کتاب‌های فروردین و اردیبهشت 1399

    امتياز داده شده به اين مطلب:
    ( 6 نفر به اين مطلب امتياز داده‌اند )

     

    ترتیب کتابهای این فهرست را براساس شوق و ذوقم برای خواندن آنها مرتب کرده‌ام، و از همین بابت هم تازه‌ترین کتاب رضا امیرخانی در صدر فهرست قرار گرفته است. راستش الان مدتهاست که دارم با خودم قرارمدار می‌گذارم تا وقت بگذارم و دو سه کتاب اخیر او را پشت‌سر‌هم بخوانم و همزمان صفحه‌ای برای معرفی آثار او در اینجا "تاسیس" کنم. امیدوارم این از آن کارهایی باشد که در این سالِ جدیدِ 99 برسم و انجامش دهم.

    جذابیت "نیم‌دانگ پیونگ یانگ" علاوه بر نویسنده‌اش، موضوع آن هم هست. اینکه بعد از انتشار اینهمه کتاب ترجمه درباره کره شمالی حالا یک ایرانی پیدا شده که توانسته نگاهی به داخل این کشور بیاندازد و چیزهایی درباره آنچه که در آنجا دیده بنویسد، مطمئنا غنیمت است.

    نیم‌دانگ پیونگ‌یانگ
    نویسنده: رضا امیرخانی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1401 (چاپ 6)
    قیمت: 125000 تومان
    تعداد صفحات: 343 صفحه
    شابک: 978-600-353-856-6
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    سفرنامه‌ای حاوی شرح دیده‌ها و شنیده‌‌های نویسنده در کره‌شمالی.
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "باید یاد گرفت نه گفتن را. گذشت آن روزها که هر سفری را روی هوا می‌زدم. تا حسین دعایی زنگ زد و گفت پیش‌نهادی دارم برای سفر، در جا جواب منفی دادم! روزهای اول ماهِ مبارک 1397 بود و گرما هم کلافه‌ام کرده بود. گفتم ماهِ مبارک سفر نمی‌روم! حسین پشت خط خیلی جدی گفت:
    - پس اجازه بدهید من همین الان خدمت برسم! بعد "نه" بیاورید …
    آمد و هنوز شروع نکرده بود که گربه را دم حجله کشتم که اصلا ماه مبارک سفر نمی‌روم. از آن "اصلا"هایی که هفت هشت مثال نقض‌ش را همان موقع به یاد آوردم. حسین توضیح داد که سفر، هفته‌ی آخر ماه مبارک است و کراهت ندارد و شاید فقط شب بیست و سوم را از دست بدهی. جامه‌ی تقوا اتو کردم و استغفرالله غلیظی به صورت نقطه‌زن فرستادم سمت‌ش. حسین گفت حالا اجازه بدهید من مقصد سفر را عرض کنم و هم‌راهان را معرفی کنم، بعد جواب منفی بدهید ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب "خدمتکار و پروفسور" آنقدر برایم عزیز است که وقتی شنیدم کتاب جدیدی از نویسنده آن ترجمه شده و به بازار آمده، خریدن آن را بر خود واجب دانستم. حالا هم "پلیس حافظه" رفته است جزو کتاب‌هایی با اولویت بالا برای خواندن!

    پلیس حافظه
    نویسنده: یوکو اوگاوا
    ترجمه: کیهان بهمنی
    ناشر: آموت
    سال نشر: 1402 (چاپ 4)
    قیمت: 199000 تومان
    تعداد صفحات: 343 صفحه
    شابک: 978-600-384-154-3
    داستان در جزیره‌ای بی‌نام و نشان اتفاق می‌افتد. در این مکان چیزهایی در حال ناپدید شدن هستند. اول از همه کلاه‌ها ناپدید می‌شوند، بعد نوبت به پرنده‌ها می‌رسد و بعد گل‌های رز و ... ساکنان جزیره به این تغییرات بی‌توجه هستند. چند نفری هم که هنوز می‌توانند اشیا ناپدید شده را به خاطر بیاورند همواره در هراس از پلیس حافظه هستند. پلیسی که تمام اقدامات لازم را انجام می‌‌دهد تا اشیا ناپدید شده، فراموش شوند و به خاطر نیایند!
    در این میان زن نویسنده‌ای که در تلاش است تا اثر بعدی خود را بنویسد متوجه می‌شود که ویراستارش در خطر است و هر آن ممکن است گرفتار پلیس حافظه شود. زن برای نجات ویراستارش نقشه‌ای می‌کشد و او را در زیرزمین خانه‌اش پنهان می‌کند. اما پلیس حافظه هرلحظه به کشف آنچه که او در خانه خود پنهان کرده نزدیک‌تر می‌شود و با بالا رفتن تهدید از سوی پلیس، نویسنده و ویراستار تصمیم می‌گیرند تا برای نجات دادن گذشته‌ای که در حال فراموشی است از نوشته او کمک بگیرند ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "گاهی فکر می‌کنم از میان آن همه چیزهای محو شده در جزیره، چه چیزهایی اول ناپدید شده بودند.
    وقتی هنوز بچه بودم، مادرم همیشه می‌گفت: "خیلی قبل از این که تو به دنیا بیای، اینجا تو جزیره خیلی چیزهای دیگه وجود داشت. چیزهای شفاف، چیزهای خوش‌بو ... چیزهایی که بال‌بال می‌زدن، چیزهای براق ... چیزهای فوق‌العاده‌ای که حتی تصورشون برای تو سخته. افسوس آدم‌هایی که اینجا زندگی می‌کنن، نتونستن اون همه چیزهای فوق‌العاده و زیبا رو تو قلب و خاطرات‌شون نگه دارن." بعد هم می‌گفت: "خیلی طول نمی‌کشه که خودت هم می‌بینی. می‌بینی چیزی تو زندگیت ناپدید می‌شه."
    من که ناگهان نگران می‌شدم، می‌پرسیدم: "ترسناکه؟"
    "نه، نترس. درد نداره. حتی شاید واسه‌شون ناراحت هم نشی. خیلی ساده یه روز صبح از خواب بیدار می‌شی و می‌بینی قبل از این که خودت هم فهمیده باشی، تموم شده. وقتی بی‌حرکت دراز کشیدی، چشم‌هات رو بستی، گوش‌ات وزوز می‌کنه و همون موقع که داری سعی می‌کنی جریان هوای صبح رو حس کنی، احساس می‌کن نسبت به شب قبل یه چیزی تغییر کرده. می‌فهمی یه چیزی رو از دست دادی. می‌فهمی تو جزیره یه چیزی ناپدید شده." ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    چاپ اول "مرگ آقای سعدی در پاریس" را که دیدم، فکر می‌کنم از اسمش خوشم نیامد و بنابراین آن زمان کتاب را نخریدم! (اینهم یکجورش است!!!) در ماه‌های اخیر اما بعد از خواندن "قطارباز" ارادتم به مجموعه "ناداستان"های نشر چشمه زیاد شده و هرجا که عنوانی از این مجموعه به چشمم می‌خورد، آن را تهیه می‌کنم. بگذریم که اگر همان اول کار هم از روی نام و نشان کتاب (احتمالا در اینترنت تصویر روی جلدش را دیده بودم) متوجه می‌شدم که کتاب سفرنامه است (هست؟) بی‌خیال احساس بوجود آمده در "برخورد اول" می‌شدم و آن را می‌خریدم. خلاصه اینکه تا اینجای کار احساس‌های مختلف و متناقضی درباره کتاب ظهور کرده که نمی‌دانم سرانجام چه حکمی را برای آن رقم خواهد زد.

    سیدمجید حسینی را با خواندن کتاب "هاروارد مک‌دونالد" شناختم. بعدتر در جلسه‌ای نیمه‌رسمی در انتشارات همشهری با شخصیتی آشنا شدم که متوجه شدم همان نویسنده "هاروارد مک‌دونالد" است. یکبار هم در مکالمه‌ای کوتاه برایش گفتم که درباره آن کتاب خیلی حرف دارم و یکروزی باید درباره‌اش مفصل گپ بزنیم، و او گفت پس از سالها الان خودش هم درباره کتاب حرف و حدیث زیاد دارد و ... گذر عمر نگاه آدم را به دنیا تغییر می‌دهد!

    مرگ آقای سعدی در پاریس
    نویسنده: سیدمجید حسینی
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1398 (چاپ 2)
    قیمت: 20000 تومان
    تعداد صفحات: 119 صفحه
    شابک: 978-600-229-850-4
    با اطمینان می‌توان گفت این کتاب، در میان آثار تاکنون‌منتشرشده‌ی نویسنده که غالبا دارای درون‌مایه‌ی تحلیلی هستند، یک نقطه‌عطف محسوب می‌شود. او که تاکنون چندبار به پاریس سفر کرده، این‌بار با شنیدن "صدا" و "قصه"ی سعید، دوست قدیم دوران دانشجویی، امکان ورود داستانی به هزارتوهای این شهر غریب و روایت آن را می‌یابد. روایت جزءنگار، خلاق و واقع‌نمای نویسنده، نه‌تنها سعی در فهم فضای شهر پاریس دارد، بلکه به همان اندازه خواهان درک رنج، عشق، تنهایی و ملال سعید است. و شاید او در قامت یک استاد علوم سیاسی، احوال سعید را می‌نویسد تا نسبت "ما" را با "آن‌ها" در سایه‌ی مناسبات جهانی بفهمد. گوشه‌های پاریس در خرده‌روایات متعدد کتاب، بدل به پازلی رنگارنگ می‌شوند و آرام‌آرام "نقشه"ای دیگر را برای کشف راز جهان در اختیار چشم‌ها، پاها و حواس ما قرار می‌دهند …
    با این نقشه همراه شوید: شاید شما خودتان را در پاریس دیدید؛ آشنا با رنج و شور عشق ... و پاریس او، شاید تهران ما باشد؛ وقتی چشم‌انداز نگاه خود را از پوسته و ظاهر، به عشق‌ها، امیدها، رنج‌ها و دیگر پیچ‌وتاب‌های بشری معطوف می‌کنیم ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    قطعه‌ی اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "این خیابان‌های پاریس، انسان‌اند، هر کدام شخصیت دارند، این سن-ژرمن اما آدم عجیبی است، مغرور، پرکافه و یک‌جورهایی مبهم، و حالا که سعید نشسته درون کافه لوییز، چون کافه فلور، آشپزخانه‌اش را بسته، بولوار سن-ژرمن دارد جلو چشمانش می‌رقصد، سعید نشسته درون لحظه، می‌خواهد همه‌ی رنج‌هایش را بریزد بیرون، می‌خواهد مثل یک بادکنک سفید سبک شود، خیابان که مقابلش می‌رقصد، سعید خمار می‌شود، آدم سبک‌سری است این سن-ژرمن، یک لحن عجیبی دارد خیابان و سعید می‌خواهد بفهمد این لحن چیست، سعید مرد سختی‌هاست، مرد رنج؛ هر چند قیافه‌اش حکایت از رنج نکند، و حالا که سن-ژرمن می‌رقصد، می‌خواهد او هم سبک شود، خزیده درون خودش، و درونش را می‌جورد چیزی پیدا کند، و کم‌کم دارد پیدا می‌کند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی، از آن کتاب‌هایی است که فروش بالایش باعث شد تا به فکر خریدنش بیافتم. در حقیقت وقتی برای اولین‌بار در اواخر زمستان سال گذشته به بازار آمد، پیش خودم گفتم که در حال‌وهوای داستان‌های "زندگی آسان نیست" نیستم! اما خب فروش بالای کتاب و اینکه در کمتر از دو ماه به چاپ دوازدهم رسید باعث شد تا نظرم عوض شود. کتاب این‌روزها آنقدر اسم‌ورسم‌دار شده که حتما باید نسخه‌ای از آن را در قفسه کتابخانه داشت.

    هیچ دوستی به جز کوهستان
    نویسنده: بهروز بوچانی
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1399 (چاپ 12)
    قیمت: 43000 تومان
    تعداد صفحات: 248 صفحه
    شابک: 978-622-01-0139-0
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    بهروز بوچانی، نویسنده و مستندساز و روزنامه‌نویس ایرانی، خاطره‌ی دوزخ را با خود دارد. او که پیش از ترک ایران در حوزه‌ی محیط‌زیست و مسائل کردها مشغول به فعالیت و نوشتن بود، ناچار شد تا ایران را به مقصد استرالیا ترک کند و این آغاز راهی بود که از او نویسنده‌ای رنج‌دیده ساخت. بوچانی بعد غرق‌شدن قایق مهاجران غیرقانونی از مرگ گریخت، اما در اقدام بعدیش به دست گارد نیروی دریایی استرالیا دستگیر شد و همراه مهاجران دیگر به جزیره‌ی مانوس فرستاده شد. او در این ناکجاآباد، که حق خروج از آن را نداشت و شبیه یک تبعیدگاه مخوف بود، نوشتن کتاب حاضر را پنهانی آغاز کرد. او خاطرات تجربه‌هایش را در قالب رمان به زبان فارسی می‌نوشت و از طریق پیام‌رسانِ واتس‌اپ برای مونس منصوبی می‌فرستاد، و کتاب در نهایت به همت ایشان و با ترجمه‌ی امید توفیقیان برای اولین‌بار به زبان انگلیسی منتشر شد. این‌گونه بود که ناگهان جهان از طریق ادبیات و کلمات فهمید چه بر بوچانی و دیگران رفته. کتاب برنده‌ی جایزه‌ی بسیار معتبرِ "ویکتوریا" شد اما دولت استرالیا اجازه نداد نویسنده‌اش برای دریافت جایزه از جزیره خارج شود. فشار رسانه‌ها و ستایش نشریات معتبری چون نیویورک‌تایمز، گاردین، واشنگتن‌پست و ... نیز کتاب تکان‌دهنده‌اش را بیش از پیش مطرح ساخت و عملا کاری کرد که او بالاخره در اواخر نوامبر 2019 از دوزخ مانوس آزاد شود و به نیوزلند برود. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "مهتاب بود؛ در مسیری ناشناخته؛ آسمان رنگ دلهره‌ی بزرگی به خود گرفته بود. دو کامیون جاده‌ی جنگلی پر پیچ‌وخم و پرسنگلاخی را با سرنشینانی مضطرب و هراسان و نعره‌های اگزوزهایی ترسناک و سرعتی غیرعادی می‌پیمودند. دورتادورِ ماشین‌ها را چادرهایی مشکی بسته بودند و تنها می‌توانستیم ستاره‌های درخشان آسمان را ببینیم. زن‌ها و مردها کنار هم نشسته بودند و بچه‌ها روی پاهای آن‌ها ... گاهی یکی از سرنشینان کفلش را روی کفه‌ی چوبی کامیون تکان می‌داد تا در ماهیچه‌های خسته‌اش خونی تازه جریان یابد و باسن کوفته‌اش برای ادامه‌ی مسیر جانی بگیرد. شش ساعت بود که همان‌طور بی‌حرکت پشتم را به دیواره‌ی چوبی کامیون تکیه داده بودم و غُرغُرهای پسر بی‌دندان در گوشم می‌پیچید که با آن دهان پوکش به سرتاپای قاچاقچی‌ها ناسزا می‌گفت. سه ماهِ آزگار دربه‌دری و گرسنگی در اندونزی کلافه‌مان کرده بود، تا این‌که قرار بود بالاخره، از طریق این جاده‌ی جنگلی، پای‌مان به اقیانوس برسد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    درباره "هرگز برنگرد"، تازه‌ترین کتاب منتشر شده از مجموعه جک ریچر به زبان فارسی، باید اعترافی بکنم. من پیشتر فیلم ساخته شده از روی این کتاب را دیده‌ام و از زمان دیدن فیلم بی‌صبرانه منتظر انتشار کتاب بودم! توضیح اینکه چرا اینقدر مشتاقم تا کتابی را که فیلم آن را دیده‌ام، بخوانم، بماند برای بعد. اجازه بدهید فعلا که کتاب به دستم رسیده آن را بخوانم تا بعد مفصل برایتان ماجرایم را با این "داستان" تعریف کنم.

    هرگز برنگرد (از سری کتاب‌های جک ریچر - کتاب هجدهم)
    نویسنده: لی چایلد
    ترجمه: محمد عباس‌آبادی
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1401 (چاپ 2)
    قیمت: 188000 تومان 160000 تومان
    تعداد صفحات: 535 صفحه
    شابک: 978-600-182-615-3
    جک ریچر، پلیس سابق ارتش، پس از پشت سر گذاشتن نواحی برفی داکوتای جنوبی بالاخره به مقر فرماندهی سابقش، یعنی یگان صدودهم پلیس ارتش در ویرجینیا می‌رود تا با فرمانده جدید یگان، سرگرد سوزان ترنر ملاقات کند. زنی که او تا قبل از این فقط صدایش را از پشت تلفن شنیده است. اما وقتی به آنجا می‌رسد، شخص دیگری به نام سرهنگ مورگان را پشت میز او می‌بیند. مورگان به او اطلاع می‌دهد که به خاطر دو مسئله‌ی قدیمی تحت پیگرد قانونی است: یک اتهام قتل که به شانزده سال پیش برمی‌گردد، و یک شکایت از جانب زنی که ادعا می‌کند ریچر در کره‌ی جنوبی با او رابطه داشته و پدر دختر پانزده‌ساله‌ی اوست. علاوه بر این سرگرد ترنر هم به اتهام جاسوسی و دریافت رشوه در بازداشتگاه به سرمی‌برد. ریچر تصمیم می‌گیرد ترنر را از بازداشتگاه نجات بدهد. او و ترنر باید از دشمنان بانفوذی که در بالاترین سلسله‌مراتب پنتاگون قرار دارند فرار کنند و به علت اصلی این دسیسه‌ها پی ببرند و خود را تبرئه کنند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "سرانجام ریچر را سوار ماشینی کردند و به متلی در فاصله‌ی دو کیلومتری بردند، جایی که متصدی شب اتاقی به او داد؛ اتاقی که همه ویژگی‌های مورد انتظار ریچر را داشت، چون قبلا هزار بار از این اتاق‌ها دیده بود. یک بخاری دیواری پرسروصدا داشت که با سروصدایش نمی‌شد شب‌ها خوابید که این باعث می‌شد صاحب هتل پول برق کمتری بدهد. همه‌ی لامپ‌هایش هم کم‌وات بودند. موکت نازکی داشت که بعد از تمیز شدن در عرض چند ساعت خشک می‌شد، طوری که یک نفر دیگر می‌توانست همان روز دوباره اتاق را بگیرد. البته آن موکت را مرتبا تمیز نمی‌کردند. تیره‌رنگ و طرح‌دار بود و برای پنهان کردن لکه‌ها ایدئال، روتختی هم همین‌طور. بدون شک دوش حمامش می‌بایست ضعیف و کم‌فشار، حوله‌هایش نازک، صابونش کوچک و شامپویش ارزان‌قیمت باشد. مبلمانش چوبی و تیره و آسیب‌دیده و تلویزیونش کوچک و قدیمی بود و پرده‌هایش از فرط کثیفی خاکستری شده بودند.
    همه‌چیز همان‌طور بود که انتظار داشت. همه‌چیزیش را قبلا هزار بار دیده بود.
    ولی بااین‌حال دلگیر بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    امسال از همان ابتدای سال مشخص بود که خبری از نمایشگاه کتاب تهران نخواهد بود. اما نمی‌دانم ناشر هم‌محل ما برنامه‌ریزی برای انتشار چندین و چند کتاب جدید را قبل از ظهور کرونا انجام داده بود، یا اصولا بی‌خیال این وضعیت شده و تصمیم گرفته کلا این حال و اوضاع را ندید بگیرد (یادم باشد ازش بپرسم!) به هرحال در فروردین و اردیبهشت، کتابسرای تندیس تا دلتان بخواهد کتاب جدید روانه بازار کرد.

    از "جک ریچر" که بگذریم به کتاب جدید خانم رولینگ می‌رسیم. با وجود قیمت قابل‌توجه‌اش به نظر می‌رسد وزن و شهرت نویسنده کتاب همچنان حرف اول را می‌زند (حتی در ایران) و ناشر امید دارد تا "سفیدی مرگبار" را در کنار دیگر آثار موفق و خوش‌فروشش در قفسه بچیند.

    سفیدی مرگبار
    نویسنده: جی. کی. رولینگ
    ترجمه: ویدا اسلامیه
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1400 (چاپ 2)
    قیمت: 260000 تومان
    تعداد صفحات: 912 صفحه
    شابک: 978-600-182-606-1
    با مراجعه‌ی جوان روان‌پریشی به نام بیلی به دفتر گورمون استرایک، برای تقاضای کمک در زمینه‌ی بازرسی جنایتی که گمان می‌کند در کودکی شاهدش بوده است، آرامش ذهنی استرایک به هم می‌ریزد. اگرچه بیلی آشکارا مبتلا به بیماری روانی است و نمی‌تواند جزئیات عینی چندانی را به یاد بیاورد، صمیمیت انکارناپذیری در شخصیتش و ماجرایی که بازگو می‌کند، وجود دارد. اما پیش از آن که است استرایک بتواند پرسش‌های بیش‌تری مطرح کند، بیلی با هراسی ناگهانی پا به فرار می‌گذارد.
    استرایک و رابین الاکوت، دستیار سابق و شریک کنونی‌اش، در تلاش برای کشف حقیقت ماجرای بیلی، راه پر پیچ و خمی را پیش می‌گیرند که از پس‌کوچه‌های لندن می‌گذرد، تا مخفیگاهی در دل پارلمان پیش می‌رود و به عمارت زیبا اما شرارت‌آمیزی در مناطق روستایی می‌رسد.
    در مسیر هزارتو وار این بازرسی، زندگی خود استرایک نیز چندان هموار و خالی از دردسر نیست: شهرت نوظهورش در مقام کارآگاه خصوصی، دیگر به او اجازه نمی‌دهد مثل سابق به فعالیت‌های پشت صحنه بپردازد. از سوی دیگر، ارتباطش با دستیار سابقش تیره و تارتر از هر زمان دیگر است. وجود رابین در عرصه‌ی حرفه‌ای برای استرایک بی‌نهایت ارزشمند، اما رابطه‌ی شخصی‌شان بسیار پیچیده و مستلزم دقت و ملاحظه‌ی بسیار است ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "اگر فقط قوها روی آب سبز تیره‌ی دریاچه کنار هم شنا می‌کردند، این عکس شاهکاری میان تمام آثار حرفه‌ای عکاس مجالس ازدواج می‌شد.
    هیچ دلش نمی‌خواست وضعیت عروس و داماد را تغییر بدهد چون نور ملایم زیر سایه‌ی درخت‌ها، عروس را با موهای باز حلقه‌حلقه‌ی طلایی متمایل به قرمزش، درست مثل فرشته‌های دوره‌ی پیشارافائلی کرده بود و برجستگی گونه‌های همسرش را دوچندان می‌کرد. به یاد نداشت پیش از آن، برای عکاسی از زوجی به این زیبایی و برازندگی قراردادی بسته باشد. آقا و خانم متیو کانلیف هیچ نیازی به ترفندهای ماهرانه نداشتند، لازم نبود عکس این بانو را از زاویه‌ای بگیرد که چاقی لایه‌لایه‌ی پشتش پنهان بماند (تازه این خانم یک هوا بیش از اندازه ترکه‌ای بود که آن هم در عکس خوب می‌افتاد)، لازم نبود از داماد بخواهد "یک عکس هم با دهان بسته" بگیرد چون دندان‌های کاتلیف ردیف و سفید بود. تنها چیزی که لازم بود پنهان شود و امکان روتوشش در عکس‌های نهایی وجود داشت، جای زخم بدهیبتی بود که از بالا تا پایین ساعد دست روس امتداد داشت: جای زخمی کبود و ملتهب، که جای بخیه‌های رویش هنوز مشخص بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    همانطور که می‌دانید و متوجه شده‌اید مشغول اسباب‌کشی وب‌سایت جیره‌کتاب به خانه جدید هستیم. در این جابجایی، مثل اغلب اسباب‌کشی‌ها، بیشتر از همه وارسی وسائل خانه قدیم وقت می‌برد. اینکه گردوخاک‌شان را بگیری و در کارتن بگذاری‌شان یا اینکه به این نتیجه برسی که دیگر کهنه شده‌اند و دیگر ارزش جابجا کردن ندارند و بهتر است مرخص‌شان کنی.

    یکی از کارهایی که در هنگام جابجایی مطالب انجام می‌دهم، خواندن مجدد آنها و رفع غلط‌های تایپی یا سکته‌های انشایی است. اینجوری بود که در حین خواندن مجدد "کتاب‌هایی که دخترها باید قبل از 25سالگی بخوانند!" به سراغ فهرست منبع این مقاله رفتم و دیدم که از زمان معرفی آن یکی دیگر از کتابهای معرفی شده در فهرست اصلی به فارسی ترجمه شده و حالا در دسترس علاقمندان قرار دارد. "آبی‌ترین چشم" نوشته تونی موریسون. فکر کردم خوب است که در خانه‌ی جدید، این کتاب را هم به آن فهرست اضافه کنم.

    آبی‌ترین چشم
    نویسنده: تونی موریسون
    ترجمه: نیلوفر شیدمهر، علی جباری (آذرنگ)
    ناشر: دریچه
    سال نشر: 1385 (چاپ 1)
    قیمت: 180000 تومان
    تعداد صفحات: 264 صفحه
    شابک: 964-8072-04-3
    داستان پکولا، دختر بچه‌ای یازده ساله و سیاه‌پوست، که در آمریکایی زندگی می‌کند که همه در آن عاشق دختربچه‌های بلوند و چشم‌آبی هستند. پکولا فکر می‌کند زشت است و آرزویش این است که چشم‌هایش آبی باشند، تا او زیبا بشود، تا مردم به او نگاه کنند، تا دنیایش رنگ دیگری به خود بگیرد ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "راهبه‌ها، سبکبال می‌خرامند و مردانی مدهوش و شوخ‌چشم در سرسرای هتل یونانی آواز می‌خوانند. رزماری ویلانوچی، همسایه دیواربه‌دیوار ما، که بالای کافه پدرش زندگی می‌کند در یک اتومبیل بیوک مدل 1939 نشسته است و نان و کره می‌خورد. او پنجره را پایین می‌کشد تا به من و خواهرم فریدا بگوید که اجازه نمی‌دهد داخل شویم. به او خیره می‌شویم. از نان او می‌خواهیم. اما بیشتر در پی آنیم که با نگاهمان موج خودپسندی نمایان در چشمانش را درهم‌بشکنیم و غرور مالکانه جلوه‌گر در پیچ و تابهای دهانش به‌هنگام جویدن غذا را خرد کنیم. به خودمان می‌گوییم: هروقت از اتومبیل بیرون بیاید به‌جانش می‌افتیم و پوست سفیدش را، با خراشهای سرخ‌فام، خط می‌اندازیم. او گریه خواهد کرد و از ما خواهد پرسید: "دلتان می‌خواهد پایین بکشم؟" و ما خواهیم گفت: "نه" نمی‌دانیم که اگر چنین کاری بکند چه حالی به ما دست خواهد داد یا چه خواهیم کرد. اما می‌دانیم که هرگاه چنین سوالی بکند می‌خواهد پیشنهادی اغواکننده به ما بدهد و ما باید با خودداری از پذیرش آن غرورمان را پاس داریم ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    یکی دیگر از کارهایی که در اسباب‌کشی انجام می‌دهم، مرور بازخوردهایی است که دوستان گهگاه در ذیل مطالب آورده‌اند. در برخی از این بازخوردها برای تکمیل مطلب یا فهرست جیره‌کتاب، به کتاب‌هایی اشاره شده. بعضی از این کتاب‌ها را قبلا تهیه کرده‌ام و به مجموعه کتاب‌های جیره‌کتاب افزوده‌ام. اما بعضی هم جامانده‌اند. "مسائل فلسفه" یکی از آن کتابها بوده که دوستی آن را برای قرار گرفتن در فهرست "فلسفه برای نافیلسوفان" پیشنهاد کرده بود.

    مسائل فلسفه
    نویسنده: برتراند راسل
    ترجمه: منوچهر بزرگمهر
    ناشر: خوارزمی
    سال نشر: 1390 (چاپ 5)
    قیمت: 40000 تومان
    تعداد صفحات: 199 صفحه
    شابک: 978-964-487-129-0
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "آیا در عالم علمی هست که یقین و قطعیت آن را هیچ انسان عاقلی نتواند مورد شک قرار دهد؟ این سوال که در بادی نظر چندان مشکل نمی‌نماید در واقع یکی از مشکل‌ترین سوالات است.
    وقتی موانعی را که در راه وصول به پاسخ صریح و مطمئن به این سوال وجود دارد درست درک کردیم می‌توان گفت که بحث فلسفه را آغاز نموده‌ایم زیرا فلسفه همانا سعی در یافتن جواب چنین سوالات غائی و نهائی است اما نه آنطور که در زندگی عادی یا حتی در علوم به نحو جزمی و غیردقیق بدان پاسخ می‌دهیم بلکه از روی نقد و دقت و پس از بررسی کلیه موجباتی که این مسائل را بغرنج می‌سازد و پس از توجه به ابهام و خلطی که تمام تصورات عادی ما بر آن مبتنی است.
    در زندگی روزمره بسیاری امور را یقین و قطعی فرض می‌کنیم که پس از دقت و تعمق می‌بینیم بقدری حاوی تناقضات ظاهر هسنتد که پس از اندیشه بسیار می‌توان گفت که به چه چیز میدتوان عقیده‌مند بود. در جست‌وجوی یقین و قطعیت طبعا از تجارب فعلی ابتدا می‌کنیم و به یک معنی البته از این تجارب علم حاصل می‌شود. اما هر خبری درباره اینکه تجارب مستقیم و بلاواسطه ما چه علمی برای ما حاصل می‌کند به احتمال قوی خطا خواهد بود ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    تصور می‌کنم در دو، سه ماه اخیر "آمار" به یکی از موردتوجه‌ترین علوم از شاخه‌های دانش بشر تبدیل شده است. میلیاردها نفر هر روز صبح از خواب برخواستند و قبل از هرکاری به سراغ اعداد و ارقام مربوط به میزان شیوع ویروس کرونا در جهان، منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند یا کشوری که تابعیت آن را دارند رفتند. اعداد و ارقامی که دولت‌ها عادت کردند بصورت روزانه در اختیار شهروندانشان قرار دهند.

    برای من مدتهاست که زیبایی، اهمیت، تاثیر و نظمی که این علم در تقریبا همه شئونات حیات بشر و دیگر جانداران می‌دمد، مایه شگفتی است. در این دوران قرنطینه هم اغلب به این فکر می‌کردم که آیا "ما" (شرقی‌ها، خاورمیانه‌ای‌ها، ایرانی‌ها، ...) واقعا به میزانی که بشر این روزها درباره "آمار" می‌داند، آن را در زندگی‌مان وارد کرده‌ایم؟ آیا زندگی‌مان را براساس حقایق و واقعیت‌هایی که این علم در اختیارمان قرار می‌دهد، به پیش می‌بریم؟ یاد زمانی افتادم که کتاب "اندازه‌گیری دنیا" را می‌خواندم و آنجا هم احساسم این بود که شاید ما زمانه‌ای را که، به مدد یک علم دیگر، همه‌چیز برروی کره‌خاک دارای کمیت و اندازه می‌شد از دست داده‌ایم و چون هیچوقت آن دوره را از سرنگذراندیم، با وجود سال‌ها تحصیل در قالب استاندارد، "فرهنگ کمیت" را بدرستی فهم و جذب نکرده‌ایم. حالا ممکن است حکایت ما و "آمار" هم همین باشد؟

    آمار For Dummies
    نویسنده: دبورا جی. رامزی
    ترجمه: شیرین غفوری
    ناشر: آوند دانش
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 130000 تومان
    تعداد صفحات: 390 صفحه
    شابک: 978-600-8668-80-0
    آمارتان ضعیف است؟ نگران نباشید. این کتاب راهنما با بیانی ساده به شما یاد می‌دهد که چگونه داده‌ها را جمع‌آوری، ترسیم و بررسی کنید، فواصل اطمینان و آزمون‌های فرضیه را محاسبه کنید؛ داده‌ها را با همبستگی و رگرسیون و جداول دوطرفه تحلیل کنید و نکات بسیار دیگر.
    در این کتاب شما درباره مطالب زیر می‌آموزید:
    - آشنایی با زبان فنی آمار
    - نکاتی درباره‌ی سازماندهی، ترسیم و تحلیل داده‌ها
    - اطلاعاتی درباره‌ی متغیرهای تصادفی، توزیع‌های دوجمله‌ای، نرمال، t، نمونه‌ای و قضیه‌ی حد مرکزی
    - نکاتی درباره‌ی اجرا، تفسیر و بررسی سرشماری‌ها و آزمایش‌ها
    - ابزار تحلیل داده برای رگرسیون، فاصله‌های اطمینان، آزمون‌های فرضیه و جداول دوطرفه

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب پوریا عالمی سفارش یکی از دوستان بود که ماه گذشته برایشان تهیه کردیم. راستش هنوز، بعد از یک تورق کلی، مطمئن نیستم که کتاب طنز است یا واقعا در قالب مطالب طنزآمیز به معرفی اقتصاد پرداخته. در پشت جلد کتاب اقتصاددان‌هایی اسم‌ورسم‌دار مثل محسن رنانی و موسی غنی‌نژاد از کتاب تعریف کرده‌اند. اما راستش را بخواهید من هنوز هم به کل ماجرا مشکوکم!

    اکون‌آبادی‌ها: کار اقتصاد دنیا چه‌طوری به این‌جا کشید؟
    نویسنده: پوریا عالمی
    ناشر: گاندو
    سال نشر: 1397 (چاپ 4)
    قیمت: 28000 تومان
    تعداد صفحات: 311 صفحه
    شابک: 978-600-95133-0-7
    مردم دنیا فکر می‌کنند مشکلات دنیا زیر سر سیاستمداران است و سیاستمداران می‌گویند مشکلات را مردم به وجود می‌آورند. بحث‌ها هم دقیقا از زمانی شروع می‌شود که اقتصاد برای مردم یا مردم برای سیاست یا سیاستمداران برای مردم یا مردم برای سیاستمداران یا همه‌ی آن‌ها برای هم دردسر درست می‌کنند.
    برای این‌که ببینیم اصلا اقتصاد چیست و از کجا پیداش شده باید داستان اکون‌آبادی‌ها را برای شما تعریف کنیم. در سال‌های دور، در سرزمین‌های دور، ناکجاآبادی بود به نام "اکون‌آباد". نام "اکون‌آباد" از کلمه "اکون" در لاتین می‌آید؛ برای همین هم به شهروندهای این سرزمین می‌گفتند "اکون‌آبادی". به محصول یا چیزی هم که مال این شهر بود می‌گفتند "اکونومی". به کسی هم که توی کار شهر بود، یعنی می‌خواست شهردار شود، می‌گفتند "اکونوم".
    خلاصه، آخرین دلیلی که می‌شود برای وجه تسمیه‌ی اکون‌آباد آورد این است که این سرزمین ریشه‌ی علم و دانش اقتصاد است؛ یعنی جایی که اکون از آن‌جا آمده است. این کتاب داستان مردم اکون‌آباد، پدران و مادران علم اقتصاد است.
    پدران و مادرانی که نمی‌دانستند دارند اقتصاد را به دنیا می‌آورند!

    چاپ کتاب تمام شده!

    "در تقاطع سنت و فرهنگ" جزو خریدهای زمستانی والده بود. کتاب را که ورق می‌زدم از موضوعش و از شیوه نگاه و برخورد نویسنده خوشم آمد. اما دور بودن موضوع کتاب از علاقمندی‌های مخاطبان جیره‌کتاب باعث شد که جلوی خودم را بگیرم و کتاب را نخرم (این روزها آدم باید بیشتر حساب جیبش را داشته باشد!) بعدتر اما عنوان دوم از این مجموعه‌ی "مردم‌نگاری" به بازار آمد و دیدم موضوع آن یکی هم برایم جالب است. بنابراین خست را کنار زدم و رفتم و کتابها را خریدم (نام و نشان دومی را در فهرست بعدی برایتان می‌آورم!)

    داشتم فکر می‌کردم که منِ تهرانی در عمرم تنها یکبار گذارم به دروازه غار افتاده. آنهم در کلاس سوم دبستان، وقتی که خانم میرهادی سوار مینی‌بوس‌مان کرد و از یک صبح تا ظهر کاخ نیاوران (که آن‌موقع شاه در آن سکونت داشت) تا دروازه غار را بهمان نشان داد. بدون هیچ شرحی! حالا پس از آنهمه سال و انواع و اقسام اتفاقات کوچک و بزرگی که بر ما و دروازه غار و تهران رفته، خواندن "یک مردم‌نگاری چندمیدانه" باید جالب باشد.

    در تقاطع سنت، فقر و جنسیت: یک مردم‌نگاری چندمیدانه در جنوب شهر تهران
    نویسنده: سپیده ثقفیان
    ناشر: خرد سرخ
    سال نشر: 1399 (چاپ 2)
    قیمت: 32000 تومان
    تعداد صفحات: 176 صفحه
    شابک: 978-600-97661-8-5
    کتاب به تحولات کلان دهه‌های هشتاد و نود و همراه با آنها، تغییرات رویکرد به سکسوالیته در ایران می‌پردازد. بر خلاف بسیاری دیگر از مطالعات این حوزه در ایران پساانقلاب که بر گفتمان اصلاحات و نظم اقتصادی جدید پس از جنگ به عنوان محملی برای جابه‌جایی معانی فرهنگی و خلق یک نظام جدید سکسوالیته (حتی نوعی "انقلاب جنسی") از طریق سه‌گانه مصرف، مقاومت و آزادی در میان زنان و جوانان طبقات متوسط و بالای شهری تمرکز دارند، مردم‌نگاری سپیده ثقفیان در یک محله فقیرنشین جنوب شهر تهران انجام می‌گیرد و نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی-اجتماعی کلان و وضعیت اجتماعی-اقتصادی خاص این طبقه چطور بر جهان ذهنی، معانی فرهنگی و ساخت سکسوالیته در میان زنان ساکن محله اثر می‌گذارد. محله هرندی یا دروازه غار، با گستره قومیتی متکثر و طیفی از ساکنین، که هم آنها که در محله خانه‌ای اجاره‌ای یا از آن خود دارند و هم زنان بی‌سرپناه ساکن در پارک محله را دربرمی‌گیرند، میدان‌های متعددی با تفاوت‌های چشمگیر و عمیق در وضعیت اجتماعی-اقتصادی، معناهای فرهنگی، هویت‌ها و قواعد رفتاری را پیش روی محقق می‌گذارد ... (برگرفته از "درباره این کتاب")
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "دهه هشتاد و به دنبال آن دهه‌ای که هم‌اکنون سپری می‌کنیم، با تغییراتی بنیادین و تحولاتی عمیق نشانه‌گذاری شده‌اند؛ تغییر و تحول‌هایی که تمامی عرصه‌های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده و شاید آرام‌آرام ما را به سمت ارزش‌ها و هنجارهای جدیدی برای تنظیم امورمان سوق داده‌اند. اما به راستی در این دوره در ایران چه تغییراتی اتفاق افتاده است؟ این دوران هم‌زمان با دولت‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم است. تغییرات سیاسی و اقتصادی در این دوران، وضعیت جدیدی را در ایران رقم زده است. در اینجا به طور مختصر بعضی از مهم‌ترین تغییرات کلان دو دهه اخیر را مرور می‌کنیم.
    شعار اصلی دولت هشتم تاکید بر جامعه مدنی به همراه پذیرش محوریت انسان و ارزش‌های دینی بود و بر همین اساس، اصطلاح مردم‌سالاری دینی در آن زمان مورد استفاده فراوان قرار گرفت. از نظر خاتمی، رییس‌جمهور وقت، در جامعه مدنی اسلامی نه فقط مسلمانان، بلکه همه انسان‌ها در چارچوب نظم و قانون صاحب حق هستند و دفاع از آنها وظیفه حکومت است. با وجود این که جامعه مدنی مفهومی مدرن است، ولی از نگاه خاتمی مسلمان‌ها هم می‌توانند با معیارهای خودشان قرائتی خاص از آن داشته باشند که با حقوق مردم و مصالح آنها سازگار باشد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    من معمولا همه کتاب‌های کیوان ارزاقی را می‌خرم. داستان‌های او "خواندنی" هستند و از آن نویسنده‌هایی است که بلد است قصه تعریف کند. خیلی هم در بند "پیام" و "نتیجه اخلاقی" و ... نیست. داستان باید خواندنی باشد و داستان‌های او، حداقل برای قشر و طبقه‌ای که آنها را برایشان می‌نویسد، جذاب و پرکشش هستند.

    اما "بی‌نازنین" را نمی‌دانم چطور تابه‌حال نخریده بودم. شاید متوجه انتشارش نشده بودم! کمی عجیب است، اما دور از ذهن نیست. به هرحال ماه گذشته داشتم دنبال "کتاب ارزان" می‌گشتم که اتفاقی به این کتاب رسیدم (بله، این‌روزها ما به هجده‌ هزار تومان می‌گوییم ارزان!) به این ترتیب شد یک تیر و دو نشان.

    بی‌نازنین
    نویسنده: کیوان ارزاقی
    ناشر: افق
    سال نشر: 1398 (چاپ 4)
    قیمت: 25000 تومان
    تعداد صفحات: 162 صفحه
    شابک: 978-600-353-135-2
    امتیاز کتاب: (3 امتیاز با رای 1 نفر)
    مانی با ایمیلی عجیب از زنی به نام سایه مواجه می‌شود و با زیرکی پاسخ می‌دهد و جواب می‌گیرد. رفته‌رفته رابطه‌ای اینترنتی شکل می‌گیرد، اما در ادامه پای آدم‌هایی به ماجرا باز می‌شود که مانی فکرش را هم نمی‌کرد. حالا او باید با حقایقی از زندگی و مسائل گذشته‌اش روبرو شود. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "موضوع: قرص زاناکس را فراموش کن!
    سلام
    حتما از دیدن این ایمیل تعجب می‌کنی. حق داری.
    باید بگویم که من عادت دارم هفته‌ای یک بار اسپم‌های ایمیلم را چک کنم. هرچند در این مدت، غیر از آگهی‌های تبلیغاتی شرم‌آور و عکس هنرپیشه‌های درجه‌چندم سینما و سوژه‌های آب‌دوغ‌خیاری، ندیده‌ام، ولی عادتم را هم ترک نکرده‌ام. همیشه فکر می‌کردم شاید لابه‌لای این آشغال‌ها، ایمیل خوبی باشد که امروز ایمیل شما را دیدم.
    معمولا وقتی اولین بار برای کسی ایمیل می‌فرستی، احتمال دارد سیستم اشتباه کند و آن را جایی بفرستد که نباید! انسان با داشتن کتاب‌های راهنما، صد و بیست و چهار هزار پیغمبر، معلم و مربی به قاعده‌ی تمامِ طول و عرض تاریخ اشتباه کرده و می‌کند، وای به حال کامپیتوتر و این نامه‌های برقی فوری‌فوتی که هیچ شناختی از آدم و زبان و مرامش ندارند و فرق اینباکس و اسپم را نمی‌دانند.
    شما هر روز هم که سر ساعت شش عصر به منزل بروی، باز امروز که زنگ بزنی، یکی از اهالی خانه با تعجب از پشت آیفون می‌پرسد: "کیه؟" انگار اصلا منتظر برگشتت به خانه نبوده‌اند! پس نباید توقع داشت که کامپیوتر اشتباه نکند ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    "حیوانات پیکاسو" پر است از نقاشی‌های هنرمند نامدار سبک کوبیسم که بصورت سیاه‌وسفید در کتاب چاپ شده‌اند. تک‌وتوک بعضی از تصاویر هم که با موازین اسلامی هماهنگی نداشته‌اند "پوشانده‌سازی" شده‌اند که خودش کوبیسم مضائفی را در آن آثار خاص رقم زده است! برای چنین کتابی احتمالا پسندیده‌تر آن بود که تصاویر کتاب بصورت رنگی چاپ می‌شد. اما خب آنوقت احتمالا قیمتش چهار، پنج برابر قیمت فعلی می‌شد. شاید بد نباشد یک آلبوم الکترونیک از تصاویر کتاب در ابعاد قابل‌قبول درست کنم. آخر تصویر سیاه‌وسفید "گرنیکا" چه دردی از بیننده دوا می‌کند. آن تصاویر تک‌وتوک را هم کاری به کارشان نداریم. ما را چه به ممیزی آثار پابلو پیکاسو!

    حیوانات پیکاسو
    نویسنده: بوریس فریدوالد
    ترجمه: فریده فرنودفر
    ناشر: چشمه
    سال نشر: 1401 (چاپ 1)
    قیمت: 74000 تومان
    تعداد صفحات: 161 صفحه
    شابک: 978-622-01-0560-2
    ... در خصوص زندگی و آثار پیکاسو کتاب‌ها و مقالات بسیار زیادی نوشته شده است، اما وجه حیوان‌دوستی او به ندرت مورد توجه زندگی‌نامه‌نویسان او قرار گرفته است. نویسنده در این کتاب به روایت زندگی پیکاسو از منظر رابطه‌اش با حیوانات می‌پردازد. این کتاب شامل نه فصل است و هر فصل به یکی از حیوانات مورد علاقه‌ی پیکاسو می‌پردازد. نویسنده در این کتاب با زبانی روشن و شاعرانه در لابه‌لای بیان حکایاتی از زندگی شخصی و عاطفی پیکاسو با خانواده‌اش، زنان و دوستانش به توصیف رابطه‌ی عمیق او با حیوانات و همچنین بازنمایی آن‌ها در طراحی‌ها، نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و سرامیک‌های پیکاسو پرداخته و نشان داده که این رابطه چگونه به خلق آثار پیکاسو منتهی شده است. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    هرچه گشتم توضیحی درباره "پست شبانه" پیدا نکردم. خودم کتاب را بخاطر طرح روی جلدش و تصویر تمبرهای مهرخورده خریدم. از قرار نویسنده لبنانی‌الاصلِ ساکنِ پاریس اغلب کتابهایش را به زبان عربی می‌نویسد و بعد آنها به زبان‌های دیگر ترجمه می‌شوند. شاید یکی از دلایلی که در منابع غربی مثل سایت آمازون و ویکی‌پدیا و ... توضیحی درباره کتاب نیافتم، همین باشد. مترجم/ناشر نسخه فارسی کتاب هم توضیحی نیاورده‌اند که ماجرای نامه و پست و حرفِ حسابِ کتاب چیست. پس می‌ماند بر ما خوانندگان احتمالی کتاب که خودمان سر از کارش دربیاوریم.

    پست شبانه
    نویسنده: هدی برکات
    ترجمه: سید حمیدرضا مهاجرانی
    ناشر: ثالث
    سال نشر: 1400 (چاپ 3)
    قیمت: 32000 تومان
    تعداد صفحات: 160 صفحه
    شابک: 978-600-405-479-9
    فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
    "عزیزم
    رسم است نامه با این کلمه آغاز شود، پس من هم با همین کلمه آغاز می‌کنم.
    عزیزم …
    ولی من در سراسر زندگی غیر از همان نامه خیالی که هرگز ننوشتمش و همواره در ذهنم کلماتش را پس و پیش می‌کردم یا جملاتش را بالا و پایین یک نامه هم ننوشته‌ام.
    مادرم سواد خواندن نداشت. هر وقت نامه‌ای به دستش می‌رسید آن را پیش یکی از اهالی ده که خواندن می‌دانست می‌برد. بعدها فهمیدم سد بزرگ آبادی شکسته و آب تمامی روستا را در خود بلعیده است. عجب کابوسی! هرگز نفهمیدم بازماندگان آن حادثه به کجا کوچ کردند یا برده شدند؟ آن سد مدرن و استوار را کدخدای ده برای آبیاری زمین‌های زیر کشت بنا کرده بود! شاید بعدتر داستان سد را برایت تعریف کنم هرچند جزئیات داستانش را تا حدود زیادی از یاد برده‌ام. به هر حال موضوع صحبت فعلا این نیست. موضوع اصلی، البته تقریبا، همان نامه‌ای است که دهنم را به خودش مشغول کرده است ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    به عنوان کسی که در محله‌ای ارمنی‌نشین در وسط تهران بزرگ شده، خواندن هر کتابی درباره این اقلیت کشورمان برایم جالب است. حالا هرقدر هم که عبارت قلمبه‌سلمبه‌ی "دیاسپورای" ترساننده و گیج‌کننده باشد!

    ساکن دو فرهنگ: دیاسپورای ارمنی در ایران
    نویسنده: روبرت صافاریان
    ناشر: مرکز
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 37500 تومان
    تعداد صفحات: 185 صفحه
    شابک: 978-964-213-458-8
    نویسنده تلاش کرده تا فارغ از تعارف‌های متداول با تصویری صریح‌تر جامعه‌ای اقلیت در ایران را معرفی و به قدر توان قانون‌مندی‌های مناسبات آن با جامعه‌ی بزرگ آشکار و به خواننده‌ی فارسی‌زبان عرضه نماید
    نوشته‌های این مجموعه تصویر متفاوتی از ارامنه‌ی ایران ارائه می‌کنند. تصویری که ارمنیان از خود به جامعه عرضه می‌کنند معمولا بر ملاحظات و کلیشه‌های بسیاری استوار است که در این نوشته‌ها به قدر کافی درباره‌شان صحبت شده است. مخاطب عام ایرانی هم دوست دارد همین تصویر کلیشه‌ای را ببیند و بشنود. گویی بنابر یک توافق خاموش اساس بر این گذاشته شده، که هر کس سرش گرم کار خودش باشد و تنها مِن‌باب ادب و نزاکت گاهی با طرف مقابل هم سلام‌وعلیکی بکند و سخنان پر از تعارف رد و بدل کند. کوشش من این بوده که فارغ از تعارف‌های متداول با تصویری صریح‌تر این جامعه‌ی اقلیت را معرفی و به قدر توان قانون‌مندی‌های مناسبات آن با جامعه‌ی بزرگ را آشکار و به خواننده‌ی فارسی‌زبان عرضه کنم.
    مفهوم "دیاسپورا" که در جای جای نوشته‌های این کتاب به‌کار رفته به خوبی شرایط زندگی ارمنیان در ایران را توضیح می‌دهد. دیاسپورا در عام‌ترین مفهوم خود یعنی زیستن در یک جا و جای دیگری را وطن خود دانستن. خود را جزئی از ملت بزرگی دانستن که در سراسر جهان پراکنده است و پاره‌های آن رو به سوی وطن دارند، حتی اگر قرار نباشد روزی به آن‌جا بروند. اهمیت مفهوم "دیاسپورا" این روزها در علوم اجتماعی رو به افزایش است، و وضعیت ارمنیان ایران نمونه‌ای است از زیستن در شرایط دیاسپورایی. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب) فصلی از کتاب با عنوان "تابوی ازدواج با غیر" با این جملات آغاز می‌شود:
    "طبیعی است که در ازدواج با هم‌دین، هم‌قوم، هم‌ولایتی، هم‌شهری، در یک کلام با همانند، با کسی که فرهنگ و زبان و آداب و رسومش را می‌شناسیم، یک جور احساس امنیت هست که در ازدواج با غیر نیست. به همین سبب حتی اهالی یک روستا یا طایفه هم ترجیح می‌دهند به اهالی همان روستا یا طایفه دختر بدهند. (ما کمره‌ای هستیم. کمره دهستانی است در نزدیکی خمین که بعضی از روستاهایش زمانی ارمنی‌نشین بودند. به خاطر دارم وقتی عمویم می‌خواست با دختری ازدواج کند که خانواده‌اش اهل کزاز، دهستان دیگری در همان منطقه بودند، پدرم سخت مخالف بود). با صنعتی شدن جوامع و تغییر شکل خانواده و تبدیل آن از خانواده‌ی گسترده به خانواده‌ی هسته‌ای، با شکسته شدن سدها و سنت‌های اجتماعی؛ ازدواج با غیر روز به روز بیشتر رواج پیدا می‌کند و پاسداری از مرزها بین خودی و غیرخودی در امر ازدواج، هر روز دشوارتر می‌شود. این هم طبیعی است. آنچه غیرطبیعی است این است که چرا ازدواج بین‌قومی یا بین‌دینی در میان ما (ارامنه‌ی ایران) تا آن اندازه به تابو بدل شده است که در صورت وقوع، به طردِ فردِ خاطی از سوی خانواده‌اش می‌انجامد ..."

    چاپ کتاب تمام شده!

    بعید می‌دانم اگر تاکنون به‌عنوان "کارفرما" گذارتان به سازمان تامین اجتماعی افتاده باشد، کنجکاو نباشید تا کتاب بعدی فهرست‌مان را بخوانید. مطالب کتاب همگی از جنس ذکر مصیبت‌هایی هستند که اغلب کارفرمایان با آن آشنا هستند. اما خب تفاوت نوع رسانه اینجا معلوم می‌شود. فرقِ "شنیدن" ذکر مصیبت در حالی که در صف "سازمان" منتظر ایستاده‌ای تا نوبتت بشود با خواندن آن در ساختاری مکتوب و لرزیدن گاه‌به‌گاه از ابعاد معلولیت‌های بوروکراسی حاکم بر این ماجرا.

    درددل کسب‌وکارهای مردم با سازمان تامین اجتماعی
    نویسنده: الهام عنایتی و ...
    ناشر: آماره
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 35000 تومان
    تعداد صفحات: 239 صفحه
    شابک: 978-600-7446-81-2
    اهمیت خدمات تامین اجتماعی سبب شده است تا دولت آن را به صورت یک الزام قانونی در فضای کسب‌وکار تعریف کند. این کتاب با روایت سرگذشت 20 شرکت که با بیمه تامین اجتماعی دچار چالش شده‌اند به این سوال پاسخ می‌دهد که چطور ممکن است نحوه تامین هزینه‌های این خدمات، مانعی برای کسب و کارها ایجاد کند و کارآفرینان را از جذب و حفظ نیروهای کار بازدارد؟ نگارندگان این کتاب امیدوارانه باور دارند که دولت خواهد توانست با سیاستگذاری مناسب، آسیب‌های محیط کسب‌وکار را کاهش بدهد تا کارآفرینان بتوانند تمرکز خود را بر توسعه دانش، تجربه، نوآوری و رقابت معطوف کنند و برای جامعه ارزش‌آفرینی کنند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    کتاب بعدی بیشتر یک "کتابچه" است! راهنمایی‌هایی که انگار در زبان اصلی بصورت الکترونیک بر روی یکی از شبکه‌های اجتماعی مطرح منتشر شده با این هدف که به کاربران خود بیاموزد چگونه در شبکه‌های مجازی کالا و خدمات خود را معرفی نمایند.

    کتاب همراه بازاریابان دیجیتال
    نویسنده: برایان سولیس
    ترجمه: سعید قدوسی‌نژاد
    ناشر: اطراف
    سال نشر: 1399 (چاپ 2)
    قیمت: 14000 تومان
    تعداد صفحات: 69 صفحه
    شابک: 978-622-6194-28-0
    می‌دانستید بیش از نیم میلیون نفر در سایت لینکدین "قصه‌گویی" را جزو مهارت‌هایشان آورده‌اند؟ این روزها همه از قصه‌گویی دم می‌زنند اما این ادعا کمتر به ایده‌ای اجرایی منتهی می‌شود.
    کتابی که در دست دارید با اشاره به اشتباه‌های رایج بازاریاب‌ها در تولید محتوا، به شما کمک می‌کند خودتان و کسب‌وکارتان را بازبینی کنید و با کمک قصه‌گویی تغییراتی اساسی و سازنده در نحوه‌ی ارائه‌ی خودتان و حرفه‌تان ایجاد کنید.
    این کتاب بخشی از پروژه‌ی آموزش بازاریابی سایت لینکدین است و نکته‌ها و پیشنهادهای مفیدی برای بازاریابان دیجیتال و تولیدکنندگان محتوا ارائه می‌دهد.

    چاپ کتاب تمام شده!

    خواجه‌ی شیراز آورده است: "که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها". کتاب بعدی انگار به آن بخش "افتاد مشکل‌ها" می‌پردازد و تلاش می‌کند به شیوه‌ای امروزی آن را حل‌وفصل کند.

    مصائب عشق
    نویسنده: شرکت مدرسه زندگی
    ترجمه: میترا نادری
    ناشر: شمعدونی
    سال نشر: 1402 (چاپ 7)
    قیمت: 35000 تومان
    تعداد صفحات: 70 صفحه
    شابک: 978-622-95543-4-0
    هنگامی که یک رمان عاشقانه یا شعر عاشقانه می‌خوانیم، به مشکلات و کشمکش‌هایی که در زندگی مشترک اتفاق می‌افتد، اشاره‌ای نشده است. ما اغلب در رمان‌های کلاسیک، فیلم‌ها و هزاران اثر هنری و ادبی با رنجی که عاشق از نرسیدن به معشوق می‌کشد، روبه‌رو می‌شویم. در کمتر کتابی گفته می‌شود که عاشق و معشوق وقتی به هم می‌رسند چه اتفاقی می‌افتد. این کتاب قرار است رابطه را پس از رسیدن به معشوق نشان دهد. آن‌جایی که مصائب عشق آغاز می‌شود. دو نفری که پس از عشقی آتشین به هم رسیده‌اند و اکنون با مصائبش دست و پنجه نرم می‌کنند. نویسنده کتاب سعی می‌کند، مهارت "واقعگرایی عاشقانه" را آموزش دهد. واقعیت‌های عشق، محکم به صورتمان سیلی می‌زند و ما متوجه نگاه احمقانه خود به عشق می‌شویم. این کتابی است که هرکسی باید پیش از شروع رابطه بخواند و شاید پس از خواندن این کتاب تصمیم بگیرد، همچنان در دوران پر رنج مجردی بماند و یا در یک رابطه پر رنج ماندگار شود، چرا که متوجه می‌شود بسیاری از گرفتاری‌هایش ربطی به شریک زندگی‌اش ندارد! این کتاب ما را با واقعیت‌هایی دردناک و هولناک از مصائب عشق آشنا می‌کند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

    چاپ کتاب تمام شده!

    یکروزی باید سرفرصت یکنفر این اصطلاح تازه‌تاسیس "ادبیات ژانر" را برای من معنی کند و توضیح بدهد که مگر "ادبیات غیرژانر" هم داریم. فعلا اینقدر دستگیرم شده که از این‌به‌بعد داستان‌های فانتزی، پلیسی-کارآگاهی و ترسناک را قرار است با عنوان "ادبیات ژانر" بشناسیم. اما هنوز متوجه نشدم که خیل کتابهای ترجمه در این زمینه هم به این گروه ملحق می‌شوند یا اینکه این قفسه فقط مختص کتاب‌های نویسندگان ایرانی است.‌

    به هرحال ناشر/کتابفروش هم‌محل ما هم مدتی است به این مقوله علاقمند شده و به‌نظر می‌رسد از این به بعد قرار است آثار متعددی در این مایه منتشر کند. دو کتاب بعدی هم در تبعیت از همین موج به بازار آمده‌اند.

    امارت شر
    نویسنده: مجتبا هوشیار محبوب
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 45000 تومان 40000 تومان
    تعداد صفحات: 287 صفحه
    شابک: 978-600-182-580-4
    داستانی پلیسی-معمایی که وقایع آن در سرزمینی خیالی اتفاق می‌افتد. جهانی موازی با جهان امروز.
    قاتلی زنجیره‌ای با یک تاکسی قتل‌های فجیعی انجام می‌دهد و دم و دستگاه پلیس و ارگان‌های حکومتی فاسدتر از آن هستند که بتوانند در مقابل قاتل کاری از پیش ببرند. شمس، مامور ویژه پلیس مرکزی شهر نیروان که پایتخت محسوب می‌شود در حال یافتن سرنخ‌های کارتل بزرگ موادمخدر است که ...
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "معمولا همه‌چیز در آرامش آغاز می‌شود، اما خشونت جایی در میان نقطه‌های پایانی دارد کشیک می‌دهد.
    روزهای آخر بهار بود، نیروان، پایتخت کشور، در گرمایی رخوتناک و مرطوب، در تاریک و روشنای تیرهای برق بزرگراه‌ها و خیابان‌ها سکوتی کم‌نظیر را تجربه می‌کرد. روشنایی‌ها از رنگ مات و کدر شروع می‌شدند و به نورهایی رخشان و سفید در انتهای شهر می‌رسیدند. ساعت از یک و ده دقیقه‌ی نیمه‌شب گذشته بود و شمس پشت میز اتاقش از پنجره به بیرون نگاه می‌کرد. چشم‌های درشت قهوه‌ای‌اش را به مرزهایی نامعلوم دوخته بود. موهای پرپشت سینه‌ی قوی و بزرگش از رکابی سفید بیرون زده بود و نم عرق مثل شبنمی روی‌شان برق می‌زد. بادی نمی‌وزید، پرده‌ی نیمه باز اتاق کوچک‌ترین تکانی نمی‌خورد و لیوان آبی ساعت‌ها روی میز همچنان دست‌نخورده در کنار خشابی از قرص‌ها باقی‌مانده بود ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    ساکنان برزخ
    نویسنده: مهدیه زرگر
    ناشر: کتابسرای تندیس
    سال نشر: 1398 (چاپ 1)
    قیمت: 23000 تومان
    تعداد صفحات: 152 صفحه
    شابک: 978-600-182-595-8
    داستان با این جملات آغاز می‌شود:
    "نفس‌های تندی از راهرو می‌گذرد. به صدای پاها گوش می‌دهم و ریتم تندش در سرم می‌پیچد. همان آهنگ قدیمی کردستان دولاچنگ و فکر می‌کنم مچ پاهایش کنار هم می‌آیند و می‌روند و باد میان دامنش می‌افتد.
    صدای نفس‌هایش آمیخته به خلط‌های زرد است که این گونه زجر و درد را تحمل می‌کند. فرقی نمی‌کند شب باشد یا روز وقت باشد یا نیمه‌وقت، هر جای این خانه و شهر که باشیم او را با سرفه‌های پیاپی‌اش می‌شناسم. نوای تیز و نگران‌کننده در گوش‌هایم می‌چرخد. او را دولاشده گوشه و کنار خانه می‌بینم که از درد به خود می‌پیچد و حرف هیچ‌کس را گوش نمی‌دهد. بریده بریده به کسی چیزی می‌گوید و دوباره پاشنه‌ی پاهایش را که زِبر شده بر فرش نیمه‌کهنه‌ی خانه می‌کوبد. باید همان روز نزدیک پل خودم را پایین می‌انداختم و همه‌چیز تمام می‌شد.
    "دختر یازده ساله‌ای در رودخانه جان سپرد."
    خیلی وقت‌ها که حالش خوب است موهایم را نوازش می‌کند و می‌گوید: "نگران نباش عزیزکم این بار دیگر سر قولم هستم آخرین ساله که توی مخفیگاه می‌مونیم."
    "بعدش؟!"
    "می‌ریم."
    "کجا؟"
    "هر جایی که تو دوست داشته باشی." ..."

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    و بالاخره می‌رسیم به دارن هاردی. آخرین کتاب این فهرست، در واقع یک کتاب نیست بلکه بیشتر یک دفتر یادداشت است. مجموعه‌ای از فرم‌های مختلف که خریدار باید آنها را پرکند و برمبنای برنامه‌ریزی و زمانبندی پیشنهادی این ساختار، فعالیتهای یکساله‌اش را با کمک این فرم‌ها پی بریزد. نویسنده معتقد است با متعهد شدن افراد به این ساختار، آنها "موفقیتی مثال‌زدنی" را تجربه خواهند کرد.

    کتاب را بابت توصیه و تبلیغ اکید دوستی که برایشان کتاب دیگر هاردی، "اثر مرکب" را ارسال کرده بودیم، خریدم. هیچگاه نباید از تاثیر "بازاریابی دهان‌به‌دهان" غافل شد!

    بهترین سال زندگی تو: روشی اثبات شده برای رسیدن به اهداف بزرگ
    نویسنده: دارن هاردی
    ترجمه: محمد میرزایی
    ناشر: نگاه نوین
    سال نشر: 1402 (چاپ 49)
    قیمت: 160000 تومان
    تعداد صفحات: 264 صفحه
    شابک: 978-600-8913-27-6
    امتیاز کتاب: (4 امتیاز با رای 1 نفر)
    بخش اعظم کتاب از فرم‌هایی تشکیل شده که نویسنده آنها را طراحی کرده تا خواننده برای برنامه‌ریزی یک سال از زندگی‌اش آنها را تکمیل کند و با تبعیت از ساختاری که این فرم‌ها برای گذراندن زندگی در یکسال پیشنهاد می‌کنند، و البته ثبت نتایج بدست آمده بصورت هفتگی و ماهانه، سال پیشِ رو را به تجربه‌ای موفقیت‌آمیز برای خود تبدیل نماید.
    در پشت جلد کتاب آمده: در این کتاب، نشان‌تان می‌دهم که چگونه در چند ماه به چیزی برسید که بقیه در کل زندگی به آن می‌رسند. اگر انگیزه و شور فراوان برای دوباره طراحی کردن آینده‌تان دارید، این کتاب برای شماست.
    هر وقت از من درباره‌ی مهارت شماره‌ی یک برای رسیدن به موفقیت می‌پرسند، فوری جواب می‌دهم: توانایی برای مشخص کرد، پی‌گیری کردن و رسیدن به هدف‌های بزرگ. این کتاب را دنبال کنید تا شما هم با این فرمول، به سمت به واقعیت رساندن رویاهای بزرگ، میل‌ها و اهداف هیجان‌انگیزتان حرکت کنید ...

    این کتاب را از جیره‌کتاب بخرید ...

    مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

    در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: در تقاطع سنت، فقر و جنسیت: یک مردم‌نگاری چندمیدانه در جنوب شهر تهران (سپیده ثقفیان)، مصائب عشق (شرکت مدرسه زندگی)، اکون‌آبادی‌ها: کار اقتصاد دنیا چه‌طوری به این‌جا کشید؟ (پوریا عالمی)، نیم‌دانگ پیونگ‌یانگ (رضا امیرخانی)، مسائل فلسفه (برتراند راسل)، مرگ آقای سعدی در پاریس (سیدمجید حسینی)، ساکن دو فرهنگ: دیاسپورای ارمنی در ایران (روبرت صافاریان)، پست شبانه (هدی برکات)، آبی‌ترین چشم (تونی موریسون)، حیوانات پیکاسو (بوریس فریدوالد)، کتاب همراه بازاریابان دیجیتال (برایان سولیس)، هیچ دوستی به جز کوهستان (بهروز بوچانی)، آمار For Dummies (دبورا جی. رامزی)، هرگز برنگرد (از سری کتاب‌های جک ریچر) (لی چایلد)، امارت شر (مجتبا هوشیار محبوب)، ساکنان برزخ (مهدیه زرگر)، بهترین سال زندگی تو: روشی اثبات شده برای رسیدن به اهداف بزرگ (دارن هاردی)، درددل کسب‌وکارهای مردم با سازمان تامین اجتماعی (الهام عنایتی و ...)، سفیدی مرگبار (جی. کی. رولینگ)، بی‌نازنین (کیوان ارزاقی)، پلیس حافظه (یوکو اوگاوا)

    نظرات درباره اين مطلب  

    #1 وحید شیخ احمد صفاری 1399-03-27 06:31
    درود و احترام
    لطفا برای خرید این کتاب های حراج شده راهنمایی بفرمایید
    1-نقد اجتماعی رمان فارسی - عسگری
    2-به خاطر یک فیلم بلند لعنتی - مهرجویی
    3-زنی که منتظر بود - آندره مکین
    4- بیست و یک داستان از نویسندگان معاصر فرانسه - نجفی
    5- گور به گور - فاکنر
    نقل قول کردن

    نظر بدهيد

    تصویر امنیتی
    تصویر امنیتی جدید

    حقوق كلیه مطالب منتشر شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به جیره‌كتاب است