه است که قرار نیست با خواندن‌شان علم موضوع کتاب را "یاد بگیریم!" این "قدم اول"ها بیشتر تاریخچه‌ای هستند درباره اینکه هر موضوع علمی چگونه به مغز بشر خطور کرده و چطور در طول قرن‌ها تکامل یافته و به شکل امروزی خود درآمده. در لابلای این Graphic Guideها البته با گزاره‌هایی در حد "الفبا" درباره موضوع هر کتاب آشنا می‌شویم، اما همانطور که گفتم هدف این کتاب‌ها "یاد دادن" مباحث علمی به خوانندگان نیست!

    علم اقتصاد (قدم اول)
    نویسنده: دیوید اورل، بورین وان‌لون
    ترجمه: ابوالفضل حاجی‌زادگان
    ناشر: پردیس دانش
    سال نشر: 1393 (چاپ 1)
    قیمت: 60000 تومان
    تعداد صفحات: 175 صفحه
    شابک: 978-600-300-070-4
    ارسطو گفته بود که "همه چیزها با پول سنجیده می‌شوند"، اما نمی‌دانست که پرسش از چگونگیِ این سنجش، در مورد کسانی که موظف به انجام آن هستند و نتایج این سنجش بر زندگی انسان‌ها، روزی ابعادی چنان گسترده خواهند یافت که دیگر کمتر حوزه‌ای از زندگی بشری را دست نخورده باقی می‌گذارند. در این کتاب سیر تحول تاریخی این ماجرای همواره رو به رشد از طریق آراء متفکرانی همچون آدام اسمیت، کارل مارکس، جان مینارد کینز، میلتون فریدمن و دیگران شرح و بسط داده شده است.
    این کتاب قدم اولی است برای آشنایی با این رشته، داوری در مورد ادعای علمی بودنِ آن و همچنین امکانات واقعی‌اش در بهبود زندگی روزمره ابناء بشر. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    بی‌نهایت (قدم اول)
    نویسنده: برایان کلگ، اولیور پو
    ترجمه: ابراهیم اسکافی
    ناشر: پردیس دانش
    سال نشر: 1394 (چاپ 1)
    قیمت: 60000 تومان
    تعداد صفحات: 175 صفحه
    شابک: 978-600-300-113-8
    بی‌نهایت موضوعی عمیقا ضدشهودی و خردآزار است که از یک سو الهام‌بخش برخی اندیشمندان بوده و از سوی دیگر، برخی را کلافه و حیرت‌زده نموده است.
    مردم یونان باستان آنچنان از وجود عدد بی‌نهایت هراس داشتند که مردی را که راز وجود بی‌نهایت را برملا کرد، در دریا غرق کردند؛ و ریاضی‌دانی آلمانی پس از کشفی که در خصوص اعداد ترامتناهی داشت، کارش به جنون کشید.
    این کتاب مروری است جامع بر دیدگاه شخصیت‌های گوناگون در مورد بی‌نهایت؛ از تاریخ باستان تا عصر حاضر، از ارشمیدس و فیثاغورس گرفته تا خوارزمی، فیبوناچی، گالیله، نیوتون، لایبنیتس، کانتور، ون، گودل و مندلبرو. با مطالعه این کتاب درمی‌یابیم که چرا و چگونه، بی‌نهایت، ذهن نوابغ و نخبگان علم و ریاضی را به چالش کشیده است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: اقیانوس انتهای جاده (نیل گیمن)، حاج آخوند (سیدعطاء‌الله مهاجرانی)، فقط ده ساعت (احمد پوری)، هفته‌ی چهل و چند: بیست روایت از مادری در همین روزها (فاطمه ستوده (دبیر مجموعه))، وقتی که آسمان تهران آبی بود (مهران افشاری)، خیابان شکرچیان: نامه‌هایی از پراگ (پرویز دوایی)، باغ فردوس (آناهیتا فیروز)، نقشه‌ی استخوان‌ها (مجموعه نیروی سیگما - کتاب دوم) (جیمز رولینز)، ضربه‌ی کاساندرا (روبرت لودلیوم)، زن پشت پنجره (ای.  جی. فین)، اساطیر نورس (نیل گیمن)، بی‌نهایت (قدم اول) (برایان کلگ، اولیور پو)، علم اقتصاد (قدم اول) (دیوید اورل، بورین وان‌لون)، سفر شگفت‌انگیز مرتاضی که در جالباسی آیکیا گیر افتاده بود (رومن پوئرتولاس)، دخترکی که ابری به بزرگی برج ایفل را بلعیده بود (رومن پوئرتولاس)

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است